Jump to content

Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner.


moviken

Recommended Posts

moviken skrev (På 6.4.2024 den 15.26):

Prøvde et par Sonic 150 grs kuler i 600 ms. En i spylevæskekanner.

image.jpeg.49bb366c71bcca044e53723d2e28d911.jpeg

Fant igjen 2 fliker, den ene pluss tuppen satt fast i kanneveggen på kanne 2. Den andre hadde satt seg fast i styrofoamen de står på. Den siste fant jeg ikke.

image.jpeg.ca701f640c97b27bf9202f47a175bf1e.jpeg

Ut av kanne en.

 

image.jpeg.07d6b62ced5e48100c9a507fad7702af.jpeg

Inn i kanne 2

 

image.jpeg.86eff49e8ef7bd79715f09cdb66b592f.jpeg

Ut av kanne 2. Skal man nerde litt om dette kan det se ut som flikene sprer seg raskere i lavere hastighet.

Ei kule i gel.

 

image.jpeg.10ed3dfd310f01a9572868e2ca6a32ab.jpeg

Gjorde litt ut av seg.

image.jpeg.b4d6fafac45e40ef190c6ed50b45419f.jpeg

Dette er pappen etter gelen og lungeskumgummien.

 

image.jpeg.b5f7d293720ecc418c025a94c4e48124.jpeg

ut av gelen.

 

image.jpeg.348e3c6228fbd28a7931daa737472192.jpeg

Skumgummien fikk også litt juling.

 

 

 

 

 

Du er SKREMMENDE 
Det jobbet du gør, er guld vert
Du utfører det jobbet som såkaldte våbenskribenter BUrde have utført.
-
Som vi har debateret, så burde dine gelatineforsøk nok modificeres en bit, så simuleringen ikke er lik storoksen, men også mere både rådyr, Kronkalv og elgkalv.
Så du kunne spare lidt på det "dyre" pulver og lage 1,5 til 2 cm tykke plater.
Tanken omkring blødt skind foran gelatinen kunne også være super.
For mange år siden talte jeg med Kjeld Tonheim  PPBkugler. 
Han berettede om at han opfattede skind som til tider negativt for ekspansion af de kobberkugler han gjorde den gang.
Ud over hans "desperation" over ulike egenskaber mellem batch af kobber. Så opfattede han at ekspansion kunne forsinkes af en "skindprop" i det hullet som var kilde til den "hydrauliske" åpning af kuglen
 

Vedrørende din observation af potentiel større vinkling af flikene på Sonic, ved lavere hastighed. Så skal det formodentligt koples på en mindre krumning af flikene ved den lavere hastighed.
Rettere flike har formotentlig tendens til at agere som en form for "flyvinge" og derfor afbøje mere, end en mere krum vinge, der må formotes at agere mere som en "rund" kugle
Om du ser på hullerne i plastdunkene, så synes det som om at dem med højere hastighed, går sidelæns gennem plasten

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da jeg foreslo bruk av skinn i movikens gelatintester skrev jeg dette

"Jeg tror at resultatet kan endre seg om du har en bit hjorteskinn limt fast til gelatinen. (eller at du bruker hjorteskinn som form når gelatinen herder. Men jeg er ikke sikker på hvilken vei resultatet endres, det kan variere fra kule til kule."

Det jeg tror er at skinn vil kunne ha stor negativ innvirkning der en er avhengig av stor hulspiss for å få ønsket effekt. En stor hulspiss vil virke som en stanse og kutte ut en seksjon av både hår og skinn som legger seg i bunnen av hulspissen slik at den hydrauliske virkningen av bløtvev i hulspissen blir begrenset til den øverste delen og dermed endrer kulens ekspansjon (eller fragmentering), og muligens begrenser den til kulespissen. En mindre hulspiss vil ikke være like effektiv til å stanse ut hår og skinn, og vil ikke like lett fylles av disse. Grunnen til at jeg nevnte hjorteskinn er to, først er det fordi hjort har kraftig hårlag og relativt tykt skinn. Det blir da en vanskelig test. Hjort er også det dyret det skytes mest av med litt kraftige patroner, over 50 000 pr år, og er derfor det som norsk jaktammunisjon bør optimaliseres mot.

