Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Her diskuterer vi rundt kråkefugljakt.

Forige års diskusjon ligger her.

viewtopic.php?f=20&t=4915

 

Jaktider på kråkefugl.

 

Ravn . Jakttid: 10.08-28.02

Kråke . Jakttid: 15.07-31.03

Skjor . Jakttid: 10.08-28.02

Nøtteskrike . Jakttid: 10.08-28.02

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Leser på Wikipedia at:

 

:arrow: "Et feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

:arrow: "I lovverket er fuglen blitt diskriminert og har kun siste tiår etter speilvendingsprinsippet i viltloven fått fredning av eget reir i yngletid. I enkelte kommuner er det skuddpremie på kråka, i og med at fuglen er så lite tolerert. Dette skyldes til dels overtro, men mest et seiglivet og feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv, noe som har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

 

Trenger ikke diskutere troverdigheten av selve kilden, men hvor sanne er disse påstandene og hvor kommer de fra? (Det siste er kanskje litt opplagt..) Er vår oppfatning av kråkejaktens positive utfall for annet småvilt overdreven :?: , sånn hvis vi skal være dønn ærlige..

 

Jeg vet ikke selv, men hadde vært interessant å høre hvis noen hadde noe tall eller fakta som kan understøtte betydningen av å jakte kråke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke data her å nå, men noe kan jeg ta fra hodet.

En øy i Nornorge fjernet alle kråkefugler , rype og hare bestanden tok seg kraftig opp.

I de terengene som jeg har kjenskap til har utaket av kråkefugl gitt litt mer skogsfugl å hare.

Der er ingen tvil om at kråkefuglne er store eggrøvere.

Link to comment
Share on other sites

Å mene at kråkejakt IKKE har noen positiv effekt, synes jeg er litt rart. Jeg har ingen forskningsrapport å forholde meg til, men har selv vært med på å felle flere hundre kråkefugl og nå merker vi at spesielt orrfugl og rype tar seg opp.

 

Men har hørt folk som mener at det å skyte rev heller ikke har noen effekt. Om vi ikke jakter på disse artene, så kan jeg garrantere at da spiller det iallefall ingen rolle.

 

Viktig at spesielt de unge lærer at det nytter.

Link to comment
Share on other sites

I år skal ravnen takast her.

 

Skal snart legge ut åte i skogen, samt bygge eit skikkelig skjul. I fjor hadde vi over 100 ravnar på ein dau sau ute i skogen. Synd att det var tilnærma umulig og lure ravnen når dei var så mange som fulgte med. Skulle ønske eg hadde med kamera den dagen.

 

Trur det er jekla effektivt og legge ut litt saueull der du skal ha åtet, og so spe på med alt mulig rart til åtet. Kråkefuglen ser vel den ulldotten som ser dau ut ganske fort og sjekker ut åtet.

 

Skal få ordna bilder av skjul o.s.v. etterkvart som vi bygger det.

Link to comment
Share on other sites

Jakta noe kråke for noen år siden, men det har dabbet av...

 

I dag var jeg å ryddet litt i en garage der jeg vokste opp og da fant jeg den gamle plast hubroen min :) og gamle minner strømmet på.

Den er ganske medtatt etter mange års bruk og har fått sin del av av haggelbygene så mekanismen til vingene er ikke lengre helt i patent og den kunne godt ha vært frisket opp i fargene.

 

Husker spesielt en høst da kråkene var blitt oppmersom på bilen min og skeptisk til hubroen pga det alltid forsvant artsfrender når den satt oppe i trærne, altså det var ikke noe futt over jakta...hva kunne gjøres?????

 

Sent en natt jeg satt oppe å funderte så slo det meg...reveskinn.

 

Som sagt så gjort, jeg tok ett skinn og knytte det fast i enden av ett nøytralt farget tau og skar sund en sykkelslange og knytte dette fast i samme ende av tauet som reven, slo en pinne i bakken og knytte den andre enden av sykkelslangen i pinnen, når jeg da dro i tauett så kunne jeg dra reven ca2meter til meg før jeg slapp tauet og reven spratt tilbake til pinnen.

 

Så var det opp med hubroen for å få kråkene innom på inspeksjon og dro i reven når de kom og dermed stupte de på reven og møtte motgående trafikk bestående av haggelsørpe på tur oppover mot dem.

