Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

3 forsøk? Slikt er det aldri å høre fra folk som virkelig er dyktige skyttere og jegere. Dei som er verkeleg gode veit at av og til kan utstyr,nerver eller ammo spille deg eit puss! Eksempel: første forsøk, så sleiver du avgårde eit skot som "heng" like uttafor ringen. Andre serien så får du eit klikk andre skudd pga dårlig ladegrep, dette stressar deg opp og du gjenomfører dårlig og får eit skot uttafor nå og.

tredje og siste forsøk så ser du for deg at det blir første høsten utan jakt på f.eks25 år. Korleis er nervane nå tru?

 

Ein annan ting eg reagerer på er at det verkar som at alle standplassar er pokk fulle av dårlige skyttere? Eg har frekventert såpass mange oppskytings og treningskveldar at dette meiner eg er tull! Det er nokre få som slit, men med rettleiing og råd så klarer desse og som regel kravet. Men i motsatt fall kan vi jo sette oss på vår høye hest etter at vi sjølv har klart prøva og gjera narr av dei som slit, så er jeg sikker på at vi er kvitt dei for alltid. Er det slike miljø vi ynskjer å ha på bana da?

 

Eg lot meg sjølv erte opp ein gong til å skyte prøva ståande med opne sikter, det gjekk greit men eg lova meg sjølv å aldri gjera det meir. Dette fordi at det vart nermast å gjera narr av folk som eg veit er veldig dyktige jegere, men ikkje egnar si fulle og heile tid på skytebana.(kanskje fordi dei heller brukar tida i skogen)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

 

Har ingen ting og utsette på dagens ordning :P .

 

Er faktsik stolt av å være en del av dagens Norske jegerstand. Kunnskapsnivå, moral, innsikt, omgangstone og ferdighet blant norske jegere er generelt meget høy!

( Selv on det ikke alltid er typisk norsk og være god! )

 

Det finnes selvsagt alltid noen som ødelegger for allmenheten, men la ikke det bli et stempel på den norske jegerstanden. Der jeg skytter opp klarer de aller fleste prøven på første forsøk!

 

Kan vel legge til. Den som aldri har skaddeskutt har ikke jaktet mye! ( Den av dere som aldri har syndet kan kaste den første steinen osv......) Dette tror jeg dessverre er umulig og unngå og er helt uavhengig av antall trenings skudd. Så kravet til godkjent ettersøkshund er nok vel så viktig som antall prøveskudd.

 

Eller så er jo intensjon med innlegget meget bra, øvelse gjør mester og jo mere du er på banen og omgåes andre skyttere jo mindre nervøs blir du.

 

Til slutt.: Fikk denne i fra BC i forige uke og det er jo hyggelig! ( I hvert fall for Norske jegere. :wink: )

 

Norwegians are good hunters.

Four Hunters, four Bears and four one-shot kills.

I think that's an Omineca Record.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør nok kjøle meg ned et par hakk, kanskje. Jeg blir bare litt engasjert når seg jeg folk som kan få seg til å ville true folk med utestengelse om de ikke klarer skyteprøven på tre forsøk.

 

 

Et problem med min mening om max 3 forsøk er det om du har flere børser. Jeg har 5 som jeg bytter på under jakta. Skal jeg ha 3 forsøk med hver enkelt børse eller har jeg mistet alle muligheter etter at jeg mislykkset med børse nummer 2 ?

 

Ikke enkelt dette.

 

Bare av nysgjerrighet, hvorfor jakter du med 5 forskjellige våpen? Bruker du alle 5 til samme jakt, eller jakter du forskjellige arter med forskjellige børser? Etter "bare" 13 år med jakting på norsk storvilt, har jeg funnet ut at å skyte/trene/jakte med ei eller to børser går greit. Men da jeg tidligere hadde mange jaktrifler, ble det bare rot, og jeg ble aldri fortrolig med noen av de, som igjen resulterte i dårligere prestasjon på banen, og større usikkerhet på jakt. Nå har jeg bare ei rifle, og alt er veldig bra, selv om det blir 3-4 ettersøk hvert år på de 25 dyrene jeg skyter. Men det går helt sikkert an å bli flink med mange våpen, men det var ikke noe for meg.

For å svare på spm ditt, så burde du få 3 forsøk pr våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare ei rifle, og alt er veldig bra, selv om det blir 3-4 ettersøk hvert år på de 25 dyrene jeg skyter.

Håper at ettersøk er leting etter dyr som har gått litt langt etter gode treff :?: Hvis det er skadeskyting med den frekvensen er det MYE og ikke det jeg mener er "alt er veldig bra". Men ærlig er du uansett, det skal du ha.

 

Prøven er bra som den er, den var bra som den var uten de 30 også. De som er interessert i å bli gode skyttere skyter mye mer enn dette frivillig. De som ser dette som et ork skyter de 30+5 uten å bli et hakk bedre skyttere. Det kan være like gode jegere, eller dårlige i begge kategorier

Prøven er først å fremst et middel for at de fleste børsene som bæres i Norske skoger peker sånn noenlunde på vitalt område hvis oksen dukker opp.

 

Det er veldig lett å lage eksempler på at det ene eller andre er saliggjørende. Fakta er at vi er 100 000(?) jegere med like mange evner som; Skytter, jeger, moral osv. Skulle jeg remset opp alle eksemplene bare jeg har erfart måtte jeg hatt to-tre måneder på å skrive, og dere to-tre dager på å lese. Det kan alle her gjøre. Interessant? NOPE :wink:

 

Ha en god jakt til høsten alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Formålet med å auke antal treningsskudd må være å redusere antall skadeskytingar - om ikkje, har det overhode ingenting for seg. Det er altså ikkje eit mål i seg sjølv at folk skal slutte å "dumme seg ut" på skytebanen.

 

Spørsmål: Er det eit stort problem med skadeskyting pr. i dag?

 

Iflg bedrejakt.no "endte trolig 94% av førsteskuddene mot hjort med felt dyr" (http://bedrejakt.no/Dokumenter/Ettesoekundersoekelse_2004.pdf). I same avsnitt leses atein kan "kreve av et humant skudd at det skal ha 96 % sannsynlighet for treff i dyrets vitale organ." MAO er det ikkje eit stort problem med skadeskyting. Vi er i størrelsesorden "19 av 20", og om eit andreskudd av og til er nødvendig - javel, det er derfor vi ikkje bruker enkeltskuddsvåpen på jakt.

