Jump to content

Stengt traad - igjen - hva....filleren?


Fossdal

Recommended Posts

Etter aa ha brukt tid paa et lengre innlegg, oppdager jeg at det ikke kommer med, da traaden er stengt etter 8 innlegg, pga at traadstarter har faatt svar. Paa tross av at det har vaert en traad paa dette ganske nylig der moderatorene har notert kritikk av denne praksis. Takk skal dere faen meg ha.

Jeg gidder ikke aa svare paa spoersmaal her inne, om denne praksisen fortsetter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke begripe hvorfor dere stenger tråder på denne måten, når dere omtrent i samme åndedrag gir folk refs for å ikke poste spørsmålet sitt i en allerede eksisterende tråd.. (Men det er mulig det er meg det er noe feil med :roll: )

 

mvh

Oddvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var vel min tråd du skrev til tenker jeg!?

 

Jeg ba om at den skulle bli stengt og slettet fordi jeg hadde fått de svarene jeg trengte samt at jeg ikke ville ha noen spekulasjoner rundt hvilket firma det var, siden de hadde utført jobben i forhold til avtalen - selv om jeg trodde det lå mer i den.

 

Alt i alt fant jeg ut at dette ikke var noe å "sutre" for og ville bli ferdig med tråden, og heller nyte rifla!

Link to comment
Share on other sites

Sånn, tråd åpnet.... Hvorfor i sendte du meg ikke en PM??????????????????????

 

Jeg trykte paa rapporteringsknappen, og sendte melding.

Men jeg synes dette var saa bak maal, at jeg ville ha debatt paa det.

For det foerste har det vaert oppe til diskusjon foer, der praksisen har vaert kritisert, for det andre blir folk stadig oppfordret til aa soeke i gamle traader - men hva hjelper det om de er stengt?

 

Men takk for "unge mann", det varmer en gammel krok...

Link to comment
Share on other sites

Håper du ikke er blitt så provosert at du ikke gidder skrive mer, Fossdal. Det er mange som setter pris på det du skriver. (bl.a jeg)

 

Hvis jeg skriver noe som er lengre enn et par linjer, tar jeg alltid å kopierer teksten før jeg trykker på ok. Gammel vane fra Sluttstykket, hvor man som regel var logget ut automatisk før man var færdig. Da kan man bare lime teksten inn i notepad, hvis man ønsker å ta vare på det man har gjort.

 

søk bar

Er du tørst?

Link to comment
Share on other sites

Man bestemmer vel selv om man vil ha tråden sin stengt/slettet når man er ferdig med den!

For å låne litt av trådstarters ordvalg:

 

Ikke faen.

 

Det bør være mye mer tungtveiende grunner (ulovligheter, personhets o.l.) for å stenge en tråd. Vilkårlig stenging bidrar verken til et oversiktlig forum eller noe spesielt ønske om å svare på innlegg. Som min gamle mor ville sagt - hvordan tror du det ville sett ut hvis alle gjorde som deg?

Link to comment
Share on other sites

Neeeei, man har ikke full råderett over en tråd kun fordi man postet første innlegg, men når det er "din" sak som er tema bør det kunne vektlegges litt. Trådstarter hadde etter min mening en grei grunn til å stenge tråden, slike saker fører fort til unødvendige spekulasjoner. Og tråden ble heller ikke permanent stengt, en PM til den aktuelle mod'en var alt som måte til.

 

Jeg skjønner dog at man kan bli irritert over slikt når man skal poste et lenger innlegg, da kan det være greit å huske på at man kan lagre innlegget mens man venter på oss mods.

 

Skal vi si at denne saken er løst for nå? Så kan vi mods notere oss problemstillingen bak øret for fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

De av dere som er med på skuta her på forumet, tenk dere om! Stenge en tråd fordi trådstarter syns den er "ferdigdiskutert"...?? "ÅPENT FORUM!?!""

OT eller faktisk et mest sannsynlig, som i dette tilfellet, et intressant og bra innlegg fra en børsemaker som "gidder" å ta seg bryet med å komponere innlegget... og for de som har gjort...vet at det tar tid!

 

Skyt meg gjerne med .50 her, men dette driter dere dere loddrett ut på viss dere argumenterer med på med "Hva er dette slags språk lillegutt??!"

