Jump to content

Whisky og Cognac - tips?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Noen som har tips om en god Cognac eller Whisky?

 

Liker Cognac, men er egentlig ikke noen Whisky-elsker...Men hvis en type Whisky får mye skryt her, så er det vel verdt å pröve :mrgreen:

 

Mine favoritter:

 

Cognac:

1. Xante' Poire Au Cognac

2. Braastad

3. Bache Gabrielsen

 

Whisky:

 

Hmm..Har vel egentlig ikke noen favoritter her.

Men en Famous Grouse er da ikke så ille :wink:

 

Og! Er det noen som har smakt denne: DDE XO Likar Cognac :?::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter:

1. Xante' Poire Au Cognac

Er ikke dette en Pære likør cognac variant? Hvis så, så har jeg smakt den 1 gang og det blir med det. Falt ikke i min smak :?

 

Klarte ikke å la være, måtte ta et bilde i barskapet :mrgreen: For orden skyld, de er uåpnet :shock: Samlet litt gjennom mange år. Men jeg har alt for liten greie på det :oops:

Cognac_002_%28Large%29.jpg

 

Men jeg er nysgjerrig på denne! Noen som har smakt? Står på øverste hylle, midt på.

En av Japans eldste bryggeri/destilleri heter klikk her:Suntory og ble grunnlagt i 1899. Denne brandy'n får til dels meget god kritikk, og søsteren plukket den opp i Japan til meg :mrgreen: Er det rart jeg er glad i henne :wink:

Cognac_007_%28Large%29.jpg

 

Ser du skriver både Braastad og Bache, har et forslag til deg som også er av Norsk avstamning.

Klikk for link:Birkedal-Hartmann husker jeg ikke feil, så er dette Cognac huset eldre enn Bache, uten at det nødvendigvis skal ha noen betydning. Men jeg syntes den er bedre enn Bache, ikke så "spiss"

Cognac_%28Large%29.jpg

 

 

Forskjellige linker:

Bache-Gabrielsen Cognac

Birkedal-Hartmann Cognac

Braastad Cognac

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke blande Whisky og Whiskey - det er en forskjell. :)

 

Personlig er jeg ikke noen stor tilhenger av de "norske" utgavene som Bache etc. da jeg finner disse for runde og søte, og altfor kommersielle. Av mine favoritter kommer det et par gode fra Tiffon, Renault har noen som klatrer høyt på lista også. Men de mindre produsente har gjerne også de mest intr. produktene.

 

Selv om det er på kanten av tråden, så er vel alikevel Armagnac min favoritt, og gjerne de som kommer på årgang og som kan kalles middelaldrene.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

har endel bekjente som mener alt som har etikett og forsegla kork er "søren klype" så bra.

 

dem ser forresten på % tallet for å vurdere hvor bra innholdet på flaska er....... :roll:

 

jeg for min del liker å ha smakt masse forskjellige whisky og cognac. liker smake på nye for å se hvordan de er.

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn finnes det bare en wisky, og den heter Jim Beam. Den er amerikansk, og har derfor ikke den røyksmaken skotsk wisky er kjent for.

Næmmen fysj og fysj! Det du har i skapet er ikke en whisky, men en whiskEy. Får å fjerne den E'en, skal det være skotskdestillert og ha minimum 36 mndrs fatlagring...

 

Jeg er glad i de litt milde variantene.

The Balvenie og The Glenlivet er vel foreløpid de beste dråpene som har trillet over tunga mi, men The McCallan og Auchetoschan er heller ikke verst.

 

Cognac er liksom ikke helt min greie, men Jon Bertelsen prelude vsop (brut) er jævlig god.

Tessoron XO ei heller ikke å forakte. Har ellers smakt mye godt, men de koster så mye at jeg har fortrengt dem!!

