Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener nå det er på sin plass å innføre 100 obligatoriske treningsskudd før storviltprøve hvert år.

 

Det som er helt sikkert er at du i hvertfall ikke blir noen dårligere skytter av dette.

 

Nå er vel jeg av dem som kan si at jeg er mye på skytebanen (min 2 ganger pr uke) og har vakter i mange av disse dagene.

Og når vi ser hele sessongen under et så er det en helt klar tendens at de som frekventerer banen jevnlig har mye mindre problemer med storvilt prøven

enn de vi ser 2 ganger på banen.

 

må si at det er sjokerende å se hva enkelte klarer å få til på banen. og dette er helt elementære ting som ville ha hvert unngåt med å kjenne våpenet ditt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikkje folk blir så mye bedre til å skyte av å sende enda flere skudd i vollen.Visst dere har så fordømt vondt av desse som sliter med prøven og ikkje vet ka ende kula kommer ut av så er vel rettleing tingen ikkje å stå med et flir bak standplass og hive seg på kammeret etterpå med ny tråd om alle elendige jegere som går ute i skogen.

Visst eg virker sur i kveld så er det bare fordi at eg er drittlei av tanken på enda flere lover/begrensningere tred ned over hodet på jegere og skyttere.

Visst det ikkje er blitt bedring etter at 30 skuddene blei inført så er det ene og alene skytterlagene sin feil nå har alle Verdensmesterene fått en anledning til å rette på feil Jegere gjør på treningskuddene,komme med rettleiing om skytestilling,justering av siktet osv. Lurer på kor mange som har inført dette? kommer det til å bli bedre etter 100 treningsskudd?200?

Neppe. Var ikkje dette intensjonene bak 30 obl. skudd?.

Skal en ved 100 treningskudd skyte flere en 15 skudd om dagen? Ved 15 skudd blir det 6.6 treningskvelder. Ved flere en 15 skudd pr. dag sliter gutta som bare har en kombi til rådighet.

Nei ta å gjør noe konstruktivt utav det me allerede har istedenfør å gjøre det enda vanskeligere for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet jeg enig i at det godt kunne innføres 100 obligatoriske skudd.

 

Men jeg er redd de som skyter dårligst, skyter lite, likevel ikke blir stort bedre.

 

Kanskje en bedre idé å beholde 30 skudd trening, men øke på med 4-5 serier (5-skudds) på løpende elg (elgbane).

 

Skyter en del på elgbane selv, og det er da en ser sine begrensinger. Med massetrening på elgbane blir en flinkere skytter, for min del må jeg si jeg har hatt nytte av det for villsvinjakta.

 

Men så er det dette med å innføre noe obligatorisk??? Liker ikke det helt.... Hver enkelt bør jo være ansvarlig nok til å vite at h*n kan skyte godt nok til å jakte.

 

Kanskje heller innføre 10 nye obligatoriske skutt for hver gang en feiler på skyteprøven??? På den måten unngår en de som ligger å skyter til de har "flaks", og treffer med 5 skudd.... Kanskje???

 

I bunnen er jeg mot å innføre for mange restiksjoner, skyting bør skje med utgangspunkt i lystfølelse.

 

 

Ett lite PS! Jeg har vel skutt ca 1500 skudd hittil i år, likevel presterte jeg å bomme med ett skudd på min første oppskyting..... Skaut så 30-40 skudd med ett annet kaliber før jeg igjen prøvde, og da satt alle fem der de skulle. Samme dag hadde jeg 15 av 15 innenfor ringen på elgbanen. Så det går an å være uheldig (ha en dårlig dag) også....

 

Enda ett lite PS! Så har en det andre ytterpunktet. Min onkel skyter som oftest 36-37 skudd i året (30 skudd trening, 5 skudd oppskyting og en eller to elger). I sin 48 års karriere som elgjeger har han eda ikke skadeskutt elg, alle har falt for ett skudd! (imponerende syns jeg da...).

 

Så da kan en lure litt på verdien av trening? Men det gjelder jo elg da, gjerne skutt på 20-70 meters hold og stillestående dyr....

