Jump to content

Hvilken 22 LR kaster IKKE første skuddet med kald pipe?


jerognal

Recommended Posts

Etter å ha fulgt med litt i denne tråden så måtte min Varmint også prøves.

 

Eneste forandring er at den er beddet, både låskasse og skjefteskrue på løpet.

*rekylklakken* på løpet er låst med en unbraco låseskrue i tillegg.

 

All skyting er gjort på 25 meter, 5 skudds serier

 

1. runde: 1. skudd 1,5 cm til høyre, resten i ett hull. Påfølgende 5 skudds serie satt alle i en klyse

 

2. runde: Uten skjefteskruen på løpet.

1. skudd 1,5 cm til høyre, resten i ett hull

 

I morgen skal *rekylklakken* på løpet fjernes for å se om det gir noe utslag

 

Klarte ikke å vente til i morgen :oops:

Ble å prøve 5 skudd 3 timer etter forrige serie. Med *rekylklakken* fjernet så satt alle skudd i ei klyse :D

Skal prøve 5 skudd i morgen også, for å se om det stemmer :-)

 

Da var 5 skudd prøvd uten *rekylklakken* på løpet.

 

3. runde: Uten *rekylklakk* på løpet. 5 skudd i ei klyse :D:D

Ingen forskjell på 1 skudd og resten

 

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg vært å prøvd min!

 

Jeg har en CZ 452 De-Luxe som er noe modifisert med bla nytt skjefte. Pipa er den lange, relativ tynne med de åpne siktene, gjenget for demper. Hele låskassen er beddet, samt det sylindriske partiet 2-3 cm foran låskassen. Siktefoten for baksikte hvor framre skjefteskrue er festet er også beddet. Ellers er pipa frittliggende. (også frilagt i området mellom kassen og beddingen for fremre skjefteskrue).

 

Min er ganske kresen når jeg bytter ammunisjonstype, trenger 3-5 skudd for å stabilisere seg etter at jeg har bytta, så måtte forsikre meg om at jeg brukte samme type som sist, slik at ikke dette påvirket resultatet. Ammunisjonen er Eley Target (Brune eskelokk).

 

Det ble skutt uten demper.

Temperaturen var ca –9 grader, vindstille og lett snødryss.

Liggende med anlegg på en liten ryggsekk, kikkerten på 9x.

 

Første serie skutt på 50 meter gav ei symmetrisk samling mellom 9 og 10 m.m, ingen skudd skilte seg ut av gruppen. Jeg tror ikke skytteren holdt bedre en 9-10 m.m heller, så jeg var egentlig godt fornøyd, særlig fordi jeg nå vet at den ikke kaster førsteskuddet! Etter lesing av denne tråden var jeg blitt litt usikker, selv om jeg aldri har merket noen slike tendenser før, men godt å få det verifisert iallfall!

Link to comment
Share on other sites

Har forska litt på min/vår CZ 452 Varmint;

ca 22/12-09: Upussa etter forrige skyting: første skudd ca 10cm ned til venstre (klokka7), resten i ei fin samling,(ca20mm),I senter.Pussa gjennom løpet med tørr pusselapp før børsa ble satt bort.

I dag,(-17 grader): Børsa ikke rørt siden sist: Første skudd ca 10mm kl 7, resten i senter.Totalt ca 20mm! ( Avstand:50m)

Skal prøve flere ganger, men foreløpig ser det ut til at teorien om at kulefettet blir hardt etter skyting(Om børsa blir stående ei stund upussa) stemmer. Løsningen for mitt vedkommende blir at vi drar gjennom en lapp før guttane skal på jaktfelt i aspirantklassa! Og da går det an å bruke børsa til trostejakt også. En må bare dra gjennom løpet når en er ferdig med å skyte slik at børsa er klar til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en CZ Varminter, satt sammen i USA. Jeg har testet div. ammo, men kan ikke se at denne kaster det første skuddet i det hele tatt.

Nå må jeg legge til at det ikke er orginal kroning på pipa. Da lyddemper ble montert, fikk pipa en ny kroning.

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vært kroninga så ville problemet vært statisk, altså det er ikke det som forårsaker disse slengerene det er snakk om.

 

Jeg holder fast på det jeg har sagt, det er ikke ett eneste holdbart argument i denne tråden for at dette er et problem spesielt for CZ452 Varmint .

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fast på det jeg har sagt, det er ikke ett eneste holdbart argument i denne tråden for at dette er et problem spesielt for CZ452 Varmint .