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er på kanten av tråden, så er vel alikevel Armagnac min favoritt, og gjerne de som kommer på årgang og som kan kalles middelaldrene.... :lol:

 

Vil ikke si det. Armagnac kan være bedre enn mye av det som er levert fra Cognac distriktet, men nå banner jeg kanskje i kirken :mrgreen:

 

Har et forslag, kan vi holde denne tråden til/for Cognac "only", så kan man fortsette med Whisky i den tråden for det?

Bare en henstilling/spørsmål fra min side...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Personlig er jeg ikke noen stor tilhenger av de "norske" utgavene som Bache etc. da jeg finner disse for runde og søte, og altfor kommersielle. Av mine favoritter kommer det et par gode fra Tiffon

 

Tiffon er det navnet Braastad bruker i resten av verden

 

(Bransjetilknyttet)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter:

1. Xante' Poire Au Cognac

Er ikke dette en Pære likør cognac variant? Hvis så, så har jeg smakt den 1 gang og det blir med det. Falt ikke i min smak :?

 

Stemmer det, laget av pære, og det er IKKE en cognac! :wink: Forsåvidt god på sommeren med isbiter i :wink:

 

Eller så har du min favoritt i skapet ser jeg! MARTELL Cordon Bleu. (ca 900,- på polet.)

Har blitt veldig glad i Martell, den beste "hverdagskonjakken" hvis en kan kalle det det da!! er Martell Medallion! Veldig god men ikke så dyr! (ca 450,-)

Link to comment
Share on other sites

 

Personlig er jeg ikke noen stor tilhenger av de "norske" utgavene som Bache etc. da jeg finner disse for runde og søte, og altfor kommersielle. Av mine favoritter kommer det et par gode fra Tiffon

 

Tiffon er det navnet Braastad bruker i resten av verden

 

Det er riktig, men du kan ikke sammenligne det han selger under det navnet med hva han selger under Braastad. Det er ikke samme greia.

 

 

NB! Ser du signerte med bransjetilknyttet i et tidligere innlegg her. Antar det har med dette å gjøre, og i så fall får vel jeg føye på x-bransjetilknyttet selv om det begynner å bli en del år siden.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til konjakk, unngår jeg personlig de "norske" labelene. Nå må jeg ta forbehold om at jeg ikke har smakt absolutt alle, men alle dem jeg har smakt, er bare tunge og daffe og fulle av sukkerkulør. Hvis jeg skal ha konjakk, foretrekker jeg vintagekonjakker fra små, gode, men ikke så høyprofilerte, produsenter. Det er bokstavelig talt helt rått. Disse vintagekonjakkene er ikke mye dyrere - og i alle fall ikke mye dyrere - enn en del av disse kitch-konjakkene beregnet for det norske markedet. Når det gjelder økonomi, kan man spare inn på å ikke helle for mye i glasset. Når det kommer til god konjakk, er det som regel nok med bare litt, og man har flaska lenge. Man bruker jo degustation-glass likevel, ikke såkalte "konjakkglass", og da er det enkelt å kontrollere mengden. :)

 

Mange av de "norske" konjakkene plasserer jeg gladelig i bås sammen med alle de undermåls vinene som selger godt i Norge nesten bare fordi de har "norsk" etikett. Tar jeg ikke feil har fremdeles en av disse [bortimot udrikkelige] vinene bilde av en elg på etiketten.

 

(Men så er jo jeg en særing: Jeg digger også grappa og tequila, jeg. Og skal jeg ha en havaneser, tar jeg som regel rom any day framfor en konjakk.)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er Whisky og Whiskey for menn, Konjakk og andre frukt drikker er for Franskmenn.

 

På Whisky siden har du mye godsaker. Foretrekker skotsk singelmat whisky. Her har man smaker fra for de flest.

Mine favoritter er:

 

Min første store kjerlighet til en whisky sort var Balveni 15 år singel malt singel cask.

