Jump to content

Grovkaliber


Ludoben

Recommended Posts

Står en del om temaet rundt om, men blir liksom ikke riktig klok. Ja det er forskjell på opplevd rekyl og teoretisk rekyl, en 30-06 gir et skyv mens en  270 win gir et skarpt spark. Jeg anser meg selv som veldig svak for rekyl selv om jeg forsåvidt har gjort mye for å forbedre rekylopptaket. At jeg er bitteliten gjør meg absolutt ingen tjenester 😂

Jeg jakter med 30-06 både i ei boltrifle og en halvauto, begge med demper men har skutt mye uten demper også. Syntes det er i øvre sjiktet av hva jeg er komfortabel med (uten demper), men hadde ikke hatt noe imot om det sparket litt til (men ikke for mye). Så la oss se på det teoretiske: en normal rifle med normal løpslengde og 180 grains kule i 30-06 sparker omlag 22 pund. Spørsmålet mitt da er hvor mye mer man vil oppleve 30 pund? Eller 25? Hvis jeg er nært det jeg syntes er behagelig når jeg skyter med 22 pund, er jeg da langt over grensen ved 25 pund? Vil jeg klare å håndtere en 458 win mag som sparker 55 pund? Så kan selvsagt mye gjøres med en lyddemper… :)

 

Vanskelig å svare på uten å prøve det, men jeg håper noen her med en høyde på ca 172 og vekt på rundt 60 kilo kan svare på hva de selv har erfaring med 😁🤣

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på hvordan en slik endring i rekylenergi vil oppleves for deg. Men hvis du skulle ønske deg en grovkaliberrifle som ikke slår deg flat, vil jeg gi mitt lille tips:

 

.35 Whelen.

 

Forutsetningen er dog at du lader selv, det å basere seg på kjøpeammo kan du glemme. Hvorfor 35 Whelen?

 

1) Du kan pipe om en 30-06 uten andre modifikasjoner, og brukte 30-06 av ok kvalitet, til lav pris ser faktisk ut til å vokse på trær

 

2) Hylselogistikk. Jeg presser om 30-06 plukkhylser i en operasjon. De er gratis, og fungerer ypperlig.

 

3) I .358- kaliber får du kobber/messingkuler i fornuftig vekt ift kaliber, som 180/200 grs. Disse gir rekyl identisk med 30-06 med samme kulevekt.

 

4) Utvalg av bondede blykjernekuler fra 200-250+grs hvis du ønsker det

 

5) Du kan benytte .357 revolverkuler til reduserte treningsladninger, eller småviltladninger. Disse kan gjøres tilnærmet rekylfrie, og meget rimelige. Du kan lade subsoniske ladninger med kuler som faktisk ekspanderer.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Ludoben said:

Står en del om temaet rundt om, men blir liksom ikke riktig klok. Ja det er forskjell på opplevd rekyl og teoretisk rekyl, en 30-06 gir et skyv mens en  270 win gir et skarpt spark. Jeg anser meg selv som veldig svak for rekyl selv om jeg forsåvidt har gjort mye for å forbedre rekylopptaket. At jeg er bitteliten gjør meg absolutt ingen tjenester 😂

Jeg jakter med 30-06 både i ei boltrifle og en halvauto, begge med demper men har skutt mye uten demper også. Syntes det er i øvre sjiktet av hva jeg er komfortabel med (uten demper), men hadde ikke hatt noe imot om det sparket litt til (men ikke for mye). Så la oss se på det teoretiske: en normal rifle med normal løpslengde og 180 grains kule i 30-06 sparker omlag 22 pund. Spørsmålet mitt da er hvor mye mer man vil oppleve 30 pund? Eller 25? Hvis jeg er nært det jeg syntes er behagelig når jeg skyter med 22 pund, er jeg da langt over grensen ved 25 pund? Vil jeg klare å håndtere en 458 win mag som sparker 55 pund? Så kan selvsagt mye gjøres med en lyddemper… :)

 

Vanskelig å svare på uten å prøve det, men jeg håper noen her med en høyde på ca 172 og vekt på rundt 60 kilo kan svare på hva de selv har erfaring med 😁🤣

Eg har ikkje so mykje å bidra med, utover at eg hugser ein samtale eg hadde med ein norsk børsemaker som er kjent for å bygge flotte custombørser. Han fortalte at han hadde eit utenlandsk kunde han hadde bygd ei rifle til, eg er ikkje 100% sikker på kva kaliber det var, men det var 505 gibbs eller "verre". Han fortalte at når kunden kom til landet for å hente børsa, fekk han sjokk, mannen var bitteliten - lav og spinkel. Men han handterte den særs grovkalibra boltrifla som ein drøm og hadde skutt blandt anna bøffel med den i ettertid. 

