Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Har vært å lokka på to forskjellige steder i dag uten hell. Begynte i dag tidlig i grålysningen hos min mor og far. Holdt på fra 07:00 - 08:15 med psycho tweety og nordik predator fløyta. Ingen rev... Har vært nordavind med snø i lufta i hele dag, på ettermiddagen blåste vinden opp ytterligere. Dro ut igjen kl 15:00 ved en gård med mye jord og fine jorder. Holdt på til det blei mørkt. Prøvde to forskjellige steder her. Ingen rev å se her heller... Lurer på om det er været som gjør at reven kvier seg for å gå ut på vift?!

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde me mp3 spiller og høytalere , med lyden rev som hyler!

 

Det virket overaskende bra:) Etter bare noen minutter hørte jeg i det fjærne noe hyling.. Å jeg satte i gang mp3 å reven hylte tilbake.. Nermere og nermere, så vart de stopp.. Såg han aldri men tror ikke han likte skurringa i høytalern :lol::lol:

 

Men fikse på filen og ta fekk alt av lyd utenom selve hylingen! Det tror jeg blir bra! :D

 

 

Hvor lenge lokker du, og hvor lenge har du pause? Hvor lenge sitter du på hver post? Hvordan sitter du i forhold til vinden? Bruker du bulvan?

 

Jeg kjøpte denne http://www.ebay.com/itm/290626299054?ss ... 1439.l2648" target="_blank , og i beskrivelsen står det" To use a track simply select it, press repeat on your player to keep it playing continuously ", men blir ikke det litt drøyt? Ser ikke for meg at ei kåt tispe hyler uten stans i 20 minutter.

 

Når brunsten starter i februar vil jeg være forberedt. Jeg har søkt og sett på innleggene fra paringstida alle tre årene denne tråden har vært aktiv, men ikke funnet nok info. Jeg skreiv " sett på", for jeg har ikke lest hver eneste bokstav. Det var litt for mye "Håper snart det blir skare." og "Nå har jeg også bestilt red river bandit" til at jeg gadd lese alt.

 

Noen som kan svare meg på dette?

Link to comment
Share on other sites

Tikka 512: Lokkefrekvens, 20-30 sek i strekk. Tid på post, 30 min holder, er det ikke kommet rev da så er det ikke rev der eller så er du oppdaget. Du skal sitte med vinden i ryggen, spesielt når du blåser hareskrik, ikke like nøye når du bruker musepip eller fugel i nød. Bulvan kan med fordel brukes, da blir revens oppmerksomhet mere på den og det er mindre sjangs for at du blir oppdaget. Ellers så står det mye om lokkjakt bakover i tråden. Et tips er å kjøpe boken av Ulf Lindroth om lokkjakt på rev. Han har også gitt ut en ny dvd om temaet, har sett at den har fått veldig god omtale. Har ikke sett den men den skal bestilles. Shit lokkjakt, bare ikke gi opp.Før eller siden så sitter det og reven kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig anskaffet meg:

Twisted Syco

Tysk Fugleskrik

Den lille hvit modifiserte musepipen fra storfangts

 

Tror jeg har fått til den musepipen, er ikke helt sikker på hvordan det skal låte.

Tyske fugleskrik fløyta var ingen sak, blåste bare støtvis inn og ut.

Når det gjelder den Twisted syco så får jeg hareskrik veldig bra med den, myyye lettere en crit r call standard, men en litt annen lyd, er den lyden mye dårligere enn den hareskrik lyden fra crit r call?

Når det gjelder trostelyder så tar jeg det som det kommer, det skulle visst være ganske vanskelig.

Men så på storfangst at på hakkespettlyder så skulle man lage en rrrrr lyd altså å rulle med tungen mens man blåser, er det noen lydklipp som viser hvordan det høres ut, er veldig usikker på om at den lyden jeg lager er rett, eller mest egentlig hvilke sekvenser? skal jeg bare blåse helt vanlig? skal jeg bruke hånden til noe? hvor lenge skal jeg blåse hver gang, et sekund og så på nytt igjen? blir veldig vanskelig dette når jeg ikke aner hvordan det høres ut som. Så en hakkespett på youtube som laga det skrike, men det var ikke mye likt nei....

