Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg stemmer for maks antall forsøk på oppskytinga, så får det være opp til folk selv å trene så mye de føler de trenger.

Greier du ikke oppskytingen på disse forsøkene, la oss si feks 3, så får du ikke jakte dette året.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det bør vera heilt unødvendig å krevja 100 skot (og evnt maks forsøk på skyteprøven). Dette har kome opp mange ganger før- og som alltid er det dei (flinke?) jegrane som skyt mykje som skal hevda seg med å krevja meir av gjennomsnittsjegeren. La jakta bli så enkel som råd- det besta var at folk stod fritt til å trena kor mykje eller lite dei ville, og at skyteprøve vart avvikla!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Husker fra skytingen ifjor, jeg prikket inn tier på tier, klarte prøva på første forsøk, alt var perfekt! kompisen derimot, skøyt over hele skiva og hadde sikkert 10 forsøk på prøva, før han endelig fikk sleivet den inn.

Første dagen i elgjakta trakk vi post ved siden av hverandre, han skøyt en jævelig stor 12 tagger, med tre fine lungeskudd (sikkert slevskudd alle tre)! Hadde vi bare hatt strengere regler på prøve, så hadde dette vært min elg! Det er jo for jæveli å tenke på! Kan vi ikke gjøre prøva enda strengere, så har jeg enda større sjanse for å felle flere dyr?!!

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Igjen, tilbake til eksemplet mitt lenger oppe; Alle kjenner vi en som skyter rev ut fra baderomsvinduet mens de pusser tennene. Et og annet vidunderbarn finnes i hver bygd, men det er langtfra alle som har disse overnaturlige evnene..

 

Hvis tilfellet er bom på 10 forsøk på prøva og deretter ut i skogen for 3 fine lungeskudd så velger jeg å regne dette som en skrøne inntil det motsatte er bevist... Hørt noe så dumt? Prøva har egentlig ingen reell verdi, men jegere som må ha 10 forsøk for å klare fem skudd innenfor den store ringen bør virkelig ønske velkommen et forslag om mer trening.. Det er vel også på sin plass å spørre hvordan dømmekraften din er, som setter deg på posten ved siden av en som har bommet 10 ganger på prøven :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, det bør vera heilt unødvendig å krevja 100 skot (og evnt maks forsøk på skyteprøven). Dette har kome opp mange ganger før- og som alltid er det dei (flinke?) jegrane som skyt mykje som skal hevda seg med å krevja meir av gjennomsnittsjegeren. La jakta bli så enkel som råd- det besta var at folk stod fritt til å trena kor mykje eller lite dei ville, og at skyteprøve vart avvikla!

 

Mvh Lindu

 

Det hadde vært for dyreplageri å regne.

Link to comment
Share on other sites

Dette med max 3 forsøk på og klare storvilt prøva er bare tull....Hadde det vært slik hadde ikke jeg vært på jakt i år. Ikke pga skyteferdigheter men pga våpen som hadde en feil/skade.

 

Skulle ikke jeg få jakte jeg da pga ett våpen som ikke virka?

 

Etter repperasjon skøyt jeg 5 skudd sittende på 35mm så det er ikke skyteferdigheter det går på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare skumlest igjennom, men hva med å prøve å få med flere til å skyte frivillig? Som feks jaktfelt? Må da være mulig å få lura med noen flere jegere på dette? Begynte selv å skyte litt jaktfelt for noen år siden, og resultatet har bare gått oppover, for min del er dette mye bedre trening enn å sitte å pumpe ut 100 skudd på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Max tre forsøk???

 

Hva skjer da hvis man skyter opp med to våpen. Greier det på første forsøk med det ene, og bommer så på tre forsøk med det neste. Da er man godkjent med ett våpen- men hvis man gjorde det i motsatt rekkefølge får man ikke forsøke seg med det antatt beste våpenet?

 

Jeg har i år som alle tidligere år greid prøva på første forsøk med min gamle Tikka M55, som er utstyrt med kikkert og lyddemper. Ei lettskutt børse, som aldri har feilet og som jeg alltid har satt fem kjappe innenfor sirkelen med.

 

Men: jeg forsøker å få ei gammel bøylerifle med jernsikter til å gå skikkelig, og nå har det gått prestisje i at jeg VIL få den til å holde storviltkravet. Jeg har brent ett oppskytingsforsøk på at jaktammoen hadde høyere treffpunkt enn treningsammo (ladningene skulle teoretisk ha lik ballistikk men virkeligheten passet ikke med teorien). Brant oppskytingsforsøk nr to på det jeg mener var to skudd i samme hull- det var fire trill runde hull pent samlet i skiva og ett av dem hadde litt større diameter enn de andre- som ble bedømt som fire treff og en skivebom. Brant forsøk nr tre på totalt nervesammenbrudd etter episoden med to kuler i ett hull, med stygge nappeavtrekk og skyting på feil skive. Etter dette har jeg møtt opp på flere treninger, og har enda ikke nådd det punktet hvor jeg føler meg trygg på at jeg vil klare prøva med denne rifla. Så hvorfor prøve i det hele tatt? Jo, fordi dette er ei ypperlig børse for raske skudd på korte hold, i skogsterreng hvor holdet skjelden overstiger 40 meter og "aldri" overstiger 80m. Jeg mener selv at min praktiske, effektive skuddvidde med denne rifla på mitt treningsnivå er 80 meter, og vil ikke løsne skudd mot vilt på lengre hold. Men prøva må jo tas på 100, så da blir det mye trening og likevel flere forsøk. Er jeg en håpløst dårlig skytter? Ja, kanskje, med kraftig rekylerende våpen med lang slagtid og jernsikter. Betyr det at jeg er en håpløst dårlig jeger, når jeg VET at jeg ikke er i stand til å treffe med bøylerifla på lange hold? Jeg tror ikke det...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men det med maks 3 forsøk ser jeg for meg hadde blitt bare tull for min del.