 

Det er vel nettopp det det er; Ingen med Std. og American opplever problemet. Derimot flere med Varmint som opplever det. Noen med Varmint opplever det dog IKKE. Altså tolker jeg det til at det kan være en batch hos CZ med dette problemet.

 

Jeg har nå endelig fått svar fra Schou, og dem var ikke klar over problemet. De skulle ta kontakt med fabrikken. Jeg kunne sende børsa inn til dem for testing, men jeg har jo solgt den. Kanskje dere andre med samme problem kan gjøre det. Mailadr. geir@schouvapen.no

 

 

Jeg tipset Schou om denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått med meg det jerognal, men som jeg sier, det er ikke et eneste godt argument i denne tråden.

 

Hva i all verden skulle vært feil på den batchen da? Kan ikke tenke meg hva det skulle være.

Om kammeret skulle vært for langt, for romt, eller om pipa skulle vært et par hundredeler trangere enn en annen batch

så ser jeg heller ingen gode argument for at det er forklaringen. "Statistikken" som har komt frem på kammeret representerer

overhodet ingenting som gjør at man kan konkludere, ikke i nærheten engang. Har noen lest om dette i andre forum? Evt link?

Link to comment
Share on other sites

For all del, jeg tviler ikke et sekund på at dere som har dette problemet snakker sant, hvem vil vel ha en børse som ikke er helt frisk ;)

 

Misforstå meg rett, jeg er såpass intressert i denne problematikken at jeg ønsker at det kommer frem en forklaring/grunn til at dette er spesielt for varminten,

men jeg blir ikke forbauset om man greier å fremprovosere dette med andre merker, planen er å "forske" litt på dette når den globale oppvarmingen slår til igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg besøkte i helga kompisen jeg lurte den gamle cz standarden på, når jeg fikk det for meg å kjøpe cz varmint. Denne har også avtrekkssystem fra brooks. Den satt jo tre skudd innenfor tommen på 50 meter. :evil: Rett etterpå var det samme leksa med varminten, førsteskuddet fanivold, etterfulgt av to midt i blinken....

 

Jeg skal jaggu maile denne Geir hos scou!

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært interessant om noen med utpreget våpenteknisk kunnskap/erfaring kunne kommet med noen betraktninger i denne tråden

da det sikkert er flere momenter som ikke har kommet frem som en plausibel årsak, amatør, Per-S, Tolvsju, Ratel, Vargen m.fl.....ingen som har noen synspunkt?!

Link to comment
Share on other sites

Hva skal til for at LONGRANGE skal akseptere at dette er et problem.

Min CZ 452 Varmit har vært testet på alle tenkelige måter.

Jeg har skutt med våpenet strippet, fastskrudd i skruestikke etter løp og låsekasse.

Med original stokk og Customstokk.

Med og uten demper.

Før og etter løpet var kappet og kronet på nytt.

Jeg har skutt med våpenet ny pusset tørt og vått løp, dritten løp.

Ren og dritten demper.

Problemet er der, men det er blitt mindre med årene. Hvor mange 10 tusen skudd våpenet har godt vet jeg ikke men det er mange.

Jeg ser at første skuddet har avvik fra øvrige skudd i serien. Til kallere det er til støre er problemet og avviket. Løpet stabiliserer seg etter et til to skudd og da er det mer presist enn noen andre her har klart å dokumentere (se resultatene på Webcup BR 50) de to siste årene.

 

Nå har jeg tidligere i livet hatt en WALTHER CAL. 22 LR og en ANSCHUTZ cal. 22LR. Begge var relativt dyre konkurranse våpen. Her var og dette problemet registrert, men der snakket vi om 4-8mm avvik på førsteskuddet (50m). Noe som aldri ble betraktet som et problem da det forsvant etter første skuddet i prøveseriene.

Derimot har CZ Varminten vært en versting.

Hvilken andre elementer en fett avleiring, eller høyere motstand i løpet på førsteskuddet kan være en faktor her. Begge disse forholdene gir litt lavere hastighet på førsteskuddet og derved kan dette være årsaken.

Fasit har jeg ikke, men inntil noen har en bedre og mer plausibel forklaring holder jeg meg til denne forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal til for at LONGRANGE skal akseptere at dette er et problem.

Glemte å svare på denne, men jeg regner med at du skjønner at det må foreligge en bedre forklaring enn det du har gitt.

 

Er jeg liksom det STORE stygge ulven nå? Som sagt tidligere, jeg betviler overhodet ikke dine resultat jmonsen, men at det "bare er slik" er en stor kamel å tygge på...