Da det ble liggende døde kråker rundt reven så ble kråkene bare enda mere hissig på den...he he...pussig det der.

 

Tengte en stund på om jeg skulle lage meg ett sortes trinsesystem med el.motor for å få reven til å løpe rundt trinsene sammen med tauet, men det ble ikke mere enn med tanken.

 

Kanskje jeg tar frem hubroen i juli når jakta igjen starter og prøver den noen runder, reveskinn har jeg hengende siden i høst så jeg kan få mere fart på kråkene hvis jeg ønsker det.

 

Så ett spørsmål...

 

Er det noen som har prøvd å skyte ned de kråkene som setter seg i topp og fungerer som vakt med rifle??

 

Trekker flokken unna eller blir de der å kretser rundt hubroen??

 

Leste også med innterese tråden om "lokkejakt" der de brukte cd-spiller med kråkelyder og bare det til å lokke inn kråken i tett skog og fikk ett sabla skytejobb med å ta all fuglen som kom stupende mellom trerne, så fornøyelig ut... :wink:

 

Skitt jakt, og ja.. kråka tar egg, også voksen fugl hvis den får sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Koffer startar ravnejakta så seint egentlig?

 

I dag har eg og en kompis foresten vore ute og begyndt å lage til skjulet. Gjenstår eit par timars arbeid men neste gang er vi nokk ferdig. Skal poste bilder i prosjekt forumet snart

Link to comment
Share on other sites

heihei;)

 

hehe, så var de jævla kråkene:P

 

jeg jakter kråker på forsejelige vis (a)

 

det dere kansje vill høre er erfaringene med fex hubro ?

for der synes jeg jeg begynner å få det bra til;)

det jeg har er en hubro men løse vinger(noe jeg ikke bruker paga det skremmer vekk kråkene paga plastlyder), en kråke/andelokk. denne blåser jeg i som en kråke i nød! og ikke minst en død kråke:D Denne henger jeg i klørne på hubroen og har en tynn tråd i denne istede for vingene. når jeg blåser i fløyta, peier det ikke ta lang tid til de er på plass.

Da jeg drar i tråden til kråka slik, at det serut som denne er i live enda, og blåser noe voldsomt i fløyta! DA BLIR KRÅKENE GAALE!

 

da er det viktig og vente til det er nokk kråker og begynne og skyte!:D

 

var noen som lurte på dette med å felle vaktkråkene? dette har jeg ikke vert med på at har noen negativ efekt, siden disse ofte sitter et stykke unna. :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, hadde heller ikkje tenkt å skyte ravnen utenom jaktid, ville berre høyre meiningar! :D Kor stort hull skall det vere i stigen på fella for kråke, ravn og skjære? :roll:

 

ha stigen 20 cm brei og 17 cm lange mellomrom du ;) ha gjærne en ståltråd ca 20 cm under for sikkerhets skyld ;)

stigen må være minst 140 cm over bakken ;)

Link to comment
Share on other sites

Leser på Wikipedia at:

 

:arrow: "Et feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

:arrow: "I lovverket er fuglen blitt diskriminert og har kun siste tiår etter speilvendingsprinsippet i viltloven fått fredning av eget reir i yngletid. I enkelte kommuner er det skuddpremie på kråka, i og med at fuglen er så lite tolerert. Dette skyldes til dels overtro, men mest et seiglivet og feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv, noe som har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

 

 

 

Hahahah;D Glemte å le av dette ista xD

Link to comment
Share on other sites

Etter et par turer så virker det som utysket, dvs kråken liker seg ved kysten for tiden! Ikke det beste bildet men jeg telte sikkert 30-40 stk. Jeg vurderer å pakke salongen i sekken min når det blir lovlig tid på kråken igjen! Er dog litt usikker om lovligheten i dette området. Jo nærmere tettbebyggelse, jo mer kråker!

 

utyske.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp, hadde heller ikkje tenkt å skyte ravnen utenom jaktid, ville berre høyre meiningar! :D Kor stort hull skall det vere i stigen på fella for kråke, ravn og skjære? :roll:

 

ha stigen 20 cm brei og 17 cm lange mellomrom du ;) ha gjærne en ståltråd ca 20 cm under for sikkerhets skyld ;)

stigen må være minst 140 cm over bakken ;)

 

Kvifor må den vere 140cm over bakken, :shock: den klarer vel ikkje å hoppe 1 meter høgt uten å ta ut vingene? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter et par turer så virker det som utysket, dvs kråken liker seg ved kysten for tiden! Jeg vurderer å pakke salongen i sekken min når det blir lovlig tid på kråken igjen! Er dog litt usikker om lovligheten i dette området. Jo nærmere tettbebyggelse, jo mer kråker!

