Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Skal teste ut ammoen jeg;)

 

Men vet ikke hvor enda:s

 

Noen som kan gi tips om grunneier jeg kan spørre for å få ryddet litt i kråkebestanden?

Hva med statsskog og slikt?

 

Bor i Trondheim... Er det noen her som jakter mye kråke og som kanskje kunne lært meg litt om det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du kan ikke dømme et merke etter et par skudd... :roll:

heilt sant, men første betingelsen er at du virkeleg treffe. sjøl bruker eg ofte leirdue skudd som første skudd på skarv, og andre skuddet mykje grovere skudd, de er fordi at eg aldri skyter skarv på meir enn max 10-15meter på første skudd og andre skudd blir som regel litt lengre. men de eg meiner er iallefalll at ein kan ikkje dømme ein type hagle skudd etter eit par skudd, vist dere skjønner hva eg mener, kluet er å virkeleg å treffe, ka skal du med kanon vist du ikkje treffer liksom?? :) og nei eg er ikkkje verdens mester i hagle skyting, men snakker om litt egen erfaring :) sorry for litt off topic

Link to comment
Share on other sites

Skaut nettop ei kråke, min første altså! :mrgreen: Skal på camping i måra so eg holt på å pakke kle og bere dei ut i campingvogna då eg såg kråka! Sprrang inn, henta salongen og cci sub, laga til eit annlegg og skaut! :twisted: Traff litt langt bak slik at kråka flaug 50m og dala rett ned! :oops:

Skutt med: Brno mod. 2 lada men CCI Sub! :mrgreen:

 

2emzy15.jpg

Link to comment
Share on other sites

ble 3 kråker i mårrest...tok bare 30sekunder :D satt enormt med kråker der i dag...løp alt jeg kunne til jeg kom rett under kråkeflokken mens de lettet i store puljer hele tiden...ble 3 bomskudd innen de 30sekundene også, så det ble litt skyting på den korte økten :D

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese om kråkejakta! :D Nå er predatorkonkurransetråden oppdatert etter at jeg kom hjem fra ferie, og de ivrigste kråkejegerne klarer fint å henge med på Topp Ti-lista! :D

 

Tråden ligger "sticky" under småviltjakt, bare les reglene og før inn fangst! :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å bruke mobilen til å spille av lokke lyder?? Altså med tilleggs høytalerene som man kan få til mobilen???

Tenkte å teste dette ut i mangel på bærbar cd spiller....

 

Det burde vel gå så lenge du får spytta ut lyden høyt nok der du sitter.

Link to comment
Share on other sites

jeg og Losn 1990 bestilte oss gåsetelt fra jaktpost.no, var å henta de i går ettermidag og prøvde de ut i kveld. Rigget oss til under en høyspentledning der kråkene har sin vante trekkrute over, gikk 5min før den første kråka lå på nytrøska åker :D

 

disse gåseteltene minner mye om slike Hideout blinds, men de er litt høyere i enden.

 

i339896905_36012_5.jpg

innvendig: hagla ble litt for lang så løpet stikker litt ut.

 

i339896906_77197_5.jpg

utløsermekanismen funket kjempebra, trakk i snora å plutselig fyker veggene til siden og du er klar til å skyte!

 

i339896907_4207_5.jpg

 

i339896908_13389_5.jpg

etter endt jakt pakker du den sammen til en sekk :P

 

det ble kun 1 kråke på hver, men vi kunne nok skutt mange flere om jeg hadde vært litt kaldere :oops: kråkene hadde ikke peiling på at vi satt nede på jordet rett under sitteplassen deres :P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Bård 308, denne layout blinden ser bra ut.

Billigere enn de fra USA. Har selv tenk på å kjøpe en slik. Men jeg lurer på maks lengde på personen som skal ligge i den kan være? Jeg er selv 200cm så da kan den fort bli for liten.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bård 308, denne layout blinden ser bra ut.

Billigere enn de fra USA. Har selv tenk på å kjøpe en slik. Men jeg lurer på maks lengde på personen som skal ligge i den kan være? Jeg er selv 200cm så da kan den fort bli for liten.

 

jeg kan sjekke det ut for deg i morgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å bruke mobilen til å spille av lokke lyder?? Altså med tilleggs høytalerene som man kan få til mobilen???

Tenkte å teste dette ut i mangel på bærbar cd spiller....

 

 

Problemet for mange er å finne en cd spiller som spiller høyt nok. Jeg hadde ikke satset på at mobilen skulle gjøre jobben.

 

Litt vind, og lyden bærer svært dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Ranger: ja vi har hørt mye om dette med å skyte på høyspentledninger derfor har vi eller aldri gjort det hehe.

 

har hørt den historien jeg også.

 

vi jakter normalt i en revefarm, men for å prøve noe nytt så posterte vi på trekkruta, kråkene pleier å sette seg til på høyspenten før de kommer inn i revefarmen...derfor posterte vi under slik at vi kunne eventuelt ta de før satt seg til.

Link to comment
Share on other sites

ble en haug med kråke i dag :D

 

 

i339910248_74917_5.jpg

tror nok en på 200cm skal få plass ja :wink:

 

Et par spørsmål:

Hvordan fester dere halmen til gåseteltet?

Er det strikk som man dytter det under eller må det ligge løst?

I så fall, må man legge på ny halm etter hver gang en spretter opp og skal skyte?

Ser den er veldig gunstig i pris i forhold til layout blinds fra USA. Men de kommer vel med strikk slik at en fester halmen i det.