 

Større motstand i løpet på førsteskuddet er jo i og for seg en mulig medvirkende årsak, men jeg trenger teskje for å forstå hvorfor det skal være unikt varminten :oops:

 

 

Tror jeg snart bør gi meg i denne tråden...eller kanskje ikke!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan det ha noe med lengden på løpet å gjøre?? Er ikke varmint løpene noe kortere enn på American (5 cm ?) Hvordan er det på våpen av betegnelsen Cz 452 American med kappet + gjenget løp? Kastes første skuddet der?

 

Nå er de fleste heldempete CZ, Amerikan. Og der er løpene kappet. Så jeg tror ikke det er der problemet ligger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan det ha noe med lengden på løpet å gjøre?? Er ikke varmint løpene noe kortere enn på American (5 cm ?) Hvordan er det på våpen av betegnelsen Cz 452 American med kappet + gjenget løp? Kastes første skuddet der?

 

Nå er de fleste heldempete CZ, Amerikan. Og der er løpene kappet. Så jeg tror ikke det er der problemet ligger.

 

 

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Klart å ødelegge Optibonds innlegg i min iver etter å svare han.

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til dere som har varminten som kaster første skuddet.

Hvor lenge må dere vente etter at en serie med skudd er avfyrt for at problemet oppstår på nytt når dere skyter en ny serie?

 

Det er varierende, avhengig av ute temperatur.

Til kaldere det er, jo før får jeg repetisjon på problemet.

I ekstrem kulde mer en – 15 grader tar det ca 10 til 15 minutter.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

Er det bra?

 

Nei, tommen på 50 meter er ikke så bra, men fryktelig mye bedre enn jeg klarer med Varminten når førsteskuddet skal med. Har forøvrig hengende en treskuddsgruppe på 24mm skutt på 155 meter med Cz standarden ( som jeg solgte for å handle denne Varmintdritten ) Der var førsteskuddet for dagen med...

 

Jeg har ikke testet min så veldig nøye etter at jeg fant ut av dette ( i vinter pga denne tråden), men avviket på førsteskuddet er fra 7-8 cm til å bomme på et halvt A4 ark på 50 meter. Ikke så rart kråkene flyr videre da...

Link to comment
Share on other sites

Da er søknad på en Browning T-bolt levert. Sort kompositt m\ekstra mag. i kolben. Mest sannsynlig fra Alms - heldempet med presisjonsgaranti. Spurte spesifikt om første-skudd. Var ikke et problem. Garantien gjalt første skudd også.

Så da er det bare å vente på tante.... :mrgreen:

 

Kikkert på vei fra UK. Niko Sterling 6-24x44. Den fikk faktisk bra omtaler og Nikko har vært brukt på alle foreningsvåpnene uten problemer. http://www.opticswarehouse.com/acatalog/NIKKO_STIRLING_PLATINUM_NITEEATER.html

 

CZ? Noen som har hørt om de lenger? Vet ikke hva det er for noe jeg.... :lol:

 

(Men det hele ble plutselig litt dyrere enn planlagt.... Ja ja, har vel vært borti det problemet før...)

Link to comment
Share on other sites

Kan det ha noe med lengden på løpet å gjøre?? Er ikke varmint løpene noe kortere enn på American (5 cm ?) Hvordan er det på våpen av betegnelsen Cz 452 American med kappet + gjenget løp? Kastes første skuddet der?

 

Nå er de fleste heldempete CZ, Amerikan. Og der er løpene kappet. Så jeg tror ikke det er der problemet ligger.

 

 

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Klart å ødelegge Optibonds innlegg i min iver etter å svare han.

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

 

 

Hehe,- Du er herved tilgitt Jan,- men samtidig er det noe betenkelig og en tankevekker at moderator(ne) tydeligvis har mulighet til (hvis de vil da) å mekke/endre på andre sine innlegg. 8) Skummel sak,- men det trenger vi IKKE diskutere i denne ellers så gode tråden;

 

Til de som lurte hva dette gjelder; Ca halvparten av mitt foregående innlegg er skrevet av meg,- resten er uaktsomt skrevet av JMonsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått et tips om å lese denne tråden og svare litt.

 

Problemet er kjent fra .22 våpen av alle fabrikat, noen har lite til ingen forskjell, andre har store avvik.

.22 konkuransevåpen har vanlighvis nesten ikke merkbart avvik, men ingen starter seriene uten å skyte prøveskudd først slik at det er ikke noe som betyr noe.

Min teori er at det brukes en mikrokrystalinsk voks som endrer konsistens når den blir stående i løpet over tid. Problemet er vanlighvis størst i kaldt vær. Skiskytterammo kan være verdt å prøve for de som har store problemer, den har et voksbelegg som tåler kulde bedre.