 

So det eg konkluderte med av den historia er at sjølv den minste mann (eller dame) kan tydeligvis lære seg å handtere heftig rekyl - fysikk er ingen nødvendig forutsetning. 

 

Sjølv har eg ei 9,3x62, ei griselett 338 win mag og ei 416 rigby, som alle er våpen med relativt mykje rekyl - 338'n er verst. Eg er i utgangspunktet ikkje redd rekylen, men på trening koster det allikevel mykje energi å skyte godt med rifler med heftig fråspark, eg blir fort sliten. Men det eg virkelig er livredd, er kombinasjonen kikkertsikte + augebryn. So det viktigste for min del når det gjelder rekyl er å ha optikk som står i stil med rekylen - eg har ein bushnell med lang augeavstand på 338'n og på rigbyen har eg aimpoint 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke besvares annet enn ved å prøve da kolbens utforming har betydning i tillegg til våpenets vekt. Teoretisk kan dette beregnes. Rekylen kommer fra både kulens vekt hastighet samt kruttmengde og  kruttgassenes hastighet. Derfor er munningstrykket av stor betydning i tillegg de andre parametrene. 

Link to comment
Share on other sites

Du bør kunne lade 30-06en til merkbart mer rekyl om du går til de tyngste kulene og harde ladninger. Tenker at med 240 grains Woodleigh nærmer du deg 35 Whelen og 9,3x62, og det kunne vært en billig test?

 

Selv tror jeg 9,3 er omtrent grensen min, ihvertfall uten veldig mye mer trening. Men som andre har sagt er utformingen på stokken avgjørende, sammen med vekta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje det at du er "liten og spinkel" er ein uting når det kjem til rekyl. Er du stor og tung med mykje masse i overkroppen, er det vel vanskelegare å "rulle" med rekylen. Er sjølvsagt mykje avhengigf av trening og teknikk, men slik @magnum_mauser fortel, er det mangel lettare karar/kvinner som skyt godt med tung rekyl.

 

For min del er det å styre frykten for at det gjer vondt. Når eg forsoner meg med at dette kjem eg til å kjenne, så går det betre. Også viktig å gje seg før du er mør. Med ei lett børse i eit hardsparkande magnumkaliber kan det vere nok med 5 eller mindre skot på banen. 

Link to comment
Share on other sites

Poenget med spørsmålet mitt var selvfølgelig å finne ut av om det er noe vits å i det hele tatt vurdere, og i så fall hva. Kom så mange gode svar nå at jeg gidder ikke qoute alle, men:

 

458 SOCOM har jeg kikket på, og den blir for tam. Men vanvittig kult kaliber.

 

35 whelen har jeg vurdert, tunge kuler og så og si lik som 30-0Den har et teoretisk fraspark på rundt 28 pund med 250gr. Kanskje man skulle prøvd den ja, ikke dumt.

 

Jeg føler vel egentlig at 9.3x62 er det kaliberet som gir meg det jeg vil ha, litt mer spark og tunge kuler. Men da er man såpass nært andre kaliber at hvis jeg først klarer å håndtere den uten for store varige men så klarer jeg også 338, 350 rem, 375 H&H osv... 

 

500 NE hadde vært en drøm (eller mareritt?) å prøve, men bor dessverre for langt unna. Takk likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 cent er basert på endel erfaring med mye forskjellig i spennet mellom .223 og .458Lott.

Høyde og vekt på skytteren har ikke veldig mye å si, det som virkelig betyr noe er at stokken passer deg og er "rett", altså ikke bayersk / svinekolbe eller lignende. Du vil ha en rett stokk som gjør at du ikke slår kinnbeinet.

Støtter det flere skriver om å finne et kaliber som kan lades opp og ned, da kan du bygge erfaring grain for grain både med kulevekt og ladning. Rifla min i .458Lott kan også skyte .458WM. med 300 grains kuler er den håndterbar for de fleste. 

