Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som jeg skrev innledningsvis så var det for å helle bensin på bålet, jeg synes disse diskusjonene ofte blir tåpelige og gjerne litt navlebeskuende. Der er åpenbart endel som er redd for å stryke på prøven om mitt forslag ble gjennomført??

 

Spørsmålet er om ditt forslag vil gi en sikrere jaktutøvelse og mindre skadeskyting, noe jeg betviler. Alle notoriske skadeskyttere jeg kjenner til i mitt nærmiljø er folk som er forholdsvis gode skyttere. De som sliter med dagens prøve er som regel rimelig klar over dette og skyter dyr på svært korte hold med anlegg. En halvering av sirkelen og stryk etter tre forsøk sier ingenting om folks nivå på å slippe skudd mot dyr i flukt og i for dårlig lys, men antageligvis ville denne senkes, siden de nå føler at de er meget dyktige skyttere.

 

Ditt poeng med de elektroniske skivene er viktig, men dette er slurv fra arrangørens side, alle våre elektroniske skiver er synkronisert med pappen.

 

Man kan riste på hodet over dagens jegerstand, men på den andre siden har nivået og utstyret og kunnskapen blitt utrolig mye bedre desse 20 årene jeg har drevet som børsemaker, så at tiden er overmoden for litt siling, stiller jeg meg undrende til.

At de fleste har langt igjen til å drive jakt på ditt nivå, er da en helt annen sak...?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Fossdal om at det nødvendig vis ikke hjelper for alle,

det er heller ikke nok for noen,

men burde hjelpe de fleste.

MADMADS

 

Det der har ingenting med min uttallese å gjøre. Min påstand er at 15 skudd fra eller til ikke har NOEN som helst effekt, med mindre det gies instruksjon. Jeg er rett og slett helt uenig med MADMADS i denne tråden..

 

Hvilke krav bør mener du at en bør stille til storviltjegere ?

 

Eller mener du at man ikke bør ha noe skytekrav i det heletatt ?

 

Bør det stilles krav til de som arrangerer storviltprøven at de har godkjente skyteinstruktører ?

 

Hvordan tenker Fossdal at vi kan forbedre skyteevene til jegerene ?

 

 

En helt annen ting eg vil generelt nevene er at,

i forhold til valg av våpen og kaliber har eg av og til sett att mange "våpemspesialister",

har fått nybegynnere til å kjøpe våpen i kaliber som de ikke klarer å mestre.

Kjenner en ny rekrutert jeger der en "våpenspesialist" i familien fikk han til å kjøpe en Sauer 202 i 9,3x62. Dette jakt kaliberet klarte han ikke å behersek på skytebane. Gutten var noe fortvilet, men heldigvis fikk han lånt seg et løp i 6,5x55. Dette kaliberet behersket han utmerket og klarte dermed oppskytingen. Er nå aktiv jeger med 6,5x55. Han har nå også fått et bedre forhold :wink: til 9,3x62 løpet sitt da han har blitt en tryggere skytter, gjennom trening med 6,5x55.

Så vi som selverklærte "våpen & kaliber spesialister" BØR ofte tenke mer på hva som er riktig for den individuelle jeger, enn hva vi mener er subjektivt og teoretisk best.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Dette blir berre verre og verre. Det einaste kravet som bør stillast- er av jegeren sjølv til seg sjølv. Om å handtera sitt våpen med god nok ammunisjon på ein slik måte at han treff der han skal på ein gjeven avstand. (Som sjølvsagt vil variera frå person til person).

 

All offentleg skyteprøve og -trening burde vore avskaffa.

 

At enkelte "spesialistar"/besserwisserar her inne skal kritisera dei som skyt mindre enn 100 skot og for den saks skuld "berre" 30 tykkjer eg er ei forkasteleg haldning.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tenker Fossdal at vi kan forbedre skyteevene til jegerene ?

 

 

MADMADS

 

Tenker Fossdal som meg (i hvertfall i samme baner og det har som regel sett slik ut), kan "Vi" ikke forbedre en dritt på skyteevnene til jegerne...

 

Det er ikke mulig å påtvinge folk individuelle ferdigheter. I beste fall kan "vi" oppmuntre til øvingsskyting og tilrettelegge for en mer variert treningsform, slik at skytingen blir ett mål i seg selv og ikke bare en minimumskrav for å jakte.

 

Og å tro at du ved tukt&tvang skal få folket til å bli gode skyttere med å øke "treningsinnsatsen" fra 30 til 45 skudd, er etter mitt skjønn, i beste fall rørende naivt og i verste fall en pedagogikk som faller naturlig inn innenfor diktaturstater...

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller halvert størrelsen på treffområdet på reinen. Det ville gjort prøven vanskeligere, og mange av jegerne måtte antagelig ha trent mer for å klart prøven.

Jeg likte denne, for min del kunne vi ha 6cm, og krav om 10 treff på 75 sekunder. Det ville få ned presset på storviltjakt her i landet, prisene ville gå ned og jeg kunne jaktet rimelig og hvor jeg ville sånn ca annethvert år... :wink: DFS ville vel fått et lite oppsving også

 

 

Spøk tilside

Vi (samfunnet) pålegger folk både kurs og prøve for å få lov til å utføre endel aktiviteter, Eksempler er både jakt, bilkjøring, flyging og nå også det å føre en båt.

En kan diskutere i det uendelig om det er riktig av samfunnet å gjøre dette, og et sted innimellom (kurs for å kjøpe brødkniv? Få barn? eller ingen kontroll av noe?) går grensen for hva som er praktisk eller akseptabelt for enkeltindivider OG samfunnet.

På veien og i lufta ser de fleste behovet for både kurs og prøve, og det sparer nok mange liv. Et strengere regime på sjøen vil nok og spare liv - kanskje.

 

En skyteprøve for storviltjakt er til for å spare dyr for unødig lidelse. Det tror jeg alle er enig i. Det er tilleggsmotiver som jeg ikke gidder å ramse opp men alle munner ut i human avliving av dyra det jaktes på.

Spørsmålet en da må stille, både for å forsvare skyteprøvens berettigelse, og for å bestemme vanskelighetsgraden, er da:

 

Sparer skyteprøven dyra for lidelse slik den er idag?

 

Jeg mener et absolutt ja, den luker ut endel løse kikkerter (som ellers ikke ville blitt skrudd fast), og den tvinger noen til å skyte 30 skudd eller mer - de blir iallefall ikke dårligere skyttere av det...