I år har jeg bestemt meg for å prøve å ta prøven stående (har kun skutt prøven sittende før) hadde jeg da hatt kun 3 forsøk så hadde jeg aldri turt å tenkt tanken på å ta prøven stående. kanskje jeg tilogmed hadde tatt prøven liggende for å være sikker......

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men jeg synes nok at flere treningsskudd (kanskje 100) hadde vært et greit obligatorisk krav. Men Jeg mener også at det hadde vært greit at feks. 70 av disse kunne være salongrifle el. for både å holde kostnaden nede for skytteren (og skytterlaget mtp. elektronisk skivemateriell), i tillegg til at det gir en mye bedre mulighet til å bli en teknisk bedre skytter med .22 LR ettersom grovkaliber gir "uante" muligheter for å lure seg selv med napp, "aktiv skulder" osv. Men de 100 skuddene burde også kunne fordeles noe friere enn at det må være feks. visst mange kvelder...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men det med maks 3 forsøk ser jeg for meg hadde blitt bare tull for min del.

I år har jeg bestemt meg for å prøve å ta prøven stående (har kun skutt prøven sittende før) hadde jeg da hatt kun 3 forsøk så hadde jeg aldri turt å tenkt tanken på å ta prøven stående. kanskje jeg tilogmed hadde tatt prøven liggende for å være sikker......

 

Hvorfor MÅ du ta prøven stående????

:?

Link to comment
Share on other sites

Snakket netteopp med en Slovener som jaktet villsvin og hjort i Slovakia.

Der hadde de ikke noe Storviltprøve, med oppskyting.

Han syntes at det var bedre med den ordningen vi hadde i Norge med treningsskudd og oppskyting. Dette hindret at en del "jegere" som ikke hadde noe med jakt og gjøre ble fjernet.

 

Mener selv at antall treningsskudd burde økes til 45 (15x3), for å øke de generelle skyteferdigheten til mange jegere.

Det er greit med et minstekrav, men hvor lavt bør det være? :roll:

Tror som sagt at man kunne økt treningskuddene fra 30 til 45, for å gi folk en ekstra treningsdag på banen, og det har folk stort sett ikke ondt av :wink: .

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Vel, MADMADS. Hadde jeg trodd at det ville hjelpe veldig mye på skyteferdighetene å skyte 45 skudd i året så skulle jeg ha klappet for forslaget, men nå må jeg si at for min egen del og de jeg jakter med så ser jeg lite forbedring etter 45 skudd. 45 skudd er i beste fall oppvarming. Skal man skyte for å bli en bedre skytter så krever det mye mer enn 45 skudd. Hadde det vært så enkelt hadde vi vært en nasjon med dyktige skyttere. 45 skudd duger til å sjekke utstyr og lite annet spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Mener selv at antall treningsskudd burde økes til 45 (15x3), for å øke de generelle skyteferdigheten til mange jegere.

 

 

MADMADS

 

 

Du atte Madmats.

Hva er det med de ekstra 15 som gjør at skytteren når et høyerer nivå?

Min erfaring er, at uten instruksjon er mengdetrening nytteløst for en dårlig skytter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mengdetrening uten instruksjon kan til og med gjøre vondt verre ved at man lærer seg til uvaner.

 

Det er høyst varierende hvor mye hjelp og instruksjon man får på forskjellige baner. I går trente jeg på en bynær bane hvor standplassleder er en meget dyktig skytter, som fulgte med på de skytterne som hadde problemer og ga konstruktive tilbakemeldinger. Desverre var det her en del kø og mye stress, man fikk kun skyte de 15 og måtte så umiddelbart forlate standplass. Folk som slet fikk dermed ikke så mye instruksjon, men det lille de fikk var av høy kvalitet med konkrete tilbakemeldinger som "du kniper igjen øyet før du skyter" eller "du trekker av med hele hånda i stedet for med ytterste ledd av pekefingeren".

 

I dag skjøt jeg på en annen bane, litt utafor allfarvei og med gammeldags skivetrekk. Her var det en mye mer avslappet tone og god tid til å skyte så mye man ville, men instruksjon var det så som så med. En fikk stort sett klare seg selv, men folk som trengte hjelp til å stille på kikkerten fikk visst vite hvilken vei de måtte skru i det minste.

 

Jeg vet selv hva det var jeg slet med- stygge nappeavtrekk og "møting" av rekyl- så i mitt tilfelle fungerte det mye bedre å kunne skyte i ro og mak uten instruksjon inntil jeg klarte å legge av meg de verste uvanene. Stresset på den første banen gjorde bare problemene værre, og det var ikke noe stort poeng i å høre på at instruktøren sa jeg gjorde akkurat de feilene jeg selv visste at jeg gjorde.

 

Hva som er god trening kan variere veldig fra skytter til skytter, spesielt når vi snakker om så få skudd som 30 eller 100 egentlig er. Skal det være noe poeng i mengdetrening så må man enten være såpass erfaren i utgangspunktet at man klarer seg uten instruksjon, eller så må man få instruksjon av høy nok kvalitet til at man ikke øver inn uvaner. Dessuten må man ha nok skudd til at det virkelig er mengdetrening, og da snakker vi ikke om 100 eller 200. Mengdetrening handler om automatisering av handlinger, og da trengs det flere tusen skudd før ting sitter "i ryggmargen".

