Jump to content

Når er det bedre med 30.06 enn 6,5x55 ?


KF

Recommended Posts

Hei
Jeg har i dag en winchester M70 i 6,5 x 55, og vurderer å kjøpe meg en mauser i 30.06. Jeg jakter stort sett fugl og rådyr med denne. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har lest og hørt at denne fungerer bedre på villsvin, og har lenge vurdert en tur til utlandet og jakte bjørn.

Er litt i tvil på om jeg faktisk bør kjøpe en 30.06 eller om det bare er jeg som vil kjøpe for å ha mer.
Noen som har noen gode innspill eller annen informasjon angående dette? Noen andre jaktformer denne slår 6,5?
Kan jo legge til at jeg ikke har tenkt å investere allverdens i rifla og optikken til 30.06.

Edited by KF
Link to comment
Share on other sites

  • KF changed the title to Når er det bedre med 30.06 enn 6,5x55 ?

Mange land har kaliberbegrensninger på bamser og nasse. Så om det landet du skal i lar deg bruke 6,5en så sparer du pengene og må du ha større så ser du hva de landene du vil til har av krav og handler ut i fra det :) 

 

Men er du som meg og bare har lyst på noe annet så kjøper du jo så klart det ;) 

Link to comment
Share on other sites

KF skrev (28 minutter siden):

Når er det bedre med 30.06 enn 6,5x55 

Det lurer jammen jeg også på ;) Men som det sies, noen steder er det regler om hvilke kaliber du kan bruke, og da kan f.eks. .30 være et krav til dyret du vil skyte.
Jeg anbefaler å sette seg inn i kravene der du vil jakte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 fungerer nok greit på gris og bjørn. Er det svartbjørn eller brunbjørn du tenkjer på? Kan jo spele inn. Brunbjørnen (grizzly) kan vel verte vesentlig større.

 

Vil vel påstå at dette ikkje er den optimale patrona til dette føremålet. Du seier at du ikkje vil bruke så mykje penger på børsa.. Om du ikkje har noko spesielt ønske om å ha meir en ei børse så ville eg no kanskje ha seld Winchesteren og brukt litt meir penger på ei børse i 30-06. Strålande kaliber til alt frå toppjakt til elg. Om du ladar sjølv vert patrona endå meir fleksibel. Ellers er det som @M67 seier eit godt poeng å sjekk om kaliber 6,5 er lovlig der du har tenkt å jakte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svina er uproblematiske, de er stort sett grovt overdrevne uansett, Og du kommer til le når svartbjørnen ligger der - det er ikke mange store av dem. De er ei svær ræv, fett og pels. Litt overdrevet, men, ikke mye.
Brunbjørn er noe annet. og elg i USA kan jo være "innihelvete svær" De fleste guider anbefaler 30-06 som "the bare minimum" på disse, men såvidt jeg vet er det stort sett ikke lovregulert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 duger om du skal skyte matgris fra skytetårn. Skal du på drivjakt i områder med stor gris så har du lite margin om grisen kommer mot deg. Jeg har lært av driverne å ha respekt for selv middels griser, de kan gi deg alvorlige skader. i Sverige er det skutt gris på rundt 350 kg. Andre steder blir de enda større, opptil 600 kg. Tidligere i vår postet jeg et bilde av et villsvin i en tråd om villsvinjakt, men jeg har en feil på PC som gjør at jeg ikke får lagt det inn her, bruk søkefunksjonen.

Svartbjørn er også et farlig dyr, de guidene jeg har jaktet med var mer redd for svartbjørn enn brunbjørn fordi sulten svartbjørn gjerne angrep mennesker. Svartbjørn er ikke noen liten teddybjørn, den kan bli over 500 kg og den er utrolig rask. Når du flår dem får du se en muskulatur som ville gjort en bodybuilder misunnelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en identisk Winchester M70 i 30-06.

Det koster ikke mer enn mauser og så kjenner du alle håndgrep fra før. I tillegg går kikkerter, montasjer, skjefter, etc om hverandre i tilfelle noe ryker og du trenger reservedeler til den rifla du skal jakte med akkurat da..

