Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

Jegerprøven ble bestått skriftlig i april og har nå tatt praktisk prøve med min Mauser og faren min sine 4 våpen. Gleder meg stort til å bli med han på jakt til høsten og lære meg hvordan det virkelig er..

 

Jeg har skutt en del i oppveksten pga felles interesse med far. Har oppfattet meg som en brukbar skytter i forhold til antall treningstimer, men det var før jeg begynte å skyte hos skytterlaget i byen jeg bor i. Sammenlignet med en del jegere bør neste steg være landsskytterstevne.

 

Det er dessverre horribelt å være vitne til noe av skytingen som foregår blant "jegerne" på skytebanen.

 

At det kun er 30 obligatoriske treningsskudd er et hån mot plikten vår om å drive human jakt. Her ligger folk og mislykkes prøve etter prøve. Til slutt har de griseflaks og klarer å lirke 5 skudd innenfor sirkelen og forsvinner fornøyd ut på jakt.. Hvordan går dette i felten?

Vi kan ikke forvente å få særlig respekt for hobbyen vår når skytingen tilsynelatende er så dårlig.

 

 

Det er derfor jeg, som sikkert mange tidligere, tar til orde for at antall obligatoriske treningsskudd per år burde økes kraftig. Siden jeg selv liker å trene ville jeg helst sett at kravet økte opp mot 200 skudd, men jeg forstår at det blir litt drastisk i første omgang.

 

Hva med å øke til 100skudd for å få ta jegerprøven?

 

Alle har tid til å løsne 100skudd mellom april og august. Brenner du av 20 skudd per gang vil det si fem kvelder på 4mnd. Er det for mye forlangt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen til forumet :)

 

Dette er et tema som er debattert til det kjedsommelige, så for min del ser jeg ingen vits i å utbasunere min mening...

 

Hvis du bruker søkefunksjonen oppe til høyre, så vil du finne en del tråder som kan være interessante.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :)

 

Dette er et tema som er debattert til det kjedsommelige, så for min del ser jeg ingen vits i å utbasunere min mening...

 

Hvis du bruker søkefunksjonen oppe til høyre, så vil du finne en del tråder som kan være interessante.

 

OK. Så det først nå. Men nå er det postet. Debatten trengs tydeligvis helt til det innføres mer obligatorisk trening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kommer første bomba :)

 

Hvorfor skape flere problemer for oss skyttere som skyter greit nok til å ta den prøven?

 

Reglen om at du må skyte ved to anledninger er også teit etter min mening. En prøve er en prøve, uavhengig om du har "trent" ved en eller to anledninger før du tar den.

De som ikke greier å ta skyteprøven ved første forsøk bør vente til neste uke før de får lov til å prøve igjen. Det kan ikke være sånn at de skal få lov til å prøve x antall ganger så de greier det ved flaks.

 

De som ikke greier prøven bør skyte mer uansett, uavhengig av om det er 0, 30 eller 100 skudd som er obligatorisk. De bør etter min mening få hjelp til å bli bedre, ikke før flere krav til oss andre.

Skal vi sikre oss mot at alle jegerne er kjempegode skyttere så kan vi jo øke kravet til 1000 obligatoriske skudd, men er sikkert noen som hadde greid å stryke da også.......

 

Hva med å innføre 0 obligatoriske skudd?

Link to comment
Share on other sites

Første du må tenke på er at det er "dritlett" å treffe en stillestående elg på 30-40-50 meters avstand, så om disse som bruker 2-19 forsøk på prøva er klar over sin begrensning (uten att jeg har noen statistikk å vise til på hvor klar den jevne jeger er på dette). Det andre er at "storviltprøven" er det absolutte minimumskravet, dvs. at en jeger som akkurat så vidt klarte prøven er den absolutt dårligste skytteren som lovlig er i skogen med våpen på storviltjakt, og sånn vil det være om man skjærper kravet også.

 

Ser man på "storviltprøven" som det den er: det absolutte minimum av skyteferdighet for å kunne drive forsvarlig storviltjakt. Så fungerer den utmerket, er du i stand til å putte 5 av 5 skudd i vital sone på 100 meters avstand så er resten opp til jegeren og dennes holdninger, moral og selvinsikt. Selvsagt må en jeger som såvidt klarer prøven la mange "sjangser" gå fra seg, f.eks om dyret har marginalt feil vinkel, tusler sakte uten å stoppe eller er hele 120 meter unna bør kanskje en slik jeger unnlate å skyte. Men så lenge jegeren er klar over det og bare skyter de ytterst skjeldne gangene æljien (eller reinen eller hjorten) står med breisida til på 55 meter så er han (eller hun) fremdeles en utmerket jeger.

Link to comment
Share on other sites

Og for å følge opp, du har totalt misforstått hensikten med dagens storvilt prøve vestavind. Den ble aldri innført for å teste skytteren, kun for at alle våpen og da spesielt siktemidlene skal ha blitt testet, med den amo som skal brukes på jakt. Om en er ræva til å skyte eller ei, har ingenting med dette å gjøre. Selv om de 5 i reinsfiguren selvfølgelig automatisk har blitt minimumskravet.