 

Hva som gjør at noen løp er verre enn andre vet jeg ikke, men det kan være overflatestrukturen og dimensjoner. Når voksen krystaliserer vil motstanden i løpet kunne øke, og trykket blir større. Om låsingen er litt usymetrisk kan det føre til at løpet vrir seg og kaster skuddet. (på samme måten som en våt krag) Trykket i en salongrifle er så lavt at dette ikke burde være problemet, men de som opplever store avvik, kan de undersøke om låsingen av sluttstykket er 100% symetrisk?

 

Jeg har nevnt problemet for noen hos Lapua, men de kunne ikke gi noen god forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Altså er det umulig å påstå at dette er spesielt for varminten, men mer som et generelt "problem" med enkelte 22'er, noen værre enn andre og tilfeldigvis har jmonsen fått en Varmint

som har kreft og det som værre er på førsteskuddet og med hans praktiske resultater er det ikke lett å sette hans "konklusjon" i tvil med den oppleste og vedtatte "sannhet" spikret på veggen.

 

Det som jeg syns er litt betenkelig ift at fettet skal kunne være synderen er at resultatet er det samme om løpet er pusset...? Hvordan kan det ha seg?

Noe annet er jo at det er veldig vanskelig å tro at fettet oppfører seg annerledes i et CZ pipe enn i f.eks en Remington...

 

Er det svingninger nok i ei slik pipe til at det kan hjelpe å prøve å justere lengden for et mer optimalt slipptidspunkt?

 

Må si jeg gleder meg til sommeren, da skal det testes et tjuetalls salonggevær (hittil 7 Varminter) ift denne problematikken!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha summert de første 2-3 sidene ser jeg 6 stk varminter har dette problemet, mens to andre merker har syndromet. Kinabørsa til Høggern og antydninger på Jegermaisterns Sauer 200str.

Om dette er et generelt problem for CZ varmint eller ikke driter jeg egentlig i, bare jeg får ordnet problemet, eller solgt skiten. Tror neppe det blir en ny varmint da for å si det sånn :evil:

 

Har mailet med Geir hos Schou, og de var ikke klar over problemet. De skulle ta dette opp med fabrikken, og komme tilbake til det.

 

Kan man forvente reklamasjon på dette grunnlaget, selv om schou også ser at den kaster? Det er jo tre år siden jeg kjøpte børsa.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært og testet min relativt nyanskaffede Anschutz Biatlon 1827. (54 mekanisme, 55 cm, 20mm løp uten demper)

Den kaster ikke førsteskuddet! Etter 4 skudd i et raggete hull nede til venstre i en klistrelapp, klarte ikke operatøren å holde hodet kaldt slik at sisteskuddet åpnet gruppen til ca 15 mm.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg lite :shock::shock:

 

Første gangen jeg testet rifla på bakgrunn av denne tråden, kastet den helt tydelig førsteskuddet. Det satt 6-7 ca fra de andre, og skyteforholdene var optimale. Neste test noen dager senere var på en blink tegnet på en halv A4 side. Her så jeg bare skudd 2 og 3 når de traff blinken, førsteskuddet var borte fra hele arket! En 3 gang noen dager senere synes jeg og at den kastet førsteskuddet.

 

I går ville jeg skulle skyte noen "testskiver" og legge ved børsa når jeg sendte den inn til schou. Første treskuddserie hadde ca 20 mm samling, førsteskuddet midt i. Lot så børsa stå ute i 15 minus 3 timer, før jeg skøyt neste serie. Den åpnet opp til ca 28 mm pga litt vind og litt dårlig lys på blinken. Førsteskuddet midt i trekløveret.

 

Opplever dere at den av og til ikke kaster førsteskuddet jegrogald og jmonsen? Testingen har foregått med eley sub.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var ute og prøvde min CZ 452 American i går kveld. Skaut 5 skudd serier med opphold på hver serie og alle skuddene satt innfor en klistererlapp. Holdet jeg skaut på var ca 40 meter og ammoen jeg brukte var CCI mini mag og Eley Target.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg lite :shock::shock:

Opplever dere at den av og til ikke kaster førsteskuddet jegrogald og jmonsen? Testingen har foregått med eley sub.

 

Min ZC var relativ stabil med å hive det første skuddet opp til Høyre.(takk for at den ikke var venstrevridd :D )

Nå har våpenet mitt gått noen tusener av skudd. Og problemet er vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har ikke min -64 kastet førsteskuddet som jeg har sett iallefall. Men jeg har som flere vet skutt endel på langt hold, og i det siste med Fiocchi SM280. Med gode resultater, helt til nylig - merkelig spredning i høyden på 200m, og egentlig litt mye høydespredning som har blitt ført på "vinden" på Grotjønn. "Kaster" både det ene og det andre skuddet, vil jeg si. Og, det er en ny lot..