 

Å kreve fleire treningsskudd kun for at ein skal klare prøven på færre forsøk har ingenting for seg, då situasjonen på banen er veldig ulik situasjonen på jakt. Dersom nokon "dummer seg ut" på skytebanen, og må ha 3, 4, 5 forsøk - javel, då blir dei kanskje meir ydmyke i forhold til eigne ferdigheter når dei sit på post, og held kanskje tilbake skudd ein "verdensmester" ville slengt avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør nok kjøle meg ned et par hakk, kanskje. Jeg blir bare litt engasjert når seg jeg folk som kan få seg til å ville true folk med utestengelse om de ikke klarer skyteprøven på tre forsøk.

 

Jeg kan også bli litt opphetet i enkelte diskusjonstemaer.

 

Men om du på banen har gjort unna de obligatoriske 30 treningskudd og gjør et "forsøk" på oppskytinga og ikke klart det, så har du i dag utallige muligheter til å prøve igjen.

 

Hadde du derimot brukt opp en av tre sjanser, sier det seg selv at du må finne ut hvorfor du ikke klarte det. Var det noe galt med børsa eller kikkerten, eller hadde du en dårlig dag. Uansett, problemet må løses. MAO mere trening og skyting.

 

Et problem med min mening om max 3 forsøk er det om du har flere børser. Jeg har 5 som jeg bytter på under jakta. Skal jeg ha 3 forsøk med hver enkelt børse eller har jeg mistet alle muligheter etter at jeg mislykkset med børse nummer 2 ?

 

Ikke enkelt dette.

 

Ser enkelte er livredd for å ikke få jakte fordi de ville kunne stryke med mitt forslag om tre forsøk. Jeg har foreslått dette før også, like gøy hver gang. Har man flere rifler må regelen være at man kun skyter opp med den som har verst kaliber av de man vil bruke på jakt, så velger man selv. Kommer man da på jakt med .375H&H og har skyteprøve med .308win. ja så har man ikke godklent skyteprøve, motsatt er o.k. Min mening er ikke å få vekk flest mulig jeger men å TVINGE dem til å trene. Idag er der ingen krav til hvordan man skyter 30 trenings-skudd, man kan skyte i myra hvis man vil. Egentlig så er kravet 30 smell

Tilslutt vil jeg bare si til mange her : slutt med navlebeskuelse, løft blikket

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er nok en sak som er vanskelig, Alle som har jakta en del år ser jo at det er ikke likt på bana som i skogen det tror jeg alle her inne kan være enige om. Men det med trening og bli en bedre skytter kan vel ikke være negatift når en skal på jakt. Kan jo se på di som skal jakt bjørn for eks på di komunale lagene. Er sikkert mange her som er gode til og skyte, Men jeg har da og hørt om di som ikke klare prøva på tre forsøk og som prøver seg på andre baner.Skal du være med og jakt på et så farlig dyr,spesielt etter at det er skutt på så skal du klare prøva uten noe særlig problem er min meining. Og det med og skyte flere skudd "pliktskudd" så skal du da ha en innstilling på at dette er arti og nødvendig, ikke faan skjæra at jeg må på bana vært år og gjøre detti. da skyter di fleste ikke bedre,men det er jo en god unskyldning for ikke og bli bedre. Og norsk jakt skal være åpent for folk flest, men noen krav mår det ligge til grund. dette med en fadder-prøve ordning på elgjakt er da ikke mer en det burde være,er en trygghet og være med erfarene jegere da egentlig,vi har da alle bynt en stand

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. du må faktisk skyte opp med alle de geværene du skal bruke på jakt. Det er også en kontroll for deg selv på at de går som de skal.

 

Kall det gjerne en "EU-kontroll" av våpnene før de skal i bruk. :wink:

 

Hva du vet. Jeg har skutt storviltprøven siden 1972, den gang da det var 1m skive og kravet var 48poeng på 6 skudd. Så jeg har litt peiling. Det jeg skrev var et forslag til en ENDRING og forenkling av systemet og ikke noe man kan gjøre med dagens system.

Link to comment
Share on other sites

Om det skytes 30, 50, 100 treningsskudd så er det ikke det som avgjør hvor god jeger du er. Det må skytes en del mere for att det skal gi god trening. En hver jeger bør være bevist på sin egen begrensning og avfyre skudd på vilt ut fra det. Når det er sakt så bør alle jegere ut å trene, uten att det er å nå kravet for å jakte som er målet. Tren med kal 22. Det er både god trening og billig.

Link to comment
Share on other sites

Bare av nysgjerrighet, hvorfor jakter du med 5 forskjellige våpen? Bruker du alle 5 til samme jakt.

 

Nei, jeg har med alle fem ut på post ved hverjakt :roll: Blir litt tungvint når jeg skal gå med hund da, men men :wink:

 

 

Selv om jeg tror du forstod spørsmålet mitt, så lurer jeg bare på om du bruker 5 forskjellige våpen, med 5 forskjellige kaliber til diverse storvilt jakt her hjemme? Eller jakter du noe i utlandet oxo? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare ei rifle, og alt er veldig bra, selv om det blir 3-4 ettersøk hvert år på de 25 dyrene jeg skyter.

Håper at ettersøk er leting etter dyr som har gått litt langt etter gode treff :?: Hvis det er skadeskyting med den frekvensen er det MYE og ikke det jeg mener er "alt er veldig bra". Men ærlig er du uansett, det skal du ha.

