Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

... Jeg henter de når jeg er ferdig for dagen.

Gjelder dette under åtejakt på ravn også? Eller vil døde fugler skremme dei andre som lever? :?

 

 

Jeg har liten eller ingen erfaring med åtejakt på ravn. Men om du henter fuglene etter at de er skutt, så tviler jeg på at ravnen kommer tilbake samme dag. Ravnen kan se deg på flere hundre meter om ikke kilometer.

 

Ravnen og kråka er smarte og skeptisk til omtrent alt. Det er bare ungfuglene som gjør feil, og gjerne redder en i utgangspunktet spolert dag.

Link to comment
Share on other sites

mitt tips til deg er og kjøpe en liten donge med lokkekråker. Hent så brød på matbutikker som kaster flere søpelsekker vær dag, mate kråkene 2 dager og så setter du deg i sjulet helst med dempa 22lr.. Dra til plassen før det blir lyst og sett opp lokkekråkene gjem deg godt! Og vent på morroa :mrgreen:

Når det begynner og bli lyst kommer alt fra enkeltkråker til små flokker, skyt dem ettervært som de kommer :wink:

da rekker jeg som oftest mellom 20 og 50 kråker før det blir stille i "trafikken"

 

Da skal jeg bestille noen av dem, tviler på at dem ser meg inne i bua. Har to glugger på 10x10 cm bruker veldig ofte 22lr med demper. Jeg er aldri ut av bua før jeg reiser hjem, det som blir skutt blir liggende til dagen er over. Hadde vært moro å lykkes litt for har fått helårs jakt der, avlivning av skadedyr som dem kaller det. Rev, ravn, kråke, skjære ++.

Link to comment
Share on other sites

Om de ikke kommer igjen, har de enten sett eller hørt deg. Tror du undervurerer fuglene......

 

Du må gjerne fortsette og sitte der, men jeg jan garrantere at det blir slik fremover også. Lokkekråker kan nok gjøre susen, men uten en cd spiller betviler jeg at det vil virke noe særlig. Har prøvd dette mye selv, og de bryr seg fint lite om lokke kråkene. Litt lyd, så begynner det å skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik ordning på et avfallsmottak her selv, og det er VELDIG mye kråker og ravn. Om morgenen kommer de inn i flokker på 2-20 stk i spredt ut på et par timer, og jeg tror faktisk at dersom du bruker noen lokkekråker og et åte som har et godt "blikkfang", så kan du nok ha bra suksess med 22lr og demper, men jeg tror faktisk at en cd-spiller ikke vil være helt optimalt her.. Kråkene er veldig gode til å høre hvor lydkilden kommer fra, og blir fort skeptiske dersom det kommer kråkelyder fra en campingvogn el. :lol:

Jeg tror også at du burde rigge deg til slik at du ikke trenger å stikke løpet ut av glugga. Da demper du lyden ytterligere og de ser ikke pipa så lett.

 

Greia er at de kommer i små flokker, og ikke en eneste stor flokk. Da aner de ikke hva som har skjedd før de ankommer plassen :mrgreen:

 

Må bare legge til at det funker utmerket med hubro, hagle og cd-spiller på avfallsanlegg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stikker aldri pipa ut da stikker fuglene med en gang, men har nå brent en cd med ravn og kråke lyder. Boomblaster har jeg i kjelleren så med en fjernkontroll på den kan jo den stå litt skjult ute... Har kjøpt meg en 22-250 som om litt bør være klar til litt kråke\ravn på langhold :D

Link to comment
Share on other sites

... Jeg henter de når jeg er ferdig for dagen.

Gjelder dette under åtejakt på ravn også? Eller vil døde fugler skremme dei andre som lever? :?

 

 

Jeg har liten eller ingen erfaring med åtejakt på ravn. Men om du henter fuglene etter at de er skutt, så tviler jeg på at ravnen kommer tilbake samme dag. Ravnen kan se deg på flere hundre meter om ikke kilometer.

