Jump to content

Er det frekt å spørre om bedre pris på våpen i butikk?


Sprit

Recommended Posts

Ble litt sånn paff når mannen i sjappa mente jeg var smålig som spurte om redusert pris og han så ingen grunn til å gi meg dette. "Går du å pruter på prisen på kiwi også?" spurte han og jeg svarte som sant var "Nei, men jeg handler heller på coop om jeg veit det jeg skal ha selges billigere". 

 

Hva er greia tenker dere, jo veldig enkelt. Har tenkt å kjøpe ny rifle til jakta og denne koster 15 000 lapper hos våpen forhandler X, men jeg får kjøpt akkurat samme rifle til 12500kr på nett. Jeg sa vel noe i den duren- at jeg skulle ha ei ny rifle , og om vi kunne få til en bedre pris på rifla så var det jo kjekt å kunne handle lokalt i sted for på nett. 

Link to comment
Share on other sites

Saken er jo veldig enkelt i hode mitt. Enten så får jeg kjøpe rifla til 12500kr ellers så handler jeg på nett. Det har blitt VELDIG enkelt å kjøpe våpen fra forhandlere over nett, og hadde den lokale sjappa blitt småfrekk så hadde jeg bare smilt og gått.

Differansen i prisen på identisk vare er 2500kr, noe som sikkert er 2 år med ammunisjon for den gjennomsnittlige jegeren i landet. 

Salg og service er akkurat det.. Butikken kunne jo tilbydd gjenging av pipe 500kr, justebar kolbehøyde 800kr og ei pakke med skudd. For 15 lapper hadde du da følt du fikk valuta for pengene og de hadde sikra seg en kunde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan telle på ei hand de våpensjappene som gir det svaret og er en grunn til at jeg advarer nye skyttere om visse butikker. Det er egentlig bare 2 våpensjapper jeg sogner til og en av de selger jeg selv våpen med jevne mellomrom for og det er alltid rom (med mindre det er noe veldig spesielt) for pruting eller å legge noe ekstra på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Pruting er greit over alt, det blir jo opp til selger å vurdere hvor mye han yter utover det du får på nett (med hjelp, service etc) og verdien på det. Men i en del tilfeller føler nok butikker seg utnyttet ved at man får kjøpsghjelp der (valg av børse etc) og så bestiller billigere fra et annet sted. Det er jo et problem i utvikling, at det på grunn av dette ikke lønner seg over tid å lønne dyktige folk, leie lokaler til utstilling osv slik at det etter hvert blir vanskeligere å få god hjelp. En stor norsk sportskjede vet for eksempel at de ikke vil tjene særlig penger på salget av et våpen til 8000 kr hvis de bruker mer enn XX minutter på salget. Derfor styrer de ofte unna å gi kjøpshjelp utover «hva er budsjettet ditt» og litt bruksområde. Ofte ender jeg opp med å stå i en butikk og lese om produktene på nett fremfor å spørre de som jobber der

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Handle børsa der du får den til 12500.- 

Ein ting er at selger ikkje forsøker å matche ein konkurrerende pris, nokon han på ein eller anna måte burde gjere. Men det vesentlige her er måten han møter deg på! Folkeskikk burde ikkje vere mangelvare i servicenæringer, og blir du møtt på denne måten i ei forhandlingsrunde, korleis blir det dersom det blir reklamasjon i etterkant av handelen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde samme opplevelse med Hagemo.

De ønsker ikke å matche pris fra andre forhandlere. Å gi rabatt når man handler varer til over 40k ønsker de heller ikke. De tok rett og slett fram kalkulatoren og adderte alle varene uten å gi så mye som ei krone i rabbat. Men de påsto at rabbat, ja det hadde de lagt inn. Dette var jo varer til veiledende 50k sa de.

Løgn og fanteri.

 

Det som fikk det til å renne over for min del, ved en senere anledning, var måten sjefen snakket til sin ansatt på, og senere meg. Han snakket meget nedverdigende til sin ansatt som ikke fant en vare på lageret når alle kundene stod å hørte på.

Og så mente han at jeg ikke hadde peiling når jeg påpekte at de prøvde å selge meg et feilvareparti med ammunisjon.

