Jump to content

Spørreundersøkelse: Vil du ha ulv i Norge?


janfrode

Vil du ha ulv i Norge?  

476 members have voted

  1. 1. Vil du ha ulv i Norge?

    • Ja.
      229
    • Nei.
      218
    • Vet ikke.
      17
    • Likegyldig.
      12


Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synd at noen jegere hevder de har bedre rett til å disponere naturen mer enn de forskjellige dyreartene vi har..

Hvorfor skal ikke ulven ha rett til et liv i marka??

At du har dine meninger respekterer jeg, men at man skal slippe til fremmede arter er ikke akseptabelt i henhold til loven, derfor mener jeg at den ikke særnorske ulven ikke skal få fortrenge meg på lik linje som at jeg ikke vil ha villsvin og mårhund, selv om de engang i tiden trolig var her.

Ser at du jakter mye med hund, da er du velkommen til oss å jakte med løshund, støtende hund om det er det du har.... Jeg jaktet mye med løshund før, nå går det kun i bandhund og dette mener jeg ikke gir samme opplevelsen som med løshund. Hare/rådyr jakt med hund er det slutt på, ingen tør slippe lengere og det er så utrulig vanskelig å jakte hare uten hund i skog, men det vet du vel. Jeg må lufte hunden min i bånd pga ulven.

Link to comment
Share on other sites

Tragisk å se at vi som faktisk er de fremste naturvernere/brukere har en slik antiholdning til et dyr som var her i landet før oss. Det blir for dumt å bruke argumenter som at ulven KAN ta bikkja mi, det er desverre bare slik natrurens gang er! At våre forfedre ryddet den ut en stund er en selfølge, for de visste ikke bedre. Jeg har en rifle hengende på jaktresidensen min som skjøt en av de siste bjørnene i Hordaland, han skjøt ikke den for at den gjorde så stor skade, men for å få penger til familien. Jeg hadde ønskt å få gjeninført den faunaen som var her for ca. 100-150 år siden, for det har samfunnet og bøndene råd til nå, som de ikke hadde i den tiden!

Link to comment
Share on other sites

Hvem tar for stor plass i naturen meneskene eller ulven, :?:

 

Det blir feil at vi menesker skal utrydde dyr som ikke gjør nytte for seg, de har vært her like lenge som oss og har sin misjon i naturen selv om vi ikke ser det lenger, og det er heller ikke sikkert alt som skjer i naturen skal behage oss heller.

Det kan sikkert sies at alle mennskene ødelegger livskvaliten til ulven, siden ulven nå for mange virker å være viktigere en mennsker, er disse da menneske hatere?

 

Mangen land klarer og leve med ulv og skjønner ikke den voldsomme frykten som vi har for ulv i Norge, men at meneskene har ødelagt livskvaliteten til ulv er det ingen tvil om, på samme måte som at det er ingen tvil om at ulven rett til å være her slik som meneskene.

At vi bare har noen skarve kvadrat km med villmark igjen her bør vi heller ikke være særlig stolte av men det er en annen diskusjon.

Jeg tror heller ikke ulven er så farlig at det ikke går ann å leve i ulvestrøk, personlig er jeg mer redd for bjørn som av en eller annen grunn er mer akseptert en ulven blandt mangen av kammerets leserene, det er også bjørnen som har stått for drap i sverige i nyere tid.

Jeg kan nevne at når årets første store snøfall kom i de svenske skogene på 1800 tallet, var det tid for ulvejakt, ulvene trakk ned fra fjellet og kunne følges med ski av en sprek jegerer, det ble kunn brukt en lang skistav med et spyd i den ene enden, en svensk ulvejeger skal ha drept 19 ulver på denne måten noe som sier litt om redselen de hadde til ulven,

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev " noe og tenke på for alle rovdyrhatere" med det mener jeg personer som hater enten ulv, bjørn, jerv, gaupe, rovfugler eller alle sammen.
Jeg ser hva du skriver og om jeg er motstander mot noe, er det ikke det samme som jeg hater det. Så det du skrev var ikke ment på motstandere av ulv, men de som hater rovdyr :?: Ulven er en uskyldig part i denne saken, den gjør kun det vi tillater den å gjøre. Skulle man hate (sterkt ord) noen måtte det være politikerne, men nå ligger det ikke lett for meg å "hate" noen/noe, så det avstår jeg fra :wink:

 

Da foreslår jeg at du ikke tar deg nær av mitt innlegg, det var ment til rovdyrhatere som det er mangen av her på forumet som du sikkert har lest i en del av innleggene i denne linken, samt i noen andre emner som går på forumet

Link to comment
Share on other sites

Lurer virkelig på om de to damene som opplevde dette er like ivrige på å bevare ulven i Norge.

