Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

gjorde det samme med den første nøtteskrika jeg skjøt, den står nå på seksjonen i gangen her :wink:

 

Edit: ble foresten ei kråke i mårres med hagla..skulle filme så jeg skjøt med ene hånda å holdte mobilen med andre...men kom vist borti en knapp så det ble ikke noe film :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eg var på reve jakt då eg pluslig hørte ravn :wink: eg tokk opp lokke fløyta og etter 3-4 min flaug den 10 meter over hode mitt og sate seg i eit tre. :twisted: Eg tokk ladde grep, men i det eg gjer det flyr den :evil: !!! eg prøvde i gjen etter nokken timer, men den komm ikkje til bake :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert litt på dette. Nå er det mange år siden jeg smakte nøtteskrike, men jeg mener da å erindre at det smakte godt, omtrent som trost. Jeg tror til og med at jeg hadde trost og nøtteskrike sammen i gryta.

Men når andre har opplevd det annerledes, så må det jo ha en årsak. Nøtteskrika skal være en eikenøttspesialist, og noe vondere å putte i munnen skal en lete lenge etter. Ikke rart om dette setter smak på skrika. Nå mener jeg å huske at mine smaksprøver ble tatt noe tidlig på høsten, muligens før eikenøttene var modne. Kan det være en sammenheng her? Skrika legger i seg eikenøtter utpå høsten, og blir uspiselig? Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Eg har lagt ut 2 bereposer med kompost (Appelsiner, kaffigrut etc.) og noke kjøtt (kyllingfilet, grillpølser og hjortekjøt) uttaforgluggen min. I går var eg opp å sjekka å då viste det seg att kjøtet var vekke men ikkje komposten :shock: Kan det vere reven som har vore der (den har vore der tidligare) eller noken "kresne" kråkefugler? Visst eg skyt ravn/kråke på åtet med sub ammo og demper (22lr) vil ravnen/kråka sky åtet?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er det i hvert fall tjukt av fugl der dagen etter.

Skyting av ravn har vært diskutert tidligere. Noen mener at ravn felles lett med 22sub, det er ikke min erfaring. Ravn må skytes bakfra, med fjæra. Dessuten er ryggen et svakt punkt som raskt fører til fall ved treff.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skyter en MED fjæra, og samtidig skyter bakfra?

 

Mulig jeg er dårlig til å se for meg situasjonen 8)

 

 

Jeg og noen kamerater forsøkte med hubro og cd-spiller her en dag, men vi var nok litt utolmodige. Da vi drev å rigget ned, begynte 4-5 ravn og sirkle over oss.... :lol: neste gang skal vi ta oss litt bedre tid...

Link to comment
Share on other sites

ser at når det blåser mye så er kråkene mye og " leker seg " i vinden, stuper og snurer og jager hverandre, under drittvær har det vært kjedelig å være kråkejeger her ivertfall...da sitter de bare i skogen og venter...men så fort det skinner opp da er det bare å følge med igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet og kråkefuglene er aktive i drittvær og litt vind?

 

Nei, ikke i regnvær. Da er det tregt...

 

Litt vind gjør ikke noe.

 

Personlig har jeg i det siste hatt både gode dager og helt elendige. Veldig varierende, men har skutt mye på de dagene det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Var ute 3 timer i ettermiddag og lokket. Fikk skutt 8 ravner. Utrolig mye som kom inn til tider. Veldig av og på for tiden virker det som.

 

Kan nevne at jeg skjøt flere "bom" på ravn som kom inn på fint hold. Stål= forbanna dritt. Skjøt på 2-3 som satte seg i treet bortenfor meg på 30 meters hold, men de fløy like godt såg det ut til. Jeg bommet ikke for å si det slik. Er skuffet over Saga Field steel #4. De virket lovende. Jeg har funnet igjen en slik kapsel som haglene ligger i og der har det ligget igjen hagl.

 

Har prøvd kent steel i #6. virker som om det er mer gnell i disse.

 

Får prøve en ny runde imorgen ettermiddag om været vil det slik..

Link to comment
Share on other sites

Du burde sjekke ut artikkelen min som ligger på forsiden/portalen. Her er det mange tips å hente.

 

Kan nevne at jeg satt 4 timer forrige uke uten at det kom inn så mye som en spikk....Så det varierer voldsomt. I dag funket det bra.

 

Ikke bare å sette seg ned alltid. Les igjennom artikkelen, så tror jeg du vil finne noen tips.

 

En ting som ikke står der: det virker som om fuglene foretrekker vær der det er litt trekk i lufta. ikke kraftig vind. Det blafrer i trær og annet og det kamuflerer bevegelsene bedre. i tillegg har fuglene bedre kontroll i litt vind. Men det krever at en har en spiller som spiller høyt nok.

Link to comment
Share on other sites

Var ute 3 timer i ettermiddag og lokket. Fikk skutt 8 ravner. Utrolig mye som kom inn til tider. Veldig av og på for tiden virker det som.

 

Kan nevne at jeg skjøt flere "bom" på ravn som kom inn på fint hold. Stål= forbanna dritt. Skjøt på 2-3 som satte seg i treet bortenfor meg på 30 meters hold, men de fløy like godt såg det ut til. Jeg bommet ikke for å si det slik. Er skuffet over Saga Field steel #4. De virket lovende. Jeg har funnet igjen en slik kapsel som haglene ligger i og der har det ligget igjen hagl.

