Jump to content

Grovkaliber


Ludoben

Recommended Posts

On 11/11/2021 at 5:51 PM, Ludoben said:

Står en del om temaet rundt om, men blir liksom ikke riktig klok. Ja det er forskjell på opplevd rekyl og teoretisk rekyl, en 30-06 gir et skyv mens en  270 win gir et skarpt spark. Jeg anser meg selv som veldig svak for rekyl selv om jeg forsåvidt har gjort mye for å forbedre rekylopptaket. At jeg er bitteliten gjør meg absolutt ingen tjenester 😂

Jeg jakter med 30-06 både i ei boltrifle og en halvauto, begge med demper men har skutt mye uten demper også. Syntes det er i øvre sjiktet av hva jeg er komfortabel med (uten demper), men hadde ikke hatt noe imot om det sparket litt til (men ikke for mye). Så la oss se på det teoretiske: en normal rifle med normal løpslengde og 180 grains kule i 30-06 sparker omlag 22 pund. Spørsmålet mitt da er hvor mye mer man vil oppleve 30 pund? Eller 25? Hvis jeg er nært det jeg syntes er behagelig når jeg skyter med 22 pund, er jeg da langt over grensen ved 25 pund? Vil jeg klare å håndtere en 458 win mag som sparker 55 pund? Så kan selvsagt mye gjøres med en lyddemper… :)

 

Vanskelig å svare på uten å prøve det, men jeg håper noen her med en høyde på ca 172 og vekt på rundt 60 kilo kan svare på hva de selv har erfaring med 😁🤣

Jeg er 3cm høyere og 15kg tyngre enn deg. Mer av den stutt-tjukke typen altså. Vippepunktet for hva jeg håndterer sånn helt uten å tenke for mye over det går på .375H&H. Nå skal det sies at jeg har svært begrenset erfaring med grøvre saker, kun noen få skudd nå og da med ulike patroner i spennet .416 - .458. Så når jeg passerer .375H&H flytter fokus i skuddøyeblikket seg fra blinken og til geværet. Noe jeg ikke ser på som optimalt. Jeg er likevel trygg på at jeg skulle behersket en .416 Rigby helt greit med noe trening.
 

Men det å beherske rekyl er ikke en lett målbar ting hvor man kan si at små og lette mennesker har begrensninger de større og tyngre ikke har. Jeg har sett spinkle og hengslete mennesker håndtere grovkaliber helt uanfektet og jeg har sett store menneskefjell være livredde for å skyte 6,5x55. Dette må du bare finne ut av selv. Men om jeg skal anbefale kun en ting må det være at du får litt veiledning når du prøver skikkelig grove saker. Noen med erfaring, som kan gi deg tips om hvordan å optimalisere ting, gjøre opplevelsen og rekylopptaket best mulig.  Skal man ri på tigeren er det greit å ikke gjøre det for første gang liggende på betongen i t-skjorta med lurvete skulderkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (12 timer siden):

 

 

(   -  og så glemmer vi nytteverdi, fornuftig bruk av penger, at det er en masse rimeligere remedier som gjør en like bra jobb, etc. - - )

 

De som bryr seg om slikt kjører Toyota og skjønner fint lite av hvorfor noen liker noe annet...

 

Håper noen her i landet bygger noe fint på de låsene. Men tipper de blir eksportert. Ola Potet vil ha Tikka og plastikk.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (15 timer siden):

Det hadde jo vært humor å bygge en "KV59" i 338 Lapua med valnøtt grad 7 skjefte på den H&W-kassa :-)

 

Den M98 kassa som er til salg på Finn hos Vågsland er nok ingen H&W Hartmann & Weiss kasse, men produsert hos Vector.

(Svar på melding til Vågsland)

Det forklarer nok den gunstige prisen. En M98 magnum kasse produsert av H&W er nok i en helt annen prisklasse .

