Jump to content

Hvilken 22 LR kaster IKKE første skuddet med kald pipe?


jerognal

Recommended Posts

Dette dere beskriver her kan vel ligge i manglende puss eller for mye puss.

vi skyter jo i all hovedsak blykuler i disse børsene.....

 

jeg er tilhenger av at puss er unødvendig på en god .22 og har ingen av problemene med slengere i når jeg skyter.

 

Har noen sjekket forskjellene med lagring og ren kontra møkkete pipe ???

 

Dersom de som skriver innlegg i tråden hadde fåt med seg forangående debatter om dette ville de fått mange svar.

Der har vært testet med rene løp, vaskete løp, dritne løp. Våpen fra fryseboks og våpen fra varmeskap.

 

Konklusjonen var Voksen som ligger i løpet er en av grunnen til avvik på første skuddet, da den har herdet seg eller kystalisert. Ved for rene løp har vi sett at våpen med dette problemet må ha opp til flere skudd før de er stabile.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Jeg har ikke så mye greie på disse cz-riflene, men har jobbet en del med jern og stål. Er det kun disse gamle 452 varmintene eller er det samme problem med 455 varmintene. Hvis det kun er 452 altså de med gjenget løpsfeste, tror jeg svaret ligger her. Det er mest synlig et annet tiltrekningsmoment som gjør at spenningene i stålet ligger på et litt "kritiskt nivå". Det kan også ligge spon eller andre fremmedlegemer i gjengene og at disse ligger på "bristepunktet". Og at det hele "løsner" etter første skuddet. Jeg vet ikke om jeg vil gå inn på noen forslag uten å bli saksøkt men det kunne jo hvere at noen løse slag med en gummihammer på løpen rett foran låskassa kunne hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da jeg skulle bytte salongrifle for et år siden fikk jeg først en CZ Varmint på prøve. Den kastet førsteskuddet opp og til høyre. Det var snakk om ca 6 cm på 50 m. Heldigvis fikk jeg byttet i en CZ American og den setter førsteskuddet der det skal være. Jeg leste om Varmint-syndromet dengang også så det var nok kjent.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg firelappet brno'n min...

Den kaster fremdeles førsteskuddet, men ikke så mye som før. Det ble vel redusert med ca 1/3 fra hva det var tidligere.

Men det som har skjedd er at den ikke samler cci standard like bra som før, Ikke mye men bare sånn at det er merkbart.

Jeg har derimot noen patroner som lapua produserer (sk-plus?) som samlet myyye bedre enn før, faktisk veldig mye bedre enn cci'n noen gang har gjort.

Mulig det hadde hjulpet å kjøre hardere på med firelapping, men jeg giddet/våget ikke mer.

Jeg brukte bare de to fineste korningene av lappingpastaen, altså 800 og 1200 korning.

 

Firelapping settet mitt står det forresten Norma på, så om noen er intressert i å prøve så kan det nok fåes tak i her til lands...

Link to comment
Share on other sites

Mulig det, men før jeg firelappet så var det omvendt i min børse.

Jeg hdde riktignok enkelte uforklarlige slengere med cci'n før jeg firelappet, men det var et stykke mellom de.

Dette er også noe man ser med sentertente patroner ved firelapping. Den ammoen/ladningen som samlet brukbart før kan gjerne bli helt på trynet, mens en ladning som ikke har gått så bra tidligere kan godt komme til å bli favorittladningen etterpå.

Dette er selvfølgelig noe jeg har lest på nettet og må taes med en klype salt (som det meste andre som står der :-) ).

Jeg sier ikke at firelapping er medisinen for at de kaster førsteskuddet, men på min hadde det ihvertfall en positiv effekt..

Link to comment
Share on other sites

I min Browning T-bolt går SK Standard plus i ett hull på 50 mtr. noe CCI ikke er i nærheten av.

 

 

Hadde vært artig å sett oppsettet ditt, rifle, sikte, øvrig utstyr - hvordan takler du vind - mye en kan lære av.