 

30, 40 eller 100 skudd er nok til å finne ut om kikkerten sitter fast og er ordentlig innskutt, og med litt instruksjon eller selvinnsikt kan det også være nok til å få en "aha"- opplevelse eller to hva gjelder avtrekk og skytestilling. Etter å ha oppdaget en feil kan man så skyte en serie eller fem for å bekrefte for seg selv at man kan unngå feilen når man er konsentrert om akkurat det- men uansett om du skyter 35 eller 100 skudd er ikke det i nærheten av å være nok til å virkelig innlære riktig teknikk slik at du slipper å tenke på det og kan skyte på "autopilot" resten av sesongen. Og hvis man ikke finner feilene sine, er det ingen som helst poeng i å skulle banke ut 100 skudd spredt utover pappen bare for å nå et gitt mengdekrav.

 

 

Selv endte jeg opp med å skyte et par hundre skudd med forskjellige grovkalibre i år. Det holdt for å få skutt opp med to rifler og oppdage (men ikke permanent avlære) noen feil jeg har det med å gjøre. Men det er ikke nok til at jeg tør å skyte på vilt på lange hold eller fra ustødige skytestillinger. Kan jeg få lagt meg ned med støtte så gjør jeg det, i alle fall hvis holdet er noe særlig over steinkastlengde. Jeg må fremdeles konse om å ikke nappe eller møte rekyl, så de par hundre skuddene var ikke nok mengdetrening til å gi noen mening i så måte. De var nok til at jeg fant feilene og kunne begynne prosessen med å rette på dem, det var det hele. Jeg skulle gjerne hatt tid og råd til å skyte et par tusen skudd i sommer, men ferie med kone og barn har høyere prioritet så det blir neppe mere trening før jakta.

 

Etter oppskytingen prøvde jeg et par serier i mere feltmessige skytestillinger, for å minne meg selv på mine egne begrensninger så jeg ikke skal gjøre noe dumt i skogen. Konklusjonen ble da at jeg helst bare bør skyte liggende med støtte, i alle fall med den ene rifla- men hva så?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker mitt første innlegg i denne tråden, i likhet med Vestavind som startet den.

 

Var to ganger på Skytterkollen denne uken, for å teste ut nytt gevær og ta prøven. Begge ganger stusset jeg over at folk som fikk stor spredning på skuddene sine (over hele skiven) fikk tilleggsinstruksjon og råd om hvordan de skulle skyte. Noen av dem skjøt i benken, til og med. Klarer du ikke å sette fem skudd i ringen, eller i det minste få god samling, når du har rifla liggende på sandpose og har vridd Zeissen til 12X, så burde du kanskje vurdere en annen fritidsaktivitet?

 

Og en ting er om selvinnsikten er så dårlig at man ikke skjønner dette selv, men når prøvepersonellet trekker til side skytter og gir dem instruksjon, hjelper til med å stille inn kikkert og fyre prøveskudd ...

 

Men jeg tror ikke krav om flere skudd er løsningen - for om du ikke vet hvordan du skal skyte, så hjelper det ikke å gjenta feilen 100 ganger.

En i benken ved siden av stusset på om noe kunne være galt med kikkerten eller ammo, og spurte om jeg ville skyte en runde med hans rifle. På første runde fikk jeg tett samling, justerte kikkerten og skjøt neste runde i tier'n.

"Hvordan fikk du til det?"

Så egentlig syndet jeg og gjorde det jeg kritiserer prøvepersonellet for å gjøre.

 

Da jeg tok et par øvelsesserier uten kikkertsikte, sittende på en lav krakk, stilte folk seg opp for å kikke. Det virket som om det var uforståelig at skuddene kunne ligge i det svarte. "Se på han der, han skyter uten kikkert."

Prøven skjøt jeg på tredve sekunder. Hun som kontrollerte lurte på om noe var galt da jeg la ned våpenet. "Å, er du ferdig alt?"

Da hun vendte skjermen for å anvise spurte hun om jeg var spent.

"Nei, jeg fikk fire sammen i sentrum og et skudd litt lavt, men det ligger nok innenfor," svarte jeg.

"Jøss, du hadde rett." Har man øynene åpne når skuddet går, så ser man vel hvor man kommer til å treffe?

 

Det jeg la merke til var at flere av dem som sleit skjøt med meget grove kalibre, og at det var tydelig at de gruet seg til skuddene, det gjaldt også han som ba meg prøve våpenet hans. Om folk ligger og blir banket av riflene sine, pga dårlig skytetrening, så hjelper det ihvertfall ikke å skyte 100 skudd.

 

Men jeg er enig med dem i tråden som sier at løsningen ikke er å påby x-antall skudd og sette maks-grenser, osv. Det handler om jaktmoral og tradisjonsoverlevering, og om ansvarsfølelse i forhold til det å mestre våpenet.

 

Men av ren nysgjerrighet - er det vanlig å drive skyteinstruksjon under storviltprøven? Der jeg skjøt før fikk man ikke det, utfra den enkle tankegangen at man ikke gikk i skogen med våpeninstruktør på slep ...

Link to comment
Share on other sites

[...]Klarer du ikke å sette fem skudd i ringen, eller i det minste få god samling, når du har rifla liggende på sandpose og har vridd Zeissen til 12X, så burde du kanskje vurdere en annen fritidsaktivitet?[...]

 

Eller, som du er inne på i resten av innlegget, kanskje de burde skru forstørrelsen ned til 3x og sette seg på en mekekasse i en stødig stillig med albuene på knærne? Det er langt fra alle som fikser liggende skyting, særlig ikke med stygg rekyl og kolbe tilpasset stående skyting, når det da uansett ikke er millimetersamlinger man jakter etter kan det være smart å prøve noe annet.

