Jump to content

Hva er dårlig presisjon?


WinchesterM94

Recommended Posts

Dette har jeg tenkt på lenge men blir ikke enig med meg selv :roll:

 

Hva er dårlig presisjon? Med tanke på rifle jakt/skyting?

 

Hva er jegerens meninger på kammeret?

 

Det kommer jo helt an på hva du skal skyte på. For min del som jakter bare småvilt med rifle så må jeg greie å skyte tre skudd innen 2,5cm på 100 meter for å bli tilfredsstilt. Å treffe ei rype,tiur o.l. er ikke vanskelig,men det som er vanskelig(og gøy) er å snike seg så nært at selv en halvblind mann som meg kan treffe :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt kaliberavhengig, en 6,5 eller 30-06 jakrifle klarer de fleste å få samlinger på 25-30 mm i et godt våpen.

Skyter du ned en 458 Win mag eller noe annet grovt vil de færreste klare¨å samle på 25-30 mm selv om våpen og ammunisjon i seg selv kan klare det.

Jeg er fornøyd med 20 mm på storviltrifler, men må ofte nøye meg med mye større samlinger. Jeg har ofte hatt problemer å finne premiumkuler som også gir super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg tenkt på lenge men blir ikke enig med meg selv :roll:

 

Hva er dårlig presisjon? Med tanke på rifle jakt/skyting?

 

Hva er jegerens meninger på kammeret?

 

 

Etter en del års observasjon av dette fenomenet i felt, har jeg konkludert med at alle jegere har verdens mest presise børse så lenge de treffer. Når de bommer, er det derimot noe galt med presisjonen på våpenet. Eller kikkerten.

 

Fra spøk til revolver, så er det faktisk litt visdom i dette også. Dårlig presisjon er når våpenet ikke er i stand til å treffe den blinken det skal treffe, og jeg må vel legge til - med god margin.

 

Eksempelvis kan en være godt fornøyd med presisjonen hvis en fra et sylinderbora, glatt hagleløp klarer å presse ti av ti slugs innenfor vital sone på en rådyrfigur på 50 meter. Ei "normal" rådyrrifle bør kunne skyte høl i høl på samme avstand. Må ikke, men bør.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg tenkt på lenge men blir ikke enig med meg selv :roll:

 

Hva er dårlig presisjon? Med tanke på rifle jakt/skyting?

 

Hva er jegerens meninger på kammeret?

 

Det kommer jo helt an på hva du skal skyte på. For min del som jakter bare småvilt med rifle så må jeg greie å skyte tre skudd innen 2,5cm på 100 meter for å bli tilfredsstilt. Å treffe ei rype,tiur o.l. er ikke vanskelig,men det som er vanskelig(og gøy) er å snike seg så nært at selv en halvblind mann som meg kan treffe :)

 

 

men du det er jo derfor det var en luring som fant opp haggla,,,,,,for at vi ska kunne treffe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I Remington VSF´en kamret for .22-250 hadde jeg ikke akseptert mer enn 15 millimeter med den kjøpeammoen jeg bruker på jakt. Dette fordi jeg skyter liggende med to-fot, og har demper som minsker svingningene. Skyter på ofte på små mål, og trenger sikkerheten presisjonen gir meg.

 

På den nåværende elgrifla (skal byttes ut) bryr jeg meg ikke så veldig mye, så lenge den samler en 5-6 cm på 100 meteren. Selvsagt er presisjon kult, men det er ikke det viktigste her vi jakter. Dette fordi her er holdene som regel mellom 10-30 meter, og da spiller andre ting enn gullpresisjonen inn.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt inn Saueren min idag for jaktfeltsesongen, en Sauer 202 Outback 6,5x55 med demper og hadde tre forskjellige treskudds samlinger på henholdsvis 5mm, 6mm og 9mm på 100 meter med Lapua Scenar kuler. Ble imponert over at Saueren greide dette med fabrikkammo og har ikke opplevd slike samlinger på noe annet våpen jeg har prøvd.

 

Som det nevnes over så er jo presisjonen avhengig av hva du skal jakte på, men det er uansett betryggende å vite at kula går dit du sikter.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 Outback 6,5x55 med demper og hadde tre forskjellige treskudds samlinger på henholdsvis 5mm, 6mm og 9mm på 100 meter med Lapua Scenar kuler.

