Jump to content

Sikker børse for hundefører


konber

Recommended Posts

Heisann. 

Jeg har fått meg svarthund, og blir fra høsten av "oppgradert" til hundefører på smygjakt. Jeg ser meg derfor om etter en ny rifle. Jeg har fra før en sauer 100 med kkc-stokk. Rifla holder forsåvidt i massevis og jeg liker den. Men, sikringen går tidvis opp når jeg går med den på siden, og den er i 6,5 og bør ikke kappes. Jeg ønsker å være lydløs når jeg endelig har kommet meg frem til viltet og ikke skremme det med et klikk. Så jeg ser derfor etter et våpen i 308 som jeg kan gå med ladd, men som ikke avsikrer seg selv, og ikke lager lyd ved avsikring/oppspenning! (jada, hovedsikringen er det jeg som er!) 

 

Hva ville dere valgt? Hvorfor? Hva bruker hundeførere rundtomkring? 

 

Har sett på sauer 101, men den synes jeg er hakket for knotete å avsikre, selv om det kan gjøres lydløst. 

Sauer 404 var skikkelig tung å avsikre. 

Mauser sin m12 med oppspenner var lydløs, men likte ikke helt designet. 

Blaser er dyrt, men lett nok, sikker, og enkel. 

Brx1 hadde et skikkelig bløtt avtrekk og kjennes helt uaktuel. 

Steel action virker topp, men umulig å få tak i? 

 

Link to comment
Share on other sites

Mauser M12 er rimelig og skyter bra. Jakdepotet har 8x57IS på tilbud til 13000.- Fint kaliber for korte hold og korte piper, den gjer jobben akkurat like godt som ein Blaser som no koster 50000.- Litt dårlig design på oppspenner, enig der men tipper det er ein vanesak.

Sjølv bruker eg Sako 85. Den er hverken lydlaus eller har oppspenner og det saknes heller ikkje. Går med kammeret tomt inntil avstand er kort, så lades det før den seiste del av innpåstilling foregår. Man ser på bikkja når det er på tide å lade opp. Har dog tilgode å få til ei felling med hund i bånd. Vi har ikkje åpent nok terreng slik at avstander blir for korte når skuddsituasjonen oppstår og bikkjene blir fort for heite...

Link to comment
Share on other sites

Ikkje alle m12 har oppspennar om det var ett kriterium. Sauer 101 sikring er litt trang å få av, særlig med våte hender eller med hanskar på. Men stille er den. Dei aller fleste sikringar synes vera det,om ein er litt varsam når ein slår dei av. Sikringa på sauer 202 likar eg og godt, men savnar moglegheit for å plyndre rifla i skikra stilling.M98 orginal og 1/4 sikring kan og vera stille om ei avsikrar med litt varsomheit. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort meg opp noen tanker om det samme. Enig med Wintel om at en K95 funker godt til formålet. Jeg bruker også det. For min del har jeg tenkt at et kort løp i 8x57irs med demper vil være ideelt på de dagene der man går i tett terreng, og kan få hunden foran eller skrått fremfor seg når en skal skyte. Min hund er konstant i veien, han har en åttende sans som forteller han hvor jeg har tenkt å plassere beina. På de dagene der holda kan bli litt lengre og man har bedre tid, ville jeg ha valgt et langt løp. Gjerne en eller annen 7 mm.

Hele pakka er lydløs, enkel å frakte og smidig i bruk.

Men det koster ganske mye...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har noen tanker omkring sikre og usikre våpen, de kan passe like godt i denne tråden som noe annet sted.

 

Jeg synes det er en tendens til at nyere "ultra-sikre" våpen har sinnrike og mekanisk sett veldig sikre mekanismer, men som kan være lite intuitive og i noen tilfeller lite ergonomiske slik at det totalt sett blir mindre sikkert.

 

Jeg bygger dette på å ha etterforsket et par vådeskudd som er skjedd i forbindelse med jakt, og undersøkt riflene som ble brukt. Et fellestrekk er da rett-trekker og oppspenner, hvor det kreves relativt stor kraft framover med tommelen for å få avsikret. Et annet fellestrekk er at våpnene var helt nyinnkjøpte, og at eieren ikke hadde lang erfaring med oppspenner eller rett-trekker men hadde skutt i årevis med mer tradisjonelle børser. Våpnene var ellers forskjellige, av ulike fabrikat.