 

En hvilken som helst jeger har ett ansvar om å ikke løsne skudd som man ikke er sikker på å treffe med, uavhengigt av avstand, dyrets oppførsel o.s.v. Det er det man kaller jaktmoral. Dårlige skyttere plikter ganske enkelt å la flere skuddsjangser pasere, til de som er innenfor deres ferdighetsnivå dukker opp. Så enkelt er det.

 

 

Så venligst kasser dette "prøvetankegodset" (moderert av Jegermeistern), du er på totalt feil spor i hennhold til hvorfor vi har deagens prøve. Pass dine egne saker, og la andre passe sine.

Jeg kan vel ta med at den som tydligvis er en bedre skytter, nok har en betydligt større sjangs for å skadeskyte dyr (basert på at anntall skuddsjangser gjerne øker når en er villig til å skyte vanskligere skudd). Dette basert på at viten om ens egen fortrefflighet, bare så alt for lett medfører at man prøver seg på skudd den som vet en ikke er god, sansynligvis aldri ville ha turt å prøve seg på.

 

 

 

P.s Kjenner flere som skyter 30 + 5 + det antall dyr de har på kvota, og ikke ett skudd mer enn det per år. Og har gjort dette i mange mange år. Like forbanna detter dyra som skal dette år etter år. En av de har faktisk store problemer med oppskytinga grunner nerver (jævelsk god til å skyte, og dyktig natt jeger, men takkler ikke folka rundt seg på bana).

Med en innføring av vanskligere prøve, så gidder nok ikke disse som tross alt legger ned minst 1/3 av dyra her omkring å jakte mer. Da dette vill ta for mye av tiden deres (for mange er ikke jakta noe annet enn en fordømt plikt og matauk, hvor vanskligt dette enn kan være å forstå for den som lever og ånder for dette).

Så vill man være med på å elitifisere jegerstanden, med den automatiske fjerningen av jakta fra folket som da følger. Er det bare å kjøre på med å legge flere sten til byrden. Men husk at jakta i norge kun står sterkt fordi det er så mange som er jegre, tenk over hva som skjer om man pluttsligt halverer jegerstanden. Og hva som da sansynligtvis skjer med støtta i folket. De er jaggu vanskligt nok som det er i dag.

 

Vi trenger virkligt ikke flere mørkemenn innenfor hverken skytesporten eller jegerstanden, skal man kunne rekrutere, må man ikke gjøre jakt og skyting til en elitistisk ting, men satse på å beholde dagens bredde. Jaktmoral derimot, se der er det fortsatt endel å hente. men det har ingenting med storviltprøva å gjøre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er enig med mS.

Da jeg startet å jakte hadde jeg en gammel HV Mauser 30-06 som jeg hadde arvet av min farfar. Den hadde diopter sikte og kolbekappe av metall

Ettersom jeg ikke var vant med siktet og rifla sparket som en hest hadde jeg litt problemer med å klare prøven.

Jeg hadde trenet en god del og de første 2-4 skuddene gikk innenfor, men 1-3 skudd lå bestandig utafor ringen. Da elgjakta startet ble det tatt hensyn til at jeg ikke hadde kikkert og var fersk så jeg fikk poster der dyret kom på korte hold og jeg helst der jeg hadde god tid før dyret kom til meg.

 

Hadde du da sett meg på banen hadde du nok bare ristet på hodet og irritert deg over hvor dårlig skytter jeg var, men det du ikke hadde tenkt på er at jeg tok hensyn til at jeg var dårlig skytter og bestemte meg for å ikke skyte på lengre hold en hva jeg klarer.

 

Men om alle tar hensyn til hvor flink de er til å skyte skal jeg ikke uttale meg om

Link to comment
Share on other sites

Enig med Vingemutteren, og tvang har aldri vert noen positiv motivasjonsfaktor !!

 

Har vert med på arrangørsiden noen år nå, og det er vel ikke bare her ferdighetene har blitt mye bedre de siste åra.

 

Hvis du genuint ønsker at skyteferdigheten blant jegere skal bli enda bedre, vil jeg anbefale deg å engasjere deg i det lokale skytterlaget! Hvis du gjennom dette er med på å skape et hyggelig og motiverende miljø for trening vil du bidra på en POSITIV måte!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du genuint ønsker at skyteferdigheten blant jegere skal bli enda bedre, vil jeg anbefale deg å engasjere deg i det lokale skytterlaget! Hvis du gjennom dette er med på å skape et hyggelig og motiverende miljø for trening vil du bidra på en POSITIV måte!

 

Jeg kunne ikke ha vært mer enig!

 

Jeg har bestandig skutt mye, men minst med rifle. Det ble liksom litt tiltak å reise til en bane for å klemme avgårde noen smell. Dette har endret seg totalt etter at jeg flyttet dit jeg bor nå. Her er det en jegerforening som virkelig vet hvordan de skal stimulere folk til å trene. Det arrangeres klubbstevner innen rifle og hagle skyting i tillegg til simulatorskyting om vinteren. Alt foregår som vennskapelig konkurranse med hovedvekt på sosialt samvær. Som nytt medlem ble jeg overveldet av hvor innkluderende og trivelig stemning det var på banen.

