Jump to content

Sako stoppet produksjon av 85 modellen??


Sør-jeger

Recommended Posts

Ifølge person på Amerikansk forum, så ble han fortalt av største Amerikansk distributør at det var ikke lenger mulig å få tak i Sako 85.

 

Så senere kontaktet Beretta..

" I just confirmed in a TC with Beretta: the Sako 85 line is no longer in production.

 

I also talked to JB at Accu-flite. Apparently in December, 2021` Sako made a deal with Finland and also Sweden (or was it Switzerland?) to manufacture assault rifles for both countries to assist in the defense of their 800-mile border with Russia. The production demands of that contract is apparently what necessitated Sako's decision to stop producing the Model 85.

"

 

Vet også at Lapua har stoppen produksjonen av flere hylser, for å produsere mer militær ammunisjon.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
hunter boy skrev (På 3.3.2023 den 12.29):


Jeg har ikke sett noe til denne rifla enda. Hva er siste rykter om lansering..?


Jeg har finkjemmet videoer fra IWA 2023...

Og det ser ikke ut som at SAKO stilte med den aktuelle riflen med mindre de byttet om på riflene i løpet av helgen:

Det er 3 camo-varianter av Sako S20 som er 'budsjettriflen' som fulgte Sako A7, hvis grå grunnversjon allerede har vært ute i 2 år, og én Sako 100 i karbon.
 


...og det ser ut som en Sako 100 valnøtt på topp, basert på undersiden av magasinet.

---

Regner med at det betyr at den nye ukjente modellen tidligst kommer på markedet 2024.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

la oss håpe at 85 avgå med døden. Dette var nok et feilskjær fra Sako. Ikke at de noen gang kommer til å innrømme det, men konstruksjonen av sluttstykket på denne modellen var definitivt ikke bra. /5 hadde sluttstykket full omslutning av hylsa, 85 hadde særdeles liten om slutning mens S20 modellen igjen har full omslutning. 

 

85 modellen hadde noen fantastiske løsninger, men sluttstykket var ikke bra... 

 

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (9 minutter siden):

la oss håpe at 85 avgå med døden. Dette var nok et feilskjær fra Sako. Ikke at de noen gang kommer til å innrømme det, men konstruksjonen av sluttstykket på denne modellen var definitivt ikke bra. /5 hadde sluttstykket full omslutning av hylsa, 85 hadde særdeles liten om slutning mens S20 modellen igjen har full omslutning. 

 

85 modellen hadde noen fantastiske løsninger, men sluttstykket var ikke bra... 

 

Andreas 

Hva i allverden skulle det ha å si ? Hadde M98 og Winchester pre64 også dårlig sluttstykke ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant med en utgreiing på hvor Sako 85 har et utrygt sluttstykke. Har det vært noen ulykker som bunner i at sluttstykket er dårlig? Eneste børsa av nyere dato jeg noengang har hørt om at konstruksjonen på sluttstykket  var dårlig er Blaser 93. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som alle våpen med "kontrollert mating" (som mange sverger til, og ved)  så omslutter og støtter ikke sluttstykket på Sako 85 hylsehodet fullstendig. Ved overtrykk vil hylsa kunne svikte , der den ikke kan det på f.eks. en Rem 700 - og sende gass f.eks. ned i magasinet. Feil på hylsene vil også kunne få større konsekvenser.

Dette er ikke et problem før en har enten defekte hylser, eller dramatiske overtrykk - likevel, en vil kunne få "utblåsninger" og skader på våpenet, ved trykk der en 200STR "bare" har veldig treg hevarm.

 

Det er en "svakhet" den deler med alle rifler med kontrollert mating, M98, ur-M70, Kimber 84, CZ550, Ruger 77. "Alle" custom Mauser og slikt. De fleste har pleid å være enige om at dette er en "bedre" løsning, man sikrer mating, og oftest ekstraksjon, og får ifølge de fleste ei mer driftssikker rifle, og mange mener da ei sikrere rifle. Man  har ei rifle for at den skal skyte noe, og sannsynligheten for at den feiler her, er "mindre" med kontrollert mating. Det verste som kan skje, er at det ikke smeller når det skal, og da blir du drept og spist, eller trampet ned av ville bøfler.

Vi som skyter mest på blink er ikke så opptatt av det. Og vi skyter mausere, og tilogmed Krag Jørgensen, og gamle rolling block-rifler. 

