Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

lokka inn enn rev med dan thopson pc2 i kveld,med revelyda!fy fan hvor spennanes....satt i ei ainna rettning,å når jeg skulle vri meg,stakk ho (samme lille reven så jeg bomma på i helga)!litt surt,men sku jo i grunn bære ut å test den nye superfløyta!!!!!nå blir det tofot sittende!

Link to comment
Share on other sites

Jævla artig, Anders :) Fortell litt mer om jakta a..Svarte tispa på reveskrikene du lagde? Kom a med en gang? Hvilke lyder laga du? Hvordan var forholda?

Dette med lokking med reveskrik i løpetida tror jeg vil få en voldsom oppsving i åra som kommer. Med rette forhold kan det være supereffektivt og ikke minst vanvittig spennende.

Link to comment
Share on other sites

etter kveldsstell for både barn og husdyra,bestemte jeg meg for å teste den nye fløyta (pc 2) ...vet at det går ei pittelita tispe her,uten hanne ( har ikke vært hannrev her i dette reviret på over 1 mnd) så derfor var det ganske opplagt hvor jeg skulle lokke (min teori sier at det pr dags dato etter all hannrevskyting i høst,er mangel på hanner i mils omkrets,og at denne ho reven sliter med å skaffe seg partner) .så jeg satte meg ved et stort vann,der jeg vet reven bruker en knaus som et skile mellom 2 revirer (jeg kaller det knutepunkt)...var måneskinn og 13 minus da jeg satte meg til( godt å se ),så jeg hadde ingen planer om å sitte så lenge...brukte hanrevens rop,som man hører om vinteren.ble en ganske så realistisk lyd,og jeg så på denne turen som en ren treningstur med fløyta.....etter 10 minutter med noen intense intervaller skulle jeg akkurat til å gi meg ,og sveipet bare over vannet med kikkertsiktet (hadde glemt handkikkerten :oops: ) ...så ser jeg plutselig den lille reven komme over vannet,og går i land på knausen....lokker noen bjeff stille inni hendene.

dette utløser ett 30 m langt utras mot meg,før den setter seg å ser mot meg (holdt meg helt rolig,da jeg satt veldig kjinkig til for å skyte) ca 150 m....prøvde å vri meg til et godt annlegg,men da ble jeg avslørt,reven stakk og jakta var over. :roll: ...men sitter med en gofølelse på å få til fløyta....dette blir det mer av garantert.tror nå og fram mot 15 april,så kan dette være supereffektivt på både ho rev,som prøver å finne seg partner,og revir forsvarende hanner.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det en tur ut på lokk i går kveld. 1-2 varmegrader og fint måneskinn. Gikk og satte meg i utkanten av ei myr og lokket med forskjellige fløyter men jeg så ingen ting. Satt vel der i 30-40 min før jeg kom meg der ifra. Når jeg nesten var ved bilen så bestemte jeg meg for å prøve en plass til. Mest bare for å trene/øve på fløytene. Stod rett opp og ned med rifla på ryggen. Hadde blåst i ca 15-20 sek da jeg ble var en rev som kommer rett mot meg ned en bakke, pokker også, avstand ca 100 m. Prøvde å sette meg ned når reven var i bevegelse for å komme i stilling men nei, den oppdaget meg, den snudde og begynte å gå oppover bakken igjen. Ble litt mye knas i snøen, den satte opp farten og jeg så den ikke mere. Satte meg tilrette og forsøkte igjen, blåste i ca 20 sek da ble jeg var en rev til venstre for meg på ca 50-60 m hold. Satt lenge helt stille og så på den, så snudde den breisiden til, pokker også, ikke mulig å få snudd seg mot venstre uten å bli oppdaget, jeg forsøkte men ble oppdaget. Reven satte fart mot et skogholt men stoppet noen ganger for å se seg bakover, den ble også borti i skogen. Så begynte reven å bjeffe, oppdaget tenkte jeg, ok men så plutselig kom den eller en annen frem og stod og så på meg, satt helt still og den kom sakte mot meg for så å stoppe, den var tydelig skeptisk på noe, jeg var nok oppdaget. Hadde den inne på ca 80-90 m men ikke lengre. Den begynte å gå mot skogen igjen men hadde det ikke travelt, blåste forsiktig i fløyta for å se hvordan den reagert, helt klart at den var interessert i hva lyden var for noe men skeptisk. Hadde den i sikte og betemte meg for å prøve å skyte den, nå stod den på ca 150 m. Fyrte av men reven stakk som bare det, BOM. Var og sjekket skuddplassen og skuddet hadde gått ned rett fremfor reven. Jeg måtte skyte skrott nedover og er litt usikker på kulefall og slikt når man skyter i nedoverbakke. Men jeg bruker 222 rem så jeg regnet med at holdt jeg litt høyt i bogen så skulle det gå, men nei. Lurer på om jeg skal forsøke meg på samme plass i kveld eller er det dumt? Skulle man heller ha latt plassen roet seg noen dager før man forsøker igjen etter avfyrt skudd? Tror vel egentlig ikke at det har noe å si. Koklusjonen jeg gjorde etter dette var, blås ALDRI i fløytene uten at man er klar for skudd. Det ble ingen rev, men en fantastisk opplevelse, hvis dette var foskjellige rever jeg så er det helt utrolig. Brukte syco tweety og red river fløyter.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med fløyta i helga, og prøvde lokken på 3 plasser. Jeg fikk inn en rev på første sekvens og den fikk jeg skutt, på andre sekvens fikk jeg ingen respons, men på siste post så fikk jeg inn enda en rev uten å få skutt den...