 

Før skjøt jeg kanskje 500 skudd i året med rifle. Nå skyter jeg i perioder 500 skudd i uken hvis vi regner med .22 og luft. Hvorfor? Jo, jeg skal pokker meg gi kompiser og andre noe å tygge på ved neste korsvei :wink: !

Link to comment
Share on other sites

For å svare med en parallell:

 

Jeg synes kjøreopplæringen i landet er tullete. Tvang har aldri fungert, og vil heller aldri fungere, som motivasjonsfaktor for å utdanne sjåfører. Jeg synes derfor kjøretimer og obligatorisk glattkjøring, bykjøring etc. skal skrinlegges til fordel for frivillig kjøretrening. De som vil kan trene. De resterende kan møte uforberedt, og det siste er sterkt anbefalt.

 

En kjøreprøve er nemlig et lite godt, ja nærmest totalt uegnet, mål på hvor godt en person fører sin motorvogn, da de aller fleste er nervøse før prøven. De føler et sterkt press pga. uvante omgivelser og fordi de har et ukjent menneske i form av sensor ved seg. Det som teller er den praktiske kjøringen på egenhånd i trafikken, og prøven med en sensor ved siden av seg er således dårlig egnet som en testende faktor. Det er dessuten bare en fordel om man kjører nokså dårlig, siden en dårlig sjåfør oftest tar færre sjanser på veiene enn en god gjør. Hver og én kjenner sin begrensning og kjører deretter. Gode sjåfører vil ofte, på grunnlag av en uendelig tiltro til egen fortreffelighet, ta unødvendige risker, og således utgjøre en langt større fare enn de såkalt dårlige. Jeg kjenner, for å ta et alltid og i alle tilfeller gjeldende eksempel, en kar som strøk intet mindre enn femten ganger på prøva. Han stod til slutt, og er faktisk en av de aller flotteste bilistene jeg vet om, siden han aldri tar unødvendige sjanser, kjører pent og defensivt og således ikke er til fare for andre eller seg selv. Siden han har et slikt kjøremønster er det dermed selvsagt at samtlige i hans ferdighetsgruppe er like fantastiske individer, om enn ikke til og med bedre. Andre holdninger kan dere bare kaste av dere - de er feilaktige og ikke gjeldende. Basta!

 

Som den oppvakte leser i løpet av innlegget har oppfattet, er skriveriene preget av en lett ironi. Jeg forsøker her å belyse noe jeg anser som en litt merkelig tankegang, nemlig at en dårlig skytter er en bedre jeger enn en god. For å ta undertegnende som et (enkelttilfelle- og lite allmenngyldig) eksempel, vil man ved undersøkelse finne ut at jeg er en rimelig habil skytter med gode resultater fra bla. landsskytterstevnet. Samtidig vil den undersøkende finne at samme person ikke har nedlagt hjortevilt. "Hvorfor?", kan leseren muligens undre seg. Svaret mitt i såmåte er at en god skytter ikke nødvendigvis knaller løs på alt som viser seg uavhengig av avstand til viltet og sjansens marginalitet. Jeg har hatt både rådyr og elg på post, men aldri med en sjanse jeg har vurdert som tilstrekkelig, og har således heller ikke avfyrt skudd.

 

Jeg finner tanken på å anta enhver skytter med resultater over det middelmådige som svevende på skyene av stolthet og uten evne til å innse egne begrensningner, der enhver dårlig skytter har en nær umenneskelig dømmekraft er en smule over grensen til naiv og ønsker med dette innlegget å påpeke nettopp dette. Det ikke dermed sagt at jeg støtter 100 treningsskudd, da 30 per i dag ser ut til å fungere greit. Det jeg reagerer på er forherligelsen av det labre som det ypperste og den tilnærmede avskrivingen av skyteferdigheter som en positiv faktor for praktisk jakt. Jeg håper jeg ikke har tråkket på for mange tær, og at vi fremdeles kan være venner. Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vestavind, at du går veldig høyt på banen og er utrolig kategorisk nå.

Ettersom du nettop har tatt jegerprøven og tydeligvis er en ung mann/dame?, stiller jeg spørsmål hvor mange forskjellige skytebaner du har frekventert for å ende opp med det standpunktet du har.

Les innlegget til Vingemutteren en gang til, les det sakte og la det han sier synke inn.

 

Når det er sagt er det prisverdig at du engasjerer deg, og for all del, dine synspunkter har du all rett til å hevde.

Forslaget om at du engasjerer deg lokalt er bra, men ikke ha en slik "upnose" holdning til disse du litt ironisk kaller "jegere".

 

Bakgrunnen min er ca 40 år som jeger, befal fra militæret med mange år som skyteleder og våpeninstruktør.

Har tatt det militære skarpskyttermerket mange ganger (manglet to år på statuetten :x ). I sin tid aktiv pistolskytter både NSF og metallsihuett.

