Jump to content

Oppskytinga 2009


Recommended Posts

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I år ble første oppskyting noen gang i løpet av mine 18 år unnagjort, med den første børsa jeg har kjøpt selv (mauser m/38 i 6,5x55) gjort unna på første kveld åpnet for oppskyting på banen. Standplassleder og folk som har skutt hele sitt liv ble imponert over samlinga mi fikk jeg høre i ettertid. Mange ting å prøve for første gang på en kveld :D

 

Edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Skjøt opp med ei rifle som førstemann på banen i april. Men, jeg har trenet en del stående skyting etter kammersmellen. Irriterende å være dårlig stående. Har trent med salongen og selvanviser noen ettermiddager. Så i går tok jeg prøven stående. Kjennes bra.

Link to comment
Share on other sites

Er nærmere målet om å kunne ta oppskytinga enkelt stående med lang arm. Var på skytekurs i forrige uke og jeg skal si dere det hjalp på! Noe så vanvittig hvor mye bedre det går nå! Så idag var jeg på banen å testet ut det jeg lærte så idag greide jeg flere ganger å skyte 25 poeng på 5 skudd på elgfiguren. dårligste poengsum idag var 23! Deilig!! Mye mere trening nå så blir det bra. Er det noe jeg virkelig aldri har fått til så er det stående skyting. Har faktisk vært så dårlig at jeg ikke har orket å sløse bort ammo på det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var det gjort :D !

 

Klar med .223 og .270 win.

I motsetning til andre hadde jeg ingen trang til å skyte stående, men tok det fra sittende. .270'en ( 700 Alaskan Titanium)har jeg aldri skutt med før i dag, men jeg er positivt overrasket over hvor høflig og snill denne var selv om børsa kun veier 2,9kg (pluss kikkert) :D . En justering av avtrekket og litt mer testing, så er jeg sikker på at dette blir en favoritt til mange typer jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

@Shadob: Jeg ser hvor du vil, men det handler vel om at vi har skutt litt, klart noe og at vi er så begeistret over oss sjøl at vi gjerne vil fortelle det til noen :wink: .

 

I tillegg er det definitivt dødtid ha jakt angår og jeg regner med at de fleste av oss er temmelig "giret" med tanke på at vi snart er inne i en ny jaktsesong med forventninger til nye opplevelser. Må bare bli ferdig med den fordømste sommeren først :wink: .

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva er så spesielt med å klare prøven?

 

Det er jo minstekravet :roll:

 

Tja, var du ikke ganske stolt når du hadde klart å få bilsertifikat (for 1000 år siden omtrent?)? Det er jo også bare minstekravet :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke denne tråden :D:)

 

Hva er så spesielt med å klare prøven?

 

Det er jo minstekravet :roll:

 

Hva er så spesiellt med jordbærene at avisene må skrive om dem hver sommer? Eller Makrellen for den saks skyld? Begge kommer jo hvert bidige år...

 

Svaret er enkelt; Agurktid :lol:

 

Og i agurktiden er stort sett allt nytt godt nytt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er skikkelig lei av alle verdensmestrene her inne. (skjøt opp i går med alle tre våpnene stående- skikkelig interessant det..) Jeg er en dårlig skytter- og vet det. Skyter derfor stort på kort hold på jakta og ofte med tofot. Bruker å skyte opp så tidlig som mulig for å kunne trene 300-400 skudd som (jeg absolutt trenger). Ofte går oppskytinga veldig greit men av og til (som i år) må jeg ha både to og tre og endog 4!!! forsøk. (Fy-fy- mannen må ikke få jakte- max tre forsøk) Men jeg har de siste 10 åra skutt 4-6 hjortevilt i året uten skadeskyting (det kommer nok) så det går an å jakte seriøst uten å være verdensmester på skytebanen (og i kjeften)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde en god dag på skytebanen i går, Skjøt først DFS Klasse 1. Duglegsmerket med M 67, og klarte kravet til GULL, 216 av 250 mulige ( ikke så bra som ønsket, forstår fremdeles ikke kor den HELVETES "4" kom i fra, ellers alt i svarten) Beste serie 48 av 50. Er egentlig fornøy da det var første DFS skyting eg har vert på i år p.g.a. sykdom i heimen.

 

Etterpå skjøt eg opp på første forsøk med min KV 59F1 i 308 win.

Har tre børser til eg skal skyte opp med.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke denne tråden :D:)

 

Hva er så spesielt med å klare prøven?

 

 

Litt enig med deg Shadob, men det er som sagt agurktid, og av og til så opplever man jo litt morsomme historier når man skal skyte prøven.

Her er min lille historie fra oppskytinga for noen uker siden.