 

Skulle jeg komme med et forslag om endring i dagens ordning måtte det bli å fjerne "skyte over minst 2 dager" regelen, og erstattet den med krav om at det skulle skytes på 50m, 100m og 200m på de 30 trenings skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Om bare alle landets jegere var like flinke som de flinkeste i klassen her inne, så hadde det ikke vært noe problem. Men slik er det ikke, og det må nok de flinkeste akseptere. Muflon har et åpenbart poeng. Jakt har vært tradisjon i dette landet her i rundt 10.000 år, og med respekt å melde bør det fortsatt være tilgang til jaktutøvelse også for dem som ikke nødvendigvis er aktive skyttere i tillegg.

Om man stikker fingeren i jorda, så bør vel alle kunne erkjenne at dagens jaktutøvelse tross alt står til godkjent. Og at utviklingen bare de siste 20 årene har vært positiv.

Men når det er sagt, så er det godt for oss normale å se jegere som virkelig er gode til å skyte. Det er en påminnelse om ens egen utilstrekkelighet. Jeg tror faktisk at de fleste av jegere som ligger på normalen og kanskje under den, setter egne begrensninger ut fra egne egenskaper. Og jeg håper at jegere som ligger godt over gjenomsnittet også er klar over sine begrensninger og hvilke forutsetninger som må legges til grunn for at skuddet som avleveres skal være dødelig. For eksempel å være klar over at et dyr i bevegelse ikke går på skinner, slik blinken gjør under skyteøvelsen "løpende elg", men faktisk kan finne på å trå i ei dump som betyr at blinken plutselig ikke bare gårr rett fremover, men faktisk også plutselig rett ned og opp igjen.

Eller at et dyr på 200 meters avstand kan rekke å flytte seg fra avtrekkerfingeren presses over trykkpunktet og til kule når frem til det tiltenkte målet.

Personlig synes jeg at dagens ordning er tilstrekkelig. Jeg trorførst og fremst at det er erfaring under praktisk jakt som gjør oss til gode jegere, ikke om vi er gode på skytebanen.

Selvsagt kan man si som Ole Brumm: Ja, takk, begge deler. Men slik er ikke verden. Og det bør ikke bety at folk som kanskje har jaktet trygt i en mannsalder skal utestenges fordi de ikke har 100 treningsskudd eller fordi de knoter det til under skyteprøven tre ganger.

Jeg har opplevd krystallklare eksempler på at nettopp storkjeftede og skarpskytende verdensmestre har driti seg ut under jaktutøvelse, men jeg har enda flere eksempler på eldre jegere som sliter på prøven, som gjør imponerende arbeid under praktisk jakt.

Hvis det skal gjøre noen endringer, kan det kanskje i så fall være at det skal trenes mer på skyting i programmet for jegerprøven.

 

Ugh.

Link to comment
Share on other sites

Beklager og ikke ha lest tråden men jeg støtter overskriften .

I mitt distrikt har antall obligatoriske treningsskudd hver 30 ! Ettersom jeg står på banen og har mye storviltprøver ser jeg jo en mende jegere som ikke er dus med rifla i det heletatt og hva er no 30 skudd pr.år !! Mange klager på at de har ikke tid og skyte så mye om sommeren men dette er jo bare tullprat . Er du jeger og brenner for det har alle tid og økonomi til og skyte mye når man ser hvor mye tid og penger de bruker på jakt . Mitt forslag er gjerne 200 skudd som kunne hvert skutt over eks. 10 kvelder . Litt skyting ofte er bedre enn og skyte 30 skudd en kveld . I mine øyne er ikke 200 skudd mye heller men en oppfordring til mere omgang med børsa . Dette gjelder jo jegere som ikke deltar i noen form for konkuranseskyting .

Link to comment
Share on other sites

Støtter ikke 100 obligatoriske prøveskudd. Jegere som ikke klarer dagens krav må forstå eller bli fortalt at de må trene jevnt gjennom hele året inntil de får til justerering av sikte og eller treffer svarten. Baner må være tilgjengelig. Trengselen og stresset ved de større anleggene rundt Oslo under oppskytingen i regi med våre såkalte Jeger og andre forbund er helt tragi-komisk. Har jaktet siden jeg var 16 år og har nå passert de 50. Vokst opp i Oslo-området og har jenvlig brukt Løvenskiold banen til det ble umulig. nå er du heldig om du får noen skytedager i det hele tatt! Som 16 åring trengte jeg 1000 skudd for å bli fortrolig med min Steyr i kal 6.5x55 og ikke 100 under oppskyting!!!

Link to comment
Share on other sites

 

Mener selv at antall treningsskudd burde økes til 45 (15x3), for å øke de generelle skyteferdigheten til mange jegere.

 

 

MADMADS

 

 

Du atte Madmats.

Hva er det med de ekstra 15 som gjør at skytteren når et høyerer nivå?

Min erfaring er, at uten instruksjon er mengdetrening nytteløst for en dårlig skytter.

 

Litt mer trening tror jeg ikke skader noen. Er enig at instruksjon er veldig viktig for å fikse noen av problemen som en del skyttere har. Med en ekstra runden på bane får de kansje økte forsåelse for skyting, samtidig som de blir sikrere på bruk av våpenet sitt.

 

Ofte den eneste skytetrening/opplæring mange folk har er fra rekruttskolen, der befalet var flinkere til å brøle enn å veilde på skytebanen. Ikke alle jegere har bakgrunn fra DFS skyting, eller annen sportsskyting.