 

En ønsker alltid å forbedre eller optimalisere, så neste spørsmål er: Vil det bli mindre skadeskyting ved en strengere prøve, eller vil en kunne forenkle uten å få mer skadeskyting. Og er en eventuell reduksjon i skadeskytingen verdt det eventuelle ekstra som skal til for å gjennomføre en strengere prøve.

 

Jeg tror at innen jakt på hjortevilt idag, så kommer nesten all skadeskyting fra "skyting over evne", videre tror jeg at en fint kan jakte td. elg med pil og bue. Dvs. en trenger ikke kunne treffe pappreinen på 100m for å jakte, bare en vet det selv.

 

Ut fra dette ser et behov for 3 ting (aha, skyteprøve på Kinderegg 8) ) under forutsetning at målet er å redusere skadeskyting.

 

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- øke "moralen" blant jegere slik at de ikke skyter over evne

- Bedre skyteferdighetene

 

Bare skyting kan hjelpe på den første, 30 skudd er da noe mer-mindre? pa andre mål?

 

Den andre er holdningsarbeid, først og fremst få igjennom at det er greit å IKKE skyte, kurs? IBEP (International Bowhunter Education Program) kurset som NBJF holder for buejegerene er bra i så henseende. Noe lignende inn i jegerprøven?

 

Skyteferdigheter hos folk som ikke treffer den nåværende prøven, med de hjelpemidler som er tillatt, er det jeg kaller "kan overhodet ikke skyte" / "vet ikke hvordan man skal skyte med rifle". Disse kan ikke nok til å forbedre seg (mye) på engenhånd, iallefall ikke uten 1000vis av skudd. Instruksjon?

 

Mye av dette bør kostes inn i jegerprøven - mer teori om skyting istf. å pugge andearter... og mer skyting, under kvalifisert instruksjon? Og mer fokus på individuell maksavstand, og på "ikke skyt".

Eventuelt skyteprøven legges om, eks. til 1 forsøk, ingen obligatoriske skudd, stryker du må du på 3 timers kurs med innlagt prøve, NOJS/DFS/NJFF arrangerer... ?

 

Selvfølgelig bør og må banene bli mer tilgjengelige for jegere, mange steder er det tilnærmet umulig å komme til en bane uten Sauer eller utenom de få og kø-plagede "jegertreningene", Det burde ikke være nødvendig å eie en Sauer for å få lov til å trene skyting.

 

 

 

Ref. tråden om et hyggelig Kammer så vil jeg gjerne minne om høflighet og respekt. Samt at personangrep er det det er selv om en ikke angriper en bestemt. Vil og be folk vurdere nødvendigheten av kraftutrykk og "Krigstyper".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye av dette bør kostes inn i jegerprøven - mer teori om skyting istf. å pugge andearter... og mer skyting, under kvalifisert instruksjon? Og mer fokus på individuell maksavstand, og på "ikke skyt".

Eventuelt skyteprøven legges om, eks. til 1 forsøk, ingen obligatoriske skudd, stryker du må du på 3 timers kurs med innlagt prøve, NOJS/DFS/NJFF arrangerer... ?

 

 

Dette synes jeg var en god ide! Den gangen jeg tok jegerprøven for 15 år siden så var det en runde på leirduebanen som var den praktiske skytedelen med instuksjon. Slik er det vel fortsatt? Det burde vært en slik runde med rifle også, da kunne man gitt en god nstruksjon med en gang, og alle nybakte jegere hadde hatt et mye bedre utgangspunkt når de skal kjøpe sin første rifle og begynne å trene med den.

 

Er sikkert ikke så enkelt å netteop ha kjøpt sin første rifle, og møte på banen for første gang for å begynne å trene. De fleste vil kanskje ha en stor terskel for å be om hjelp og instruksjon. Da kan det jo ta litt tid før en blir en god skytter hvis en skal finne ut av alt på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke krav bør mener du at en bør stille til storviltjegere ?

Akkurat de kravene som er i dag er det som skal til, hverkeen mer elle rmindre.

 

Jeg har derimot ett annet spørsmål:

 

Hva er galt med kravene og gjennomføringen av storviltpørven slik den er i dag?

 

Jeg hører kun endring endring endring, men jeg ser ikke poenget, da man for det første feiler i å påpeke feil med dagens system, som medfører at man får mer skadeskyting i skauen enn hva man må påregne ved jakt.

 

Kansje vi heller skulle finne feil/mangler i dagenss system, identifisere dem, og konsekvensene disse feil/mangler har i forhold til skadeskyting på storvilt generelt? Før man begynner å rote med forslag til endringer.

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller halvert størrelsen på treffområdet på reinen. Det ville gjort prøven vanskeligere, og mange av jegerne måtte antagelig ha trent mer for å klart prøven.

 

Hvorfor det? Er ikke noe av poenget med denne sirkelen at treff innenfor denne regnes som "dødelig treff"?

Link to comment
Share on other sites

Hva med mindre vilt da? Det er jo slik jeg har forstått det større sjangse for at et rådyr dør raskere med et skudd som "ikke er helt treff" enn på en rein. Skyter man en hare med rifle så er sjangsen for at det dør en rask og human død ganske stor nesten uansett hvor man treffer. (Jada, jeg vet at diskusjonen ikke dreier seg om vilt mindre enn rådyr, men bruker det som eksempel på dødligheten av treff).

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

 

 

Edit: Sklivefeil

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tenker Fossdal at vi kan forbedre skyteevene til jegerene ?

 

 

MADMADS

 

Tenker Fossdal som meg (i hvertfall i samme baner og det har som regel sett slik ut), kan "Vi" ikke forbedre en dritt på skyteevnene til jegerne...

 

Det er ikke mulig å påtvinge folk individuelle ferdigheter. I beste fall kan "vi" oppmuntre til øvingsskyting og tilrettelegge for en mer variert treningsform, slik at skytingen blir ett mål i seg selv og ikke bare en minimumskrav for å jakte.

 

Og å tro at du ved tukt&tvang skal få folket til å bli gode skyttere med å øke "treningsinnsatsen" fra 30 til 45 skudd, er etter mitt skjønn, i beste fall rørende naivt og i verste fall en pedagogikk som faller naturlig inn innenfor diktaturstater...

 

Fra den tiden eg studerte Pedagogikk, erindrer eg at det stod i en del av bøken at trening og repitisjon ville stort sett øke utøverenes prestasjoner.