Jeg er meget fornøyd med å få inn 2 rever på 3 forsøk så langt i vinter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener og ha hørt at om membranen på fløytene er bøyd så fikses det ved og dyppe de i varmt vann, noen som har prøvd dette??

 

De nevnte dette som et tips på Lockjakt-filmen til Thams, da det skal være noe "minne" i plasten. Hvor mange mb eller gb det er snakk om vet jeg ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mener og ha hørt at om membranen på fløytene er bøyd så fikses det ved og dyppe de i varmt vann, noen som har prøvd dette??

Kok opp en kaffekjele, hold fløyte med membranen nedover over dampen som kommer ut av tuten på kaffekjelen. Skal være nok til at membranen retter seg ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

...uten hanne ( har ikke vært hannrev her i dette reviret på over 1 mnd) så derfor var det ganske opplagt hvor jeg skulle lokke (min teori sier at det pr dags dato etter all hannrevskyting i høst,er mangel på hanner i mils omkrets,og at denne ho reven sliter med å skaffe seg partner) .så jeg satte meg ved et stort vann,der jeg vet reven bruker en knaus som et skile mellom 2 revirer (jeg kaller det knutepunkt)...

 

Kan du forklare hvordan du finner ut hvor revirene er? Hvordan holder du "øye" med revirene for å ha så god kontroll? Lurer også på hvordan du vet at det ikke er hannrev i området?

 

Det kan jo være moro for oss andre å lære litt om dette mener jeg - flott om du deler tipsa dine med oss her!

Link to comment
Share on other sites

hvis du følger med spor,sportegn,urinmarkeringer osv vil du ganske snart finne ut om dette (og danne deg et bilde).....spesielt når du skyter mye rev,vil du se at når det kommer ny rev,bruker den samme rutene,urinerer på samme plassene osv....

det og sitte med god utsikt over områdene vil også gi et godt innblikk i hvor grensen på forskjellige områdene er,da man kan følge med på de forskjellige individer....og nåde den som kommer over i den andres området....dette er spesielt når yngre hanner kommer i en voksen revhann sitt området.

 

tolkning av spor,og god planlegging er en hovedfaktor i all revejakt generelt....når man kan tolke sportegnene er sjansen for å lykkes betraktelig mye større enn å bare sette seg ned på måfå....

Link to comment
Share on other sites

Samme her og, jeg venter hvertfall til det blir perfekte forhold, det gjorde vi i fjord, hadde det vært mere habile skyttere så hadde vi skutt mange rever. Jeg satt med hagle og fikk ingen skuddsjangser, fullmåne, -7-8 grader og skare er jaggu fine forhold. Tipper vi har det ved neste fullmåne, så da er det bare og kjøra på :D

Link to comment
Share on other sites

Må jeg lokke om natta når jeg lokker med Reveskrik i Brunsten?

I bygda jeg jakter får vi ikke noe "gratis lys" fra europaveier, drivhus og lignende, så på natta er jeg avhengig av måne. Siden jeg har både jobb og familie er det ikke alltid et passer å løpe ute om natta når det er månelyst. Er det lurt å lokke med reveskrik morgen og kveld, to timer før og etter det er mørkt, eller må jeg komme meg ut om natta?

Link to comment
Share on other sites

Er det lurt å lokke med reveskrik morgen og kveld, to timer før og etter det er mørkt, eller må jeg komme meg ut om natta?

Har sette begge lokke filmen som Ulf Lindroth har laget + 1 annen lokkevideo. De lokker på ettermiddagene i siste dagslys, og tidlig om morgenen i skumringen. De lokker inn rev da. Har ikke sett noen sener hvor de lokker mitt på natta i månelys. Så det går helt fint å lokke morgen og kveld. Når jeg er ute å lokker så er det på kveldstid.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo ha noe med lys til filming/bildekvalitet å gjøre.