 

:D

 

Joda, noen av dyrene har bare tatt en siste løpetur før de velter ute av syne, men jeg skal være helt ærlig og fortelle at ifjor skjøt jeg på 2 dyr med noen få dagers mellomrom, der begge dyrene falt i skuddet, ble liggende noen minutter, for så å reise seg og forsvinne uten å legge igjen hverken blod eller hår, og den Bayerske viltspor hunden fant nada. Jeg skjønner fremdeles ikke hva som har skjedd, i og med at det ikke er spor på plassen. Men men. Har selvfølgelig truffet høyt, men det burde ligge igjen litt pels da. Dette ble off topic, men det går vel bra :)

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, jeg har med alle fem ut på post ved hverjakt :roll: Blir litt tungvint når jeg skal gå med hund da, men men :wink:

 

 

Selv om jeg tror du forstod spørsmålet mitt, så lurer jeg bare på om du bruker 5 forskjellige våpen, med 5 forskjellige kaliber til diverse storvilt jakt her hjemme? Eller jakter du noe i utlandet oxo? ;)

 

Skjønte godt hva du mente. :wink:

 

Jeg bruker Blaser R 93 i kaliber 6,5x55, 300 WinMag og 9,3x62. Dette dekker absolutt alt her hjemme.

 

I tillegg har jeg en Benelli Argo halvauto, går ofte med den på drivjakt eller med hund. Har også brukt den ved et par anledninger på villsvin i utlandet.

 

Og bare for å ha det, en Dakota i kaliber 375 H&H. Har skutt 4-5 elg med den.

 

Beklager mitt noe sakastiske svar :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje vokst opp med andre muligheter enn mange andre her inne. Da jeg begynte å jakte, fikk jeg nødvendig opplæring av mitt faderlige opphav og hans jaktkamerater. Når sønnen min i dag har begynt å interessere seg for jakt, er han slik jeg husker jeg selv var - veldig spent og opptatt av skytevåpenet og muligheten til å komme i en skuddsituasjon. Men jeg vet jo at akkurat det fokuset slipper taket etterhvert, og at gutten etterhvert vil bli mer opptatt av selve jaktutøvelsen.

 

Men poenget mitt, er at han i mellomtiden er VELDIG lærenem. Folk har en evne til til lettere å ta til seg lærdom når temaet interesserer dem. Derfor er han allerede veldig bevisst på å alltid tenke forsvarlige skudd. Men jeg skal love dere at han vil være nervøs når han skal ligge på banen og gå opp til eksamen mens de voksne står og vurderer ham.

 

Tre forsøk og rett ut? Da er jeg redd gutten ikke kommer seg på jakt på en stund. Og ikke nok med det - hvis han skulle ryke ut på en slik seanse, tror jeg kanskje det ville vært en fare for at han ville miste mye av den spente gleden han føler nå.

 

Sorry, folkens. Jeg synes forslaget er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke noe fan av mere krav til jakt. Men hva med en ordning der man først skyter 30 og så har 3 forsøk til å ta prøven. Går ikke dette blir det tilbake med x antall treningsskudd med standplassleder eller lignende som følger opp og ser om man får luket vekk eventuelle feil. Når man så er klar igjen får man nye forsøk på prøva.

Ser at det kan bli vanskelig med kapasitet og at folk syntes det kan være ubehagelig. Men det er da bedre enn å nekte folk å dra på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er vitsen med å kødde med den prøveordningen vi har i dag? Les hva hauk skriver:

 

Spørsmål: Er det eit stort problem med skadeskyting pr. i dag?

 

Iflg bedrejakt.no "endte trolig 94% av førsteskuddene mot hjort med felt dyr" (http://bedrejakt.no/Dokumenter/Ettesoekundersoekelse_2004.pdf). I same avsnitt leses atein kan "kreve av et humant skudd at det skal ha 96 % sannsynlighet for treff i dyrets vitale organ." MAO er det ikkje eit stort problem med skadeskyting. Vi er i størrelsesorden "19 av 20", og om eit andreskudd av og til er nødvendig - javel, det er derfor vi ikkje bruker enkeltskuddsvåpen på jakt.

 

Å kreve fleire treningsskudd kun for at ein skal klare prøven på færre forsøk har ingenting for seg, då situasjonen på banen er veldig ulik situasjonen på jakt. Dersom nokon "dummer seg ut" på skytebanen, og må ha 3, 4, 5 forsøk - javel, då blir dei kanskje meir ydmyke i forhold til eigne ferdigheter når dei sit på post, og held kanskje tilbake skudd ein "verdensmester" ville slengt avgårde.

 

Så hvorfor kommer slike innskrenkende forslag, som f.eks. å gjøre prøven enda vanskeligere, stadig opp?

Jeg har kanskje oppnådd grinebiteralderen, men noe av det verste jeg vet, er folk som på død og liv skal træ egne regler nedover huet på andre. For et par år siden var det f.eks. noen som ville forby sykling på stier i Nordmarka. Det gikk faktisk så langt at friluftsetaten hengte seg på og fremmet forslaget formelt. Sykt. Det er liksom alltid noen småkonger som åpenbart føler sterkt behov for å bestemme over alle andre, bare fordi de selv kanskje er veldig gode på det det måtte dreie seg om. Jeg understreker at jeg ikke tenker på noen spesielt når jeg sier dette.

Dagens prøveordning fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

En ting er de som skyter 35 skudd i året å skyter på en elg som står i ro, de treffer som regel.

Det jeg synes er mer frustrerende er de som skyter på elg som løper, og skyter bare 35 skudd i året, å har kanskje aldri skutt på løpende elg på bane å ser hvor vanskelig det faktisk er. Har en på jaktlaget som gjorde det i fjor, heldigvis ble det bom og ikke skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jasså så det er tragisk forum fordi dei er mot å innføre obligatorisk 100 trenings skudd i året altså ? Hmm, merkelige greier det der altså...

Eg vil vel heller sei at det er gjennom snittet av tankene til ein del jegere og skyttere her i landet, og hvis den tankegangen er tragisk i dine øyne, javel så må du berre finne deg i å leve med det.

 

Eg er vel ein av dei, som synst at enkelte bør trene langt meir enn det dei gjer, og at det er ikkje ein allmenn rett å jakte, når enkelte ligger å skyter prøven både 5, 6, og 7 gonger, før dei klarer den.. Eit visst minimun av treffsikkerheit er å forlange, så lenge me er forplikta til å gjere i vår makt det ein klarer for å felle eit dyr uten at det lider unødvendig.

 

Men å karakterisere eit heilt forum som tragisk, fordi det ikkje folk er einig med dine synspunkt, synst eg er å dra ting for langt.. Men mine 2 cent om det..

Link to comment
Share on other sites

Tragisk forum :!:

:arrow:MOT 100 obligatoriske treningsskudd! :!:

 

Deilig å få det ut.