Alikevel syns jeg ikke det er spesiellt artig å ta skyteprøven, selv om det går bra hvert år.

Stort sett går prøven greit på første forsøk, men med oppskyting med tre, til tider fire rifler har det hendt at ett skudd dras ut forbi ringen.

 

Sannsynligvi er jeg i din kategori "jegere" som burde hatt 200 treningskudd??

Link to comment
Share on other sites

:evil:

At det kun er 30 obligatoriske treningsskudd er et hån mot plikten vår om å drive human jakt.

Ikke enig. Det stilles ingen krav til prestasjon på disse treningsskuddene, tror du virkelig at 30 (eller 100) skudd på et halvt år kan forvandle en dårlig skytter til en god?

 

Her ligger folk og mislykkes prøve etter prøve. Til slutt har de griseflaks og klarer å lirke 5 skudd innenfor sirkelen og forsvinner fornøyd ut på jakt..

Tror du virkelig 70 ekstra skudd gjør noen forskjell? Hva er vitsen med å tvinge folk til å trene hvis man ikke stiller strengere krav til skyteferdighetene?

 

Nygaard:

Parallellen din blir litt feil, det er stor forskjell på å jakt og bilkjøring. I trafikken kan man ikke bare kjøre saktere fordi man er utrygg. Som jeger er det nettopp det vi gjør hver gang vi skal skyte, vi vurderer forholdene og egne evner og jakter i henhold til de.

 

Selvfølgelig blir man ikke en bedre jeger av å være en dårlig skytter, men man blir heller ikke automatisk noen god jeger kun fordi man er en god skytter. En god jeger forstår sine evner og begrensinger og jakter deretter, en dårlig jeger gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen: Jeg er tilbøyelig til å være enig i påstanden om sammenlikningens fraværende grad av gyldighet. Det jeg var ute etter å påpeke var dog ikke nødvendigvis muligheten for saktekjøring jfr. tilbakeholding av skudd, men snarere å rette søkelyset mot fremstillingen av dårlige skyttere som aktpågivende, oppmerksomme jegere og gode skyttere som typiske sjansespillende skadeskytere. Jeg synes det er lettere spesielt å hevde at gode skyttere på en generell basis er mindre aktpågivende enn dårlige, da jeg mener det er like god grunn til å anta at en god skytter kjenner sine begrensninger som at en dårlig gjør det samme. Jeg vil gjerne igjen påpeke at meningen med mitt opprinnelige innlegg var å få frem at jeg ikke kan se at labre skyteferdigheter er en faktor som spiller positivt inn på praktisk jakt.

 

Jeg er forøvrig enig i det du skriver avslutningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når det gjelder treningsskudd, om det er 30 eller 100 vil jeg si at i de 45+ åra jeg nå har jakta så er de fleste ettersøk resultat av et skudd fra en middelmådig skytter. ( jeg har nesten 30 år på samme lag) Derom finnes ingen tvil !!! Jeg vil og påstå at en habil skytter har mye færre ettersøkk enn en ikke habil skytter. Hvorfor ? Jo, forde en habil skytter med en porson jaktmoral VIL ikke ta unødige sjanser og når vedkommende skyter så er gjerne resultatet bra. Så de som her hårdnakket påstår at skytetrening ikke er nødvendig er jeg overhode ikke enig med. Men, jeg syns jegerene selv bør begynne og tenke og trene litt på frivillig basis så slipper vi de med fra 2 til ørten forsøk på og klare prøven. Og jeg tror at jegeren da selv vil føle seg mer vel i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kreve obligatorisk 5000 dokumenterte treningsskudd! Alle seriøse jegere har tid til dette. Det er kjempesmart - da blir det aldri mer skadeskyting eller noen ulykker! Hurra!!! :lol::lol::lol:

 

Når vi er inne på glupe ideer: La oss innføre en "Våpenlapp" over samme lesten som Førerkortet for bil! Det er bare helt utrolig smart. Da kan vi ha 15 obligatoriske timer hos offentlig godkjent instruktør og så en prøve delt i 4 timers eksamen og en times demonstrasjon av praktisk opptreden på jakt som dømmes av to dommere representert fra DFS og NJFF som er godkjent av POD. Fy søren - nå er jeg smart altså! Da blir det i alle fall slutt på skadeskyting og vådeskudd! :lol::lol::lol:

 

Dette var en utrolig bra tråd altså!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som hårdnakket påstår at skytetrening ikke er nødvendig graahund?

Klart det er nødvendig, og jo mer, sannsynligvis jo bedre.

 

Imidlertid mener jeg det blir feil å trekke fram skyteprøven (på generellt grunnlag) som et bevis på hvor god en person er som jeger.

 

Og likedan blir det feil å trekke fram de forhåpentlivis få som hvert år sliter skikkelig med prøven, som et bevis på at her bør ALLE trene mer.

 

Selv skyter jeg en del i løpet av året.

Bla. som hjemmelader blir det en god del prøving og testing av både kuler og ladninger.

