Jump to content

Hvilken 22 LR kaster IKKE første skuddet med kald pipe?


jerognal

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har hatt to Savage salongrifler. Den siste en Mark II. Jeg har brukt disse på rype i skikkelig kaldt vær (nord-canada) og de har ikke kastet eller gjort noe annet rart. Den siste hadde også noe som heter http://www.savagearms.com/at_pressrelease.htm AccuTrigger. De er billige og funker i massevis. Winge våpen brukte visstnok ha de så jeg i en annen tråd http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2882, men finner de ikke på hjemmesiden deres nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dette er så rart.

Det virker som om et antall CZ 452 Varmint'er har dette problemet, mens jeg sålangt ikke har hørt om det med ei tilsvarende børse med "tynnpipe".

Med trådstarters problemer i minne kjøpte jeg for et par uker siden ei CZ 452 American, og den er rett på fra første skudd. Er det bare jeg som syns at det er påfallende at Varmintmodellen er særs belemret med dette? Og er det bare jeg som tror at det må finnes en enkel forklaring og løsning?

-Jeg ser jmonsen sågar har montert låskasse med pipe i skrustikke og problemet vedvarer.

Altså råder liten tvil om at han har rett i at det er et løpsproblem.

-Jeg ser at problemet kan inntreffe også i løp med mildere snurr. (browning)

Altså gjenstår to ting, finishen i løpet og innfestingen til samme, eller hur? Vet at det blir for lettvint og at jeg konkluderer på sviktende grunnlag, men det hadde vært moro hvis Varminteierne hadde giddet å få gransket dette :|

 

 

 

Jeg har en 2004 modelll Cz 452 American, hvor løpet er frilagt og som er beddet (i forkant av låskassen) av Fossdal. Denne slenger ikke første skuddet over hodet. Skutt mye innendørs på 15 meter, blant annet med CCI standard og går hull i hull fra første skudd når skytteren gjør jobben. Jeg pusser våpenet ca en x /sesong, dvs det går en del hundre skudd mellom hver gang.

 

EDIT: Har ikke demper på våpenet, og det er heller ikke gjenget for demper

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=80&t=12855&p=136156&hilit=jw20#p136156

beskrev problemet for ca 1 år siden. da i en halvauto.

 

Hah den hakke jeg sett, og ble nokså förvånad over det som trådstarter av denne tråden skrev der:

Dette er et problem som også finnes på CZ Varmint'en. Grunnen er der for trang pipe, og de første skudda går i hytt og pine.

Jmonsen løste dette problemet med Varmint'en. Vet ikke hva han gjorde, men det var vel hard pussing med noe lurium...

 

jmonsen har jo nevnt noe sånt i dine tråder også, men her fremstilles det jo som en sannhet?

Link to comment
Share on other sites

Glem det med skjefteskruer, lydempere og beding.

Dette er et løpsfenomen.

 

Jeg har skutt med våpenet fra skrustikke uten noe annet en løp og låskasse. Skudd nr 1 på tur :twisted: . Skudd nr2 litt på tur :evil: . Skudd nr3 senter treff :P .

 

Kan ikke se at du har svart på mitt spørsmål om det var løp, eller låskasse som ble festet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at fettet oppfører seg annerledes i varmintpipa enn i hvilken som helst annen pipe,

men jeg er intressert i et kjøpbart svar på at dette er noe som kan relateres spesielt til 452Varminten.

 

Når det gjelder at Cz har trange piper så er det ikke et argument for at førsteskuddet skal slenge, hvorfor skulle ikke ei trang pipe gi like god eller bedre presisjon..?

Link to comment
Share on other sites

 

Kan det være at dette oppleves som et fenomen på varminten, fordi det vanligvis er en ekstremt presis salongrifle når førsteskuddet er unnagjort, kombinert med at folk som kjøpre salongrifle med tungt løp er litt mer interessert i presisjon enn folk som kjøper en 10/22 eller andre kulesprutere?

 

Ja der kom dagens nedrakking av 10/22 og dens eiere.. Er det tungt å svelge at dette rakkelverket fra Ruger sammler likt på første eller tiende skuddet? Ja du får helt sikkert litt bedre sammling når du har varmkjørt børsa, men det betyr lite som bruksjern når skjæra skratter til deg. :wink: Da holder det at førsteskuddet går innom den 5 krona det alltid gjør.

Link to comment
Share on other sites

C. PATRON.

Det var låskassen som sto i Stikka.

Den var lagret opp med 1" plank på begge sider. Med andre ord 0 bevegelse.

