Jump to content

Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner.


moviken

Recommended Posts

Jeg syns Swift Scirocco II-kulene klarte seg veldig godt! Disse kulene blir ofte sammenlignet med Nosler Accubond (og kanskje Norma Bondstrike), lodda kuler med høy BC. Fra min test med 140 grs Accubond med V0 = 790 m/s fikk jeg kun 70% restvekt. Du får nesten 96% restvekt med V0 = 800 m/s. Dette kan indikere at Swift Scirocco holder mye bedre sammen enn Nosler Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg hastighet ned mot produsentens minstegaranti for ekspansjon,ofte rundt 550ms/1800fps,er vel så interressant som ekstremfart.Er jo greit å vite hvor grensa går,spesielt hvis man bruker tung for kaliberet kule i stutt hylse.

Tung klump,i verste fall med aerodynamikk som en fryseboks,i ruslefart ut av en 308w vil jo fort kunne legge begrensninger på maks skyteavstand.

Forøvrig takk for en kjempetråd.

Har også noen .30/150gr Nosler e-tip til over hvis det er av interresse.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (1 time siden):

Sidan du skyt på 20 meters hold, vil eg foreslå at du byrjar med lav hastighet for å emulere lenger avstand.

 

Eg er meir interessert i korleis kula ser ut med den farten den normalt vil ha med kort pipe på 150 meters hold, ikkje på 20.

Det gjør han jo- mange av kulene er ned mot 5-600m/s

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bra tråd, og bra tester i forskjellige hastighetsområder!

Håper det finnes noen der ute, som har Ttsx 168 grains i .30 som kunne avse noen til testen. Det er den kula Barns sjøl anbefaler i .308 og 30-06, og mange svensker som skamroser den.

Jeg får snart Sako Blade i .30 og 9,3. Kan gjerne donere noen kuler til testen. Har også 250 grains Ttsx i 9,3 som jeg kan sende med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig med dei andre her at det er bra og få sjå "øvre" og nedre hastighets ekspansjon på kulene.

Synest at det hadde vore spennende og sett 168ttsx som Mugga forslår  korleis denne oppfører seg i forhold til 150 og 130ttsx i 308 hastigheiter. Ettersom 168kula skal ha eit lavere min hastighet en dei andre kulevektene, så hadde det vore spennende og sett kva resultat det ga i vannkanne testen.

 

Slik eg har forstått så vil ei kule opprettholde "snurren"  på lengre hold sjølv om hastigheten går ned.

Vil RPM på kula hjelpe til med ekspansjonen? og eventuelt så vil dette gjere innvirkning når du lader ned hastigheten på kula istaden for og skyte på vannkannene på lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

t-trim har sendt deg pm

Terje338 skrev (22 timer siden):

 

 

Slik eg har forstått så vil ei kule opprettholde "snurren"  på lengre hold sjølv om hastigheten går ned.

Vil RPM på kula hjelpe til med ekspansjonen? og eventuelt så vil dette gjere innvirkning når du lader ned hastigheten på kula istaden for og skyte på vannkannene på lengre hold?

Det vet jeg ikke ideelt skulle sikkert kulene vært testa på aktuelle avstander, men så var det jobben da. Har en stor vanndunke som jeg tenker å sette på litt hold for å skyte et utvalg av kulene vi tester i tråden her rett og slett for å sammenligne. Kommer tilbake til dette når det blir aktuelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko sendte meg noen 150 grs ttsx som har sniki litt i køen 

Avstand 20 m 

V0 620 ms 

Restvekt 149.2 grs 

Diameter 7.8 mm 

5+ad blue kanner ca 100 cm 20220125_100445.jpg.c41059ee89d0299ea19f941d532692f1.jpg

Avstand 20 m 

V0 720 ms 

Restvekt 149.1 grs 

Diameter 12.6 mm 

4 ad blue kanner 20220125_100508.jpg.2eb2f874e156ff5975815355d5d5890f.jpg

Avstand 20 m 

V0 780 ms 

Restvekt 149.1 grs 

Diameter 13.9 mm 

4 ad blue kanner 20220125_100537.jpg.7de50b8b666b4201ee119125b1e22db0.jpg

Avstand 20 m 

V0 880 ms 

Restvekt 148.9 grs 

Diameter 15.9 mm 

4 ad blue kanner 20220125_100602.jpg.1fcfed33388c90fb50f5a572d8eb1ec5.jpg

 