Men alikevel øker pulsen på oppskytingen og jeg er vel ikke i den kategori som glimter til med "sub MOA" samlinger i reinsskiva.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å pålegge jegere flere treningsskudd tror jeg det hadde vært bedre å krympe blinken noen cm.

Det ville blitt litt vanskeligere å klare prøven for noen. Da forstår de fleste at det må trenes mer for å klare prøven.

Flere treningsskudd på banen betyr jo at en blir tryggere i situasjonen med sin nervøsitet når andre er tilstedet på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Nygaard:

 

Jeg tror vi er ganske enige, for selv om man ikke automatisk får god jaktmoral av skytetrening må en nesten trene for å lære sine egne evner å kjenne. Sånn sett fungerer kanskje de 30 skuddene og prøva greit nok, du får en årlig påminnelse om hvor god/dårlig du er.

 

Personlig lener jeg litt mot en enklere (og strengere) ordning, feks å droppe treningsskuddene og heller redusere skiva til 15cm med et tak på tre forsøk på tre uker. Da tror jeg nok at motivasjonen for å trene kommer av seg selv :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre begrenset med tid til skyting, så det blir ikke så veldig mye mer enn de pålagte treningsskuddene med jaktrifle. Noen år får jeg skutt noen hundre skudd med storviltkaliber, andre år blir det med de 30+5. Riktignok skyter jeg i tillegg en del med pistol og slikt, men det gir ikke så mye uttelling for rifle.

 

Jeg kan godt ha blitt oppfattet som en dårlig skytter hvis noen har sett på meg under trening, for da driver jeg ofte med utprøving av ladninger og justering av sikte osv slik at jeg gjerne skyter langt utenfor svarten. Noen ganger brenner jeg av ladninger som ikke samler i det hele tatt, mest fordi det er mindre jobb enn å demontere dem.

 

Derimot har jeg så langt aldri stilt opp på prøva uten å føle meg sikker på å klare den, og har -bank i bordet- aldri behøvd mer enn ett forsøk. Det har ikke blitt stjernesamlinger hver gang, men alt innenfor sirkelen i det minste. I år kan det kanskje bli annerledes, jeg vil for første gang forsøke å skyte opp med ei bøylerifle med jernsikter. Jeg føler meg ikke riktig komfortabel med å bruke denne mot noe levende på hold over ca 80 meter enda, men prøven er jo på 100 og derfor må jeg treffe sirkelen på dette holdet.

 

Dersom jeg nå skulle behøve flere forsøk for å klare prøva, med ei utpreget kortholdsbørse som jeg kun vil bruke i tett krattskog, betyr det i så fall at jeg er en dårlig jeger? De mest realistiske hold hvor jeg vil bruke denne er 30-40 meter, og på så korte hold VET jeg at jeg treffer.

 

Skal jeg jakte i åpnere terreng så tar jeg heller med en .308 med kikkert og demper, og med den VET jeg at jeg kan holde 9'er ringen på 100 meter selv med svært kjappe skudd. Med anlegg og mer tid til å ta kontrollerte avtrekk holder jeg glatt

10'ern med denne- og på post pleier jeg å finne meg et passende anlegg.

 

Avhengig av hvilken rifle du ser meg skyte opp med, så kan jeg altså se ut som enten en dårlig eller en brukbart habil skytter. Men ingen av delene sier noe som helst om min jaktmoral, eller mangel på sådan.

Link to comment
Share on other sites

Så var det "på 'an igjen". Har en mening om dette : La folk få 3 førsøk, og la dem stryke om de ikke klarer det med det. Så får de komme igjen neste år.

 

Får håpe "Vestavind" vokser det av seg, han kan titte litt på det som står under her

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synst ikkje at å auke antall obligatoriske skudd er løsninga for at fleire skal klare prøva på første forsøk, eller for den del bli ein betre skytter. "Trening gjør mester". Et ordtak vi alle er kjent med. Personlig meiner eg dette ikkje nødvendigvis alltid stemmer. Ole Einar Bjørndalen har ikkje alltid fleire treningstimer enn sine konkurrenter i skiskyting. I staden er han meir effektiv i det han gjer, og nettopp det som gjer han til en mester. Skal trening være hensiktsmessig må det også være eit treningsopplegg som passer nettopp deg ut fra forutsetningane dine.

 

Synst også det bør være slik på skytebana. En som sliter med å fullføre prøva bør i staden leite etter kvar feilen ligger. Noken har lett for å skyte prøva liggande uten reim, andre har store problemer med dette. Disse bør også få hjelp og veiledning av instruktørene om korleis ein bruker ein skytereim. For mange blir dermed skytinga ein leik i forhold til tidligare. Andre igjen kan ha problemer med å dra i avtrekket i det skuddet går av, enten det er pågrunn av rekylangst eller berre en dårlig uvane. Da bør også instruktøren være tidlig ute med å seie ifrå.