 

Det vil si 0 bevegelse i kassa, men evt dårlig innfesting og ekstra belastning på grunn av en del tyngre løp, kan definitivt ha gjort utslag. Om rifla blir beddet med litt støtte under den delen av løpet som er nærmest kassa, evt med et presspunkt nær slutten på fortreet, tipper jeg presisjon blir mer stabil. Prøv først med presspunkt.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt ufin med alle dere som har gode og totalt fraværende ideer om puss, bedding og annet lurium.

Dette våpenet har vunnet WEBCUP BR50 to år på rad.

Våpenet er bygget av B Fossdal som har gjort en fantastisk jobb det inklusiv bedding.

 

Enkelt løp har dette problemet, når de er kalle.

Jeg har prøvd ca 20 forskjellige ammo typer. Pusset vasket og alle de triks som måtte dukke opp.

 

Så det er bare til å akseptere at av å til er det noe som ikke fungerer ved første skuddet.

:evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen. Du har dokumentert nok. Imidlertid virker det snedig at en spes modell skal ha en slik svaktet, mens en med noe lettere løp tilsynelatende ikke har det. Det er jo ikke noe uvanlig at en del løp, kan sette både første og andre kanskje flere skudd vekk fra gruppen. Konsekvente skyttere lærer seg slikt og eliminerer effekten av det.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ha testet (alle lagret med demper)

 

Sako Finnfire Range - failed

Brno standard heldemper - usikker*

Anchutz 64 (enkelskudd) - failed

Brno mod2 standard - failed

Brno Varmint heldempet - failed

 

Har heldemperen nå og det ser muligens ut som pussing og rensing av demper hjelper noe men eliminerer ikke helt. Førsteskudd etter lagring med demper medfører at kula må skyve ut mye gruff.

 

Har skutt tusenvis av skudd med dem tre nederste - så det er snakk om utstrakt testing. Lave treff på første skudd. Skudd nr 2 sitter normalt så nær at min skyting ikke er god nok til å se et mulig avvik.

 

Snakker her om avvik fra krones samlinger på 50-60 meter. Første skuddet sitter normalt sett 3-4 cm ned og til høyre med heldemperen.

 

*Var min første .22 - og hadde en ufattelig dårlig utgangshastighet (rundt 230 mps med winchester subsonic)

Link to comment
Share on other sites

Oisann!

Så det du sier er at dette er et vanlig problem med alle salongriflene du har testet? Altså ikke bare Cz varmint?

 

Da er vi vel tilbake til at det er få dager i året det er vindstille nok til at dette kan merkes, og at det slett ikke er alle salongrifler som er presise nok i utgangspungtet...

Og til alle som fremdeles påstår DERES rifle går hull i hull fra første skudd: Det gikk mange år før jeg fant ut av dette, og hadde jeg ikke lest denne tråden, hadde jeg levd lykkelig uvitende fremdeles. Samme kan man vel si om skjærene, de hadde levd lykkelig videre...

 

Ser du fokuserer mye på demperen, antar at du har trodd problemet lå her? Synes stivt fett i løpet etter en måned i våpenskapet høres som en logisk forklaring, men ikke at det kun skal gjelde Cz Varmint...

 

Igjen, ville tro skiskyttereliten har grublet litt på dette, ingen som kjenner noen slike?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ser du fokuserer mye på demperen, antar at du har trodd problemet lå her? Synes stivt fett i løpet etter en måned i våpenskapet høres som en logisk forklaring, men ikke at det kun skal gjelde Cz Varmint...

Personlig tror jeg at så mye gruff som en demper kan drysse ut av seg må ha noe å si, men ser ikke bort i fra at løpsvariasjoner, kulefett m.m. også påvirker.

Jeg kommer til å følge tråden med stor interesse - om jeg ser at enkelte børse merker/modeller skyter førsteskuddet "dead on" med løpet fullt av kruttslam og "demper dryss" så skal en ikke se bort fra at det kommer en cz heldemper for salg på finn.

Link to comment
Share on other sites

F....! Dette er et av de problemene jeg ikke var klar over at jeg hadde. Ser jaggu ut som om jeg må rydde litt tid for å teste min egen Varmint for å se i hvor stor grad dette gjelder også den. Skal legge ut resultatet i denne tråden når jeg får det gjort.

Link to comment
Share on other sites

Dette var veldig interessant lesning må jeg si... Er det noen som har testet fenomenet med korte løp, kaster den fortsatt første kulen? Er treffpunktendringen lik hver gang, dvs går førsteskuddet hull i hull, eller er det mer eller mindre tilfeldig hvor det havner.

