Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var en tur på nytt åte nå nettopp. Det ble en nøtteskrike som datt på 120 meter og på forsøk nummer to. Nosler BT og høy hastighet blir humant, men spektakulært...

 

Da jeg gikk ut av skogen for å komme hjem og videre på jobb kom det et lass med kråker flygende over meg og mot åtet. Forbannet at den jobben skal komme i veien for fritiden!

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye om dette med cd-spiller og kråkejakt og idag prøvde jeg meg. Etter 5 min var det 30-40 kråker flyvende over hode på meg. Skjøt en, og da fløy jo alle vekk selvfølgelig, etter et par min. kom noen tilbake og jeg skøt en til. Men deretter ville de ikke komme selv om jeg spilte av lyder og en død kråke lå på bakken. Hva skal til for at de kommer tilbake, og hvor lang tid pleier det å ta?

Link to comment
Share on other sites

Tok ei ravn på reveåtet i stad. Ikke hentet den enda, mye styr med unger som skal ha mat og søvn..... :D

Åteholdet er 112 m. De er veldig skeptisk kråkene her. Selv på dette holdet letter de visst de aner noe "skummelt". Som at ei verandadør skyves saaaaaaakte opp. Lot den stå halvåpen og hadde rifla klar. Det var nok til at ei ravn mistet livet. Skal lage et forheng foran verandadøra slik at de ikke merker noe før løpet smyges sakte ut ei glipe i forhenget. Da tror jeg de skal skvette. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye om dette med cd-spiller og kråkejakt og idag prøvde jeg meg. Etter 5 min var det 30-40 kråker flyvende over hode på meg. Skjøt en, og da fløy jo alle vekk selvfølgelig, etter et par min. kom noen tilbake og jeg skøt en til. Men deretter ville de ikke komme selv om jeg spilte av lyder og en død kråke lå på bakken. Hva skal til for at de kommer tilbake, og hvor lang tid pleier det å ta?

 

 

 

Pass på å sitte godt i skjul. Eksponer deg KUN når du skal skyte, og da bør du være rimelig sikker på at du treffer. Det jeg IKKE vil anbefale deg er å ha en død kråke liggende på bakken(beklager hvis jeg misforstår :roll: ). Det du bør gjøre er å henge en død kråke i klørne på en lokkehubro, som plasseres høyest mulig i et tre. Min erfaring er at hvis kråkene oppdager andre, døde kråker i nærheten, trekker de seg unna. Men som sagt, den døde kråka i klørne på hubroen fungerer anderledes. For å toppe dette kan du knyte nylon i kråka som henger i klørne på hubroen, og nappe litt i tråden av og til, for å få det til å se ut som kråka enda lever. Er man tålmodig kommer kråkene svært nært når man bruker denne jaktformen. Det aller viktigste er et godt skjul, slik at de ikke oppdager hvor skuddet kommer fra. De vil selvfølgelig bli skremt av smellen, men hvis de ikke skjønner hvor den kommer fra, vil de returnere rimelig fort:-)

Jeg vil anbefale deg å jakte fra det blir lyst på dagen til 12-13-tiden. Min erfaring er at kråkene er mest aggressive fra morgenen av og til middagstid.

Skitt jakt:)

Link to comment
Share on other sites

DAMN!

I dag bestemte eg meg for å reise ut på hytta for å sjå om det var noke liv, la ut åta dagen før og dekte det til, for i dag. Etter en times tid kjem ein ravn flygande men det var ikkje tale om den skulle sette seg, ikkje pokker... Men eg venta. Og venta og etter ei lita stund kom ei kråke og satt seg... Medan eg tenkte at det var "større" for meg å skyte ei ravn så eg venta. Så flaug kråka vekk etter eit halvt min på åta. Ravnen satt seg aldri, den hadde nok mest sannsynleg sett meg... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ble en stk. Kråke på meg i dag med 223én alle kråkene forsvant etter det første smellet, så jeg lurer på hva slags erfaring dokker har men en 22LR med demper og sub.

Stikker alle kråkene av når de ser kompissen detter om, eller er det mulig å ta flere før de reagerer.

Link to comment
Share on other sites

Anlegg og full kontroll. 112 m ned til åta. Bare vente, vente, vente. Der! To kråker side om side. Pang! Begge hadde knall og fall! Resten av kråke og ravn fikk selvfølgelig panikk. Men om en dag eller to er de nok tilbake.

 

Rifla er .222 rem, for anledningen ladet med rask 40 grs. blitz-king.

DSCn02177.jpg

 

Eldste datter mi må være med for å se hva utbyttet ble :D

IMG_4496.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gikk til vinduet for og teste den nye revelokk fløyta jeg hadde kjøpt.

Etter noen sekunder var det fult av kråker,ravn,og skjærer utenfor.