Link to comment
Share on other sites

Dersom noe skal forandres på, anående dagens Storviltprøve herunder og de 30 obligatoriske testskuddene. Må det ha en hensikt.

Dersom en ønsker at prøven skal bli vanskeligere. Mindre sirkel.

Dersom en ønsker økt trenings nivå . Flere skudd.

Men jeg skal ikke bli lett å overbevise om at en oppnår store positive forandringer om en forandrer dagens prøve.

Link to comment
Share on other sites

Mange vil mislike eit forslag som vil innebere mange turar på skytebana. Veit om enkelte som bur veldig avsides til. Feks på øyer eller veglause stader som ikkje har godkjent skytebane.

For desse må det settast av ein heil kveld, og dei må kanskje slutte tidleg på jobb, for å komme seg på ei skytebane og smelle av 15 pliktskot. Det blir og nokre hundringsar i reisekostnadar. Per i dag klarar dei seg med to slike kveldar, men med 6-7 kveldar som blir nevnt her, skjønnar eg at dei blir betenkte.

 

Eg har sikkert sagt det før, men eg er fornøgd med dagens ordning. Til sjuande og sist er det jegeren sjølv som må vite sine begrensingar. Å overvurdere sine eigne ferdigheiter kan ein gjere uansett om ein har skote 5, 30, 100 eller 5000 skot siste året.

Skal dagens ordning endrast, so ser eg heller for meg å redusere storleiken på sirkelen. Til 20-25 cm i diameter. Det vil auke vanskegrada utan å innebere meir byråkrati.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg, som sikkert mange tidligere, tar til orde for at antall obligatoriske treningsskudd per år burde økes kraftig. Siden jeg selv liker å trene ville jeg helst sett at kravet økte opp mot 200 skudd, men jeg forstår at det blir litt drastisk i første omgang.

 

Hva med å øke til 100skudd for å få ta jegerprøven?

 

Alle har tid til å løsne 100skudd mellom april og august. Brenner du av 20 skudd per gang vil det si fem kvelder på 4mnd. Er det for mye forlangt?

 

Mener du at vi skal ha 200 skudd som obligatorisk for det at du liker å trene?

Du kan skyte til krampa tar deg hvis du liker det, men ikke ta alle under en kam.

Har alltid skutt prøven på første forsøk med fem forskjellige våpen hvert år, også før 30 skudd ble innført.

Er ikke interssert i å skyte 100 skudd på bane. Skyter flere tusen med .22 på jordet hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle sammen, registrerte meg endelig som bruker i dag etter å ha lest utrolig mye i det flotte forumet deres :) Cheerz alle jaktfrender!! :mrgreen:

 

En liten kommentar og egne erfaringer angående denne tråden..

 

Jeg har skutt opp til storviltprøven i 12-13 år og aldri hatt nevneverdige problemer med det, i år derimot var jeg å prøvde og fikk det ikke til. Da jeg etterhvert skulle analysere hva som hadde skjedd ble jeg ganske fort klar over dette. Få treningsskudd (selvfølgelig de obligatoriske), stress for å rekke det til bukkejakta og et våpen som for meg ikke fungerte som det skulle.

 

Etterhvert bestemte jeg meg for å investere i ny rifle med lyddemper og tofot, og en ting er helt sikkert, lyddemper tror jeg gjør hver mann til en bedre skytter, du får mye bedre avtrekk og kontrollert skudd.

 

Så var den faktoren fjernet, så bestemte jeg meg for å ta meg god tid, trene mer samt dra på skytterbanen en 3-4 ganger bare for å trene, ikke ha det hengende over meg at "nå må jeg klare det..". jeg følte da umiddelbart at jeg også hadde mer igjen for treningen, samtidig med gode kolleger som kom med tips og tricks.

 

Så jeg tror også på dette med mye trening, kanskje ta deg en tur på skytterbanen for å treffe jaktkolleger i uformelle tilstander, slå av en prat ta en kopp kaffe og skyte noen skudd helt uforpliktende..