 

 

Her har du en link som viser hvordan du skal blåse i twisted syco

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har nå lokket etter rev i nesten 2 sesonger og jeg har noen spm som kanskje noen som er drevne med lokking kan hjelpe meg.

 

Her hvor jeg bor på Vestlandet så er det små marker, gjerne marker med små hauger og øyer med en blanding av tre og stein etter pløying av markene.

Markene er ikke firkantet slik som f.eks disse store markene med kornåker som jeg ser mange lokker rev med på Østlandet.

Her snirkler de seg i skogen, kanskje 30 m breie 100 lange etc...

 

Det jeg skal frem til her er at markene er små og uoversiktelige iforhold til de store og firkanta jordene jeg ser mange lokker rev på.

Når reven først kommer så er det over på noen sekunder..ikke det en gang.

Mens på disse lokkejakt filmene så har en jorder der en ser reven på flere 100 meter.

På fjellet så er det få plasser også hvor en kan lokke fordi det er så kupert og gjenvokst.

 

 

Denne sesongen har jeg lokket frem 4 rever siden Juli, men jeg har enda ikke skutt noen på lokk. Dette fordi jordene blir for små, reven ser meg og jeg ser bare pelsen på reven når den stikker i ej h....... fart.

 

Jeg har fulgt alle råd og tips, tror jeg.

Full kamo.

Vindretning.

Jeg har brukt bulvan og greier også.

Sett filmene og lest bøkene til Ulf Lindroth.

 

- Jeg lurer på om noen som kommer fra en sånn plass som jeg har prøvd å forklare og som har lokket rev og skutt rev kan komme med noen tips om hva dere gjør for å greie dette.

 

Eller tips om lokking på små åpne flater?

 

Min neste strategi blir å kjøpe en høytaler og koble på MP3. Så bruker jeg den sammen med en bulvan. Jeg tenker da at jeg plassere dette midt på jordet, mens jeg finner meg en plass i skjul med god oversikt.

Og plassert meg i forhold til vindretning.

Da vil reven se bulvanen, lyden kommer fra bulvanen, og reven vil ha full fokus på dette.

Og slik lokker jeg den frem på jordet og forhåpentligvis så kan jeg skyte den.

 

Er det noen som har prøvd dette? Tips og triks?

 

Er det noen som bor i Ålesundsområdet og driver med lokkejakt så er det bare å ta kontakt på PM.

 

Mvh Daggi

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bittelitt erfaring med trange poster. Lokka med musepip på sånne steder i sommer. Lokka ca 20 poster, fordelt på 4 morgener i juli og august.

 

Jeg satt med vinden i annsiktet. Det er delte meninger om det er lurt med musepip. Jeg tror, som mange andre, at reven ikke sirkler enn mus for å lukte, men går rett på og bruker øra. Hadde full camo, og bulvan 5-7 meter forran meg. Jeg fikk bare inn 1 revevalp. Den ble skutt med hagle, og var så nær at den falt over bulvanen.

 

Vet ikke om musepip fungerer når det er snø. Rekkevidden av lyden er mye kortere enn med hareskrik. Kanskje 2-300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at små flater er veldig dårlig egnet for lokking, det er min erfaring med lokking. De få revene jeg har lokket inn på slike steder har vært med musepip. Det å ha store åpne flater er en enorm fordel, iallefall når man lokker med høylytte lokker. Lyden bærer dessuten ikke særlig langt i tette områder og reven må være veldig nære lokkeplassen for å høre lokken. Faren er også stor for at reven kan støkkes på vei til post, så det gjelder å gå svært stille.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok brukt mere fugleskrik/kaninskrik/musepip på trange poster. Når du bruker hareskrik så kommer reven og skal få vinden av det som kan ha drept haren, den må gå en runde rundt og det er da du skal ta han, FØR han får vinden av deg. Du skal ta han når han er på tur inn der han kjenner lukta, og da bør du ha et stort jorde. Så jeg ville heller satset på fugleskrik/kaninskrik/musepip. Da sitter du med vinden i ansiktet og du kan få reven veldig nært!