 

En annen ting som kan vær posetivt med at man må tre runder på skytebanen, er at de som ikke gidder det, ikke er noe særlig tap. Hvis noen av disse synes de er ubehaglig å skyte med børsene sine på skytebanen, tviler jeg at det blir bedre skyttere når de er ute i naturen.

 

Kan jo være at skyteinstuksjon burde bli en del av jegerprøven ?

 

Litt ekstra trening skader skjelden noen.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Nei, for svarte... mer obligatoriske treningsskudd ønsker jeg absolutt ikke.

 

Jeg skyter 1000-2000 rifleskudd i året, i tillegg til 5-6000 med pistol. Det aller meste av dette foregår i privat regi, og i all hovedsak er jeg alene på banen. Jeg er priviligert med god tilgang til skytebaner.

 

Selv om jeg skyter mye, syns jeg, så blir det hvert år stress med å komme seg på banen og få skutt de "dokumenterbare" treningsskudd. Som et ekstra irritasjonsmoment så skal skytterlaget ha godt betalt for at jeg skal få lov å stå der i kø og skyte 2x15 pluss oppskyting.

 

Nei til mer byråkrati rundt jakta, sier nå jeg. Skyteprøve er greit nok, men det burde holdt med å avlegge en test. Altså etter mønster av hvordan storviltprøven var før, med fem skudd på reinsdyr og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner absolutt hva du tenker men det at du er så priviligert og kan skyte på muligens egen grunn er ikke alle forundt . Hva med allmenheten om det skulle bli slik og en alt for stor masse av jegerstanden vil helst skyte mindst mulig kan det virke som . Når du skyter såpass må det da hvere sosialt og artig og skyte sammen med flere og spesielt når det er så få obligatoriske skudd i forhold til det du skyter . Den kostnaden du da bruker på din lokale skytterbane er ingen ting i forhold til det du bruker på jakt og til utstyr . Samtidig bør du støtte opp din lokale Jeger og fiskerforening eller Skytterlag med det bidraget for all den dugnaden og kommunale verdien den har for alle som skal starte en form for skyting . Skjønner du ikke er medlem av noe slikt lag . Tenk om alle skulle ha tenkt slik da hadde det blit dårlig med våpenkunskap og opplæring for alle de unge . Slik som vi har det i mitt distrikt er skytterbanen et møtested for alle som har våpen om det så er hagle eller rifle og det blir et samligssted som om du går på fotballkamp. Jeg driver også pistolskyting så da vet du jo hvordan det er og drive et lag/forening for da må du jo ha medlemsskap. Også som aktiv rifleskytter har jeg erfart det med og bygge et triveligt moderne skyteanlegg etter dagens krav det er uendelig antall dugnadstimer bak og når alt ligger klart skal ikke jegere tåle og betale en symbolsk sum for og skyte . Der syns jeg du er snever i tankegangen og syns du bør tenke litt lengre . Jeg skjønner du er en meget god skytter og trenger ikke denne obligatoriske delen men hvordan mener du dette burde hånteres i og med at vi har bestemmelser som er satt ?

Link to comment
Share on other sites

meget god skytter * og trenger ikke denne obligatoriske delen

Det er han nok, men det trengs da ikke på langt nær... En meget god skytter kan skyte den prøven på 300m hold - stående. En god skytter kan det sittende og knestående på 300m og stående på 200. Og en brukbar, liggende på 300 og stående på 100, minst!

 

Både min kone (som har skutt mindre enn 200 skudd tilsammen rifle, hagle, pistol, og som "hater å sikte") og min 5 år gamle sønn klarer utmerket godt å skyte bra nok til å klare den storviltprøva :roll:

 

Det skyldes at de har fått eller får instruksjon og faktisk vet hvordan man skal gå fram når en skyter - de har også tilgang til rifler som er skrudd sammen...

 

Skal en forbedre skyteferdighetene hos disse egentlig nokså få som er helt elendige så tror jeg kurs er veien å gå. Jeg er muligens korka dum, men jeg kan ikke forstå at en ikke skal kunne klare prøva etter f.eks 2 timer kvalifisert instruksjon, skyting og litt om våpenstell - og Nazi-sikkerhet. Problemet er jo at de ikke kan skyte, da må noen lære dem det, istedet for å tvinge dem til å kaste bort enda flere skudd? Ingen som overhodet ikke kan skyte blir bedre av å dundre ut 30 skudd under tvang.

Det er få som lærer å svømme av å hoppe ut på dypt vann

 

Om det å skyte en prøve har noe som helst med hva en gjør i skogen er et helt annet spørsmål.

 

K

 

* min understreking

Link to comment
Share on other sites

Joda, shooter2. Jeg ser poenget ditt. Pistolklubb er jeg medlem av, for det må jeg jo. Skytterlaget har jeg vært medlem av siden fjerdeklasse på barneskolen, og er fortsatt medlem av nostalgiske grunner. Utgiftene til dokumenterbare treningsskudd er jo også overkommelige...., og det er koselig å drikke kaffe mens man venter på tur. Ventingen er dessuten redusert nå som mange baner har elektroniske skiver.

 

Likevel ser jeg ikke helt poenget med å pålegge 30 treningsskudd. Ingen blir vel noe særlig mye bedre skyttere av å skyte 30 skudd, og det med at de må dokumenteres er ihvertfall tungvindt for meg. At andre ikke er like velsignet med banetilgang er ikke min feil. Skyteprøve er jo greit, for et absolutt minstemål er jo greit å plassere et sted. 30 obligatoriske skudd syns jeg er noe tull, og 100 obligatoriske skudd gjør det ikke bedre. Skyteferdighet måles i treff (og eventuelt tid), og ikke hvor mange skudd du har skutt under oppsyn. Derfor burde det obligatoriske begrenses til det.

