Jump to content

Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner.


moviken

Recommended Posts

ATS skrev (38 minutter siden):

Hva skjer om mann gløder en Barnes kule? Regner med den blir mykere og ekspanderer lettere, men også lettere revner og mister vingene. 

Må være en tsx uten plasttupp da. 

Efter det vi generelt ser, om man gløder kugler. Så ekspanderer de lettere, og kan deformeres mere, uden at vinger brekker (de klarer mere og lettere plastisk deformation, uden at brekke.
-
Glødning er helt sikkert en del af fremstillingsprocessen. Især hos producenter, som presser kugler i form.

 

Link to comment
Share on other sites

@ATSJeg har flere ganger skrevet om dette i ulike tråder og du har delvis rett. Som ignorant skriver ovenfor endres egenskapene i metallet ved gløding. I utgangspunktet og forenklet vil et utglødd metall tåle rundt 50% deformasjon før sprekker oppstår. Dersom metallet har blitt bearbeidet vil det bli arbeidsherdet og vil sprekke ved mye mindre deformasjon. Når da hulspiss og utforming i spissen på kulene er slik at mye av deformasjonen blir konsentrert i ett område vil vingene lett rives av. For å få kuler som både ekspanderer lett og samtidig holder sammen i høye hastigheter må utformingen være slik at deformasjonen ikke konsentreres i ett område men skjer over et større område. Da dannes det ikke sprekksoner som blir bruddanvisninger under ekspansjonen. Dette krever langt bedre kontroll med duktiliteten på metallet enn det mange produsenter har i dag. I den sammenhengen er kontroll av egenskapene på inngående materialer utgangspunktet for å styre riktig duktilitet på ferdig kule i prosessen. På samme måte som i en messing patronhylse må ulike deler av en kule ha duktilitet som er tilpasset belastningen i området om den skal bli best mulig. Hardest i bunnen og mykest i spissen akkurat som en patronhylse som må være hard i bunnen og myk i halsen. Min mening er at det er på dette området produsentene av homogene jaktkuler har størst forbedringspotensiale.

@moviken Testene dubhar utført gir særdeles god informasjon omhvordan de ulike kulene oppfører seg og hvordan hastighet påvirker ekspansjonen. Men for å få sammenligningsgrunnlag for å se på ulikheter i penetrasjon er det nødvendig å oppgi frontarealet på ekspandert kule. Dette skrev jeg litt om helt i starten av tråden. Penetrasjon er omvendt proporsjonal med frontrela. Såvidt jeg husker skrev også @ignorantnoe om dette i starten av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (59 minutter siden):

@moviken Testene dubhar utført gir særdeles god informasjon omhvordan de ulike kulene oppfører seg og hvordan hastighet påvirker ekspansjonen. Men for å få sammenligningsgrunnlag for å se på ulikheter i penetrasjon er det nødvendig å oppgi frontarealet på ekspandert kule. Dette skrev jeg litt om helt i starten av tråden. Penetrasjon er omvendt proporsjonal med frontrela. Såvidt jeg husker skrev også @ignorantnoe om dette i starten av tråden.

 

@SteinarBM lagde ei excel fil som viser nettopp dette. jeg mener ligger ute på tråden her en plass.. 

 

30.PNG.d7012c20c0ca4f1f040b4a1deb14c3fa.PNG7mm.PNG.da86058d595c1b43bae5d609071a1a4d.PNG

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

 

@SteinarBM lagde ei excel fil som viser nettopp dette. jeg mener ligger ute på tråden her en plass.. 

 

30.PNG.d7012c20c0ca4f1f040b4a1deb14c3fa.PNG7mm.PNG.da86058d595c1b43bae5d609071a1a4d.PNG

Denne flotte tabel, angiver ekspandert diameter. Men for de fleste med vinger, er det effektive frontareal op til 50% mindre, end ved ekspantion, som en fuld cylinderform.
Det er de yterste mm ad diameteren, som bidrager mest til arealet. Og da mange med vinger, har mest luft i yderdiameteren

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (16 minutter siden):

Denne flotte tabel, angiver ekspandert diameter. Men for de fleste med vinger, er det effektive frontareal op til 50% mindre, end ved ekspantion, som en fuld cylinderform.
Det er de yterste mm ad diameteren, som bidrager mest til arealet. Og da mange med vinger, har mest luft i yderdiameteren

 

Nå ekspanderer både A-frame, Interbond, Woodleigh og mange andre blypatroner med "vinger", om du blar tilbake i tråden i gitte hastighetsintervaller.  