 

Er det mulig da? Med tanke på at samlingene dine er mindre en 6,5x55 sin kulediameter? (6.71 mm)

 

Kan få 0 i spredning hvis du setter kulene i eksakt samm hull. Du må tenke senter til senter på kulehullene...

Link to comment
Share on other sites

Skøyt inn Saueren min idag for jaktfeltsesongen, en Sauer 202 Outback 6,5x55 med demper og hadde tre forskjellige treskudds samlinger på henholdsvis 5mm, 6mm og 9mm på 100 meter med Lapua Scenar kuler. Ble imponert over at Saueren greide dette med fabrikkammo og har ikke opplevd slike samlinger på noe annet våpen jeg har prøvd.

 

Som det nevnes over så er jo presisjonen avhengig av hva du skal jakte på, men det er uansett betryggende å vite at kula går dit du sikter.

 

Du burde stille opp i alle klassene i Bench Rest, du har potensiale til å ta rubbel og bit hvis du tuner ladningene dine selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden et par ganger, har jeg kommet frem til at jeg må være ganske dårlig til å skyte... :cry:

 

Kan være at det er alderen som spiller inn, sviktende syn, o.l. men jeg er og blir utrolig avhengig av dagsformen for å kunne skyte "tette" grupper. Hvor tette? Tja... Jeg pleier å være lykkelig når jeg klarer å sette tre skudd innenfor tommen med finkaliber, og 5 skudd innenfor 2 tommer med 6,5 og oppover. Dette er skutt sittende fra benk med venstreneven mellom fremstokk og anlegg. Klarer jeg å holde dette liggende med samme type grep og anlegg blir jeg euforisk... Da nærmer det seg den virkeligheten jeg opplever på jakt (fjellrype og villrein)

Likevel er det plasseringen av førsteskuddet jeg legger mest vekt på. Når jeg tester presisjon til jaktbruk, liker jeg best å lage meg skiver med 8 små firkanter, der jeg skyter ett skudd i hver. Klarer jeg konsekvent å sette skuddene innenfor disse, anser jeg kombinasjonen skytter/børse/ammo som god nok. Klarer jeg dårligere enn det, betyr det at kombinasjonen kun er god nok på kortere hold...

Jeg anser det derfor som mer riktig bruk av min tilmålte tid her på jorden å bli bedre til å komme nærmere viltet enn å jage mm. i benken :wink:

 

Måtte bare få dette ut.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden et par ganger, har jeg kommet frem til at jeg må være ganske dårlig til å skyte...

 

Skal vi starte en forening?

 

Jeg har skutt mye og lenge, men 15mm eller bedre på jakt??? Joda, jeg klarer av og til å få slike samlinger fra benk, men benken er aldri med på jakt.

 

Hvis 15- 20 mm samlinger er så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, så havner nok jeg langt til venstre på normalfordelingskurven... men jaggu detter det da av og til dyr når jeg er på jakt likevel :wink: .

 

For øvrig vil jeg vise til min signatur.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil du / dere egentlig frem til med denne tråden??

 

Vi har to hovedtyper hva presisjon angår:

 

* Presisjonen et våpen leverer under optimale forhold, dvs. spent fast i benk uten menneskelige faktorer.

 

* Presisjonen en skytter har / er kapabel til å levere. Varierer stort etter skytestilling, eraring, situasjon, tid på dagen, konsentrasjon osv.

 

Et våpen vil stort sett ha bedre presisjon en skytteren, mye bedre faktisk.

"Jeg har enda til gode å holde et skikkelig våpen som skyter dårligere enn meg" :wink:

 

Hva for eksempel min presisjon angår så liker jeg at den er veldig tett og fin liggende med tofot, men står man og skyter så må man tåle noe mer spredning. Da har man jo også en hel del flere faktorer mot seg.

 

Øvelse gjør mester og ikke skyld på børsa, den er bedre enn sin eier!

 

NB: Tar ett forbehold, dårlig / billig optikk kan ødelegge dagen. Men da snakker vi billig også!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg kan se av trådstarters første innlegg dreier det seg om praktisk presisjon til jakt...