 

Whiskyen kommer fra Speyside og er produsert av The Balvenie Distillery. Firmaet ble etablert av William Grant i 1892, og har vært i samme familie gjennom fem generasjoner. Destilleriet har navn etter det gamle slottet Balvenie Castle som ligger like ved. Balvenie dyrker og malter sitt eget korn, og har egne kobbersmeder som tar vare på destillasjonsapparatene. Dette produktet er en single barrel (enkeltfat), og de 350 flaskene blir tappet og nummerert for hånd. Produktets høye alkoholinnhold bidrar til smakskraften. Hentet fra vinmonopolets side.

 

 

Denne vil jeg anbefale alle whisky elskere å kjøpe seg. Balvenie spesial reserv 10 SM som også er en meget god sak.

 

Ellers vil jeg sette opp

Scapa

Higland Park 12 år

Glenlivet 18 år ++++++

Glenlivet 12 år

Bowmore

Talisker

 

For kraftigere smak:

Ardbeg :twisted:

Laphroaig :twisted:

 

Whiskey

Bushmill 10 år

 

Dikker også konjakk når jeg skal ha noe frukt :lol::lol:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Eg drakk desverre alt for mykje whisky ein periode, så eg har lagt den på hylla i mange år. Men dei som har appelert til meg tidligare er :

 

Scottish Pride

Famous Grouse

Glenfiddich

Glenlivet

 

Den einaste som eg har smakt, som definitivt eg aldri hadde skjenka min verste fiende, er Laphroaig. Det er det værste eg har nokon gong hatt i munnen... Blir nærmast som gammelost, eg kan smake den, om og om igjen, men like den, trur eg neppe eg kjem til å gjere.. 8)

Link to comment
Share on other sites

EDen einaste som eg har smakt, som definitivt eg aldri hadde skjenka min verste fiende, er Laphroaig. Det er det værste eg har nokon gong hatt i munnen... Blir nærmast som gammelost, eg kan smake den, om og om igjen, men like den, trur eg neppe eg kjem til å gjere.. 8)

 

Oh. Endelig en som er enig i at innsiden av en gammel koffert som har ligget i en røykeovn full av saltvann en 10-15 år ikke er det herligste av det herlige. Jeg får bare assosiasjoner til sure, våte klær som har hengt ved et litt fuktig bål av denne drikken. Det er vel muligens som å banne i kjerka, men jeg tar sjansen. Røyksmak er fint det, men i moderate mengder :)

Link to comment
Share on other sites

Lagavulin 16 Year old

 

Prøv den!

Dette er drikka for whiskyelskarar som har drukke whisky over lengre tid.

Nybegynnar kan kan styra langt unna.

Prisen er svært overkommeleg og flaska varer garantert.

Kvalitet, kavalitet og OPPLEVING.

 

Den er helt kånge.. :) Er foresten blitt kåret til verdens beste whisky

Utrolig smak som sitter leeenge.. :)

Link to comment
Share on other sites

Mye godt i Poacher sitt skap, noe ekstremt godt. Synd at det berre står der og ”surner”. Av de lett tilgjengelig for alminnelige døde festet jeg meg ved Otard. Otard er en ”mørkere” type enn alle disse nye lyse som tydeligvis faller i alle andres smak, men ikke min.

-----

For oss som har tatt steget inn i det mørke, og som ikke verdsetter ”maurpiss” som Bache etc, er det naturlige steg; fra Cognac til Armagnac. Man gjør som franskmennene og drikker Armangnac; de drikker ikke mye Cognac.

 

En spesiell, meget mørk, rund og smakfull, ikke alt for vanskelig tilgjengelig, siden den er tappet av vinmonopolet (det heter Arcus nå) og finnes eller kan bestilles; som er min favoritt, er:

 

Tres Vieil

Armagnac

Plus

de 20 ans

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt smålei skotsk whisky, men Johnnie Walker Black Label er en grei banker.

Det trenger ikke på død og liv være malt, men en av de bedre jeg har smakt er Dalmore.

Den er sikkert ikke førstevalget for de som liker sære greier fra små destillerier på små øyer som knapt nok fins på kartet, men rund og fin er den.

Noe av det desidert jævligste jeg har tyllet i meg er Bowmore.