 

Syns jeg, ihvertfall. Men jeg har jo vært gift, så jeg har jo tatt feil før... :wink:

Link to comment
Share on other sites

meget god skytter * og trenger ikke denne obligatoriske delen

Det er han nok, men det trengs da ikke på langt nær... En meget god skytter kan skyte den prøven på 300m hold - stående. En god skytter kan det sittende og knestående på 300m og stående på 200. Og en brukbar, liggende på 300 og stående på 100, minst!

 

Nå er det mulig at jeg er veldig dårlig til å skyte, eller at nivået der jeg skyter er veldig dårlig, men jeg er rimelig sikker på at der ikke er en håndfull som skyter prøven stående på 300 m..............eller der er ikke en håndfull en gang. Har sett en som har skytt bra på det holdet stående, men det var med skytterjakke, banereim ++.

Jeg skyter så og si bare stående selv. Det fordi det er den stillingen jeg bruker mest på jakt og jeg skyter derfor i det tøyet/utstyret som jeg bruker på jakt. Regner meg som en grei skytter i forhold til hva jeg ser andre skyter på banen. Jeg skyter elgprøven greit stående, men har ikke sjangs på stående 300m. Har ikke forsøkt, men eier litt selvinnsikt :). Jeg syns dog at der er mange som skyter dårlig. nå er vi heldige for det er billilg å skyte der. Om man vil opp å trene utover obligatoriske prøveskudd så koster det ikke noe. Det er også veldig behjelplige mennesker der så man får veiledning om man vil ha det.

 

Det viktigste er kanskje at jeg (og andre) finner ut hvor egne grenser og ferdigheter når/er.

.......men som du sier så er jo jakt noe helt annet enn å skyte på en figur. Når pulsen går og dyret ikke står stille som en pappfigur og skogen er tett, så er det noe helt annet.

 

 

Tror dog ikke at det hadde skadet den jevne jeger å trene litt mer enn de 30 skuddene, men det er klart at man trenger instruksjon.

Link to comment
Share on other sites

ikke sjangs på stående 300m

Ikke jeg heller, eller kanskje, med 47 forsøk.., det tilsvarer vel alt inni 9eren

Men, husker det var et svensk jaktblad som testet dette for mange år siden - på løpende elg tilogmed. De klarte det greit.

 

Ser nå uansett at vi stort sett er enige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For og si det slik så har ikke jeg noen fasit på hvordan dette skulle ha hvert gjenomført men som jeg skrev i forrige innlegg er at jeg som standplassleder ser mange som ikke er dus med børsa og reagerer på smell og rekyl i negativ retning men vi prøver hjelpe mange med små justeringer som kan hjelpe veldig men jeg vet også at en (tror jeg) liten mengde jegere uten noe pålegg hadde latt være i heletatt og løse skudd fra ene sesong til andre og kanskje dratt på buttikken og kjøpt nye patroner og tatt børsa ut av 'klesskapet' og gått rett på post uten og prøve et eneste skudd . Sitat fra noen eldre ! en patron er en patron :o var nok det en gang men ikke nå .

Hadde jo faktisk en i år også som lagde sigarer !!! det er 308 i 30-06'n det vettu :lol:

 

Må faktisk provosere med og henge på at min venn med 50 bmg'n (Mc.mill) sjøt skytterprøva

på 1000 m. lett med 36 X Leopold på toppen , det var tøft det karer .

Selvsakt bare for morroskyld (skytefeltet på Hjerkinn) :D

Link to comment
Share on other sites

En ting man har sneiet innom, er dette med å forsterke feil, gjør man mye galt, og må skyte mere uten instruksjon, samt utmattning, ja da blir man bare en enda dårligere skytter. En annen ting er slike som meg, for mange skudd, og kansje ryker håndleddene. Og da er det bare ett sjangsespill om jeg fyller 5 i ringen. Med 100 obligatoriske, er det helt klart at jeg måtte ha kjøpt meg en 223R igjen, for den er fin å skyte 2x15 med (er den jeg brukte til dette frem til nå).

Men selv med 223r i børsa, så merket jeg at det startet fint med 5 fine, så 5 med slengere rundt om på skiva, og så 5 med 3 i skiva og to ute i kantene (1-2ere). Da er det gøy å legge seg ned for å skyte prøva gitt, hendene har gitt seg, og 5 skal inn med bare viljen til å støtte de skjelvende lankene med. Og så er det over på de to andre riflene, som normalt må ha en 5-10 treningskudd med hver før prøven. Ett er sikkert, for min del ville ikke 100 skudd ha stengt meg ute. Og da ene og alene fordi jeg hadde gjort kort prosess med 10 skudds magasiner og minste mulige kaliber med billigst mulig amo, med 100 raske mot skive/voll eller hva f som fantes i noenlunde sikker rettning, bare for å bli ferdig med skiten, og jeg tror ikke jeg hadde vært alene. Og va hvor er da nytten i det hele?

 

Jeg er rimlig sikker på at mange som skyter opp mest av gammel vane, ville gitt F i hele greia. Og det er absolutt ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller halvert størrelsen på treffområdet på reinen. Det ville gjort prøven vanskeligere, og mange av jegerne måtte antagelig ha trent mer for å klart prøven.

Hvis man ser størrelsen på ringen overført til et rådyr, så er det jaggu rom for skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Lang diskusjon dette her.. :)

 

Får de som sliter med rekyl og "repper" av skuddene tror jeg det ville hjulpet med mengdetrening selv om det mangler instruksjoner som mange etterlyser her. Og nettopp dette tror jeg det er veldig mange som sliter med.