 

M70 til 3500.- på finn:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259462421

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste en gjør er å ha åndsnærværelse nok til å holde igjen skuddet dersom en ikke er sikker på at skuddet treffer der en skal. Når det er sagt, er det også viktig å alltid vurdere sikkerheten med det en holder på med. En må tenke flere skritt fremover slik at en ikke lager flere problemer for en selv en streng tatt nødvendig. Både griser og bjørner beveger seg utrolig kjapt, griser når 50 km i timen så derfor er det en kunst å treffe riktig. Uansett kaliber. Marginene er jo ikke på ens side dersom en vommskyter dyret med et stort kaliber. Så dersom en bruker et stort og grovt kaliber, så må en trene tilvarende mer. For å skyte sikkert. Geværet er tyngre, rekylen er kraftigere. Svingen tar lengre tid pga vekten etc. En er mer utsatt når en står på bakken ved grisejakt også, spesielt ved drivjakt. Da det er fart på dyrene, samt at de ikke går avveien for å angripe. Spesielt om de er skadeskutt. Svartbjørnen er jo også en reser til å klatre, så der hjelper ikke tårnet deg. Som det gjør på grisen. Det mest brukte kaliber på grisejakt i mine omgivelser er 9,3. Imidlertid er det treningen som skiller kvinten fra hveten. De som treffer der de skal legger grisen ned på en overbevisende måte med 9,3. En kanonade fra samme posten, om det er 9,3, 3006, eller andre kaliber. Imponerer ikke grisen i særlig grad, ved skadeskyting. Ettersøk etter skadet gris, selv med hund. Er alltid en spennende sak. Det er ikke populært å skyte hundene i tillegg til grisen heller, så det er vel de med mest erfaring i ettersøk som tar seg av dette. Helst lokale karer som har erfaring i dette. Å skyte rundt ørene på driverne er heller ikke populært, kan man si. Sikkerheten skal som sagt stå i høysetet.

Link to comment
Share on other sites

«Beware of the man with one gun…». Kan hende det er noe i det, men det kan ikke være feil med (minst) to ferdig innskutte rifler når jaktsesongen starter. ( Kan man egentlig ha for mange?) Om det skulle oppstå noe trøbbel, enten med våpen eller optikk, så er det bare å plukke frem den andre. Synes Torf sitt råd er godt. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig svartbjørnen blir 200kg - men den er fremdeles mest ræv og pels. Treffområdet er forbausende lite, siden det ikke hjelper å skyte den i ræva, og det taler for å skyte den med noen en skyter godt med. Det gjelder jo alle dyr, men jeg tror både bjørn og gris er blant de som har minst effektivt treffområde ift. størrelsen på dyret.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Når er det bedre med .30-06 enn 6,5x55"

I gitte situasjoner handler det okm å ha marginene på sin side.

Kan godt illustreres med en jaktsituasjon en kompis hadde; han stod oppe i et torn og tenkte avslutte for kvelden da en stor Elgokse åpenbarte seg i skogkanten...han var bevæpnet med 6,5x55 og skjøt ikke, -men som han sa; "hadde jeg bare hatt min .30-06 så"...forventet kun hjort eller rådyr.

Å ikke sjanse på skudd i skog og i dårlig lys - uansett kaliber- er, mener jeg likevel en god beslutning. 

.30-06 ladet med tunge 220grs Woodleigh har vært en trygg kombination i min Win.70 og  aldrig skuffet meg.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (5 timer siden):

"Når er det bedre med .30-06 enn 6,5x55"

I gitte situasjoner handler det okm å ha marginene på sin side.

Kan godt illustreres med en jaktsituasjon en kompis hadde; han stod oppe i et torn og tenkte avslutte for kvelden da en stor Elgokse åpenbarte seg i skogkanten...han var bevæpnet med 6,5x55 og skjøt ikke, -men som han sa; "hadde jeg bare hatt min .30-06 så"...forventet kun hjort eller rådyr.

