Jump to content

Hvilken 22 LR kaster IKKE første skuddet med kald pipe?


jerognal

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm... :?

Ikke en gang min velbrukte, billige halvauto Marlin 60 gjør det!

Er du sikker på at det er noe med løpet?

Slenger den uten demper også, mener jeg.

 

Selv pusser jeg ikke løp under jakta på annet enn haglene.

Tar ingen unødige sjanser, men om jeg ble nødt ville jeg skutt noen testskudd før jeg dro på jakt iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har/hadde samme problem som deg, med samme våpensystem. Jeg heller mer til at jeg napper litt mer i avtrekkern når jeg skyter på vilt enn på papp. Det er ikke mye napp som skal til for at du bommer. Har du sett om skuddet går over/under eller til siden?

 

liker i hvertfall å tro at det var grunnen til at jeg også har bomma på endel skjærer :) Duer derimot har jeg truffet hver gang, men de er mer stasjonære og ikke så sky som skjæra :)

Leste den andre tråden din.

Link to comment
Share on other sites

Har siste år skutt ca 1500 skudd fordelt på: Norconia (heldempet), BRNO Mod2 (uten demper) og tilårskommen Voere (med bulk i løpet, nå heldempet). INGEN av disse slenger kategotisk første skuddet noested som helst. Men det hender rett som det er at skytteren slenger litt da, men det får man ikke skylde på børsa ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva du mener med at våpnet "kaster" skuddet - men:

 

Min erfaring med Sauer 200 STR med miniatyrløp er at den setter første skudd for kvelden opp - ca. midt i 9-eren, på DFS 15-m-skive. Derfor legger jeg ikke særlig vekt på første prøveskudd. Krag-miniatyren med Kongsberg-løp gjør også noe lignende, jeg regner med at det er pga. at fettet fra 22-kulene har fått noen døgn til å størkne, og at trykket derfor blir høyere. Når løpet er pusset, og innsatt med litt olje, har jeg ikke merket slike tendenser.

 

Jeg har prøvd å legge merke til om første skudd i hver serie har vært høyere enn de øvrige, men har ikke sett noen slik tendens (men jeg skyter kanskje ikke godt nok til å se eventuelle små endringer :D ).

Link to comment
Share on other sites

Første skudd går konekvent ned til høyre. Hver gang børsa har stått.

Har en Browning Auto22, som IKKE gjør det.

Dette er et problem spesielt med CZ Varmint. Mange har samme problem. Puss, demper\ikke demper har ingenting å si. CZ'en selges da jeg ønsker å plinke kråker med den også. Etter et par skudd går den hull i hull.

 

Jeg spør fordi jeg ønsker ny rifle som garantert IKKE har dette "problemet".

Link to comment
Share on other sites

jeg ønsker ny rifle som garantert IKKE har dette "problemet".
Hvilke garantier har du for at to ulike børser av samme modell oppfører seg likt? ;)

 

Uansett og FWIW, min CZ452 American har ikke vist synlige tendenser til å kaste førsteskuddet. Verken før eller etter at jeg frila pipa fra stokken. Så lenge jeg gjør jobben godt nok, såklart...

Link to comment
Share on other sites

Problemet er velkjent i cal22 verdenen.

Min CZ 452 Varmint har samme syken som jerongnald sin, men i noe mindre grad, den har gått mange flere skudd.

 

To av mine tidligere konkuransebørser led av samme syke.

 

Derimot ser det ut til at skiskytter geværene ikke sliter med dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

@Falk

 

Jeg har samme børsa men heldempet og merker heller ikke noe til at førsteskuddet drar ut, hverken med møkkete eller ren pipe. Dog er presisjonen noe dårligere når løpet er rent og må gå en del skudd før presisjonen er 100%.

 

Er det mulig at fordi begge skjefteskruene sitter i låskassa så blir presisjonen jevnere? På varminten sitter som kjent en skjefteskrue i bakre delen av kassa og en i pipa.

Link to comment
Share on other sites

På min CZ 452 Varmint var det ca 7cm.

 

Det er nå over 20 000 skudd siden. Den kaster fremdeles men ikke i den målestokken.

To Konkuranse cal 22 hadde og det problemet, men der målte jeg aldri.

 

vist de er snakk om så masse på første skudd er eg nok ein av dei få som har ei salong som ikkje kaster første skuddet :)

Link to comment
Share on other sites

Aaaah, plutselig er ikke 64en så dyr 8) Rifler har jeg for å TREFFE DER JEG SIKTER, og det jammen uten å måtte skyte et skudd eller to før jeg skyter på det jeg skal treffe.

Rifler som ikke gjør det begriper jeg ikke vitsen med, uansett hvor billige, delbare, halvautomatiske, tacticoole eller hva som helst de er...

 

For svarte, Weirauchen koster 12 500,- og en mod. 54 12-14 000,- Ha den i 30 år uten en bekymring, treff der du sikter hver gang , er ikke engang 500,- i året, maks 5 øre skuddet. Hvor mye verdt er det egentlig å irritere seg på halvferdig drit?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Med denne tråden i bakhodet tok jeg en test i helga. Det var aldeles blikkstille, og alt skulle ligge til rette for salongtesting. Jeg har en brno varmint, som jeg har klassifisert som ufattelig presis. Likevel flyr mange av kråkene på reveåta videre. Dette har jeg forsåvidt stusset litt over, men noen skudd på blink rett etterpå viser fantastiske samlinger med rett treffpkt.

