Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg hartilgang til en stor eiendom som jeg har mulighet til å jakte kråker på med salonggevær, og det er veldig mye kråker i området.

 

Jeg er ikke dreven når det kommer til kråkejakt, så kunne trengt noen tips.

 

- Jeg har skutt noen kråker allerede, men det virker som om resten av kråkene (og da snakker vi alle de andre kråkene) kvier seg for å sette seg i treet der jeg har felt kråker før, selv lenge etter at kråken er død og fjærnet. Husker de virkelig så god, eller skjønner de andre kråkene hva som har skjedd der? Er det eventuelt en annen måte jeg bør jakte på for å unngå dette?

 

- Fungerer det å legge ut åte, eller vil kråkene skjønne at det er noe galt med en gang første kråken blir felt?

 

Det jeg rett og slett er ute etter er en effektiv måte å jakt kråker på, så gjør at resten av kråkene fortsatt holder seg i området. Alle tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

veldig mye

 

- Jeg har skutt noen kråker allerede, men det virker som om resten av kråkene (og da snakker vi alle de andre kråkene) kvier seg for å sette seg i treet der jeg har felt kråker før, selv lenge etter at kråken er død og fjærnet. Husker de virkelig så god, eller skjønner de andre kråkene hva som har skjedd der? Er det eventuelt en annen måte jeg bør jakte på for å unngå dette?

 

 

 

!

 

ja,kråkene lærer fort hvor dem er trygge,ja til og med hvilket vindu/dør i huset som er farlige når dem åpnes!

her sitter kråkene på plenen hos meg..(kan ikke skyte dem der for jeg har hovedvei i bakgrunn),og det vet dem godt.men på åta/jorde nedenfor huset er ikke ei eneste kråke som tør å sette seg :roll: selv med mye mat. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Våkna av att revevarsleren peip. Såg ut glaset og der satt det 10 skjorer på åtet. Gjekk opp på loftet og opna glaset men da stakk dei og satte seg litt lenger unna. Skaut ei skjor i eit tred litt unna. Og så pakka eg sammen rifla for eg tenkte att alle stakk. Men etter 5 min kom dei jammen igjen og det blei enda ei skjor før eg stakk på jobb :D

Link to comment
Share on other sites

hehe :P idag skal jeg ut å sette meg på åta"en min :D men først må jeg bli ferdi med skolen :evil:

 

Heldig du...selv må jeg bli ferdig med jobb, og så familieforpliktelser......og da er det mørkt.

 

Men, de sier det blir likar sia :wink: Det blir vel kanskje en frihelg snart :D og da skal jeg ha idrift lyset på åta så kan jeg kikke etter mikkel på kveldstid og plukke noen kråker på dagtid i helgene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe :P idag skal jeg ut å sette meg på åta"en min :D men først må jeg bli ferdi med skolen :evil:

 

Heldig du...selv må jeg bli ferdig med jobb, og så familieforpliktelser......og da er det mørkt.

 

Men, de sier det blir likar sia :wink: Det blir vel kanskje en frihelg snart :D og da skal jeg ha idrift lyset på åta så kan jeg kikke etter mikkel på kveldstid og plukke noen kråker på dagtid i helgene :mrgreen:

 

hehe :D den er lur den :wink: har en del skoleforpliktelser jeg da :evil: hvordan går det på reveåtaen din da ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en spennende lokkejakt i ettermiddag. Vindstille og skyet virker å være et vrient vær for tiden, da de tydeligvis foretrekker sol og en anelse vind. Hørte noen ravner svare på lokken min i en fjellside ca 6-700 meter unna. Slik holdt vi det gående ca en time halvannen. Noen kråker svarte også et stykke unna, men det var ikke lett å høre hvor dette egentlig kom fra, grunnet ekko.

 

Iherdig innsats i form av aktiv bruk av cd spilleren som ble løftet rundt i sirkel. Dette gir ofte resultat om de er trege. En annen ting er at jeg ofte deler opp lydene ved hjelp av pauseknappen. slik blir lydene mer varierte og dette virker forbausende bra på treg fugl. Jeg har hele tiden sittet musestille i en granklynge, noe som nesten er et must under slike forhold.