 

Dette er vel et prakteksemplar av overtenking. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2022 at 1:48 PM, Torf said:

Kjøp en identisk Winchester M70 i 30-06.

Det koster ikke mer enn mauser og så kjenner du alle håndgrep fra før. I tillegg går kikkerter, montasjer, skjefter, etc om hverandre i tilfelle noe ryker og du trenger reservedeler til den rifla du skal jakte med akkurat da..

 

M70 til 3500.- på finn:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259462421


Dette så ut som en rimelig og fin jaktrifle. Tenkte man måtte opp i 15 lapper for å få en brukbar jaktrifle. Hva er «nedre grense» for en prismessig grei 30.06 for en førstegangsjeger?

Edited by Mazeking
Mangla et ord. Drekki for mange øl ..,
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (6 timer siden):

prismessig grei 30.06 for en førstegangsjeger

Se etter en brukt Howa eller Weatherby Vanguard. De kan dukke opp på Finn for 3-4000. Solide, sorgløst pålitelige våpen som også kan oppgraderes etter behov. 

Jeg har to Howa- rifler selv, og de blir

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (7 timer siden):


Dette så ut som en rimelig og fin jaktrifle. Tenkte man måtte opp i 15 lapper for å få en brukbar jaktrifle. Hva er «nedre grense» for en prismessig grei 30.06 for en førstegangsjeger?

 

Det er en Remington 700, Winchester M70 eller Howa/Weatherby Vanguard/andremerkenavn(samme rifle) i fin stand, med alle skjefter unntatt de "syntetiske" som er laget av den dårligste bøtteplasten, til ca 3000 og litt oppover. Disse riflene varer et helt jegerliv hvis de blir tatt vare på.

 

Det er ingen vanlige jegere her på Kammeret som hadde blitt hemmet av å bruke disse riflene til jakt i forhold til "snobbegreiene" vi bruker. Ofte, snarere tvert imot.

 

Her er et eksempel på en lite brukt Win M70 med fint orginalskjefte som er veldig fint å skyte med i til det meste. M70 er teknisk sett bedre enn 95% av de andre jaktriflene som er og har vært i salg til jakt.  Her er det, som sagt, løp og kjøp:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=248267847

 

847_673211623.jpg

847_463446422.jpg

 

Ellers er jeg helt enig med Spindrift; ny Howa hos XXL til 5500.-:

https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-synth-30-06-rifle-svart/p/1081412_1_style

 

image.png.a0088c4dbeb8bb48df823a7cad83798a.png

 

"Luxus-utgaven" av Howa/Weatherby til 10K hos XXL er et av de beste jaktriflekjøpet jeg har sett på årevis. Her er det ikke noe å pirke på. Kvalitet i alle deler. Det finnes mange rifler av kjente merker opp til 30K som ikke matcher det her. 

https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-30-06-back-country-rifle-svart/p/1092422_1_style

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådstarters spørsmål.

Til det bruket du har beskrevet for din Winchester i 6,5 ville jeg aldri skiftet denne ut med 30-06.

Til bruk både på villsvin og svartbjørn er min mening at 6,5 har for lite kulevekt og kulediameter. Begge arter kan bli store og min erfaring er at de krever et solid hull i vitalt område før de legger seg raskt. Anbefalinger fra erfarne guider er at 30-06 er nær minimum, og er den som er lettest tilgjengelig over hele verden. Ikke tro på det noen skriver om størrelse på svartbjørn, rundt 2 m fra snute til hale er vanlig størrelse der jeg har jaktet og eksemplarer på rundt 500 kg er registrert. Når du treffer bjørnen tar den ut som skutt fra en katapult og tilbakelegger 50 m før du får summet deg . kommer den mot deg ønsker du nok litt mer kraft enn 6,5 gir deg. Det samme gjelder for villsvin.

Skal du jakte elg eller en tur til Afrika vil 30-06 også være et utmerket valg. Rådet fra spindrift om brukt Howa/Vanguard støtter jeg. Det er enkle funksjonelle våpen av bra kvalitet og de feller dyr akkurat like effektivt som et våpen til 40-50 tusen. Pass på å ikke gå i fellen med å sette en stjernekikkert på jaktriflen, en brukt 1,5-6 av god kvalitet gjør jobben bedre enn det meste til brøkdelen av prisen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

, en brukt 1,5-6 av god kvalitet gjør jobben bedre enn det meste til brøkdelen av prisen.

