Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Dato: 09.01.10 Kl: 08.30-14.30 Snø på fjelltoppene: ja Tint snø: litt

 

På jakt i område: Søppeltipp

 

Jakt med hund: nei

Været denne dag

Natt: Mildvær Morgen: Snø Formiddag:Lettere klarvær Ettermiddag:Snø og mildt Kveld: mildvær

 

Bemerkes: Kråkene var sky og ville ikke sammarbeide, brukte ny plass med døde lokkefugler. Ikke lydemper så det tok lengre tid før kråkene kom tilbake etter smell. Nyrifla er nå døpt og har idag skutt sine første fugler. Kaliber 6,5x55

 

Sett: Masse!

 

FANGST

 

Sted: Hoveddunge Kl: 09.30 Dyr/Vekt/Avstand: Ravn, 97m Ammo: Elite hulspiss

Sted:Hovedunge Kl: 09.40 Dyr/Vekt/Avstand: Ravn, 95m Ammo: Elite hulspiss

Sted: Trerne øversiden av hovedunge Kl: 10.15 Dyr/Vekt/Avstand: Kråke, 108m Ammo: Elite Hulspiss

Sted:Første storlager Kl: 12.00 Dyr/Vekt/Avstand: Skjære, 40m Ammo: Elite Hulspiss

Sted :Trærne øversiden av hovedunge Kl: 13.00 Dyr/Vekt/Avstand : Ravn, 102m Ammo: Elite Hulspiss

 

 

Notater: Neste gang skal lydemperen på og jeg skal bruke goplassen min å plasere død lokkefugl.

Brukte Hulspiss og det ble ingenting av fuglene som ble ødelagt. Denne kulen tror jeg funker bra på rype og orrfugl. Vet ikke tiur om det vil funke.

 

09012010668.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, delvis. De kommer bare inn på kråkelydene fra cd-spillern og bryr seg fint lite om hubroen egentlig. En revefløyte er like greit og er litt mer praktisk å ha med seg. Bare gå til du får kontakt med noen nøtteskriker og så blåser du et par serier. Som regel kommer de ganske kjapt for å sjekke hva som står på :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dato: 09.01.10 Kl: 08.30-14.30 Snø på fjelltoppene: ja Tint snø: litt

 

På jakt i område: Søppeltipp

 

Jakt med hund: nei

Været denne dag

Natt: Mildvær Morgen: Snø Formiddag:Lettere klarvær Ettermiddag:Snø og mildt Kveld: mildvær

 

Bemerkes: Kråkene var sky og ville ikke sammarbeide, brukte ny plass med døde lokkefugler. Ikke lydemper så det tok lengre tid før kråkene kom tilbake etter smell. Nyrifla er nå døpt og har idag skutt sine første fugler. Kaliber 6,5x55

 

Sett: Masse!

 

FANGST

 

Sted: Hoveddunge Kl: 09.30 Dyr/Vekt/Avstand: Ravn, 97m Ammo: Elite hulspiss

Sted:Hovedunge Kl: 09.40 Dyr/Vekt/Avstand: Ravn, 95m Ammo: Elite hulspiss

Sted: Trerne øversiden av hovedunge Kl: 10.15 Dyr/Vekt/Avstand: Kråke, 108m Ammo: Elite Hulspiss

Sted:Første storlager Kl: 12.00 Dyr/Vekt/Avstand: Skjære, 40m Ammo: Elite Hulspiss

Sted :Trærne øversiden av hovedunge Kl: 13.00 Dyr/Vekt/Avstand : Ravn, 102m Ammo: Elite Hulspiss

 

 

Notater: Neste gang skal lydemperen på og jeg skal bruke goplassen min å plasere død lokkefugl.

Brukte Hulspiss og det ble ingenting av fuglene som ble ødelagt. Denne kulen tror jeg funker bra på rype og orrfugl. Vet ikke tiur om det vil funke.

 

 

Hørtes spennende ut dette. Jeg lurer på en ting, hva gjør du med fuglen når du har skutt den? Løper du frem og ordner den slik at det ser ut som den spiser eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Hørtes spennende ut dette. Jeg lurer på en ting, hva gjør du med fuglen når du har skutt den? Løper du frem og ordner den slik at det ser ut som den spiser eller noe?