Jeg jaktet i mange år med kuler fra Tonheim og besøkte ham flere ganger. Han var primært fokusert på å lage gode og funksjonelle jaktkuler og det klarte han godt. Hans kuler var etter mine erfaringer bedre enn andre produsenters kuler på den tid. Men som @ignorantskriver var han frustrert over variasjon  materialkvaliteten han fikk levert. Han kjøpte messinglegering som stangmateriale i flere dimensjoner. Både hardhet og duktilitet varierte mye fra parti til parti og det påvirket ytelsen til kulene slik at de fragmenterte for lett i stedet for kontrollert ekspansjon. Dette er egenskaper som er kritiske for funksjonen til monolittiske kuler og jeg regner med at også ignorant opplever samme problem med reproduserbart fragmenteringsmønster. Tonheim var også tidlig ute med kuler for presisjonsskyting, eller target. Bildet viser en 210 gr 338 kule fra Tonheim.

Jeg er som de fleste har oppfattet en smule kritisk til fragmenterende kuler, movikens test av Lutz Muller kulen forklarer greit hvorfor. En slik fragmenterende kule vil føre til at svært mange dyr skutt med perfekt treffpunkt vil få avskutt spiserør eller hull i vomm. Jeg liker ikke å øse ut gørr og halvtygget gras fra slaktet og mener at slike kuler er uegnet til bruk i Norge der vi har forfølgingsrett. Slike kuler gir heller ikke alltid utgangshull og det gjør dem mindre effektive, og det blir dårlig med blodspor om dyret ruser ut et stykke.

De Sonic kulene som moviken har testet ser ut til å brytes opp i biter som er store nok til å penetrere dyret og gi utgangshull og det blir interessant å se flere forsøk. Jeg har tidligere skrevet at slike kuler er svært effektive i større kalibre der fragmentene blir så store at de gir utgangshull uansett skuddvinkel, men det krever en viss masse i hvert fragment. Så flere skudd i vannkanner med disse kulene vil være interessant for å få litt statistikk over fragmentstørrelse og penetrasjon. Jeg jakter mest med litt grovere kalibre, og når jeg går tom for de jeg bruker nå er denne typen kuler et mulig valg både i 9,3 og .338.

 

 

IMG_3223.JPG

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et annet problem med Tonheims kuler var at de ga høyt trykk.

Labbet på Norma testet, med ordentlig utstyr, nesten alle Tonheim-kulene og flesteparten ga overtrykk, og tildels stort overtrykk, innenfor akseptable "salgbare" hastigheter pr kaliber. 

Dette er så lenge siden at jeg ikke husker detaljer, men ofte var reelt trykk to "vektklasser" off (nynorsk). Feks vet at ei 150gr .30-kule oppførte seg trykkmessig som ei 180gr enkelt fortalt.

Dette fikk selvfølgelig også konsekvenser for hvordan kulene oppførte seg i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Kjell Tonheim`s PMB - kuler, brukte jeg de noen år i min .35 Whelen.
215 gr ladet til 790 mps (kronografert).

Skjøt noen hjort med den pluss en voksen elgku, men "følte" at kula kanskje var i hardeste laget / åpnet opp for lite, da det alltid var hull rett gjennom, men med tegn til minimal ekspansjon. 
Dyra viste også mindre skuddtegn og gikk lengere sammenlignet med hjort skutt med samme rifla med 250 gr Woodleigh RN ladet til 757 mps  under tilsvarende forhold.
Her var det også gjennomskyting men med betydelig større skuddkanal og dermed raskere avbløding og minimal fluktavstand.