 

Det endte opp med at jeg bestilte på nett. Det kommer jeg til å fortsette med, selv om prisen måtte være dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Pruting er vel alltid innafor. Frekke svar tilbake er det bare selgere som taper på, både på salg her og nå, og antagelig på ammo og tilbehør for evig tid. Jeg prøver meg alltid selv, dels pga at forhandling er gøy, og dels pga at det er jo ikke nødvendig å betale mer enn man må. Midler er for de fleste en begrenset resurs. Klarer dog selger å parere forsøket mitt på riktig måte, så kan jeg respektere dette, og fortsatt handle. Salg er en kunst.

Og hva angår syrlige utsagn som "pruter du på Kiwi?", så er svaret at hadde det vært mulig, så hadde jeg gjort det. Coop kjører ofte tilbud, det gjør ikke Kiwi. Det finnes også et bedre utvalg hos søta bror, og der får jeg også tak i ordentlig snus, og øltyper som koster aldeles for meget i moderlandet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart greit å spørre om det er mulig å matche et tilbud du har fått et annet sted. Om forhandler ikke ønsker å gå ned i pris er selvsagt det også ok, men å ikke sammenligne priser og be om tilbud i forhold til det blir jo feil.

 

Sist jeg kjøpte rifle ble det en grei mellomløsning. Endte opp med å kjøpe hos en lokal forhandler som gikk ned i pris, men ikke fullt ut matchet tilbud fra to ikke lokale forhandlere. Litt dyrere enn nødvendig, men jeg bidrar til å holde liv i en lokal butikk og får til gjengjeld nyte godt av kompetanse og service når jeg trenger det. Mye kjekkere å ramle innom lokalsjappa når rifla er kjøpt der!

Edited by FNJ
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de fleste har noe å gå på på pris. Egentlig blir jeg stadig overrasket over hvor mange som gir meg en god pris når jeg spør pent, som nå sist da jeg fikk rabatt på service hos merkeverksted. 

 

Samtidig er det selvfølgelig mange jeg ikke spør. Da tenker jeg ikke på matbutikker, men enten på forhandlere jeg vet allerede har ekstremt gode priser, eller - som det blir stadig mer av - når jeg er heldig som finner en vare som er vanskelig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

jobber som deltid på butikk som selger våpen og har delt ansvar for salg av våpen, dette gjeller sikkert ikke hos alle men vi prøver å gi best mulig pris innafor de reglene som er satt av arbeidsgiver, er veldig variert hva man kan gi utifra pris fra leverandør men er som regel litt å gå på om har hvert borti å ikke kunne gi noen ting ettersom vi da ville ha gått i minus og andre ganger har jeg gitt nærmere 10k i rabatt varier veldig på hva du skall ha hvordan merker også videre. realiteten e jo mere "småting" du får i pakka jo mere vill d se ut som man kan gi. men nei er ikke ufint å spørre om det er noe som kan gjøres og hvis du får et anna svar enn at dessverre det e ikke mere å gå på så ville æ ha dratt en anna plass.. bare mine 2 cent

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pruting er helt innafor, og det er veldig individuelt om man liker det eller ei. Jeg foretrekker fornuftige priser og null pruting. Jeg sjekker heller på nett rundt omkring før jeg skal handle. Jeg dukker aldri opp om prisene ligger mye over. Prisene som er satt er gjerne av typen "tenk på et tall". Man kan regne og vurdere til man blir blå, men det er til slutt kunden som velger om han vil kjøpe eller ei. Det finnes jo masse ferdigpruta pakketilbud overalt. Kjøp en Tikka til fullpris, få med en kinakikkert på kjøpet.

Kjøp av bil innebærer nesten alltid pruting. I praksis er det en profesjonell pratmaker som skal overbevise deg om å betale mest mulig for minst mulig. Det er en profesjon jeg ikke anerkjenner. Selgere får ikke ha meg unnskyldt 😉

Et sted jeg ikke pruter er hos børsemakeren. Jeg går ikke dit for å spare penger, jeg går dit for å få noe bra. Og jeg vet at det blir mange timer og ikke all verden inntjening. Og så er det veldig kjekt at han er der neste gang jeg skal ha bygd noe gøy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 minutter siden):

Bare tenker høyt. Om det alltid er rom for pruting så kan det jo bety at ting i utgangspunktet er overprisa? ;)

 

Det kan også være at forhandleren bare går med på det for å få salget selv om man går i minus. Om man holder på sånn i lengden så går det jo ikke så bra til slutt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker å handle produkter som f. eks. våpen og optikk i (fag)butikk. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for eller flink til å prute. Når det gjelder produkter over en viss verdi går jeg gjerne til 3 ulike forhandlere og sier:

"Jeg skal kjøpe følgende ..., og ber derfor om pristilbud fra dere. Det blir bare med denne forespørselen, og jeg kommer ikke tilbake for å sette forhandlere opp mot hverandre. Den som gir det beste tilbudet får handelen."