 

Ja, Da jeg hadde 17.HMR med lydemper så sprang jeg fram rett etter skuddet og la dem på samma plass slik at det så ut som dem sitter og spiser. Fikk 21 stk da, men lurer på om de begynner å lære seg at det er farlig.. Men fikk en da jeg gjorde dette igår. Når jeg får lydemper så skal jeg prøve igjen å se om det funker. Veldig viktig spesielt på søppelplasser at man legger kråkefuglene på plasser der kråkene sitter ofte. På topper og plasser de ofte har oversikt. Må huske å passe på sikker bakgrunn da:)

Link to comment
Share on other sites

skal ut til ei løkal øy på onsdag med litt åte til kråkene der, så blir de opp tidleg lørdags morgen på post. har dog ikkje bestemt meg for om de blir heldemperen eller tikka'en i 6,5*55 som får vere med på tur. får vel sjå de litt an ka vind dei melder og avstanden eg skal ligge på., men kamera'et blir iallefall med :D

Link to comment
Share on other sites

På jakt i område: Skolen, Saga/ Åtet

 

Jakt med hund: nei

Været denne dag

Natt: Overskyet, regn Morgen:Overskyet regn Formiddag:Overskyet regn Ettermiddag: Litt sol, kaldere Kveld: Kaldere

 

Bemerkes: Mye fugl på åtet.

 

Sett: 5-7 fugler

 

FANGST

 

Sted: Saga, Åtet

Klokken Kl 12.30 Dyr/Vekt/Avstand: Skjære 66m Ammo: 6,5x55 elite hulspiss

 

 

Notater: Må skyte mer fugl der. Fuglene spiser mye av åtet, Fuglene rives i biter og gjemmes i snø eller vedposer..

12012010678.jpg

Link to comment
Share on other sites

tok meg ein rask båt tur for å sjå på åte som eg la ut i går kveld, hadde egentleg berre håpt at de hadde vore fugl der sia eg aldri har prøvd dette før, fekk nesten bakover sveis når eg kom bort der åter låg, va sikkert 20-30 kråker og 1 stor havørn på åtet og 2 ravner i lufta :D så i måro etter jobb skal eg ut me meir mat, så er de ut på post lørdags morgen :)

 

men vist eg skyter ei kråke, bør eg hente den eller berre la den ligge??

pleier kråkene å komme tilbake vist eg skyter ei, blir jo lydløs jakt med heldempet salong.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er om du har en hund som apporterer fuglene etterhvert, men ja, du bør nok gjemme kråkene etterhvert som du skyter noen.

Idag da jeg skjøt ravnen, skrek både kråker og ravn mens de fløy rundt på god avstand.

Men det står sikkert endel på forumet hvis du søker.

Link to comment
Share on other sites

nåken som har prøvd å ha lokke kråker med åte?, vill dette hjelpe eller vil de skremme siden dei ikkje beveger seg?

 

Jeg har prøvd, og det vil funke ekstremt bra dersom du ligger i en blind med hagle. De tør ikke lande, men flyr veldig mye frem og tilbake i lav høyde over åtet. Etterhvert blir de forbanna og høres skikkelig gretne ut :lol:

Dette var smarte skogskråker da. Ungfugl er kanskje annerledes. Jeg lå 50m unna med salongen, ble ingen skuddsjanser av det. :roll:

Hvis du gjør det på et sted kråkene trekker tror jeg du får mange skuddsjanse med hagla

Link to comment
Share on other sites

Ble 3 kråker og 1 ravn i dag. I går dro jeg å kjøpte 4 lokkekråker, skulle teste om disse funket. Satte de opp ved reveåta i går kveld når vi kom på hytta, 1 i et tre og 3 på bakken ved reveåta. Gikk ut i morges kl 09:15 og satte meg i skogen. Innen 1 time så hadde jeg skutt nevnte fugler. Jeg brukte også Falkun Crow Call. Mener dette funket veldig bra. Det er mye kråker, ravn og skjærer på åta når vi ikke er på hytta, med en gang vi kommer og bilen står utenfor hytta er all fugel forduftet og har vært borte hele helgen mens vi har vært der. Grunnen for det er nok at jeg har skutt en del fugel på åta tidligere og den har lært. Men i dag var den veldig hissig, så lokkekråker og kråkelokken funket i dag.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba Mikkelrev!