 

Hvis det er noen som er interessert i å kvitte seg med en CZ Varmint i heldempet, så er jeg interessert. For min del er det stort sett baneskyting for å få mengdetrening, så om første skuddet kaster er ikke det så viktig.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

(...)Så det er bare til å akseptere at av å til er det noe som ikke fungerer ved første skuddet.

Tjah det kan jeg godt siden jeg ikke har en Varmint selv, men jeg kan ikke akseptere at "det bare èr sånn". Jeg vil vite hvorfor. Den dagen jeg slutter å undres tror jeg at jeg hadde dødd inni meg.

Da er vi vel tilbake til at det er få dager i året det er vindstille nok til at dette kan merkes, og at det slett ikke er alle salongrifler som er presise nok i utgangspungtet...

Og til alle som fremdeles påstår DERES rifle går hull i hull fra første skudd: Det gikk mange år før jeg fant ut av dette, og hadde jeg ikke lest denne tråden, hadde jeg levd lykkelig uvitende fremdeles. Samme kan man vel si om skjærene, de hadde levd lykkelig videre...

Jeg vil ha meg frabedt å bli "offentlig" tvilt på. Hvis du tviler kan du enten komme å prøve børsa, eller spørre om hva jeg baserer mitt utsagn på.

 

Mitt utgangspunkt er at jeg hadde lest denne tråden før jeg kjøpte børse, og styrte derfor unna Varmint. Jeg bor ikke i blåsbortland, snarere er det lunt her når vinden står rette veien, og jeg har med litt flaks fått prøvd den nye 452 American'en 3 ganger de siste 2 ukene, med vindstyrke under 1m/s. For ordens skyld har jeg aldri sagt "høl i høl", men "rett på".

-Men. På ett punkt skiller nok mine forutsetninger seg fra de fleste andres. Jeg fant ut at jeg skulle teste om det ble noen endring ved å pusse børsa. Det ble det ikke, så jeg har pusset børsa og demper nøye mellom hver skyting, og det kommer jeg til å fortsette med.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser den Stefflus, men du må ikke ta det personlig! synes bare det er rart at du ( som har hatt børsa i 2 uker) mener du har en salongrifle som ikke har treffpungtendringer, mens en som vinner webcup BR to år på rad ennå ikke har testet en salongrifle som ikke kaster førsteskuddet. Om du nå skyter 1000 skudd, setter den en mnd i våpenskapet, så setter den på verandaen en dag det er 15 minusgrader ute, for så å sette de tre første skuddene innenfor 20 mm på 60m meter, skal jeg sitte leenge i skammekroken, og kjøpe samme rifle som du...

 

Edit: ser det ikke er loudenboomer som driver med webcup skyting, men du skjønner sikkert hva jeg mener...

Link to comment
Share on other sites

@tikkat3: jeg ekke suur :x:mrgreen:

 

Men nå snakker vi om litt forskjellige forutsetninger.

-Det om at vedkommende (jmonsen?) aldri har sett ei 22lr som ikke slenger 1.sk. har gått meg hus forbi. Hvor mye "sleng" snakker vi om da?

-Jeg var av den oppfatning at vi her snakket om at 1.skuddet slengte flere cm på 50m helt fra børsa (Varmint) var ny. Hvis børsa mi slenger 1.skuddet 5mm så klarer jeg neppe å sjelne det uten å teste enda nøyere (poeng til deg, men jeg rodde'n i land)

-Og så til det med å skyte 1000sk. og sette den i skapet uten puss. Det kommer jeg ikke til å prøve, for jeg foretrekker å pusse, og har heller ikke problem pga det. Dessuten trodde jeg at dette med puss var grundig utprøvd uten resultat?

Link to comment
Share on other sites

Tja min andre 22lr rifle en Norinco IJ-15 tror jeg den het...Som jeg ga 1990kr for med kikkert og 2 magasiner på g-sport for noen år tilbake 6-7år eller så.

 

Den kastet ikke førsteskuddet det jeg kunne se når den ble brukt på 100meter skyting. Samlingene med god ammo lå på mellom 30 og 40mm i perfekte værforhold. Mye av spredningen skyltes nok avtrekket og kikkerten :oops:

Link to comment
Share on other sites

De som lurte på hvilken stokk jeg har på ZC min kan finne den på denne Linken.

http://www.rifle-stocks.com/

Angående avvik på første skuddet på diverse våpen så er dette fra noen mm til mange cm på 50m.