 

PLEASE

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg helt enig i hva mange skriver her. Når noen lager en tråd i et åpent forum bør de uansett ha tenkt seg to ganger om før de poster noe som "ikke hele verden" skal vite om. Er det slik at trådstarter kan be om å få stengt tråden sin bare fordi vedkommende mener at han/hun har fått de svar som han/hun trenger strider det mot hele åpent forum konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg veit den aktuelle tråden er åpna igjen, men føler likevel for å ytre noken ord. (IMHO, så klart)

 

samt at jeg ikke ville ha noen spekulasjoner rundt hvilket firma det var
Er ikke dette svar nok?
Nei.

 

Det er "paranoid moderering" - trådstarter skuer inn i framtida, "ser" at ein eller annan person vil spekulere i navngitte firma, og ønsker derfor at tråden stenges. Det er ikkje trådstarter som bestemmer kordan ein tråd skal modereres.

 

Den beste måten å handtere det på, er at ein som trådstarter følger med i "sin" tråd og varsler moderator om at tråden sklir ut med spekuleringer. Eller faktisk stole på at også andre medlemmer les tråden og varsler moderator dersom slikt skjer - og satse på at moderator kan jobben sin.

 

Dersom det sklir heilt ut, SÅ kan tråden stenges.

 

Man bestemmer vel selv om man vil ha tråden sin stengt/slettet når man er ferdig med den!
Nei.

 

For å være litt krass - ein tråd er ikkje "eigd" av trådstarter. Det er forumet sin tråd, og den bør leve fordi andre kan ha problem som ligg tett opp til trådstarters, men treng "berre litt informasjon til" for å få svar.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter kan kun be om å få stengt sin egen tråd, om intensjonen med tråden (som blir diktert av første post) ikke blir fulgt etter gjenntatte purringer fra trådstarter. Og i utgangspunktet ikke da heller, da det er mods som skal treffe denne avgjørelsen.

 

Å stenge en informativ tråd er direkte bak mål, og går på tvers av alt som ett åpent forum står for.

 

I denne tråden ble det fort klart at trådstarter selv ikke hadde spseifisert det han ville skulle gjøres, og slik sett selv er ansvarlig for at jobben kun er gjort som avtalt. Grei skuring, og til etterrettning for andre.

 

Her gjorde stengningen at man ikke kunne bygge videre på dette, noe som da selvfølgeligt er hele poenget med ett åpent forum. Og det er egentlig bare trist. Men, det er nok like greit at saken kommer opp, så man kan få satt klare regler på slikt med engang.

 

P.s Jeg skulle så gjerne ha lest fossdals innlegg, og jeg har vel en viss irritasjon over å ha blitt frarøvet denne muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ba om at tråden skulle bli stengt, og da gjorde hansen det. Ikke noe værre en det

 

Personlig synes jeg det ikke bør stenges tråder på oppfordring fra brukerne, uansett om det er trådens "eier" som ber om det eller ikke. Hvorvidt en tråd skal lukkes bør være moderatorenes oppgave å vurdere, og da ut fra om tråden bryter viktige regler eller har vært utsatt for gjentatte "modereringer". Men når det nå ser ut til å være praksis her foreslår jeg at slike tråder lukkes med følgende kommentar fra moderator: "Lukket på oppfordring fra trådstarter". Så slipper vi å lure på hvorfor en tilsynelatende ok tråd blir lukket. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere faen meg ha.

 

Unnskyld meg...

Hva slags språk er det? Syntes du skal endre trådtittel jeg unge mann... Og skjerpe språket.

 

Sånn, tråd åpnet.... Hvorfor i sendte du meg ikke en PM??????????????????????

 

Jeg undres litt på hva dette skal bety jeg...Hva er dette for en moderatorholdning da? Nei Hansen, jeg trodde faktisk at du holdt deg for god til slikt!

 

hansen deluxe:

greit du er moderator, men du trenger ikke å bli så hissig for det. x antall spørsmålstegn og så kommer den "hvis noen tok seg bryet".

er bare på grensen at jeg "gidder og ta meg bryet" når det skal være sånn, ja!

1+.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette her litt "storm i et vannglass"? Foreslår at dere legger denne debatten død og heller tar med dere "budskapet" til trådstarter videre.

 

Dette er vel et offentlig og kostnadsfritt forum der både moderatorer og brukere har lov til å gjøre feil?

Link to comment
Share on other sites

Paranoid moderering ........ hva faen.... bak mål ..........

 

Da vil jeg rette et spørsmål til dere. Hvorfor i alle dager er det så mye mer engasjement hver gang en moderator har gjort noe som noen kan finne på å kritisere, enn det er når det etterspørres positive bidrag, for eksempel i denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=14291? Denne tråden her kom opp i to sider på no time. Det er like mye som kammersmelltdåen har kommet opp i totalt sett!