Lureste jeg har hørt på en stund. Fikk nettopp tak i en Zeiss HT 1,5-6x42. synd de ikke lager denne lengre... alt jeg trenger egentlig til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Ikke tro på det noen skriver om størrelse på svartbjørn

Det må vel gå an å tro på statistikk fra svartbjørnjakt, med flere hundre bjørner veid? Svartbjørnen er tallrik i mye av USA,og et populært jaktobjekt, og mye data foreligger. De er som du sier gjerne 2m lange, og veier - i gjennomsnitt - avhengig av området de lever i - 80-120kg. Eksemplarer på 3-4-500kg er skutt, men er sjeldne. Det samme gjelder jo villsvin - kjempedigre svin er skutt, jeg har sett villsvin som så ut omtrent som elg som har fått føttene kappet av - men 99% av villsvin kan man dra en med hver hånd.

Det er nå uvesentlig, for det Per-S skriver er det vanskelig å være uenig i. 6.5x55 duger til alt vi finner på her hjemme, og skal en til USA, så er 30-06 "The Shit". Eventuelt 300WM, eller 338WM. Spesielt i det siste kaliberet kan man gjøre fine handler på Finn (ikke akkurat nå tydeligvis) - det er en hel del M70er i 338WM som selges, og det er fine kvalitetsrifler. Men de er ikke så moro å skyte mye med, jeg tipper det er derfor de går på salg.
338en er jo en overbevisende elgvelter som nok gir mer selvtillit når storelgen kommer, enn en nedkappet 6.5 med 120gr blyfrikule...


 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den Weatherby Back Countrymodellen det ble linket til og en pent brukt 1,5-6x42 og en grei demper må da være en bortimot perfekt løsning, dersom du liker stokken. Stikk innom en eller annen XXL og forsøk med litt anlegg/sikting etc. Kvalitetsmessig en veldig bra stokk, men den (som alle andre) passer ikke til enhver kropp. I mitt hode legger vi litt for lite vekt på å finne et våpen som passer skytteren på rifler. Det kan godt hende det bare er jeg som er sær, men det vil jeg i så fall påberope meg retten til å være.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og om 338 WM blir litt for ubehagelig i skuldra, kan en jo gjøre som meg, bytte pipe til 338-06 A-Square  :)

Samme gode effekten med 225 grs Woodleigh, og  behageligere rekyl.

Forøvrig har @Per-Soppsummert det vesentlige.
30-06 er etter mitt ringe skjønn noe av det nærmeste en kommer et all round jaktkaliber.
Og jeg har hatt i mitt eie diverse rifler i 30-06 kontinuerlig siden jeg begynte å jakte.
Akkurat nå står det en Winchester M70 Featherweight i 30-06 i skapet, og det blir den siste rifla jeg vil kvitte meg med når den tid kommer.

 

FW 2.JPG

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Var ikke meninga å kuppe tråden, men takk for alle tips om rimelige rifler. Skal følge litt med fremover.

 

Når det gjelder rimelige kikkerter ble Zeis 1,5-6 trukket fram. Jeg har også tenkt at det er direkte uforsvarlig å forsøke å skyte storvilt på 300 meter, ergo vil ikke et kikkersikte med vanvittig zoom gi noen fordeler på ansvarlig jakt.

 

Bortsett fra nevnte kikkert, hva bør man da se etter som et greit og bra kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (29 minutter siden):

Jeg har også tenkt at det er direkte uforsvarlig å forsøke å skyte storvilt på 300 meter, ergo vil ikke et kikkersikte med vanvittig zoom gi noen fordeler på ansvarlig jakt

For de fleste er det nok uforsvarlig. Men for de fleste er det nok mindre forsvarlig å skyte vilt på 100m enn det er å skyte vilt på 300m for de som faktisk trener på det... På 25 av 25 skiver på banen vår under storviltprøver, så skytes det større grupper, og lenger fra sentrum, mye lenger fra sentrum, enn de jeg kjenner som faktisk trener på å skyte, skyter på 300m. Eller 500m... 
Men jeg er enig i konklusjonen din, man trenger svært sjelden mer enn 6x forstørrelse på storviltjakt.

