Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Kjøpte meg en hubro i går.

Droppet den med bevegelige vinger da jeg ikke kan se for emg at jeg kan sitte under den skjult på det området jeg jakter.

Hvor langt unna kommer kråkene til å komme? Jeg bor slik til at jeg kan sette denne opptil en høyspentstolpe. Kan kråkene sette seg på bakken, eller vil de fly i hytt og gevær rundt? I så fall i hvilken radius pleier de å gjøre dette?

 

 

Blir spennende å prøve dette! 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg måtte ha et avbrekk fra skogsfuglen i dag (knærene er ikke lengre hva de var) og la meg til på åtet. Jeg har brukt denne plassen før for et par måneder siden, så forhåpningene var store. Etter en halv time hørte jeg en ravn et stykke unna og pulsen steg! Ravnen fløy forbi en gang. Sikringen ble forsiktig slått av på salongen. Ravnen fløy forbi en gang til, men lavere og nærmere åtet. Fryktelig spennende og nå var det om å gjøre å ligge rolig under kamoduken!

 

Spenningen ble brutt da det plutselig begynte å kakle noe voldsomt på stien bak meg. Tre damer på "joggetur"! Sikring på. Jeg hørte at ravnen forsvant. Det samme gjorde de tre damene også, men myyyye saktere.

 

Etter nok en halv time begynte stillingen å bli ubehagelig og kjedsomheten kom snikende. Jeg hadde lagt ut to egg på åteplassen og disse lå og fristet meg med sin fine hvite skall :roll: ... Jeg avsikret nok en gang og siktet. PLOPP! KLÆSK! og... FAEN! ravnen lettet fra et tre litt til høyre for åtet! Jeg hadde ikke sett den eller registrert at den satt der. Det var bare å komme seg hjem.

 

%&/¤#@ EGG :oops: !

Link to comment
Share on other sites

blei enno ei sjor på meg i dag :D men denne blei ikkje tatt på åte då åteplasen var okkupert av folk.. jaja ny dag nye muligheter i måro.. syns det er rart at verken kråke, ravn eller nøtteskrike har oppholdt seg på åteplassen.. bare ein heil haug med sjor..

Link to comment
Share on other sites

Bra at det er så mange som også jakter kråkefugl. Har blitt 68 kråker, 5 skjærer og 1 nøtteskrike på meg til nå denne sesongen. Til sammen er noe over 80 kråker skutt av meg og kompiser denne sesongen.

Er 3 sesongen jeg er etter kråkefugl i området jeg bor, og det er merkbart mindre kråke og skjære i området nå. Trost osv. har startet å hekke i hagen i steden for skjære, så det er ingen tvil om at viltstell som dette hjelper. Hadde alle skutt kråker, ravn, rev, røysekatt osv. under annen jakt tror jeg vi hadde hatt en helt annen viltrikdom i skog og fjell en nå.

Stå på videre :-)

Link to comment
Share on other sites

Blei ei kråka og ei sjor i dag begge tatt på/ i nærheten av åte.. brukte saga heavy nr 4 på første skudde på kråko på ein avstand på vel 30 m:S såg den reagerte og møtte skytte andre skudde og saga heavy nr 2 den var det meir futt i og kråka dalte sakte men sikkert ned mot bakken.. virker som kråkene ikkje brys seg om deg viss du "later" som du går på tur.. legger haglen inn mot kroppen(beina) og holder den der til du er på hold...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en hubro i går.

Droppet den med bevegelige vinger da jeg ikke kan se for emg at jeg kan sitte under den skjult på det området jeg jakter.

Hvor langt unna kommer kråkene til å komme? Jeg bor slik til at jeg kan sette denne opptil en høyspentstolpe. Kan kråkene sette seg på bakken, eller vil de fly i hytt og gevær rundt? I så fall i hvilken radius pleier de å gjøre dette?

 

 

har god erfaring med og røyse hubroen mot stolpen og at kråkene stadig setter seg på strengene og blir da fort skutt med 22lr ;D

Link to comment
Share on other sites

blei ei kråke til i dag :D kom ein 40-50 stk rett over hode på meg men dei såg meg før eg klarte og reagere :roll: så fekk bare skutt den eine av dei.. skikkelig svær kråke.. men etter at den gjekk i bakken va det ei kråke som svirra rundt og skreik nåkke vanvittig?? fekk ikkje lada om før den flaug sin vei.. blitt nåkke kråker og sjorer denne veko er oppe i 4 sjorer og 2 kråker og veko er ikkje øve enno :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å gå til innkjøp av en kråkelokk, men det er så mange lokker på markedet.

Er det noen som kan anbefale en lokk til meg?

 

Bump, ingen?

 

 

 

Prøv en av fløytene til Sam Neyt:

 

http://www.gamecall.se/

 

MID-fløyta er svært enkel i bruk, og funker veldig bra på både kråkefugl og rev. Etterligner angst-skriket til en skjære.

FT-2 fløyta er utviklet spesielt for europeiske kråker. Krever endel øving, men man får til svært realistiske kråkelyder med den.

 

Sam har også noen filmsnutter ute på youtube:

 

http://www.youtube.com/user/CorvusSam

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å gå til innkjøp av en kråkelokk, men det er så mange lokker på markedet.

Er det noen som kan anbefale en lokk til meg?

 

Bump, ingen?

 

kjøp deg en CD spiller som spiller jævelsk høyt også laster du ned noen kråke lyder og brenner på CD ;) funker som faen.

Link to comment
Share on other sites

du kan legge ut åte og skyte dem på det. men da lønner det seg å ha flere åter med litt avstand i mellom, så du har flere åter å skyte på ettersom de holder seg unna ett. eller så kan du henge opp en hubro og gjemme deg godt å skyte på dem når de "klikker" på hubroen.

Link to comment
Share on other sites

Tok ei kråke på reveåtet i går. Var 15-20 stk. fordelt på to åter her. Da jeg skjøt lettet det i tillegg minst 30 stk fra skogen nedom åtene! Jeg har mye slakteavfall her nå, men at det skulle være så mye hadde jeg aldri trodd. Kråkene såg jeg ikke mer til i går, men i dag var de tilbake. Hadde ikke tid til noe skyting da.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg så erfaren, men jeg har fått lokket til meg en hel del med fugler, resultatet varierer jo. bruker macdaddy og crow distress. hvis de skjønner det er noe på fære er det bare å smøre seg med tolmodighet, da tar det en stund før det nytter å prøve...det er bare prøve seg fram så finner du ut hva som fungerer :D

Link to comment
Share on other sites

En ravn i går og en i dag.

Hvis jeg kommer meg opp tidlig i morgen skall jeg se om det kan bli flere.

Reinsdyr slakte plass er en fin ting. masse ravn som rydder opp.

Har begynt å bruke 50 gr v-max, den siste kråka jeg skjøyt med 40 gr v-max fant jeg bare 1 fot på, men fikk skuddpremie alikevell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...