 

Skjønner at det er vanskelig å pålegge så mange treningsskudd som trådstarter foreslår her, men tror mange hadde hatt godt av dette..

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg skal legge meg oppi storviltprøven deres, men realistisk så kan ikke 100 skudd i året regnes som mengdetrening uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Hundre skudd i f.eks. .308 bolt action går glatt på en formiddag på vesentlig lengre hold enn 100 meter når man driver "mengdetrening", det er ikke mer enn 20 stk femskuddserier. At man blir mindre rekylredd av å skyte 100 skudd i stedet for 30 har jeg også mine tvil om. Man blir ikke mindre redd knyttenever om man får bank ofte heller.

 

Jeg lurer også på nytten av å tvinge en til å avfyre 100 skudd uten krav til ferdighetsnivå. De som ser på 30 skudd som et rent pliktløp vil ikke få noe mer positivt syn på 100 skudd og de som skyter mye vil bare se på det som en ny byråkratisk regel de må føye seg etter. Siden det såvidt jeg vet ikke er krav til at man skyter treningskudd med rifla man tar prøven med tror jeg at jeg hadde blitt fristet til å troppe opp med 5 stk. 20 skudds magasiner og dundre løs i family mode :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av det du skriver her men er overbevisst om at å være skudd-redd(rekylen) kureres med mer skyting.

Mange andre faktorer som spiller inn, men utgangspunktet mitt var å motargumentere mot de som hevdet at trening uten instruksjoner ikke hadde virkning.

 

Ikke alle som bruker "blindladding" taktikken..

Selv om den er svært effektiv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke giddet å følge med på denne tråden men for å helle litt bensin på bålet vil jeg bare gjenta det jeg har foreslått før. La folk stryke etter tre forsøk, la dem skyte med den rifla som antatt gir mest rekyl hvis de har flere rifler. Jegeravgiftkortet klippes for hver omgang med bom og Jegerregisteret får melding om de som strøk så de ikke kan få seg nytt kort.

På den måten må alle trene det de må for å klare prøven, er det så j..... vanskelig. Noen må kanskje trene 200skudd mens andre ikke trenger noen.

Slik det er idag så må det vel kalles dårenes trøst, ved at man kan skyte så mange forsøk man vil bare man har avfyrt 30 skudd i en eller annen retning. Tiden er vel overmoden for å sile litt nå.

Link to comment
Share on other sites

Noen mener at det er unødvendig med flere øvelse skudd p.g.a. de skyte så mye ellers, og er ikke intressert i det byråkatiet og kavet som er rundt oppskytingen.

Selvfølgelig kunne man laget en egen skyteprøve for dem, men blir ikke det bare mer byråkratisk? Hvilke krav skulle man satt for at man kunne gå direkte til oppskyteing?

 

Siden de var så gode skyttere bude ikke de være umulig å lage en sirkel som tilsvarte "10" på 100 metersblinken, og dette burde de vertfall klart sående eller knestående, og max tre forsøk.

Med slike kvalifikasjoner burde det ikke være noe problem at defikk "rykk frem til start av storviltjakt" :wink:

 

Har men ikke tid, eller gidder å stille på de obligatoriske skuddene, behøver de for min del ikke stille på jakt heller.

 

Mener som sagt at alle jegere har godt av å skyte de 30 obligatoriske skuddene, burde kansje økes til 45 (3x15) for å øke treningsgrunnlaget for noen (tror det gjelder mange).

 

Er enig med Fossdal om at det nødvendig vis ikke hjelper for alle,

det er heller ikke nok for noen,

men burde hjelpe de fleste.

 

Noen klager på at det ville medført større kø på banene, men det kan jegerene/skytterene selv gjøre noe med ved å gå på banen oftere, eller tidligere.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Fossdal om at det nødvendig vis ikke hjelper for alle,

det er heller ikke nok for noen,

men burde hjelpe de fleste.

MADMADS

 

Det der har ingenting med min uttallese å gjøre. Min påstand er at 15 skudd fra eller til ikke har NOEN som helst effekt, med mindre det gies instruksjon. Jeg er rett og slett helt uenig med MADMADS i denne tråden.

 

Jeg forstår C.E.A's frustrasjon, men til tross for stor respekt for mannen mener jeg han har feil her. Etter egen erfaring er det nemlig liten sammenheng mellom dårlig skyting på banen og skadeskyting på jakt. Jeg kjenner folk som sliter med prøven hvert år, som aldri skadeskyter, og jeg kjenner gode skyttere som brillierer på banen som skadeskyter rett som det er. Det finnes ikke noe system som kan regulere hvordan folk oppfører seg i en jaktsituasjon. Prøven avholdes for at man skal ha kontrollen med at våpenet er innskutt med jaktammo, og som sådan fungerer den helt greit.

 

At 30 prøveskudd ble innført var politisk tidsmessig korrekt, samtidig som det gav DFS mange flere 30-skudds medlemmer, våpenbransjen økte salget av ammo og NJFF fikk en oppgradering av jegerstanden i samfunnets øyne.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev innledningsvis så var det for å helle bensin på bålet, jeg synes disse diskusjonene ofte blir tåpelige og gjerne litt navlebeskuende. Der er åpenbart endel som er redd for å stryke på prøven om mitt forslag ble gjennomført??

Noen drar fram begreper som inkluderende/ ekskluderende, hvis mange måtte trene endel mer i frykt for å stryke så har man jo oppnådd endel.

Hvordan enkelte personer skyter på banen kontra på jakt er ikke relevant etter mitt syn, dagens prøve må være et minimum av hva man bør beherske med jaktrifla si ved fri skytestilling på 100m.