 

I begge tilfeller var det slik at sikringen låste sluttstykket, så for å kunne tømme våpenet måtte man gjøre noe med sikring/oppspenner. I begge tilfeller var det egentlig mulig å bare trykke oppspenneren halvt fram for å låse opp sluttstykket uten å helt spenne/avsikre, men eierne var ikke klar over dette og skjøv oppspenner helt fram for å kunne dra sluttstykket bak. For det ene våpenets del var denne funksjonen omtalt i bruksanvisningen, den andre produsenten beskrev ikke noen slik sikker tømming noe sted i den dokumentasjonen som fulgte med våpenet.

 

I begge tilfeller måtte man bruke stor kraft på oppspenner, målt med snor og fiskevekt kom jeg til godt over 10 kg på begge våpen. Begge hadde også ganske lett avtrekk, rundt 600 gram målt på samme måte.

 

Det jeg ser som et problem med tung oppspenner har med ergonomi og menneskelig anatomi å gjøre. Når man skal skyve hardt framover med tommelen, så vil det falle de fleste naturlig å ta mothold ved å krølle fingrene rundt pistolgrepet med tilsvarende kraft. Dette skjer nokså automatisk, uten å tenke. Ser dere problemet? Trøtt og sliten jeger med litt frosne fingre og tykke hansker skal avsikre våpen for å tømme det på slutten av jakta. Tommel skyver fram, glipper litt, fingrene bøyes naturlig og automatisk for å ta mothold rundt pistolgrepet. Og kanskje rundt avtrekkeren. Det er dette vi tror skjedde ved det ene vådeskuddet, det gikk av i det jegeren (sliten og med hansker på) avsikret.

 

Det andre tilfellet var litt mer finurlig. Vedkommende hadde for vane å dra sluttstykket i bakre stilling ved pauser og forflytninger, og fortsatte med det da han fikk seg en moderne rett-trekker med oppspenner. Hadde han brukt teknikken med å halvt avsikre for å løse ut sluttstykket, så hadde dette gått såre vel. Slagmekanismen ville da ha forblitt nedspent, uansett hva som videre skjedde med sluttstykket. Desverre var han ikke klar over muligheten, så han hadde spent helt opp og deretter dratt bak sluttstykket. Med ammunisjon i magasinet. På denne modellen er det da nok å vippe pipa nedover og riste litt, så glir sluttstykket fram i lås og kamrer en patron helt av seg selv. Man har da ladd og spent våpen, usikret, men tror at sluttstykket er i bakre stilling og opptrer deretter.

 

Det jeg vel egentlig skal fram til er at det ikke nytter med mekanisk sikre løsninger, hvis de ikke brukes riktig og hvis de ergonomisk innbyr til å berøre avtrekker under avsikring. Videre at våpen med litt uvanlige og avanserte sikkerhetssystemer kan kreve mer trening og tilvenning før de faktisk blir sikrere i praksis; ikke kjøp deg noe helt uvant og gå rett på jakt, uansett hvis sikker selgeren sier at rifla skal være.

 

Og personlig sier jeg meg enig med @bobby, bøylerifle med tradisjonell hane i halvspenn og grovt kaliber. Bortsett fra at min er en Winchester.

 

 

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (12 minutter siden):

Ser dere problemet?

Nei, ikke egentlig.

 

Vargen skrev (12 minutter siden):

Man har da ladd og spent våpen, usikret, men tror at sluttstykket er i bakre stilling og opptrer deretter.

Man skal aldri tro noe som helst, man skal være sikker.

 

Ingen kan forsikre seg mot menneskelige feil, begge disse tilfellene er menneskelig feil, begge tror og felles for dem begge er at de ikke har satt seg inn i hvordan deres egne våpen faktisk fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Som vi allerede er enige om, dette er først og fremst menneskelige feil. Men jeg er også enig i at dårlige tekniske løsninger (les: dårlig brukervennlighet/lite intuitive) er dårlig for sikkerheten. Vi bygger sikrede veier for å kompensere for menneskelige feil. Det samme gjelder, eller burde gjelde, for våpendesign. 
Å ikke kjenne våpenet sitt bedre enn at man tror oppspenneren er en av/på bryter uten å kunne ta ut sluttstykket uten å spenne våpenet er nesten utrolig i mine øyne. Det var det første jeg ble fortalt av han jeg handlet våpen av. Og til et såpass dyrt våpen som alle rettrekkere er, så ville jeg også forvente en trygg måte å ta ut patronen fra kammeret. Selv min Sauer 100 har trepunktssikring som muliggjør det!