 

Selv venter jeg bare på lönning og godkjenning fra grunneier, da en kråkefelle skal opp. jeg har nesten bestemt meg for hvilken felle jeg skal bruke, men er det noen som har gode erfaringer med fellefangst av kråke? Dette er jo det ultimate tidspunkt å fange kråker på :D

Link to comment
Share on other sites

var ute å leikte med ungene i skumringen igår, da det fauk ein flokk med kråker over oss. Tenkte eg sku skrike litt etter de, for å sjå om de snudde. Ungene syntes det høyrtes kult ut, og begynte å skrike sine kra kra lyder de og. Da vart det fart i kråken, de vart heilt ville og komm susende... kem treng lokke cd og hubro, når man har 4 unger som gjer samme nytte :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

vet dere om det går å fange nøtteskriker i en slik kråkefelle som amn fanger dem levende i?

 

Jepp :wink: Nå er nøtteskrike fredet her jeg bor, så hvis jeg er så heldig å få en, skal jeg kose litt med den, før jeg slipper den ut i det fri :)

 

Men i den fella jeg skal lage(håper at dette funker da), har folk fått alt fra skjærer til hauker i. Men mest kråke og ravn:)

Jeg skal prøve å finne linken til fella:)

Link to comment
Share on other sites

vet dere om det går å fange nøtteskriker i en slik kråkefelle som amn fanger dem levende i?

 

Jepp :wink: Nå er nøtteskrike fredet her jeg bor, så hvis jeg er så heldig å få en, skal jeg kose litt med den, før jeg slipper den ut i det fri :)

 

Men i den fella jeg skal lage(håper at dette funker da), har folk fått alt fra skjærer til hauker i. Men mest kråke og ravn:)

Jeg skal prøve å finne linken til fella:)

 

 

Har hatt oppe fangstbur til kråke. Fungerte spesielt bra når det var snø ute. Fikk både Kråke, ravn, sjur ( skjære), hauk og ei lita ørn. Dem to sist nevnte blei sluppet fri.

 

Tips er å tømme fella for kråker etter mørkets frembrudd og avlive dem på en annen plass.

 

 

Jeg brukte å etterlate 2 kråker når jeg tømte den.

 

Du tjener fort inn utgiftene du hadde når du laget fella.

 

Husk at du skal merke fella med navn og nummer? og la dem ha tilgang på vann. NB. Husk å forankre fella. Jeg var skikkelig uheldig så en storm knøt fella mi rundt et tre:(

 

skitt fangst :P

Link to comment
Share on other sites

Tips er å tømme fella for kråker etter mørkets frembrudd og avlive dem på en annen plass.

 

Jeg brukte å etterlate 2 kråker når jeg tømte den.

 

Du tjener fort inn utgiftene du hadde når du laget fella.

 

Husk at du skal merke fella med navn og nummer? og la dem ha tilgang på vann. NB. Husk å forankre fella. Jeg var skikkelig uheldig så en storm knøt fella mi rundt et tre:(

 

skitt fangst :P

 

 

Jepp, skal huske å merke den :wink: Jeg kommer til å legge ut åte før det blir lyst, og ikke vende tilbake før mørkets frembrudd, men jeg vil ikke at kråkene skal stå i fella mer enn et døgn, så vann klarer de seg sikkert uten :wink: Forøvrig innforjævl.. kaldt her nå, så det fryser bare uansett.

Når det kommer til forankring, dunker jeg en tjukk gjerdepåle i hvert hjørne og surrer fast med tau+spiker.

 

Det er gode tips du kommer med her, men jeg vil legge til et: husk å fjerne alle fjær osv i fella, så det ikke ser ut som at det har vært et sinnsykt ståhei der inne. Legg i tillegg åte utenfor fellen også, spesielt i bygningsfasen, så kråkene blir vant med den :)

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å tenke litt på årets kråkejakt, og det eg lurer på om det er noken her inne som bruker salong og demper på kråkejakt m/bulvan...? :) Synest å bruke hagla er litt drøyt, smeller som f*#%! Og derfor lurer eg på om korleis funker det med salong på kråkene/ravna i tretoppane?! Bruker også sub ammo ;)

 

Nokon som tar salongen framfor hagla på kråkejakt?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del kråker og ravn med salong og demper. Funker det. Men skal du bruke bulvan så tror jeg at hagla er best. Du får ikke kråkefuglene til å sette seg slik at du får tatt den med salongen. Har prøvd bulvan og kråkene bare flyr som tullinger rundt før de stikker, nei bruk hagle ved bulvanjakt. Har du åte og kråkene setter seg så går det bra med salong og demper men du må treffe godt og riktig. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Vi har mange ganger hatt med kulevåpen (ja også salong med demper) ,men hos oss er skuddsjansene langt ferre enn med hagla. Skjønner dilemmaet ditt, men om målet er mange fugl i bakken så er nok hagle å foretrekke.