Jeg tror det dummeste du gjør er å kjøpe ett eller annet latterlig grovt og banke løs, det er sannsynlig den aller sikreste metoden for å trene inn nappavtrekk og møte rekyl med skulder. For meg holder det med 10-12 skudd med Lotten, etter det merker jeg at jeg begynner å gjøre feil.

Skytestilling er også av betydning, knestående eller stående (evt med skytestokk) er det som gjelder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Utforming av skjefte og sikter med lang øyeavstand er det viktigste.  Nr 2 er å ikke overdrive, serie på serie med fulle ladninger er bare en fin måte å lære inn feil på..

Min gamle 458Lott (ombygd originalt Brno 602-skjefte)var god å skyte med-50/50 pga rett vekt og rett stokkutforming.

En 416Rigby som var innom hadde derimot stokkutforming som en bit 2x6" og var rett og slett kun egnet for masochister...

Ikke legg penger i grovkaliber uten å klødd på og prøvd litt forskjellig.

 

Noe helt annet, 35Whelen er en trivelig patron, det fornuftige er en 9,3x62. En 375hh er sannsynligvis enda mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ludoben said:

 

 

Jeg føler vel egentlig at 9.3x62 er det kaliberet som gir meg det jeg vil ha, litt mer spark og tunge kuler. Men da er man såpass nært andre kaliber at hvis jeg først klarer å håndtere den uten for store varige men så klarer jeg også 338, 350 rem, 375 H&H osv... 

 

 

 

9,3x62 har mindre rekyl enn 375H&H.

20-30% mindre rekyl.

 

Link to comment
Share on other sites

Tror fasiten blir å få testet dette når skytebanen åpner igjen… Men 35 whelen og 9.3x62 skiller seg ut høres det ut som, men spriket er jo såpass stort mellom dem at det må testes. Samme med 9.3 til 375… 

 

Dette med stokkutførelse, montasjer og kikkertplassering har jeg testet mye og funnet en god medisin for allerede 👍 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte i mange år 375 H&H til storviltjakt både her hjemme og på en tur til Afrika.
Rifla var en ganske tung ZKK 602, og rekylen var faktisk riktig hyggelig, selv for en liten tass som meg på 175 / 70 kg.
Et annet forhold er at denne rifla spiste alt av ammo og leverte utmerket presisjon med det meste jeg putta i den.
Gikk deretter over til 375 Ruger, som var en smule kjappere, men ikke noe å snakke om, den fikk også en tur til Afrika.

Alderen krevde sitt, og ønsket ble lettere elgrifle.
Ruger M77 i 338 Winmag flyttet inn, og den var fatisk litt mer vilter og kvass enn 375 H&H, så den forsvant etter noen år, selv om det var en super storviltpatron som også fikk en afrikatur.

 I mellomtiden hadde jeg et langt, godt og nært forhold til en M77 i 35 Whelen, og det er den rifla jeg har skutt mest storvilt med.
Med 250 grs Woodleigh RN og PP er det den desidert mest vellykka kombinasjonen av kulevekt, hastighet, og kulediameter jeg har prøvd på norsk elg og hjort.
En 338-06 har nå avløst 35 Whelen som dedikert elgrifle, flott og effektiv patron med 225 grs Woodleigh PP.
Rifler i 30-06, 270 Win og  308 Win har stort sett hatt fast opphold hos meg de siste 40 år, og brukt til det meste av norsk, engelsk og svensk storviltjakt med godt resultat.

338 WM var faktisk den mest "ubehagelige" å skyte med, men godt innafor min toleranse, deretter 375 H&H, så kommer, 35 Whelen,  og 338-06 med omtrent samme rekyl i like rifler, deretter 30-06, 270 Win, og til slutt 308 win.
Av alle disse var det kun 338 WM jeg helst ikke ville skyte liggende med t-skjorte, de andre var aldri noe problem i så måte.
Etter å ha prøvd en jaktkompis sin 458 Winmag, fant jeg ut at komfortsona mi endte med 375 H&H, 458 WM ble en smule heftig.
 