 

Først skimter jeg en kråke ca 100 meter over meg. jeg prøver å sentrere spilleren direkte opp mot den. Flere ravner er nå på samme sted. Gjør samme prosedyre med de. Det funker!

Plutselig hører jeg tunge vingeslag rett over meg. Kort fortalt kommer det inn en flokk på ca 15-20 ravner og noen kråker. Jeg har kun kombi med meg . jeg venter til en ravn har landa. Den får ei haglsuppe i skallen. deretter spretter jeg ut til kanten av grana og lader i et nytt skudd. Fuglene er tydeligvis forvirret og de flyr i kryss. Jeg klarer å felle 2 ravner til, mens jeg elegant bommer på ei kråke som kommer flygande kjapt forbi.

 

Mvh Erik, som venter på sol og en anelse vind;)

Link to comment
Share on other sites

det finnes ikke ryper, det finnes ikke skogsfugl..........

 

men ravn og kråker kan du sikkert telle ett par hundre av! (spørst bare hvor raskt du mister kontrolen)

 

satt og leste litt om kråkefeller her.....

 

Kråkefellen min ble ferdig idag og den er ikke liten (3,80l x 4,0h x 3b)

stigen er 220cm over bakken, i impregnert materiale og grønn plastbelagt industrinetting......

 

Ravnen satt 100 meter unna i ei stor gran og lurte på hva som foregikk....

 

Uansett stigen har 2 hull med 37 x 37cm åpning er dette for stort ? (15-20) cm pning på resten)

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett stigen har 2 hull med 37 x 37cm åpning er dette for stort ? (15-20) cm pning på resten)

 

37x37 virker noe stort. Det hullet bør du lage litt mindre.

Spenn opp et fiskesnøre eller en streng ca 25 cm under hullet så får ikke fuglene flydd opp til inngangslukene.

 

:D BILDER :D

Link to comment
Share on other sites

Kråkefellen jeg bygget står i fare for å bli omdøpt til kaninbur størrelse XXL. :?

Den er bygget og plassert slik den skal, men problemet er trolig at jeg bor med litt for lang avstand til butikker og tettbebyggelse. Få kilometer unna vasser man i kråke, men hos meg er det lite å lokke på. De få som har fast tilhold i området virker helt uinteressert i det som bys på i fellen.

 

Nå har jeg riktignok kun prøvd å lokke med slakt-/matavfall. Kanskje jeg heller burde legge oppi noen struttende handleposer og brukte begere fra en burgersjappe... :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe :D den er lur den :wink: har en del skoleforpliktelser jeg da :evil: hvordan går det på reveåtaen din da ? :mrgreen:

 

Stille med rev, men det er innom noen kråker å lukter på grabukken jeg har lagt der (trafikkdrept sauebukk av type gammelnorsk villsau) skikkelig hæselig lukt.

 

Får suplere med slakteavfall når Elg og Rådyrjakta starter og kjørepå med alskens saker når det blir frost, det mest morosomme er fiskeslo med ferskvann som har fått fryse til en solid klump i Gildebakken før det blir lagt ut, da har både rødpels og fjærballene noe å jobbe med mens det er frost.

Link to comment
Share on other sites

 

hvis du greier å lure ravnen inn i fella da..... :roll:

jeg har enda ikke greid det..... :roll:

 

 

 

det må no vl gå!!!

 

felle åpen i 1 dag det er 40 ravn ved fella!!!!!

 

en eller annen gang må jo en jævel vær så dum att han hopper og jeg tror det er gjort med 1 nedi!

 

VED fella,og I fella er to forskjellige ting....ravna er for glup til å gå i slikt lureri...

Link to comment
Share on other sites

sleit meg ihjel for å legge ut reveåte i går (masse gåing tung sekk). og i dag har ravnen ete det opp :evil: so etter mine "reglar" blir det dødsstraff :twisted:

 

Ja...er det ikke typisk.