Der har du helt klart et poeng. Så en scene der de lokket med reveskrik, de fikk inn rev, den kom skrikende inn mot dem,tror det var på ettermiddagen. Funker nok garantert i måneskinn, morgen og kveld.Er det rev i området kommer den. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Torsdags morgen lokket jeg inn en rev med pipeleker for hunder - kjøpt på Europris (varen heter ikke det, jeg må sjekke det opp - jeg har kastet pappskiven over plastposen).

 

De koster 29,- og plastposen består av 4 leker: en "rugbyball", et bein, en knudrete dings, og en sko.

 

Når du trykker på leken, så piper den 2 ganger (en gang på innpust, og en gang på utpust). Jeg aner ikke hva reven hørte, men etter 8 minutter kom den mot meg. Jeg boffet, den stoppet opp, og gikk i smellet med en Oryx. Jeg tuller ikke. Jeg brukte rugbyballen fordi den satt best i hånden min.

 

Det stilige med leken, er at den varer en evighet (med mindre du gir den til hunden). Pipingen kommer fra den bittelille hvite sylinderen på 2 cm som sitter fast i leken, og som du kan blåse gjennom hvis du tar den ut. Hvis denne sylinderen faller ut av leken, så putter du den bare på plass igjen. Flabergastet over resultatet, så har jeg nå lyst til å prøve å kun bruke sylinderen mellom tennene. Jeg kan i alle fall etterligne lyden fra leken :!: For å understreke: jeg klemte på ballen med hånden, jeg brukte den ikke i munnen.

Link to comment
Share on other sites

Det stilige med leken, er at den varer en evighet (med mindre du gir den til hunden). Pipingen kommer fra den bittelille hvite sylinderen på 2 cm som sitter fast i leken, og som du kan blåse gjennom hvis du tar den ut. Hvis denne sylinderen faller ut av leken, så putter du den bare på plass igjen. Flabergastet over resultatet, så har jeg nå lyst til å prøve å kun bruke sylinderen mellom tennene. Jeg kan i alle fall etterligne lyden fra leken :!: For å understreke: jeg klemte på ballen med hånden, jeg brukte den ikke i munnen.

 

Jeg skjøt ti på den måten i høst. Pirket ut den hvite dingsen og blåste gjennom den. Får en lysere, skarpere og mer kontrollert tone om du blåser fremfor å klemme. Dessuten har du jo begge hender fri til å skyte rev. Etter litt testing har jeg kommet frem til at det lønner seg å kjøpe de som selges enkeltvis, da du får testa lyden på hver enkelt før du kjøper. Har til nå best erfaring med de som lager så lys lyd som mulig. Her snakker vi vitenskap ass :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

20120212_132711.jpg

Var ute på et lokkeforsøk i dag morges. Fikk inn ei tispe på ca 5 kg. Byttet mellom å bruke Syco Tweety fløyte og Red River Bandit. Lagde fuglelyder. Hadde med Crying Bird også men den ble det ikke tid å bruke. Satt å lokket i ca 15 min før denne kom. Ble skutt med, som vanlig, 40 grs v-max i 222 rem. Lite snø her så det er ikke noe problem med lokking, kom litt snø i natt slik at jeg oppdaget den tidsnok.

Link to comment
Share on other sites

Å ja? Så jæ....kult! Kan du fortelle litt om hvordan hvordan du blåser? Intervaller, teknikker etc?

 

prøver å få så lys lyd som mulig, og så korte støt som mulig. fint om du klarer å lage litt variasjon i pipene. virka på meg som at trikset er korte støt, du finner fort ut av hvordan du lager dem. sitter å piper jevnt en 10-15minutters tid før jeg tar 5min opphold. har det ikke kommet rev etter andre runde bytter jeg fløyte og prøver noe annet.

 

beste resultatet så langt er 3 på ti minutter på samme jordet :mrgreen: 1 valp og to voksne, så ser ut til å funke fint uansett alder på reven.

 

ps: enkeltvis er katteleker billigere enn hundeleker :-P

Link to comment
Share on other sites

Nå var det virkelig på tide med ett revefall igjenn!!

 

Ble en hannrev 7-8kg. skutt kl 17.45. Lokka med PC2 fløyta og laga bjeff. slik som hanne gjør i brunsten! kom sigende inn på jordet etter ca 10 min med lokking, godt mulig den svara men jeg hørte ikke noe siden det blåste endel! satte seg ned på 70-80 m og titta i retningen jag satt, ble det siste den gjorde! steindau etter å ha fått ei 85 grs Sierra Varmint midt i brystet!!! SYKT god følelse!!! tjoho!!

425171_10151298731580537_865675536_22732116_38201732_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du var jo go mann med å legge ut "bruksanvisning" på fløytene flex. :) ...ble litt nyskjerrig på hvordan du gjør det med tispelyden.selv har jeg bare prøvd hannrev hyl :roll::twisted:

 

Jag gör 3st skall med 15sek uppehåll i mellan sen väntat jag 3min sen börjar om !

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...