Alt dette er mine subjektive erfaringer og opplevelser for det det er verdt.
Jeg kan ikke vise til tabeller og formler, kun erfaring fra skytebaner og ikke minst praktisk jakt over mange tiår.
For ordens skyld, ingen av mine jaktrifler har vært kappet eller i nærheten av lyddempere,
Alt har vært og er standard, både stokker og pipelengde.
Enste modifikasjon er at de fleste har fått byttet kolbekappe til 1" Pachmayr Decellerator.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt uanstendig mange ikke kalibre. Fra 17hmr til 458 lott. Nå er de groveste i mitt skap et 9,3x62 løp i Blaser R8 lux, og en Sako safari i 375 h&h. Sakoen sparker mindre enn Blaseren. Det er nok vekta som gir denne forskjellen. Det er ikke noe problem for meg å skyte godt med disse. 458 Lott i relativt lett børse var over min tåleevne. Skranglet i tennene… 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (41 minutter siden):

Jeg brukte i mange år 375 H&H til storviltjakt både her hjemme og på en tur til Afrika.
Rifla var en ganske tung ZKK 602, og rekylen var faktisk riktig hyggelig, selv for en liten tass som meg på 175 / 70 kg.
Et annet forhold er at denne rifla spiste alt av ammo og leverte utmerket presisjon med det meste jeg putta i den.
Gikk deretter over til 375 Ruger, som var en smule kjappere, men ikke noe å snakke om, den fikk også en tur til Afrika.

Alderen krevde sitt, og ønsket ble lettere elgrifle.
Ruger M77 i 338 Winmag flyttet inn, og den var fatisk litt mer vilter og kvass enn 375 H&H, så den forsvant etter noen år, selv om det var en super storviltpatron som også fikk en afrikatur.

 I mellomtiden hadde jeg et langt, godt og nært forhold til en M77 i 35 Whelen, og det er den rifla jeg har skutt mest storvilt med.
Med 250 grs Woodleigh RN og PP er det den desidert mest vellykka kombinasjonen av kulevekt, hastighet, og kulediameter jeg har prøvd på norsk elg og hjort.
En 338-06 har nå avløst 35 Whelen som dedikert elgrifle, flott og effektiv patron med 225 grs Woodleigh PP.
Rifler i 30-06, 270 Win og  308 Win har stort sett hatt fast opphold hos meg de siste 40 år, og brukt til det meste av norsk, engelsk og svensk storviltjakt med godt resultat.

338 WM var faktisk den mest "ubehagelige" å skyte med, men godt innafor min toleranse, deretter 375 H&H, så kommer, 35 Whelen,  og 338-06 med omtrent samme rekyl i like rifler, deretter 30-06, 270 Win, og til slutt 308 win.
Av alle disse var det kun 338 WM jeg helst ikke ville skyte liggende med t-skjorte, de andre var aldri noe problem i så måte.
Etter å ha prøvd en jaktkompis sin 458 Winmag, fant jeg ut at komfortsona mi endte med 375 H&H, 458 WM ble en smule heftig.
 

Alt dette er mine subjektive erfaringer og opplevelser for det det er verdt.
Jeg kan ikke vise til tabeller og formler, kun erfaring fra skytebaner og ikke minst praktisk jakt over mange tiår.
For ordens skyld, ingen av mine jaktrifler har vært kappet eller i nærheten av lyddempere,
Alt har vært og er standard, både stokker og pipelengde.
Enste modifikasjon er at de fleste har fått byttet kolbekappe til 1" Pachmayr Decellerator.

Hadde du m77 med padleårestokken? Den å 338 er en interessant kombo. Har en selv i skapet. Med padleåra liggende i et annet skap😁

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (9 timer siden):

Winchester M70 Express pre64 i 375 til 7500.-. 

Etter manges mening, min inkludert, er dette den ultimate grovkaliberrifla uansett pris.

Løp og kjøp:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=238069539

 539_402360936.jpg

Galleribilde

Ikkje no lenger :-) Denne er på veg heim i posten til meg :-) Har litt anna forskjellig i grøvre kaliber, men dette er jo " the grand old lady". Skal verte spanande å prøve litt forskjellige ladningar. Hadde tenkt å bestille ei støypeform. Støypekuler til trening og kanskje jakt? 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@stigamundsen

Lee har en .379 støpeform med et tilsynelatende meget godt design for lakkerte kuler. Den ville jeg prøvd. Artig prosjekt!

 

En ting jeg har reflektert litt over, når det gjelder akkurat 9,3- kaliberet. 

9,3x62 er jo gjerne med i sortimentet til endel masseproduserte standardrifler, f.eks Tikka T3x.

Slike rifler har (så langt jeg vet) lik utvendig pipeprofil, uavhengig av kaliber. Et 9,3mm løp innebærer da vesentlig mindre gods i pipa enn med f.eks 6,5mm, som nødvendigvis også må innebære tap av rigiditet- og vekt. Man får da den uheldige situasjonen at «standardrifla» blir lettere med økende kaliber, med ei pipe som er mer følsom for pipesvingninger der kreftene er størst. Jeg tror noen riflemodeller i 9,3x62 lider under det; de er litt for lette. 

