Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 651
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å skyte kråke og ravn her på åtet er 10x vanskeligere enn å skyte reven nå om dagen. Det minste bevegelse i vindu 112 m unna får alle på vingene. Det er en bra flokk kråkefugler her nå. I ettermiddag snødde det tett, og dermed skulle det vise seg at synssansen deres ble nok hemmet til at jeg kunne avlevere et forsvarlig skudd. Fikk sakte opp verandadøra, halvt opp. Rifla i benken og så var det bare å velge å vrake. Hadde et stort dilemma, snø på rekkverket gjorde at jeg såg over meg kikkert men rifleløpet hadde bane rett gjennom den lette snøen. Var spent på hvordan 40 grs. v-max ville håndtere denne dunlette snøen. Det gikk veldig bra. Ravna enset ikke at den døde. :D

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur på miljøstasjonen (les: Søpledynga) og jakta kråker med stefaren min. Har skaffa meg en Baikal MP-153 til kråkene, og den fungerte helt konge!! :D Første skuddet med den datt en ravn.

Brukte Camonett inntil et par små furuer og plasserte ut endel lokkefugler, en kråkemagnet fra EDGE, og en spinner fra samme merket+ 2 ravnedecoys.

 

Resultatet ble 11 fugl :D, 8 kråker og 3 ravn. Det var rett og slett sykt artig. Sol var det og! Det eneste vanskelige var å finne fuglene etter man skjøt de, for de sank en halvmeter ned når de traff bakken :lol:

 

Bilder kommer i morra eller no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv bare 22 med sub på kråkejakt og har felt 72 denne sesongen. Er ekstremt mye kråke her, skyter nesten alle i strandkanten.

De har etter hvert blitt endel mer sky men med å sette opp en enkel kråkebulvan på en stein i strandkanten om kvelden, så kniper jeg ett par om morgenen når det lysner. Henter kråkene om kvelden igjen så de ikke skjønner det er meg, ikke sikkert det har noe å si men har en sterk psykisk følelse på det :)

 

Skyter som regel ikke så mange på samme dag men da området er rett utenfor døra blir det noen hver uke. Kråkene flås og parteres til biter i musestørrelse, og legges på reveåte hver helg. Er blitt stor trafikk på åta etter jeg begynte med det.

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei, men jeg lokka inn 7 kråker med Dan Thompson hareskrik fløyte til rev. Jeg sto midt ute på jordet og lokka, plutselig kom det 7 kråker rett imot meg. Bare synd det blei bom! :evil:

 

Jeg brukte denne fløyta her: http://storfangst.no/index.php?nr=90&case=4&id=68&idkategori=61&startrow=

 

Dette er egentlig ikke noen lokkefløyte for kråker, men man får til litt lyse kråkelyder ved å ikke ta i så hardt, og ha leppene i sporet hvor snora skal ligge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å jakte kråker på steder alt fra søppeldynger til høyfjell og fått inn masse fugl på alle steder. Samtidig har resultatene variert voldsomt. Alt fra års tid og sikkert litt tilfeldig.

 

Regner med du har lest artikkelen på portalen? Mine beste tips for å få lokkejakt/bulvanjakt til å fungere.

 

Vinteren er jo tregt. Ville ventet til snøen forsvinner, eller blir mer flekkete. Mye lettere å skjule seg ordentlig og når det våres litt så blir det uten tvil lettere å lokke de inn. Bruk av bulvan er også meget effektivt til tider.

Link to comment
Share on other sites

Folk må bli flinkere til å skyte kråke i Stavanger-distriktet. Det har blitt helt ekstreme mengder her. Nesten hver dag jeg kommer ut på morgenen så er himmelen svart av kråker. Men jeg bor i byen så det er ikke så lett å bare fyre løs.. :D

Noen som vet om plasser man kan skyte fritt i nærheten av Stavanger?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde lokk for første gang i år. Veldig trege og skeptiske fugler, noe som er typisk for mye snø, kaldt og mars. Kom inn endel ravn selvsagt og endel skjærer. Etterhvert også et par kråkeflokker, men det ble med hull i lufta for kompisen som tok seg av skytingen.