 

Ja, det var det som falt meg inn også, mens de fleste kommentarer går på at folk sitter i benk eller ligger dønn støtt med tofot. Hvor ofte skjer det på jakt??

 

Meget sjeldent for min del iallefall.

 

Derfor har jeg beluttet å øve mest på sittende og stående skyting fremover. Det er det blir til i skogen allikevel... er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår vel heller trådstarter dit hen at hvor dårlig presisjon kan vi akseptere på et våpen før vi tar det med på jakt.

 

Men som sagt her så er det jo sjelden våpenet skyter dårligere enn personen med kolben i skuldra. Skyter vi 20mm grupper på 100 meter i benk VET vi at rifla går steike godt og det gir en sikkerhetsfølelse. Om vi klarer de gruppene sittende på en stubbe er en annen sak, men vi vet at vi har en god kombinasjon våpen og ammo og da er resten opp til oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 15- 20 mm samlinger er så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, så havner nok jeg langt til venstre på normalfordelingskurven.........

:D Det er nå en gang slik med de fleste, om en skyter et par samlinger under 20mm husker en disse. Noen tar bilder også, greit nok. Samlingene på 30, 50, 70mm osv "glemmer" man nok bevist eller ubevist.

Jeg er nok redd at du ville hørt en del gode unnskyldninger og bortforklaringer når du møtte disse skytterne på banen- og de skulle skyte 15-20mm samlinger- 4-5 ganger på rad..... :wink: Få dem i såfall til å skyte 5 skuddserier, så kommer nok de fleste ned på jorda........................:D

Link to comment
Share on other sites

Hmm. "Det du hører etter 5 øl ganger du med 2, det du leser på internett ganger du med 10?"

 

Jeg er knallfornøyd om samlingen på 100m kan dekkes av en appelsin, ligger sentrum av samlingen i sentrum av blinken også ja da er det bare fest og velstand. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. det er litt merkelig materie det her. Trådstarter spør om hva folk anser som dårlig presisjon, slike tråder har vi sett før, og de ender som her stort sett opp i at folk fremhever hvor GOD presisjon de er i stand til å klare... Pussig! :wink:

 

For meg spiller det liten rolle om jeg presterer 20 eller 50 mm på banen så lenge dyra treffes godt og dør ute i felten. Til mitt bruk er det helt ok å samle innafor ei snuseske.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken presisjon som kreves er jo helt ut fra hva man jakter på. Til elgjakt er ikke kravet til presisjon like stor som til rådyrjakt. Jeg mener at så lenge samlingene ligger rundt 30mm er det ok til elg. Men jeg liker ikke kuler som samler 2 skudd tett for deretter å slenge et skudd 30mm en eller annen plass. Derfor er symetri i samlingen viktigere en størrelsen på denne. Kuler som samler over 35- 40mm på 100 meter jakter jeg ikke elg med. Men som en kompis bruker å si: "Hvor stort er et elgminutt" (MOE) Det viktigste er nok at man stoler på utstyret og vet at det er i stand til god jaktpresisjon på det holdet du skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 15- 20 mm samlinger er så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, så havner nok jeg langt til venstre på normalfordelingskurven... men jaggu detter det da av og til dyr når jeg er på jakt likevel :wink:

 

De fleste skyter vel under 15-20mm på jakt de fleste ganger. Er jo ikke _så_ ofte det er nødvendig med oppfølgningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Kuler som samler over 35- 40mm på 100 meter jakter jeg ikke elg med.

 

:!::shock::!: Hvor tette samlinger skyter du uten benk og hvor små er egentlig elgene der du bor??

 

Jeg bruker ikke kuler som sprer over 35-40mm av den enkle grunn at jeg altid finner en premiumkule som går bedre. Når kulene sprer over dette er det meget skjeldent at gruppene danner en trekant. Da er spredning i høyde vanskelig å vite. Dette har med "den gode følelsen" å gjøre, og hverken med mine ferdigheter uten benk, eller hvor småe elgene er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke kuler som sprer over 35-40mm av den enkle grunn at jeg altid finner en premiumkule som går bedre. Når kulene sprer over dette er det meget skjeldent at gruppene danner en trekant. Da er spredning i høyde vanskelig å vite. Dette har med "den gode følelsen" å gjøre, og hverken med mine ferdigheter uten benk, eller hvor småe elgene er.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så etterstreber du maksimal presisjon, men du mener ikke nødvendigvis at man må ha så tette samlinger for å skyte elg.

