Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Planen funka perfekt, hadde små flokker fra 2-50 fugler inne sikkert 15 ganger men jeg tror at et godt skjul med gode skytemuligheter er viktig, i dag stod jeg bare inni skogen med ghillie, og det funka ovehodet ikke.. måtte skyte rett opp og traff trær på annethvert skudd.. Kråkene ble litt skeptiske til cd-spillern som er hvit også virket det som..

Ble en hel del bom for å si det sånn..

Har dere noen tips for hvordan man kan få de kråkejævlene ned? Hadde fine skuddhold og mente da jeg traff, brukte forresten Gyttorp steel nr2 og eley rype nr5. Kråkene datt altfor sjeldent.

Hvor mye foranhold er passelig på kråke i moderat hastighet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

va ute og jakta ende på ei holme uti her i dag. visste at det pleier komme flokker med kråke ut her så tok med hubroen men glømte selfølgelig cd-spilleren... etter ein times jakt på ender begynte kråkene og komme.. satte opp hubroen og venta kom masse kråker men blei ingen skudd pga vi va redd for og bli oppdaga. kråkene forsvann og vi satt oss bedre til rette og ny flokk på vei inn.. her skaut bror min si første kråke og kråkene forsvann.. deretter komme det fleire kråker og min tur til og skyte sku akkurat til og hive opp haglo der satt eg fast i ein stikkebusk :oops: ny kråker på vei inn blei det ein på meg og :D litt seinere prøvde eg lokke på kråkene da dei var litt treige og der kommer dei eg hive opp haglo og bommer :oops: drit kul jakt og enda bedre at bror min skaut sin første kråke..

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen tips for hvordan man kan få de kråkejævlene ned? Hadde fine skuddhold og mente da jeg traff, brukte forresten Gyttorp steel nr2 og eley rype nr5. Kråkene datt altfor sjeldent.

Hvor mye foranhold er passelig på kråke i moderat hastighet?

 

Når det gjelder hagl størrelser så vil jeg ut i fra min erfaring anbefale fine hagl til fjærkledde vilt (helst med god hastighet)

grovere hagl bruker man på pelsvilt.

Det de sier om at fra bly til stål må man gå opp et hagl nr eller to stemmer egentlig ikke så godt, man bør som sagt bruke fine hagl med god fart det gir resultater men stål kan ikke måle seg med bly på lengre hold da dette er litt som å kaste popkorn i forhold :shock:

 

Persjonlig bruker stål hagl alt i fra 4-6 med 32-36gr ladning på kråka å det funker :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg brukt RIO 36gr nr6 de har rullekrymp å fungerer utåver all forventning både på hold og effekt :D

Forrge helg var det en kråke som stupte rett imot meg, da jeg skøyt den var den på ca 3meters hold å den var nesten fjærløs da den falt :mrgreen: men det hadde den vel hvært med meste av ammo på det holdet da 8)

Link to comment
Share on other sites

Blei det nokka kråke sist helg sako1985? I det siste har i brukt gyttorp leirdueammo no.7 å det funke fint :twisted: det meste funke bare en treff :D men nokken ting funke bedre enn andre

 

Ja forrige helg blei det 16 stk tror jeg det var å i helga blei det 11 men de begynner å bli sånn passe sky så det blir værre å værre og ta dem nå :evil:

 

Ja når det gjelder leirdue ammo så har vi brukt dette også å de fungerer kjempe fint så lenge holdet er sånn passe men vi har en tendens til å strekke det litt vi da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Satt en halvtime på reveåte i dag, og jaktet fugl.

Det satt 5 skjærer der når jeg kom dit, fire av de dro da jeg skulle til å skyte, men en satt urolig igjen, noe måtte skje ganske kjapt. Pang, ferdig. :lol:

 

10 minutter senere kom det en enslig fugl å satte seg i treet like ved åte. I huleste, hvilken fugl er dette tenkte jeg :| . Den satt bak noen greiner så jeg fikk ikke sett den skikkelig, men den hadde ganske lang stjert, var brun og nesten like stor som ei skjære. Jeg hadde på tanken at det kunne være ei nøtteskrike, men jeg hadde aldri sett nøtteskrike her før. Hmm, jaja, da var det bare å vente til den fløy nedpå åtet. Den hadde ikke hast. Endelig etter 5 min. så vippa den stjerten i været og styrtet ned. Joda, nøtteskrike, uten tvil. Jeg la hagla i stilling og fyrte av ett skudd. Min første nøtteskrike måtte bøte med livet for å ha tatt seg nedpå åtet mitt. :mrgreen:

2m81fsh.jpg

Skikkelig fine fugler dette

 

2ldnq0.jpg

Link to comment
Share on other sites

var ute og gikk en tur etter skjøra rundt gården der jeg bor.

bomskøt 1 gang det var på 150 m med 22 lr. men dem er noe jævla vare for meg :twisted: kanskje itte så rart det når det går ei skjør med en skuddskade så det holder en plass her.

har ikke greid å finne skjøra enda. da jeg skøt vart det en fjørsprut noe så grasalt av denna 22 lr som jeg aldri har opplevd noen gang.

men noen som vet om det går an å få v-max til 22 lr??