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Om forlangende i utgansgspunktet er mykje høgare enn markedet ellers så gidder ikkje eg å starte ei forhandling i det heile. Selgere veit nøyaktig kvar markedet ligger og eg tenker då at dei har bestemt seg for at overpris er det dei ynskjer. Eg pruter heller ikkje på ein pris som ligger ca på markedspris, opplever då ofte at eg likevel får gode rabatter. Min måte å handle på krever nok litt forberedelser og priskunnskap men det er dette eg foretrekker, og så er det slik at dei som uoppfordra gjev rabatter besøker eg gjerne igjen...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/13/2022 at 6:28 PM, Sølvrev said:

Jeg foretrekker å handle produkter som f. eks. våpen og optikk i (fag)butikk. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for eller flink til å prute. Når det gjelder produkter over en viss verdi går jeg gjerne til 3 ulike forhandlere og sier:

"Jeg skal kjøpe følgende ..., og ber derfor om pristilbud fra dere. Det blir bare med denne forespørselen, og jeg kommer ikke tilbake for å sette forhandlere opp mot hverandre. Den som gir det beste tilbudet får handelen."


Det skader ikke å spørre om man kan få en god pakkepris. Er du medlem av et skyttelag får du vel også noen rabatter på din lokale våpenbutikk.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvor mange som kommenterer her driver butikk?

 

Det er ikke slik at marginene er veldig gode på våpen og ammunisjon.

Man må dog tjene penger for at driften skal gå rundt. Det skal dekke lønn, strøm, husleie, nyinnkjøp av varer osv.

Videre så har man 25% mva i Norge, som går rett til staten.

 

Innen våpenbransjen så er man også utsatt fordi det er meget kapitalbindende å ha våpen på lager - de er ofte dyre i selvkost.

 

Så er det innen EU/EØS fri konkurranse, som gjør at man ikke kan styre pris. Derfor er det noen som dessverre legger seg veldig lavt på produkter de ikke selger så mye av, slik at det oppstår "priskrig".

 

Det er klart at et våpen ikke er bedre dersom det selges 2000,- dyrere hos forhandler A enn hos forhandler B - er jo samme varen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høflighet er alltid en fordel, på begge sider av en forhandling. Om en " kunde" viser liten respekt og forståelse for at pris er pris ( i utgangspunktet) så må nok vedkommende gjerne handle lenger vekk. Butikk skal og må være butikk, altså lønne seg. Jeg lurer på hvor mange Kammerater som hadde giddet å jobbe for monopolpenger. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, 

 

Logikken er at det er lov å spørre om bedre pris, og det er lov å si nei.

 

Men jeg stoler på at de som driver butikk er smarte nok til å si ja, om det fortsatt er noe å tjene. Går oppdraget til konkurrenten, tjener man ingen ting. 

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (20 minutter siden):

Med den logikken så er det slutt på all pruting da, det er jo fint å høre 🤪

Helt greit om butikken sier nei, når du spør om en god pris. Det er måten det svares på som er det viktige og ikke selve svaret. Om du får "nei, dessverre jeg har ikke mulighet til å gi deg noe bedre pris en det du har fått" er det noe som høres bedre ut enn "Nei, faen heller skal du bare prute og være dekksparker får du handle på G-sport"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, amatør said:

Men ansvaret for at det lønner seg ligger kun hos butikken. Dette er ikke kundens ansvar.

 

5 hours ago, amatør said:

Jeg forventer egentlig at "min" butikk kan gi meg en ekstra god pris, fordi de er bedre enn konkurrentene til å prute hos sin leverandør.

 

Du har forståelse for at butikker krever en viss margin over innkjøpspris som vil variere fra butikk til butikk avhengig av veldig mange faktorer?
Og jeg ser av det siste svaret ditt at du antagelig har svært begrenset erfaring med vareinnkjøp..