 

Heile greia handler om bevistgjøring av feila sine. Dei fleste har noke dei er dårlig på som gjer seg i utslag på ferdighetane. Det eg prøver å seie med dette er at det hjelper ikkje å skyte mange skudd, viss man ikkje veit kva elementer man bør være bevist på når man skyter.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Enig med hjortetrekk i at kvalitet er viktigere enn kvantitet.

 

Jeg har vært på noen baner hvor furstrerte jegere brenner av serie på serie uten å få noen tilbakemelding på hvorfor de skyter så dårlig, selv når det er lett å se at vedkommende lukker øynene og røsker i avtrekkeren. Her vil 100 eller 1000 skudd aldri hjelpe, mannen må få hjelp til å bli kvitt sin rekylvegring.

 

Jeg har også vært på baner hvor erfarne skyttere hjalp folk med tips om bedre skytestillinger, og la seg ned ved siden av dem som hadde problemer for å kunne se hva det var de gjorde galt. På disse banene var det kvalitet i treningsskuddene, ikke bare flest mulig jegere innom på kortest mulig tid for å få penger i skytterlagets kasse. På en slik bane, med villige og kunnskapsrike instruktører, kan flere treningsskudd absolutt ha noe for seg. Men mengdetrening med feil gjør bare at man forsterker en uvane og blir enda dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet Vestavind :D

 

Jeg synes nok at du er noe fersk til å skulle ha så bastante meninger om hva som gjør resten av oss til humane jegere!

Det er i hovedsak erfaring og gode holdninger (+ noe ydmykhet til hva man driver med) som gjør at en er en sikker og human jeger.

Jeg vil altid heller velge en som såvidt klarer å holde seg innenfor ringen men kjenner sine begrensninger, enn en god skytter som tror at han "fikser å få inn skudd" på alt vilt som viser seg, når jeg velger folk til mine lag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før gikk folk rett på prøven, og det ble mange forsøk på mange. Så kom 30 prøveskudd, og de brukte de på innskyting, smelltilvenning og stillingstilvenning, og da gikk antall forsøk på prøven ned. Om det er 30 eller 100, så gir ikke det folk mer forståelse for skyting. Kun ved aktiv instruksjon av dårlige skyttere kan de bli bedre.

 

Vi får være så rause at vi applaudere Vestavind for gode intensjoner, og håper at han gjennom tråden lærer å se saken fra flere sider.

Link to comment
Share on other sites

Debatten trengs tydeligvis helt til det innføres mer obligatorisk trening.

 

Den første posten var igonrant, noke som ikkje er uvanlig når ein poster første gang.

 

Denne andre posten var arrogant. Ifølge deg så skal altså debatten holde fram til alle er einige med det?

Link to comment
Share on other sites

Selv synes jeg storviltjakta er regulert nok som det er. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ivre etter enda mer regulering og byråkrati som skal ramme en selv. Det er vel i samfunnet generelt allerede mer enn nok påbud, forbud og avgifter for alt mellom himmel og jord.

 

Hvis skyteferdighetene til norske jegere er så dårlige som enkelte hevder, og mener man må innskjerpe kravet til skyteprøven, bør den heller gjøres vanskeligere. Da vil de som trenger mer trening måtte ta seg selv i nakken. De som kan skyte slipper da å gjennomføre ekstra obligatoriske treninger bare for å tilfredsstille byråkratene.

 

Hvor stort er egentlig problemet ? Er det mye skadeskyting som følge av manglende skytetrening ? Jeg har tro på at folk greier å tenke selv, og kjenner sine egne begrensninger før det skytes mot levende dyr.

 

Selv skyter jeg mye, året rundt. Jeg skyter fordi jeg liker det, og ett påbud om flere obligatoriske skytetreninger vil ikke bety noe for meg i praksis. Det er mer av prinsipp at jeg ikke liker tanken på at andre skal bestemme hvor og når og hvor mye jeg skal skyte. Og det på bakgrunn av noen få, som sannsynligvis alltid vil slite med å klare prøven grunnet nervøsitet, prestasjonsangst osv.

Link to comment
Share on other sites

Du vestavind. Her har du en link du kan lese gjennom. Du er tydeligvis engasjert i dette med antall øvelsesskudd. Det er bra at du engasjerer deg. Men det er litt flere årsaker enn bare antall øvelsesskudd som avgjør om skudd blir gode eller dårlige treff på hjortevilt........

 

www.bedrejakt.no

 

Her er svarene på alt. :wink:

 

Bedre hjortejakt-undersøkelsen for jegere i M&R i 2003 er innholdsrik. Men ellers finnes også flere andre interessante rapporter som kan si litt om antall øvelsesskudd og sjansen for dødelig førsteskudd. (De som øvelsesskyter>300 skudd bommer oftere enn de som har 150-200 skudd....Lengre hold øker også sjansen for dårlig treff....... Dyr i fart osv.........)

 

Det som også ofte skjer er at folk ligger på treningsskuddene og sitter/står i jaktsituasjonene. Der er det et potensiale i å redusere skade/bomskudd.

 

Har ikke tid til mer nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi får være så rause at vi applaudere Vestavind for gode intensjoner, og håper at han gjennom tråden lærer å se saken fra flere sider.

