Jump to content

Ulvedebatter...


amstaff

Recommended Posts

Er det på tide for moderatorkorpset og styret å vurdere å innlemme ulvedebatter i forumreglementets Vi vil ikke ha;?

 

Disse trådene har en tendens til å bli ganske repeterende og etterhvert skape en del støy. Det er også da alltid noen som ikke klarer å la være å komme med uttalelser som er rett og slett uønskede mtp. norske jegeres omdømme...

 

Mener å huske at det har vært nevnt tidligere her at dette kanskje kom til å bli vurdert om moderatorer til stadighet må inn i debattene å rydde opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som har brukt uvettig mye tid på ulvedebatter og dermed vært med på å skape "støy". Jeg mener at det bør være rom for disse debattene også, selv om de ikke tilfører så mye nytt.

 

Men jeg er nesten enig med deg amstaff; en del av det som kommer frem av påstander og innrømmelser av ulovligheter i disse trådene er neppe med på å fremme norske jegeres anseelse. Dette har moderatorene også kommentert og lagt føringer for.

 

Jeg mener likevel at det bør være rom for debatt rundt ulv da dette er noe som berører mange og som mange er opptatt av. Vi som er aktive i disse trådene kan derimot skjerpe oss og forsøke å holde oss til topic. Her er jeg antagelig blandt de største synderene :oops: . Grunnen til at jeg mener at dette er hensiktsmessig er at alle trådene om ulv har en lei tendens til å se like ut når man har pasert side 2. Om moderatorene for moro skyld byttet om de fem- seks siste sidene fra tråder som "Ulven er så snill så..." og "Ulvepar i Norge!", så er jeg jaggu ikke sikker på om jeg hadde registrert det :oops: .

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men skjerpings følger (nesten helt sikkert :wink:

 

Edit: veldig liten skrift er virkelig veldig liten :shock:!

Link to comment
Share on other sites

@ jeger64;

Synes du ikke det er greit å få slutt på ting som helt klart skader jegeres omdømme?

En del ulvemotstandere poster mer enn gjerne oppfordringer til ulovligheter, eller dårlig skjulte innrømmelser av sådan... Er det noe vi burde ha her i forumet?

 

Disse ulvedebattene er vel i særklasse når det gjelder akkurat det jeg nevner her, hvor du får hunderaser eller annet fra vet ikke jeg....

Link to comment
Share on other sites

Syntes de har "livets rett" her inne. Og de fleste klarer å skrive fornuftig. Da er det bedre å gi de som ikke behersker denne fornuften et spark bak. "Les advarsler".

Blander meg sjelden inn i ulvetråder. Har forståelse for de som blir berørt av ulv. Hvordan moderatorene skal håndtere slike tråder er opp til dere... Dere skriver, vi må sette grenser :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Malle;

Noen er nok verre enn andre når det gjelder å komme med uttalelser om ikke representativt for jegere flest. Og det er her problemet ligger, spør du meg.

Om ikke ulvedebatter blir forbudt (noe jeg ikke tror kommer til å skje), så burde ihvertfall moderatorer være kjappere inne i disse debattene og fjerne uttalelser/oppfordringer om ulovligheter. :wink:

 

@ hansen deluxe;

Litt derfor jeg startet denne tråden.

Og denne kommer nok ikke til å bli godt mottatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

ka e det som skade vårres norske jægeras omdømme da ?

kain du f.eks gi mæ eksempel på det da ?

 

Takk for oppfordringen!

 

Norske jegeres omdømme bør være i tråd med den tilliten de har i forhold til forvaltning av viltet og dets leveområder. Den norske jeger må også fremstå som en person som er lovlydig og sitt ansvar bevisst all den tid han er avhengig av våpen for sin jaktutøvelse. Det å eie våpen er ingen rettighet, men snarere en tillitssak mellom våpeneieren og samfunnet forøvrig.

 

Hvis tilliten til den norske jeger forsvinner som følge av gjentatte lovbrudd, så forsvinner også den norske jeger.