 

I en normal "populasjon" eller utavlgt gruppe vil man finne personer med med gode og dårlige evner eller ferdigheter. Dette vil også gjenspeile seg i forhold til jegere når det gjelder skyting, etikk og moral, eller andre ferdigher.

 

Den største gruppen vil statistisk ligge rundt midten, med en karakteren C, hvis man bruker karakterskale A til E. Det fleste jegerene jeg kjenner har skyteferdigheter på B og C nivå, og noen få på A og D nivå. Hovedgruppen som jeg refererer til, tviler jeg på har vondt av å få økt

antall treningskudd. Eg er ikke å "bombastisk" i min utale at alle ville ha fått økt sine skyteferdigheter ved økt treningsskudd. Det burde kansje blitt satt igang en forsøk/utredning i om jegerene hadde blitt bedre ved økt antall av treningsskudd, før dette ble vedtatt.

 

Jeg har ingen tro på at man ved å innføre meget strenge regler ved oppskyting vil få bedre jegere, for jakt har også en viss forstålese i forhold til natur, jakt og moral.

Å innføre minst 100 skudd tviler på vil hjelpe, men det burde da kansje vært gjort et forsøk få å se hvor mange skudd (repitisjon/trening) en trenger for å øke den generelle skyteferdighet, (eller rett og slett avklare den skyteferdighetene) for flertallet av jegerene.

 

Problemet i denne massen av jegere er gjerne at man har noen A skyttere (eller tror de er det :wink: ) som mener at dette er bortkastet tid og krefter, og at de har så gode ferdigheter at de ikke trenger denne oppskytingen.

Eller E skytterene som slite med å få klart å skyte, og ikke minst skyte opp til storviltprøven.

Et av problemet med E gruppen er at noen av de ikke har innsikt i forhold til sine skyteferdigheter, og klassifiserer seg som lagt bedre skyttere de er.

Har sette et par av disse skytterene, som stort sett legger skylden på dårlig skyting på utsyr og andre ting. Mange her kunne forbedret sine ferdigheter ved god instruksjon og økt trening.

Desverre finnes det også noen "jegere" som ikke er noe særlig håp for når det gjelder skyteferdigheter. En bekjent av meg på skytebane sa en gang at det var mer flaks at de klart skyteprøven, enn uflaks da de bommet.

 

De fleste av de som diskuterer på kammeret, er nok mer enn gjennomsnittlig intressert i skyting og jakt, og ligger derfor ikke helt i "normal" og standargruppen for vanlige jegere.

 

Støtter M67 sitt innlegg, og spesielt:

 

Ut fra dette ser et behov for 3 ting (aha, skyteprøve på Kinderegg ) under forutsetning at målet er å redusere skadeskyting.

 

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- øke "moralen" blant jegere slik at de ikke skyter over evne

- Bedre skyteferdighetene

 

Hvis du har studert pedagogikk blir en kansje noe NAIV,

da man ofte tror at ved instruksjon, veiledning, trening og repitisjon kan øke ferdighetene,

til personen det gjelder.

 

Har dessverre sett eksempler på eksludering i ulike jeger og skyttermiljøer, da ferdighetene og utstyr til visse utøvere ikke holder det nivå som "eliten" og "portvokterene" mener en BØR ha.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller halvert størrelsen på treffområdet på reinen. Det ville gjort prøven vanskeligere, og mange av jegerne måtte antagelig ha trent mer for å klart prøven.

 

Hvorfor det? Er ikke noe av poenget med denne sirkelen at treff innenfor denne regnes som "dødelig treff"?

 

LES HELE INNLEGGET :!:

 

Man burde heller halvert størrelsen på treffområdet på reinen. Det ville gjort prøven vanskeligere, og mange av jegerne måtte antagelig ha trent mer for å klart prøven.

Hvis man ser størrelsen på ringen overført til et rådyr, så er det jaggu rom for skadeskyting.

 

30 cm feil treffpunkt på et rådyr kan føre til alvorlig skadeskyting. Og så lenge sirkelen er 30cm og den også brukes på oppskytinga til rådyr, så mener jeg den godt kunne vært mindre ja.

Link to comment
Share on other sites

I Bergens Jæger og fiskerforening har vi normalt et skytekurs for både ifle og hagle inlkudert i jegerprøvekursene. Målet for rifleskytingen er at de skal lære nok om skyting til å kunne trene videre på egenhånd når de kjøper eget våpen. Vi bruker .22 våpen, og hver av elevene skyter minimum 35 skudd, og dersom de har tid nok pleier de skyte 60-80 skudd. Det mener vi er minimum som grunnopplæring. Sener kommer nødvendig trening med jaktvåpenet før oppskyting.

Hagleskytingen blir på samme måte, hver elev skyter 20-30 skudd med dyktig instruktør.

 

Dette er minimum grunnopplæring, og skal det være noen hensikt med mange obligatoriske skudd, så må det være under instruksjon, nærmest som et kurs. Skyting for å produsere tomhylser bidrar ikke til økt skyteferdighet.

 

Prøven og 30 skudd er greit nok, det gir inntrykk av at det stilles krav, og de fleste vil oppdage feil ved våpenet, det er hensikt god nok.

 

Skal det være noen endringr så har jeg sansen for at de som ikke klarer oppskytingen på tre forsøk må ta et skytekurs før de får prøve på nytt. Da vil øket antall skudd kun ramme dem som har problemer, og de øvrige slipper en masse unødvendig papirsøl og en mengde dokumenter for å vise antall skudd.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev innledningsvis så var det for å helle bensin på bålet, jeg synes disse diskusjonene ofte blir tåpelige og gjerne litt navlebeskuende. Der er åpenbart endel som er redd for å stryke på prøven om mitt forslag ble gjennomført??

 

Spørsmålet er om ditt forslag vil gi en sikrere jaktutøvelse og mindre skadeskyting, noe jeg betviler. Alle notoriske skadeskyttere jeg kjenner til i mitt nærmiljø er folk som er forholdsvis gode skyttere. De som sliter med dagens prøve er som regel rimelig klar over dette og skyter dyr på svært korte hold med anlegg. En halvering av sirkelen og stryk etter tre forsøk sier ingenting om folks nivå på å slippe skudd mot dyr i flukt og i for dårlig lys, men antageligvis ville denne senkes, siden de nå føler at de er meget dyktige skyttere.

 

Ditt poeng med de elektroniske skivene er viktig, men dette er slurv fra arrangørens side, alle våre elektroniske skiver er synkronisert med pappen.