Presisjonsmessig var PMB helt supre i min rifle, en Ruger M77 med 22" Shilen pipe. 
Kula hadde kanskje passet bedre i en 358 Norma Magnum som  kan lades vesentlig friskere enn 35 Whelen, som egentlig er en ganske sedat (men effektiv) kreasjon.

Jeg jaktet sammen med Kjell i Sørafrika i 2006.
Han hadde da med sin egenproduserte rifle kamret i 340 Weatherby Magnum, og han skjøt en løve pluss en del plains game med den og PMB-kula som fungerte perfekt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2024 at 12:46 PM, Losvar said:

Veldig interessant oppsett, bør emulere effekten av skudd bak bog uten treff i bein ganske bra.

Tja, jeg synes ekspansjonene er usedvanlig dårlige- så jeg tror de vil oppføre seg annerledes i dyr. Som tidligere nevnt har vi muligens skutt et sted mellom 100-150 hjortedyr med 150 grns TTSX. Vi har i tillegg skutt 40-50 dyr med TTSX/TSX i 6.5mm, 7mm, 8mm, 9,3mm. Jeg mener vi kun har brukt 1 skudd/dyr (men kan selvfølgelig ta feil her- det er ikke jeg som har skutt flesteparten) Vil tro rundt halvparten bak bog. Jeg kan ikke huske ett reelt ettersøk. (men det kommer nok snart- er fullt klar over det🥴)Jeg finner to kuler i brukt-eska, sammen med noen Oryks, Accubond mfl. En 6,5 og en 8mm. 

Dette er en 160 grns 8mm, moderat ladd, inn bak bog og lå i skinnet bak bog på en liten elg. Skuddavstand et sted mellom 220 og 240meter. Denne kula imponerer- så langt.🫠 

 

160TTSX3.jpg

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit @moviken jeg ønsker ikke å ødelegger tråden. Skulle denne vært flyttet? Jeg synes den 8mm kula er ganske interessant. Om en ser nøye på kula henger det hår fra pelsen fast under fliken. Jeg fjernet nok mer da jeg rengjorde kula. Men det håret som er under fliken må jo komme fra inngangssåret- da det ikke var utgang på kula. Siden pelsen er under flikene er det fornuftig å tro at undertrykket bak kula har sugd med seg avskutt pels inn i såret? Eller har denne TTSXen allerede rukket å starte ekspansjonen før den gikk igjennom skinnet? Kan tilføye at dyret sto oppe i ei fjellside- helt åpent. Så kula har ikke truffet en kvist el- før den traff dyret.

Elghåt, TTSK.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Noen skudd med skinn på kan gi noe mer informasjon, 

Ikke for at kapre tråden. Men jeg har gennem tidel lavet en del af disse testene. Også med skind før 2 cm gelatineplater.
På kugler med hydraulisk åpning, blev det vanskeligere at opnå begyndende ekspansion
-
Vedr Kjel Tonheims materialevalg, fortalte han at det var rent kobber, og at han havde utfordringer fra batch til batch
Jeg har talt med en gut i Australien, han beretter om samme problematik med det rene kobber han bruker.
-
Begge understøtter min holdning om en form for ældningshærdning af rene bløtglødede kobberemner
Senere er jeg blevet gjort opmærksom på, at for rent kobber har alder minimal betydning. Derimod er Oxygenoptag og vandring kraftigt virkende, så materialet ændre hårdhed og sprødhed.
(denne tendens kunne også forklare at Movik får bedre ekspansion på nyligt leverede kugler fra Barnes
.