Det er jo så fint med å bygge på ei donorrifle, man kan få de pipedimensjonene en vil.

 

.375 H&H er jo i en motsatt situasjon. Slike boltrifler må nødvendigvis bygges på magnumkasse, hvor .375 gjerne er det minste kaliberet i serien (som ellers kan involvere .416 og .458). 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Leste litt om denne Winchesteren. Dei bruker vist samme løpa til 375 H&H, 416 Rigby  og 458 Lott. Noko som gjer at løpet i 375 er tyngre/tjukkare en løpet i 458 Lott. 416 Rigby var visst "sweet spotten". Skal vere original lengde på denne, 24 tommer. Så kanskje me kan offre ein tomme eller to. 

 

Artig observasjon om børser og løp i 9,3x62. Spanande kaliber. Om ikkje anna så for utvalget i kuler her heime på berget. 

 

God tips om denne støypeforma til Lee. Så var det berre å oppdrive den... :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (På 11.11.2021 den 22.57):

Men 35 whelen og 9.3x62 skiller seg ut høres det ut som, men spriket er jo såpass stort mellom dem at det må testes.

 

???????????????????????????????

 

Ladet med 250 grs kuler, til samme hastighet, vil både du og viltet oppfatte disse to patronene som praktisk talt helt like. De er forresten omtrent helt like å se til også, vanskelig å skille dem fra hverandre, uten å gløtte på bunnstempelet. 9,3'en har ørlite mer hylsevolum (vet det, jeg har "blåst ut" 30-06 til 9,3x62). Begge er lette å lade, og ompiping av 30-06-våpen går greit, uten andre modifikasjoner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

 

???????????????????????????????

 

Ladet med 250 grs kuler, til samme hastighet, vil både du og viltet oppfatte disse to patronene som praktisk talt helt like. De er forresten omtrent helt like å se til også, vanskelig å skille dem fra hverandre, uten å gløtte på bunnstempelet. 9,3'en har ørlite mer hylsevolum (vet det, jeg har "blåst ut" 30-06 til 9,3x62). Begge er lette å lade, og ompiping av 30-06-våpen går greit, uten andre modifikasjoner.

Og det faktum at du får kjøpt 9,3x62 over hele Europa og Afrika, mens 35 Whelen er svært lite utbredt.

 

 

9,3x62 har en laaang og rik historie basert på faktisk bruk i Afrika..  -->1905

35 Whelen har Amerikanske våpen skribenter bak seg..  og få faktiske rifler kamret i det. -->1922

 

Samme gjelder 270Win... utallige reklame dollar brukt for å hause den opp i hjemlandet. -->1923

Når 7x64 Brenneke var en kjent ting i Europa... -->1917

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er da ikke uenig med deg i dette, @Sør-jeger. Jeg er bare ikke villig til å gjøre valg av riflekaliber til en religiøs trossak, og lyse i bann, eller utstede fatwa, mot de som måtte ha en 35 Whelen.

 

Jørund Lien skrev, i sin spalte i "Jakt", litt om tilsynelatende ulogiske valg av patronkreasjoner. For eksempel at den "krampaktige" 223 Rem/5,56 er omtrent enerådende (også for skribenter her inne), mens den mye mer velbalanserte 222 Rem er glemt, og nevnes i samme åndedrag som 10,15 Jarmann og 9,3x72.

 

Lien skrev også om Nils Kvales utmerkede konstruksjon, 308 Norma Magnum. En ideell konstruksjon, som så ut til å ha en lysende framtid. Inntil Winchester om sider konstruerte en 30-kaliber "belted magnum", identisk i ytelse. Patiotisme og store reklamebudsjetter gjorde at 300 WM stilte 308 NM helt i skyggen.

 

Det er riktignok en del USA-ianere som innser at den korte halsen på 300 WM ikke er noen fordel, og vil ha en mer balansert patron. Og hva gjør de da? Jo, de klemmer inn halsen på 338 WM, og får villkatta 30-338. Som er omtrent totalt identisk med 308 NM. Hvorfor valgte de ikke den i stedet? Det kan kanskje førnevnte Jørund Lien svare på, han valgte nemlig sjøl 30-338 som kaliber i sin "snauflaterifle" på 80-tallet (har beklaget det siden, ja).