 

 

Mazeking skrev (35 minutter siden):

hva bør man da se etter som et greit og bra kikkertsikte?

Jeg kjøpte en Leupold 1-6 for et par år siden. Den er jeg svært fornøyd med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva angår forstørrelsesområde på kikkerten, kan det ha betydning om du ønsker å bruke lyddemper eller ikke.

 

Ved de laveste forstørrelsene/ det største synsfeltet får du gjerne endel "demperskygge" i synsfeltet.

 

Jeg er meget forsiktig med "resthørselen" min, og jakter kun med lyddemper. Jeg synes "demperskygge" i synsfeltet er forstyrrende, og bruker i praksis ikke lavere enn ca X3,5. Derfor velger jeg like godt kikkerter med nedre forstørrelse i dette området.

Smak og behag... 

Link to comment
Share on other sites

KF skrev (På 9.7.2022 den 10.40):Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har lest og hørt at denne fungerer bedre på villsvin, og har lenge vurdert en tur til utlandet og jakte bjørn.

Er litt i tvil på om jeg faktisk bør kjøpe en 30.06 eller om det bare er jeg som vil kjøpe for å ha mer.
 

Seiste spørsmål først, svaret mitt her er ja. 
For vilt som blir sinna type gris og bjørn så er det viktig at skudd settes på rett stad og oppfølgingsskudd kjem hurtig og presist. Å gå opp i kaliber er vel og greit men kraftige våpen er synonymt med friskere rekyl som stiller større krav til skytter. Eit velretta treff med 6.5x55 er meire verd enn eit sleivskudd frå større kaliber. Spranget opp til 30-06 er heller ikkje så veldig stort, om du absolutt skal ha meire ”punch” så er 9.3x62 eller 375 H&H kaliber du bør opp i. 9.3x62 er minste godkjent kaliber i dei fleste land, 375 H&H kan brukes ”overalt“

Har sjølv jakta med både 6.5x55, 308, 30-06, 9.3x62 +++, alle gjer jobben utan problem om bare skytteren klarer å håndtere våpenet.

 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (5 timer siden):

Jeg synes "demperskygge" i synsfeltet er forstyrrende,

 

I så fall sitter det kun mellom ørene.

 

Rart det ikke er laget kikkertsikter med ekstra tykk stolpe i retikkelet i midten nede, som dekker over pipa ( og demperen ) 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Å gå opp i kaliber er vel og greit men kraftige våpen er synonymt med friskere rekyl som stiller større krav til skytter. Eit velretta treff med 6.5x55 er meire verd enn eit sleivskudd frå større kaliber. Spranget opp til 30-06 er heller ikkje så veldig stort,

Skal du jakte så er det å beherske et våpen som er egnet en del av jegeransvaret. Behersker du ikke våpen som gjør jobben så får du la være å jakte. Det finnes en årsak til at det settes minimum krav og anbefalinger til patroner som er egnet for ulike arter. Det er for å sikre at jakten foregår på en etisk forsvarlig måte.

Hvilke land og hvilke arter 9,3x62 er minste godkjente kaliber vet jeg ikke, men det er verken svartbjørn eller villsvin. (for øvrig mener du vel patron og ikke kaliber)

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (19 minutter siden):

 

I så fall sitter det kun mellom ørene.

 

Rart det ikke er laget kikkertsikter med ekstra tykk stolpe i retikkelet i midten nede, som dekker over pipa ( og demperen ) 

Det finnes i gamle Nickel-kikkerter.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (11 timer siden):

Skal du jakte så er det å beherske et våpen som er egnet en del av jegeransvaret. Behersker du ikke våpen som gjør jobben så får du la være å jakte. 
………….