 

Man kan riste på hodet over dagens jegerstand, men på den andre siden har nivået og utstyret og kunnskapen blitt utrolig mye bedre desse 20 årene jeg har drevet som børsemaker, så at tiden er overmoden for litt siling, stiller jeg meg undrende til.

At de fleste har langt igjen til å drive jakt på ditt nivå, er da en helt annen sak...?

 

Jeg fikk jo god fyr igjen i denne tråden, må bare si at jeg bryr meg veldig lite om hvordan prøven er og hvordan den blir i framtiden. Men jeg mener at det sier endel om enkelte jegeres holdninger når de ikke klarer prøven på mange forsøk.

Jeg skjøt prøven første gang i 1972 eller 73 og har fulgt utviklingen på jegerstanden i veldig mange år etterhvert. Jeg har også hørt og lest mange vanvittige historier fra gamle "jegere" med en moral som er helt forkastelig. Utifra det så må jeg si at det har blitt hundre ganger bedre med årene, særlig etter at man innførte jegerprøven som jeg har vært sensor på siden starten. Men der finnes fortsatt enkelte "jegere" som burde tas litt i nakken, kanskje en mulighet til å stryke på skyteprøven var noe som kunne hjelpe slike til å ta skytinga mer seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke krav bør mener du at en bør stille til storviltjegere ?

Akkurat de kravene som er i dag er det som skal til, hverkeen mer elle rmindre.

 

Jeg har derimot ett annet spørsmål:

 

Hva er galt med kravene og gjennomføringen av storviltpørven slik den er i dag?

 

Jeg hører kun endring endring endring, men jeg ser ikke poenget, da man for det første feiler i å påpeke feil med dagens system, som medfører at man får mer skadeskyting i skauen enn hva man må påregne ved jakt.

 

Kansje vi heller skulle finne feil/mangler i dagenss system, identifisere dem, og konsekvensene disse feil/mangler har i forhold til skadeskyting på storvilt generelt? Før man begynner å rote med forslag til endringer.

 

Vil påstå at det er gjennomføringen av de 30 obligatoriske som er problemet...

 

I det skytterlaget jeg er medlem i gjennomføres det to jaktfelt stevner, der skyter man 30 skudd en og samme dag... I prinsippet kan jeg altså stille opp, skyte 30 i myra å gå hjem med de 30 obligatoriske registrert... Mener dette er helt forkastelig men å si i fra har ikke ført frem til noe som helst.

 

Man burde heller hatt eit poeng resultat som man måtte ha oppnådd før man fikk skyte prøven...

Link to comment
Share on other sites

 

Prøven og 30 skudd er greit nok, det gir inntrykk av at det stilles krav, og de fleste vil oppdage feil ved våpenet, det er hensikt god nok.

 

Skal det være noen endringr så har jeg sansen for at de som ikke klarer oppskytingen på tre forsøk må ta et skytekurs før de får prøve på nytt. Da vil øket antall skudd kun ramme dem som har problemer, og de øvrige slipper en masse unødvendig papirsøl og en mengde dokumenter for å vise antall skudd.

 

 

Helt enig, Per! Dette synes jeg er det beste forslaget i denne tråden. Om ikke pålegg så i alle fall et tilbud.

Link to comment
Share on other sites

JanT, hvordan er dette forkastligt?

 

Meg bekjent så stiller man på jaktfelt for å konkurere eller for å teste seg selv. Og siden det er fultstendigt lovligt å sette alle 30 prøveskuda i vollen, ser jeg uansett ikke problemet (der finnes ikke krav til annet enn at de er avfyrt, og poenget med det er at normal jegeren med ei børse og 30+5 skudd i året skal få testa at utstyret sitt fungerer).

 

Dette er de målsettningene som best beskriver hvor man bør gå for å gjøre tingene enda bedre enn de er i dag.

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- øke "moralen" blant jegere slik at de ikke skyter over evne

- Bedre skyteferdighetene

 

Og så vidt meg bekjent, er jaktfelt og andre typer konkuranser som trekker jegrene til bana nr 1 i å stette følgende utsagn.

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- Bedre skyteferdighetene

 

Når det gjeldet - øke "moralen" blant jegere slik at de ikke skyter over evne, se det er en helt annen sak, og den har nok lite eller ingenting med hverken dagens eller morgendagens storviltprøve å gjøre.

 

 

Om det var en eneste ting jeg kunne ha endret på dagens storviltprøve, så var det hvordan de 30 skudda blir utnyttet. For her jeg skyter, er det runde DFS blinker som gjelder (elektronikk), og værre dritt å finjustere sikter etter, finnes ikke. Jeg har sagt det før, og sier det igjen, få på markeringer på blinkene, som gjør at man lett kan skyte inn kikkertsikter for jakt.

 

Samt at der bør utplasseres 30cm gonger med 10cm inner markør på avstandene 100m, 150m og 200m.

 

Ikke gjøre ting vanskligere, gjør det heller lettere.

Link to comment
Share on other sites

JanT, hvordan er dette forkastligt?

 

Meg bekjent så stiller man på jaktfelt for å konkurere eller for å teste seg selv. Og siden det er fultstendigt lovligt å sette alle 30 prøveskuda i vollen, ser jeg uansett ikke problemet (der finnes ikke krav til annet enn at de er avfyrt, og poenget med det er at normal jegeren med ei børse og 30+5 skudd i året skal få testa at utstyret sitt fungerer).

 

Dette er de målsettningene som best beskriver hvor man bør gå for å gjøre tingene enda bedre enn de er i dag.

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- øke "moralen" blant jegere slik at de ikke skyter over evne

- Bedre skyteferdighetene

 

Og så vidt meg bekjent, er jaktfelt og andre typer konkuranser som trekker jegrene til bana nr 1 i å stette følgende utsagn.

- Bedre folks forståelse for hvordan de selv skyter og hva de kan treffe

- Bedre skyteferdigheten

 

Det er jo det at det ikke stilles noen krav til de 30 som er forkastelig! De 30 er vel ikke ment som funksjonstest for våpenet????

Link to comment
Share on other sites

JanT@ ja det er riktigt det, kun en funksjonstest av at siktemiddler og våpen er ok. Og før noen klager, den funksjonstesten har ofte virklig noe for seg, blandt den delen av jegrer som kun jakter med ett våpen og kun skyter 30+5 i året.

