Jump to content

Hvilken 22 LR kaster IKKE første skuddet med kald pipe?


jerognal

Recommended Posts

Jeg har lagt godviljen til i lang tid nå, men nå er det nok.

 

Inntil noen kan komme med en kjøpbar forklaring på hvordan størknet fett skal kunne lage dette problemet akkurat i Cz Varmint vil jeg påstå at det er det reneste sluder og vås,

hvordan i alle dager skal fettet oppføre seg så mye annerledes i et løp som er kanskje et par hundredeler trangere enn et hvilket som helst annet løp!?

 

Gla jeg har en 452 som ikke slenger! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håper du får svar fra en eller annen jerognal, men jeg tror ikke det finnes da dette er et problem som jeg drister meg til å si har oppstått gjennom kammeret.no! :lol:

 

EDIT: Nei, den var litt stygg, men jeg kan bare ikke få til å se logikken bak den "beste" forklaringen som har kommet til nå....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny CZ452 22lr standar i sommer. Har testet "første skuddet" mange ganger over noen uker etter at jeg først leste denne tråden. Resultatet er at jeg ikke kan se at noen av "første skuddene" blir kastet ut :)

Skyter med tofot go har samlinger på ca 20mm på 40 meter, med cci std og cci sub.

Prøvde med minimag men den ville ikke samle så bra, men samler på ca 35mm på 40 meter.

 

Varmitten har vel en del tykkere pipe sammenlignet med std, kan det være spenninger i pipa som gjør at denne kaster første skuddet med kald pipe?

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på CZ varmint og CZ std/lux/american?

Varmint har iallefall tjukkere løp med krappere snurr.

 

Jeg har to mistenkte.

-Innfestingen av løpet. (fett eller et eller annet)

-Snurren.

 

Den siste har endel som taler mot seg. For det første fins det andre børser med 1:9-snurr som ikke slenger, og for det andre fins det børser med 1:16-snurr som slenger. Dessuten er det jo klinkende klart at snurren i seg selv ikke er problemet, men jeg ser for meg at den kanskje kan forsterke et allerede tilstedeværende problem med førsteskuddet, størknet fett etc.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre eg har oversett ett eller flere innlegg i denne tråden er det da trygt og kjøpe CZ 452 American?

Hadde lyst på en Varmint men tør ikke lengre.. :lol:

Noen som kan måle utvendig diameter ved munningen på løpet på CZ 452 American, hadde et lite håp om og kunne bruke samme demper på denne som min .223.

Jada, vet det det blir noe overkill med A-Tec TMM-5 på .22 men det går jo og skru av noen moduler da.. :mrgreen:

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt sendt rundt litt mailer ang. dette.

Ikke uventet har hverken Schou eller CZ Tsjekkia svart. :roll:

 

MEN, jeg sendte et spørsmål til Nordskog ang. Browning T-bolt og fik kdette svaret:

 

Hei.

Skjønner at du "sikler" på den nye Browning T-bolt.

Dette er noe av det råeste jeg har vært borti av salongrifler.

 

Våpenet er ikke bare designmessig, funksjonsmessig og produksjonsmessig unik, den har et utrolig godt avtrekk og en kanonpresisjon.

Jeg har som børsemaker skrudd på våpen i 25 år og jeg har aldri opplevd noensinne å ha sett ei salongrifle bli tatt på alvor slik som det Browning har gjordt med denne. De har tilogmed beddet våpenet. Låskassen er altså beddet til stokken og når jeg sier beddet mener jeg ordentlig bedding, ved at man har tatt ut godt med treverk/compositmateriale både foran og bak på skjeftet og beddet inn låskassen slik at denne blir liggende helt fri for bend i stokken. Dette er noe som til og med er ytterst sjelden gjordt fra fabrikk på jaktrifler, også i de høyere prisklasser.

 

At våpenet gir en svært god presisjon, helt UTEN treffpunktendring fra serie til serie er derfor ikke overaskende. Vi har testet flere T-bolter på innendørs 50-meter skytebane. Under slike forhold vil ørsmå fluer enkelt bli avslørt siden forholdene er helt like fra 1. skudd til siste skudd. Vi har aldri registrert forskjeller mellom skuddene, og presisjonen ligger med kvalitetsammunisjon godt under 1 cm/50m. Du skyter altså alle skuddene i et hull, også 1. skudd.