 

Ravnen og kråka er smarte og skeptisk til omtrent alt. Det er bare ungfuglene som gjør feil, og gjerne redder en i utgangspunktet spolert dag.

 

Dette kan ikkje stemme. Ein morgon var eg ute på åtejakt på ravn, eg skaut 4 stk og kompisen min skaut ein. Og vi sprang bort og hente ravna etterkvart som vi skaut... Merkeleg.

Link to comment
Share on other sites

Lokkekråker kan nok gjøre susen, men uten en cd spiller betviler jeg at det vil virke noe særlig. Har prøvd dette mye selv, og de bryr seg fint lite om lokke kråkene. Litt lyd, så begynner det å skje noe.

 

dette er rett og slett tvert imot det jeg har erfart :shock:

når man bruker hubro og skal ha kråkene agrisive da funker det med cd spiller, men jeg liker og bruke fløyte fremfor det ijen. men samma det :)

man når kråkene skal lande på åte funker det best for meg at det er helt stille, rolig steming, slik at de føler seg trygge :)

 

mine erfaringer.

 

men ser ikke bort ifra at du får det bra til med cd-spiller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikkje stemme. Ein morgon var eg ute på åtejakt på ravn, eg skaut 4 stk og kompisen min skaut ein. Og vi sprang bort og hente ravna etterkvart som vi skaut... Merkeleg.

 

Dumme fugler dere har;) Her kan du ikke vise ditt nærvær uten at de forsvinner på ubestemt tid.

 

Nok litt tilfeldig for dere dette. Bare til de blir vant med at de forbinder stedet med fare så stikker de fort og forblir vekke.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noen som har noen tips til gode steder hvor jeg kan jakte skjære og kråke (gjerne rev og) i Bergensområdet?

 

Har 2 steder jeg har prøvd meg på, skog som ligger ca 0.5-1km fra vei og boligområder.

Problemet er at jeg aldri ser eller får lokket inn fugl der, men jeg ser vanligvis alltid fugl på vei til terrenget (hvor jeg ikke kan lovlig/sikkert skyte).

Link to comment
Share on other sites

Ble min andre kråke rett før fredninga. Tatt på 80 meter i hodet med .22LR og døde momentant. Ble liggende i toppen av grana en liten stund før den datt ned. Noen dager før var det ei skjære som fikk hull midt mellom øynene på treet nedenfor (70meter). Ikke så ofte kråkefuglene viser seg her, men ofte nok til at bestanden krymper..

Noen som har prøvd å spise skjære?

 

klarer ikke få sendt bilde fra mobil til pc..... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eti kråke, og det er vel ikke noe jeg gjentar med det første. Vel, det smakte helt greit, men det var ikke godt heller..

Skjære har jeg ikke turt å smake på enda, er ikke akkurat så mye kjøtt på dem heller..

Nøtteskrike smaker greit, i blant. Andre ganger kan de smake skit. Kanskje på grunn av eikenøtter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har holdt på med kråkejakt i 3-4 år snart. Er veldig heldig med øya jeg kommer fra, for der har kommunen fastsatt at utenom obligatoriske fredninger(romjul, påske, osv) så er det tillatt å jakte på både ravn og kråke HELE året, inkludert i hekkeperioden. Dette kan kanskje virke banalt og feigt for mange, men jeg mener at kombinasjonen av kråkas intelligens og at den er så lite attraktiv å jakte på, gjør dette til en effektiv fordel norges få kråkejegere har. Nå jakter man rådyr, hare, skogsfugl og rype, for å beskatte bestanden, men man sitter samtidig igjen med nydelig viltkjøtt etterpå.

Jeg hører om at folk spiser kråke, selv har jeg lovet meg selv at jeg skal prøve, men det er jo ikke derfor man jakter kråke fortrinnsvis. Man jakter den for å spare faunaen og miljøet ellers for "unødvendig" beskatning. Jeg vet jo også at i enkelte kommuner får man skuddpremie på kråke, men i de kommunene det gjelder er den latterlig lav. Her på herøy får man 25 kroner for en kråke, og i den moderne tid, der våre høyeste politikere har forbudt bly, koster en god kråkepatron ca 15kroner. (Nå skal det sies at jeg bor på en liten øy, og handler derfor i nærmeste by som blir Sandnessjøen, der utvalget ikke er altfor stort).