 

Jeg tror ikke vi kan si at Sako 85 er ei "utrygg rifle", den deler design med mange veldig populære, og gode rifler, og den har designelementer som iallefall jeg liker veldig godt å ha i ei jaktrifle. Den er ikke så idiotsikker som en R700, 200STR, TRG22, S&L97 eller Savage, Weatherby, men du kan ikke si at en Sako 85 er utrygg, og så skyte Mauser eller Krag.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sako 85 utrygg, tja den er jo trygg helt til du trenger at den skal stå i mot noen ekstra krefter. Sako hadde vel ca like geniale løsninger på sin 75 som 85. Jeg ser mange fordeler med med 85, men etter min opplevelse der den gikk i oppløsning i mine hender, så endret jeg raskt mening. Ved å studere sluttstykke og hylse så er det tydelig at her er det noe som har sviktet, som ikke bør ha sviktet. Heldigvis hadde jeg sekken som anlegg og venstre arm bak på koblen, ellers hadde jeg nok hatt trøbbel med venstrearmen i dag. Mitt våpen er ikke unikt, det finnes flere slike eksempler rundt i verden. Rimelig sikker på at sako fant en god grunn til å slutte å produsere 85. 

 

Søk opp så finner du tråden min om dette.

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan noen legge ut bilder av omsluttet vs åpen hylsebunn? 

 

Den omsluttende må jo enten være så lite omsluttende att en hylse kan komme inn eller så må det være en (fjærbelastet?) mekanisme som griper tak. 

 

Om det er det første så er jo ingen omsluttende, og hvor går da grensen mellom trygg og kanskje ikke helt trygg? 

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 til venstre og 75 til høyre. Lett å se at det vil "lekke" mer fra 85 hvis hylsa ryker:

 

Sako 75 and 85 rifles are obsolete, long live the S20 | The Stalking  Directory

 

Mauser 98:

 

image.png.13bba1bf69c3cd96d5e445985ed9723a.png

 

Rem700 er den "tetteste" som finnes pga "intern" ekstraktor:

 

image.png.021a83d1b878e60d105d266222668f0d.png

 

Her er et Voere VEC-91 sluttstykke for hylseløs ammo som tetter helt i utgangspunktet.

image.png.f72d0eff31c218364ab131f42590974d.png

Edited by Torf
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Siden vi har sporet helt av i denne tråden så må jeg bare spørre. Hvor ofte har dere opplevd at rifle deres har "eksplodert" pga dårlige hylser og hylsesvikt? Etter fler føldige tusen skudd har jeg aldri opplevd dette og har stort sett skutt med M98, hylser som har sprukket stor og slik har jeg opplevd 4 ganger på disse årene. En gang med gammel 30.06 ammo i en Remington. Hylse sprakk fra munning til tennhete. Måtte ha ny extraktor men ellers ingen skader. De andre 3 gangene var med 1940 talls Raufoss ammo i 6,5x55 i en M98. Joda ble litt prikkete i pannen og på skinnet, men våpen og skytter var ellers uskadet etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Hvor ofte har dere opplevd at rifle deres har "eksplodert" pga dårlige hylser og hylsesvikt?

Nei, dette er heldigvis noe vi bare unntaksvis hører om. Men @Andreasvs tilfelle kan være et av disse unntakene. Og jeg er enig med @M67, det er nok neppe grunnlag for å si Sako 85 er ei utrygg rifle. Men sluttstykkedesignet har etter hva jeg har forstått mindre innebygd sikkerhet ved hylsesvikt enn løsninger som har bedre/tettere omslutning av hylsebunnen. Derfor tenker jeg at Sako som produsent har vurdert risiko og kostnader ved alvorlige ulykker opp mot kostnadene ved å utvikle og lansere en nye modeller. Med tanke på land med høy advokat-tetthet hvor søksmål mot produsenter er nærmest dagligdags, samt risikoen for et generellt omdømmetap for andre Sako-produkter, kan dette ha vært en enkel beslutning.

 

Edit: Og vi vet vel heller ikke hvor mange (nesten)ulykker det har vært "world wide", selv om ulike våpenfora er flinke til å fange opp?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Er enkelte som klarer å" brekke tommeltotten i fuhålet" uansett hva de driver med. Høres jo ut som det er livsfarlig å skyte med rifler uten full omslutning av hylsebunn . Det skremmer iallefall ikke meg fra å kjøpe en Sako 85 eller en Dakota/Kimber eller ....

