Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tok 7 stk kråker med salongen inatt. Var ikke så mye venting etter hvert skudd (ungkråkene er ikke så lure). Kom over en skadet ravn (knekt vinge), gjorde slutt på lidelsene med ei velrettet subsonic-kule.

 

Dette er vel et dumt spørsmål for dei erfarne 8) -> Er kråkene aktiv om natta? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tok 7 stk kråker med salongen inatt. Var ikke så mye venting etter hvert skudd (ungkråkene er ikke så lure). Kom over en skadet ravn (knekt vinge), gjorde slutt på lidelsene med ei velrettet subsonic-kule.

 

Dette er vel et dumt spørsmål for dei erfarne 8) -> Er kråkene aktiv om natta? :shock:

 

Ja kråkene sitter nermest stille i mørket, villtru det er nattsynet som ikkje er på topp.

Om dere finner nattkvisten til flokkane kan dere i gunstige forhold skyte svært mange fuglar, da også med hagle.

Dei bruker stort sett berre å lette for så å sette seg i nabo treet.

 

Hadde ei periode i tennåra da eg skaut svært mange på denne måten :P

Link to comment
Share on other sites

Hubro.jpg

 

Er kanskje ikke bare jeg som har bølla med monteringen av hubro. Ovenfor ser dere hvor enkelt det kan gjøres. Bare stikk inn en kjepp som du har hogd ned! :)

 

Vil kladde litt om du har tenkt å bruke vingene og samtidig har tredd kjeppen langt inn, men jeg har inntrykk av at vingefunksjonen aldri brukes.

Link to comment
Share on other sites

Ved søppelfyllinga jeg jakter på er det full rulle mens det er lyst, dvs hele døgnet sommerstid. Men jeg får ikke skyte der under arbeidstiden, naturlig nok. Drar som regel seint på kvelden, når ungene har sovnet, og kommer særdeles sjelden hjem uten å ha tatt noen kråker.

 

Har tidligere sittet/ligget i bakholdsangrep på soveplassene deres, men får bare ett skudd før de flyr i alle himmelretninger og skriker. Deretter samler de seg igjen og slår seg ned et annet sted, ofte ikke langt unna.

 

Pleide å ta to kråker på fullmånekvelder (mørketid). Da satt jeg og ventet til de slo seg ned på sitt faste sted, la siktet på ei kråke med månen som bakrunn. I det bråket som da fulgte skyndtet jeg meg til neste sted og plukket ei til på samme måten. Hvor kråkene tok veien etter andre angrep fant jeg aldri ut.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det funker særlig lenge, kråka lærer og holder på merkelig vis unna resten av sine brødre og søstre...

Beste metoden for å samle kråkene er med åte (syns jeg), lag et par nettingballer, fyll med div mat/for/rester og fest hele greiene på en staur på noen strategiske plasser, mat er noe de går etter ansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Skøyt ei kråke i dag. Men da verken med lokk eller hubro. Plassen så imidlertid svært bra ut så jeg har tenkt med ut i morgen med CD-spilleren.

 

Kan noen bedømme den nye lokkelyden min i stereo?? Er det noe som virker unormalt, er den for intens eller noe slikt ? Vil gjerne ha kommentarer fra dere som har erfaring med bruk av CD-spiller. Har forsøkt å få til flere skrikende kråker på et spor.

 

http://sites.google.com/site/strafix/krakelokk.mp3

Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt på kråker er ofte bra i perioder dårlig i perioder. Kråka er smart og har den først sett deg i et dårlig skjul så blir den fort skeptisk. sommer er ofte ei treg tid.....

 

Tips til lokking av treg kråke:

 

1. sitt i et idiotsikkert skjul

 

2. gå gjerne ut før det er lyst.

 

3. hold spilleren og varier retningen på spilleren mens lydene spilles av.

 

4. ikke driv lokkejakt for ofte på samme område, det vil føre til at fuglene skjønner greia.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt ei kråke i dag. Men da verken med lokk eller hubro. Plassen så imidlertid svært bra ut så jeg har tenkt med ut i morgen med CD-spilleren.

 

Kan noen bedømme den nye lokkelyden min i stereo?? Er det noe som virker unormalt, er den for intens eller noe slikt ? Vil gjerne ha kommentarer fra dere som har erfaring med bruk av CD-spiller. Har forsøkt å få til flere skrikende kråker på et spor.