Og se saken fra flere sider bør mange kammermedlemmer gjøre, etter all den diskusjonen vi har hatt her på kammeret angående krav til storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Nett for ordens skyld, så må eg få presisere at trådstarter er fersk her inne, og faktisk med denne tråden her, så vil han få ein erfaring med kva som skjer, dersom ein går litt bråkjekt ut, og lager "støy" rundt eit veldig omdiskutert og varmt tema.

Men diskuter endelig temaet, men kutt ut kjekkas poster og svar som enten ikkje har med temaet å gjere, eller som kunne like godt vært uskrevet. Det er allerede så smått begynt med poster her, som i grunn går på person og ikkje sak, så ta ein liten skjerpings, så tråden får leve framover, Ok ?

Link to comment
Share on other sites

heme i Ringebu er det gjort en bra ting angånde treningskudd. Der er alle som kan dokumentere 60 treningsskudd med i trekning om et reinsdyrkort type fritt under 50kg.

Dette har ført til at det er veldig mange som har begynt å skyte mere. Vil si at miljøet på skytebanen har blitt mere vennligsinnet :)

Det er også en løpe bane på trappene. Når den er ferdig så tror jeg at det kommer til å bli skutt enda flere "Jeger" skudd på bana vår.

Tror det er bedre å stimulere for mere skyting på denne måten. alle har et lite konkuranse instinkt.....

Kjenner mange som er veldig stressa når de skal skyte opp og leverer års dårligst hver gang de skal prøve på oppskytinga.. I skogen er det helt noe annet....

Link to comment
Share on other sites

jeg har vert på en del jaktfeltstevner å synes det er en fin trening til å bli kjent med våpenet sitt,her har du både liggende,sittende og stående skyting med forskjelige hold.På banen ligger de fleste,hvor ofte gjør du det på jakt.Jeg tror det er bedre med oppfordring en med tvang.Lykke til på banen alle sammen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

På banen ligger de fleste,hvor ofte gjør du det på jakt.

Jeg gjør. Og jeg har skutt mer en 1dyr! Interresant diskusjon dette om man sammenligner langholdjakttråden. Man har meget bedre kontroll liggende.

Link to comment
Share on other sites

Alle er ikke like. kjenner en som har vert i krigen for Norge i ut landet (første pulje) Har store problemer på bane blant Verdens mestere.

men når denne mannen kommer i skogen på jakt smeller det en gang pr dyr og skudde sitter i Hertet hver gang.

Tenk dere om, det er mange forskjellige menesker her i Norge. Det som passer deg passer ikke allle andre.

Link to comment
Share on other sites

 

redusere skiva til 15cm med et tak på tre forsøk på tre uker. Da tror jeg nok at motivasjonen for å trene kommer av seg selv :twisted:

 

Poenget med oppskytinga på reinsfiguren er jo nettopp at den dekker det vitale treffområdet på storvilt, noe som er hele poenget med ringen på reinsfiguren.

 

Om kravet til treningskudd er 30 eller 50 (som enkelte reinsområder krever) eller 100 er vell uvesentlig. Det er alt for lite uansett.

 

Det å redusere muligheten til å klare oppskytinga til max 3 forsøk TOTALT, er det mer mening i. Da har du rett i at motivasjonen til trening kommer.

Link to comment
Share on other sites

Her foreslås det påbud om 100 treningsskudd og krav om tre forsøk eller rett ut.

OK.

Hvorfor ikke ta den like langt ut når det gjelder selve jaktutøvelsen også? Mine erfaringer tilsier at dem som virkelig setter moralen på prøve, ofte er yngre jegere med stor selvsikkerhet. Den som har vært på villreinjakt noen ganger forstår kanskje hva jeg sikter til. Nemlig de som flyr rundt i fjellet som gale for å komme først frem til dyra. Og når de kommer seg dit, støkker de flokken. Det som deretter skjer, er at de går etter flokken - medvinds selvsagt, i og med at forfulgte dyr flyr reagerer slik - og gjeter dyra ut av området. Slik ødelegger de for mange andre. Og kanskje, i frustrasjon, avfyres det skudd på altfor lange avstander.

 

Hva med slike jegere? Bør ikke de sendes rett ut med beskjed om å komme tilbake et annet år? Eller kanskje vi skal innføre krav om at ferske jegere skal følge mer erfarne jegere i 100 dager før de får lov å gå opp til prøven?

 

Beklager hvis jeg virker flåsete, og det gjør jeg sikert. Jeg er bare så inderlig trøtt av verdensmestre som ikke evner å se mer enn én side av en sak. Poenget mitt er at de som kanskje trenger både to og tre forsøk på å klare skyteprøven, er stødig som Dovre når viltet byr seg frem. Mens ynglingen som prikker inn skyteprøven stående på huet, kanskje får den helt store skjelven fordi han har skrudd opp sine egne forventninger til umenneskelige høyder.

 

Hvem er best egnet på jakt, tro?

Link to comment
Share on other sites

Her foreslås det påbud om 100 treningsskudd og krav om tre forsøk eller rett ut.