 

Gullars

Fant du ut noe om lovligheten av kråkejakt i Bergensområdet :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begynder og bli klart her også. La på to lam til på åtet og ei steinkobbe. No må vi berre ta oss ein liten tur med hubro og lokke inn kråkene så dei forhåpentligvis finner åtet. Og så er det berre og vente til jakta begynder :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler virkelig denne fløyta her:

 

http://www.gamecall.se/

 

Sam's european crowcall FT2

 

Litt vanskelig å mestre i starten, men går ganske greit etterhvert. Helt annen lyd en de amerikanske fløytene. Sam har også planer om en fløyte som etterligner angstskriket til skjærene. Har selv et prøveeksemlar, og denne fløyta funker som pokker asså. Prøvde den på ettermiddagen igår, lokket i glissen bjøkeskau uten kamo og dro lett inn både skjære, ravn og kråker.

 

Se forøvrig snuttene til Sam på Youtube:

 

http://www.youtube.com/user/CorvusSam

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bård 308 skrev:

 

kråka er et åtselsdyr...eneste den dreper er vel fuglunger kanskje?

 

Her tar Bård feil, Jeg har ved selvsyn sett Kråke hive seg over nyfødte lam hvor de har hakket ut øynene på lamet.

Har og sett en kråkeflokk som angrep noen fritt gåene høner.

 

Kråken er ikke bare en barnemoder, den prøver seg der hvor den har mulighet til å skaffe seg mat :evil: .

Link to comment
Share on other sites

på en lokal plass her i vestvågøy,er det en kråkeflokk som har spesialisert seg på denne draps teknikken som jmonsen forteller om....bonden der oppe mistet 40 smålam til kråkene.....

vi har gårdsbruket vårt ca 3-4 km i luftlinje fra bonden som er plaget med kråkene,men her røres ingen lam av di gråkledde...

mulig dett er pangen,og denn lille kobberfargede dingsen med rød spiss som er forklaringen... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke bare å ta med seg børsa ut i skogen og fjellet for å skyte kråke selv om jakta har startet?

Du må vel ha grunneiers tillatelse for å jakte, selv om det er kråke, og uansett jakttid?

 

Hva gjør man da, når hytta og jaktterrenget ligger i statsalmenning, og de ikke selger annet enn jaktkort som gjelder fra 10.09 - 23.12?

Link to comment
Share on other sites

[Kråken er ikke bare en barnemoder, den prøver seg der hvor den har mulighet til å skaffe seg mat :evil: .

Eg snakka med ein saueeigar som med sjølvsyn hadde sett kråke som indirekte redda eit lam:

Lammet hadde fått flugemakk bakpå krysset. Der sat ei kråke på ryggen til lammet og plukka flugemakken, slik at lammet vart kvitt den.

 

Dette høyrer nok til sjeldenheitene, og er nok meir som unntaket som bekreftar regelen. Men arti likevel, og det viser vel at ingenting er svart-kvitt :)

Link to comment
Share on other sites

[Kråken er ikke bare en barnemoder, den prøver seg der hvor den har mulighet til å skaffe seg mat :evil: .

Eg snakka med ein saueeigar som med sjølvsyn hadde sett kråke som indirekte redda eit lam:

Lammet hadde fått flugemakk bakpå krysset. Der sat ei kråke på ryggen til lammet og plukka flugemakken, slik at lammet vart kvitt den.

 

 

rart den ikke hakket ut øynene på lammet...

Link to comment
Share on other sites

(...)Jeg gjorde det samme her oppe, jeg forklarte Statskog at det var urimelig at jeg som jakter rev og mink må betale småviltkort for å hjelpe Statskog med å bli kvitt udyr. Resultatet ble at de skulle prøve å få til en ordning med gratis?kort til oss som bare jakter predatorer.

 

Nei fasan, jeg gikk på inatur og kjøpte sesongkort for småvilt i Nord-Helgeland (Statskog) fra 15/7, og fikk enslags kvittering på PDF. -Mener du at den ikke gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...