Både GMX (når farta blir høy, noen av Barnes kulene) samt Naturalis ekspanderer til "trompetform" uten vinger, og ved de fleste kuler (før de havarerer, eller mister vinger) så får de tilnærmet form jevn uten "luft" mellom vingene.  

Ingen av disse variantene ser ut til å påvirke inntrengningsdybden nevneverdig. 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (11 timer siden):

Da vi testede de same kugler, i immiteret lungeskut (2½cm 20% gelatine, foran 25cm opskummet (70%luft) gelatine). Ja der viste de ved trefhastighed på 600m/sek. ingen ekspansion . og fungerede som spidsskarp

 

Jeg har begrenset erfaring med Barnes TTSX, men jeg ble overrasket da jeg skjøt en hjortkalv like bak bog på kun 30 meters avstand. Anslagshastigheten må ha vært et sted mellom 750 og 800 m/s. Kalven løp over 100 meter før den la seg og hullet både inn og ut så ut som om den var skutt med en FMJ kule. 

Neste hjort jeg skjøt med samme ladning og kule ble truffet i bogen litt frem på dyret og såret bar tydelig preg av en godt ekspandert kule, og dyret la seg fort. 

 

Det @ignorant skriver er det jeg har mistenkt. At det var for lite vev mellom skinnet og lungene i kalven til at kulen ekspanderte skikkelig. Hadde skuddet gått gjennom en bog ville den gjerne ekspandert. Dette er selvfølgelig bare ett tilfelle så mann kan jo ikke trekke noe fast ut av det. Jeg kan ha vært ekstremt uheldig med akkurat den kulen, men når det var første gang jeg skjøt dyr med en kule fra Barnes så ble jeg mildt sagt skeptisk.

 

Uansett så ville det vært interessant å teste kulene på en slik måte som @ignorant beskriver. Det kan jo hende at kobberkulene fungerer dårligere når treffet er bak bogen, slik en del liker å skyte for å minimere kjøttskade. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

Men for å få sammenligningsgrunnlag for å se på ulikheter i penetrasjon er det nødvendig å oppgi frontarealet på ekspandert kule. Dette skrev jeg litt om helt i starten av tråden. Penetrasjon er omvendt proporsjonal med frontrela. 

 

Fra testene til @moviken har vi denne sammenhengen mellom inntrengning og ekspandert diameter:

 

image.png.40c850905ed74010c9670bb83c8f64d5.png

 

De aller fleste testene rapporterer inntrengning som et gitt antall vanndunker, derav disse "strekene" med inntrengning på 55 cm, 75 cm og 100 cm. 

 

Hvis vi legger godviljen til kan vi trekke en linje fra nede til høyre i figuren, dvs stor diameter og liten inntrengning, og oppover mot venstre, dvs liten diameter og stor inntrengning. Samtidig er det et veldig stort intervall med ekspandert diameter for en gitt inntrengning (antall vanndunker), mer enn en faktor 2.

 

Vi kan dessverre ikke si noe om ekspansjonsforløpet... 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på 7mm og 30-kal hver for seg er trenden tydeligere. Du ser også at ingen som har ekspandert til mindre enn 15mm har stoppet før 55cm, og alle som ekspanderte til over 17 har stoppet før 60, og ingen over 14mm kom til 100cm.

Plottet er kanskje spredt, men siden nedre venstre, og øvre høyre hjørne "mangler", så vil jeg si at trenden er nokså klar. Men det er andre variable her også.

 

Likevel er det ingen ekspandert diameter som spenner over alle inntrengningsdyp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Diameter er ikke areal, og uten areal er dette et sett rådata som en ikke kan konkludere sikkert fra. 

