Jump to content

Spørreundersøkelse: Vil du ha ulv i Norge?


janfrode

Vil du ha ulv i Norge?  

476 members have voted

  1. 1. Vil du ha ulv i Norge?

    • Ja.
      229
    • Nei.
      218
    • Vet ikke.
      17
    • Likegyldig.
      12


Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja vet ikke helt er i utgangspungtet for men...jeg har aldri vært plaga av ulv har ikke ulv her i nord hvor jeg bor. Men jeg skjønner jo at de som får sauene og hundene sine drept av ulv ikke vill ha den... :? Kunne godt ha tengt meg ulv her nord vi har plass til den og får kansje heller innrette oss litt og unngå f.eks sau i områder attraktive for ulv....

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg fikk bikkje sjøl har jeg blitt mer sikker på at vi ikke trenger ulv i Norge. Stemmer dog mest i sympati med de som ikke lenger kan slippe bikkjene sine sørpå. Vil ikke ha det samme her nord....

 

Ellers er jeg grundig lei av ulvedebattene, vi kan vente og se om det er modent med et framstøt fra NOJS når det er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Om vi har ulv eller ei, er forsåvidt meg knekkende likegyldig, men dersom det skal jaktes på ulv med den hensikt å fjerne den fra norsk fauna, så skal det skje på skikkelig vis. Da jeg såg ulvejakta på nyhetene ble jeg rasgal. Makan til galen skadeskyting har jeg f**n aldri sett likestykke til, og hadde jeg fått tak i han som skaut fra det helikopteret så skulle jeg egenhendig brettet rifla rundt halsen på han :evil: "Jegere" med slik forakt for villt, rovdyr eller ei, er vi ikke tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Om vi har ulv eller ei, er forsåvidt meg knekkende likegyldig, men dersom det skal jaktes på ulv med den hensikt å fjerne den fra norsk fauna, så skal det skje på skikkelig vis. Da jeg såg ulvejakta på nyhetene ble jeg rasgal. Makan til galen skadeskyting har jeg f**n aldri sett likestykke til, og hadde jeg fått tak i han som skaut fra det helikopteret så skulle jeg egenhendig brettet rifla rundt halsen på han :evil: "Jegere" med slik forakt for villt, rovdyr eller ei, er vi ikke tjent med.

 

Det var ikke jakt de skulle bedrive, de skulle ta ut x antall ulv på en effektiv måte. De hadde en jobb å gjøre. En vesentlig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Om vi har ulv eller ei, er forsåvidt meg knekkende likegyldig, men dersom det skal jaktes på ulv med den hensikt å fjerne den fra norsk fauna, så skal det skje på skikkelig vis. Da jeg såg ulvejakta på nyhetene ble jeg rasgal. Makan til galen skadeskyting har jeg f**n aldri sett likestykke til, og hadde jeg fått tak i han som skaut fra det helikopteret så skulle jeg egenhendig brettet rifla rundt halsen på han :evil: "Jegere" med slik forakt for villt, rovdyr eller ei, er vi ikke tjent med.

 

Du er kanskje ikke klar over at uttaket av ulvene var et oppdrag, og ikke regulær jakt.

Du er kanskje heller ikke klar over at det var aksjonistene MOT dette oppdraget som tvang ulvejegerne til å benytte hjelpemidler som normalt ikke benyttes eller er lovlig ved regulær jakt.

At alfatispa ble skadeskutt, er tragisk selfølgelig, også får vedkommende som skadeskjøt, og for oppdraget som helhet. Ennå mer tragisk var det at, når uhellet førsk skjedde, og skadeskytingen var et faktum, ba jaktlaget om "arbeidsro" til å ettersøke og få avlivet tispa, med BLANK nei fra aksjonistene!! Da forsvant min, til da, respekt for en gruppe mennesker som lovlig og legalt protesterte for sitt syn......

Link to comment
Share on other sites

Den norske ulven er dau for lenge siden, genetisk søppel har vi ikke bruk for :twisted:

 

Nå er vel ikke akkurat husdyr heller så veldig genetisk rene, så jeg støtter deg i at søpla må bort. La oss starte med Sauen..

 

Ja til Ulv, i regulerte former... Og gjerne rundt min husvegg, er ikke det minste nervøs for

Gråbein.. :)

Link to comment
Share on other sites

Argyle! Du bommer fælt nå,den ulvebiten var uttak av skadedyr og har ingenting med jakt og jegere å gjøre :!: Glefs heller mot "øvrigheta" som ga grønt lys :evil:

 

Tro meg, jeg gjorde det og gjør det forsåvidt enda. Det hjalp ikke akkurat på å dempe en stadig økende forakt for politikere. Og jeg synes det forsåvidt ikke spiller noen rolle om du kaller det "uttak av skadedyr" eller jakt. Det er måten "uttaket" eller jakten ble gjennomført på, som gjør meg forbannet. Og å unnskylde denne formen for "uttak" med at aktivistene gjorde det så vanskelig er bare tull.