 

 

Døhhh... Gå og spis sesongens agurksalat.... Når jeg tenker meg om er faktisk makrellen også kommet :wink:

 

Jeg er en av dem som sjøl avfyrer i området 1000-1500 rifleskudd i året, men er hyperallergisk mot allt som smaker av konkurranse, resultatlister, poengsummer og vinnerkulturer....

 

Jeg har ikke problemer med å svelge de 30 obligatoriske jeg må skyte fordi jeg ikke får resultatført noen av mine øvrige skudd, men 100 tror jeg nok hadde blitt for drøyt...

 

Jeg er derfor MOT :!: , og slutter meg til flere av de overnevnte gode begrunnelser for hvorfor...

 

mvh

 

Raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med at enkelte må skyte fem, seks eller syv ganger for å klare prøven? I løpet av de, si, seks gangene, fyrer jo kandidaten av 30 treningsskudd til, og har altså 30 fra før. Det betyr at i hvert fall den kandidaten tar 60 skudd før jaktsesongen. Og kandidaten klarte å ta prøven til tross for at han eller hun sannsynligvis ble temmelig stresset av å knote så mye.

 

Da er det vel greit, skulle jeg tro.

 

Som ikke det var nok, har kandidaten kanskje betalt 100 kroner for hvert femte skudd under opskytingen, som går rett i kassa hos den foreningen som arrangerer oppskytingen (uten at det siste kanskje har noe med saken å gjøre, men...)

Link to comment
Share on other sites

En ting er de som skyter 35 skudd i året å skyter på en elg som står i ro, de treffer som regel.

Det jeg synes er mer frustrerende er de som skyter på elg som løper, og skyter bare 35 skudd i året, å har kanskje aldri skutt på løpende elg på bane å ser hvor vanskelig det faktisk er. Har en på jaktlaget som gjorde det i fjor, heldigvis ble det bom og ikke skadeskyting.

 

Og da hadde det vært bedre om vedkommende hadde trent 65 skudd til, og kanskje vært i stand til å skadeskyte elgen? :twisted:

 

Påstand: De fleste jegere hadde hatt mer nytte av mental trening enn skytetrening, hvis hensikten er å redusere skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si hverken for eller imot 100 treningsskudd her...gammel diskusjon.....men jeg vil påpeke 1 ting jeg har lagt merke til oppgjennom åra på storviltprøven.....det er at alle sammen LIGGER og skyter(90%)??? Har ennå tilgode å se at noen ligger på post i elg/hjorte jakta!! Det er vel kanskje noen situasjoner det lar seg gjøre å hive seg ned i myra,men de aller fleste sitter eller står når de feller dyr. Selvfølgelig er det jaktformer hvor liggende lar seg lettere gjøre,som gås/kobbe/bukkejakt/reinsjakt,,men uansett....Jeg mener det viktigste med treningsskuddene er at vi trener på det vi FAKTISK skal gjøre på jakt,altså for de fleste av oss vil det si at vi sitter på en stubbe/stolsekk/jakttårn eller står rett opp og ned. For å bli bedre til det må vi trene på akkurat det også...blir ikke god i håndball av å trene golf heller...

Ja,har sett endel "verdensmestere" på banen,som liker å skryte av hvor gode skyteferdigheter de har,og mer enn gjerne kommer med en skeiv kommentar til de som "knoter det til" Det rare er at "verdensmestrene" LEGGER seg ned når de skal skyte prøva de også....

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med at enkelte må skyte fem, seks eller syv ganger for å klare prøven? I løpet av de, si, seks gangene, fyrer jo kandidaten av 30 treningsskudd til, og har altså 30 fra før. Det betyr at i hvert fall den kandidaten tar 60 skudd før jaktsesongen. Og kandidaten klarte å ta prøven til tross for at han eller hun sannsynligvis ble temmelig stresset av å knote så mye.

 

Reint bortsett frå det faktum at det er forskjellig å ligge på ein skytebane under press med mange andre, så synst eg det er forkastelig. Hvis ein ikkje har personlige problem eller utstyret å skylde på, ødelagt kikkert, montasjer/ringer og sånt som ikkje er snørt sammen, så meiner eg at å klare prøven på 1 eller 2 runden, burde være eit minimum. Når då det er anbefalt at ein skal klare prøven på 3 forsøk, og heller ikkje klarer dette, så begynner ting å bli litt meir vriene.

 

Ok, har du problemer med f.eks å skyte under press, så burde dette bli fanga opp, eller gitt beskjed om til skytterlaget. Så kunne dei tatt ein runde med vedkommende ein halvtime før skytinga starter, eller etterpå. Sånn at vedkommende hadde kun seg sjølv å tenke på. At dette kan være vanskelig å få til enkelte plasser, det er eg fullt klar over. Men hvis det er pengene som gjer at skytterlaget lar folk drive på sånn, så burde det vært snudd. Heller sette av ein halvtime ekstra til vedkommende åleine, så det går an å bevise at han klarer å skyte der han skal, uten å måtte skyte opp mange gonger. Så kan f.eks skytteren betale ein hundring eller to ekstra for dette, så går det kassa til gode.

 

Å la folk drive på å skyte opp mange gonger i uvisse om faktisk han klarer å treffe dyret, uten å ha ting som tilslynelatende er grunnen til dette, er litt bak mål spør du meg.

I sånne sammenhenger så tenker ikkje eg " ja, ja, skytterlaget tjener penger pr. oppskyting, gode penger i kassa". Eg tenkjer meir at skytterlagene driter i om dei klarer å skyte eit dyr, uten skadeskyting. Det er pengene som rår, og kva folk gjer ute i skauen, det driter dei i, så lenge dei får pengene i kassa.

 

Om ikkje ein bør heve antall skudd, så meiner eg at kanskje ein bør ta å tillegg ekstra trenings skudd på dei som måtte gå over 3 forsøk, iallfall gå i ein dialog med dei, for å finne ein løysning på problemet. Enten å tillegge dei ekstra øvings skudd, eller å ta dei ein og ein, sånn at dei faktisk kan bevise at dei klarer å skyte som dei skal.

Sånn som det er i dag, det er for dårlig synst eg.