Har aldri hørt reven kommer mot vinden må fugleskrik/kaninskrik/musepip, den kommer mot vinden fordi den tror at kanskje en større rev eller et annet stort rovdyr har drept haren og vil få lukta av det, må de nevnte over så er den ikke så nøye på det siden det er mindre byttedyr, særlig mus.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

ja jeg har egentlig kommet frem til at hare skrik og generell lokking ikke er så mye vits i på mindre jorder.

 

Men nå er ihvertfall planen at jeg skal få kjøpt en høytaler og bruke bulvan.

Så skal jeg prøve det på de jordene jeg har. Jeg har ihvertfall ingenting å tape på å prøve dette.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke akkurat hatt hellet med meg denne sesongen hittils. Rundt 20 lokketurer med to rev som resultat. Var igjen ute i kveld og lokket, ikke noe liv å se. Tenkte å prøve igjen på morraskvisten et annet sted. En gang må det vel løsne?! ;) Lurer fortesten på om all denne snøen som kom her i Hamar området kan bidra til lite aktivitet på reven? Og hvor nøye er dere som virkelig får til denne lokkejakta med vindretningen? Jeg pleier å begynne med fugl i nød med den gule verminator fløyta og går etterhvert over til hareskrik med nordic predator fløyta. Er det en ok strategi eller burde jeg se på andre fremgangsmåter??

Link to comment
Share on other sites

Det er forklart mange steder i tråden. Det er i all hovedsak pga reven ikke ønsker å bevege seg over større avstander pga dens ferd i løssnøen koster den mye krefter og sikkert også gjør det vanskelig for den å flykte hurtig under slike forhold. Om reven hører lokken, risikerer du å gjøre den lei av lokken og den kommer kanskje ikke inn ved seinere anledninger når du har gunstige forhold som solid skare..

 

De fleste steder i landet er revens brunst i anmarsj. Dette fører til at revene tenker på andre ting enn å løpe etter et hareskrik 500 meter unna.

 

Du kan imidlertid være heldig. Jeg har lokket inn flere rever på musepip undr slike forhold. Bekjente har også lokket med fugleskrik. Jeg vil derimot fraråde å bruke hareskrik. Du kan også bruke revens brunstskrik. Dette jeg har i praksis aldri prøvd selv ennå, men dette tror jeg blir like populært som hareskrik lokking med tiden. Det brukes spesielle fløyter til formålet, ikke alle fløyter som lager ønsket lyd.

 

Se den siste filmen til Ulf Lindroth: http://storfangst.no/index.php?nr=90&ca ... &startrow= Der får du mange tips om revelokking...

Link to comment
Share on other sites

Det er hele tiden spørsmål i tråden her om hvilken fløyte som er best. Det blir litt som å spørre; hvilken flue er best?

Noen fløyter er suverene på smårevene om sommeren, noen er laga spesielt for høyfjellet og gjerne vindutsatte plasser der volum er viktig, noen jakter kun på trange poster og trenger fløyter som passer til det terrenget, andre jakter kanskje kun i bygda med stor tetthet av rev og store kornåkere med små skogteiger i mellom og erfarer at de har best suksess med andre fløyter, mens andre igjen lokker i forskjellige terreng og gjennom hele året.

Det finnes mye informasjon i denne tråden, i ulike filmer og bøker. Eneste måten å få erfaring er å komme seg ut å jakte. Kjøp ei fløyte du har hørt noe positivt om som virker til å passe til det type terreng du har å jakte i. Blir man bitt av basillen så ser man at det kan være kjekt med noen flere fløyter og kanskje litt anna utstyr, men for å starte trenger man bare ei fløyte og helst litt startkunnskap, da er det store sjanser til å lykkes på første forsøk.

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

To nye steder i kveld... Ingen rev. Småkaldt var det også! Så jo selvfølgelig rev på et jorde fra bilen på vei fra den ene lokkeplassen til den andre da, bare synd jeg ikke har jaktrett der. Så ei elgku med kalv også da, det er jo alltid koselig.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter må jeg over noen jorder først, og jeg må krysse masse spor etter rev. Så, hvis jeg har tenkt å jakte i grålysninga, er det ikke usannsynlig at jeg skremmer vettet av en god del rev som er i nærheten. Er dette et problem, eller blir ikke reven nevneverdig skremt? Alternativet hadde jo vært å lokke om kvelden, men er det like effektivt som om morgenen? Skremmer ellers mine fotspor/skispor reven?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...