 

Jeg vil anta at dersom moderator Hansen hadde NEKTET å lukke en tråd etter en begrunnet forspørsel fra en trådstarter, så hadde det vært like mye klaging! Og trådstarter Fossdal skal ha rett til å skjelle og smelle, men moderator skal ikke ha rett til å spørre: Hvorfor i alle dager tok du ikke dette på PM...

 

Jeg synes dere skal slutte med alle disse sutretrådene. Det gjør absolutt noe med stemningen her inne, og ja, det gjør absolutt noe med motivasjonen til de som bruker fritiden sin til å styre og moderere dette.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok en konsekvens av å flagge "brukerstyring" fremfor diktatur, kombinert med den norske hangen til å klage og syte.:)

 

Såvidt jeg husker fra SL pleide Poacher å svare "nei" når noen ba ham forklare seg. Urettferdig? Kanskje. Udemokratisk? Javisst. Effektivt? Absolutt. Nødvendig? Jeg tror det.

Link to comment
Share on other sites

Tja her har vel fossdal begrunnet både at han har sent raport (en annen form for pm) samt at han synes dette er ett problem som burde belyses. Og jeg er helt enig.

 

Ellers er jeg uenig i at Hansen delux får pepper for dette som er spesielt rettet mot ham. Dette gjelder en sak som vil bli ett tema for enhver mods som måtte komme i denne situasjonen, og derfor er dette temaet både riktigt og nødvendigt å ta opp.

 

Jeg synes ikke Hansen delux har gjort noe galt, bare så det er sagt. Men jeg synes det er tydligt at der mangler klare rettningslinjer på dette også, noe annet er dog ikke å vente. Hele forumet er fortsatt i sin spede begynnelse, og vi løser det ene problemet/temaet etter det andre på denne måten.

 

At Hansen Delux har kommet litt mer i ilden enn de andre i det siste, har vel mest med at han har vært flinkest til å gjøre noe. Og er det en ting jeg vet, så er det at den som ikke gjør feil, heller ikke gjør noe.

 

I den sammenhengen vil jeg komme med en oppfordring til alle forumets brukere, når vi er i harnisk, forbannet, irritert, og alt går på tverke fordi en mods har gjort sånn eller slik.

 

Kan vi ikke i det minste ta det i en høflig tone når det er direkte rettet mot en enkelt person som i dette tilfellet her?

Jeg er så glad for at noen orker å bruke fritiden sin (og sikkert vel så det) på å rydde etter oss, og på å holde oss i ørene der det er nødvendigt. Og på toppen av det hele så mister mods i prinsippet retten til å mene noe noe her på forumet, utover det som reglene tilsier.

 

Vær taknemlige, og litt greie når kritikk skal utdeles. Slik at det blir konstruktiv kritikk som hjelper mods i å ta de riktige avgjørselene frem i tid, og ikke slik at folk sm gjør en kjempe jobb til slutt brenner ut og går lei av å høre at alt de fgjør er bare galt galt og verre enn galt. For det vet vi alle, de gjør i hovedak rett rett rett rett obs rett rett rett rett rett vansklig sak rett rett rett rett rett. Ja dere tar poenget, ikke sant. :wink:

 

P.s Hansen D Jeg vet det er vanskligt, men prøv om du også kan klare å koble bort det personlige når kritikk kommer opp. da slipper en mye av påhenget i hylekoret.

Ellers så stå på, jeg er mere fornøyd med deg enn jeg er missfornøyd, og da kan det vel ikke være så ille. :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Edward @

Poacher var i en særstilling, og da er det som kjent at man må ty til metoder som ikke alltid er like pedagogiske eller på langsikt gode (skjønt effektive var de jo). Og det var akkurat det en trenger når en skal holde hundrevis av søsekopper i ørene, så og si alene.

 

Her er man ikke i en slik situasjon, og kan bestrebe seg på å bruke den ekstra tiden det tar å lære opp brukerne etterhvart som det trengs. Ja rent bortsett fra at læringen her foregår på begge sider av mods fanen.

Link to comment
Share on other sites

Igjen ser vi et klart eksempel på en uforutsigbarhet hos moderatorkorpset som gjør det lite trivelig å være her inne. Og når man attpåtil blir møtt med en ovenfraogned-holdning der det blir stilt spørsmål om "unnskyld hva slags språk er dette", så vitner det om noen svært så selvhøytidelige personer som det helst ikke skal være lov å kritisere.