 

 

Falk@ ja t.d meg selv (hadde dårlig tid i år), eller mere korrekt, jeg plasserte de i skiva, men det var 3x5 skudd, så fort det gikk (10 lynkjappe i skiva + 5 rolige i reinsfiguren), alle skutt på 5-6min.

 

Det er ikke nødvendigvis fordi man skal demonstrere eller protestere man dumper amoen så kjapt man kan, manglende terminlister. Kombinert med dårlig tid setter virklig fart på utførelsen (og ja, jeg så ett par heva øyebryn etter den salven :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har studert pedagogikk blir en kansje noe NAIV,

da man ofte tror at ved instruksjon, veiledning, trening og repitisjon kan øke ferdighetene,

til personen det gjelder.

 

 

Jeg har da ideligen pedagogikk i fagkretsen selv og har mer enn 20 år med undervisning på forskjellige nivåer bak meg, men uansett kan du instruere, veilede, trene og repetere til du blir blå i fjeset hvis du prøver å trykke det faglige inneholdet ditt ned i en elevmasse som ikke er motivert, intressert og mottagelig... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har studert pedagogikk blir en kansje noe NAIV,

da man ofte tror at ved instruksjon, veiledning, trening og repitisjon kan øke ferdighetene,

til personen det gjelder.

 

 

Jeg har da ideligen pedagogikk i fagkretsen selv og har mer enn 20 år med undervisning på forskjellige nivåer bak meg, men uansett kan du instruere, veilede, trene og repetere til du blir blå i fjeset hvis du prøver å trykke det faglige inneholdet ditt ned i en elevmasse som ikke er motivert, intressert og mottagelig... :wink:

 

Må dessverre si meg enig i dette, noen er bare skytemesigutviklingshemmet, og har ingen ting på en skytebane å gjøre, ei heller i skogen eller på bøen med en rifle.

 

Hva en skal gjøre med denne gruppen er vanskelig, da man helst ikke skal ekskludere personer fra jakt. At det kansje buder settes en mistekrav på poengsum før man fikk skyte opp kan kansje være en ide. Å få disse til å stryke, eller helst innse sine begrensninger blir vanskelig.

Er i mot å innføre begrensinger på antall oppskytninger de kan ta, men kansje på antall pr. gang (minimum 5 stk. pr rifle ???).

 

Å henvise til at ting skal være frivillig, og at folk/jegerene har selv ansvar for å gjort disse tingene, er jeg desverre ingen tilhenger av. Tror at faktisk mange av dagens jegere hadde skippet treningsskuddene og oppskytingen hvis de kunne. Tviler sterkt at det ville redusert skadeskyting og økt jegernes skyteferdigheter.

 

Som skyteinstruktør i SHV maser eg hvert år om mer ammo, for å øke megdetreningen.

Det er ikke nok med de tradisjonnlt 30 skuddene for funksjontest av våpen, men og å økt trening for at brukerene skal bli bedre kjent med sitt våpen, og beherske det.

 

Her tror eg faktisk en økning fra 30 til 45 skudd ville gjort godt for en god del jegere :wink: .

 

En ting som eg har bitt meg merke i både på SHV skytebane og på jegeroppskytingen er hvor dårlig kontroll folk har over avtrekkene sine :roll: .

I SHV begynner vi alltid med noen "tørre" avtrekk for at soldatene skal bli kjent med hva som skal til for å avfyre et skudd. Alt formange napper bare av skuddene i kjent stil.

Har gitt det samme tipse til en noen på jegeroppskytingen, som har medført at de har fått bedre kontoll over skytingen.

 

En viktig ting for å øke nye jegeres skyteferdigheter bør komme gjennom Jegerprøven.

Bedre opplæring både praktisk og teoretisk.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

VIngemutteren: Å hvor står det at de 30 er ment som en funksjons test? Det burde stilles eit større krav til ferdigheter av eier til eit våpen man skal skyte på levende vilt med!! Det er nå min mening...

Din mening er din mening, men de som bestemmer har bestemt.

 

Og siden du spør etter hvor det står, så er svaret at nettopp det at der ikke står noe om kravet til 30 prøveskudd (utover at de skal avfyres), i seg selv sier hva de skuddene er. (selvfølgelig er det heller ikke akkurat ille at de som ikke skyter mere enn disse 35 skudda i året, får litt trening i at det smeller). Jeg tror uansett at den som eventuelt kun smeller av de 30 skudda, nok har skutt liiit flere skudd fra før det året, for å si det slik. Jeg synes det er en grei måte å bli kvitt "ukurant" amo på.

 

Misforstå meg rett, jeg mener alle bør utnytte enhver sjangse til å få seg litt skytetrening (meg selv innkludert).

Men det må vere opp til hver enkelt jeger.

 

Og når det gjelder større krav til eiere av våpen til å skyte levende vilt med. Så er de kravene klinkende klare, og går på et helt annet nivå enn hva du her prøver å argumentere for.

Link to comment
Share on other sites

Må dessverre si meg enig i dette, noen er bare skytemesigutviklingshemmet, og har ingen ting på en skytebane å gjøre, ei heller i skogen eller på bøen med en rifle.

 

Tja, for min egen del er jeg neppe skytemessig utviklingshemmet, men jeg har ekstremt vanskelig for å skjønne noen har tro på tvang og tukt som ett virkmiddel for å dyktiggjøre "elevmassen"... Av rent furtetekniske årsaker, må jeg faktisk tilstå at jeg kunne tenkt meg å dratt 2X15 skudd i vollen ved neste korsvei, rett å slett fordi at hvis man blir behandlet som ett barn - oppfører man seg som ett.

 

Hva en skal gjøre med denne gruppen er vanskelig, da man helst ikke skal ekskludere personer fra jakt. At det kansje buder settes en mistekrav på poengsum før man fikk skyte opp kan kansje være en ide. Å få disse til å stryke, eller helst innse sine begrensninger blir vanskelig.

Er i mot å innføre begrensinger på antall oppskytninger de kan ta, men kansje på antall pr. gang (minimum 5 stk. pr rifle ???).

 

Igjen- hva tror du du oppnår med tvang ??

 

Å henvise til at ting skal være frivillig, og at folk/jegerene har selv ansvar for å gjort disse tingene, er jeg desverre ingen tilhenger av. Tror at faktisk mange av dagens jegere hadde skippet treningsskuddene og oppskytingen hvis de kunne. Tviler sterkt at det ville redusert skadeskyting og økt jegernes skyteferdigheter.