 

Ser du? Det er egentlig ganske enkelt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

@ jeger64;

Synes du ikke det er greit å få slutt på ting som helt klart skader jegeres omdømme?

En del ulvemotstandere poster mer enn gjerne oppfordringer til ulovligheter, eller dårlig skjulte innrømmelser av sådan... Er det noe vi burde ha her i forumet?

Man får ikke slutt på ting ved å forby ting, det er politikk fra statsmakter vi ikke ønsker å bli assosierte med, eller... :?: Oppfordringer til ulovligheter enten det gjelder det ene eller det andre skal og blir slått hardt ned på. Ser du det bør du som god "kammer kammerat" bruke rapporteringsknappen, for å hjelpe moderatorene :wink:

Ang hundetråder- Her dukker fra tid til annen opp andre tråder som genererer støy, bla en tråd ang "farlige/ikke farlige hunderaser".

"Slutter man å legge ved på bålet vil det dø ut av seg selv", det blir for hver nye "uletråd" som dukker opp, færre som debaterer og de vil trolig "dø ut" for en periode, men vær du sikker de kommer igjen....

Link to comment
Share on other sites

Som brukar er eg oppriktig interessert i rovdyrkonflikten. Både fordi eg syns det er interressant, og fordi eg truleg kjem til å få med det å gjere i arbeidslivet. Eg følger med på dei fleste trådane som omhandlar rovdyr, og får mange innspel og gode argument frå begge sider. So eg syns det skal vere plass til desse diskusjonane her, og ville vere trist om dei skulle bli vekke.

Blir litt vel usakeleg til tider, men det er fullt mogeleg å "sile" ut kva ein tar alvorleg og kven ein diskuterar mot.

 

Som moderator er det jo klart at eit eventuelt forbud mot ulvetrådar hadde spara oss for mykje arbeid og mange vanskelege avveiingar og vurderingar. :D

Link to comment
Share on other sites

Man får ikke slutt på ting ved å forby ting, det er politikk fra statsmakter vi ikke ønsker å bli assosierte med, eller... :?:

Veel... Inntil for få år siden var det vel stort sett bare Norge og Iran som hadde en prset som statsoverhode... :wink:

Nei, det blir ikke slutt på ting om man skaper forbud. Og for the record, så tviler jeg sterkt på at det kommer til å skje. Men man får kanskje med denne tråden et fokus på nettopp de problemene som dukker opp ifm. med disse tråden. Kanskje folk våkner litt.

 

Oppfordringer til ulovligheter enten det gjelder det ene eller det andre skal og blir slått hardt ned på. Ser du det bør du som god "kammer kammerat" bruke rapporteringsknappen, for å hjelpe moderatorene :wink:

It be used... :mrgreen:

 

Ang hundetråder- Her dukker fra tid til annen opp andre tråder som genererer støy, bla en tråd ang "farlige/ikke farlige hunderaser".

Var med i den selv... Men det er ikke ofte jeg ser hundetråder eksalerer på linje med ulvetråder?

Ulven er utvilsomt et engasjerende tema, men det er ikke til gode for noen når man omtaler lovbrudd som noe som er greit.

 

men vær du sikker de kommer igjen....

Åja.. Jeg vet :D

Link to comment
Share on other sites

hallois

@malle

ka e det som skade vårres norske jægeras omdømme da ?

kain du f.eks gi mæ eksempel på det da ?

Føle itt at æ gir i fra mæ dårlig omdømme når æ er på jakt, berre så det er sagt det å !

Beklager, men dette er direket "p-preik". Du vet så godt som alle andre, at enkelte innlegg er helt på grensen av hva som er akseptabelt (noen trolig godt over).

Som jeger blir jeg enkelte ganger flau over hva enkelte klarer å lire av seg, dette gjelder fra begge sider (har sikkert bidratt også):oops:

PS. noe som er opplyst som uønsket er det å skrive på dialekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

litt i forhold til dette her....

så kan vi si..