de Sonickugler der er testet, er netop konstrueret for at eliminere variation i funktion . Da der er tilstræbt en ren mekanisk åbning. 
Pluggen i toppen, eliminere behov for hydraulik (isætningen af messingpluggen, er desværre den klart dyreste proces i forbindelse med fremstillingen, Men ønske om ekstremt bredt funktionsvindue, gør at man ignorerer denne omkostning) 
-
Vedr vingerne. fra Sonic kuglen, så leverer de oftest gennemskud på dyr op til slaktevikt på 60Kg. Bagenden leverer generelt gjennemskud på dyr op mod 300kg slaktvikt i kalibre fra 6,5 og en kuglevikt på 110grains
Umiddelbart synes det at man skal se på længden af denne plug, for at ændre evnen til gjennemskytning. Det er formodentligt baseret på, at det er tversnitsbelastningen, som giver evne til dybde på sårkanalen, og gennemskytning

 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Håper det er greit @moviken jeg ønsker ikke å ødelegger tråden. Skulle denne vært flyttet? Jeg synes den 8mm kula er ganske interessant. Om en ser nøye på kula henger det hår fra pelsen fast under fliken. Jeg fjernet nok mer da jeg rengjorde kula. Men det håret som er under fliken må jo komme fra inngangssåret- da det ikke var utgang på kula. Siden pelsen er under flikene er det fornuftig å tro at undertrykket bak kula har sugd med seg avskutt pels inn i såret? Eller har denne TTSXen allerede rukket å starte ekspansjonen før den gikk igjennom skinnet? Kan tilføye at dyret sto oppe i ei fjellside- helt åpent. Så kula har ikke truffet en kvist el- før den traff dyret.

Elghåt, TTSK.png

Det kan like så godt være fordi kugler son den viste, kan have tendens til at snu sig, og nå skindet på utsiden, med bagenden først. Her laver bagenden et hul, mens den forsøker at gå gennem Trambolinskindet. Men opsvampningen virker som stop. hvorefter kuglen kastes tilbake og ind ikjøttet på udgangssiden. Men nu er der presset hår ind under ekspansionen

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kuler som kan snu seg som  @ignorant viser til, opplevde jeg akkurat det i Namibia ved skudd på en oryx.
Patronen var 375 Ruger, kula 270 gr Barnes TSX ladet til 820 mps.
Rent sideskudd i bog, men kula veltet i dyret og ble sittende fast i skinnet på utgangsiden.
De perfekt ekspanderte flikene virket som et "anker" på innsiden av skinnet.
 

 

Gemsbook og Barnes X.jpg

Edited by seawolf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ignorant said:

..hvorefter kuglen kastes tilbake og ind ikjøttet på udgangssiden. Men nu er der presset hår ind under ekspansionen

Det er jo ikke nå morro når fasiten kommer i første svar! 😁

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvde noen Sonic 150 grs i lav hastighet.

 

image.jpeg.eb38678ef9939fe1704ce64ad20f8a90.jpeg

520ms og 480 ms ser ut som vi nærmer oss nedre grense.

 

image.jpeg.9a1772b0af498b4f3506e729fdf2161f.jpeg

520 ms

 

image.jpeg.f274ad3fb46a49d104f2fbafb63bb836.jpeg

480 ms

 

image.jpeg.26693e1744afdb2d84eab124f63ccc0f.jpeg

Kanskje litt vanskelig å se, men det ser ut som vingene starter å separere ved anslag. dette er 520 ms.

Ladningene er 16 og 18 grs R-123 i 308 for de som er interessert.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (4 timer siden):

Litt lei tid å få tak i skinn på, er redd min ryddige jaktleder har gravd ned avfallet fra i høst, men jeg skal skjekke litt.

Om du ikke har det altfor travelt så saltet jeg ned noe hjorteskinn av en bukk jeg lurte på å stoppe ut. Det blir det ikke noe av og jeg tror skinnet fremdeles er godt saltet. Hvor mye trenger du om det blir aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (8 timer siden):

Om du ikke har det altfor travelt  Hvor mye trenger du om det blir aktuelt?

Har det ikke travelt. Tja støper gel i isbokser ca 15x15 cm, klarer kanskje 6-8 skudd i hver. Kanskje 0.5 m2 ?