Får man inn areal kan det analyseres, og siden det er mange variable som er involvert, (kaliber, ekspandert areal, hastighet og vekt) vil det kreve en multivariabel analyse eller at datasettet forenkles. 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (16 timer siden):

Moviken
Om du igen starter med dine test.
Kan du så teste om der er markant forskel på om man skyter i ad blu kanner. eller om det er markant tøffere for kuglen, at man ,som jeg har gjort, skyter gennem en 2 liters plastpåse, som bare hænger frit i en snøre.
Bag plastposen har vi på 15 cm avstand en papplate, for og se, om der er ekspansion/fragmentation . Herefter har vi en papkasse med gummigranulat, for at fange op kugle og eventuelle fragmenter, for vurdering.

Skal se hva jeg får til, Tror jeg vet om noe gummigranulat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

 

@moviken Testene dubhar utført gir særdeles god informasjon omhvordan de ulike kulene oppfører seg og hvordan hastighet påvirker ekspansjonen. Men for å få sammenligningsgrunnlag for å se på ulikheter i penetrasjon er det nødvendig å oppgi frontarealet på ekspandert kule. Dette skrev jeg litt om helt i starten av tråden. Penetrasjon er omvendt proporsjonal med frontrela. Såvidt jeg husker skrev også @ignorantnoe om dette i starten av tråden.

Denne tråden ble til underveis og ble mye mer omfattende enn jeg hadde tenkt. I utgangspunktet ville jeg bare finne ut hvor mye kobberkuler tålte oppover, men andre engasjerte seg og det ble en riktig artig tråd. Men selv om jeg fleipa med forskning og vitenskap har jeg aldri tenkt i de baner. Skytinga har jeg lett for, jeg skyter hjemme i gårdsplassen. Men frontareal vet jeg ikke engang hvordan man finner, er det enkelt kan jeg gjøre det.

  • Like 5
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Du har gjort en kjempejobb og din sammenligning av ulike kuletyper skutt i under samme reproduserbare forhold er noe av det beste som er tilgjengelig for å objektivt kunne sammenligne ulike kuler. Litt synd at noen av kulene spratt tilbake etter treff i kanneveggen.

Frontareal kan være vanskelig å måle eksakt, men om du måler minste diameter i tillegg til største diameter så kan en verdi midt i mellom være et utgangspunkt for å estimere frontareal med akseptabel nøyaktighet. Da legger du sammen største diameter og minste diameter og deler på fire, det blir gjennomsnittsradius. Kvadratet på gjennomsnittsradius multiplisert med 3,14 gir da estimert frontareal.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (32 minutter siden):

Mye som tyder på at skrivet fra Barnes er rett 

Her er kuler fra fabrikkammo tv og hjemmladerkuler th begge 600 ms20230127_145516.jpg.01e5e1596817f0fcbe2cc901b7ce2387.jpg

Det er jo interessant. Når de klarer å lage homogene kuler i samme vekt, som ekspanderer i forskjellige hastigheter, så håper jeg at det blir mulig å kjøpe begge etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 timer siden):

Du har gjort en kjempejobb og din sammenligning av ulike kuletyper skutt i under samme reproduserbare forhold er noe av det beste som er tilgjengelig for å objektivt kunne sammenligne ulike kuler. Litt synd at noen av kulene spratt tilbake etter treff i kanneveggen.

Frontareal kan være vanskelig å måle eksakt, men om du måler minste diameter i tillegg til største diameter så kan en verdi midt i mellom være et utgangspunkt for å estimere frontareal med akseptabel nøyaktighet. Da legger du sammen største diameter og minste diameter og deler på fire, det blir gjennomsnittsradius. Kvadratet på gjennomsnittsradius multiplisert med 3,14 gir da estimert frontareal.  

 

Hvis man tar bilde av alle kulene forfra og legger de inn i denne appen for å beregne areal feks:

https://apps.apple.com/no/app/sketchandcalc-area-calculator/id449506634?l=nb

 

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (14 timer siden):

Du har gjort en kjempejobb og din sammenligning av ulike kuletyper skutt i under samme reproduserbare forhold er noe av det beste som er tilgjengelig for å objektivt kunne sammenligne ulike kuler. Litt synd at noen av kulene spratt tilbake etter treff i kanneveggen.