Jeg bruker stort sett leirdueammunisjon, men på hold over 25 meter duger denne lite, i forhold til en god nitendals tungsten matrix, hvor kråka har klappet sammen på godt over 30 meter. Nå skal jeg ikke påstå at jeg driver med noen "villmannsskyting på absurde avstander" men med en skikkelig god patron kan man drepe byttet effektivt på 30 meter.

Uansett, tilbake til trådstarter: jeg merker meg at du skriver: Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har nå en foxpro lokker som jeg har kråkelyder, både ekte og innspillt av Bob Aronsohn, mr. kråkejeger i USA.

Min oppfatning etter både erfaring og studie, er at den amerikanske kråken har et litt anderledes mål enn den europeiske. Sam Neyt er en Belgisk mann som i flere år har utviklet kråkelokker, siste skrik er en kråkelokk, spesielt utviklet for europeiske kråker. Denne har jeg tilegnet meg, og jeg er veldig imponert. Men jeg skal være forsiktig med å skryte for mye av den, siden jeg enda ikke har fått prøvd den på jakt, men de gangene jeg har åpnet vinduene og blåst, har det ikke gått mange sekundene før en kråke eller to har kommet seilende for å se hva som foregår.

Men denne fjøyten er ikke bare konstruert for å etterligne et nødskrik, heller et "oppmerksomhetssignal", for når kråkene kommer seilende over huset et par-tre ganger, og ikke ser noe, kommer de ikke tilbake.

Derfor er jeg utrolig spent på å bruke åte og kråke-bulvaner til denne fløyten.

Sam neyt har for øvrig en presentasjon av fløyten på Youtube, og man får kjøpt fløyta bl.a på Jaktfall.no

 

Jeg må samtidig få forklare metoden vi bruker når vi jakter kråke i hekketiden. Vi venter til ungene er så store at vi får skuddpremie for den(føttene er blitt kraftige, svarte og klørne er markante). Så klatrer vi opp i treet og henter ungene. Mens vi har dem, samlet på bakken, bruker vi kråkelokken til å lage nødskrik, slik at "mor og far" blir svært så irriterte at de kommer innenfor skuddhold. Etter at en eller to er skutt, tar vi humant livet av ungene, og vips, opp til 6 kråker på en gang.

 

Nå ser jeg nesten på kråkene som en pest, det er så forferdelig mye av den, og jeg setter den på lik linje med mink, som man kan jakte så og si hele året. Jeg syns det er kjempefint å lese at så mange er engasjert og liker kråkejakten, og håper dere fortsetter med det, samtidig som det blir regelmessige fangstrapporter i tråden Kråkejakt09/10.

Mvh IvoRei

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette kan ikkje stemme. Ein morgon var eg ute på åtejakt på ravn, eg skaut 4 stk og kompisen min skaut ein. Og vi sprang bort og hente ravna etterkvart som vi skaut... Merkeleg.

 

Dumme fugler dere har;) Her kan du ikke vise ditt nærvær uten at de forsvinner på ubestemt tid.

 

Nok litt tilfeldig for dere dette. Bare til de blir vant med at de forbinder stedet med fare så stikker de fort og forblir vekke.

 

Lønner seg å være litt mindre bombastisk i uttalelser rundt jakterfaringer.. :roll:

Har jaktet kråke i mange år, både med hubro, utstoppet hønsehauk, både med og uten kråkeskrik på kasett, og uten lokk i det hele tatt...da med beveglige lokkekråker og matavfall. I alle tilfeller er det de minst erfarne kråkene som oftest går på "limpinnen", men også de gamle erfarne innimellom. Selvsagt fordufter de tilstedeværende kråkene når man viser seg ved å hente død fugl, men nye kommer alltid til, og selv de skremte vender tilbake etter noen dager. Kråkefugl har riktignok en bedre utviklet ressoneringsevne enn mange andre fugler, men de opererer alltid etter et kalkulert risikomønster når det gjelder å skaffe seg føde, ...så dersom bulvan-jakten går i stampe, så gå over til for-jakt en periode, det er den monotone jaktformen som "lærer opp" kråkene, ikke nødvendigvis måten den utføres på.