 

Jeg kommer som sistemann til banen rett før de skulle avslutte, jeg ble stående litt utenfor å prate med noen kjente. Så kommer standplassleser ut og spør om det er noen flere som skal skyte får de stenger banen. Jeg hiver meg rundt og får registrert meg, treningskuddene hadde jeg fra før, så jeg skulle bare skyte opp.

Jeg åpner kofferten og monterer blaseren som er demontert, og legger meg til på reinen. Så roper jeg til standplassleder om han ikke vil kontrollere ammon min siden jeg skal skyte opp. Han kommer bort og sjekker, men spør overrasket "Ja men? Skal du ikke prøveskyte først?!?!?"

Det går nok bra sier jeg. Skyter 5 skudd, og de sitter der de skal. Så spør jeg om jeg kan ta et kaliber til i samme slengen? "Ehh..joda.." Jeg bytter kjapt løp og kikkert, og slenger i vei 5 nye med .308 løpet. De sitter også der de skal.

 

Men det som var litt morsomt, og samtidig gjorde meg litt irritert var at jeg lå med hørselsvænra med micen på, og hørte alt hva standplassleder snakket om.

"Det der skulle vært forbudt"... (hintet til at jeg ikke skulle ha noe prøveskudd først) "Jeg prøvde å gjøre ham nervøs med å spørre om han ikke skulle ha prøveskudd.." Man må bare smile litt for seg selv til slikt...;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fekk eg somla meg til å ta turen for oppskyting.

 

Vart eigentleg litt overraska da eg møtte opp hos det lokale skytterlag for å ta prøven.

Eg ville trene litt før prøven sidan eg var der.

350 kroner takk, seier mannen..

Kva seier eg ? . . hmm unnskyld ( sidan min kjære kun hadde delt ut ein 200 lapp før eg reiste :) )

 

Joda, me har lagt på ein del for dei som ikkje er medlem i klubben i år..

 

Kva meiner dei med dette ? Er det verkeleg slik at du er uønska til å skyte jegerprøven dersom du ikkje er medlem i det aktuelle laget ? Eller er det eit simpelt forsøk på å gjere profitt på noko som eg trudde var i regi av NJFF..

kan jo og nevne igjen at du får berre 8 min til å trene eller skyte dine 15 obligatoriske. Uansett..

Sjølv trudde eg det var viktig at folk fekk lit ro på standplass.. ikkje berre stress.

 

Kva meiner folket ? skal det vere slik ? Er det verkeleg opp til kvart enkelt skytterlag å ta det dei ønsker for oppskytinga. Det var og fleire enn meg som reagerte på dette.

Kor mykje koster eigentleg dette rundt om kring ?

 

( det er jo ikkje store summen, men eg trur de meiner kor eg vil )

Link to comment
Share on other sites

Kor mykje koster eigentleg dette rundt om kring ?

 

Vi betaler 150 i året, pluss 100 kr en gang, så kan vi skyte opp og trene med så mange børser vi vil.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei "opplevelse" da jeg skulle skyte opp i år. Bruker S&B helmantel som treningsammunisjon og skal bruke Federal Fusion på elgen i år, men har tidligere år vært bortskjemt med at S&B og Norma Oryx går tilnærmet likt i rifla mi. Dette var ikke tilfellet med Fusion. Jeg satte meg på stubben litt for kjepphøy og sa ifra at jeg skulle ta prøven. 5 skudd senere var det bare å konstatere at det mildt sagt ikke gikk. Etter 5-6 knepp ned skulle jeg prøve igjen, ordlyden til standplassleder litt mer ydmyk denne gangen (ja, jeg synes det er flaut å ikke klare prøven). Jeg tok meg god tid, og følte at dette gikk skikkelig bra! Standplasslederen kommer til båsen min og vipper opp tavla. Med en gang registrerer jeg noen skudd der de skal være, og ett langt ned på foten på reinen. Rekker å ytre noen profaniteter før jeg legger merke til 5 skudd i en pen samling midt i sirkelen. Det er altså 6 skudd på skiva. Sier ifra til lederen som likevel ikke vil godkjenne prøven. Etter litt "krangling", argumentering og oppgitte sukk fra min side kommer enda en funksjonær til åstedet. Til slutt viste det seg at det var en på nabobåsen som hadde slengt ivei et skudd på skiva mi. Han ble sendt til innskytingsbåsen, og jeg fikk godkjent prøven ;)

Link to comment
Share on other sites

Endelig ferdig , skjøt opp med både Zastava og Steyr i kveld, godt å se at børsene går høl i høl. Skjøt opp med FUSION 180' i begge. Prøvde Remington CoreLoktUltraBonded, men denne ammoen likte ingen av børsene mine, kunne skutt bedre med en gammel enkeltløpet Star ladet med slugs.

Skikkelig frustrerende. :twisted: 480kr rett i myra.