 

Jeg lurer litt på hva du mener med "ett hull". CCI Std. er ikke så dårlig som mange skal ha det til. Begge mine rifler skyter CCI Std. og SK Std. Plus omtrent like bra - i et hull på 50m. Men det er et stort hull. Typisk samling er 10-12mm.

Til sammenligning så er 5-6mm fullt oppnåelig med både SK Rifle Match og flere andre typer "Match" ammo, det er "ett hull" i mine øyne, men 12mm @ 50m er ikke SÅ dårlig.

 

Skyter T-bolten virkelig 5sk samlinger på 5-6mm (senter-senter) på 50m med SK Std. Plus?

 

For å fortsette på CCI vs SK. Selv om de skyter rimelig likt på 15 og 50m, så er forskjellen stor på 200m, for ikke å snakke om 300, CCI har en hastighetsvariasjon som gjør 300m skyting til ren "områdebeskytning, mens SK kan finne på lande samlinger på størrelse med et par håndflater

 

K

Link to comment
Share on other sites

En kunne kanskje få en børsemaker til å skru ut løpet, renset gjengene utvendig og innvendig i kassa. Montert inn løpet på ny med det momentet produsenten anbefaler. Jeg veit ikke om disse løpa sitter som hønn eller omvendt. om gjengene strekker seg ved ny/gammel montering. For det er jo spor utfrest på løpsenden som skal passe med utdragerklørne. Det er heller ikke å anbefale å shimse mellom løp og låskasse, da dette øker headspacen og vell kan føre til diverse komplikasjoner. Er det noen som har diskutert med en børsemaker det at noen cz varminter slenger førsteskuddet? Det er jo kjedelig om et ellers meget bra våpen skulle bomme under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er nevnt før her, men på Varminten min får en ikke ut patrona uten å skyte ut kula først. På en .22 lader du jo for å skyte, men guttane mine driver med jakt på kråke, skjære ol, og da hender det at en ikke får benytta skuddsjansen. Er ganske sikker på at kula sitter så hardt i bommane i løpet at utdragern glipper over kraven når slyttstykket blir åpna. Denne børsa har også dette plagsomme "førsteskudds-syndromet". Kan den korte/manglende friflukta ha noe å si?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Min Brno no2 setter første kaldskudd etter puss eller etter lengre lagring 2 cm opp til venstre @ 50 m

 

4 kuler skutt fra Brno no2, den til høyre er første skudd etter puss.

Skutt i våt snø, 10 m, CCI subsonic, 35 cm inntregning.

 

Kula taler vel sitt tydelige språk om redusert hastighet.

 

 

?image=512496768&size=medium

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Du skrev nettopp i tråden om "Hvilken 22 ammo bruker du" eller noe sånt at

 

Det har ingenting med ammoen og gjøre sier du? Hvor kommer fettet i løpet fra da?

Dette er en sannhet som du selv har laget deg jmonsen og er ingen teknisk akseptert forklaring i fleres øyne.

 

 

Dersom vi skal forsette debatten om avvik på første eventuelt annet skudd.

Kan vi ta det i denne tråden.

viewtopic.php?f=80&t=27414&hilit=Slenger+f%C3%B8rste+skuddet

 

Angående tidligere debatter om dette er det gjort en rekke forsøk. Og det er kun en forklaring som ikke er motbevist. Og det er at kulens fett som ligger igjen i løpet er det som forårsaker avvik på skudd nr 1 og 2.

 

Det mangler fortsatt en forklaring på hvorfor dette skal gjelde 452 Varmint. Venter meget spent på denne !!

Regner med at du med en såpass bastant påstand som om at "452 Varmint er kåret som en definitivt versting for problemet" er i stand til å begrunne dette med annet enn at "det er bare slik det er".

 

EDIT: Du sier at det er kulens fett som forårsaker avviket. Skrev ikke du nettopp at ammoen har lite eller ingenting med avviket å gjøre? Meget spent på din forklaring videre.

 

EDIT 2: Hvilken rekke forsøk er det du henviser til?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det tydeligt gjenom de innlegg som er i trådene om problemet rundt avvik på første skuddet. At de fleste som har CZ 452 Varmint registrere dette fenomenet.