 

En annen ting som skremmer meg ganske mye etterhvert er at man skyter på elektroniske skiver som ikke er kalibrert rett. Om man ikke skyter på papir og sjekker treffpunkt før man går på jakt, så kan dette gå riktig galt. Det er noe som bør tas fatt i og at skyteledere informerer om at der kan være store avvik mellom elektronikken og på papir, og at da er det papir som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

C.E.A du har et poeng med tanke på feilkalibrering og oppskyting på elektronikk.

Flere på jaktlaget mitt som hadde helt feil innskyting etter å ha skutt opp i utkanten av Haugesund i fjor. :?

Du var kanskje også en av dem?

Håper dette var et engangstilfellet og at denne klubben fikk ordnet opp i disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

C.E.A du har et poeng med tanke på feilkalibrering og oppskyting på elektronikk.

Flere på jaktlaget mitt som hadde helt feil innskyting etter å ha skutt opp i utkanten av Haugesund i fjor. :?

Du var kanskje også en av dem?

Håper dette var et engangstilfellet og at denne klubben fikk ordnet opp i disse problemene.

 

Jeg var nok ikke en av dem, jeg har egen bane og skyter bare på papir. Men jeg fikk tilbake ei rifle jeg hadde skutt inn og testet endel, fordi den gikk 15cm for høyt. Ved test på papir igjen gikk den da selvsagt 12-13cm for lavt p.g.a. at den var justert inn etter elektronikken på nevnte skytebane.

Skremmende for uerfarne jegere som stoler på framskrittet.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det er mye rar skyting på standplass ved oppskyting.

Men tror for å være ærlig at det er veldig forskjellig fokus på jakta. Tradisjoner, sosialt samvær, trim, matauke, og noen liker naturopplevelsen og det å være jeger.

Nå føler mange spesielt eldre karer at dette er noe som er påtvunget dem, og de har jakta i 50 år og lagt ned så og så mange dyr. Men få innrømmer at synet svikter, skjelver mere enn i fjor.

Samtidig sparker børsa mer enn i fjor.( innbilt).

Har hørt flere som har sagt at dette året blir de jagere, og legger børsa på hylla. Dette er jo greit å finne ut av før jakta.

 

Øker en skudda til 100 blir det for mange et større økonomisk inngrep tenker da spes på de som ikke skyter så mye til vanlig og har kanskje et kaliber med høy pris på patroner. Opererer en med en patronpris på 50kr koster oppskytingen en del plutselig.

Det er vel heller ikke anlegg nok til at alle skal tredoble mengden skytetrening før jakta. Det er vel kø nok på skytinga?

Samtidig er det jo ikke intensjonen å få jegerne til å skyte mere- ref skadestatistikken.

 

Det med at de skal få tre forsøk og må klare prøven for å få jakte er vel heller ikke intensjonen, selv om jeg ser poenget.

Det med skyteferdighet er jo ikke njff, eller dfs sitt problem heller? Om jeg ikke klarte prøven på sjette forsøk hvert år så hadde jeg syntes det var så flaut at da hadde jeg lagt meg i selen og trent så jeg klarte den på første året etter.

Men det er jo meg.

Har og opplevd det mage snakker om at de har nerver for at det er så mange som står og ser på, men hvorfor kommer de dagen før jakta da og stiller i køen?

Jeg hadde stilt tidlig og spurt når det var ferrest folk, og tilpasset meg etter det.

Men det er jo meg.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser størrelsen på ringen overført til et rådyr, så er det jaggu rom for skadeskyting.

Kan nok være enig i det Jørgen skriver her men er det noen som er nøye med presisjonen på rifla og trener litt ekstra, så er det så langt jeg kan se rådyrjegere eller rettere sakt bukkejegere som prøver rifla si ofte.

Men tilbake til skyteprøven med maks tre forsøk. Her vil en nok luke ut en del av den eldre garden som sliter med nerver under oppskytinga. Men er det det vi vil? Selv har jeg sett og kjenner eldre jegere som sliter og er urolige for skytteprøven. Disse karene er som oftes dønn rolige når elgen kommer travende og setter et godt og dødelig skudd i dyret. Er vel ikke bestandig jeg kan si det samme om den yngre garde som tømmer magasinet i og etter elgen. Har vi ikke noe å lære av gamlekara? Det er jo dem som har fått oss med på jakt og lært oss en del om jakt og skogsliv. Elgjakt og forsåvdt annen hjortejakt handler da mer enn skyting og siste skrik i Gore-Tex utstyr samt elektoniske duppetitter som dagens jegere nesten må ha for å nedlegge en elg eller hjort. For min del syns jeg det er kjekt og lærerikt å høre på en gammel og erfaren jeger fortelle om elgtråkk og vindretninger som elgen velger ut. Skal vi nå takke dem for at vi for jakte selv med å si " Okei gammel`n nå er du for dårlig til å skyte så i år må du nok være hjemme sammen med bestemor". Har han ikke vært grinebitter før så blir det nok i september når jakta setter inn for fullt. Er det slik dere vil ha det som vil ha flere hundre treningskudd og mindre blinker med få forsøk? Er det slik man takker folk som har lært bort en masse om jakt, og fått en inn i jaktas spennende liv? Klart det er ikke så nøye med oss som ikke er fylt 50 år enda. Vi er da stødige og sikker på labben. Men faktis så kommer den dagen da skruen i buksa ikke er så kvass lenger og synet og stødigheten ikke er helt hundre prosent. Så folkens la nå prøven være slik som den er i dag. Slik at vi kan få med gamlekara på jakt noen år til. De fortjener faktis det. Rettledning og ro er nok veien å gå for dem som sliter med prøven i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...