 

det er ganske mange som kommuniserer ting gjennom internett som de ikke ville gjort ansikt til ansikt med folk...

 

derfor mener jeg at folk ikke skal være så redde for hva som skal sverte jegere..

fordi... det er ikke mulig å ta ting fra internett 100% seriøst...

 

i forhold til ulvedebatter..

tja..

jeg er med å leser litt de første sidene.. når det samme oppgulpet kommer igjenn og igjenn

så finner jeg noe annet å lese.. som feks.. simultanion equation models... ikke veldig spennende det heller....

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN

 

Når det gjelder yttringsfrihet så har vi på Kammeret visse regler som skal følges. Det betyr at vi her inne ikke får lov til å skrive akkurat det som passer oss. Utenfor Kammeret, som på f.eks VG-Nett osv kan du skrive stort sett akkurat det du ønsker, men ikke her inne.

 

Reglene kan du lese her.

 

Ja for du har lest reglene?

Du klikket av på at de var lest og forstått når du registrerte deg.

Link to comment
Share on other sites

@ LODJURSJÄGERN

 

I Norge er det ytringsfrihet, men ikke bland det inn i denne debatten...

 

Her på Kammeret må man faktisk forholde seg til regelverket...

Og i forumreglene kommer det klart frem at man ikke vil ha bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

 

Edit: Kjell Olav var litt kjappere enn meg, gitt...

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi har ytringsfrihet i Norge, men det er ikke alt som er lov som er lurt. Som jegere, skyttere og genuint våpeninteresserte er det både på kort og lang sikt i vår egen interesse å å opptre på en måte som ikke bidrar til å svekke vårt omdømme, det være seg hva vi snakker om, hvordan vi oppfører oss, hvordan vi skriver, og i det hele tatt hvilket inntrykk vi gir til våre omgivelser. Det er en uting at vi må tråkke på silkeføtter når det gjelder våre egne lovlige aktiviteter, men det jo faktisk sånn det er blitt.

 

Det er en kjensgjerning at man har en tendens til å legge på litt for kjente når man uttaler seg anonymt på nettet, bare sjekk innleggene i første og beste dagblad-artikkel (eller ikke lenger enn til innleggene under artikkelen i forrige post). Det bør vi ikke gjøre på Kammeret. Etter min mening bør man ikke skrive noe som helst her som man ikke kunne satt fullt navn, adresse og telefonnumer under.

 

Og som sagt i innledingen: Det er ikke alt som er lov som er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er jo i utgangspunktet en foretningside, og det er ikke negativt ment.

Hver gang det skrives ULV i et emne, blir det fort både 10 og 20 sider før det roer seg, nå er ikke jeg økonom men jeg vil tro at for vert min noen er pålogget kammeret blir det noen kroner til " Kammerts eier" i så måte er jo ulven allerede i ferd med og bli en gullkalv og vi ser her klart nytteverdien av og ha slike rovdyr i Norsk natur :lol:

 

Fra spøk til revolver, noen av innlegene som hentyder/oppfordrer til ulovlig jakt bør stoppes, ikke er de særlig kloke heller ettersom tyvjakt på ulv kan bidra sterkt til at ulv som i utgangspunktet skulle taes ut, får livets rett i form av sikkerhetsfaktorer som må legges inn i forvaltningen av ulv. :?

 

Til deg shooter 2

Hvis du leser flesteparten av innleggene under repotasjen du la ut om ulven Ivan, skjønner du sikkert hvorfor slik ulovlig jakt er svært skadelig for den alminnelige jeger, og ikke minst for ulvemotstanderene selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I alle dager da karer jeg har ikke nevnt saken med et ord bare lagt ut forsiden av ei avis som dekker hele vår region , dere må jo tåle det som står i dagens post !
Min understrekning.

 

Hvis du ikke skal diskutere sak skjønner jeg ikke hvorfor du poster i denne tråden.