 

Idag var det relativt stille.

 

Men å lande 10 skudd i innertieren (100m) var likevel forb..., og støtt skulle en kule helt ut av tieren, opp eller ned??? Kulene synes jo i kikkerten, og det kunne lande 2 og 3 og tom 4 i tette klyser,og så kom en som falt igjennom og landa 2-3cm under de andre. Eller over.

Kronografen hadde stått foran hele tida, for jeg skulle teste 6.5-284. og der var de 45 skudd målt :idea:

 

Hastighet fot per sekund, skudd 1 til 45

SM280skuddforskudd.jpg

 

Fordeling i 25fps, kategorier, merkelig fordeling?

FordelingSM280.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært og testet min relativt nyanskaffede Anschutz Biatlon 1827. (54 mekanisme, 55 cm, 20mm løp uten demper)

Den kaster ikke førsteskuddet! Etter 4 skudd i et raggete hull nede til venstre i en klistrelapp, klarte ikke operatøren å holde hodet kaldt slik at sisteskuddet åpnet gruppen til ca 15 mm.

Den rifla må du vise fram her på kammeret! Sikkert ikke bare jeg som er interessert i å se?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har med skrekk oppdaget at min 10/22 slenger det første kula veggimellom. Men ikke konsekvent nok til at jeg skjønner hva som foregår. Testet dette ut med 5 forskjellige typer ammo, CCI Standard, Stinger, Minimag, Remington Subsonic samt Eley Match. Og til min store fortvilelse skjedde dette også med de fem prøveskuddene med Eleyen! Og den er ikke lite billig eller.. Første kula gikk langt opp og til venstre og de fire andre jeg svei avgårde samlet seg pent inne mot midten.

 

Da jeg skjøt flere runder med de forskjellige ammunisjonstypene med pauser mellom rundene var ikke det slikt at hver første skudd forsvant dit den ville selv.. Nesten tilfelldig om den gjorde det eller ikke. Jeg tenker med gru på hva som vil skje om jeg skal dra på jakt med denne om første skuddet, som kanskje er den eneste jeg får, flyr så til de grader unna der krysset mitt er..

 

10 sider er skrevet her, men jeg er ikke klokere på årsaken annet enn at .22 er bare for liten og uslepen til at man kan forvente de helt presise og konsise skuddene..

Link to comment
Share on other sites

Dette dere beskriver her kan vel ligge i manglende puss eller for mye puss.

vi skyter jo i all hovedsak blykuler i disse børsene.....

 

jeg er tilhenger av at puss er unødvendig på en god .22 og har ingen av problemene med slengere i når jeg skyter.

 

Har noen sjekket forskjellene med lagring og ren kontra møkkete pipe ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med skrekk oppdaget at min 10/22 slenger det første kula veggimellom. Men ikke konsekvent nok til at jeg skjønner hva som foregår. Testet dette ut med 5 forskjellige typer ammo, CCI Standard, Stinger, Minimag, Remington Subsonic samt Eley Match. Og til min store fortvilelse skjedde dette også med de fem prøveskuddene med Eleyen! Og den er ikke lite billig eller.. Første kula gikk langt opp og til venstre og de fire andre jeg svei avgårde samlet seg pent inne mot midten...

 

Skjøt du nok med ammoen du skulle teste før du skjøt prøveserien ?

 

.22 ammo er generelt fettet opp med fett av forskjellig beskaffenhet og skifte av ammo underveis ser ut som medfører at du får treffpunktsavvik frem til løpet er greaset opp med det nye kulefettet. M67 som skyter .22 på langhold har forsket mer på dette meg, skal se om jeg får ham til å kommentere ytterligere på fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter bare 22lr på 15-100m. Men har litt erfaringer med bytte av ammo. Enkelte typer må man skyte ganske mange skudd med før de stabiliserer seg. Altså må man beregne å ta noen "pusseskudd" etter bytte av ammo type. Det værste jeg har opplevd i så måte de siste årene er den røde geco ammoen som skytterkontoret solgte billig, den trengte 8 skudd før den holdt 10ern på 15m banen vår etter at jeg hadde skutt med lapua superclub.

Enkelte andre ammotyper har ikke dette problemet i like stor grad, å er ikke like avhengig av å "skytes noen skudd" før samlingene er på plass.

Vanligvis er dette problemet større jo lengre hold man har (på 100m merker man det godt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...