Jeg er og så heldig (dessverre) at Bergens Jæger og fiskerforening disponerer 5 stk CZ 452. Alle disse våpnene + midt eget og det våpene Jerognald hadde. Har dette problemet. Vis ikke dette gir en statistik holbarhet, så lurer jeg på vilken bevis du ønsker.

Jeg skrev at kulen ikke var av betydning. Siden det skal vries på denne settningen . Skal jeg være litt mer presis.

Kulene er innsattt med fett. Dette fettet er det som avikker mest fra de forskjelige produsentene. Kulene er stort settt produsert over en kam med samme form, bly legering og lik vekt.

Dette fettet som kulen er satt inn med stivner i løpet. Og har forskjelig hardhet. Når våpenet er kaldt gir dette større motstand for kulen i løpet og derved og variasjon i kulehastighet. Nok til at skudd en og to har avvik .CZ Varmint er kjent for å ha serdeles trang løpskanal og kammer.

Dersom noen kommer frem til andre forklaringer, vil jeg mer en gjerne prøve ut teoriene.

Jeg har testet så mye på dette, og tapt i forhold til mange av de ideene som har poppet opp i mitt og andres hode, som grunn for dettte fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har ennå ikke fått testskutt i benk med salongen, men noen kråker og skjærer med førsteskuddet har det blitt. -10 eller 15 grader så sitter skuddet der jeg vil på fuglen. Den siste, ei kråke på 25 meter, traff jeg litt høyt i maskinrommet skutt fra siden (igjennom begge "vingefestene" og ryggrad), skjønte at jeg holdt litt høyt da jeg trakk av. Den ble liggende i smellen lam, men hodet og øynene levde fant jeg ut da jeg skulle hente den, ble ikke gammel.

 

Skyter med CZ 452 Varmint, skal få tatt 5 skudds-serier på 50 meter kald snart. Kan ikke avskrive at min salong har dette problemet, men ikke nok til at jeg bommer på kråkefugl < 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slo meg mens jeg leste igjennom tråden, siden dere sier at Varmint'n er litt trangere enn andre .22LR, kan det dermed være det som gjør problemet sammen med stivnet fett? Og at problemet er mindre på andre våpen med litt større diameter.

 

Jeg har ikke merket noe til problemet med Mauser'n eller Sauer'n, og jeg er DFS skytter, så skyter stort sett alltid på blink. Men kan jo være at den kaster 2-3mm, jeg er ikke så god skytter :winke1:

 

 

En liten tanke til, hvis en som har dette problemet tar å pusser børsa, skyter en 10-20 skudd men en annen ammo en han normalt bruker. For så å prøve igjen etter en stund, når den normalt ville kastet. Tenker da på å prøve f.eks Norma Biathlon og Eley Match/Tenex. Siden dette er to bra ammotyper. Norma Biathlon er utvikelt for å brukes i kulde av skiskyttere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er han ikke.

 

Synsing fra ende til annen som de fleste andre som tror de har forklart dette "problemet" med 22LR.

 

Hvem her inne har slugga ei CZ pipe og sammenlignet med andre 22 piper? Oppgi målene her i tråden!

Jeg har gjort det på er flertall børser så jeg vet differansen - viss man kan kalle det det.

 

Sier man noe lenge nok til seg selv så blir det sikkert en sannhet uansett hvor feil det er...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det var bare en tanke som slo meg :) Spesielt siden dere sier at de blir bedre etter x antall tusen skudd, og hva annet er det som skjer enn at løpet da har blitt litt mere slitt enn når det var nytt?

 

Men LongRange, er problemet like stort med flere typer ammo? Flere produsenter?

Link to comment
Share on other sites

Hadde for en stund siden et prosjekt rundt en Toz 22,den er forøvrig MEGET rom i løpet, der oppdaget jeg at en dårlig utført kroning ga et 10cm kast på førsteskuddet utifra senter på resten av serien(3cm gruppe).Da jeg fikk lagd en bedre kroning minsket kastetet på førsteskuddet betraktelig.