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet var det Kjell Tonheim som kjøpte et restlager av Vectorkasser i Sør Afrika og fikk de til Norge.
Jeg jaktet sammen med Kjell i Limpopo i 2006 og husker at han snakket om dette.
Han hadde også med seg ei rifle i 416 Rigby (tror jeg det var), som var svennestykket hans som børsemaker, fortsatt "in the white".
Mener denne var bygd på en Vectorkasse.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 450 Marlin? Ja en helt annen patron og nødvendigvis en helt annen mekanisme, men er jo en tung kule med stor diameter for relativt lite rekyl? Kost-nytte effekten sammenlignet med feks 9.3’n er jo meget kurant, eller?
Ja to vidt forskjellige egenskaper og kaliber, men når vi snakker om praktisk jakt og skudd innenfor 150 meter så bør man vel også vurdere 450’n?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (59 minutter siden):

Har 450 Marlin i ei lita snedden Winchester M70 bygd av Rafdal. Heilt super liten skogskanon. Relativt enkelt å få tak i ladekomponenter. Enkel å lade til. Og tåler vesentlig meir trykk en Marlin si bøylebørse. Har ei Marlin 1895 i 45/70 og. Skulle eg valgt, hadde det vorte 1895’en. 

Ja en kort og hendig skogskanon hadde jo egentlig vært supert. Har en halvauto i dag som jeg bruker som hundeførerbørse, kanskje det bør suppleres med en skikkelig skogsryddende potetkasterkanon :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Linksskyttere bør alvorlig vurdere denne ubrukte Champlin-rifla i 458 som står til salgs hos Landrø. Champlin er etter min mening ei av de flotteste customriflene med egen mekanisme som noengang er laget i USA.

Prisen er 28K som er RØVERKJØP. Dette er ei av de flotteste riflene jeg har sett i Norge og har vurdert å konvertere til links pga denne.

At Landrø greier å ta så elendige bilder er helt utrolig. Krever spesielt talent..

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239139123

 

123_1337841903.jpg

123_1239062550.jpg

 

Her er bilde fra nettet som viser den unike låskassa. 60 grader boltheving med 3 klakker foran som normalt og 3 enorme klakker som ligger an mot bakre låskassebro i låst stilling, De 3 bakre klakkene har glidespor i bakre bro på samme måte som en Krag har med sin ene bakre klakk. Da kan man jo tenke seg hvordan sluttstykkegangen er i denne Champlinrifla, Mer solid enn dette blir det heller ikke i ei vanlig riflekasse:

CHAMPLIN-HASKINS-MAGAZINE-RIFLE-WITH-SCOPE-Cal-7-x-57_100603333_11243_4613F50344B6A857.jpg

 

Her er ei nesten identisk rifle som har tilhørt Elmer Keith (mer amerikansk blir det ikke..)

 

image.png.4fde6d6c40aeadc6b8052869bd860171.png

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vel egentlig gitt svaret på hva jeg vil gjøre i tråden "hva mangler jeg i våpenskapet".

Men kort fortalt ender jeg nok opp med en 9,3x62 eller en 375 H&H, og da med en knapp på sistnevnte grunnet behovet for å strekke holdene litt på enkelte elgposter. Ja jeg er egentlig først og fremst ute etter et bruksvåpen, ikke bare moro :D Fabrikkammoen er en del dyrere enn 9,3'n, men fordelene er større enn ulempene føler jeg. Og NÅR jeg kommer i gang med hjemmelading så har jeg plutselig en veldig spennende hyse som kan lades bådce veldig høyt og veldig lavt. Så forøvrig en artig video på tuben om langhold med 458 LOTT med 528 grains Lehigh Match kuler. Artig å utforske slike ting når man er hjemmelader, håper å komme dit en gang!

 

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Det dukka plutselig opp ei rifle i 375 H&H hos meg også i dag.
Har vært uten en slik noen år, og savnet har vært der.
Det ble en pent brukt Weatherby MK V med rett syntetstokk og full omsluttning av hylsebunnen ;)

Nå er alt ok igjen, og julefreden kan senke seg  :)

 

Edited by seawolf
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...