 

Jeg feiltolket ditt forrige innlegg og beklager :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke kuler som sprer over 35-40mm av den enkle grunn at jeg altid finner en premiumkule som går bedre. Når kulene sprer over dette er det meget skjeldent at gruppene danner en trekant. Da er spredning i høyde vanskelig å vite. Dette har med "den gode følelsen" å gjøre, og hverken med mine ferdigheter uten benk, eller hvor småe elgene er.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så etterstreber du maksimal presisjon, men du mener ikke nødvendigvis at man må ha så tette samlinger for å skyte elg.

 

Jeg feiltolket ditt forrige innlegg og beklager :oops: .

 

Yepp, MOE (Minute of elg) er ganske stort. Men jeg liker å vite at rifla samler der den skal.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig (praktisk) presisjon med tanke på riflejakt må det vel være om man ikke makter å treffe vitalt område i viltet.

Dårlig (praktisk) presisjon med tanke på rifleskyting må det vel være om du ikke synes plasseringen på resultatlista er tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Stabile samlinger på diameter under diameter vitalt område i viltet en skal skyte på bør vel vere akseptabelt.

Skutt i tilsvarende skytestilling som er naturligt/aktuelt på jakt.

Og på en avstand som er aktuell på jakt.

Alt dårligere en dette er vel for dårligt til og forsvare og løse skudd...?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en Sako i 243W. Den gikk uhyggelig godt med lette eksplosive kuler 60-70grs. Disse var fin til kråke o.l.

Men kulene jeg ønsket til matvilt og pelsdyr lå rundt 30mm og la det meste i bakken i bakken likevel. Her ønsker jeg en rifle som går best mulig. 20mm er et krav. Men som jeg sier over. 30mm holder. Og jaktpresisjon er sikkert 40mm ettersom man har ski på og er noe anpusten. Byttet til slutt løp i 6mmBR på Sakoen.

Til elg kunne jeg sikkert berges godt med rundt 10cm. Men ønsker under 40mm, helst best mulig har også.

Det er morro med et våpen som går godt.

Link to comment
Share on other sites

for min del bør ikkje spredningen bli over 15mm med 2 fot og sandsekk. men så skal de sies at eg kun jakter fugl med rifla og holda blir ofte litt lange så presisjon er eit must for meg. bruker alltid 2 fot på jakt og bruker sandsekken vist de blir hold over 200m. :) bruker kun fabrikk ammo så då syns eg 15mm er bra, ei kråke på eit par hundre meter blir fort eit lite mål

Link to comment
Share on other sites

Tja etter det jeg kan lese da så kan jeg bare kaste/høgge den gamle mauseren min jeg da?

 

Den samler mellom 5 og 7 cm med 5 skudd fra benk. Legger vi til ca 5-10cm med egen spredning fra skytteren så vil ikke jeg kunne klare og felle rådyr jeg da mellom 50 og 150 meter?

 

Jaja godt jeg har andre våpen da :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes få våpen som er så upresise at et våpen blir det svake leddet, under jakt.

Derfor vil jeg velge og dele presisjon inn i flere kategorier.

Jakt : 5cm på 100 meter

jaktfelt : 2,5 cm på 100 meter

Dersom våpen gjør dette, vil de fleste skyttere ha vanskelig med og følge våpenets kvalitet. :wink:

Som tidligere nevnt i denne tråden, så vil jeg bare få skyte inn mitt samtykke til Sauer`s presisjon. Har også en 202, som til stadighet kryper under 10 m.m på 100 meter med scenar ammo. Hyllebørse og fabrikksammo. Absolutt ikke nødvendig, men jæ....g gøy. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva som er nødvendig og hva som er akseptabelt for eieren ikke det samme. Jeg har aldri eid ei rifle som ikke har vært i stand til å levere presisjon god nok for elgjakt(minute of moose :D ) Men jeg vil heller ikke beholde ei rifle som ikke gir hyppig forekomst av 3 skuddsgrupper ned mot, og helst under 20mm!

Tilværelsen hadde blitt skrekkelig tam og kjedelig om en kun skulle omgi seg med nødvendighet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...