 

Blir å vente til ting og tang smelter nå, før jeg prøver igjen.

 

Totalt kom det inn ca 60 fugler...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har ett hemmelig triks for å unngå at hele fylkets kråkeflokk kommer og sirkler over liket etter skudd,

jeg har gjort det til tradisjon at jeg er oppe og skyter en kråke hver dag før eller etter jobb, men så fort en er skutt så er alle bortom å sirkler før de forsvinner.

Hva er trikset ?

Link to comment
Share on other sites

Er jo sånn kråker eller ravn er, overalt! Regner med det er åte du har? Ikke lett alltid å få mange fugler her, da det ofte tar lang tid før de føler seg trygge.

 

Gå over til lokkejakt, så skal du se at du kommer oftere på skuddhold...

 

Kan legge til at på min åte, så kan det ta dager før fuglene kommer igjen etter skudd...

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg prøvd og lokket til meg noen kråker, og det klarte jeg også. Første gangen gikk det forholdshvis dårlig, men med litt trening gikk det bedre.. Lokka til meg 7stk på haglehold på neste forsøk..Lokkefløyta jeg bruker er denne fra jaktfall.no : http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow= Dette er en meget god lokkefløyte, som er veldig naturtro i forhold til andre lokkefløyter til kråke jeg har funnet på markedet. Fløyta koster 195 kroner på jaktfall.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en fløyte på villmarksmessa i dag, Nordik Crow :D

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Gleder meg til å teste den ut!

Har desverre ikke stor tro på den fløyta, men det kan godt hende den funker. Hvis du vil ha ei god kråkelokk anbefaler jeg denne her : http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow= Der er det også en link til en film, hvor de viser hvordan man bruker fløyta. Den kommer på 363 kroner ved postoppkrav. På mitt andre valg ligger Faulk's kråkelokk, denne funker også godt :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en fløyte på villmarksmessa i dag, Nordik Crow :D

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Gleder meg til å teste den ut!

På mitt andre valg ligger Faulk's kråkelokk, denne funker også godt :)

 

Faulk's kråkelokk mener jeg er dårlig. Jeg synes det ikke er noen naturtro lyd som kommer ut. Og den er veldig lav. Men den fløyta som Jaktfall selger har jeg virkelig tro på.

Link to comment
Share on other sites

Jakter dere aurskoginger noe på Spillhaug eller? Burde jo være greit med kråker der. Jeg jakter på Dal avfallsanlegg, og der er det hvertfall nok 8)

Det har funka veldig bra å bruke flockcoata lokkekråker og et greit skjul der i det siste, lager ravnelyder med munn og kråkelyder med en crappy hubertusfløyte. Er så mye trekk der at det nesten ikke er nødvendig med lokk faktisk. Ellers har hubro fungert godt der også. Har limt på fjørdrakta av en røy nå, blir spennende å prøve om det gjør stor forskjell fra plast. Svenskene sier hvertfall så. blir noen turer med den framover ja :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jakter dere aurskoginger noe på Spillhaug eller? Burde jo være greit med kråker der. Jeg jakter på Dal avfallsanlegg, og der er det hvertfall nok 8)

Det har funka veldig bra å bruke flockcoata lokkekråker og et greit skjul der i det siste, lager ravnelyder med munn og kråkelyder med en crappy hubertusfløyte. Er så mye trekk der at det nesten ikke er nødvendig med lokk faktisk. Ellers har hubro fungert godt der også. Har limt på fjørdrakta av en røy nå, blir spennende å prøve om det gjør stor forskjell fra plast. Svenskene sier hvertfall så. blir noen turer med den framover ja :twisted:

 

Blir mest kråkejakt hos kjentfolk og hjemme, men spillhaug er sikkert et fint sted det! Har vært der og titta litt.. Trur det funker godt og henge opp ett skinn eller lignende, eller fjørdrakt. Men hubro er nok best :)

Link to comment
Share on other sites

Har du ekte kråkelyder på cd eller på annet elektisk dupeditt trenger du ikke hubro. Hubro er dessuten ikke så effektivt om du ikke har en død kråke hengende i føttene på den..