Link to comment
Share on other sites

Antall treningsskudd uten krav til dem har bortimot ingen verdi. Og begrensning i antall forsøk på prøven er heller ikke noe alternativ.

Jeg er ikke tilhenger av treningskudd, men mente tidligere at en utvidet prøve var veien å gå. Men det skal et apperat til for å arrangere. Dem må være pinlig nøyaktig i føring av protokoller om hvem har gjort hva. Dette blir derfor uaktuelt.

De såkalte treningsskuddene burde hatt krav til skyting i høyere skytestillinger enn ligg. Men ettersom jeg ikke er tilhenger av obligatoriske treningsskudd i forbindelse med prøven. Faller det også ut.

 

Minske treffsonen på rein fra 30cm til 20-25cm. Er enklest å gjennomføre. Og derfor også etter mitt syn veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Dagens skyteprøve. hvorfor har vi denne?

Svar, for å sikre oss om at våpen og siktemiddler sammen med amunisjon er samskutt og i 100% stand før jakta tar til.

 

Definisjonen på hva som er tilstrekklligt å kreve av skyteferdigheter er altså satt til følgende:

Kombinasjonen skytter, våpen, siktemidler og amunisjon. Skal være i stand til å sette 5, Fem skudd innenfor en 30cm sirkel på en reinsfigur på 100m. Dette uavhengig av hvor mange forsøk som må til, da dette er vurdert til å være tilstrekkligt.

 

Altså har den nesten ingenting med hvor gode skyttere vi er, eller kunne bli. Bare at vi må klare kravet.

Hvor hvidt noen bruker 100 forsøk på å oppnå dette kravet, har ingen relevans til kravet og bakgrunnen for kravet.

 

Hvorfor krav om å skjerpe dette kommer opp år etter år er for meg en gåte, om man ikke kan tilskrive det den delen av menneskenaturen som står for hovmod, misunnelse eller tilsvarende lite hygglige mennesklige egenskaper.

 

Å påstå at det er for dyras beste, vel den kjøper jeg ikke. Til det er den norske storviltjakten så godt dokumentert som god eller tilstrekklig god med tanke på skadeskyting og ettersøk.

Ikke at det betyr at man skal slakke på arbeidet med å bedre jaktmoralen til den norske jeger.

 

P.s Den såkalte forenklingen du sikter til C.E.A. vill på ingen måte være noen forenkling, og den vill stride mot intensjonen bak dagens storviltprøve.

 

Vi har i dag en enkel og meget greit sett med regler rundt storviltprøva, som fullt ut tilfredstiller de krav man har satt til skyttere og våpenkontroll før jakt.

 

P.s 2

 

Til dette med liggende skyting på prøva, jeg for mindel vil ikke avfyre skuddmot vilt, om ikke våpenet er skikkligt oppstøttet i enten tofot eller godt anlegg. Om ikke jeg får til dette, får dyra bare få gå. Og dette gjelder for min del såvel for Kråker som annet.

 

I tillegg vill jeg nevne at etter å ha spurt et par av de hjortejegrene som skyter mest hjort heromkring om skytestilling, så var svaret liggende eller liggende over en stein eller lignende med tilsvarende anlegg som for liggende (bare med bedre anlegg enn på skyteprøva). Og ved oppregning av hvor mange førsteskudd som var avfyrt fra annen posisjoen enn liggende/halveis sittende med fullt anlegg på rifla/reim og god støtte, ble svaret etter litt tankegang 0 (var vel snakk om rundt 20 dyr på i fjor eller forfjor på den ene mener jeg å huske, og han skyter greit fra stående om han må, men det må han ikke, så da gjør han det heller ikke på jakt heller).

 

Dette sier meg at man så absolutt ikke kan si noe om hvordan den enkelte jakter utifra skyteprøven eller hvor sansynligt det er at man skyter fra annen posisjon enn sittendel/liggende med fullt anlegg på rifla. Og at jakt nok er ganske så forskjelligt alt etter hvor man jakter.

 

Og at det kun er ett krav som man må fortsette å banke inn i oss alle, nemlig at man ikke skyter uten at man er rimligt sikker på å treffe. Det kravet er det som er viktigt, og som har noe somhelst å si i forhold til skadeskyting. Ikke 30 eller 100 skudd på bana.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag:

Det jeg mente var det at han har aldrig skutt på løpende mål på banen, når han da hopper rett på en levende elg synes ikke jeg det er så veldig lurt. At man bør vite hva man er i stand til.

Link to comment
Share on other sites

V-maxpower@

Og der kommer man inn på holdningskaping og jaktmoral, ikke skyteferdigheter. Man må bli flinkere til å banke inn i folk, hvilke ting som man så absolutt ikke bør gjøre uten i det minste å ha trent på det.

 

Men dette er ikke det samme som å kreve at folk skal trene på det, kun at man krever at de viser god jaktmoral og ikke skyter på t.d løpende elg uten å ha trent på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med at enkelte må skyte fem, seks eller syv ganger for å klare prøven?)

 

Nå har det seg slik at en mine gutter (11 år) startet med miniatyrskyting her i vår. Han har da vært på skytetrening 5-6 ganger i vår/sommer.

 

Jeg har gått til anskaffelse av en tikke T-3 i 223, og satt på en A-Tec demper og en ordinær 3-9x40 Leupold. Kappet kolben slik at den passer guttene.

 

Nå på sist søndag dro vi opp til banen med den nye Tikkan og skulle prøve den for første gang. Guttongen skjøt 5-6 serier med miniatyr på 100 mterer'n mens jeg tok noen skudd med Tikka'n for å få stillt inn siktet.

 

Etter en kopp kaffe og noen vaffler spurte jeg guttongen om han ville prøve "storviltprøven". Og forklarte det slik at han måtte klare fem ganger inne i sirkelen for å bestå.

 

Det ble noe klønete forklart av meg, så han trodde at han måtte skyte 5X5 skudd for å få det godkjent, vell vell tenkte jeg. La nå gutten få skyte.

 

Og tro det eller ei, men guttongen skjøt opp til storvilt kravet 5 ganger på rad. Alle godt innenfor ringen

 

Når du sier det ikke er noe galt i at enkelte skal få prøve 5, 6 eller 7 ganger før de klarer å få 5 skudd inne i ringen så har de absolutt ingenting å gjøre i skogen med ei børse.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det.