 

Jepp, for min egen del hadde jeg glatt gitt f..n i de 30 skuddene, hitill i år har jeg skutt over 10 tusen skudd fordelt på .22, .223 og 9 MM - tror du de 30 skuddene har noen som helst virkning ? Jeg er fullt klar over at det ikke er alle som har denne ballasten, normale år har ikke jeg det heller. - Men igjen, hva oppnår du med tvang ??

 

Som skyteinstruktør i SHV maser eg hvert år om mer ammo, for å øke megdetreningen.

Det er ikke nok med de tradisjonnlt 30 skuddene for funksjontest av våpen, men og å økt trening for at brukerene skal bli bedre kjent med sitt våpen, og beherske det.

 

Hvis 30 skudd er ammotildelingen din, hadde jeg bedt om å få sett treningsmeldingen, samt vurdert å stilt opp ved henting av ammoen fra depotet. Jeg har drevet i samme bransje selv og en tildeling på 30 skudd/mann ville jeg blitt mistenksom til, uansett avdelingens kategori...

 

Her tror eg faktisk en økning fra 30 til 45 skudd ville gjort godt for en god del jegere :wink:.

 

Hva slags varige resultater forventer du etter en økning på 15 skudd ?? Utover at det kan poengteres i en eller annen statistikk at det er pålagt jegerne en treningsøkning på 50%... Har du i det hele tatt noen formening om hva som skal til av skyteteknisk enkeltmanns utdannelse for å skape varige resultater ??

 

En ting som eg har bitt meg merke i både på SHV skytebane og på jegeroppskytingen er hvor dårlig kontroll folk har over avtrekkene sine :roll: .

I SHV begynner vi alltid med noen "tørre" avtrekk for at soldatene skal bli kjent med hva som skal til for å avfyre et skudd. Alt for mange napper bare av skuddene i kjent stil.

Har gitt det samme tipse til en noen på jegeroppskytingen, som har medført at de har fått bedre kontoll over skytingen.

 

Mmm, for min del, den eneste virkelige observasjonen og tilløp til analyse jeg finner... Dette er gode greier - men er det obligatorisk ??

 

En viktig ting for å øke nye jegeres skyteferdigheter bør komme gjennom Jegerprøven.

Bedre opplæring både praktisk og teoretisk.

 

Deler din oppfatning om dette...

Link to comment
Share on other sites

 

Man burde heller hatt eit poeng resultat som man måtte ha oppnådd før man fikk skyte prøven...

 

En prøve for å få tatt prøven? Hvorfor ikke en prøve for å klare prøven for å ta prøven, når vi først er i gang?

 

Prøven som sådan er til for at man skal vite at børsa er noenlunde innskutt med jaktammo. Når man klarer denne prøven må man gå ut fra at våpenet er skrudd tilfredstillende sammen og fungerer. Utover det har vi faktisk selv fremdeles ansvaret. At noen aser seg opp av at noen bruker mange forsøk på dette er vel uungåelig, men så lenge de ikke kan vise en sammenheng mellom slike skyttere og hyppig skadeskyting synes jeg det er helt uinteressant.

 

Om vi nå over natten ble så mye bedre å skyte, om alle klarte en prøve på 15 cm på første forsøk, ville det fremdeles ikke si et pøkk om hvordan folk oppfører seg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det at det ikke stilles noen krav til de 30 som er forkastelig! De 30 er vel ikke ment som funksjonstest for våpenet????

 

Jupp. Jeg er likevel tilhenger av å minske treffsonen på reinfig til f.eks. 20cm. Og bort med de obligatoriske treningskudda.

Antar at alle som jakter småvilt med rifle har et skjeft smil til en ring på 30cm.

I reglene for jaktfeltskyting beregnes max. avstand ut fra størrelsen på innertreff i forhold til skytestilling.

På reinfig blir det 360m i ligg, 300m i sitt og 210m i stående. Nå er ikke skyteavstander over 200m tillatt i jaktfelt.

Men det er noe å tenke på, (??!!) ettersom det er den eneste skytedisiplin i vekst. Stadig økende deltagerantall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for at tråden stoppet opp! Det å støtte lokale skytterlag er en ting! Men det å pålegge en hel jegerstand div ekstra utgifter pga de få som ikke er i stand treffe skiva er feil. Fingrene av fatet til de som med sine klissete fingre prøver å tilrane seg ekstra inntekter.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å gjøre som denne Jger og Fiskeforeningen...?

 

http://bojff.origo.no/-/bulletin/show/387646_vi-premierer-treningsskyting

 

Jeg er også for å øke antall skudd fra 30 til 100, samt å minske sirkelen fra 30 til 20 cm.

 

Hva med å kutte ut 5 skudd og heller bare bruke 1 skudd innen for en sirkel på 10 eller 20cm.

Det første skuddet i en jaktsituasjon skal jo være dødelig og det ville luket ut en del "blinde" og overnervøse jegere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for å øke til 2500 obligatoriske skudd. Da er vi sikre på at alle er gode til å skyte, og det kommer ikke til å skje noe skadeskyting. Nei forresten, la oss øke til 5000 skudd. Da kan vi sove i ro. Ikke la den enkelte jeger selv bedømme om han skal skyte eller ikke, for med 5000 skudd på trening så blir det garantert treff på jakt.

Sirkelen må selvfølgelig reduseres til 15 cm, for klarer du ikke å treffe på det så klarer du hvertfall ikke å treffe en elg.

 

Ikke la jegeren være ansvarlig for sine egne handlinger.

Når vi først er i gang så burde vi også innføre 5000 skudd obligatorisk hagleskyting. Det blir skadeskutt mye fugl, og de som ikke greier 20/25 duer burde ikke få lov til å jakte med hagle, for det er de som skadeskyter.

 

De som virkelig mener at det å innføre flere obligatoriske skudd er den beste måten å redusere skadeskyting på, burde etter min meining tenke seg om en gang til. Det er mange andre måter vi kan få til det på - uten å innføre flere krav. Gjennom krav øker ikke bare kostnaden (i penger og tid), men også terskelen for å begynne med dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange positive virkemidler som kan brukes uten at det må innføres flere krav. Her er noen forslag:

 

- Redusert jegeravgift ved dokumenterte treningsskudd ut over de 30 obligatoriske.

- Tilbud om skytetrening for de som har problemer med prøven.

- Organisere jegerskyting gjennom hele året, ikke bare før jakta.