Det er tilogmed noen som skyter med Marlin bøylerifler og overlever

Men tilbake til ny rifle fra Sako , det blir spennende å se hva de kommer med

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (7 timer siden):

"eksplodert" pga dårlige hylser og hylsesvikt? Etter fler føldige tusen skudd har jeg aldri opplevd dette og har stort sett skutt med M98

Du må skyte flerfoldige hundre tusen skudd for å oppleve sånt med noen grad av sannsynlighet.
Jeg har hatt "utblåsning" som følge av hylsesvikt i M98 / M98-klon 2 ganger. Begge ble med sikkerhet ført tilbake til feil sizing og generelt dårlige hylser. Ingen tegn til overtrykk, og ingen tegn til utvidet hylsehode eller noe, Dette er mye av grunnen til at jeg tror Sako 85-saken her skyldes kraftig overtrykk.
Jeg har også hatt kraftig overtrykk, i M98, og laget bul der hylsa til Andreas revna. Og heg har hatt overtrykk og kraft og overtrykk i andre rifler, dels med vilje. En gang blåste jeg ut tennhetta så vi måtte lete etter utdrageren på Rem-klonen.  Disse hylsene ligner Andreas sin. 

 

Jeg er overbevist, ut ifra bildene, om at det må ha vært overtrykk.

 

Så hva er trygt og hva er utrygt. En Sako 85 er nok, mot en slik feil mindre trygg enn en Sako TRG, eller Rem 700. Men en Toyota Yaris er mindre trygg enn en BMW X5 i en frontkollisjon - og en motorsykkel ti millioner ganger verre enn det igjen. Likevel kjører folk både Yaris og MC.

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Men en Toyota Yaris er mindre trygg enn en BMW X5 i en frontkollisjon - og en motorsykkel ti millioner ganger verre enn det igjen. Likevel kjører folk både Yaris og MC.

 

K

 

 

Er jo gøy med litt spenning i hverdagen også ;) Må nok innrømme at muligheten for å bli skadet dø i trafikken til skytebanen er mye større en sjansen for å dø/bli skadet av våpentypen jeg bruker. Men teorier og "hvisom" og "dersom" osv er jo moro å diskutere, selv om en kan få mye bekymringer av å tenke på alt slik :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg lurer på hva slags ikke eksisterende problemer som blir løst ved slike "oppdateringer" av ei gammel "rottefelle" som ei jaktrifle med manuell omlading er?

 

Hva får jeg som dagens Sakoer og andre rifler ikke leverer idag?

- Vil presisjonsgarantien være 10mm med all ammo og uforandret treffpunkt mellom ammunisjonstyper?

- Vil jeg garantert ta storviltprøven i første forsøk og skyte fler poeng i konkurranser?

- Får jeg redusert våpenvekt og optimal balanse i rifla med heliumfylt bakskjefte?

- Prisen på nye kikkertmontasjer blir vel sikkert halvert i forhold til dagens Optilockmontasjer pga ny produksjonsteknologi?

 

Jeg tar det som en selvfølge at en ny Sako er godkjent for 277 Fury med piper som tåler minst 5000 skudd..

 

8)

 

 

   

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (29 minutter siden):

Jeg tar det som en selvfølge at en ny Sako er godkjent for 277 Fury med piper som tåler minst 5000 skudd.

Du kan drømme du.

Torf skrev (29 minutter siden):

Jeg lurer på hva slags ikke eksisterende problemer som blir løst ved slike "opptaderinger" av ei gammel "rottefelle" som ei jaktrifle med manuell omlading er?

Alt slikt dreier seg om økonomi, mest mulig penger overført fra din kto til produsentens kto og minst mulig kostnader for produksjon. Kort fortalt øket overskudd.

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Hva får jeg som dagens Sakoer og andre rifler ikke leverer idag?

- Vil presisjonsgarantien være 10mm med all ammo og uforandret treffpunkt mellom ammunisjonstyper?

- Vil jeg garantert ta storviltprøven i første forsøk og skyte fler poeng i konkurranser?

- Får jeg redusert våpenvekt og optimal balanse i rifla med heliumfylt bakskjefte?

- Prisen på nye kikkertmontasjer blir vel sikkert halvert i forhold til dagens Optilockmontasjer pga ny produksjonsteknologi?

 

Hvorfor så beskjeden? Ta med disse selvfølgelige fordelene også:

 

Sitat

«gir skallede håret tilbake,

gjør deg slank i en fart,

kurerer de fleste sykdommer,

fjerner rynker,

og gir bilen 15-20 prosent lavere bensinforbruk».[

 

Dette var fra Forbrukerrådets falske reklame  i "Kupong-katalogen" for vidundermidlet "Lurium", som de fikk inn over 200 bestillinger på.

 

Mine to (vi anti-bilister har jo såpass!) biler går riktignok på diesel, men Sako fixer vel den biten også?

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Og da var den kommet.

 

Sako 90.

Kan vel si det er en blanding av 75/85/S20.

 

Kikket litt på nettsiden etter patroner den er kamret for. Er det bare meg eller leverer de den ikke i 6.5x55? Mon tro det er så lurt rent salgsmessig..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...