Ditt innlegg om en skutt ulv hører hjemme, som flere er inne på, i "Nyheter i media", ikke her.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg studerer ulven, desto mer forståelse for den får jeg. Ikke bare i ulvdebatter her, men i samfunnet for øvrig eksisterer det alt for mange myter om ulven. Ting som har blitt gjentatt mange nok ganger til at det til slutt blir regnet som sannhet, og blir til stadighet brukt aktivt blandt både motstandere og forkjempere av ulven. Bare folk kunne satt seg litt inn i det som faktisk er publisert av forskning, og dermed basert sine argumenter på fakta, så ville vi hatt en langt mer saklig diskusjon i ulvedebatten.

 

Hvem som helst med basic kunnskap om bruk av internett, kan relativt troverdig finne mitt fulle navn og fødselsdatoen min. Jeg er derfor veldig påpasselig med hva jeg ytrer på et åpent forum som dette... Å gå ut med snakk om, eller oppfordringer til tjuvjakt på et åpent forum er å skyte seg selv i leggen!

 

Rydda vekk litt som gjekk på rein debatt om ulv, og ikkje om korleis dette skal diskuterast. Derfor OffTopic.

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Oppfordringer til ulovligheter enten det gjelder det ene eller det andre skal og blir slått hardt ned på. Ser du det bør du som god "kammer kammerat" bruke rapporteringsknappen, for å hjelpe moderatorene :wink:

 

Hvor er så denne rapporteringsknappen? Kan ikke se den, men den skulle absolutt vær der om den ikke er det...

Link to comment
Share on other sites

Redigert. Kjell Olav

 

Når det er sagt, så er det vel i alles interesse å sørge for at vi jegere ikke trenger å forsvare det vi driver med hver gang vi prater med folk som ikke jakter selv?

Folk har en tendens til å ta ting som blir skrevet som fakta, enten det er på internett eller i aviser. Derfor er vi heller ikke tjent med at folk åpent støtter tjuvjakt, for eksempel.

 

Hvor er så denne rapporteringsknappen? Kan ikke se den, men den skulle absolutt vær der om den ikke er det...

Det er det utropstegnet til høyre i posten. Hvit knapp.

Link to comment
Share on other sites

Skulle akkurat til å opprette en slik tråd som dette....bra noen har tenkt i samme baner.

 

Støtter forsåvidt amstaff sitt forslag om å "kutte ut" slike debatter da de sjelden eller aldri har noe konstruktivt i seg, det er bare å tenke over enhver slik tråd og hva som skjer...!

Det starter gjerne med en "ulvenyhet" og ender opp i idiotisk "krangling" mellom motstridende parter der det er om og gjøre å formulere seg best mulig for å vinne frem med sin argumentasjonsrekke...

 

Kan noen ærlig talt si at disse debattene tilfører noe positivt på noen som helst slags måte..?? det tror jeg ikke, men regner med det kommer et par bra formulerte argument for å "fortsette" ulvehylingen!.. :roll:

 

Om ikke "forby" slike tråder så er vertfall mitt forslag og stenge de med en gang det begynner å gå på om eller ikke vi skal ha ulv i Norge...DET er så til de grader utdebattert gjennom tidligere tråder.

Link to comment
Share on other sites

Skal man forby noe så kan man jo forby å skrive med bare store bokstaver, tekst i rødfarge, bruk av mer enn ett utropstegn etter setning osv. så slipper man i allefall en del visuell støy ;)

 

En ting å huske på er at det er alltid den som skriker høyest som fremstår som den største tullingen, uansett hvilken side av debatten man er på.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel frivillig hva du vil lese ?