- Reklamere for jaktfelt, slik at flere jegere får deltatt. Det er mye trening og bevistgjøring av egne evner i konkurranse.

- Gi jegerprøvestudentene bedre informasjon så de kommer i kontakt med lokale skytterlag/jaktlag.

 

Dette var forslag det tok meg 5 min å komme på. Er nok mange andre tiltak som vil ha mye bedre og større effekt enn å tre flere krav ned hodet på jegern.

Link to comment
Share on other sites

Vi har forsøkt punkt 2-3 og 4 uten at jegerne viste særlig interesse. Det virker som om de som "sliter" med prøven bevist unngår å skyte mer enn høyst nødvendig for å unngå å dumme seg ut på skytebanen. Jeg har personlig vært borti skyttere som heller vil komme å skyte når DFS ungene har trening enn når jegerne har trening...

Jeg tror opplegget, og utformingen av standplassen er ting å ta tak i for å få flere til å skyte flere skudd.

Jeg har vært på baner der hver skytter sitter alene i en bås der inger andre skyttere har direkte innsyn. Dette virker beroligende på skytteren og han/hun presterer bedre.

Mange gruer seg til selve prøven der andre skyttere står å ser på og kommer med slengbemerkninger for hvert skudd. Dette er en uting og noe standplasslederen må ta tak i.

Det beste hadde vært om hver skytter fikk være alene med standplasslederen under oppskytingen.

Jeg kunne tenke meg en helt annen prøve der det ble satt ut elgfigurer på 3 avstander, 75 -100 og 150m og der kravet er 2 skudd innenfor sirkelen på hvert hold. Dette vil gi ett bedre bilde på skytterens ferdighet.

Link to comment
Share on other sites

Antall treningskudd, hvor mye er nok???

Kravet ble innført etter en lang høring. Løsningen er like god eller dårlig som moralen til jegeren.

Som jeg har sagt tidligere har jeg noen år på baken som plageånd på standplass under oppskyting og noen flere år på jakt.

Hvor mange treningskudd den enkelte jeger trenger er det stort sett skytteren selv som vet (ærlighet).

Var på banen i dag med en som hadde klart prøven på første forsøk. Hun var klar i sin konklusjon, skyter jeg ikke bedre enn dette blir det ikke jakt.

Hadde flere vært villig til å ha en slik selvinnsikt, så hadde neppe denne tråden dukket opp.

 

Prøven er ikke noe annet enn et bevis på at våpen, amo og skytter klarer fem skudd innenfor en ring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at løsningen er at hver jeger som jakter storvilt må ha med seg en oppsynsmann til en hver tid. Han skal såklart være ansatt av kommunen og ikke være venn, i slekt eller andre ting som ikke gjør ham nøytral. Lønna hans må såklart betales av jegeren. Jobben til oppsynsmannen blir å observere alle ting under jakta, samt at når det løsnes skudd så skal han måle opp nøyaktig avstand, skytelys og fart på dyret. Etter hver jaktøkt blir jeger evaluert og det blir bestemt om han har handlet rett når det gjelder sikkerhet og jaktetikk. Ved evt skudd mot vilt så skal oppsynsmann sørge for at det blir avholdt skyteprøve tilsvarende det som er i dag, men da på den avstand som skudd er avfyrt på og med samme fart som dyret hadde og tilnærmede lysforhold. Hvis vedkommende stryker enten når det gjelder sikkerhet, jaktetikk eller på skyteprøve så mister vedkommende evt dyr, retten til å jakte i 10 år samt ei bot som tilsvarer 2 månedslønner.

 

På denne måten vil de som skyter i hodet(jaktetikk) ikke få jakte mere.

De som har usikker omgang med våpen får ikke jakte mere.

De som skyter på lange hold må bevise at de behersker det godt nok ved å repetere skudd flere ganger og får det vanskeligere enn i dag.

De som kun skyter dyr på korte hold på bøen får det enklere.

Hvor mye den enkelte må trene bør være opp til en selv, og når konsekvensene er store nok så vil de fleste gjøre det.

Tror dette er veien å gå for å gjøre alle til lags.

 

I tilfelle noen tror jeg mener dette i fullt alvor så må jeg bare få opplyse at det gjør jeg ikke, mener til og med at hodeskudd ikke er forkastelig i noen få tilfeller, men som hovedregel så er det det.

Link to comment
Share on other sites

Men 'olemann' da du kan da ikke mene at hver jeger på et elgjaktlag skal ha med barnepike !! har du så dårjig erfaring med dine jegere i ditt distrikt ! Skremmende :lol:

Tenk deg et jaktlag på 20 mann da ! tror jammen du er politiker og skal få ned arbeidsledigheten !.. Jeg melder meg som guid her og nå :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å øke til 100skudd for å få ta jegerprøven?

 

Alle har tid til å løsne 100skudd mellom april og august. Brenner du av 20 skudd per gang vil det si fem kvelder på 4mnd. Er det for mye forlangt?

 

 

Jeg er sikker på at hvis de som driver med jegerprøven sponser alle skyttere med 100 skudd. Så skyter alle helt frivillig av 100 skudd på 2 kvelder. Men hvis noen selv må betale for de ekstra 70 skuddene tror jeg aldri dette vil lykkes.

 

Jegerprøven er en ting. Veldig mange jegere er medlemmer av skytteklybber og skyter der regelmessig. Om du så noen som sugde på oppskyting så er de sikkert ikke like ille om et års tid om de er medlemm i skytteklubb..

 

Er det skammelig? JA!

Kommer noe til å gjøres med det ? Neppe..

Link to comment
Share on other sites

Går ikke et år uten at enkelte besserwissere står frem og roper om et innbildt behov for å gjøre storviltprøven vanskeligere... :roll:

 

Og mitt svar er det samme hver gang: Hvorfor, det vil ikke endre på noen ting.

 

Det som skjer på skytebanen endrer ingenting i hodet på den personen som senere bærer det godkjente våpenet ut i skogen for å jakte.

Og jeg har sett folk som sliter med å få alle 5 skuddene innenfor sirkelen på "halvbukken" kveld etter kveld, men likefullt sitter det første skuddet i senter med de 2 neste pent samlet rundt det, før nummer 4 eller 5 skvetter ut til siden...

Hvem av oss er det som får anledning til å skyte 5 skudd på en reinsdyrbukk?

 

Jeg har også sett superskytterne som har brent avgårde hundrevis av skudd mot løpende-elgskiva både før og etter oppskytinga, som trening.