 

Har prøvd kent steel i #6. virker som om det er mer gnell i disse.

 

Får prøve en ny runde imorgen ettermiddag om været vil det slik..

 

Det er vel ikke fint hold dersom du ikke klarer mer enn å skadeskyte? Og hvorfor skyter du på samme holdet flere ganger når det helt tydelig er for drøyt?

Det er tross alt levende dyr du skyter på, ikke papp :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var ute 3 timer i ettermiddag og lokket. Fikk skutt 8 ravner. Utrolig mye som kom inn til tider. Veldig av og på for tiden virker det som.

 

Kan nevne at jeg skjøt flere "bom" på ravn som kom inn på fint hold. Stål= forbanna dritt. Skjøt på 2-3 som satte seg i treet bortenfor meg på 30 meters hold, men de fløy like godt såg det ut til. Jeg bommet ikke for å si det slik. Er skuffet over Saga Field steel #4. De virket lovende. Jeg har funnet igjen en slik kapsel som haglene ligger i og der har det ligget igjen hagl.

 

Har prøvd kent steel i #6. virker som om det er mer gnell i disse.

 

Får prøve en ny runde imorgen ettermiddag om været vil det slik..

 

Det er vel ikke fint hold dersom du ikke klarer mer enn å skadeskyte? Og hvorfor skyter du på samme holdet flere ganger når det helt tydelig er for drøyt?

Det er tross alt levende dyr du skyter på, ikke papp :roll:

 

Å jøss. Det visste jeg ikke.........Fint du er her og kan belære meg hva som er rett og galt...

 

 

Man tror selvsagt at man skal treffe, det er jo derfor man skyter, eller hva? Vet ikke hvordan du er, men jeg trykker ikke på avtrekkeren før jeg vet jeg treffer. Når patronene ikke gjør jobben, er det lite man kan gjøre med det. Vismuth eller bedre hagl hadde nok gjort jobben. Det er desverre for dyrt. jeg skyter årlig rundt 50-200 kråker og ravn, det er mange patroner det.

 

Skadeskyting skjer på jakt. Vi gjør vårt beste for å unngå det. når man som meg prøver å få igjen noen kroner på skuddpremie, så er vi nødt til å velge rimelige skudd for at det skal lønne seg. Det er stål som er dette alternativet og det dreper rett og slett ikke godt nok. Er fristet (etter siste tids hendelser) til å sette en maxgrense på 20 meter på stålhagl.

 

Ps: hva er prisen på saga heavy?

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det var spesiellt belærende nei! Du kan ikke skyte kråke med stål på 30m hvis du skal unngå skadeskyting. Kråka er hardskutt, og 30m er maks hold med bly synes jeg.

 

Og om stålpatronene har aldri så høy utgangshastighet, så krarer de ikke å opprettholde farten bra nok. Blir som å kaste popcorn.

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med Saga heavy 34g nr4. Min mening er at disse patronene er no drit! har jakta kråker duer mm med disse, og hver gang får jeg den samme opplevelsen. Skadeskyting, kråkene detter ikke osv.. Gyttorp High velocity steel (De 10 skudds pakkene med en and på framsiden) Er derimot noe av det beste jeg har prøvd innen stål. Har brukt de i nr5 på duene, funker som F! Har og skutt endel kråker med de i nr 5 og 2, funker veldig bra.

På en annen side så er Saga sine leirdueskudd i nr 7 supert på duer!

Tror gyttorp skudda koster ca 5kr skuddet omtrent. De ser ut som 12-76 pga skivebrett istedenfor stjernebrett, og er lada med 35g. Man kan også se haglene inni pga gjennomsiktig plastskive, har vel ikke noe å si, men syns det er litt kult jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det var spesiellt belærende nei! Du kan ikke skyte kråke med stål på 30m hvis du skal unngå skadeskyting. Kråka er hardskutt, og 30m er maks hold med bly synes jeg.

 

Og om stålpatronene har aldri så høy utgangshastighet, så krarer de ikke å opprettholde farten bra nok. Blir som å kaste popcorn.

 

Kråka er ikke spesielt hardskutt nei. har noen hundre av de på samvittigheten så jeg vet hva jeg snakker om. 30 meter er heller ikke et spesielt langt hold. Ravnen er hardskutt (les hva jeg skriver i innlegget før du kommentere!!!).

 

Tilbake til den tiden da bly var tillatt, skjøt vi ravner på 40 meter med gode patroner og fuglene datt som sekker. Vismuth er omtrent like godt, men det blir dyrt om man skal kjøpe dette hele tiden.

 

Jeg venter på at gode patroner skal bli rimelige igjen. Det er viktig for rekrutteringen av småviltjakt..

Link to comment
Share on other sites

lokkekråker på jordet kan funke bra sammen med lyder.

 

Satt på duejakt i dag, plasserte 1 helkråke litt utenfor dueflokken. Etter en stund kommer plutselig en kråke inn, sirkler og passerer vel på drøyt 25m. Jaja, heiv opp hagla, la 1/2 metern foran og fyra på. Kråka klappa sammen død i skuddet, MED LEIRDUEAMMO nr 7 :shock::mrgreen:

 

Leirdueammo er sterkt undervurdert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...