 

kanskje det er på høy tid at moderatorene begynner å moderere seg selv litt før de skal "slå ned på styggedommen" her inne, og i det øvrige gjøre som det passer dem?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er virkelig synd at kammeret ødelegger den ideolistiske og perfekte kvardagen til enkelte her inne. Ein ting er iallefall sikkert at eg trudde kjerringa mi var sur og sutrete av og til, men utrulig nok, så er det bagateller i forhold kva enkelte klarer å prestere her i denne tråden..

Link to comment
Share on other sites

Paranoid moderering ........ hva faen.... bak mål ..........

 

Da vil jeg rette et spørsmål til dere. Hvorfor i alle dager er det så mye mer engasjement hver gang en moderator har gjort noe som noen kan finne på å kritisere, enn det er når det etterspørres positive bidrag, for eksempel i denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=14291? Denne tråden her kom opp i to sider på no time. Det er like mye som kammersmelltdåen har kommet opp i totalt sett!

 

Jeg vil anta at dersom moderator Hansen hadde NEKTET å lukke en tråd etter en begrunnet forspørsel fra en trådstarter, så hadde det vært like mye klaging! Og trådstarter Fossdal skal ha rett til å skjelle og smelle, men moderator skal ikke ha rett til å spørre: Hvorfor i alle dager tok du ikke dette på PM...

 

Jeg synes dere skal slutte med alle disse sutretrådene. Det gjør absolutt noe med stemningen her inne, og ja, det gjør absolutt noe med motivasjonen til de som bruker fritiden sin til å styre og moderere dette.

Bent

 

Hvorfor skal vi ikke få lov til å komme med kritikk på hvordan saker blir behandlet her på forumet? Det er som vingemuttern skriver at forumet fortsatt er i sin spede begynnelse. Uten kritikk fra oss brukere er det klin umulig for dere som driver forumet å videreutvikle det til hvordan brukerene ønsker det skal være. Så når kritikk kommer bør ikke kritikken bli møtt med motstand og at "dere er en gjeng med sutrehuer som bare sutrer uansett F". Den aktuelle saken bør taes opp og kansje (jeg sier kansje) bør retningslinjene da endres på i forhold til hvordan slike saker blir håndtert i fremtiden. Jeg sier kansje fordi det kan finnes andre tungtveiende grunner for at det ikke ønskes å endres på praksisen, men da bør disse grunnene komme klart frem. Ja, det er vårt valg om vi ønsker å være på forumet eller ei. Personlig er jeg utrolig glad for at vi har kammeret, og alt i alt så gjør alle som driver forumet en, for å bruke et sørlandsk utrykk, sabla god jobb :mrgreen: . Men det er et faktum at uten oss brukere vil det ikke være noe forum å drive. I alle sammenhenger hvor det foregår utvikling så er det å fokusere på brukerene og hva brukerene mener meget viktig, for det er de som skal bruke systemet. Er brukerene misfornøyd, så blir det heller ikke brukt. Selvfølgelig så må man se brukermassen gjevnt over, det finnes naturligvis "utskudd" som mener noe helt annet enn resten av brukermassen. Så litt filtrering må jo til.

 

Det jeg prøver å si er at om det blir mye egasjement rundt en sak så vitner det om at det er noe brukerene bryr seg om og at saken muligens er viktig for oss brukere.

Så skal det også sies at det er mye lettere å komme med kritikk i ettertid av noe som har skjedd enn å prøve å forutsi at det kan skje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Høggern. Det blir valg til styret i NOJS, som eier og driver kammeret.no Det blir ikke avstemingstråder på kammeret for hver minste lille ting, men medlemmer i NOJS kan velge sitt styre, og slik velge kursen til både NOJS og kammeret.no. Det er enda noen ting som må på plass før valget, men det holder på å falle på plass.

Jeg håper at du og andre også ser at slike kritikktråder tar tid og krefter å forholde seg til. Det er ingen som har lønn eller tid avsatt til å forholde seg til dette, så da må det gjøres på bekostning av andre ting.

Link to comment
Share on other sites

poenget mitt var at det i utgangspunktet(starten) var høy sigarføring og bruk av de to ordene jeg brukte.

nå viser det seg derimot at man må melde seg inn i NOJS for å ha noen praktisk mulighet for påvirkning. altså blir ikke det helt i praksis brukerstyrt, men NOJS styrt. selvfølgelig består jo NOJS av brukere, så sånnsett kan man jo definere det til brukerstyrt ;)

Link to comment
Share on other sites

nå viser det seg derimot at man må melde seg inn i NOJS for å ha noen praktisk mulighet for påvirkning.