Frontareal kan være vanskelig å måle eksakt, men om du måler minste diameter i tillegg til største diameter så kan en verdi midt i mellom være et utgangspunkt for å estimere frontareal med akseptabel nøyaktighet. Da legger du sammen største diameter og minste diameter og deler på fire, det blir gjennomsnittsradius. Kvadratet på gjennomsnittsradius multiplisert med 3,14 gir da estimert frontareal.  

Det var fint å høre, takk. Snakka litt med kona, hun mente hun skulle få til det regnestykket i exel. Da kommer det oppdateringer med frontareal etterhvert. (Ha litt tolmodighet det blir ikke i morgen ).

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Barrnes ttsx kaliber .30 har forskjellig hardhet i 150 grs. Ferdigrulla ekspanderer lettere enn kulene til hjemmelading. Dette fordi .30 150 grs ofte blir ladet opp i 300 win mag og må tåle å treffe vilt i høy hastighet uten å splintre/miste flikene.

 

Står vel noe om det på forrige side i tråden om jeg ikke husker feil.

 

Edit; Moviken viser her forskjellen mellom ferdigrulla og hjemmeladd ttsx

Edited by lilleulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er verken merkelig eller utrolig at de har en kule som ekspanderer i lave hastigheter. De har produsert en kule med arbeidsområde i et annet hastighetsintervall. Den vil antakeligvis miste en del vekt og kanskje splintre ved høyere hastigheter. 800 og 900 m/s hadde vært interessant.

 

Litt annen utforming på kula gjør også at den har G1 BC på 0,44 kontra løsvektkula som har 0,42.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (19 minutter siden):

Det er verken merkelig eller utrolig at de har en kule som ekspanderer i lave hastigheter. De har produsert en kule med arbeidsområde i et annet hastighetsintervall. Den vil antakeligvis miste en del vekt og kanskje splintre ved høyere hastigheter. 800 og 900 m/s hadde vært interessant.

 

Litt annen utforming på kula gjør også at den har G1 BC på 0,44 kontra løsvektkula som har 0,42.

Er ikke merkelig at de ekspanderer forskjellig nei, men at de tilsynelatende selges som samme kule. Skjønner at de er beregnet for 300 WM etc, men hadde vært kjekt om de solgte kuler beregnet for forskjellige hastigheter for hjemmelading

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (2 timer siden):

Er ikke merkelig at de ekspanderer forskjellig nei, men at de tilsynelatende selges som samme kule. Skjønner at de er beregnet for 300 WM etc, men hadde vært kjekt om de solgte kuler beregnet for forskjellige hastigheter for hjemmelading

Ja, det hadde vært kurant å kunne lade blyfritt, uten å lure på om kula vil ekspandere. Eller slippe å tyne maks ut av ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Sidste uke, testede vi faktisk en TTSX i en 2 liters vandpose. med en verificeret anslagshastighed på 700 m/sek
Den mistede 3 af 4 vinger ( vi havde en kartonplade 15 cm bag vandposen. og her var et aflangt hul fra selve kuglen som var væltet. Men havde 1 vinge tilbage. Der var desuden 3 separate huller fra vingerne. Fuldstændigt som en fragmenterende kugle. 
Så ingen tvivl om at denne kugle, kan levere et effektivt drap, selv ved lungetref i lav hastighed

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (8 timer siden):

Historien gjentar seg 150grs kule fra vortex 20230129_164201.jpg.b438ecbd7b5e990d89ecf03f511e64d6.jpgfabrikk ammo tv 150grs ttsx th 700ms

Rigtigt flot billede. Hvor man tydeligt kan se, at kuglerne har været klart mindre i diameter, end piben.
Opgradning ved siden af aftryk fra bommene. Kraftig sodnin. Så alt i alt en dårligere hastighed, end det burde, i forhold til starttrykket
Manser også, at der er flere frispor på den til højre. Det er formodentligt for at holde starttrykket nede, for "eksperimenterende " hjemmeladere

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (9 timer siden):

Sidste uke, testede vi faktisk en TTSX i en 2 liters vandpose. med en verificeret anslagshastighed på 700 m/sek
Den mistede 3 af 4 vinger ( vi havde en kartonplade 15 cm bag vandposen. og her var et aflangt hul fra selve kuglen som var væltet. Men havde 1 vinge tilbage. Der var desuden 3 separate huller fra vingerne. Fuldstændigt som en fragmenterende kugle. 
Så ingen tvivl om at denne kugle, kan levere et effektivt drap, selv ved lungetref i lav hastighed

 

 

Hvilken (kaliber, vekt) TTSX kule benyttet dere?