 

Så da blei det FUSION i år også :) Svikter aldri.

 

Da er formalitetene i boks

Så nå begynner skytetreningen for fullt fram mot jakta!

Link to comment
Share on other sites

Og så skal jeg fortelle hva som skjer når man ikke tar i en rifle for hele året, sprinter seg opp på bana og skal prøve å skyte opp med fire våpen. Jeg har brukt året på feltskyting (enhåndsvåpen), og har kun skutt ett par kråker med salongen hittils i år før prøveskudda.

 

Først ut nå på onsdag var de siste 15 prøveskudda, disse som de første (som ble tatt før ferien), tas med den solgte T3 SV i 223r men nå uten demper. Og for sikkerhets skyld, samt for affeksjonsverdien med egen oppskytingslapp på rifla, så skyter jeg prøven med den også. 15 kjappe + 5 kjappe, alt ok så langt (lett å skjønne at den rifla har jeg skutt ett par skudd med før, var bare å legge seg ned og ferdig med det).

 

Så til den gamle Carl Gustaven fra 1911 og åpne sikter, i med amoen og 4 midt i og ett hårfint ut bak og ned. Så fire rolige velplasserte skud, bak og ned (utenfor ja). Så på elektronikken og skjønte hva jeg hadde gjort (hadde dratt kornet opp etter bakkanten på foten til hjorten). Nye fem (nå mye roligere), og alle satt fint spredt utover, men innenfor. tre oppskytinger i år på svenske mauseren, to i fjor og en året før. Er det aua som blir dårligere?

 

Uansett, frem med Parker Halen i 308w skyter 4 treff og en bom (hvorfor setter jeg alltid den ene ut akkurat utenfor bak og litt lavt?). Nye fem på matta og tar meg sammen, fem innenfor men skytinga er ikke noe å rope hurra for.

Det verste er at jeg i stresset har glemt å buke reima på rifla, hvor korka kan man bli.

 

Lar meg tilslutt overtale til å prøve å skyte opp med en Tikka M55 i 22-250 (nydligt våpen gitt), men siktet er for langt bak for meg, og avtrekkeren var så lett at jeg stadigt vekk skjøt skudda uten å ville det (må være godt under 800g den avtrekkeren, ikke bra). 4 i senter og en 0.0 rett bak (avtrekksfeil som var så rå at jeg trodde kula minst hamnet midt i vomma), men nei, det ble 0.0. Hårfin bom.

Gjorde ett forsøk til og skjøt fryktligt, to rett forran oppe, og to rett bak opp, samt ett nede i ringen (ett perfekt kors, men med fire ut er det definitivt på tide å gi seg).

 

Så der lå jeg, med krampe i nakken grunnet syk skytestilling med Tikkaen, og med 40 skutte skudd på oppskyting og 55 totalt for dagen. Samt tre oppskutte rifler av fire mulige. Det burde ikke ha vært mer enn 20 prøveskudd, dårlig dag for meg.

 

Jeg husket at mens jeg lå der og skøyt, så tenkte jeg at det skuddet der ville jeg ikke ha skutt mot ett levende dyr, og den tanken tenkte jeg mange ganger , også da jeg klarte oppskytingene (untatt med T3'n da).

 

Grunnen er klinkende klar, dårlig gjennomføring fra min side. Legger meg ned, smekker inn 5 og 5 kjappe eller i hvertfall lite gjennomtenkte skudd smeller gang på gang. Det er klart at slik skyter jeg ikke på dyr, men hvorfor får jeg dette febrilske hastverket på hver eneste oppskyting?

 

Ett er klart, jeg går ikke på noen jakt med så lite grunntrening som jeg har i år, til det er jeg rett og slett for dårlig. Så når ny rifla dukker opp, er det ett som gjelder, trening og atter trening.

 

Så der har dere det, rævva forberedelse, og rævva gjennomføring, gir rævva resultater. Notat til meg selv, husk å tren med rifla før neste års oppskyting. Og Ikke skyt opp med våpen en aldri før har løst skudd med. Så slipper en å ydmyke seg selv på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endlig tid til å dra innom banen når det var prøve i dag.

Fikk skutt opp med 22-250, 6,5-55, 30-06 og 416 rigby. Hadde noen slengere utafor pinlig nokk.

Merket at jeg var litt urolig i skrotten, sikkert pga at det var uvanlig mye folk på banen i dag.

Men da er jeg nå ihvertfall ferdig for i år, så nå blir det bare koseskytting fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iår skutt opp med egenprodusert jaktammo for første gang.....og synes det var såpass artig at jeg måtte poste i tråden. Husqvarnaen ble skutt opp med idag, men Barnes TSX kule. Gikk veldig fint.....

 

De fleste er vel ferdige nå. Skitt jakt til alle sammen i høst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...