Kan det være slik at en dårlig kroning gir en slags minichok hvor fettet hoper seg opp og blir en hard "klump" som foranderer kuleslippet, ergo kast på førsteskudd.En opplevelse med en børse er ikke mye å bygge statistikk på, men fenomenet var veldig påtagelig og kan kanskje etterprøves ved å krone en børse som har kast på førsteskudd.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke til, hvis en som har dette problemet tar å pusser børsa, skyter en 10-20 skudd men en annen ammo en han normalt bruker. For så å prøve igjen etter en stund, når den normalt ville kastet. Tenker da på å prøve f.eks Norma Biathlon og Eley Match/Tenex. Siden dette er to bra ammotyper. Norma Biathlon er utvikelt for å brukes i kulde av skiskyttere.

 

Dette har jeg prøvd. Jeg har kast på alle amo typer. Det jeg opplevde var at til mer fett på kulen til mer var avviket på første skuddet. Etter at våpenet var skutt inn, sto det i ro i to døgn før test skyting.

Var en amo fra Brasil som var nesten fett fri som hadde minimalt avvik. Etter to skudd var nesten all amo i innskytings punktet.

Link to comment
Share on other sites

Leser du hele tråden. Vil du se at alle BJF sine 452 har dette problemet i større eller mindre grad.

Har kastet vekk mange gøye timer på skytebanen. Aksepterer at det er et problem. Og har funnet en veg rundt det. Og min 22lr CZ 452. Gjør den jobben den er bygget til. Lage hull i papir.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest loudenboomer

Etter noen tips på et par amerikanske forum, prøvde jeg i dag pussing med jbpasta, bronsebørste, borescrubber, "unameit". De bygget seg opp, etter sigende, en ring av bly rett etter kammeret.

 

Ser faktisk ut som dette hjalp på min cz 452 varmint. Førsteskuddet satt nå ca 1 cm høyere (50m) en resten av gruppen.

Vil prøve dette noen ganger til for å se at det er repeterbart.

 

Børsa er gått noen tusen skudd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest loudenboomer

Ny test i dag, pussing med bronsebørste avsluttet med 2 tørre lapper.

 

Dem 2 første skuddene satt 1 cm for høyt på 50 meter - dette kan jeg leve med.

 

Må legge til at børsa er heldempet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg gjort omfattende testing med min CZ452 varmint og jeg kan konstantere at jeg IKKE har dette problemet. Førsteskuddet går likt som resten, kaldt eller varmt i været, nypusset løp eller ikke, på kråke eller på papir.

 

EDIT: Det skal sies at løpet bare er 43 cm, kanskje derfor jeg blir skånet for problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Må spørre her: er på hytten og vært ute i regnet med salogen i hele dag. Følte jeg da og måtte pusse løpe når jeg kom inn, så har dratt gjennom en runde med wd40 for å være sikker på å få vekk all fukt.

 

Vil det være sannsynlig med treffpunktendring på første skudd da?

 

Edit: lurer og på hvor kritisk det er å unngå olje i kammeret på 22lr?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Edit: lurer og på hvor kritisk det er å unngå olje i kammeret på 22lr

Det betyr ingen verdens ting. På en 22LR kan du helle olje gjennom løpet begge veier og så skyte, forvent ikke å treffe på de første skuddene, men det er ikke farlig eller skadelig.

Jeg har ikke pusset 22 Saueren på omtrent 5000 skudd nå, og ser ingen grunn til å gjøre det med det første. Anny holder også 15m samlinger som ei hylse sitter fast i, det også uten "puss" på tusenvis av skudd.

Når jeg får "rustangst", så trer jeg et par propper med motorolje gjennom. Forresten er et det snart to år siden jeg hadde av demperen...

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar m67 :)

 

Sjelden jeg gidder å legge meg ut å skyte i regnvær, men i dag gjorde jeg altså det, så fikk litt rustangst ja ;)

 

Har kun pusset løpet på min cz455 en gang tror jeg, så begynner vel å bli på tide, men foreløpig er presisjonen akkurat der den skal være.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...