 

Jeg rigget meg til i benken, og satt opp en blink på 55 meter. Skøyt tre skudd, som alle skulle sitte innenfor et kronestykke etter avtrekkene å dømme. Merket ingen uttdargere. Kom fram til blinken og så at det satt to skudd midt i, med 1 cm mellomrom, samt en "flue" 5-6 cm rett over. Dette var tydelig førsteskuddet, da jeg så de to andre i kikkerten etter som jeg skøyt.

 

Der og da ble denne rifla ubrukelig for meg! Det hjelper ingenting at den går under tommen på 100 meter, om den kaster førsteskuddet!

Jeg skulle også til å skrive " dette gjør ikke min ZC varmint" i tråden, men tenkte jeg skulle teste først...

 

Hva gjør man nå? Om man brotsjer den opp til 22 Mag, vil den lide av samme fenomenet tro? Hva koster det å sette inn en pipe i 17 HMR tro?

 

Fikk du solgt skiten jegerognal? Hva kan man ta for slikt søppel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dette er så rart.

Det virker som om et antall CZ 452 Varmint'er har dette problemet, mens jeg sålangt ikke har hørt om det med ei tilsvarende børse med "tynnpipe".

Med trådstarters problemer i minne kjøpte jeg for et par uker siden ei CZ 452 American, og den er rett på fra første skudd. Er det bare jeg som syns at det er påfallende at Varmintmodellen er særs belemret med dette? Og er det bare jeg som tror at det må finnes en enkel forklaring og løsning?

-Jeg ser jmonsen sågar har montert låskasse med pipe i skrustikke og problemet vedvarer.

Altså råder liten tvil om at han har rett i at det er et løpsproblem.

-Jeg ser at problemet kan inntreffe også i løp med mildere snurr. (browning)

Altså gjenstår to ting, finishen i løpet og innfestingen til samme, eller hur? Vet at det blir for lettvint og at jeg konkluderer på sviktende grunnlag, men det hadde vært moro hvis Varminteierne hadde giddet å få gransket dette :|

Link to comment
Share on other sites

jeg er sikker på at det ikke er mennesker der

 

Du,

Når vi er inne på din opplagt finstilte og tuna Psykiske evner. Har du neste ukes Vikinglotto rekke klar også?

 

 

Jeg er ikke i stand til å se problemet dere får frem her, jeg skyter kun når jeg vet hvor kula stopper, gjør dere ?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg er ikke i stand til å se problemet dere får frem her, jeg skyter kun når jeg vet hvor kula stopper, gjør dere ?

 

Det går ikke videre klart frem av det du skrev i den første posten. Slik jeg oppfattet det du skrev, skyter du et skudd ut i lufta som du overhode ikke har noe som helst kontroll på hvor kommer ned, utover at du "vet at det ikke er mennesker de". Min mening er at om du ikke kan se nedslaget, så er det uansvarlig å skyte på den måten. En .22 kule går adskillig lenger en et par hundrede meter når du skyter den opp i luften.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen som tror meg om min heller , men den salongrifla som skal være sååå upresis, Ruger 10/22, er rett på med første skuddet. Kråker på opptil 75 meter detter på første skuddet. Skyter ikke over den avstanden på levende mål.

Heldempet, så det er bare en stubb til løp, bedre av det kansje..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke leve med dette!

Minner litt om drillingen der man må tippe litt på hvor skudd nr to havner. Greit nok at skudd 2 alltid havner 8 cm høyere enn 1 skuddet på 100 meter, men hvordan blir dette på 70 meter? eller 150? Eller om det går ett minutt mellom skudd 1 og 2?

 

Jeg lever veldig greit med dette på drillingen, men jeg kan absolutt ikke ha det slik med førsteskuddet på salongrifla. Altså er varminten min totalt ubrukelig etter jeg oppdaget dette.

 

Men det hadde jo vert interessant å høre litt mer om hvilke våpen dette gjelder, det ble nevnt at noen andre konkurransevåpen hadde dette. ( var det jegermaistern som merket det på sauer str 22LR? )

Ville tro en mail til skytteransvarlig for skiskytterlandslaget kunne oppklare en del?

 

Skal innrømme at jeg er litt skeptiske til alle som sier "dette gjelder ikke min rifle" Det er vel ikke ofte det er vindstille nok til å merke dette, og mange snakker om at rifla går sånn og sånn bare jeg gjør jobben riktig. Vel, den slengeren jeg ofte hadde i første serien, tilskrev jeg også avtrekksfeil, ett lite vindpust eller lignende.

Jeg mener rifla må konsekvent sette tre skudd på ett kronestykke på 50 meter før man kan hevde at rifla ikke kaster førsteskuddet. Da utelukker man jo mange salongrifler i utgangspunktet.

 

Kan det være at dette oppleves som et fenomen på varminten, fordi det vanligvis er en ekstremt presis salongrifle når førsteskuddet er unnagjort, kombinert med at folk som kjøpre salongrifle med tungt løp er litt mer interessert i presisjon enn folk som kjøper en 10/22 eller andre kulesprutere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...