 

Og når det er sagt, så vil jeg bare nevne at jeg på ingen måte støtter opp om aksjonene som ble utført av "Ja til Ulv" gjengen, og jeg ble like forbanna da jeg såg personer som drog med seg små barn på tur for å ødelegge en lovlig jakt. Eller "uttaket av skadedyr" for å være politisk korrekt.

 

Er også, til en viss grad, enig med General Custer:

 

"Den norske ulven er dau for lenge siden, genetisk søppel har vi ikke bruk for."

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er sørgelig at så mange "jegere" ikke ser hva ulven vil gjøre med hobbyen på sikt.

 

Det er nok riktig. Men dessverre tror jeg mange jegeres inbitte ulvemotstand er en større fare for hobbyen vår. Vi er, og vil alltid være, i mindretall, og det er i jaktmotstanderes interesse om vi fremstiller oss selv som en gjeng selvtektglade lystmordere. Jeg er mer bekymret for "skyt og grav"-holdningene til endel jegere enn jeg er for ulven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er sørgelig at så mange "jegere" ikke ser hva ulven vil gjøre med hobbyen på sikt.

 

Det er nok riktig. Men dessverre tror jeg mange jegeres inbitte ulvemotstand er en større fare for hobbyen vår. Vi er, og vil alltid være, i mindretall, og det er i jaktmotstanderes interesse om vi fremstiller oss selv som en gjeng selvtektglade lystmordere. Jeg er mer bekymret for "skyt og grav"-holdningene til endel jegere enn jeg er for ulven.

 

 

+1

 

Godt sagt

Link to comment
Share on other sites

Eg synst personlig at ulven er et flott dyr og kunne eg tenkt meg å hatt den i Norge. Men ser problemene enkelte har med ulv og det er selfølgelig ikkje så veldig morro å få sine jakthunder, kjæledyr eller sauer flekt i fillebiter av den. Og eg personlig hadde nok kanskje vært meir mot ulv, dersom den hadde trakka rundt meg, og fysisk sett vært til forbannelse.

Har svart "Vet ikke" i denne omgangen her, for det er både for og imot dette..

Link to comment
Share on other sites

Nei til ulv i Norge!

 

Ser at denne helikopter-jakten for noen år tilbake er nevnt i denne tråden. Den dukker stadig opp som svært plagsom for ulven, og man fordømmer de som gjennomførte denne dyremishandlingen.....

 

Men når forskere benytter nøyaktig samme metode for å merke ulven, er det ingen som sier noe... Ulven føler vel nøyaktig det samme stress og "mishandling" av å bli jagd med helikopter uansett om skytteren har hagle eller bedøvelses-gevær? Jegerne jaget den, og skjøt den. Forskerne jager den, bedøver, og slipper den fri. Om ulven var så utslitt og stresset som det sies den var i jakta på den, vil det være en svært medtatt ulv som får gå videre etter at bedøvelsen slipper taket. For meg er dette en større dyremishandling, men det er ingen som reagerer på dette faktum. ??

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også redd for hva resten av befolkningen tenker om jegerstanden om vi fremmstår som en gruppe bare opptatt av egeninteresser og uvillige til å godta en eneste ulv i Norge.

Ulven er en STOR plage for noen og det er trist.

Den norske staten har forpliktet seg internationalt til å ha og ta vare på den ulven vi har i dag, det tror jeg ikke det lar seg gjøre å få forandret på.

Det jeg synes er veldig ufint av politikerene våre er at det til en stor grad er enkeltpersoner som må bære belastningene av ansvaret staten har påtatt seg. Der bør og skal være staten som bærer alle de økonomiske byrdene "ulveforpliktelsene" gir.

Jeg vet at ikke alt kan måles i penger og erstattes, men jeg tror det ville bli lettere å godta ulven om staten la nok penger på bordet til å bakke opp sine internationale forpliktelser.

En annen sak er det jo at politikerene våre burde holde seg for gode til å på vegne av alle oss andre påta seg et internationalt annsvar de ikke vil eller makter å følge opp.

 

I sum må jeg vel si at jeg er mer lei politikere enn ulv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi er, og vil alltid være, i mindretall.
Hvor har du det i fra? Leser man historie, ser man fort at det hele gjentar seg, som en pendel som svinger; om enn sakte. I dag er mat situasjonen grei her, men uforutsette ting kan fort skje. Siden vi allerede har forkastet selvbergingspolitiken og nedbygd forsvaret, er vi i en værre situasjon enn i 1940, og shit happens.
Link to comment
Share on other sites

Den norske staten har forpliktet seg internationalt til å ha og ta vare på den ulven vi har i dag, det tror jeg ikke det lar seg gjøre å få forandret på.
Finnland klarte det, men de har vel levd med problemet hele tiden, så disneypolitikken ikke har tatt rot.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...