Altså, det er jo lov å spørre, men om vi snakker stor kjede så ser jeg på det som tvilsomt at du kommer noen vei. Hos Ola-Pauls Mausere og Fiskesluker er det mulig man har større hell, det har jeg selv erfart.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at jovisst er det lov å prute. Men. Det er lurt å ha/ vise litt forståelse for at butikkdrift er vanskelig, særlig nisjebutikker som våpenhandler er. Å konkurrere på tilgjengelighet, lokasjon, utvalg, leveringstid og pris? Ingen liten bestilling. Om man tror at en frittstående entusiast kan by omkapp med de store kjedene kan man ikke butikkdrift. Ganske enkelt.

Det vil noen ganger være lettere å gi en rabatt, særlig om kunden kjøper noe det er god kalkyle på, andre ganger vil det være flett umulig. Rabatt på allerede nedsatt vare er et sånt eksempel. Det er til sist opp til oss kunder om vi vil ha to store kjeder pluss netthandel, eller om vi fortsatt vil ha en og annen entusiast. Jeg vet hvem som får pengene mine. De går dit jeg får gode råd, og en bra børseprat. Det er ( for meg) verdt noen prosent høyere priser. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vass skrev (19 minutter siden):

Og jeg ser av det siste svaret ditt at du antagelig har svært begrenset erfaring med vareinnkjøp..

Har tilstrekkelig erfaring med det.

 

Det finnes også i denne bransjen mindre aktører som greier å selge til gode priser. Ofte er det fordi de kjøper inn varer via andre kanaler enn den offisielle importøren. 

Link to comment
Share on other sites

vass skrev (38 minutter siden):

Og jeg ser av det siste svaret ditt at du antagelig har svært begrenset erfaring med vareinnkjøp..

 

Nå er ikke slike varer det samme som mat, som må være i butikken der og da. 

 

Jeg har stor forståelse for at det koster å binde kapital ved å ha varer på lager og risikere at man brenner inne med dem, men om butikken kan inngå en avtale med meg som kunde, før butikken må bestille inn varen, er det fortsatt mulig å tjene penger for butikken, om konkurransedyktig pris til meg som kunde er høyere enn det han greier å kjøpe den inn for. Og om butikken har f.eks 30 dagers kredittid, så kan han rekke å selge varen til meg, før fakturaen forfaller. Dvs trenger ikke binde kapital i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen butikker som kan basere driften sin på enkeltinnkjøp innenfor kredittid til kunder som har bestemt seg for å kjøpe en gitt vare, at det skjer enkeltvis er jo hyggelig, og sikkert bra om man driver liten skala, men om det er avgjørende at de får solgt deg rifla før de må betale regningen selv så er de jo praktisk talt på konkursens rand.

Gode priser får man typisk ved å forplikte seg til forhåndsordre gjennom hele året eller at man tar ut et visst antall produkter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (10 timer siden):

Gode priser får man typisk ved å forplikte seg til forhåndsordre gjennom hele året eller at man tar ut et visst antall produkter.

 Og av denne grunnen er vel svært mange av de små aktørene med i en sammenslutning som f.eks Jaktia?

Link to comment
Share on other sites

trombone skrev (På 28.6.2022 den 11.48):

Butikk skal og må være butikk, altså lønne seg. 

Selvfølgelig må det være lønnsomhet hos forhandleren, hvis ikke forsvinner jo både butikken og arbeidsplassene... Men kalkylene kan nok variere innenfor ulike produktsegmenter (jeg har alltid hørt det var "litt å gå" på innen premium optikk), men også for ulike produkter innen et segment. For om lag 3 år siden sto jeg hos en større forhandler på Sørlandet og tafset på en Sauer 404 XTC Syncro, og rifla og jeg hadde funnet tonen, for å si det sånn. Da jeg spurte om pris svarte mannen bak disken med et beløp, og skyndte seg å legge til: "Men det er ikke den prisen du skal betale!" Jeg husker ikke tallene eksakt lenger, men det var minst 15% mindre. Så man bør, i hvert fall når det gjelder dyrere merkevarer, på en høflig måte sjekke ut om det kan gis en eller annen form for rabatt.

 

Edit: Og i tilfelle noen tenker "Der ble han lurt!", det første beløpet var i størrelsesorden "veiledende pris" hos flere andre forhandlere...  

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...