Men å trekke den slutningen fordi dine egne gutter skjøt 5x5 med miniatyr, holder neppe vann. Selv om det er veldig morsomt å høre at de skyter såpass bra. :D

"Cervus" har det visst med å forklare ting dårlig, Truls! Slik jeg leser (tolker) innlegget hans, skjøt gutten med T3'en, i 223 R. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Må faktisk innrømma at eg er ein av dei som blir stressa dersom ikkje prøven sit i første forsøk. Faktisk såpass at eg ikkje bryr meg med å prøva ein gong til den dagen. Har skjedd to tre gonger. Veit om mange dyktige jegrar som lar seg stressa av prøveskytinga men stødige og rolige under jakt. Ser og folk som skyt glimrande på prøven men som klikkar totalt i ein jaktsituasjon. Ingenting av dette kan direkte relaterast til antal treningskot. Men med tanke på prøveskytinga vil eg tru at det må hjelpa å skyta ein del skot på bana saman andre for å bli van med å skyta i andre sitt påsyn.Trur at ein heil del av problemet for mange ligg nettopp der. Den perfekte jaktprøven er det nok ei stund til me ser enno. Med dagens opplegg dokumenterer ein berre skyteferdigheit og ikkje "jegerferdigheit" som omfattar langt meir enn berre skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt dagens prøve er for enkel, eller om det bør innføres flere obligatoriske skudd, vil jeg egentlig ikke uttale meg om. Men har nå sittet i styret i vårt sk lag i 6 år, og har ansvar for oppskytingene og salg av ammo.

 

Det er ingen hemmelighet at det er veldig mange som sliter, ikke bare med selve prøva, men også på vanlige 100 meterskiver under trening. Har vært ute for at folk ikke vet forskjell på helmantel og bly mantel. Noen har aldri justert siktet sitt.

 

For noen år siden lå det en kar og skjøt på en hjortefigur, som vi henger opp, slik at folk kan teste litt før de går opp på den andre standplassen og tar prøva på elektronisk hjort. Alle skuddene til denne karen satt bak i det som blir låret. Etterhvert var han inne i sirkelen, og jeg spurte om han hadde fått justert siktet nå? Neida, han bare sikta under snuten på dyret,så traff han i bogen, sa han. Javel, og hvis dyret står andre veien da, lurte jeg. Da skyter jeg ikke, var svaret. Han klarte prøva, og borte var han. Og han har jaktet lenger enn jeg er gammel (33).

En annen kar som er ofte og skyter, lå og justerte siktet sitt, trodde han, men treffpunktet var det samme hver gang. Det viste seg at han skrudde på koppene som er skrudd utenpå stilleskruene. Dette hadde han alltid gjort. Han ble nesten sint da jeg skrudde av koppene, fordi han trodde jeg var i ferd med å åpne hele kikkertsiktet. Og lista er undelig lang over tilsvarende situasjoner. Men så lenge de treffer sirkelen, så er alt såre vel.

 

Kombinsajon, rifle, sikte og ammo, kan være i hytt og gevær for alt vi som styrer oppskytinga vet, så lenge skudda står der de skal, kan vi ikke gjøre annet enn å riste på hodet i sånne situasjoner. Vi prøver vårt beste i å instruerere de som har problmer, men de kommer tilbake år etter år, med de samme problemene. Jeg synes det stilles for lite krav til jegeren, spesielt når sånne situasjoner foregår, og man kan bare håpe at de ikke finner en eneste hjort i skogen. Så hva skal man gjøre? Sånn ordningen er i dag, er det altfor enkelt å få lov til å løsne skudd mot norsk storvilt, til og med ei husmor som ble plukka ut fra gata og gitt ei børse, klarte prøven på første forsøk, under et program på tv for noen år siden. Det sier vel det meste.

Link to comment
Share on other sites

Nei det sier ingenting, og jeg undres på hva som skal til for at enkelte faktisk skjønner dette.

 

Den karen som ble nevnt som forela under snuten på dyret, synes jeg er ett godt eksempel på god jegermoral, samt at det ikke skulle undre meg om at skadeskyting er sjeldent der i gården. Det at han så tvert avgjorde at stod dyret den andre veien, ja da skjøt han ganske enkelt ikke. Er det perfekte eksemplet på god jeger moral, da han klart og tydligt sier at han ikke skyter om han ikke er sikker på å treffe.

 

At slike folk er ett slit å ha med å gjøre på skytebane og gjerne ellers, det får nå stå sin prøve. Men så lenge de viser god jegermoral, kan man ikke si de er hverken dårlige jegre eller noe annet.

 

Tverre og uutdannede, ja de kan man si, men ikke at de er dårlige jegre.

 

Om man klarte å få utdannet disse karene litt mer på det rent våpentekniske, så tenker jeg at problemene på prøva også i stor grad forsvant. Men man kan ikke påtvinge folk kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Dagens skyteprøve. hvorfor har vi denne?

Svar, for å sikre oss om at våpen og siktemiddler sammen med amunisjon er samskutt og i 100% stand før jakta tar til.

 

.

 

 

Så du mener at våpen og siktemidler sammen med ammunisjon er samskutt og i 100% stand for denne karen som forlegger siktepunktet sitt til hodet på hjorten? Det der må jeg nesten bare få lov til å si er tull, når du mener det er god jaktmoral. At han lar være å skyte når hjorten står den andre veien, er jo ett lykketreff for hjorten, hva når hjorten står på 29 meter da? Eller 178? Hvor skal han da sikte?

 

No håpa ej virkelig at du kødda.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg gjorde ikke det, nettopp fordi det er så tydeligt at den vedkommende som de ble referert til her, så absolutt ikke tar sjangser. Noe som da automatisk tilsier at vedkommende ikke skyter på andre avstander enn at det han vet han treffer på.

Kjenner sorten og har selv hørt følgende, Skyter mellom den steinen og det treet der, og ut til den bjørka der. Alt annet, feil vei ikke god nok bredside, ikke helt i ro o.s.v får gå. Altså, skyter kun når han er sikker på å treffe. At andre her absolutt skal lese noe mere inn i dette og legge til vismomatte enn om atte o.s.v. Kan man bare ikke ta stilling til, da den nevnte vedkommende allerede klart har gitt til kjenne at usikkre skudd, skyter han ikke.