Nå endte jeg opp med en Blaser R8. Å avsikre/spenne opp våpenet med tommelen føles så langt veldig naturlig i bevegelsen opp til skuldra. Jeg kunne godt tenke meg at den var litt lettere å spenne opp, men det er antagelig en tanke bak det også.
Og hvordan noen klarer å putte fingra inne i avtrekket når de spenner det opp skjønner jeg heller nesten ikke. Om det var en Blaser som var i bruker under disse vådeskuddene da. 

Det skulle vært interessant å høre mer om vådeskudd med andre typer sikringer. Det er så få vådeskudd pr år at analysene antagelig uansett blir noe anekdotisk. Men noe å lære og trekke delvise konklusjoner på kunne man kanskje gjort. 

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03 har en meget! god oppspenner, der du drar spaken sideveis. Men prinsippet er akkurat likt Blaser der du kan plyndre våpenet ved å skyve oppspenneren litt opp.

Behandle alltid alle våpen som om de er ladd.

Og sett deg inn i hvordan våpenet fungerer.

Fingeren på avtrekkeren kun når det skal skytes. 
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gode prinsipper alt sammen...

 

Men jeg synes jo det er litt snodig at man legger så mye i å finne opp hjulet på nytt med alskens finurlige oppspennere, når det å manuelt spenne hanen rett før skudd var standard prosedyre i hundrevis av år og fungerer helt utmerket.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sauer 101 så slipper du å røre sikringen for å tømme våpen. Knapp på siden istedenfor. Har aldri hatt problem med å betjene sikringa på den med hansker, men jeg bruker stort sett tynne hansker. Har avsikra et par ganger med tova ullvotter også, uten å ha tenkt over at det var problematisk. 

Så jeg har egentlig lyst på en 101 til. 

 

Browning x-bolt har vel litt lignende løsning? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Gode prinsipper alt sammen...

 

Men jeg synes jo det er litt snodig at man legger så mye i å finne opp hjulet på nytt med alskens finurlige oppspennere, når det å manuelt spenne hanen rett før skudd var standard prosedyre i hundrevis av år og fungerer helt utmerket.

For jeg lov til å spørre hva slags oppspennere du tenker på? Eller, hvilke rifler? Gjerne også hva slags rifler som vådeskuddet skjedde med, om, det ikke avslører for mye privat. 

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet elg med hund i mange år, riktignok løshund. Benyttet en nedkortet M98 i 338wm med en 2-7x33 og kopi av tysk "snipersikring"

Sikringstypen er lydløs (for mine ører i allefall?) Stillt innpå og skutt elg på ulike avstander, men som regel 10-50m. Skal prøve bøylerifle med hane og jernsikter iår, men det er mest for at jeg er litt sær, ikke for at forannevnte ikke fungerer...

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (17 timer siden):

Man skal aldri tro noe som helst, man skal være sikker.

 

Joda, men for hvilken verdi av "sikker"?

 

Har jeg tømt magasinet og ikke forlatt rifla kan jeg være "sikker nok" på at jeg ikke har skudd i kammer (uten at det betyr at jeg kan peke på noe jeg ikke har tenkt å drepe). En vanlig boltrepeter kan kanskje også anses som "sikker nok" med sluttstykket i bakre posisjon?

 

Men i en konstruksjon der sluttstykket kan, kun med hjelp av tyngdekraft og lett risting, selv gjøre seg klar til avfyring - hvordan kan man være sikker uten å måtte holde blikket på våpenet ett hundre prosent av tiden? 

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg aldri har skjønt, er hvorfor hundeførere må ha "sikrere" rifler enn andre?

Vargen skrev (18 timer siden):

Og kanskje rundt avtrekkeren

I de tilfellene du beskriver er det nok dette som er problemet. 

 

En annen del av det er at det synes å gå igjen at folk ikke er på høyde med riflene sine, og vet ikke godt nok hvordan de fungerer. Det ser en så godt når folk f.eks. nekter å ta ut sluttstykket for å visitere, de tror ikke man får de inn igjen... Spenn ned et sluttstykke og gi det til 20 jegere, hvor mange skjønner at det må spennes opp?