Er dette normal oppførsel av ulv, ja da tipper jeg ulvemotstanden øker i takt med bestandsøkninga.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

Slik oppførte ulven seg her om kring også, skikkelig menneskevant, og så påstår folk at den er vild og har gått på beina hit, verden vil bedras.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha ulv i Norge. Men jeg forstår godt de som ikke vil det. Det er lett for meg å si ja til ulv, som ikke har de utenfor stuedøra. Det har vell neppe de som bestemmer om vi skal ha ulv heller.

Jeg mener at de som har problemer med ulven må kunne kvitte seg med problemet. Livskvaliteten vår må ikke være styrt av ulven. Er noen redd for barna sine fordi ulven følger sporene deres til skolebussen, ja så må de kunne gjøre noe med det. Men med sånne meninger er vell ikke jeg skikket til å ha våpen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lurer virkelig på om de to damene som opplevde dette er like ivrige på å bevare ulven i Norge.

Er dette normal oppførsel av ulv, ja da tipper jeg ulvemotstanden øker i takt med bestandsøkninga.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

 

 

 

Er det enda noen som trur at ulv er farlig for mennesker???

 

Lars Monsen sa en gang at en god del av ulveredselen skyldes at vi er oppfostret med at ulv er farlig.

Bare ta eventyret om rødhette og ulven der ulven framstår som stor og stygg. Dette eventyret har nok de fleste blitt fortalt i oppveksten. Kanskje er det på tide å få øynene opp og innse at i 99,99% er ulven ufarlig...

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at "flere" venter på at ulven skal begynne å gjøre større innhugg i den opprinnelige gjenlevende villreinbestanden.

 

For 2-3 år siden, havnet en større simle/kalv-flokk (anslagsvis 2-300 dyr), utenfor en skrent, og døde, i Lesjafjelene. MAnge mente fllokken var skremt utenfor.

Det ble i samme tidsrom gjort opptli flere observasjoner av det en mente kunne være ulv i Lesja. Vet ikke om dette ble bekreftet, men sammenfallenhet i tid, var noe mistenkelig.

 

Dersom man skulle få en etablering av ulv i nærheten av norsk vilsreinstamme, vi det bli gjort ubotelig skade for all fremtid.

 

Flokken i Lesja ble vel tatt av snøskred.. Det har vært etablering av ulv i nærheten av villrein. Det viste seg at ulven utelukkende tok elg. Nå snakker jeg om Imsdalen / Atnadalen..

 

Og kan noen dokumentere at ulven noengang har tømt matfatet sitt.?? All forskning har jo vist at synker antallet byttedyr, så vil også antallet ulv gå drastisk ned.. Er jo nesten logisk dette da.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Leser her at "noen" mener biltrafikken og gale folk med våpen tar livet av flere folk (var det unger) enn ulv gjør, jada det er selvfølgelig tilfelle, men forøvrig er det helt idiotisk å trekke sånne sammenligninger, alle vet at biler er nødvendige redskap for å ha den standarden på livet vi har i dag, nytteverdien av bil kan umulig sammenlignes med nytteverdien av ulv, noen som er uenige her?

Våpen! Skal staten beslaglegge alle våpen fordi de KAN bli brukt i en kriminell handling, dette tipper jeg de fleste våpeneiere ser på som grovt urimelig, og spesielt når en vet at de kriminelle får tak i våpen uansett.

Jada, flere blir skadet og drept med våpen enn av ulv.

Kan nytteverdien av våpen samenlignes med ulv? Neppe, ihvertfall ikke økonomisk.

 

Hva slags nytteverdi har ulven? (ja, jeg vet den har pels, men ikke prøv!)

Kan "noen" si meg det!

Den kan IKKE forsvares økonomisk, for der er talla mørkerøde!