 

 

Edited by moviken
Feil Vekt
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (1 time siden):

V0 620 ms 

Restvekt 144.2 grs 

Diameter 7.8 mm 

Interessant at 7mm 145gr ekspanderer i 570m/s, men ikke 150gr i .30". Jeg har forresten skutt rådyr med 150gr TTSX der treffhastigheten iht. ballistikkprogram er helt nede mot 650-600m/s... Heldigvis tåler ikke rådyr mye.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

Interessant at 7mm 145gr ekspanderer i 570m/s, men ikke 150gr i .30". Jeg har forresten skutt rådyr med 150gr TTSX der treffhastigheten iht. ballistikkprogram er helt nede mot 650-600m/s... Heldigvis tåler ikke rådyr mye.

 

K

145gr'en er LRX, og ikke TTSX. 

 

Nå har både 150gr og 165gr TTSX ikke ekspandert ved rundt 600m/s. 

130gr TTSX, 140gr TTSX, 145gr LRX og 140gr Nosler E-tip har gitt noe (men relativt liten) ekspansjon. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

Hvor lenge har dine 150 gr TTSX vært lagret hos deg, @fredriko?

 

Kan de være såpass gamle at de har blitt harde?

 

de ble kjøpt inn til jakta 2020. 

 

Kan jo også nevne at bukken jeg skjøt i 2020 med denne kula sto på stedet hvil etter første skudd, fant ut senere (etter oppfølgningskudd) at første kula susa rett gjennom begge lunger uten noe treff av bein med kulepennhull inn og ut, dette var før jeg hadde kronograf og lada litt under midten på tabellen til VV med N150, testene @moviken gjør her kan jo forklare hvorfor denne kula ikke har ekspandert skikkelig i bukken jeg skjøt, da den mest sansynlig har vært i nedre sjiktet hastighetsmessig.

Edited by fredriko
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, fredriko said:

 

de ble kjøpt inn til jakta 2020. 

 

Kan jo også nevne at bukken jeg skjøt i 2020 med denne kula sto på stedet hvil etter første skudd, fant ut senere (etter oppfølgningskudd) at første kula susa rett gjennom begge lunger uten noe treff av bein med kulepennhull inn og ut, dette var før jeg hadde kronograf og lada litt under midten på tabellen til VV med N150, testene @moviken gjør her kan jo forklare hvorfor denne kula ikke har ekspandert skikkelig i bukken jeg skjøt, da den mest sansynlig har vært i nedre sjiktet hastighetsmessig.

 

Kjekt når forskning gir svaret på problemene ein opplever. 

Veit du ca hastigheten på den ladninga du brukte og holdet du skaut på?

 

Link to comment
Share on other sites

Terje338 skrev (1 minutt siden):

Kjekt når forskning gir svaret på problemene ein opplever. 

Veit du ca hastigheten på den ladninga du brukte og holdet du skaut på?

Fra 300 til nesten 400m, 150gr TTSX med utgangshastighet 870-880m/s. Selvsagt nærmere også, men det er jo ikke så interessant her. 

 

Jeg skjøt et dyr på 355 eller hva det var, med 308Win/ 150gr TTSX/ Vo 880m/s, og et annet på 330m med 6.5x55/ 130gr Berger VLD/ Vo 840m/s - med nokså kort mellomrom - så husker slaktene. Det med TTSX var "pent", mens det med VLD var, på sørlandsk: "Ei himla suppe"

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Terje338 skrev (12 minutter siden):

 

Kjekt når forskning gir svaret på problemene ein opplever. 

Veit du ca hastigheten på den ladninga du brukte og holdet du skaut på?

 

 

nei eg huskar ikkje ladninga i farten, 

men eg skal sjekke loggboka i lade bua når eg kommer heim, holdet var på ca 80-90 meter. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (10 minutter siden):

Man får vel også regne med at «bak bogen» skudd som ikke treffer ribbein yter vesentlig mindre motstand enn vann. 