Døde kråker (helst da med buken i været) kan faktisk være effektive "magneter" på andre kråker, men de ankomne må da skytes relativt kjapt (med hagle) da de stort sett bare flyr skrikende rundt noen ganger før de fordufter, så 22LR gir heller få sjanser da. "For-jakt" (matavfall/døde dyr etc) fungerer fint hvis utført ved nærstående hvile/sitte-trær, da kråkene gjerne setter seg der først/etter, og kan plukkes med 22LR.

Link to comment
Share on other sites

..Jeg bruker stort sett leirdueammunisjon, men på hold over 25 meter duger denne lite, i forhold til en god nitendals tungsten matrix, hvor kråka har klappet sammen på godt over 30 meter. Nå skal jeg ikke påstå at jeg driver med noen "villmannsskyting på absurde avstander" men med en skikkelig god patron kan man drepe byttet effektivt på 30 meter.

Mvh IvoRei

 

Slike utsagn kommer gjerne fra de med liten erfaring. Har jaktet i 36 år, så tør påberope meg endel erfaring, men allikevel er det relativt godt kjent at det er jegeren og ikke utstyret som avgjør. På samme måte er det ingen begrensninger i en 24grams trap/skeet-patron for å felle ei kråke ut mot 35m (som forøvrig er generell anbefalt max-skuddhold på vilt mindre enn gås,rev og rådyr) Det er haglas trangborring i samsvar med patronvalg som avgjør. Full choke og 24gr trap funker fint selv til tiur så lenge skytteren er god. Bommer man så bommer man, uansett hold og ladning. Erfaringsmessig er relativt grove hagl kombinert med tette skuddbilder (halv/full choke) mer enn godt nok så lenge skytteren er god og holdet innenfor 35/40m på kråke. Skal man forsøke å kompensere manglende skyteferdigheter/avstandsbedømninger med tunge ladninger, så er man på villspor.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig er relativt grove hagl kombinert med tette skuddbilder (halv/full choke) mer enn godt nok så lenge skytteren er god og holdet innenfor 35/40m på kråke. Skal man forsøke å kompensere manglende skyteferdigheter/avstandsbedømninger med tunge ladninger, så er man på villspor.

 

 

 

Dette stemmer overhode ikke. Jeg og jackrussel har skutt måse med tunge ladniger med hagl i nr 5 eller 6, som er MYE mer effektivt enn samme ladning i hagl nr 1,2 eller 3.

De mindre haglene holder oppe hastigheten over en lengre periode enn de grovere, så det stemmer nok ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leirduepatroner med hastighet OVER 410-20 m/s kan faktisk brukes på det meste av lite fuglevilt på hold opp mot 35m, med det sagt så er det jo svært få patroner som kommer opp i den klassen.

 

Rio blue steel 32g er DEN BESTE på kråkejakt etter min mening, med hastighet over 440 m/s detter måkene/kråkene rett ned på 40m :twisted: Tungsten er unødvendig, og nitedals tungstenpatroner har en latterlig dårlig hastighet på bare 319 m/s i 4er utgaven, noe som er alt for dårlig selv om materialet er litt tyngre. Dyrt er IKKE alltid best.

Når det gjelder ynglefredninga, er det kanskje ikke det smarteste å legge ut om hvordan du dreper kråkeunger som ikke engang kan fly?

Du kan gjøre hva du vil for min del, men enkelte kan reagere på slikt, selv om du har lov, noe vi jo ikke er sikre på om du har..

Link to comment
Share on other sites

Leirduepatroner med hastighet OVER 410-20 m/s kan faktisk brukes på det meste av lite fuglevilt på hold opp mot 35m, med det sagt så er det jo svært få patroner som kommer opp i den klassen.