Virker det som fuglen lar seg lure av gåseteltet?

 

Ble mye spørsmål :?

Håper å få noen oppklarende svar. :D

Link to comment
Share on other sites

det er strikker ja, fester halmen til disse pluss at vi legger på litt extra, hender at vi må ut med armene eller når vi skal ut å legge på plass skutt kråke i lokkeflokken så legger vi litt på av det som har kommet bort. Ellers så kan man sette på nye strikker selv...et minus med det er at det er en grov produsjonsfeil vil jeg si..alle borrelåsene er sydd på feil vei og passer egentlig ikke helt...så vi kommer til å sy på noen nye selv.

 

en annen ting er at det er god plass inni, kan legge sekken, maten, patronesker og annet pickpakk på sidene, barduner og tau følger også med.

 

Ja, kråka lar seg lure ivertfall..også duene...ble noen kråker idag også fra teltene :D

 

det beste er stolen inni...man kan finne på å sovne der inne en tidlig september morgen :wink:

 

gleder meg til å få testet det på gåsa :D

Link to comment
Share on other sites

Jakter blant annet med bård 308 med hide-outsn.

 

min mening:

 

en veldig fin hide-out, men med noen små feil ved bårelåsene(ikke paralelle). Skulle hatt noe lufting i ryggen grunnet litt klamhet etter å ha sittet en stund. Ellers er stolen veldig behagelig å sitte/ligg i, nesten for behagelig tidlig en lørdags morgen. Også god plass i telte til alt medbrakt; mat, drikke, skudd, hagle, klær og lignende. Gir en annerledes og mer spennende jakt enn å sitti i skogkanten. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette. Greit å få litt mer info da det ikke står så mye på hjemmesiden til de som selger dette produktet.

Men er borrelåsen en nødvendighet? Er det for å få igjen toppen?

Er det mye jobb å sette den i stand før jakta kan begynne?

Tenker da på å gjøre den om fra ryggsekk til telt og ha på halm, feste barduener etc.

Høres veldig behagelig ut den stolen, greit med mye plass slik at utstyret ikke blir liggende utenfor :)

Link to comment
Share on other sites

Fisk fungerer som åte til kråke og ravn. I tillegg til alt annet. Min erfaring er at åtet bør være godt synlig fra luften, så jeg legger ut brødskiver, appelsinskall og annet som "lyser opp". I tillegg legger jeg ut et par plastposer som "signalflagg".

Link to comment
Share on other sites

ble en fin tur i ettermidag...posterte oppi skogen igjen nå som vi gjorde i starten av jakta...synd vi ikke posterte litt tidligere for idag var kråka veldig flink til å trekke rett over der vi bruker å sitte.

 

ble 12 kråker på 3 jegere. 5 på Losn1990, 3 på Hovinjr og 4 på meg :D skulle ha hatt ei til men det ble fjærpoff å kråka fløy like fint så langt øye kunne se :roll::evil: slapp ho innpå 20m før det small med Saga nr2.

 

det var også en annen gjeng der å jakta kråke i dag med rifle, de fikk vist sprengt 3 stk på ganske kort tid :wink:

 

jr fikk seg ny hagle idag, så han fikk lov til å skyte først når det kom kråke, fikk jammen meg filma det å! ble ivrig da han traff :lol:

 

skal se om jeg får lagt det ut viss det er av interesse.

 

Edit: rask ute losen! hehe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner så snart jeg merker at det er aktivitet på åtet, men hvor lang tid dette tar varierer med hvor åtet er plassert. jeg jakter i skogen et stykke unna folkeskikken og det tar som regel en dag eller to før åtet blir oppdaget. Jeg passer på å etterfylle når jeg går på tur med bikkja. Jeg legger også ut litt rett før jeg legger meg på post. Dette medfører at fuglene av og til blir støkket, men som oftest er de tilbake etter kort tid. Da gjelder det å være usynlig inntil fuglene føler seg såpass trygge at de nærmer seg åtet. Hvis jeg skyter fugl som kommer alene passer jeg på å fjerne den så fort som mulig. Hvis jeg skyter en av en flokk flytter jeg åtet til en annen plass og begynner på nytt.

 

Jeg synes det er mest spennende å jakte kråkefugl med salong. Kanskje ikke det mest effektive, men du verden så spennende når ravnen "sjekker ut" omgivelsene før den kommer inn på åtet. Jeg hadde to stykker som kretset rundt meg i to timer i dag uten at jeg fikk skutt. Den ene landet i et lite tre et stykket fra åtet, men det var komplett umulig å flytte riflen i posisjon for skudd. Antagelig har jeg røpet meg på en eller annen måte, eller så var de rett og slett ikke interessert. Fasinerende å høre hvordan de kommuniserer ved hjelp av et variert utvalg lyder. Jeg kunne ha skutt et par nøtteskriker, men ikke uten å ha røpet meg for ravnen.

Link to comment
Share on other sites

tok 2 stk kråker på reveåta i dag med min remington 597 22lr,med a-tec demper,og eley sub....fungerer ypperlig med demper på fugl....da man kan ta flere etter første skudd....fikk demper i sommer,og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har anskaffet det før.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

var ute med hubroen i dag (første serriøse forsøket).kom 6 kråker,men da den første ble skutt,stakk di andre og kom aldri tilbake.....

er dette normalt?trodde at kråkene var så hypnotisert av ugla,at di fortsatte stupingeen... :roll:

nå skal sant sies at det er mye vind her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...