Som jeg skrev i den andre tråden, opplevde mangelfull ekspansjon ved sideskudd mot rådyr med Norma Oryx. Og dette er jo vanligvis ei relativt myk og svært ekspansjonsvillig kule.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (17 minutter siden):

Man får vel også regne med at «bak bogen» skudd som ikke treffer ribbein yter vesentlig mindre motstand enn vann. 

 

Og da er den beste metoden for å få ekspansjon på en "fyll inn det som passer"-kule høyere hastighet.

Enten ved å gå ned på kulevekt i std-kalibre eller børste støvet av gamle magnumer for å få opp farta på de "vanlige" kulevektene.

 

Egentlig er det nå nesten dyreplageri å ha ei rifle i blyfritt std-kaliber med tradisjonell kulevekt og "moderne" 45cm pipe. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (22 minutter siden):

 

Og da er den beste metoden for å få ekspansjon på en "fyll inn det som passer"-kule høyere hastighet.

Enten ved å gå ned på kulevekt i std-kalibre eller børste støvet av gamle magnumer for å få opp farta på de "vanlige" kulevektene.

Det er en 3. metode. Å gå nærmere. Men det er ikke noe i nærheten av like kult som flere rifler i mer eksotiske kaliber.

 

Torf skrev (22 minutter siden):

Egentlig er det nå nesten dyreplageri å ha ei rifle i blyfritt std-kaliber med tradisjonell kulevekt og "moderne" 45cm pipe. 

Jepp. Vi må opp i hylsevolum, og ned i kaliber. Denne burde få 120gr TTSX avgårde i godt driv. Skriver søknad her og nå. https://weatherby.com/ammunition/6-5-wby-rpm/

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Det er en 3. metode. Å gå nærmere. Men det er ikke noe i nærheten av like kult som flere rifler i mer eksotiske kaliber.

 

 

K

 

Hverken 130gr TTSX i 308 eller fabrikkammo i 7mmRemMag er veldig eksotisk.

Utenfor Skandinavia er 6,5x55 mer eksotisk enn 7mm'ern hvis man trenger patroner i en fei.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (Akkurat nå):

 

Hverken 130gr TTSX i 308 eller fabrikkammo i 7mmRemMag er veldig eksotisk.

Utenfor Skandinavia er 6,5x55 mer eksotisk enn 7mm'ern hvis man trenger patroner i en fei.

Ned i kaliber sier jeg jo. 6.5 er vel det minste vi kan jakte storvilt med her i Kongleriket? Ellers har jeg jo prøvd @knut-eriks gamle 7mm/338LM, og den kan vel få det aller meste til å ekspandere.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

 

Og da er den beste metoden for å få ekspansjon på en "fyll inn det som passer"-kule høyere hastighet.

Enten ved å gå ned på kulevekt i std-kalibre eller børste støvet av gamle magnumer for å få opp farta på de "vanlige" kulevektene.

 

Egentlig er det nå nesten dyreplageri å ha ei rifle i blyfritt std-kaliber med tradisjonell kulevekt og "moderne" 45cm pipe. 

Skal man være garantert "ekspansjon" må en nok over på en type fragmenterende kuler. Har jakta elg fra før bruk av lodda og kobberkuler kom på markedet og har sett konvensjonelle kuler som feks Vulcan plystre gjennom elg med blyantstort hull hele veien. Det sikreste (og mest jaktetisk riktige) er nok å sette skuddet i bogen og gråte litt over et par kilo spilt kjøtt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Rent kobber, som Barnes sier de lager kuler av, herder ikke over tid.

 

K

Taler du med VVS mannen som har brugt bløte kobberrør i mange år
Taler du med Elektrikkeren som har brugt kobberkabler i mange år
Taler du med mekanikkeren som har brugt kobberbremserør i mange år

Ja så er de ikke enige med dig ;-) 
Samtlige har mange års erfaring med, at kobber over tid bliver hårdere og sprøtere
Genladeren som for 7 år siden laddede et batch Barnes tsx patroner, som virkede og uden tryktegn, Fandt frem en rest af lottet, og skøt med dem for et par måneder siden i samme bøsse. Ja der ramlede tendhætten ud på de 3 skud han vågede at teste.