Noen typer lyddempere kan imidlertid påvirke presisjonen og særlig den type problemer som du beskriver. Et nypusset løp vil også kunne medføre treffpunktavvik på de aller første skuddene (pusseskudd). Jeg har også vært ute for dette problemet i tilknytning til skyting under svært lave temperaturer.

 

Svaret på ditt spørsmål er derfor Ja, med ovenstående unntak.

Hilsen XXXX

Link to comment
Share on other sites

jerognald: Ble du noe klokere av svaret du fikk fra Nordskog? De skryter uhemmet av en rifle de vil selge, men sier ikke noe om hvorfor Varminten har dette problemet. De sier det kan være et lyddemperproblem, men dette er vel allerede sjekket ut? Jeg har ikke testa min uten lyddemper, men det trodde jeg andre hadde...

Link to comment
Share on other sites

Jerognal,

Anschutz 64 er Anschutz 64 uansett stokk, og de er uansett bra. Skal du slå på stortromma kjøper du 54. DE er fine..

21112009009.jpg

Denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=1579 og søk ellers på Kammeret. Om du blar til slutten så ser du Makkieboys 64 BR, min heter 64 MSR. Du viser fram MPR (multi purpose rifle)

An 64 med "DFS-stokk" er jo rekruttrifle i DFS og også innstegs skiskytterrifle par exellence.

Bare sørg for å kjøpe med matchavtrekk, om de har dem med "jaktavtrekk", så vil du uansett ikke ha det.

Ring til Stenvaag Våpensenter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva du mener med at våpnet "kaster" skuddet - men:

 

Min erfaring med Sauer 200 STR med miniatyrløp er at den setter første skudd for kvelden opp - ca. midt i 9-eren, på DFS 15-m-skive. Derfor legger jeg ikke særlig vekt på første prøveskudd. Krag-miniatyren med Kongsberg-løp gjør også noe lignende, jeg regner med at det er pga. at fettet fra 22-kulene har fått noen døgn til å størkne, og at trykket derfor blir høyere. Når løpet er pusset, og innsatt med litt olje, har jeg ikke merket slike tendenser.

 

Jeg har prøvd å legge merke til om første skudd i hver serie har vært høyere enn de øvrige, men har ikke sett noen slik tendens (men jeg skyter kanskje ikke godt nok til å se eventuelle små endringer :D ).

 

Nå har ikkje eg lese gjenom heile tråden. Men eg har ein teori på akkurat dette, då eg har sett det mange gonger, både på 200STR som du nemner, og andre.

 

Eg trur at etter endt skyting så blir det liggande feitt att i pipa frå 22 lr-kulene. Dette feittet er då kaldt på dei første skota neste økt, og ergo blir det meir motstand. Auka motstand gjev høgare utgangshastighet, og skotet gjeng då nødvendigvis opp. At våpenet stabiliserar seg i senter seinare, er då logisk pga at feittet er blitt varma opp av friksjonen frå dei første skota.

 

Bare ein teori, men eg trur den kan vere ganske sannsynleg.

 

Edit: Ser det er blitt diskutert, men let innlegget stå uansett.

Link to comment
Share on other sites

Teorien din er grei den Lislearne, men hvorfor kaster Varmint'en 5 cm ned til høyre på 15 mtr. hver gang børsa har stått en stund? Stemmer ikke med din teori.

Og hvorfor gjør ikke andre CZ'er det? Hvorfor kun Varmint'en? Det er noe med de løpene......

Jmonsen sin som sikkert er skutt 20.000 skudd begynner å bli bra......

 

Og det er å bemerke at hverken Schou eller CZ-fabrikken vil svare på spørsmålet.....

Link to comment
Share on other sites

men hvorfor kaster Varmint'en 5 cm ned til høyre på 15 mtr.