 

Når jeg da endelig bestemte meg for å prøve en gang til gikk det som smurt og alle fem skuddene satt der de skulle med en samling på størrelse med en liten snuseske, og dette var jeg selvfølgelig veldig fornøyd med.

 

Nå føler jeg at jeg har et godt grunnlag til jakta, jeg vet at jeg har et våpen jeg kan stole på og jeg vet at jeg kan stole på mine ferdigheter, da blir det også mye artigere å gå på jakt

 

Dette med at flere treningsskudd gjør deg til en bedre jeger tror jeg ikke beror på sannhet, jeg kjenner så mange som har jaktet i evige tider og aldri skadeskutt en elg. Dette tror jeg handler mer om å vurdere situasjonen når du har dyr på post og heller holde igjen ett skudd og slippe dyret til nestemann hvis du ikke føler at du får til et godt skudd. Jaktpress fra kolleger, økonomi, uerfarenhet er f.eks faktorer som har mye mer å si for skadeskyting enn 30, 100 eller 200 treningsskudd på banen!

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg vært på banen igjen.

En med spredning i hytt og pine fikk tilbud om å låne en skytejakke, så han kunne ta prøven i den. Men standplassleder, hvis skytejakke det var, sto der som en tynn strek ved siden av skytter med spredning, hvis silhuett var preget av matinntak. Så den jakken bakset han seg inn i, og da han skulle ned i liggende stilling fikk han ikke skjeftehånden i stilling, jakken strammet for mye.

Det gikk altså ikke.

Vel, hva med å prøve reim, da? "Har du skutt med reim?" Her kunne skytteren sagt at det hadde han ikke, men man svarer da bekreftende på slike spørsmål, selv om det var tydelig at han ikke visste hvordan han skulle bruke reima, når han fikk den tredd inn på overarmen.

 

Ikke på noe tidspunkt kom det selvfølgelige: "Beklager, men du er faktisk nødt til å ta deg et kurs i rifleskyting. Du trenger instruksjon før du kan avlegge noen storviltprøve."

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg har svært lite utbytte av de obligatoriske treningsskuddene før storviltprøva. Om jeg hadde måttet møte opp på 4-5 obligatoriske skytekvelder for å knalle i veg 100 dokumenterte skudd så hadde jeg blitt litt gretten (og skytterlaget hadde tjent en del peng om prisene hadde vært tilsvarende per kveld som i dag).

 

Jeg skyter ca 1000 skudd med rifle i året og de aller fleste av disse er når jeg er aleine på skytebanen slik at det ikke er mulig å dokumentere. Skyter også stort sett på 150, 200 og 300 meters hold når jeg trener med jaktrifla.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt jaktfelt nå i helga som gikk greit, :) utenom på to poster :? . Begge stående. Brukte ikke reim og skjøt på ulv og villsvin på 85 meter. Hadde kun 2 treff på hver av de innen for storsirkelen, mens de andre satt litt ned og til venstre bak. Dette har nå gjort at jeg kommer trolig ikke til å prøve å skyte på elg stående under jakta. Så fremt jeg ikke får trent litt skikkelig på skyttebanene i stående og får opp selvtilliten der.

 

Synes det burde være obligatorisk med en runde jaktfelt, 15 treningsskudd og innsikting samt 5 på reinen.

 

Tror de fleste får en litt mer realistisk oppfatning av egne evner etter en runde jaktfelt, hvor en får prøve stående, sittende og liggende, samt forskjellige hold og størrelser på blinker.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke hva det er snakk om her, hvorfor i all verden skal man byråkratisere et problem som sitter inni hodet på enkelte mennesker?

 

Jeg skyter ikke nevneverdig mye før oppskytinga, det går som regel greit selv om det hender jeg drar ut et skudd med noen av børsene, de 100-150 skuddene jeg skyter etterpå teller jo ikke i den sammenhengen.

 

Og la det være sagt, jeg har gått ettersøk på elg som er skamskutt av mesterskyttere med pokaler og priser i fleng.

 

Forresten så har jeg ikke skutt liggende på evigheter, om man ser bort fra det man er pålagt i det grønne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...