Men selvfølgeligt er det nok bare et uheldigt sammenfald af omstændigheder, som gør at kobber ikke har lest lereboken for metallurgi ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke realistisk om man erkendte at jagtkugler har et primært formål:
At få dyret til at dø så hurtigt og effektivt som muligt ?
Var det ikke realistisk om man reelt undersøgte de forskellige kugler i forhold som gjennemsnitsjegeren oplever
Varierende avstande
Varierende trefpunkt
Varierende vanlige kalibre
Varierende størrelser på vildtet

Var det ikke realistisk om man erkendte at verden er lidt uforudsigelig, Så selv om man ikke er supersniper , "Snikende uldteppe" verdensmester i bedømmelse af avstand og vind og vejr.
Og ikke havde et absolut behov, for at medbringe 4 forskellige våpen i forskellige kalibre, for at kompensere for forskel i avstand. Og heller ikke ønskede at anvende en 7mm Irgentsplitzen Loudenboomer med en rekyl, på den anden side af sparket fra en fornermet muldyr.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (38 minutter siden):

Taler du med VVS mannen som har brugt bløte kobberrør i mange år
Taler du med Elektrikkeren som har brugt kobberkabler i mange år
Taler du med mekanikkeren som har brugt kobberbremserør i mange år

Hvis jeg har et problem med vann og rør, så snakker jeg med rørleggeren.
Strøm kan jeg få elektrikeren til å fikse, og dagens bilmekanikere har vel knapt bøyd et bremserør, men de kan nok lese feilkoder...
Vil jeg vite noe om metaller, så spør jeg metallurgen eller materialteknologen, og han sitter jammen bak PCen min ;)

 

Du vil få høre flere historier enn en om du spør håndverkerene dine, og jeg har da visselig selv lagt opp myke kobberrør hvor kveilen hadde ligget i 20-30 år, og tatt ned ledninger fra 50-tallet. Isolasjonen var sprø som glass, men kobberet var vel ca så stivt som dengang.
Det er simpelthen ikke engang en mekanisme hvorved rent kobber kan herde over tid, uten arbeid.

At Barnes sine kuler kan variere i hardhet, det er neppe umulig, og varierende hardhet i kobberet de bruker, og variasjoner i arbeidet deres? Ikke vet jeg. Tidlige Barnes kuler var vel kjent for å være harde, og herde, de var kanskje ikke rent kobber? Eller helt utglødet?

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (10 minutter siden):

Var det ikke realistisk om man erkendte at jagtkugler har et primært formål:
At få dyret til at dø så hurtigt og effektivt som muligt ?
Var det ikke realistisk om man reelt undersøgte de forskellige kugler i forhold som gjennemsnitsjegeren oplever
Varierende avstande
Varierende trefpunkt
Varierende vanlige kalibre
Varierende størrelser på vildtet

Var det ikke realistisk om man erkendte at verden er lidt uforudsigelig, Så selv om man ikke er supersniper , "Snikende uldteppe" verdensmester i bedømmelse af avstand og vind og vejr.
Og ikke havde et absolut behov, for at medbringe 4 forskellige våpen i forskellige kalibre, for at kompensere for forskel i avstand. Og heller ikke ønskede at anvende en 7mm Irgentsplitzen Loudenboomer med en rekyl, på den anden side af sparket fra en fornermet muldyr.

Dette har ingenting med denne tråden å gjøre, og blir bare støy. 

Her testes det ymse storviltkuler i ulik hastighet i vannkanner.

Vi er mange som liker å se resultatene akkurat slik det gjøres her. 

Det er finnes en haug av tråder hvor du kan diskutere eller komme ditt syn på verden.. dette er ikke en av de. 

Dersom du ønsker å bidra her, så send kuler, eller test de på lik linje med trådstarter. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

 Det sikreste (og mest jaktetisk riktige) er nok å sette skuddet i bogen og gråte litt over et par kilo spilt kjøtt.

Selvfølgelig er det det.

Men kuler som TTSX har lettere for å ekspandere jo høyere hastigheten hvis man er uheldig og får lungetreff.

Så tåler jeg heller å miste mer kjøtt når jeg treffer i bogen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...