Hvilke land og hvilke arter 9,3x62 er minste godkjente kaliber vet jeg ikke, men det er verken svartbjørn eller villsvin.

……

Ja, er forsåvidt enig, men det er i ein ideell verden som ikkje eksisterer.
Ser ofte at skyttere ligger på banen med sin 9.3 eller 300wm. Ikkje ein muskel i kroppen slappar av, skyter og klarer skyteprøva med treff spredd over heile ringen. Dukker så opp igjen med ei dempa 6.5 og femkløver  midt i ringen dukker opp. Begge prøver er godkjent, skytter klarer utfirdringa og er happy. kva våpen som gjer den beste jobben på jakt i hendene til ein slik skytter er eg ikkje i tvil om i det heile.
Enkelte land krever minimum 375 H&H andre land krever denne eller tilsvarende, der dukker  9.3x62 opp som godkjent.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (32 minutter siden):

Enkelte land krever minimum 375 H&H andre land krever denne eller tilsvarende, der dukker  9.3x62 opp som godkjent.

Det har jeg kun opplevd i noen land i Afrika, og på stort og farlig vilt. Selv i Afrika kan en jakte store dyr med 30-06, dyr på nærmere to tonn.

På svartbjørn og villsvin har jeg aldri opplevd slike krav og å blande inn disse patronene i en diskusjon om 30-06 på bjørn og villsvin er meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (54 minutter siden):

…….
blande inn disse patronene i en diskusjon om 30-06 på bjørn og villsvin er meningsløst.

Ja det har du rett i, det var ein digresjon. Men også litt for å belyse at ei kraftigere patron ikkje nødvendigvis alltid er bedre men likevel kan  åpne opp for muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 minutt siden):

På svartbjørn og villsvin har jeg aldri opplevd slike krav og å blande inn disse patronene i en diskusjon om 30-06 på bjørn og villsvin er meningsløst.

I virkeligheten, så vil man jo jakte villsvin enten i europa, eller i sydstatene i USA. I europa jakter de lokale stort sett med 6.5-kaliber, som er minste kaliber i Tyskland. I Polen er det 5.6mm (!) minimum, men for villsvin må man ha 2000J på 100m. Så i praksis 6.5mm.

Ingen sier eller gjør noe om du kommer med en 6.5x55. Mest sannsynlig har guiden eller grunneieren en Blaser i 6.5x55.

 

I USA, på villsvin, så er de litt variable, og noen er fornøyde bare du skyter på dem med et eller annet. Det er helt vanlig å bruke 5.56x45/223Rem - men jeg tror nå de tenker litt før de skyter de største med det. 308 er også populært, det er vanskeligere å få kjøpt en AR i 270 liksom...
En del jegere foretrekker jo pistol... 40HandgunGunsAmerica4-1024x577.jpg

 

Eller like godt, kniv...

 

 

 

Bjørn er for de fleste ensbetydende med USA, og da lenger nord, svin er gjerne i syd, og mitt inntrykk at jakt i nordstatene ligner mer på det vi er vant til her hjemme (jeg har jaktet både i nord og syd).
Guiden på bjørnejakt hadde ei bøylerifle i 45/70 ("if it should get ugly"), og ei svær kanne pepperspray i beltet. Han mente ganske sterkt at pepperspray var mer effektivt som selvforsvar enn skytevåpen. 
"if you shoot them, they still want to come and get you, but if you spray them, they want to get away from you"


I USA har de ikke hørt om 9.3x62, men vil nikke anerkjennende når du drar fram 375en. Generelt liker de alt bedre jo større det er. Samtidig er det ikke uvanlig å jakte svartbjørn med pil og bue. Og rette karene jakter jo den også med hund og kniv (men da er vi i syd igjen...).
Wade Hampton, godseier og general i borgerkrigen, foretrakk visstnok å jakte med kniv, og skal ha drept over 80 svartbjørner med kniv. Flere andre mer eller mindre berømte jegere fra den tiden skal også ha foretrukket å jakte (svartbjørn) med kniv, og det er masse historier om slaver som jaktet (det de fikk tak i) med kniv.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...