 

At vedkommende med en liten leksjon og bare bittelitt trening på standplass, hadde kunnet skyte både fremlengs og baklengs. Se det er jeg ikke i tvil om eller er uenig i, men det er ikke det som var saken. jaktmoral var saken som virklig betyr noe for skadskytings prosenten.

 

Om man er ute etter måter å få disse personenen som desverre sliter med vrange sinn og som gjør samme idiot feilene år etter år på skyteprøva, til å lære seg å justere utstyret sitt på en dertil egnet måte. Så får man si det, og ikke trekke inn gud og hverman i det opplegget. Med en dertil syk storviltprøve for å få bort alle de som i dag bare er gode nok.

 

Og får å vise at dere ikke er de eneste som ergrer seg over dumskap, så kan jeg nevne at en her på stedet langvarig jaktleder, i årevis har skutt treningskuddene sine med så forskjellig amo, at han ikke har anelse om hvor rifla går (30 smell uten mål og mening hvert år), før den simpleste jaktamoen som man kan oppdrive blir lagt i til prøva, og alle 5 sitter stortsett der de skal (han skyter i det minste med ett sikte som er innstilt med krysset på treffstedet). Dette til tross for skjevt sikte etter fall etc.

Dette ergrer nesten vettet av meg, men det er ikke min sak hvor treningsskudda hans tar veien. Eller hvor mye (les lite) vits de skudda har for han utover at de bekrefter om kikkerten er fast eller løs, så lenge de 5 skudda sitter der de skal.

I tillegg så hater jeg at folk forelegger siktet, fremfor å justere det dit det skal, men igjen så er det ikke min sak.

Link to comment
Share on other sites

[...]I tillegg så hater jeg at folk forelegger siktet, fremfor å justere det dit det skal, men igjen så er det ikke min sak.

 

Og akkurat det vil heller ikke endre seg om man innfører 50, 100 eller 500 treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Den karen som ble nevnt som forela under snuten på dyret, synes jeg er ett godt eksempel på god jegermoral, samt at det ikke skulle undre meg om at skadeskyting er sjeldent der i gården. Det at han så tvert avgjorde at stod dyret den andre veien, ja da skjøt han ganske enkelt ikke. Er det perfekte eksemplet på god jeger moral, da han klart og tydligt sier at han ikke skyter om han ikke er sikker på å treffe.
No håpa ej virkelig at du kødda.
Nei jeg gjorde ikke det, nettopp fordi det er så tydeligt at den vedkommende som de ble referert til her, så absolutt ikke tar sjangser. Noe som da automatisk tilsier at vedkommende ikke skyter på andre avstander enn at det han vet han treffer på.

Dette må være en jeger som driver meget målbevisst jaktutøvelse. Nemlig å skyte et dyr som er like stort som skyteprøvereinen, som står i ro med venstre side mot han, på akkurat 100 meters avstand.

 

Ærlig talt, vingemutteren, jeg synes ofte du har mange gode poenger, men denne gangen er du mildt sagt så langt ut på viddene at du ikke en gang kan se en villrein! Hvordan vet du at denne "moralske jegeren" virkelig gjør som han sier? Ut fra min bedømmelse av situasjonen "Gal mann" refererte, er det bare en ting en kan slå fast, nemlig at denne jegeren var ganske kjapp i replikken.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag:

Det jeg mente var det at han har aldrig skutt på løpende mål på banen, når han da hopper rett på en levende elg synes ikke jeg det er så veldig lurt. At man bør vite hva man er i stand til.

 

Ja, jeg er helt enig med deg, men i denne sammenhengen vet jeg ikke riktig om 100 treningsskudd - om så alle hadde blitt skutt på løperen - hadde gjort det store fra eller til. Tror du vedkommende jeger ville ha unnlatt å skyte i samme situasjon om han hadde skutt en del serier med 2-3-4 treff på løperen (eller omvendt - 2-3-4 bom)?

 

De fleste bom- eller skadeskytinger kan jo forklares med nettopp den setningen - "ikke så veldig lurt" - heller enn manglende skyteferdigheter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Minske treffsonen på rein fra 30cm til 20-25cm. Er enklest å gjennomføre. Og derfor også etter mitt syn veien å gå

Kan vi ikke bare sette den til 6cm, eller 100 på 3 av 3 forsøk på "halvmeterskiva" :roll: , så får vi luka ut mesteparten og storviltjakt blir både billigere og lettere å komme til også 8)

 

Det rare er at jeg ikke tror det vil bli mindre skadeskyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er utrulig hvor mye man kan få av pepper hvis man skriver om de rette emnene.

:?

 

Har ikke fasit på på hvordan dette skal forbedres men er av og til flau av å være kammermedlem når jeg ser hvor negative folk er med en gang det er snakk om å kreve litt mer av hver jeger. Dette har blitt en skikkelig gjenganger på kammeret.

 

Jeg skjønner at man ikke kommer noen vei med en slik tråd men synes det er bra at noen ser galskapen og ønsker en endring når man er vitne til noen av "verstingene" på banen.

 

Man kan ikke unngå det faktum at flere av de som klarer prøven aldri skulle hatt lov å gå på jakt.

Man kan godt si at disse gjerne bedømmer avstand/vinkel osv i forhold til sine ferdigheter men må man ha 7 forsøk(som nevnt tidligere i tråden)fordi den er for vanskelig bør man unngå at disse går på jakt.

Såpass mener jeg at man kan forlange.

Disse er som regel personer som kun tar i børsa når det kommer til treningsskudd og tror det løser seg selv.

 

Sånn nå har jeg også tråkket i "vepsebolet"

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fasit på på hvordan dette skal forbedres men er av og til flau av å være kammermedlem når jeg ser hvor negative folk er med en gang det er snakk om å kreve litt mer av hver jeger. Dette har blitt en skikkelig gjenganger på kammeret.