 

Til orientering: Jeg har både 308 Norma Magnum og 9,3x62.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At fabrikkammunisjon i 9,3x62 er mer utbredt, i bredere utvalg og ladd til patronens potensiale er udiskutabelt riktig.

 

35 Whelen kjøpeammo er lite (knapt) tilgjengelig, og ofte slapt ladet av hensyn til endel gamle slarkevåpen.

 

35 Whelen har likevel noen sterke kort (for hjemmeladeren), som jeg oppsummerte i post nr 2:

 

- jeg omformer plukkhylser i 30-06 med ett drag i pressa, de fungerer utmerket

- revolverkuler gir anledning til å lade meget rimelig treningsammunisjon, eller ekspanderende sub- ladninger til åte-reven

- kuleutvalget er veldig allsidig (om ikke så stort), og inkluderer troverdige storviltkuler med bra flyveegenskaper og hastighetspotensiale

(F.eks 225grs Accubond, 180grs TTSX)

 

Hvordan man vekter fordeler og ulemper vil selvsagt være individuelt.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (12 timer siden):

@stigamundsen

 

.375 H&H er jo i en motsatt situasjon. Slike boltrifler må nødvendigvis bygges på magnumkasse, hvor .375 gjerne er det minste kaliberet i serien (som ellers kan involvere .416 og .458). 

 

375HH (og en god del andre "afrikapatroner") går i standard lengde låskasse om smeden vet hva han gjør.

Min egen 375 er Browning a-bolt, det er bare akkurat plass til 92mm lange patroner (pushfeed og alt mulig greier, jeg har testet den på alle måter jeg kan komme på-mater perfekt oppned,  utkasterport opp eller ned, munningen rett opp og rett  ned).

 

Jeg har også en en Winchester m70 med kontrollert mating (lik de linket til over), kjøpt veldig billig pga idiotisk kaliber (2000kr, kaliber 7mm STW.  Det er uansett billig for en links magnumlengde kasse!), nå ombygd til 404. Litt grovt maskinert men absolutt et solid bruksvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (42 minutter siden):

Kanskje litt utidig å spørre, men hvorfor vil du egentlig ha noe grovere enn .30-06 når du er usikker på om du håndterer rekylen?  

 

30-06 duger til alt vilt på norsk område, inkludert brun og hvit bjørn. Det eneste "norske vilt" som krever noe med større diameter, er vågehval (som ble min "inngang" til 9,3x62):

 

https://fdir.brage.unit.no/fdir-xmlui/bitstream/handle/11250/199145/00-J-74.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Siden 30-06 dreper alt på fastlandet vårt med god margin (jada, 6,5x55 og 308 W duger også!), kan man gjerne ha andre og større kalibre, men lade dem med lette kuler og moderat kruttmengde, så de tilsvarer 30-06, hvis man er usikker på rekylen. 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (14 timer siden):

Leste litt om denne Winchesteren. Dei bruker vist samme løpa til 375 H&H, 416 Rigby  og 458 Lott. Noko som gjer at løpet i 375 er tyngre/tjukkare en løpet i 458 Lott. 416 Rigby var visst "sweet spotten".

Det samme var vel tilfelle med Ruger RSM ? 

Har en i .416 Rigby som etter å ha byttet original bakkappe med en tykkere, ble riktig så fin å skyte med. 

 

Ligger forøvrig en til salgs på Finn for tiden

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204064724

 

image.png.896e855266f29efc74fbbe793ad334bc.png

 

image.png.18845df7e95059de4b29f316690e2f22.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

Siden 30-06 dreper alt på fastlandet vårt med god margin (jada, 6,5x55 og 308 W duger også!), kan man gjerne ha andre og større kalibre, men lade dem med lette kuler og moderat kruttmengde, så de tilsvarer 30-06, hvis man er usikker på rekylen. 

 

Det vil gå på bekostning av inntrengning/dybdevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gå ned litt i kulevekt om du går over til homogene kuler. Eller så beheld du kulevekta, passer på at du har ei litt blaut kule og går ned på hastigheten. 