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du får V-max til 22lr. men du kan jo evt ta et barberblad og lage et kryss i kula, har ikke prøvd det selv men vil tro du får en ganske bra ekspansjon. hvis jeg ikke tar helt feil så er det nevnt tidligere et eller annet sted. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde oss på kråko idag.. Fekk inn nokre, men de mistet interessen ganske fort... mangla den berømte kråka i klørna på hubroen. for skyta ei på anlegget... cd spilleren funket bra.. heilt tydleg at de vart lokka inn.... kom ein kromp forbi og.. Neste gong tar me de :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for seint, men det er vrient. Det er nok hovedsaklig kulden og snøen som gjør det. Man klarer rett og slett ikke å være stille eller skjult nok. Fuglen ser bevegelser/skygger med en gang.

 

Men om du er tolmodig og prøver mange ganger så skal du se lykken snur. Prøv forskjellige steder om du gjentatte ganger skulle mislykkes.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har prøvd og jakte litt kråke\ravn i det siste på ett avfalls anlegg i nærheten her jeg bor. Har en bu på 2x2 meter midt på dynga med to små glugger. Når jeg ankommer er det en plass mellom 150 og 250 fugl som sitter der. 1 skudd med 22lr å alt er vekk i flere timer. Setter seg på 350 m i toppen av trærne å vill ikke tilbake på skuddhold. Noen som tror en hubro kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg bruker ikke ei bu men jeg har camo nett som jeg setter opp slik at jeg ligger under det og at det henger ovenfor meg. Så skyter jeg en kråke og legger den på fint skuddhold slik at den ser levende ut der den sitter. Så er det vare å vente til neste kommer og gjøre det samme med den;). Funker hos meg:D.

Men ikke gjør dette ofte da de vil lære at det ikke er trygt å sette seg ved siden av den stumme venn.. Bruk en dag hagla og ta dem når de flyr ovenfor og en annen dag rifla;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har prøvd og jakte litt kråke\ravn i det siste på ett avfalls anlegg i nærheten her jeg bor. Har en bu på 2x2 meter midt på dynga med to små glugger. Når jeg ankommer er det en plass mellom 150 og 250 fugl som sitter der. 1 skudd med 22lr å alt er vekk i flere timer. Setter seg på 350 m i toppen av trærne å vill ikke tilbake på skuddhold. Noen som tror en hubro kan hjelpe?

 

Ja, ordentlig skjul, ordentlig kamo, sitt stille og få deg en cd spiller med lokkelyder på cd.

 

Så lenge du sitter i denne bua, hjelper ikke en hubro. En hubro vil nok hjelpe, men uten ei dau kråke i føttene så tviler jeg på at de vil bry seg. En hubro fungerer desidert best med lokkelyder på cd.

 

Les litt i tråden eller søk, er skrevet kilometervis om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har prøvd og jakte litt kråke\ravn i det siste på ett avfalls anlegg i nærheten her jeg bor. Har en bu på 2x2 meter midt på dynga med to små glugger. Når jeg ankommer er det en plass mellom 150 og 250 fugl som sitter der. 1 skudd med 22lr å alt er vekk i flere timer. Setter seg på 350 m i toppen av trærne å vill ikke tilbake på skuddhold. Noen som tror en hubro kan hjelpe?

 

mitt tips til deg er og kjøpe en liten donge med lokkekråker. Hent så brød på matbutikker som kaster flere søpelsekker vær dag, mate kråkene 2 dager og så setter du deg i sjulet helst med dempa 22lr.. Dra til plassen før det blir lyst og sett opp lokkekråkene gjem deg godt! Og vent på morroa :mrgreen:

 

Når det begynner og bli lyst kommer alt fra enkeltkråker til små flokker, skyt dem ettervært som de kommer :wink:

da rekker jeg som oftest mellom 20 og 50 kråker før det blir stille i "trafikken"

Link to comment
Share on other sites

Ja selvsagt, noe annet ville jo vært dyreplageri.

 

Det hender ofte at jeg forflytter meg utover dagen, prøver da å gå med fullkamo i de mest tette delene av skogen.

 

Om du har mistanke om at de har sett deg: vent ca 3 kvarter før du begynner lokkingen. Det har reddet dagen mer enn en gang. Men har de sett deg en stund uti lokkingen, tror jeg det meste er spolert, med mindre du har med ungfugler å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...