 

Rio blue steel 32g er DEN BESTE på kråkejakt etter min mening, med hastighet over 440 m/s detter måkene/kråkene rett ned på 40m .....

 

I utgangspunktet ganske enig, men vil bare poengtere at det er kombinasjonen prosjektil(haglstørrelse)/hastighet som gir den nødvendige anslagsenergien som dreper eller ikke, innen en gitt avstand. Ergo, er holder kort (sagt på en annen måte: velger man å skyte på korte avstander) så kan man selvsagt velge enten små hagl og/eller svake ladninger/hastigheter.

Personlig skyter jeg helst på "sikre" hold, så patronvalget føler jeg underordnet så lenge effekten blir den ønskede :)

Link to comment
Share on other sites

Heia,

 

Er det noen som kan hjelpe meg med kråkelyder? Har tenkt meg ut med plastfugl og cd-spiller og har problemer med å få tak i kråkelyder. Ser det ligger noen lyder på svartkrutt.net men får ikke til å laste de ned. Ravn hadde også vært fint. På tide å prøve å gjøre forholdene litt greiere for alskens hønsefugl...

Link to comment
Share on other sites

Trosse kong vinter i dag, og la ut på en økt i -18 blå. Faen hva denne jaktlysten får en kar til å gjøre :mrgreen: . Etter endt jakttur var det ikke bare gradestokken som var blå :oops: . Så kun ei skjær som fløy forbi på fint hagel holdt, men med Quad`n i hånd gikk det dårlig... Men virker som det er lite aktivitet i skogen når det er så kaldt. Med unntak rundt huset, som er i et tettbebygd strøk :x

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes vi bare kan konsentrere oss om kråkejakt og gi rapporter og planer om kråkejakt:)

 

Mulig jeg skal til helga på søppeltippen med 6,5x55 og først snike meg inn på hold og skyte en kråke å legge den innenfor skuddhold og legge meg usynlig. Vente til en til kommer og blir forbannet på den som sitter der og ikke sier noen ting og setter seg ved siden av og skyte den også:)

 

Gjorde dette sist gang men da hadde jeg 17.HMR med lydemper og skøt 20 ravner:) Men siden rifla smeller så voldsomt så tror jeg det ikke blir så godt resultat. Så før å tråden her at hvis man bruker cd spiller og ikke retter opp de kråkene man skyter å bare la dem ligge der de ligger etter man har skutt dem så fungerer det utmerket. Hva om man ikke bruker cd spiller men bare en kråkefløyte? Så ligger man 40 m unna kråkene. Eller fungerer det å bare skyte dem å la dem ligge der og være stille? Ikke springe å rette dem opp slik at det ser ut som at de sitter og spiser?

 

Siden jeg bruker 6,5x55 så blir det jo et voldsomt bang og da tror jeg kråkene vil fly bort for en stund. Da er det jo mulighet for å springe å rette kråkene opp. Gjorde det sist gang men jeg tror jeg var heldig og fikk så mange fordi jeg hadde lydemper.

 

Noen andre som har planer for helga?:)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, da er følgende bestilt:

http://www.rchuntingstore.com/servlet/t ... GHG/Detail

2 stk ravnedecoys, med "flock" coating

 

http://www.rchuntingstore.com/servlet/t ... AIR/Detail

Kråke med flaksende vinger

 

http://www.rchuntingstore.com/servlet/t ... PLE/Detail

Kråkemagnet med 3 kråker på, også flockcoata, anbefalt av selveste "kneppern" faktiskm, så da er det hvertfall 1 greit innlegg han har kommet med :roll:

Tror dette kommer til å funke knallbra, bare se denne filmen fra tyskland eller no hvor de bruker den:

http://www.youtube.com/watch?v=fN4ySkwZnSg

Link to comment
Share on other sites

Fint om du gir tilbakemelding på om den flaksekråka funker sigurd2.

