Jump to content

Sako stoppet produksjon av 85 modellen??


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg gikk gjennom og sjekket selv, og tenkte akkurat det samme; hvor i h…. er 6,5x55?? 
 

Var innom alle de ulike typene av Sako 90, og selv ikke Hunter-varianten som, slik jeg ser, skal være den rifla for folk flest ikke har 6,5x55.

 

Ser ut som at samtlige har 6,5 creedmoor som en mulighet da, så sikkert kjekt for de over dammen…

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Skal det nå endelig se ut som om Sako klarer å lage ei jaktrifle som er fornuftig? Tidliger har de bare hatt en "teknisk vellykket" model, og det er TRG. Jeg har beskylt Sako i alle år for å ha laget alle riktige innretninger til en fungerende jaktrifle, de har bare aldri klart og kombinere dette i et og samme våpen. Det har bestandig vært noe nytt og kukete rukkel som de har stappa inn i konstruksjonen, som f.eks "kontrollert mating" på 85 med alle problemene det medfører. Lås på sluttstykket på 75. Styreskinner som løsnet på forgjengerene før 75, da de hadde 2 låseklakker, osv.. (,og det jævla teite savlehalesporet.)  

 

Nå er jeg spent😇

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Fy eff for ei rotete og uoversiktlig nettside.... Videoer og nærbilder og drit om hverandre.

 

Jeg kom ikke så langt i denne "nettsiden" at jeg fikk se hva som eventuelt er nytt og bedre ved denne modellen. @Olesøns beskrivelse av herligheita er bare "forbokstaven"!

 

Men, de gjør vel som Fanden ikke gjorde, i følge Henrik Ibsen/Peer Gynt: De har beregnet sitt publikum. Og publikummet er ikke norske nerder på et obskurt nettsted (og heller ikke 6,5x55-brukende skandinaver?!?), men dollar-spekkede USA-ianere.

 

Som det kanskje vil være kjent for en del (gamle) brukere av forumet, er jeg en ihuga "fritenker". Jeg har derfor ikke vært innom noe bønnemøte, siden min religiøse mor tvang meg med på slike evenementer for nærmere 70 år siden. Men jeg ser av og til på videoer fra USA-ianske ateister, der de polemiserer mot Trumps "evangeliske" tilhengerskare. Og da vises det en del utsnitt av bønnemøter, med en ganske uforanderlig "dreiebok".

 

De som har laget denne videoen, som må være "målrettet" mot "middle class Americans", har nok studert et stort antall videoer fra religiøse møter over there!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er litt nteressant at M98 erklæres som Det Beste Som Fins pga den "kontrollerte" matinga, mens Sako 85 er ubrukelig av samme grunn. Sako gikk på denne hypen, og laga 85en med "åpent" sluttstykkehode. Etter noen år har de altså funnet ut at dette er en dårlig ide. Men mauseren er nok like fantastisk ennå...

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det der med kontrollert mating er jo bare fjas og gimmik. Så lenge magasinet ikke slipper hylsa før den er så langt inn i kammeret at den ikke har annen mulighet enn å kamre, så betyr jo formen på matingen ingen ting. Push eller kontrollert, det ender med kamring uansett forutsatt riktig designet og laget. 
Hadde Sako 85 hatt utstøteren på siden og ikke under, så hadde den sikkert fungert helt fint.

Link to comment
Share on other sites

@M67kanskje din gjør det i 6,5? Min gjør det ikke i 223. Montasje og valg av sikte blir ganske begrenset med hylseutkast som går så mye oppover og ikke rett ut til siden. Men hvis eneste mål er å kaste på en hylse så fungerer den jo alltid.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...