Det er ikke noe fasit svar på hvor mye avvik en har på diverse våpen, men for oss som har skutt og skyter mye. Vi har lært å leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg begynner å snuse på ny 22 ønske jeg som trådstarter svar på de riflene som er TESTET i benk med kald pipe.

 

Så vennligst svar på følgende folkens:

HAR DU TESTET DIN 22 i BENK, KALD PIPE. GÅR FØRSTE SKUDDET UT?

 

Alle andre som synser og mener og ikke har testet, IKKE SVAR!

Heretter svarer KUN de som har testet og VET!

Link to comment
Share on other sites

leste denne tråden før helga og fant ut jeg bare måtte prøve! så jeg tok med meg mors gamle stuebord, skrustikke og børsa. etter min lille seanse med 3 x 1 skudd også 30 minutter cola pause kunne jeg konstatere at ruger 10/22 standard slenger ikke på første skuddet! jeg ble ærlig talt overrasket, trodde ikke jeg var så dårlig til å skyte :oops::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

HAR DU TESTET DIN 22 i BENK, KALD PIPE. GÅR FØRSTE SKUDDET UT?

Underlag: Benk eller bakken på standplass.

Støtte: Lærposer med Aluminasand, God nok til å skyte 7mm samlinger

 

Rifle: Brno CZ 511, Beste samling @50m ~15mm, typisk samling ~20mm, ingen tendenser til "slengere" men middeltreffpunkt vandrer mellom skytebanebesøk

Rifle : Anschutz 64, Beste samling @50m, 7mm, typisk samling ~12-15mm, 1 skudd ikke merkbart forskjellig fra resten, ingen tendenser til slengere. treffpunkt konstant. 100% til å stole på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kommer bare rett inn i tråden med en "eureka-oppdagelse" jeg fikk isted!

Børsemaker Alm gir jo pressisjonsgaranti på sine heldempa BRNO salonggevær :D

Den må jo dermed være garantert mot slike slengere! Eller?

Hadde vært artig å spurt om det!

10mm på 50 meter er ikke ille det, og det til og med på standard ammunisjon!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Våpen: Cz 452 Varmint 22lr.

Anlegg: Benk, med front and rear shooting rest.

Ammunisjon: Div.

Avstand: 50m.

 

Første skudd går ALLTID 9-12cm utanfor sentrum. Dette skoten kan treffe under, over, eller til sidan for siktepunkt, utan noko spesiellt mønster. Dette har vore til stor fortviling, våpenet kan jo ikkje brukast på jakt med denne "skaden." Eg har forgjeves prøvd å bli kvitt med problemet. Eg har prøvd: Ulik tilstramming på skruar, våpen puss med div oljar, ulike siktemiddel osv. Problemet vedvarar. Det første som slår meg er at det kun er det første skotet som kastar, skot nr.2, nr3 osv er i sentum (våpenet samlar omlag 20mm.) Det kunne sjølvsagt ha vore skyttar som ikkje gjer jobben sin, men ikkje i dette tilfellet. Eit ofte omtalt tema er pussing av salonggevær. Eg kan erfare (som mange andre) at presisjonen ofte let vente på seg etter ein god våpenpuss (med bronsebørste og olje.) Det er derfor vanskeleg å seie om det kan vere bly og anna olje som har storkna i løpet, som er årsaken til problemet. Eg håpar at så mange som mogleg kan kome med idear om kva som er orsaken til problemet (spesiellt personar med fagleg kompetanse). For dette er eit problem - eit stort eit.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge siden forrige skudd må det være for å være 1. skudd, og ikke bare "neste"?

 

Siden vi lurer på om det er størknet kulefett som er problemet, vil jeg si minst en uke...

 

Ellers testa jeg min varmint igjen i helga, på en slik luftgeværblink som er på størrelse med et halvt A4 ark- Skøyt tre skudd på 55 meter, kun to treff, som riktignok satt midt i...

 

Det ser pinadø ut som dette er en CZ varmint problem, ikke et universellt problem.

 

Er det ingen børsemakere som leser denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Satte opp blink med en lykt ved siden av nettopp og fyrte av 3 skudd med fullt anlegg på 52 meter med CZ varminten og eley sub. Resultatet ble 6mm samling. Ingen kast.

Gadd ikke teste cz std nå, men den har heller aldri kastet skudd.

 

Edit: Og den har ikke blitt skutt noe med siden forige helg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...