 

Jeg har funnet igjen ganske mange etter skudd i jordvoller, vann, osv. 

Basert på testene over, og "utallige" tilbakemeldinger virker det som det de sjeldent mister vinger som du beskriver. 

Likevel (utrolig nok ;) ) dør dyrene raskt av ei kule som ikke mister vinger!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel så enkelt at det er forskjellige elastiteter på forskjellige lotter-med denne kula -som det er fra andre fabrikater. Har nå funnet Orykskuler, fabrikkladd, som omtrent ikke var ekspandert gjennom en halv elg. Så en viss feilprosent/promille må en jo regne med i det meste som er masseprodusert. Men med (over?)et tresifret antall hjort skutt med 150 grns TTSX - har vi vel så langt ikke hatt et eneste reelt ettersøk;-) 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@asterix : Hvilke anslagshastighet har du hatt på de lengste holdene med 150 grains TTSX? Er det hjemmeladd du har benyttet? Skøyt 10 dyr med 150 gr hjemmeladd TTSX 3006 i fjor og alle responderte som ønsket, men skøyt ingen over 230m. Jeg har utgangshastighet på ca 850ms og vurderer det slik at med hastighet noe særlig under 700ms ved treff så er litt skeptisk. Har derfor kjøpt inn 168 grain som jeg vurderer fra høsten av. 

Link to comment
Share on other sites

Litt om fabrikkammoen 30-06 

20230130_144416.jpg.0c7536130e07672b6a95013ce8936d0a.jpg

Lada med 62grs av et krutt som ser ut som superformance

20230130_144050.jpg.cd0a8b4719e341d82ea8f5b0dc1e4887.jpg

Superformance nederst 

Noe ladevekta også antyder, denne ladningen har jeg prøvd selv og den gir 925ms i mitt løp som er 55 cm.

 

Edited by moviken
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Spurte Barnes om 150ttsx som er i fabrikkladd ammo var å få kjøpt og la med bildet ditt @moviken. Her er svaret:

 Thank you for choosing to shoot Barnes Bullets, all copper bullets.  At this time the “factory” version with it’s 1500 fps minimum impact velocity for expansion is only available in the loaded 308 Win and 30-06 Vor-Tx ammo.  Thank you for the picture.  I plan to keep it available for the times I need to explain something to a consumer; “a picture is worth 1000 words”.

 

Thank You

Alan Griffith | Consumer Service
Barnes Bullets

Edited by FNJ
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, moviken said:

Mener du at de to kulene vi sammenligner nå egentlig er samme kule?

Nei, men jeg tror at en lott med 150grns TTSX-kuler kan ha andre egenskaper enn kuler fra en annen lott. De lottene jeg har prøvd har ekspandert mye mer enn kulene i denne testen, og aldri mistet vinger, hverken i dyr eller i andre medier. Så spørsmålet blir vel egentlig om de dårlig ekspanderte kulene er fra samme lott?  Kulen fra ferdigladd vor-tx lenger opp i tråden ser mistenkelig lik ut som LRX, som også har to avlastningsriller. LRX har jeg forøvrig kun i 7mm.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (10 timer siden):

Nei, men jeg tror at en lott med 150grns TTSX-kuler kan ha andre egenskaper enn kuler fra en annen lott. De lottene jeg har prøvd har ekspandert mye mer enn kulene i denne testen, og aldri mistet vinger, hverken i dyr eller i andre medier. Så spørsmålet blir vel egentlig om de dårlig ekspanderte kulene er fra samme lott?

Hvis dette er riktig burde produsenten ta en grundig sjekk av sine rutiner for produktkontroll og kvalitetssikring. Og det hadde vært veldig kjekt om TS gjorde en ny vannkannetest med kuler som har de "riktige" egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe nytt, noe ulikheter fra lot til lot forekommer også for kuler med blykjerne, men på grunn av blyets metallurgiske egenskaper blir det langt mindre utslag.