 

Ulven er ett rovdyr som har en nytteverdi for Norge = nesten 0. (kostnaden er uaktuell i denne sammenhengen)

 

Skal vi utrydde alt som ikke har nytteverdi.? Alt vi skal ha igjen i skogene er altså jaktbart vilt.? Hvilken nytteverdi har reven, grevlingen, hoggormen, mår, ekorn...osv..?? Disse argumentene faller på en lav sko...

Link to comment
Share on other sites

Lurer virkelig på om de to damene som opplevde dette er like ivrige på å bevare ulven i Norge.

Er dette normal oppførsel av ulv, ja da tipper jeg ulvemotstanden øker i takt med bestandsøkninga.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

 

Mener bestemt at dette senere ble konstantert var hunder.. Over 90% av alle meldte observasjoner av "ulv" viser seg å være hunder..

Link to comment
Share on other sites

Skal vi utrydde alt som ikke har nytteverdi.? Alt vi skal ha igjen i skogene er altså jaktbart vilt.? Hvilken nytteverdi har reven, grevlingen, hoggormen, mår, ekorn...osv..?? Disse argumentene faller på en lav sko...
Kanskje dumt å nevne det, men ulven var utryddet, noe disse andre ikke har vært. Er jo derfor folk er så desperare og hjernevaskede at det kjøpes at den har kommet tilbake selv. Selvom billass med indisier peker på andre muligheter.

Hva med de så kalte hybridene I Østfold, var bare noen som ble for ivrige i gjenninnføringen en bøling med ulv som plutselig var der. Ingen som skriver noe særlig om det lenger.

Link to comment
Share on other sites

Lurer virkelig på om de to damene som opplevde dette er like ivrige på å bevare ulven i Norge.

Er dette normal oppførsel av ulv, ja da tipper jeg ulvemotstanden øker i takt med bestandsøkninga.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

 

Mener bestemt at dette senere ble konstantert var hunder.. Over 90% av alle meldte observasjoner av "ulv" viser seg å være hunder..

Dette var IKKE hunder, samme hva DU mener.

Det var ulv, og ene dama der hadde god kjennskap til ulv fra før.

Dette er helt typisk, en må nesten komme med ulven i handa før en blir trodd!

 

Forøvrig gidder jeg ikke komentere det andre innlegget, du kommer ikke til å forstå det uansett når du allerede har misforstått.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Lurer virkelig på om de to damene som opplevde dette er like ivrige på å bevare ulven i Norge.

Er dette normal oppførsel av ulv, ja da tipper jeg ulvemotstanden øker i takt med bestandsøkninga.

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

 

For et par år siden gikk det program på canal + om de siste gjenlevende fangstmenn i Alaska, dette var et dokumentarprogram, og filmteamet fulgte et par fangstmenn gjennom hele året, her var ulvebestanden stor og de nærmest var under konstant overvåking av ulv på sine lange turer med hundespann i villmarka, ulven var også nærgående spesielt om natten, og bålfyring om var helt nødvendig for å ikke miste hundene, det hadde han også opplevd to ganger, der ulveflokken hadde gått til angrep og drept alle hundene mens han sov.

Men tror du han var han redd ulv, :?:

Etter et langt liv i villmarka med ulv var han helt klar i sitt syn, ulven er ufarlig for menesker men svært farlig for hunder som den ser på som rivaler i sitt eget jakttereng.

Den episoden som du skriver om viser også at ulven ikke er så farlig for menesker, da hadde ikke dette endt slik som det gjorde her.

Link to comment
Share on other sites

ØSTERDØL SKREV :For meg er det mye viktigere å vandre i en natur hvor jeg vet at alle arter har sin rettmessige plass. Dette vil dere "lese" som naturromantisk, mens vi som vil ha det sånn opplever helheten..

Østerdøl Du mener ikke at dine tidligere naboer(forhatte Bønder) ,jegere m hund ,familier m barn som bor i bygder med ulv, og føler dens nærvær på på kroppen hver dag skal offre vel mye for at du skal få turene dine

Link to comment
Share on other sites

ØSTERDØL SKREV :For meg er det mye viktigere å vandre i en natur hvor jeg vet at alle arter har sin rettmessige plass. Dette vil dere "lese" som naturromantisk, mens vi som vil ha det sånn opplever helheten..