 

Eller går over til å skyte heimstøypte "tunge for kaliberet" blykuler :-) Type 300 grain i 358 og 320-350 grain i 375. Med rette legeringa har du nokon som går gjennom det meste med god ekspansjon og svært lite fragmentering. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kun min egen subjektive opplevelse. Jeg har brukt .308 udempa i en Remington tactical i flere år. Gikk for noen år siden over til en 9,3x62 med demper, og opplever disse som omtrent likeverdige. Mere skyv i 9,3 enn i andre mindre kaliber som har rappere rekyl, det liker jeg. Den verste jeg har er faktisk en Winchester 1894 i 30-30 med trestokk og ingen gummikappe på kolba...

Link to comment
Share on other sites

Å vektlegge rekyl på denne måten er kanskje litt unaturlig for noen, men i mangelen på erfaring med grovere enn 30-06 så må jeg nesten spørre dere som har litt mer peiling :)

Jeg kunne sikkert klart å håndtere en 458 win mag, men det vet jeg helt enkelt ikke.

 

@Sølvrev- spørsmålet ditt er jo superrelevant, tenkte faktisk på akkurat det samme før jeg startet tråden. Men en kombinasjon av å ha bikket 30 og at samboeren bærer en datter i magen (LAD VÅPEN!), samt at jeg liker mer og mer at det sparker litt i skuldra når jeg skyter (riktignok fra en 30-06) gjør at jeg syntes det er helt fornuftig å teste noe skikkelig grovskyts 😁 Også er det noe spennende med egenskapene til en tung kule. Nei det er ikke et godt svar på spørsmålet og forsåvidt fullstendig ufornuftig å bruke noe grovere enn 30-06 i Norge, men jeg vil ha det likevel 😄

 

@hewijoda skyter med både 17hmr, 22lr og forsåvidt med 30-06 mye. Er ikke nervene mine jeg er redd for ;)

 

@JegermeisternDa har jeg nok missforstått, jeg trodde de var lenger unna hverandre enn som så. Ser på rekylkart at de ligger litt unna hverandre.

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Tja. Hva skal du egentlig bruke børsa til? Langhold, posteringsjakt på elg, hundeførerbørse? Dette spiller jo også inn på hva du eventuelt ender opp med? Om du skal ha børse til posteringsjakt i skogen hvor avstand ikke blir mer en rundt 100m så kan det tenkes at en 45/70 eller 444 marlin eller noe sånt er det du bør titte på. Disse er ikke så ille i rekylen. Om bruken er lenger hold som fjelljakt på elg så burde du titte på kaliber mere egnet for dette. Har en 338 Winmag og en 45/70 du kan prøve om du holder til i nærheten av Lillestrøm 

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet rifleskyting med min fars gamle B.R.N.O. i .30-06 (forløperen til ZKK-serien) for om lag 35 år siden. (Jeg har omtrent samme høyde som TS, men noe høyere vekt...) En forholdsvis lett og udempet rifle med et grusomt tungt avtrekk og en del kryp, samt en hard kolbekappe av et bakelittlignende materiale. Rekylen var særdeles ubehagelig ved liggende skyting, så det ville være feil å si jeg gledet meg til hvert skudd. Det var da jeg la grunnlaget for dårlige avtrekk! Skytingen gikk litt bedre etter at en børsemaker hadde justert avtrekket og satt på rekylabsorberende bak-kappe, men det var først etter at jeg anskaffet en A-bolt i 6,5x55 med Alm I.M.S-demper i 2010 at skyting ble kjekt. For 3 år siden kjøpte jeg en lett Sauer 404 med karbonstokk (også den i .30-06) og fikk satt på en A-tec Optima 45 demper. Da ble det jaggu kjekt å skyte med .30-06 også! Men fortsatt sliter jeg litt med avlæringen av unotene med å nappe av skuddet, lagt gjennom skyting med et våpen med frisk rekyl og dårlig avtrekk...

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (20 timer siden):
Jegermeistern skrev (22 timer siden):

Siden 30-06 dreper alt på fastlandet vårt med god margin, kan man gjerne ha andre og større kalibre, men lade dem med lette kuler og moderat kruttmengde, så de tilsvarer 30-06, hvis man er usikker på rekylen. 

 

Det vil gå på bekostning av inntrengning/dybdevirkning.

 

Joda, men så har vi jo det gamle ordet om at "det er ingen problemer med den pølsa som er for lang". Jeg jaktet med 150 grs BX i 30-06 i noen år, og felte en del elg med den. Alle kulene gikk tvers gjennom. Det gjorde også 250 grs BX i 9,3x62. Jeg vil ANTA at jeg kunne gått en god del ned i hastighet, og likevel fått god "romstering i maskinrommet".