 

http://sites.google.com/site/strafix/krakelokk.mp3

 

Synes detn der hørtes bra ut, låner den jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg få tak i en CD spiller som skal brukes til lokking av forskjellig vilt, mange av de jaktbare fugleartene og kanskje rådyr, hjort, men helst fugleartene.

Jeg vil da trenge en CD spiller som gir høyest mulig lyd og samtidig kan gå på batteri, være CD - klar, kassett eller noen form får å spille av filer.

 

En slags arbeids - cd spiller som de bruker på byggningsplasser, tivoli ect. Det skal gå an å skaffe det, men finner ingen.

Selvsagt kan jeg ta med høytalere og ha et lite annlegg, men dette blir veldig tungvint, så vil helst ha en cd spiller med inntegrerte høytalere.

 

Hva bruker dere, eller tips til hvor jeg kan finne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare en vanlig liten cd spiller som man får kjøpt på de fleste el-butikker, de fleste har mulighet for å gå på batteri. Funker helt supert :)

 

Stilig. Du ser jeg har liten erfaring med denne typen lokking. Vet ikke hvor mye lyd som trengs.

Vet du ca hvor langt du kan lokke inn dyr med din, og hvilke arter?

 

Ble akkurat tipset av Thor om de sakene her: http://www.basspro.com/webapp/wcs/store ... 00_425-9-0

 

Er jo veldig fristende. Men som alltid, mer penger. Jeg hadde bare i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg en CD spiller som gir høyest mulig lyd, siden jeg har klar brennte CD'er med lokkelyder. Men følte jeg ikke fant noen med god nok lyd, derfor tenkte jeg å spørre her om hva folk bruker, og om det de har gir god nok lyd. For hva er liksom nok lyd på lokkejakt til primært fugleartene? :shock:

Link to comment
Share on other sites

vi var også ute en tur i dag, like etter at vi skaut ei kråke fikk vi ei kjeftskur etter oss, "nå må dere for faen gi dere a!" lød beskjeden bakom skogen vi fikk, det viste seg å være en arg laksefisker som ikke likte at det small 4 skudd :lol:

 

heldigvis hadde vi alle papirer i orden. :wink: det ordnet seg til slutt og laksefiskern hadde roa seg litt ned så fikk vi pratet og da var det et mindre verdensproblem å løse :roll:

 

men lurer på om de fortsatt skal ha denne delen av terrenget selv, når andjakta og duejakta starter?

Link to comment
Share on other sites

Hva må man gjøre for å få skyte kråke?

Noe løyve/jaktkort?

Og hvor?

 

 

Du må ha betalt jegeravgiften for i år 09/10 til staten (småviltjakt kr280,-) eller (storviltjakt kr355) :)

Så må du spørre grunneier (eks:bonde,skogeier) om tilatelse om å jakte (eks:kråke,gås,due) på eiendomen hans.

Så er det viktig at du ikke glemmer å ta med børsa å skudd :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bilde som Kjell Olav har lagt inn her i tråden så ser man at i hverfall en av de 2 kråkene er en årsunge, muligens begge.

 

Den ved hagleskjefte har en brunlig gråfarge på ryggen, dette er årsunge.

Disse er betydelig lettere å felle enn de voksne kråker.

Voksne kråker er helt gråe på ryggen.

 

Så ei kråke flere ganger i vinter med mye hvit farge i seg, en med pigment mangel.

Link to comment
Share on other sites

Bård, når jeg setter opp to plankebiter på 30 meters avstand (etter kråkejakten) og fyrer av et skudd av Saga, og så gjør det samme med Rc-steel (x 3) . Og alt dette med samma børse og chocke. JO, da kan jeg det. Men nå skrev ikke jeg dette her, bare at jeg brukte det på et par kråker, og ikke på min lille test.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og Sigurd (sigurd2verud) vært og (mest sannsynlig) skaffa oss en helt SUPER plass til å jakte kråker, ravn, og det som er. Nå overdriver jeg ikke, og det er 1000-1500 fugl der. Men halvparten kaier, og det jo litt synd. Men masse masse kråker og ravn. Og ikke minst måker! Wow, og jeg gleder meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...