Jeg er også overasket over at dette oppfattes som noe nytt, jeg har i flere tråder og mange innlegg forklart at dette er et problem som vi må leve med til produsentene tar produktkontroll og kvalitetskontroll på alvor. Problemet er ikke noe nytt, det har eksistert siden massive kobberbaserte kuler ble introdusert. Den gang Tonheim produserte kuler var ulikheter i stangmaterialet som ble brukt en av hans store utfordringer for å få jevn ytelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Og det hadde vært veldig kjekt om TS gjorde en ny vannkannetest med kuler som har de "riktige" egenskapene.

 

@fredriko sin 150 gr TTSX (samme lott som ikke ekspanderte i hjorten?):

moviken skrev (På 25.1.2022 den 10.32):

fredriko sendte meg noen 150 grs ttsx som har sniki litt i køen 

Avstand 20 m 

V0 620 ms 

Restvekt 149.2 grs 

Diameter 7.8 mm 

5+ad blue kanner ca 100 cm 20220125_100445.jpg.c41059ee89d0299ea19f941d532692f1.jpg

Og @moviken sin 150 gr TTSX? (Til høyre.)

moviken skrev (På 27.1.2023 den 15.04):

Mye som tyder på at skrivet fra Barnes er rett 

Her er kuler fra fabrikkammo tv og hjemmladerkuler th begge 600 ms20230127_145516.jpg.01e5e1596817f0fcbe2cc901b7ce2387.jpg

Jeg regner med at @moviken fortsatt setter kronografen på kloss hold og AdBlue-kannene på 20 m?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (19 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt, noe ulikheter fra lot til lot forekommer også for kuler med blykjerne, men på grunn av blyets metallurgiske egenskaper blir det langt mindre utslag.

Jeg er også overasket over at dette oppfattes som noe nytt, jeg har i flere tråder og mange innlegg forklart at dette er et problem som vi må leve med til produsentene tar produktkontroll og kvalitetskontroll på alvor. Problemet er ikke noe nytt, det har eksistert siden massive kobberbaserte kuler ble introdusert. Den gang Tonheim produserte kuler var ulikheter i stangmaterialet som ble brukt en av hans store utfordringer for å få jevn ytelse. 

Du har ret i meget af det du skriver ;-) 
Ja alle dem der arbejder med deformerend ekspanderende homogene kugler. har klare utfordringer. Med ujevnhhet i materialets tilstand. 
For drejede kobberkugler, stammer problemet i utgangspunktet fra, at materialet er trukket i lengderetning. Denne trækning medfører mere eller mindre at der kan komme langsgående revnemuligheder. Desuden gælder der at deformationshårdheder skal være neutraliseret ved varmebehandling.
for formpressede kugler som Barnes og GMX, er disse langsgåeende presselinjer til dels neutraliserede. og vinklet. Så de formotentligt er minfre følsomme for afsplintring.
MEN deformerende kobberkugler, vil næsten altid have et markant smallere funktionsvindue. end kugler hvor det er eks bly. Eller rent mekaniske påvirkninger, som gjørr arbejdet.
-
Min evige kjephest, er så også, at disse  deformerennde kobber/kobberlegerings kugler. ændre plastiske/deformerende evner over tid. Så jo længere tid disse kugler lagres. Jo hårdere og sprødere bliver de.

oprindeligt opfattede jeg dette som en arts ældningsherdning. Men min gode metalurg har gravbet i sagen. ogg siger, at det er forårsaget af en proces hvor oxygen starter med at damme oxyder på overflaten (misfarvninger) men oxygenet fortsætter med at vandre/diffundere ind i metallet. Så det ender med at næsten hele kuglen oplever en ændring i hårdhet og sprødhed.
Nyproducerede kogler er blædere og mere plastiske
gamle oxyderede kugler er klart hårdere og mindre plastiske

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

Denne trækning medfører mere eller mindre at der kan komme langsgående revnemuligheder.