Mangel på krav til opplæring for å få kjøpe og ha våpen kaller jeg det.

 

Det jeg bekymrer meg for når jeg prøver å komme gjennom et kratt er mer om en kvist avsikrer samtidig som en annen trekker av. Her er oppspennerene veldig fine, men se argumentasjonen over...

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (30 minutter siden):

 

Joda, men for hvilken verdi av "sikker"?

 

Har jeg tømt magasinet og ikke forlatt rifla kan jeg være "sikker nok" på at jeg ikke har skudd i kammer (uten at det betyr at jeg kan peke på noe jeg ikke har tenkt å drepe). En vanlig boltrepeter kan kanskje også anses som "sikker nok" med sluttstykket i bakre posisjon?

 

Men i en konstruksjon der sluttstykket kan, kun med hjelp av tyngdekraft og lett risting, selv gjøre seg klar til avfyring - hvordan kan man være sikker uten å måtte holde blikket på våpenet ett hundre prosent av tiden? 

Du spenner ned oppspenneren før du setter den fra deg.

Er den tom for ammo er den jo også sikker, det første man gjør når man overtar et våpen er jo å se om det er tomt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (19 timer siden):

Ingen kan forsikre seg mot menneskelige feil, begge disse tilfellene er menneskelig feil, begge tror og felles for dem begge er at de ikke har satt seg inn i hvordan deres egne våpen faktisk fungerer.

 

Jeg leste en gang en reportasje om et-eller-annet (vet ikke om det var våpen), der skribenten beskrev en situasjon slik: " "Denne er helt idiotsikker", sa han. Av en eller annen grunn så han på meg, da han sa det".

 

Som i et utall andre tråder på forumet, tar de fleste utgangspunkt i at ALLE andre er som de ivrigste skribentene her inne. Men kanskje vi heller skal se på realitetene, slik @Vargen beskriver dem: Noen/mange/de fleste har en viss kjennskap til alminnelige boltrifler. Men når "Hvermannsen" står i en våpenbutikk, og skal forvandle en fersk våpentillatelse til jaktgevær, er det en part til der - ekspeditøren. Som altså kan selge ei ordinær boltrifle, i "pakke" til 4.999,-, eller ei "moderne" rifle, til 50 store (og nesten like mye for kikkertsiktet). Og som argumenterer for at det nymoderne vidunderet har absolutt alt som bolt-raklet, med aner fra svartkrutt-tida, mangler. Da er det ikke rart at det blir omsatt en del "ingeniør-børser". Som er utmerkede, i hendene på de av oss som har våpen, skyting og jakt foran det meste annet. Men som kan representere en fare, i hendene på en som må ha hjelp til både å lade og tømme remedien, såpass at skyteprøven blir godkjent. Og vandrer ut i skogen, salig i troen på at alt er på stell.

 

M67 skrev (1 time siden):

Spenn ned et sluttstykke og gi det til 20 jegere, hvor mange skjønner at det må spennes opp?

 

For en del trenger du ikke spenne det ned, en gang, de plages nok med å få inn et spent sluttstykke.

 

M67 skrev (1 time siden):

Mangel på krav til opplæring for å få kjøpe og ha våpen kaller jeg det.

 

Tiltredes! TILTREDES!!  TILTREDES!!!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (51 minutter siden):

Spyd og bue gikk også fint.

Ja enkelte ganger som standplassleder på elgoppskytingen tenker jeg nokk at noen hadde vært bedre kjent med det, når ting er blitt få flott og fancy at de over hode ikke begriper og bruke det.

Link to comment
Share on other sites

@M67, det ene tilfellet var nokså sikkert finger på avtrekkeren. Skuddet gikk av i det han avsikret for å løse ut sluttstykket, han skulle til å tømme kammeret. Ingen feil på våpenet, selv med moderat vold og banking i alle retninger fikk jeg ikke til å provosere avfyring uten å berøre avtrekk.

 

Det andre, med utgangspunkt sluttstykket i bakre stilling, skjedde uten hender på våpenet. Antakelig noe på ryggsekken som kom borti avtrekk etter at våpenet hadde "ladet seg selv" som tidligere beskrevet, er flere vitner på at sluttstykket var dratt bak før hendelsen.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT

Jeg er ganske godt "bevandret " i det svenske språket - har bodd lenge der, min kone er svensk og jeg mener språket er et av de vakreste... Ett unntak dog, å kalle en rifle (og potent våpen) for; "Studsare" overgår mitt forstand. 

vsmeen skrev (36 minutter siden):

Burde vært like god opplæring på langpang som kortpang.