Jeg tror ikke den jevne kammermedlem er skeptisk til å "kreve litt mer" av jegerstanden. Det man kanskje (med god grunn?) er skeptisk til, er trådens hovedtema - et forslag om å øke antallet "treningsskudd" til 100, uten at de nåværende 30 treningsskudda er skikkelig evaluert. Uten en slik gjennomgang, er nye forslag omtrent som blyhaglforbudet - man føler at man absolutt må gjøre "noe" - og så kommer man med et forslag som omtrent har samme effekt som å forby røde raggsokker på jakt.

 

Jeg skjønner at man ikke kommer noen vei med en slik tråd men synes det er bra at noen ser galskapen og ønsker en endring når man er vitne til noen av "verstingene" på banen.

Man kan ikke unngå det faktum at flere av de som klarer prøven aldri skulle hatt lov å gå på jakt. Disse er som regel personer som kun tar i børsa når det kommer til treningsskudd og tror det løser seg selv.

Hvis man innser sin egen begrensning, er det uproblematisk å være med på jakt, sjøl om man må ha flere forsøk på skyteprøven. Jeg har jaktet sammen med mange som ønsker å få de letteste postene, eller å gå drev der de sannsynligvis ikke får skuddmuligheter, nettopp fordi de anser noen av oss andre som vesentlig bedre til det å legge inn drepende skudd i krevende situasjoner. Som jeg skrev i tråden om "Bukkejakt i Skottland":

 

"Skyteprøven for storviltjegere er diskutert i andre tråder. Etter å ha observert et minst firesifret antall slike forsøk, er min mening om "makshold" ganske klar: For halvparten av de som avlegger denne prøven, må "maksholdet" være 50 meter! Liggende, gjerne med støtte, mot stillestående, voksen ELG, under ellers ideelle skyteforhold! For den andre halvparten, er "makshold" lenger - og varierer. Jeg slutter meg til "M67":

"På buejakt-kurs lærte vi at hver mann har sitt makshold, det er litt nærmere enn det holdet du kan sette ALLE skuddene i det vitale området på dyret. Man må således trene så mye at vet hvor langt det er - med bue kan det være 15m og med rifle er det for noen 50m og for andre 600m, men det er individuelt."

Dette gjelder altså stillestående dyr - sjøl om dyret bare rusler rolig, blir skytingen MYE mer utfordrende enn når det står stille."

 

Da forslaget om "trening" for jegere dukket opp, var jeg faktisk såpass interessert i dette at jeg registrerte et firma som skulle drive med instruksjon av riflejegere. Men kravet ble altså bare 30 smell (noen jegere får enkelte "uforklarlige" bom, på den måten sparer de 5-6 skudd i løpet av seansen!), så "forretningskonseptet" forduftet. Jeg støtter gjerne tanken om å få en del av jegerstanden til å trene mer, og innser at det må et lite "ris bak speilet" til for å oppnå det. Men da må vi ha et opplegg som kan gjøre de fleste til bedre skyttere, ikke bare at de skal gjennomgå en rituell øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg er vel egentlig enig i mye av det du skriver jegermeister.

 

Jeg ønsker jo selvfølgelig at flest mulig kommer seg ut på jakt men mener det må kan settes noen krav for å øke ferdighetene som skal til for å minske muligheten for skadeskyting. Hvilket krav som skal til er jeg usikker på.

Dette med individuell begrensning gjelder alle jegere. Men klarer du ikke prøven på grunn av manglende ferdighet som skytter mener hvertfall jeg at sjansen for skadeskyting er jevnt over større selv om forholdsregler er tatt(Jeg vet at dette ikke gjelder alle selvfølgelig).

 

Men for all del, jeg vet om flere som er med ut i skogen som ikke skyter selv om elgen står med breisia til på 20 meter. Dette fordi at de egentli er med for det sosiale og trives med å komme bort fra kone og mas.

Til driverens store fortvilelse.. hehe

 

Ble vel kanskje litt negativ i forrige innlegget mitt.

Måtte få ut litt aggresjon ettersom jeg sitter på jobb og ønsker alle god ferie mens jeg har gjort samme feilen som i fjor og utsatt min ferie til jakta. Dermed blir det full jobb hele sommeren. :?

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg best å skyte utenom skytebanene, jeg drar ut i skogen og setter opp blinker på 30-400 meter og skyter i mitt eget tempo og prøver forskjellige skytestillinger, dette gir meg mye bedre trening knyttet opp mot jakt enn vanlig banetrening. Så for min del er 30 prøveskuddene bare stress, får jo ikke dokumentert de jeg skyter privat.

 

I Danmark skyter de prøven med anlegg, da får de ihvertfall prøvd at våpenet går der det skal. En ren test for å se at siktene er innskutt hadde vært mer hensiktsmessig synes jeg. Bevisstgjøring på egne begrensninger er mye mer viktig enn å dokumentere ett visst antall treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

I Danmark skyter de prøven med anlegg, da får de ihvertfall prøvd at våpenet går der det skal. En ren test for å se at siktene er innskutt hadde vært mer hensiktsmessig synes jeg. .

 

Klap, klapp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hva er galt med at enkelte må skyte fem, seks eller syv ganger for å klare prøven? I løpet av de, si, seks gangene, fyrer jo kandidaten av 30 treningsskudd til, og har altså 30 fra før. Det betyr at i hvert fall den kandidaten tar 60 skudd før jaktsesongen. Og kandidaten klarte å ta prøven til tross for at han eller hun sannsynligvis ble temmelig stresset av å knote så mye.

 

Da er det vel greit, skulle jeg tro.

 

Som ikke det var nok, har kandidaten kanskje betalt 100 kroner for hvert femte skudd under opskytingen, som går rett i kassa hos den foreningen som arrangerer oppskytingen (uten at det siste kanskje har noe med saken å gjøre, men...)

 

Og hva er galt med og være aktiv skytter med en viss sans for skyting da ? Det høres jo nesten sånn ut her i dennne tråden at er du skytter så har du omtrent ikke noe i skauen og gjøre. Forde du er høy på pæra forde du har skutt noen 100 skudd mer enn 30 skudds skytteren ? Takk for meg i denna tråden :wink::roll:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noen har negativ instilling til dere flinke skyttere. Det er vel heller at oss som ikke er så flinke til å treffe den bittelille sirkelen ikke skal bli utestengt. (Slik at dere ikke får monopol på skogen) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...