OK.

Hvorfor ikke ta den like langt ut når det gjelder selve jaktutøvelsen også? Mine erfaringer tilsier at dem som virkelig setter moralen på prøve, ofte er yngre jegere med stor selvsikkerhet. Den som har vært på villreinjakt noen ganger forstår kanskje hva jeg sikter til. Nemlig de som flyr rundt i fjellet som gale for å komme først frem til dyra. Og når de kommer seg dit, støkker de flokken. Det som deretter skjer, er at de går etter flokken - medvinds selvsagt, i og med at forfulgte dyr flyr reagerer slik - og gjeter dyra ut av området. Slik ødelegger de for mange andre. Og kanskje, i frustrasjon, avfyres det skudd på altfor lange avstander.

 

Hva med slike jegere? Bør ikke de sendes rett ut med beskjed om å komme tilbake et annet år? Eller kanskje vi skal innføre krav om at ferske jegere skal følge mer erfarne jegere i 100 dager før de får lov å gå opp til prøven?

 

Beklager hvis jeg virker flåsete, og det gjør jeg sikert. Jeg er bare så inderlig trøtt av verdensmestre som ikke evner å se mer enn én side av en sak. Poenget mitt er at de som kanskje trenger både to og tre forsøk på å klare skyteprøven, er stødig som Dovre når viltet byr seg frem. Mens ynglingen som prikker inn skyteprøven stående på huet, kanskje får den helt store skjelven fordi han har skrudd opp sine egne forventninger til umenneskelige høyder.

 

Hvem er best egnet på jakt, tro?

 

Enig med alt du sier her, har selv opplevd det du henviser til i reinsfjellet. Har også selv vært litt ivrig i framsmygning på reinsdyr, og støkket flokken. Men å si at jeg mister retten til reinsjakt resten av året pga av dette er vell litt drøyt. Det kunne vært at vinden snudde, eller at andre støkket reinsflokken som du ikke så osv osv. Det har vi oppsynet til.

 

Det å kreve at det en jeger skulle hatt 100 dager på jakt sammen en ledsager er vell også FAR OUT. Det finnes sikkert statistikk på dette, men tror ikke at mere enn 20 % av dagens jegerbestand jakter mer enn 10 dager i året. MAO, du må være med på opplæring i 10 år før du får ferdes med egen børse i skogen.

 

Det samme gjelder han som sliter på banen, men er stødig som Dovre på viltet, ingen kan forutsi situasjonen som kommer. Det kan være en utrolig spennende ansmygning, et MEGA trofe i kikkertsiktet, eller et skikkelig drittvær som avgjør din puls/dyreskjelv i en skudd situasjon.

 

De enste kontolerbare forholdene på jegeren er på banen og ved oppskytinga, og der er jeg enig i at det kan være behov for innstramning i forhold til dagen regler og krav.

 

Jeg synes ikke at du er flåsete i det hele tatt, men vi er enige om at moralen kan det stilles spørsmål til, erfaring derimot kommer kun med årene og utførelse av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør nok kjøle meg ned et par hakk, kanskje. Mener jo ikke å si at folk som vil innføre krav om 100 treningsskudd nødvendigvis er verdensmestre eller selvsikre ynglinger eller noe lignende. 100 treningsdager er selvsagt bare tøys, jeg brukte bare et eksempel for sette ting på spissen. Jeg blir bare litt engasjert når seg jeg folk som kan få seg til å ville true folk med utestengelse om de ikke klarer skyteprøven på tre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør nok kjøle meg ned et par hakk, kanskje. Jeg blir bare litt engasjert når seg jeg folk som kan få seg til å ville true folk med utestengelse om de ikke klarer skyteprøven på tre forsøk.

 

Jeg kan også bli litt opphetet i enkelte diskusjonstemaer.

 

Men om du på banen har gjort unna de obligatoriske 30 treningskudd og gjør et "forsøk" på oppskytinga og ikke klart det, så har du i dag utallige muligheter til å prøve igjen.

 

Hadde du derimot brukt opp en av tre sjanser, sier det seg selv at du må finne ut hvorfor du ikke klarte det. Var det noe galt med børsa eller kikkerten, eller hadde du en dårlig dag. Uansett, problemet må løses. MAO mere trening og skyting.

 

Et problem med min mening om max 3 forsøk er det om du har flere børser. Jeg har 5 som jeg bytter på under jakta. Skal jeg ha 3 forsøk med hver enkelt børse eller har jeg mistet alle muligheter etter at jeg mislykkset med børse nummer 2 ?

 

Ikke enkelt dette.

Link to comment
Share on other sites

oppi vingelen i hedemark må man dukumentere minst 80 treningskudd for og få lov til og jakte rein er det noen flere steder som har så høyt eller er det bare oppi der??

 

 

sorry for off topic

 

I Vang må du kunne dokumentere 50 skudd om du skal jakte storvilt i Vang. Hvis ikke skyter du de sedvanlige 30. I tillegg må du dokumentere 30 skudd på leirduer om du skal jakte småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...