 

Jeg har den rullerende greia med 3 kråker. Den fungerte ikke i det hele tatt for vår del. Prøvde mange ganger, men det virket som at kråkene/ravnen ble støkt rett og slett. Gikk tilbake til cdspiller uten bulvan eller lokkefugl og da ble det fart på sakene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen kråker,skjærer og ravner(bl.a. 2 ravner på et skudd :) ) fra glugga jeg har til revejakt, men fra i høst har jeg ikke skutt noe. Det virker som reven tar en lang pause fra åta når det ligger kråker og ravn der(spesielt ravn). Det kan jo være tilfeldig, men det virker nå slik, så da får kråkene ha en pause ennå en stund. Har vurdert å lage et eget åte hvor jeg kun skyter fugl. Hvordan er erfaringen deres med kråker og ravn på åteplassen for rev?

Link to comment
Share on other sites

Trur jeg hadde fjernet fuglene hadde jeg vært deg. Det er jo di fuglene som skal markere til reven at her er det mat, men når dem ligger døde der så er nok reven også skeptisk. Det kommer ikke kråker, skjære osv. på åta igjen så lenge de fuglene ligger der. Jeg skøyt ei skjære og lot den ligge der. Så ikke en fugl i nærheten etter på. Nå har det tatt seg opp litt mer, men det er 3 måneder siden jeg fjernet skjæra.. Dette er i hvertfall min erfaring :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mange kråker på en liten åte plass i nærheten av en større søppel plass.

Her har jeg latt skjære og kråke ligge på skudd plassen.

Uten unntak har fuglen vært vekk neste morgen, de gangene det har vært sporsnør har jeg sett at det er rev eller liten hund som har forsynt seg med fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Trur jeg hadde fjernet fuglene hadde jeg vært deg. Det er jo di fuglene som skal markere til reven at her er det mat, men når dem ligger døde der så er nok reven også skeptisk. Det kommer ikke kråker, skjære osv. på åta igjen så lenge de fuglene ligger der. Jeg skøyt ei skjære og lot den ligge der. Så ikke en fugl i nærheten etter på. Nå har det tatt seg opp litt mer, men det er 3 måneder siden jeg fjernet skjæra.. Dette er i hvertfall min erfaring :mrgreen:

 

Det har hendt at jeg har skutt kråke, og etter litt venting i bua kommer det først noen overflygere som flyr veldig høyt for så å komme nærmere og nærmere. Så setter de seg i trærne rundt om og kommer så forsiktig ned på åta igjen. Men når jeg da skyter en til virker det som resten av dagen er åta kråkefri.

Jeg fant også ut at å skru fast et "stativ" med flere rør(jeg bruker 4 rør) stikkende ut fra gluggeveggen under åpningen jeg stikker løpet ut, gjør at ikke kråkene flyr straks jeg stikker løpet ut og skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Fint om du gir tilbakemelding på om den flaksekråka funker sigurd2.

 

Jeg har den rullerende greia med 3 kråker. Den fungerte ikke i det hele tatt for vår del. Prøvde mange ganger, men det virket som at kråkene/ravnen ble støkt rett og slett. Gikk tilbake til cdspiller uten bulvan eller lokkefugl og da ble det fart på sakene igjen.

 

Hmm, det var ikke gode nyheter da jeg akkurat har brukt 350 elns på den :evil:

MEN, jeg tror nå kanskje at ungkråkene og ravnene på søppeldynga her er litt dummere enn skogskråkene deres?

Har jakta mye kråke på skogen før, og det er en HELT annen verden. På dynga er det flere hundre om dagen, mest ungfugl. Det er også et naturlig sted for dem å spise, så jeg tror at de vil være litt mer frampå.

 

Skal gi rapport på flaksekråka når temperaturen kommer litt opp mot frysepunktet igjen.