 

I siste nummer av "Jakt" (10/-21, s. 66-67) prøver Jørund Lien å få 6,5-rekyl fra en 30-06. Han ender opp med 130 grs Barnes TTSX, eller 125 grs Accubond, ladet til ca. 860 m/s i 60 cm pipe, og mener dette er OK til norsk vilt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Ludoben,  hvis du seriøst vurderer å anskaffe deg ei litt "grov" rifle til jaktbruk vil jeg absolutt anbefale 375H&H.
Patronen har en del rekyl, men det er mere et "vennlig" dytt enn et kvass slag på kragebeinet.
Vanligvis har riflene kamret for denne patronen brukbar vekt, ikke minst på grunn av lang låskasse, og noe større diameter på pipa.
Ikke se deg blind på tabellene med oppgitt "pund" i rekylkraft.
Skjefteform og riflevekt betyr en god del, også om du lader med 250, 270 eller 300 grs kuler.
Dessuten er det en super jaktpatron med utrolig mye gode kuler til all slags jakt jorda rundt.
Vi har 3 stk på jaktlaget mitt og gutta smiler bare mer og mer jo flere elger de legger ned med denne patronen.
Som før nevnt, min lette M77 i 338 WM var mere ubehagelig å skyte med enn riflene i 375H&H og 375 Ruger jeg har hatt.
Se i hvert fall om du kan få prøvd noen skudd hvis det finns slike i nabolaget ditt, fortrinnsvis sittene på ræva inntil du er blitt litt familiær med måten rifla reagerer på.
Noen kommer rett bak, andre har tendenser til mummingsvipp, dette er avhengig av skjefteformen.
Uansett, The Queen of mediums som John Taylor kalte den, er en super jaktpatron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/11/2021 at 10:57 PM, Ludoben said:

Tror fasiten blir å få testet dette når skytebanen åpner igjen… Men 35 whelen og 9.3x62 skiller seg ut høres det ut som, men spriket er jo såpass stort mellom dem at det må testes. Samme med 9.3 til 375… 

 

Dette med stokkutførelse, montasjer og kikkertplassering har jeg testet mye og funnet en god medisin for allerede

 

Jeg har en 9,3x62 med 42cm løp og en Svemko Magnum på tuten. Med 18,5 grams kule tett under 700 m/s, så får du en vennlig, men bestemt dytt i skuldra. Jeg har skutt med div andre rifler , i både 30-06 og 308, som sparker mere enn nevnte kombinasjon. 

 

9,3-rifla mi veier mellom 3,4 og 4,5 kilo, avhengig om det står en aimpoint eller zeiss x56 kikkert på den. Med fullengde-løpet på 56cm bikker den 4,7.

 

Om du er "følsom" på rekyl, så vil jeg anbefale at du investerer i en god demper om du skulle finne på å kjøpe deg grovere kaliber enn 30-06. Kan anbefale Svemko Magnum. Den demper både smell og rekyl helt fortreffelig, samt at den ikke blir "bæl-diger" og tung som feks A-tec sin magnumdemper. Hausken er i samme klasse ift størrelse/vekt på demper og effekt.

 

image.png.ceed55f179169e1f7e7bda567dc48f2b.png

 

image.png.b30cc83a15778917e430c3d2610f4ece.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (2 timer siden):

Mauserkasse med flaggsikring til 16 store?? I min verden er det bortkasta penger, selv om det er ei magnumkasse.

Ikke noe problem. Dette er ei H&W-låskasse som blir brukt i bla slike våpen: (sjekk pris i 2009..)

https://www.morphyauctions.com/jamesdjulia/item/lot-1309-exceptionally-fine-hartmann-and-weiss-takedown-magazine-rifle-with-scope-and-case-38167/

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Dette må være ett billig utgangspunkt for å bygge ett customvåpen i magnum klasse. 

Låskasse kr.16.000,-

Vertikal 3 punkt sikring Hansen kr.3.300,-

Frese og legge inn baser for Recknagel sving montasje kr.7.500,-

Ringer magnum for sving montasje kr.5.334,-

Blånering kr.1.200,-

Tilsammen for låskasse kr.33.334,-

Legger du til kr.15.000,- for pipe med åpne sikter i feks 416 Rigby og 

Kr. 20.000,- for custom bygd valnøtt stokk, får du en rifle som går utenpå det meste.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...