 

I et langt varmint/baneløp i 22LR vil kulene neppe gå vesentlig raskere, de kan like gjerne gå saktere. Riktignok vil trykket være høyere i første del av løpet, men deretter bremses kulen, og det kanskje mer i et kaldt løp med hardt fett.

 

Jeg mistenker at det er riktigere å si at vibrasjonsimpulsen blir annerledes, på grunn av "forsinket" start og høyere trykk.

Hvilken endring det gir for treffpunktet er vanskelig å forutsi, på samme måte som det er vanskelig å forutsi hvordan treffpunktet vil endres når demper monteres på et våpen - det kan gå både opp og ned, og i et par andre retninger.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke den teorien om fettet er spesielt overbevisende som en grunn for at Varminten spesielt skal slenge førsteskuddet,

når noen kan forklare hvordan fettet oppfører seg annerledes i varmintløpet enn i f.eks ei pipe fra Anshutz så skal jeg kanskje begynne å tro...

 

Når det gjelder temperaturutviklingen av ett skudd med 22LR så er den så mikroskopisk, spesielt i ei varmintpipe med tykkere gods enn vanlige piper,

at jeg syns det også høres ut som en vaklende forklaring. Det er litt betenkelig at jerognal ikke har fått noe svar fra fabrikken ang en såpass alvorlig beskyldning.

Link to comment
Share on other sites

sauern min holder iallefall 9ern på førsteskudd. kan ikke se at førsteskudd går no særlig forskjellig fra andreskudd. 5 cm på 15m som jergonald snakker om er langt. det vil si at du omtrent bommer på dfs skiva på førsteskuddet.

omtrent som min Browning auto 22 med kinaløp gjør.

 

Ingen sauere jeg vet om er i nærheta av å bomme på hele skiva på førsteskuddet på 15m. så det må være betydelig værre med czen da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor mye verdt er det egentlig å irritere seg på halvferdig drit?

Så sant, så sant...

 

Er det bestandig med samme ammo?

Lenge siden jeg har testet presisjon på min CZ452 heldempa [LINK], hadde en presisjonstest da den var ny for å sjekke garantien til Alm (som den besto :D )

 

Det jeg opplevde da var jeg hadde varierende presisjon når jeg skiftet ammo. Helt til den hadde stabilisert seg liksom. Selv har jeg endt opp med CCI sub, rett å slett fordi jeg hadde en del av den og preisjon var under 10mm @ 50mtr

Link to comment
Share on other sites

Som lovet kommer tilbakemelding fra i dag tidlig!

 

Oppsett:

CZ 452 Varmint

Kappet løp

A-tec demper montert

 

Rifla lå i bilen over natta og det var ca -5 grader ute da jeg tok den frem.

Jeg satte opp den første blinken på ca 25m og plinka 5 skudd i svarten på en 15-meters NFS skive.

Skutt med Winchester X Sub

 

Det første skuddet gikk akuratt likt som de påfølgende 4.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med å opprette en statestikk over hvilken prosent av folk's salongrifler som slenger/ikke slenger det første skuddet.

 

Alle burde skrive hvilken rifle de har og evt. endringer de har gjordt med løpet o.l. og om hvorvidt den slenger førsteskuddet.

 

Dermed kan trådstarter oppdatere en tabell eller liknende i førstepost, så kan vi få et overblikk på hvordan statestikken ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei, problemet med førsteskuddet er interessant og vanskelig å forstå.

Det jeg ville ha testet på en rifle med stort utslag på første skuddet, var utgangshastigheten på det første skuddet, sammenlignet med de øvrige hastighetene.

 

En annen ting ville være et nøyaktig mål av et brukt prosjektil frå en rifle som kaster. og en som ikke kaster. Hvis en skyter i løs snø med to våpen på samme sted, så skulle vel eventuell deformering bil tilnærmet lik

Link to comment
Share on other sites

Der kom ett alternativ som ikke har vært prøvd før, endelig kommer chronografen til nytte. skal få slept meg opp på banen med den rett etter hjula.

fikk en positiv opplevelse på førsteskudds slengen ved å ta bort festet forran

har ikke beddet enda, men har meldt jobben inn hos børsemakeren, må bare få ut den kjente fingeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...