Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

ikke lenge igjen nå nei :mrgreen:

 

en del forberedelser er gjort: sjekka hva som må innkjøpes av haglammunisjon igjen, hadde igjen ca 30 stålskudd...det går fort 200 skudd på kråkejakt her så må nok få i noen esker.

 

ser det er bra med kråke i år også, flyr kråke rett over hodet på meg hver dag her hjemme nå så :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(...)Jeg gjorde det samme her oppe, jeg forklarte Statskog at det var urimelig at jeg som jakter rev og mink må betale småviltkort for å hjelpe Statskog med å bli kvitt udyr. Resultatet ble at de skulle prøve å få til en ordning med gratis?kort til oss som bare jakter predatorer.

 

Nei fasan, jeg gikk på inatur og kjøpte sesongkort for småvilt i Nord-Helgeland (Statskog) fra 15/7, og fikk enslags kvittering på PDF. -Mener du at den ikke gjelder?

 

Har du jaktkort så har du jaktkort.

 

I Verdal er det ikke fritt kortsalg før 2/10. Da blir det værre.

I Levanger fra 15/9

 

I Børgefjell er det ikke lov å skyte kråke :lol::P:?:(

Link to comment
Share on other sites

Har du jaktkort så har du jaktkort.

 

I Verdal er det ikke fritt kortsalg før 2/10. Da blir det værre.

I Levanger fra 15/9

 

Mjo, jeg mener jo at kvitteringa burde gjelde, men jeg kan ikke akkurat si at jeg har noe orntli jaktkort. Sportsbutikkene i Rana får jo heller ikke småviltkort før ca. September. Det tolker jeg dithen at det heller ikke her er fritt kortsalg før da.

 

-Kan dere i Verdal kjøpe kort på inatur?

Link to comment
Share on other sites

regner med at vi kan kjøpe jaktkort på inatur son gjelder fra 1/10 isåfall. For jakt i "regulert periode" må man søke innen 1/4. Tidligjakta er oppdelt i 3 perioder 10-16, 17-23 og 24-30 september. Jeg snakket med lederen i fjellstyret om å få jakte gås uten å kjøpe det dyre jaktkortet(1.300,- for sessong for de med andre adresser enn verdal), men dette ble for mye "styr" forstod jeg.

 

Gåsa lander på tjønna utenfor hytta om kvelden og returnerer ned til bygda på morgenen, og alle synes det er for mye gås(kortnebb), men skal jeg skyte gås lovlig må jeg kjøpe jaktkort.

 

På grunn av dette regner jeg med at det blir for mye styr å gi meg tillatelse til å jakte kråke også.

Link to comment
Share on other sites

hallo, jeg er litt interessert i å jakt kråke og kørp(ravn)... men er det noe av dere som har den kråke og kørpe lydene ? jeg har sett dem bruker cd-spiller og lokker med..men jeg har ikke fått tak i lydene ? er noen her som har dem ? :lol:

 

 

takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

 

I Børgefjell er det ikke lov å skyte kråke :lol::P:?:(

 

Snakket nettop med oppsynsmannen.

Det viser seg at jeg ikke er oppdatert. Før var det omtrent ikke lov å skyte annet enn rype i nasjonalparken. Kråke og ravn var ihvertfall fredet. Dette er nå omgjort. Nå gjelder de generelle reglene i viltloven.

Link to comment
Share on other sites

fekk den nye kråke/måke børsa på lørdag, ein brno american heldempet fra alm, så nå er eg nesten klar, teste litt meir ammo først. skal spør onkelen til dama om å skyte kråker i skog kanten av ein bakke han eiger, veldig masse kråker der :) eineste som er dumt er at de går ein tur sti på oppsida av bakken, men dei blir iallefal ikkje sjenert av smellet fra salongen :lol:

Link to comment
Share on other sites

fekk den nye kråke/måke børsa på lørdag, ein brno american heldempet fra alm, så nå er eg nesten klar, teste litt meir ammo først. skal spør onkelen til dama om å skyte kråker i skog kanten av ein bakke han eiger, veldig masse kråker der :) eineste som er dumt er at de går ein tur sti på oppsida av bakken, men dei blir iallefal ikkje sjenert av smellet fra salongen :lol:

 

Weee, eg og har ein Brno American som eg har tenkt på å heildempe snart.

Kva du betalte for å få den heildempa egentleg? 3-4000? :D

Link to comment
Share on other sites

betalte vel i undekant av 8000 for børsa ferdig ombygd, eit 10skudds magasin og full avtrekker jobb. veit ikkje ka dei tar vist du sende den inn, er berre å ringe inn å spør, men trur de kommer på litt i overkant av 3000.