 

Rull over alt som har ulv i seg

Jo, det er såklart en mulighet. Det er en mulighet som jeg i større og større grad gjør bruk av, men av og til får man denne trangen, omtrent som tilskuerne til en trafikkulykke, til å se med egne øyne hva som foregår. Sykt, men sant. Jeg skulle ønske jeg klarte å la oppgulp, oppfordringer til ulovligheter og udokumenterte sjikanøse påstander om navngitte personer passere i stillhet. Problemet mitt er at jeg er ganske overbevist om at dersom man ikke gjør noe med slikt, vil det etterhvert befeste seg et inntrykk av at alle som er inne på Norges i særklasse største Internettforum for jakt og skytesport enten bifaller eller stilltiende aksepterer slikt. Problemet er bare at det gjør jeg -- og flere med meg -- ikke, og jeg ønsker ikke å spikre et slikt bilde av "alle" norske jegere og skyttere. Dermed mener jeg at det faktisk er nødvendig at det kommer fram at det finnes en del motforestillinger mot slik virksomhet, også blant folk som dreper dyr og eier "farlige" våpen. For jeg ønsker ikke å bli assossiert med slikt bare fordi jeg tilfeldigvis eier våpen og dreper dyr for å spise dem.

 

Jegeres og skytteres beste tiltak for å opprettholde aksept for sin hobby/livsstil i et stadig mer urbanisert og våpenskeptisk samfunn er nemlig etter min mening å vise at man er tenkende mennesker, med sikkerhet og etikk langt framme i pannebrasken. Hvis vi som er mot "skyt, grav ned, hold kjeft" ikke kommer med motforestillinger mot slike holdninger vil to ting skje: Vi befester det negative inntrykket endel "urbane" mennesker -- inklusive beslutningstakerne i byene -- har av jegere, og vi bidrar til at slike (i mine øyne negative) holdninger får herje fritt og påvirke uerfarne, lett påvirkelige mennesker.

 

En helt annen sak er at når debatten allerede er på -- unnskyld uttrykket -- et drittnivå, kreves det mer selvdisiplin enn hva ihvertfall jeg har for å klare å være 100% saklig i 100% av tiden. I slike tilfeller er det litt for lett å bli påvirket av debattnivået og henfalle til forenklinger og spissformuleringer.

 

så lar du de som vil debattere om dette temaet være være ifred !
Hvis man virkelig ønsker å hevde sine meninger uten at de som er uenige får komme med motforestillinger, er kanskje ikke et åpent diskusjonsforum det beste stedet å hevde dem? Da er det kanskje bedre å ta det over en karsk utpå kvelden i et lukket lag der man vet at alle er enige?
Link to comment
Share on other sites

så lar du de som vil debattere om dette temaet være være ifred !
Hvis man virkelig ønsker å hevde sine meninger uten at de som er uenige får komme med motforestillinger, er kanskje ikke et åpent diskusjonsforum det beste stedet å hevde dem? Da er det kanskje bedre å ta det over en karsk utpå kvelden i et lukket lag der man vet at alle er enige?

Les hva videlgen skrev to ganger til. Tenk deg om to ganger. SÅ svarer du.

Han sa på ingen måte at de som var uenige med han ikke skulle diskutere, men rettere sagt at de som ikke hadde noe å bidra med(f.eks. de som ene og alene snakker om hvor håpløs og latterlig ulvediskusjonen er) holdt seg unna. Dette er noe man burde kunne forvente, selv på et internettforum.

 

Jeg sa i en annen tråd om ulvediskusjonen at jeg hadde sagt mitt siste ord på dette forumet, og det står jeg fortsatt ved. Jeg leser likevel trådene, og jeg er ofte svært fristet til å svare på enkeltes påstander.

 

Jeg lar diskusjonen forbigå i stillhet, og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Av de 5113 medlemmene på dette forumet, er det et bittelite knippe glødende hoder som lar smella løpe løpsk. Det er bortimot naivt å navigere etter en oppfatning om at disse glødehodene skal utgjøre en trussel mot en rotfestet tradisjon som jakt faktisk er her i landet.

Men det er klart at "våre" glødehoders elleville opptreden kan bli misbrukt av glødehodene blant dem som ønsker å avlive norsk jaktutøvelse. Men deres avlivningsforsøk kommer ikke til å føre frem til annet enn irritasjon i vår levetid. La meg minne om at det finnes rundt 190.000 registrerte jegere i dette landet. I tillegg er det et flertall av Norges befolkning som er positivt innstilt til jaktutøvelse.