Noe annet hadde ikke vært praktisk gjennomførbart.

 

Dersom det skulle vært avstemning gjennom forum-polls hadde det tatt et par personer med fritidsproblemer og dårlige hensikter en helg å kuppe avstemningen manuelt. Eller en russisk hacker en halvtime å oppnå samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Moderatorene er ikke: profesjonelle (altså lønnet). De er ikke utdannet til dette. De er kanskje ikke heller alle like erfarne. Jeg skjønner noen blir fyrt over ting som når denne tråden blei stengt men går det ikke ann å gi de litt slakk ? Jeg søkte på skryt til moderatorene og fikk to treff. Det ligger en tråd som heter skryt av Kammeret. Den er det 17 stykker som har skrevet i. Denne tråden er vel runda 50 før jeg får lagt ut dette. Og nei jeg kjenner ikke en eneste av moderatorene eller noen i styret men er takknemlig for at de gidder å bruke tid på at jeg skal få dyrke min hobby best mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det dreier seg ikke om enten å skryte eller å kjefte. Det går an å gjøre begge deler. En hvilken som helst moderator kan være god som gull, men kan likevel være såpass menneskelig at han/hun trår feil en gang i blant. Det som virkelig gjør moderatoren til gull, er at hun/han evner å være voksen nok til å erkjenne feil og gjøre dem om. Eller enda bedre - å akseptere at ens syn på ting ikke deles av flertallet av bråkmakere, og likevel orke å stryke dem med hårene.

 

Og det er gjort her, slik det også ble gjort med Garmin-tråden.

Veldig bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er helt rett Høggern, kammeret.no blir brukerstyrt gjenom NOJS.

 

Brukerstyrt bør også handle om at vi som er brukere har litt gangvett i forhold til hvordan vi bruker forumet. Hvordan tror du denne diskusjonen hadde sett ut dersom tråstarteren hadde sendt mld til mods der han sier: Jeg vil at tråden min skal stenges siden jeg ikke vil henge ut en bedrift, og så hadde mods nektet ham det? Kanskje hadde trådstarter laget en tråd som het: HVA FAEN; JEG FÅR IKKE LUKKE MIN EGEN TRÅD Jeg tror det hadde blitt akkurat like mye bestyrtelse, akkurat like mye kritikk, akkurat like mye forsurende rabalder.

 

Nå har det vært den ene sutretråden etter den andre, på løpende bånd. Jeg (MITT INNTTRYKK, her snakker jeg altså ikke på vegne av andre enn meg selv, ikke på vegne av styret) tror at det har utviklet seg en kritikkkultur her på kammeret.no, der det er om å gjøre å påpeke alt man kan finne av feil. Men er det en lur måte å bidra på? Sett dere i Hansen dølux sine sko. Han er pålogget store deler av døgnet, og håndterer et uttall av varsel fra dere brukere. Sørger for at kammeret.no er oppe å går. Han gjør maaaaange vurderinger i løpet av en dag! De han er i tvil om diskuterer han med andre moderatorer på kammerset, men stort sett er det jo ikke tid til å detaljdrøfte småting, det kommer jo nye hele tiden. Så han gjør det han må, tar beslutninger, og er en av de som virkelig legger timer og fritid i å drifte kammeret. Som takk har han i løpet av den siste tiden blitt beskyldt for de verste ting, inkludert å være kjøpt og betalt av aktører i bransjen :shock: .Hvor sannsynlig er det at han gidder fortsette med sin massive innsats tror du? Vi er nå inne i en prosess med å få inn flere moderatorer, og dere som brukere har blitt spurt om å nominere kandidater. Hvor gøy blir det å gå inn i moderatorrollen når det er en kultur her for å lage HVA FAEN tråder og komme med beskyldninger med en gang man er uenig med noe som blir gjort?

Så her er min oppfordring: Tenk deg om. Er kritikken med på å løfte kammeret.no?

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Hold deg til tema nå da, vi kan ikke diskutere det temaet hver gang det er uenighet om noe her. Dette handler ikke om NOJS eller medlemsstyring men om grunnlaget for å stenge en tråd.

 

Dere har forklart hvorfor dere mener stenging var uheldig, tråden er åpnet igjen og vi skal ta dette til etterretning. Er det mer å si om denne saken da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...