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert ei fille jeg kan donere jeg også. Saltet, og tørket, ment til sportrening av ettersøkshund. Må evt. bløtes før bruk. 

Er nok flere her inne som går ettersøk etter fallvilt året rundt, som kan bidra med ferskvare. Skal ha det i minne dersom jeg må ut etter en hjort. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Driver med mitt @BAB puttet noen kuler i postkassa mi, blant annet noen 180 bondstrike som jeg har tenkt å bruke som referansekuler i forhold til ekspansjon, da de skal ekspandere hurtig. Det gikk ikke helt etter planen i elg ribba.

 

image.jpeg.7e8f5b065b20500786bb8a8ccfd770fb.jpeg

180 bondstrike i 30 mm gel 600ms

 

image.jpeg.9ab3f123ad43f47e264077314d4ed152.jpeg

180 grs bondstrike i vannkanner 600 ms

image.jpeg.ca5127ce520c117889aeae9bea8cd4d7.jpeg

Ellers prøvde jeg 170 grs blade i 600ms og 700ms også i elgribba @BAB har også fiksa noen 162grs blade og det er mulig jeg får noen 150grs også så det kan bli moro å sammenligne.

 

image.jpeg.71211e5c156d845cc889d83fbe0a1b5c.jpeg

Sako blade høyre og venstre bondstrike i midten

 

image.jpeg.bb550d81e00fe1d174b9633f266ef4c7.jpeg

Også godt under 500ms

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 12.4.2024 den 23.50):

Jeg har god kontakt med de som tar hånd om viltproblemer i Bergen, om de flår et dyr kan jeg nok få et skinn.

Fint hvis noen gidder å fikse litt hjorteskinn, skal jeg teste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (2 timer siden):

Fint hvis noen gidder å fikse litt hjorteskinn, skal jeg teste.

Denne tråden er etter hvert blitt så omfattende og verdifull at den fortjener oppmerksomhet langt utenfor Kammerets vegger. Særlig når resultatene kompletteres med skudd mot gelatin med hjorteskinn foran. Har du eller noen andre her inne tanker om hvilke fora som kunne være aktuelle?

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet en bacheloroppgave om sammenligning av kuler gjenfunnet i vilt og kuler skutt i gelatin, jeg har nevnt det før. Den finner såpass avvik mellom dyr og gele at konklusjonen ble at gelatin ikke kan brukes for å bedømme/beregne/bestemme effekten av kule i vilt. Jeg vurderte å skrive videre om dette, men det ville kostet meg flerfoldige penger så det utgikk. Jeg prøvde å finne andre studier, men var lite å grave fram. Kanskje noen her inne kan finne noe om temaet? Uansett er testene i denne tråden absolutt interessante, men uten sammenligning med kuler funnet i vilt så sier de kanskje ikke så mye om hvordan de er på jakt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi vel ikke lage diskusjonstråd ut av denne, men jeg mener fortsatt at resultatene er svært verdifulle mht. å vurdere ulike kuler og kulekonstruksjoner mot hverandre, selv om de ikke gir noe entydig grunnlag for å beregne effekten i vilt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (59 minutter siden):

Det er skrevet en bacheloroppgave om sammenligning av kuler gjenfunnet i vilt og kuler skutt i gelatin, jeg har nevnt det før. Den finner såpass avvik mellom dyr og gele at konklusjonen ble at gelatin ikke kan brukes for å bedømme/beregne/bestemme effekten av kule i vilt. Jeg vurderte å skrive videre om dette, men det ville kostet meg flerfoldige penger så det utgikk. Jeg prøvde å finne andre studier, men var lite å grave fram. Kanskje noen her inne kan finne noe om temaet? Uansett er testene i denne tråden absolutt interessante, men uten sammenligning med kuler funnet i vilt så sier de kanskje ikke så mye om hvordan de er på jakt.