Skjøt først en kråke i buska, så blei den hengende i buska, alle kråken begynte og rope og sirkle over den døde kråka, fikk to til skuddsjanser til etter det. Bruker 22Lr med lyd demper, kråkene stikker ikke av etter første skudd. Det var virkelig morro! Anbefales og bruke fløyta på dem.

Link to comment
Share on other sites

har en slik peewee, og den virker ikke for å være kråkemagnet, er så vidt det har kommet noe ravn for å sjekke. har ikke forsket på om dypden i lokken kan ha noe å si, men er uansett på utkikk etter fløyte som ravn, kråke og skjære kommer for å sjekke.

 

 

Prøv MID-fløyta til Sam Neyt. Trekker inn det meste av kråkefugl, samt rev. Utrolig effektiv. Du får kjøpt den fra gamecall.se

Link to comment
Share on other sites

Det funker om du flår den, men ikke ha kun kråka der, det funker dårlig. Bruk den som supplement i så fall. Viktig at det ikke er NOEN kråkefjør etc, da vil kråka sky åtet.

 

Jeg skal ut med hubroen en tur i morgen tidlig, har lakkert den om så den er så fin så :mrgreen:

Håper det blir no da, har kjøpt ghillie og greier :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt ei kråke tidligere i høst, og bare la den litt ut på plenen i håp om at det skulle komme noen flere kråker. Det gikk vel 10 min før en skjære satt og spiste på kråka! Jeg rakk jo selvførgelig ikke skytejævelskapet før den stakk :evil: Er nok ikke umulig at kråka ville gjort noe av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :D

Var ute i dag jeg og, men ble bare 1 kråke gitt :?

Fikk inn en kråkeflokk på ca 50 kråker en gang, men de fløy for høyt og ville ikke angripe skikkelig. Tror de så skinnet i børsa elns.. Hadde på full ghillie, ansiktsmaling ++ og satt inni en velta gran, men de ville ikke komme for nærme nei :|

Får bygge bedre skjul og montere opp hubroen litt inni skogen neste gang. Hadde den i en jordekant nå uten noe særlig skog rundt, virker som de har lettere for å komme "inn" i skogen hvis det er litt tettere vegetasjon rundt og ikke bare et jorde.

De fleste kretset rundt på 40m..

Link to comment
Share on other sites

Vært ute i ettermiddag for å forsøke å ta noen kråkefugler med Nordik Predator, men nei det gikk ikk. Har en ugle bulvan og et kråkelik fra forrige helg. Satt ugla på en nedsaget buskestamme og festet den døde kråka under og satt hele stasen opp ved siden av revåta nå i sømminga. Skal opp tidlig i morgen før det blir helt lyst for å se reaksjonen på kråkene. Har skutt noen kråker og ravner ved åta så kanksje den ikke våger seg ned på bulvanen når den står så nært åta/hytta. Er det noen som har erfaringer med det? Skulle vel hels ha satt dette opp ute i skogen et stykke unna der jeg har skutt kråker tidliger eller har det ikke noe å si. Kanksje kråkene blir så pisst uansett at de ikke tenker på tidliger skudd i området. Har noen erfaringer med å ordne bullvanen på kveld før jakt som skal skje om morgenen. Det er mørkt her nå.

Link to comment
Share on other sites

Burde jo funke å sette ut kvelden før, men det med hytta er de nok mer skeptisk til. Prøv å være helt usynligi skjulet ditt, og når du skyter bør ikke de andre kråkene se deg, og du bør treffe den du skyter på. Da kommer de fort tilbake igjen.

Nordic predatoren er ikke ideel for å lokke kråke. Bruk heller en CD-spiller med kråkelyder

Link to comment
Share on other sites

var ute ein tur med hubroen i dag tidlig.. kom rundt ein 50-60 kråker på hubroen.. fløy gaanske så høgt alt fra rundt 50-70 m tipper eg.. men enkelte ganger tippa dei ned under skuddhol:D fikk ikkje skutt noen for hubroen for broren min var med for første gang og eg ville vente med og skyte før han hadde fått skutt seg ei.. men skudde kom aldri og kråkene forsvann.

Pytt pytt vi fortsatte og lokke med bare cd-spilleren utover dagen og til slutt blei det ein ravn og ei kråke.. :D hadde myyyykje fugl innom i løpet av disse timene men holdene blei for laange... virket som dei ikkje ville lengre ned enn 50 m.. derfor byttet vi plass og satt cd-spilleren eit godt stykke nedanfor oss bakke.. dette ga som sagt uttelling i ei kråke og ein ravn :D forresten første gang eg prøver lokkejakt og for og si d sånn... SINNSJUKT morro jakt :D blir ikkje lenge til neste gang :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Aner ingenting om prisklasse, men som nevnt et STORT antall ganger tidligere i denne tråden, så er boomblaster aldri feil. bare ikke sett for mye bass på den. Da skjønner fuglene at noe rart foregår.

 

Min spiller går på 8 store batterier, ikke en boomblaster. De som ikke går på de største batteriene, spiller ikke høyt nok, er mitt inntrykk.