 

Var ute og lokket selv et par ganger i sist uke. Hadde først ute en ny hubro (første gang på et par år jeg har brukt hubro faktisk) og fuglene var der, men de ville ikke komme inn. Så ble hubroen fjernet og vi flyttet oss. Da kom det inn ca 20 fugler etter 10 min. Men som sagt, har du en dau kråke som du henger i føttene på hubroen, blir kråkene veldig hissige. Jo nærmere jaktslutt, jo mer effektivt, både med lokk og sammen med hubro. Jeg hadde ikke giddet og jakte med bare hubro....

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver nå og setter i sammen et kurs i lokking av kråke og ravn. Det har vært flere som har spurt etter dette og jeg er yrende interessert i å hjelpe andre til å mestre denne jaktformen. Jaktformen er spesiellt aktuell for yngre jegere. Holder til på Sørlandet og det er nok kanskje agder/telemark/rogaland som er mest aktuelt av rent praktiske årsaker.

 

Vil presisere at jeg ikke har noen økonomiske baktanker med dette og at jeg gjør dette for å øke interessen for lokkejakt.

 

Interessert? Sjekk bloggen min http://erikroysland.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Har du ekte kråkelyder på cd eller på annet elektisk dupeditt trenger du ikke hubro. Hubro er dessuten ikke så effektivt om du ikke har en død kråke hengende i føttene på den..

 

Var ute og lokket selv et par ganger i sist uke. Hadde først ute en ny hubro (første gang på et par år jeg har brukt hubro faktisk) og fuglene var der, men de ville ikke komme inn. Så ble hubroen fjernet og vi flyttet oss. Da kom det inn ca 20 fugler etter 10 min. Men som sagt, har du en dau kråke som du henger i føttene på hubroen, blir kråkene veldig hissige. Jo nærmere jaktslutt, jo mer effektivt, både med lokk og sammen med hubro. Jeg hadde ikke giddet og jakte med bare hubro....

 

 

Har tenkt på det med kråkelyder. Jeg har masse filer på PC'n med kråkelyder, men jeg får ikke brent det på CD da det er noe feil med filene. Har en hel del andre lyder også. Som f.eks kanadagås osv. Skulle gjerne hatt det på Cd, men som sagt så er filene beskyttet. Jeg har lagra dem i Media Player, men når jeg prøver og brenne dem kommer det sånn kryss foran. Gidder ikke å drasse med meg Pc og lydannlegg på kråkejakt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vet det er flere her inne som har filer, eller cder. Jeg kan sikkert skaffe noen..

 

Cd spiller med ekte lyder er helt utrolig effektivt. Det er mye derfor jeg ønsker å kurse flest mulig jegere, slik at de kan forstå hvor effektiv denne jaktformen egentlig kan være. Nytter ikke å skyte 5-6 kråker på åte, det drar ikke på bestanden. Vi har felt flere hundre kråker og ravn de siste årene.

 

Men all honnør til alle dere som skyter kråke og ravn, enten det er på lokk eller åte!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en hare som rister og skriker, som er tiltenkt reven, men den fungerer enormt på kråke, skjære og ravn også. Fikk den nå på lørdag og måtte prøve den samme ettermiddag. Skjærene kom først, og så kom ravn og kråke og de stupte mot haren, men jeg ville ikke skyte noen i tilfelle det skulle komme rev. Har ikke hatt muligheter for å prøve den flere ganger, men ettersom kråker og skjærer satte seg rundt haren, skal det ihvertfall ikke bli problemer å få bort noen predatorer med den :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...