Å nekte å diskutere temaer som ulv og rovdyrpolitikk, blir derfor omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen. Et slikt forbud kan jo like gjerne bli misbrukt av andre, som da vil bruke forbudet som et bevis på at norske jegere ikke kan snakke om dette fordi de er redde for å vise hva de egentlig mener.

Fankern, jeg knoter litt nå - det jeg prøver å formidle, er vel egentlig bare at jeg synes dette forumet fungerer helt utmerket, selvjustisen fungerer og moderatorkorpset gjør en flott jobb. All honnør til dere alle som gidder å legge til rette for at folk skal få diskutere det de brenner for og at grinebiterne skal få boltre seg. At det av og til er høy temperatur, er bare et sunt tegn på engasjement.

Om det derimot skulle bli innført et taburegime der noen ytterst få håndhevere skulle opphøye seg selv til å bestemme hva andre skal få lov å snakke om, melder jeg meg ut tvert. I hvert fall så lenge det ikke begås ulovligheter.

Link to comment
Share on other sites

1) The only valid censorship of ideas is the right of people not to listen.

~Tommy Smothers

 

Hjelp gjerne de uinteresserte... ved å gi en tydelig overskrift på tråden, feks. med ordene Ulvdebatt nr.1, 2, 3, 4...

 

2) Think for yourselves and let others enjoy the privilege to do so, too.

~Voltaire

 

Har vi følt at gleden ved at noen yttrer seg, fullstendig kveler ergrelsen over det som sies?

 

3) The only weapon against bad ideas is better ideas.

~Alfred Whitney Griswold, New York Times, 24 February 1959

 

Barnehagens debattform er: du er dum du, nei du er dum du, og hvis ikke moderator kommer raskt - så slår de hverandre med spaden.

Nettforumets ide er meningsbrytning, det er sprik i feltet med så mange medlemmer, men ideene kan bare bli bedre ved åpen drøfting..

 

4) Censorship feeds the dirty mind more than the four-letter word itself.

~Dick Cavett

 

For mye skitt syns du, så gå tilbake til pkt 1.

Link to comment
Share on other sites

Da er det det er viktigt å bruke raporteringsknappen ute til høyre (den hvite med ett rødt utropstegn inne i).

 

For å si det enkelt, medlem A driter seg ut med for varmt hode og løs tunge (i forhold til lov og forumets regler). Medlem B skal da helst ikke svare med samme mynt (selv om det ofte er utroligt fristende). Men trykke på knappen. Slik at vi slipper at madlem C,D, og F henger seg på.

 

Så enkelt er det. Forbud hører ikke noe sted hjemme, og slik jeg ser det, så gavner de i hvertfall ikke jegrene med slike forbud. Man skal heller ikke undervurdere slike tråders sekundære virkning som trykkutløsere (sikkerhetsventiler).

 

Et utmerket forslag lenger oppe, var så enkelt som å la det en ikke liker passere i stillhet.

Link to comment
Share on other sites

Forbud hører ikke noe sted hjemme, og slik jeg ser det, så gavner de i hvertfall ikke jegrene med slike forbud

 

Øhh, neivel ? Nei forbud er i grunn siste sort, det er greitt. Men hvis ikkje enkelte klarer å holde seg på matta i sånne tråder, så vil eg nok påstå at det gagner jegerene og ikkje ha sånne debatter. Det er kun med på å sverte oss jegere, og me matar dei som er i mot jakt med ein drøss med fine motargument.

Det er faktisk ufattelig dumt synst eg, dei finn jaggu nok oppgulp om jegere og finn dei ingenting, så fabrikkerer dei motargument. Så i bunn og grunn, så er det opptil kvar enkelt person som poster her inne, og det er på generell basis faktisk. Ein treng ikkje å fore trollet meir enn høgst nødvendig, så tenk før tast...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...