 

Men bevares, fugl får du helt sikkert med salongen og.

Link to comment
Share on other sites

Tja min rekord er tett på 50 fugler på en dag (pluss drøssevis av bommer) med hagle når jeg bruker Cd spiller og bulvan. Sålenge du fortsetter å spille av lydene hele tiden selv etter at det har smelt, så er det stor sjanse for at de kommer inn, enten med en gang eller litt senere.

 

Dette varierer selvsagt med årstiden, terreng og bestand i tillegg til endel andre faktorer som har med dere som jegere å gjøre.

 

Jeg har vel og merke ikke benyttet dette med kun bulvan, da jeg alltid bruker cd spiller. Vil nok tro at fuglene stikker ja om dere bare bruker bulvan.

 

Så et smell betyr ikke at de flyr fannivold.

Link to comment
Share on other sites

Husk Kråke som festes nederst på bulvanen, det funke som fy,og gjerne kråkehyl fra cd-spiller. Jeg har også prøvd 3 stk lokk-kråker på bakken og 1 satte jeg oppe i ei busk, blåst i kråkelokk fløyta, det funke det også.Kråkene må bare settes et lite stykke fra hverandre, ikke for nerme. Når de står et stykke fra hverandre så signaliserer det trygghet, har jeg hørt. Lykke til med kråkejakta. Flott viltstell.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har sjekket ut artikkelen jeg skrev for kammeret.no så kan du sjekke den her: http://www.kammeret.no/portal/smaviltja ... ke-og-ravn

 

Der skriver jeg bla. at jeg foretrekker høst og tiden frem mot jaktslutt. Vinter er absolutt den dårligste tiden der jeg jakter. Ser at at har bra hell på denne tiden, så du burde ut og prøve en gang. Jeg gidder ikke ut før i børjan av mars, pga jeg ikke vil gjøre fuglene vant litt cd spileren på ukurante tider av året, da få fugler kommer inn.

 

Mye av problemet på vinteren er lave temperaturer, samt at det er vrient å forbli skjult nok i snøen og det bråker mer enn på barmark.

 

Lokket engang inn en flokk på ca 150 fugl. Skjøt 2 fugl, deretter forsvant alle og de kom ikke igjen. Dette var i februar for noen år siden. Ved lave temperaturer, har jeg inntrykk av at kråker og ravn er lite aktive og heller ikke interessert i å komme på lokken.

Link to comment
Share on other sites

Viss du vil at kråkene skal sette seg, TROR jeg det er lurt å plasere bulvanen sånn at kråkene kan sette seg bak og over den. Synes å huske at jeg har lest det et sted. Jeg har bare skutt ei sittende kråke, og da gjorde jeg det sånn.

Vanligvis plaserer jeg alltid bulvanen i det høyeste treet, og da er det aldri noen som setter seg. I hvertfall ikke på salongriflehold.

Link to comment
Share on other sites

Den mest effektive jaktformen er nok Hubro og CD-spiller som Erik sier her. Utpå våren blir kråkene ekstremt hissige, og i terreng hvor jeg kun får inn 2-3stk maks på en økt, kommer det i mars/april inn 10-15, og de er Føirbainna som norlendingene sier :lol:

På Søppeldynga jeg jakter derimot, er det aldri antall fugler som er problemet, det er skyteferdighetene :oops: Blir fort lange hold der pga at det er så åpent og lite trær. Da nekter ofte kråkene å fly lavt.. Sist gang jeg prøvde der, skrudde jeg i 1/2 og 3/4 istedenfor 1/4 og 1/2. Dette, i tillegg til å bytte fra Gyttorp stål 35g til Rio stål 32g (som etter min mening er den råeste 12/70 haglpatronen produsert i dag :shock: ), så gikk treffprosenten opp drastisk. Fra typ 15% til 100% :shock: Tok 7 fugl med 7 skudd, i motsetning til 1 kråke på maaange skudd på en tidligere økt..

 

Så ammo er viktig, men enda viktigere er hold. På den siste gangen satt jeg på en kolle som tvingte kråkene til å komme lavere. Dette gav lettere skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...