Stillestående pappskiver interesserer ikke dem, de er høyt hevet over det stadiet og har rekker med pokaler og annen nips fra skytestevner stående på peishylla hjemme.

Og like fordømt presterer de på et mystisk vis å vomskyte elg ute i skogen...

 

En kar borti bygda her skjøt aldri mer enn 8 skudd på banen, 3 for å sjekke at børsa gikk rett og 5 på storviltprøven, etter at obligatoriske treningsskudd ble innført skyter han 35 skudd på banen, resten av treningen hans består at å trene avtrekk med siktepunkt på et kvisthull i panelet på stua.

Gjennom de 16-17 årene jeg har kjent til fyren har han skutt 3 elg, eller var det fire?

Samtlige felt med 1 skudd i "maskinrommet" og gjennfunnet steindøde innen synsavstand fra posten hans.

Etter "fasiten" til de selvbestaltede eksperter skulle han egentlig være et premieeksempel på en dårlig jeger... :roll:

 

Ikke bare skulle skytterlagspredikanter og eksperter fått gå 100 turer i skauen før de får slipep til på jakt, de skulle også fått skyte opp til storviltprøva med en original HV-Mauser med jernsikter! :twisted:

 

Et tankekors er at både svenskene og tyskerne har en ganske så vanskelig og rigid oppskyting til storviltprøven, både stående og sitende, tildels på bevegelig mål.

Men de skyter den prøven bare EN (1) gang i sin jegerkarriere!!!

De fleste tyske jegere jeg har diskutert med har blitt imponert over det norske systemet med oppskyting til storviltprøve hvert år og 30 obligatoriske treningsskudd, et system de mer enn gjerne skulle hatt selv, for nettopp å kunne sjekke at skytter, våpen, sikter og ammunisjon fortsatt er samkjørte.

Link to comment
Share on other sites

Er i hovedsak enig med stykkjunkeren, men vil påpeke at de obligatoriske prøveskuddene ikke behøver å skytes med den rifla som du bruker på jakt.

Dermed blir det ikke nødvendighvis en test på om utstyret er i orden. Men de som har flere rifler vil oftest skyte mer enn andre, og selv om de skyter prøveskudd med et annet våpen tester de nok ofte med jaktvåpenet i tillegg. Jeg tror ikke de møter uforberedt til oppskyting.

Når det gjelder maset om strengere prøve og flere obligatoriske skudd så tror jeg det er mange vikarierende motiver som ligger bak, ikke bare et ønske om bedre jaktutøvelse.

 

Nå er det slik i samfunnet at endringsviljen ofte er større enn fornuften, og med det maset vi stadig har om strengere prøve/flere prøveskudd vil dette før eller senere komme noen i DN for øre. Da blir det endring om vi mener det er riktig eller galt.

Så selv om dagens ordning stort sett er bra nok, må vi tenke på hva som kan være en fornuftig endring dersom behovet oppstår.

 

I så fall mener jeg at dagens ordning, men kun tre forsøk på oppskyting er det riktige valget.

De som ikke klarer oppskyting på tre forsøk må ta et skytekurs før de får prøve på nytt.

 

Da vil de som klarer prøven noenlunde greit slippe unødig papirarbeid for å dokumentere en mengde prøveskudd, og endringen vil bare få effekt på de som har problemer med skytingen. De vil da få valget, enten trene før oppskyting eller risikere et obligatorisk skytekurs.

 

(Dagens ordning har etter min mening en svakhet, man kan prøve et ubegrenset antall ganger på oppskyting, da blir det som LOTTO, før eller siden har man fem rette)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig mange som er for en begrensnig av antalet forsøk på prøven,har dere aldrig vert ute for at naboen skyter i feil skive? Et år sjede det 5 ganger for meg til slutt stilte jeg med en man med skivekikkert for og bekrefte mine treff,neste serie ble naboen bedt om og stå over.

Mange er så anspente at de ikke greier og fine den rette skiven,men de trenger ikke og være dårlige jegre .Vi skyter nå på elektroniske skiver og i år var det ingen som skjøt på min blink.

men i 2007 og 2008 var det dobbelt så mange treff i min skive.

Jeg er vel litt mer betenkt over at noen bruker de siste 5 patronene på prøven og kjøper en ny pakke på vei hjem uten og prøve skyte dem.Hva er da vitsen med pålegge om og bruke jakt amo til oppskyting

Link to comment
Share on other sites

@Laffen - Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye om hva andre gjør. Dersom du har for mange skudd i din skive er det omskyting, og det er naboen din som får registrert stryk på prøven. Problemet ditt blir bare ammunisjonskostnadene, men det blir jo det samme om du har tre forsøk eller ti - så lenge det er naboen som ødelegger for deg.

 

Jeg ville vurdert å finne en bane med snillere naboer som holdt seg i sin egen skive, så slipper du problemet, alternativt ta prøven på et tidspunkt med færre skyttere.

 

Som argument for å tillate ubegrenset antall forsøk på oppskyting er innlegget ditt verdiløst.

Link to comment
Share on other sites

Antall treningskudd, hvor mye er nok???

Kravet ble innført etter en lang høring. Løsningen er like god eller dårlig som moralen til jegeren.

Som jeg har sagt tidligere har jeg noen år på baken som plageånd på standplass under oppskyting og noen flere år på jakt.

Hvor mange treningskudd den enkelte jeger trenger er det stort sett skytteren selv som vet (ærlighet).

Var på banen i dag med en som hadde klart prøven på første forsøk. Hun var klar i sin konklusjon, skyter jeg ikke bedre enn dette blir det ikke jakt.

Hadde flere vært villig til å ha en slik selvinnsikt, så hadde neppe denne tråden dukket opp.

 

Prøven er ikke noe annet enn et bevis på at våpen, amo og skytter klarer fem skudd innenfor en ring.

Jeg gjorde det dårligt i år, og tiltross for oppskutte våpen, er jeg helt på linje med den dama. Jeg skyter ræva med 2 av 3 våpen, og da er det ikke aktuelt å prøve seg på noe som helst storvilt, før jeg føler meg kompetent nok til å være sikker på at kula går i maskinrommet, med det våpenet som skal brukes.

 

Jeg vil minne alle brave jegre om at 22lr er fin å trene med (ikke minst ekstremt rimilg i drift). Og på 50m hold med demper og sub amo (t.d CCI std?), så forstyrres ingen. Nå skal min frem, sier bare, bedre sent enn aldri. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...