 

At vi også skal begynne å herme de med "Langpang/Kortpang"...nei og atter nei.- Det får da være grenser....

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

"Stuss'arn" på folkemunne.

"Hagelbrakare", er i samme gate og jeg lar være å kommentere alle som bruker ordet...kalle våpen for en "Pang" derimot , hørte jeg aldri på den tiden jeg bodde der - må ha kommet med og etter alle "nysvenskene" antar jeg.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Å kalle våpen for pang burde i utgangspunktet hvert forbudt ved lov.

Jeg synes børse er fint å bruke. Børse er vel betegnelsen på ett haglegevær i utgangspunktet?

 

På en repetisjonsøvelse, for alt for ,mange år siden, fikk vi beskjed om å stille ute med våpen.

En kar innerst i lokalet hadde ikke fått med seg hva som skulle skje. Jeg ropte til han at vi skulle stille opp ute og at han skulle ta med seg børsa.

Hvorpå vedkommende umiddelbart protesterte og kunne fortelle "Æ e it'j fra Børsa æ e i fra Skaun".

 

Litt lokalkunnskap for å hengen på denne kanskje.

Og ja, diskusjonen har fjernet seg fra det opprinnelige spørsmålet🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (42 minutter siden):

Og ja, diskusjonen har fjernet seg fra det opprinnelige spørsmålet🙂

 

Tilbake til det, jeg mener sikringen på min Schultz & Larsen M 68 DL er noe av det sikreste, og absolutt det stilleste, på markedet. I sikret tilstand ligger sikringfløyen helt nede, skjeftet verner våpnet mot å bli avsikret av greiner og annet rusk.

 

Ikke desto mindre skjedde et av de to utilskitede avfyringene på mitt jaktlag, i løpet av 45 år, da min bror brukte det geværet. Han skulle tømme våpenet før han skulle ta robåten til Steinvika, og fikk akkurat den avfyringen som @Vargen nevner lenger oppe, en "rotasjonsbevegelse" med høyre hånd, der en finger treffer avtrekkeren, når våpnet er avsikret. Grusen i båtstøa ble skikkelig skremt!

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (1 time siden):

Børse er vel betegnelsen på ett haglegevær i utgangspunktet?

Børse eller bøsse, er et gammelt norsk ord for rør. 
 

Bøssing er diminutiv av bøsse og betyr ett lite rør, eller rørstykke. Dette er et ord som engelsk har lånt av oss som «bushing». Det er med andre ord ingen grunn å låne «bushing» tilbake til norsk. 
 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okei, siden vi (som vanlig) har havna noe utenfor tema. Dette er ikke mitt fagfelt, men jeg prøver meg likevel. De nordiske språk, unntatt finsk, tilhører den germanske språkgruppe. Det er derfor ikke unaturlig at et kort gevær (gevær på svensk og Gewehr på tysk) benevnes som en studsare på svensk, og evt stusser på norsk da Stutzen er et kort gevær på tysk. Benevnelsene rifle og karabin ( carbine på engelsk, eller er det angloamerikansk?) må vel ha kommet som følge av engelskspråklig påvirkning i ettertid. Det heter vel fremdeles "ved foten gevær" her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til sikring.

 

Til tross for livslangt forhold til Winchester 70 og dens pålitelig 3-punkts sikring, har jeg et litt hat/kjærlighet's forhold til sikringen. Liter fulstendig på den og føler meg komfortabel med patron I kammer,- men føles ikke like lett/naturlig i en litt stresset jaktsituasjon å avsikre som t.eks mine to bøyler med hane i halvspenn.

Win.70 har jo verdens? beste og mest kopierte sikring og jeg har som sagt meget lang erfaring med denne riflen og "elsker" alt ved den ellers,- både dens utrolige pålitelighet og hanterbarhet og egentlig også enkelhet...men når gjeller manøvrering av sikring...vel, man får ikke alt her i livet, - ihvertfall ikke i samme pakke.

 

Ikke missforstå,- en boltrifle Win.70 er virkelig å anbefale. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...