Dette skrev jeg vel litt om i tråden om hva som kreves for å kunne produsere homogene kuler, men "pipes" kan man få i alle slike materialer. Fordelen med stangmateriale er at det blir lite materialsvinn ved dreiing samtidig med muligheter for god rotsjonssymetri. Skal en lage kuler av platemateriale vil en også få slike "pipes" men de kommer på tvers i kulen. Med platemateriale vil nok materialsvinnet bli større, og det blir vanskeligere og dyrere å oppnå samme rotasjonssymetri. uansett må en kunne sortere ut kuler med større defekter. Med jaktkuler er vel presisjonskravene mindre enn for mathkuler og spesielt for dine fragmenterende kuler vil mindre feil i kulen ikke endre virkningen i vesentlig grad. Der man ønsker at kulen skal holde sammen uten fragmentering vil "pipes" være mer kritisk.

 

ignorant skrev (1 time siden):

oprindeligt opfattede jeg dette som en arts ældningsherdning. Men min gode metalurg har gravbet i sagen. ogg siger, at det er forårsaget af en proces hvor oxygen starter med at damme oxyder på overflaten (misfarvninger) men oxygenet fortsætter med at vandre/diffundere ind i metallet. Så det ender med at næsten hele kuglen oplever en ændring i hårdhet og sprødhed.

Muligens en del av problemet, men om dette er hele årsaken skulle alle tambakmantler bli sprø ved lagring av konvensjonelle blykuler. Faktisk skulle de tynne mantlene bli raskere sprø enn en hel kule fordi de er tynnere og oksygenet skulle diffundere inn i hele metallet mye raskere. Uten å ha belegg for det velger jeg å tro at avspenningsgløding kan redusere også dette. Latente spenninger i krystallgitteret kan lette diffusjon av oksygen slik at det blir et problem og spenninger kan også påvirke reaksjonen. Jeg har noen av de opprinnelige Barnes X kuler liggende, jeg fikk aldri presisjon med dem. Jeg skal prøve å teste dem for å se om de fragmenterer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ATS said:

Kanskje jeg rett og slett skal vakuumere de Barnes TTSX kulene jeg nettopp ladet. Erfaringen er at det tar noen år å bli kvitt 50 stk...  

Den sprøheten som oppstår gjennom oksydasjon tror jeg neppe et reelt problem. Den sprøheten vi ser i denne testen vil jeg heller tro er med helt fra kulene er produsert. Feil herdeprosess/varmebehandling osv, er nok betydelig mer sannsynlig årsak? Men om kula ligger i ideelle forhod for oksydasjon i 20-50 år har det kanskje innvirkning? Vi ser det jo på enkelte patroner fra krigens dager. Skyt med god samvittighet du, vil tro at eventuell  irr og oksydasjon på hylsa er et større "problem" 😉

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

 

Nybegynn3r skrev (11 timer siden):

 

@fredriko sin 150 gr TTSX (samme lott som ikke ekspanderte i hjorten?):

Og @moviken sin 150 gr TTSX? (Til høyre.)

Jeg regner med at @moviken fortsatt setter kronografen på kloss hold og AdBlue-kannene på 20 m?

Det er riktig at den ene er fredriko sin men den andre er FNJ sin og det er riktig at jeg også har skutt en av mine i 600ms. Min er gammel sikkert 5-6-7 år, Hvor gamle de andre er vet jeg ikke. Men jeg tror disse er kjøpt på andre kanter av landet enn der jeg bor, så at dette skulle være samme lot er vel tvilsomt. Tror heller @asterix(ja jeg fikk det til) har hatt en god lot han har testet. Finner det litt underlig at Barnes bruker en annen kule i sin ammo til 308 og 30-06 enn til hjemmelading med begrunnelse at mange hjemmeladere bruker den i 300 win mag, hvis den er god nok. Man kan vel heller ikke forlange at ei dreid kobber kule som ekspanderer nydelig i 950ms gir topp ytelse i 600ms. Når det er sagt, den nye kula fra Barnes ser jo veldig bra ut er nok neste generasjon kobberkule. Ja det kommer snart noe data.

 

20230203_193542.jpg.4305d6a17c79ba30ceccfcff6af10ac7.jpg

Edited by moviken
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...