 

Det er mer praktisk med en mindre spiller enn boomblaster, da spillerens lydretning bør varieres.

Link to comment
Share on other sites

jeg og Petter tok en svippomtur til bonden idag..det var masse skjærer på andre siden av gården så vi lurte oss inn i låven å fant 3 skjærer på ca 70m ...Petter la an på en stor dunk av ett eller annet slag og siktet...phissh....en noe sprengt skjære ble igjen :wink:

 

det kom ei skjære til omtrent med en gang å satte seg til ved den døde å begynte å kjefte...tenkte vi skulle stoppe denne storkjefta skjæra men Petter bommet denne gangen :mrgreen: '

 

DSC00242.jpg

 

litt lengere opp for skjæra ligger den ene vingen..våpenet var ei tikka t3 synth med lydemper i kal 308 med ei normakule.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen ravner, kråker, skjor og nøtteskrike nedpå åtene i dag. Skal, skal ikke. Syns det er litt dumt å skyte disse, da de lokker rev til området. Vel, klarte ikke å holde meg, og klaska nedåt ei ravn som ikke forstod helt alvoret da jeg forsiktig åpnet verandadøra. Kråkene er jæ... sky og har lært noe i høst. Ravna er faktisk lettere å ta. Holdet var 70-80 m. 40 grs Blitzking gjorde vei i vellinga. Hadde jeg hatt hagle, tror jeg at jeg kunne ha tatt ei ravn til som sirklet nærme huset etter skuddet. Men det er viktig å ikke avsløre seg heller. Ventet 2-3 timer før jeg hentet ravna. Gikk plystrende en runde nedpå atlega, virket uinteressert, kom "tilfeldigvis" forbi ravna og var snar og putte den i baklomma før jeg plystrende gikk videre. Ingen kråkefugler forstod at det var jeg som hadde skutt denne..... :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute og lokket idag. Selvsagt var spillerens batterinivå lavt og det gikk ut over resultatet, fordi spilleren vrengte. Fikk inn et par ravn og noen skye kråker som må ha skjønt at det var ugler i mosen.

 

Fikk skutt den ene ravnen.

 

Første gang siden september dette og jeg gir meg ikke med det første. Litt tregt på denne tiden og det blir tregere jo nærmere vinteren man kommer.

Link to comment
Share on other sites

hadde en spennende sitvasjon i sta...søsteren min la ut noen brødbiter for meg ute på jordet slik at jeg kan følge med ifra vinduet om det skulle komme en skabbrev eller en kråkefugl...får plutselig se ei skjære sitte ca 70m ute på jordet...går opp på soverommet og lader salongrifla med subsonic, med det samme jeg ser ut av vinduet kommer det en kråkeflokk på ca 20-30stk + EN ravn...ravnen sirkler veldig lavt og jeg ser at den skal til å sette seg så jeg lurer salongrifla kjapt ut av soveromsvinduet samtidig som den setter seg...får vingeknoken på ravnen i trådkorset med en gang på ca 40m å trekker av rolig "phft" og ravnen slår i krampe med vingene..gir den et kjapt skudd til og det ble helt stilt

 

DSC00249.jpg

 

rått :P

 

skjøt også en trost i går med denne patronen og ekspansjonen er veldig bra...trodde ikke det skulle gå så hardt utover fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Idag ble det skikkelig fangst:D.

Sto opp tidlig for å se været da jeg fikk hakeslipp. Det blåste så inn i Helv..

Så da tenkte jeg at det ikke ble noe tur idag da. Men like før jeg sovnet hørte jeg kråkelyder utenfor vinduet. Da kastet jeg på meg klærne og utstyret og dro ut.

14112009626.jpg

Brukte 17.HMR med lydemper. Hulspiss, V-Max og prøvde til og med helmantel en gang og ravnen var død i skuddet.

Tror nesten det er bedre å bruke rifle med lydemper enn hagle. Det blir et lite smell og fuglene kommer fortere tilbake og det må flere skudd til for at dem skal fly langt bort.

Lagde meg et skjul som dere ser på bildet. Skjøt først en ravn og la den ut slik at det så ut som den satt og var levende. Så kom det en ravn og satt seg ved siden av som jeg skøt. Så var det å springe å rette den opp slik at dem så levende ut.

Til slutt ble det en ganske stor flokk ja :lol: .

 

 

Blir vel en tur i morgen også:).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven :shock:

Gratulerer, det der var faen meg ikke dårlig :mrgreen:

Tenkte å ta en tur på avfallsanlegget og skyte noen kråker med hubroen, søndag er eneste dag jeg kan jakte på morgenen der :roll:

 

Ser det er meldt gråvær,litt vind, men ikke noe regn. Åssen funker det på "hubrojakt"

Planen er å ta inn småflokker på vei inn på avfallsanlegget. På ettermiddagen ville det vært håpløst da 350 kråker sitter der og alle sammen stikker etter 1. skuddet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...