 

kan iallefal ambefale å gje de på de sterkeste, så godt som lydløst pluss at presisjonen er knall. skaut ei samling på 7,5mm med eley target på 50m 5skudd og ei samling på 4mm med eley biathlon, dette var også 5 skudd :P så de er ingenting å sei på presisjonen iallefall :lol:

Link to comment
Share on other sites

kjedet med litt i stad så eg satta lokke hubroen på bakken i hagen og hentet cd spilleren med kraåke lyder

fyrte cd spilleren i gang på max volum :) tok ca 1sec for de var kråker på vei mot meg fra skogen, ska sei de blei liv når dei kom bort :lol: har aldri fått testet dette før i dag så nå glede eg enda meir til kråke jakta :)

Link to comment
Share on other sites

kjedet med litt i stad så eg satta lokke hubroen på bakken i hagen og hentet cd spilleren med kraåke lyder

fyrte cd spilleren i gang på max volum :) tok ca 1sec for de var kråker på vei mot meg fra skogen, ska sei de blei liv når dei kom bort :lol: har aldri fått testet dette før i dag så nå glede eg enda meir til kråke jakta :)[/quote

 

 

Hvor har du fått tak i kråke lokk cd'en :?: Høres ut som den funker bra ihvertfall :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ville vært forsiktig med for mye bruk av disse lydene på eget terreng før jakta...

 

De avslører deg fort...

 

hehe, e klar over de, men jakter ikkje her :) er rett på siden av veien så de blir litt drygt å skyte kråker med hagla i hagen mens bilene kjører forbi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har link til flere kråkelyder enn de som ligger på Svartkrutt.net? Ikke at ikke de fungerer godt, men kunne være gøy å prøve noen andre?

 

Jeg har en håndfull av lyder, korte lange, sinte og glade kråker. Disse kan jeg sende deg om ønskelig, send meg en PM om du er interessert :)

 

Vel, Onsdag er jeg ute med Sigurd rundt kl.5 på morningen. Vi har ikke bygd skjul, noe vi skal gjøre imorgen. Det er i en skråning, med gode sittemuligheter, og god kamuflasje. Men ikke fullt så bra skytemuligheter, men helt Ok! Vi kommer til å bruke ghillie i tillegg til skjul laget av kamo-nett og greiner og det som er. Området vi skal jakte på er det en del kråker, men er vi gode kan vi lokke inn en kråkeflokk som trekker langs vannet om kvelden (kommer fra en søppelfylling), og det mange fler enn jeg kan telle på mine fingre. Håper vi får inn storflokken :mrgreen:

Lykke til med kråkejakten folkens!

 

P.s All æren til Sigurd2verud på forumet, han jeg fikk lydene av!

Link to comment
Share on other sites

La ut noko fisk til kråkene no nettop, men lurte på ein ting: Eter kråka/ravnen fisk som sola har "stekt" og flogene har lagt larvar i ? :roll:

 

Både fugl og firbeinte vil holde seg unna kjøtt/fisk med fluelarver i. Disse larvene går på både døde og levende dyr. Prøv å salt/tørke på kjøttet/fisken for å holde fluene unna.

Nå på sommeren bruker jeg hundefor. Europris selger tørrfor til en billig penge. Da unngår du flueplagen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som hjortebildet ditt ligger i signaturen din, gå inn på brukerkontrollpanelet og slett det der. :wink:

 

Må nevne det her og da, vært veldig hyggelig om fangster også ble rapportert i predatorjakt-tråden! :D Da får vi en bedre oversikt gjennom året på hvor mange predatorer kammerfolket klarer å felle på et år. :wink:

:arrow:viewtopic.php?f=20&t=22351&st=0&sk=t&sd=a&start=0

Link to comment
Share on other sites

Da er vi i gang! Var ute en tur før jobb i dag, men det var helt dødt gitt :-(
La ut noko fisk til kråkene no nettop, men lurte på ein ting: Eter kråka/ravnen fisk som sola har "stekt" og flogene har lagt larvar i ? :roll:

 

Både fugl og firbeinte vil holde seg unna kjøtt/fisk med fluelarver i. Disse larvene går på både døde og levende dyr. Prøv å salt/tørke på kjøttet/fisken for å holde fluene unna.

Nå på sommeren bruker jeg hundefor. Europris selger tørrfor til en billig penge. Da unngår du flueplagen.

 

Takker for svar! :mrgreen: for salte dei neste gong då :D Jepp, var ein tur innom europris og kjøpte 2kg hundfor for 37kr trur eg! 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som hjortebildet ditt ligger i signaturen din, gå inn på brukerkontrollpanelet og slett det der. :wink:

 

Må nevne det her og da, vært veldig hyggelig om fangster også ble rapportert i predatorjakt-tråden! :D Da får vi en bedre oversikt gjennom året på hvor mange predatorer kammerfolket klarer å felle på et år. :wink:

:arrow: viewtopic.php?f=20&t=22351&st=0&sk=t&sd=a&start=0

takker for hjelpen ranger :D

Link to comment
Share on other sites

satte ny langholdsrekord på en kråke i dag.var og skulle skyte inn 30-06n,slik at den ble klar till reven i natt...da satte det seg ei kråke laaangt borti ura..

har skutt endel og trenet endel langhold i vår og sommer,så jeg bestemte meg for å prøve.

 

pang......ploff...å en stor fjær sky..110 grains v-max...

 

skrittet opp holdet,og fikk 512 meter med lange skritt,men regner med at det var ca 480m.

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere fløyte eller CD-spiller? Jeg har en kråkelokk av merket Hammerin Crow Call. Kjøpt på midway, men jeg synes ikke lyden blir 60% troverdig. Kan være teknikken min og/eller at det ikke er så mye kråke i mitt område. For det er ikke så mye av kråkene her... men noen er det da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...