Østerdøl Du mener ikke at dine tidligere naboer(forhatte Bønder) ,jegere m hund ,familier m barn som bor i bygder med ulv, og føler dens nærvær på på kroppen hver dag skal offre vel mye for at du skal få turene dine

 

Vær litt forsiktig med å stigmatisere da.. Finn et eneste utsagn fra meg hvor det står at jeg hater noen?? :!:

 

Jeg hater ingen jeg...., verken folkegrupper eller dyr...

Link to comment
Share on other sites

TIL ØSTERDØL.

Tar til meg den du har ikke skrevet at du hater noen. Så jeg retter spørsmålet til og gjelde bønder (saue bønder) ,jegere m hund ,familier m barn som bor i bygder med ulv, og føler dens nærvær på på kroppen hver dag skal offre vel mye for at du skal få turene dine

Link to comment
Share on other sites

For meg er det viktig at bønder og folk i bygdene skal kunne fortsette med sitt husdyrhold og pleie kulturlandskapet i norge som er i ferd med å gro igjen. Det er flott med innslag med både beiteenger og kornåkre samt følge stier i skog og mark etter husdyrene. For husdyr i skog og fjell lager også stier som vi folk benytter aktivt, DNT står ikke for alt.

 

Samfunnet våres i dag er tilpasset et liv uten for stor forstyrrelse fra rovdyr med et resultat fra en aktiv rovdyrbekjempelse de siste 200 år. Og jeg er villig til å redusere innslaget av ulv til et minimum slik at bønder og de befolkede områder som faktisk har disse skadedyrene i sitt nærmiljø kan fortsette med sitt arbeid som ofte har gått i generasjoner.

 

Jo mer rovvilt i et terreng med mye tømmerdrift vil gjøre skogen om til rene krattskogen dersom vi ikke beholder tamme og ville planteetere på samme sted. Ideelt sett mener jeg at vi burde hatt mye mer bufe i skogene enn det vi har i dag, noe som kan se dystert ut.

 

La oss få beholde vår eksisterende kultur og tradisjoner i bygdene så blir det mye mer spennende å reise til skogs eller fjells for alle parter. Vil du ha helt urørt natur så må du fryktelig langt avsted, og der jakter vel ingen på ulven heller - så da får du begge deler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg svarte ja fordi at jeg er av den oppfatning at vi må kunne klare å opprettholde en forsvarlig forvaltet ulvestamme i Norge. MEN; hvis vi skal gjennomføre dette må man ha et regulativ som i større grad enn nå gir rom for uttak av individer som er nærgående og som gjør skade.

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting mot Ulv, har aldri hatt problemer med Ulv.

Jeg har egentlig ikke sansen for Gaupejakt heller.

 

Men når jeg tenker meg om så er det en grunn for att Ulven har blitt lagt for hat og bestanden nedskutt, fanget og forgiftet tidligere den tid man hadde bedre kjenskap til ulven i Norsk fauna.

 

Jeg kan da ikke forlange at deler av vår befolkning videre skal ha problemer med ulv, selv om ulv ikke forvolder meg selv noen problemer.

Jeg kan ikke sitte her og be saueeiere om å skaffe seg gjeter ( dette lar seg ikke gjøre økonomisk ), jeg kan heller ikke be saueeiere om å gjerde inn sine utmarksområder ( dette blir også dyrt, og gjerder kan skade/hindre andre dyr og ett gjerde lar seg alltid komme over ).

Syns også det blir for lettvint av meg - det å be disse som enda bor i disse grisgrendte? strøk om å flytte på Aker Brygge.

Hvorfor skal man legge ned ett arbeide, ett arbeide som har blitt holdt i hevd av flere generasjoner innad i familien bare fordi noen vil ha ulv ett eller annet sted i Norge?

 

Derfor tror jeg på de som sier ulven er ett problem for dem, og har svart nei på spørsmålet.

 

Og sist - bland ikke sauebønder med storbønder på Jæren som driver med gris, korn og/eller storfe.

Dette er vidt forskjellige driftsformer basert på landbruks og utmarksområder en har til disposisjon.

Dette gir en himmelvid forskjell i inntekt også.

 

Dette blir nesten som å sammenligne en husmann med en godseier, selv i våre dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...