 

Så noe i fjordvinter på ett eller annet forum eller blad...har ikke prøvet det selv, men ca sånn går historien.

 

De hadde gravd ett hull i bakken som de hadde åta i, for så å legge en palle med en stein oppå over hullet.

 

Fri innsikt og luktemulighet til godsakerne, men vanskelig å få tak i det.

 

Når reven grov hull under pallen og dro utover avfallet fikk fuglene tilgang til det etter å ha måttet sittet der i noen uker å siklet, så steinsatte de revehullet og fylte opp åtet igjen, og så var det pån igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dæven, dette var utrolig spennende, i dag kom det ei kråke og gikk til angrep på hubroen! Utrolig å se hvor tøft den gikk på! Det var i grunn like før jeg ga opp hele hubroen, da jeg har prøvd mange ganger kombinert med lokking uten å lykkes! Regner med at årsaken er at jeg bare har en egnet plass å jakte på , slik at kråkene har blitt mistenksomme..

Link to comment
Share on other sites

Dæven, dette var utrolig spennende, i dag kom det ei kråke og gikk til angrep på hubroen! Utrolig å se hvor tøft den gikk på! Det var i grunn like før jeg ga opp hele hubroen, da jeg har prøvd mange ganger kombinert med lokking uten å lykkes! Regner med at årsaken er at jeg bare har en egnet plass å jakte på , slik at kråkene har blitt mistenksomme..

 

Ta vare på en kråkeskrott og heng den i klørne på Hubroen...he he he... :D

 

Og når de skjønner tegninga og ikke lengre lar seg lure av det, så kjører du på med ett Reveskinn i ett tau, du kan spenne opp tauet som en båtfortøyning og dra skinnet frem og tilbake eller bruke en sykkelslange som strikk før skinnet og tau inn til jegeren.

Første gangen jeg gjorde dette ble kråkene helt rådville å viste ikke om de skulle angripe rødpelsen eller hubroen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok, etter flere misslykkede forsøk på å lokke gråkappene da de sitter på åta, bestemmte jeg meg for å prøve noe nytt! Nå skulle jeg holde kjeft ;-) Har funnet ei fin rute inn mot åta der det er såpass tjukk småskog at det går an å snike seg ganske nærme åteplassen. Dette viste seg å være utrolig spennende det også, kom såpass nærme at jeg såg de søte fuglene herje rundt på åteplassen. Så var det bare å sitte musestille under småfuruene og vente til vakta tok seg en runde. Det viser seg at en eller to gjevnlig tar en inspeksjonsrunde, og da kan det fort hende at de kommer på skuddhold! Hadde is i magen og slapp forbi en del kråker, morsomt å observere hvordan flokken fungerer. Men da det kom en stor fin Ravn/korp på skuddhold klarte jeg ikke dy meg: nittedals zink nr 4 dro i vei, og fant faktisk målet. Blir et skikkelig dunk da min første ravn treffer bakken fra 20 meters høyde, he he..

 

Korpejeger.jpg

Link to comment
Share on other sites

I det eg kom heim frå skulen, krydde det av ravn på åtet! Tok hagla og sneik meg opp: Satt meg ned, det kom ein ravnsom flaug i ring over meg (25m), satt for tett so gikk utpå bøen og skaut. ravnen datt i skuddet! usikker på ammo, men det var ihvert fall grovt nok (us 1 :mrgreen: ) bilder kommer!

 

2v9umqd.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det ble ikke så mange kråker helga akuratt :oops: tok med meg hubroen i dag og det gikk i lange tida før ei nøtteskrike fløy rett over meg å satte seg i det nærmeste treet å kjefta på hubroen, det var det siste den gjorde før den fikk en haglskur :wink: , like etterpå skjøt jeg duoble på ringduer :D

 

skal til med reveåte snart nå og da regner jeg med kråkefuglene finner dette snart :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...