Link to comment
Share on other sites

men med 25- så frister det ikke å jakte noe lenge :lol:

 

Jeg orket ikke å sitte uvirksom i dag, så tok på ullundertøy, pakket et par gensere, en fleecejakke, fjellduken og stakk til skogs. Det har vært mye aktivitet på åtet i det siste, så jeg tenkte at dette skulle avgjøres på kort tid uansett. Jeg kom frem til granbarskjulet jeg laget i går. Som vanlig krøp jeg de siste meterne med .223'en klar. Ingen fugl å se og alt som ble lagt ut i går var borte. Jeg begynte derfor å pakke ut og rigge meg til. Det bråkte noe all deles fryktelig og mens jeg holdt på kom det en ravn og satt seg ca 150 meter unna. Jeg kunne se den gjennom granbaret, men ikke finne et anlegg som koresponderte med en skyteåpning. Jeg forsøkte å få anlegg over granbaret, men det var komplett umulig. Hvis jeg flyttet på meg ville jeg garantert bli spottet, så det eneste alternativet da var å skyte fra sammenkrøket stilling og uten støtte. Det forsøkte jeg ikke på...

 

Etter lang ubesluttsomhet la jeg fra meg børsa, tok med en pose med tørrfor og matavfall og snek meg ut samme vei som jeg kom inn. Jeg gikk ut på plassen fra en annen vinkel og ravnen satt dønn i ro og betraktet meg. Jeg strødde ut innholdet i posen på snøen og snudde meg og gikk ut tilbake dit ravnen hadde sett meg komme fra. Da lettet den, fløy rett over meg og forsvant. Hadde jeg hatt med hagle hadde det blitt et enkelt skudd. Vel tilbake i skjulet krabbet jeg ned i fjellduken og begynte ventingen. En slik situasjon er ikke uvanlig og fuglene kommer som regel tilbake etter en tid. Ravnen hadde tross alt sett at jeg strødde ut flere godbiter!

 

En og en halv time senere begynte jeg for alvor og merke effekten av -23 grader. Ikke en fugl hadde vist seg. Jeg pakket tingene mine og dro hjem. Nå er det tre timer siden jeg kom meg i hus og jeg kan så vidt registrere litt varme i tærne i skrivende stund...

 

I morgen blir jeg inne. Trur eg...

Link to comment
Share on other sites

hehehe, ja Malle, vurderer å pakke meg inn jeg også, men tror ikke det blir noe postering..ivertfall ikke mye...blir mere sniking...av og til kan det sitte rundt 200kråker på revefarmen...sist jeg var ute så snødde det så jeg hadde perfekt kamuflasje i og med at jeg var hvit selv å at det snødde sidelengs skulle det litt til for at de så meg på 100m, men tror dere ikke at det kom en mann gående langs veien å skremte opp hele hurven :roll:

 

skal prøve på det samme i morgen tror jeg, men det er meldt opphold og fortsatt veldig kaldt...får bare ta en rasia å gå hjem igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har fått et tips om kråkelokk. Reveskinn. Har du et flådd reveskinn, stikk dette inn på ei bordfjøl, fest en tråd fremme i bordfjøla, legg en liten stein under bordfjøla slik at det vipper. Tråden/tauet må være så lang at det rekker dit du sitter i skjul. Dra litt i tråden/tauet slik at bordfjøla med reveskinnet på vipper/beveger seg. Dette skal funke som bare juling på kråka. Har ikke fått prøvd dette enda.

Link to comment
Share on other sites

Har fått et tips om kråkelokk. Reveskinn. Har du et flådd reveskinn, stikk dette inn på ei bordfjøl, fest en tråd fremme i bordfjøla, legg en liten stein under bordfjøla slik at det vipper. Tråden/tauet må være så lang at det rekker dit du sitter i skjul. Dra litt i tråden/tauet slik at bordfjøla med reveskinnet på vipper/beveger seg. Dette skal funke som bare juling på kråka. Har ikke fått prøvd dette enda.

 

Har brukt en slik løsning endel og det fungerer bra. Varierer litt, men som regel "tenner" kråka bedre på reveskinnet enn på hubroen. Reveskinnet er spent opp med ståltråd og står på en ramme på en trefjøl slik at den vibber når en trekker i et fiskesnøre. Tror bevegelse er det viktigeste hvis en skal bruke reveskinn, har forsøkt uten å bruke fiskesnøre og da fungerer det ikke så bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...