Bare navnet gir meg assosiasjoner til salte kaistolper.

Kreosot og brakkvann er ikke snadder.

For tiden går det mest i Tullamore Dew, en irsk malt som glir ned som fløte.

 

Jeg har begynt å erstatte Cognacen med andre edle dråper.

Carlos Primera er en utmerket spansk brandy.

Calvados Boulard er en glimrende brandy lagd på epler.

Eplesmaken er fremtredende, men noen mener nok den er litt "kvass".

 

Ellers er det lite som slår en pils med en liten Underberg ved siden av, som jeg forresten så velfortjent nyter akkurat nå... :D

Link to comment
Share on other sites

Gringo, er enig med deg at Calvados er flotte saker, Armagnac mye heller enn Cognac, som blir litt for sært. Kan jo ikke spse eller drikke noe hverken før eller etter.

Derfor går det i Whisky her, som tilbyr noe for enhver smak og anledning. The MacAllan er veldig lett å like. Glenlivet også nevnt, men kan nesten bli litt for maltaktig.

 

Har du en MacAllan, en Laphroaig og en Talisker er du skodd mot alle slags plager.

Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter:

1. Xante' Poire Au Cognac

Er ikke dette en Pære likør cognac variant? Hvis så, så har jeg smakt den 1 gang og det blir med det. Falt ikke i min smak :?

 

Stemmer det, laget av pære, og det er IKKE en cognac! :wink: Forsåvidt god på sommeren med isbiter i :wink:

 

Eller så har du min favoritt i skapet ser jeg! MARTELL Cordon Bleu. (ca 900,- på polet.)

Har blitt veldig glad i Martell, den beste "hverdagskonjakken" hvis en kan kalle det det da!! er Martell Medallion! Veldig god men ikke så dyr! (ca 450,-)

 

Hvis det IKKE er en Cognac, hva er det da? :roll: Det står jo Cognac på flaska.

Det er vel Cognac som er SMAKSATT med päre :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det IKKE er en Cognac, hva er det da? :roll: Det står jo Cognac på flaska.

Det er vel Cognac som er SMAKSATT med päre :?:

 

Som jeffery sier så er det en likør, og det er de xanté kaller den selv også! :wink:

 

www.drinkxante.com

 

- The premium liqueur Xantè is a perfectly balanced blens of sweet Belgium pears and cognac from specially selected French distilleries.

 

*klippe klippe*

 

Xanté is favourably consumed chilled in a martini glass or in a shot glass cooled over a bed of ice to preserve its seductively smooth character.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cognac:

Birkedal Hartmann XO er nok favoritten. Dei har ein som heiter Bergen XO som og er god. Likar cognacen litt rund og mild.

 

Whisky:

Her tar eg gjerne litt meir smak og preg.

Den absolutte favoritten smaksmessig er nok Glenfiddich 15 år. Lillebroren på 12 år er og veldig god, kan kjøpast utanfor taxfree med god samvittighet. Av blended'ane syns eg Chivas Regal (12 år) og Jameson er veldig gangbar vare (sistenevnte strengt tatt whiskey, vel).

Skal eg på festival, fest eller anna tilstelling der kvantitet skal gå foran kvalitet: VAT 69 :D

Link to comment
Share on other sites

Av cognac liker jeg aller best Daniel Bouju :)

 

Daniel Bouju er lokalisert til landsbyen St. Preuil utenfor Segonzac i hjertet av Grande Champagne. Familien Bouju eier i dag 200 dekar med vinmarker.

 

Cognacen herfra er kjent for å være blant de aller beste, og er svært smaksrik, tørr, og uvanlig konsentrert og kompleks.

Link to comment
Share on other sites

- Har prøvd en god del forskjellige cognac-varianter. Braastad har det jeg liker best. Etter å ha "gjennomgått" noen flasker av hver (over noen år, altså) av XO og VSOP, har jeg blitt fast ved Braastad VSOP. For meg - Ingen over, ingen ved siden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...