Når du skriver store afvik .
Hvad var  tendensen på den opgave du omtaler?
Hvis du ser Moviks resultaterne på begge yderpunkter, og så sammenholder med kugler fra vildt.
Har man så ikke et ret godt billede af hvordan man kan forvente at en kugle vil opfører sig ved de forskellige yderligheder, når man ser tref i vildt.
-
Testene som Movik gør, underbygger vel ganske godt det jeg tidligere har påstået, Baseret på egne tanker og test. Underbygget af samtaler med rigtigt mange Danske eftersøgsjegere. Og en god del Sydafrikanske PHer som årligt guider hundredvis af jagtrejsende
-
Opsummering:
Det meste er effektivt, om man rammer tykt vev og helst med knogle. Så virker nesten alt incl spidsskarp. Ofte med meget begrenset kjøtødeleggelse


Når man treffer tyndt vev uten bein, og især lungeområdet. 
Så kræver det enten meget høj hastighed, eller en kugletype, hvor man har jobbet med et bredt funktionsvindue. 
Her vil de moderne "hårde superkugler" ofte leverer meget tvivlsomt resultat, om ikke de har tur at ramme bein
Risikoen er lidt større kjøtødeleggelse. Men til gengæld får man dyret
-
Generelt er det meget vanskeligt at opnå en kugle, som virker fornuftigt ved begge de nævnte yterpunkter. Selv om der er kugler, som er tæt på. 
Især gleder det mig, at kugler som fabriksladdee Barnes, og Sako Blade synes at have nået et nesten acceptabelt niveau. Også på hastigheder svarende til kortpibede våpen og skudafstande op mod 200meter

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (2 timer siden):

Uansett er testene i denne tråden absolutt interessante, men uten sammenligning med kuler funnet i vilt så sier de kanskje ikke så mye om hvordan de er på jakt.

Jeg synes det er en litt forhastet konklusjon. Bakgrunnen til Movikens tester var en diskusjoner om kuler og ytelser her på kammeret der jeg var en av de aktive. I tråden ble det fritt referert til ulike tester i ulike former for medier uten kritiske vurderinger. Jeg skrev den gang at det ikke var mulig å få noe meningsfylt ut av sammenligning av tester i forskjellige medier. Selv tester i gelatin gir ulike resultater fra test til test. Jeg skrev at det eneste testmediet som vil være likt fra gang til gang er vann.

Nå har Moviken testet utrolig bra i vann, og ut fra de testene kan kulene sammenlignes og rangeres innbyrdes slik at vi kan rangere kulenes ytelse ut fra testene i vann. Når det så fremkommer nok rapporter om hvordan ulike kuler fungerer i vilt vil slike data være et "fastpunkt" på en sammenligningsskala. Får vi slike fastpunkter fra flere kuletyper vil vi ha en formening om hvor store ulikheter det er på vann og i vilt. Movikens tester er unike i den forstand at alle kulene er testet i et medie som ikke er forskjellig fra gang til gang og der en slipper å kalibrere hver blanding av mediet mot en standard. 

Det problemet vi ikke har løsning på er naturlige variasjoner. Resultatene av testene vil overveiende sannsynlig følge en normalfordelingskurve, men med et stort antall tester vil vi få et troverdig resultat. @asterixhar skrevet at hans jaktlag har felt et stort antall hjort med TTSX, de erfaringene kan sammenfattes for å belyse ulikheten mellom vann og vilt for denne kulen. Vi kan også anta at forskjellen mellom vann og vilt vil være tilsvarende for andre lignende kuler. Da har vi ett "fastpunkt", andre kan muligens bidra med slike "fastpunkter" for andre kuler.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (3 timer siden):

 Jeg prøvde å finne andre studier, men var lite å grave fram. 

Jeg også, har sett utallige "tester" på youtube i gel, og andre steder, men de fleste er litt tilfeldige og det er vanskelig å trekke en konklusjon. Det jeg driver med er ikke vitenskap, selv om jeg fleiper med det. Det er mer som @Per-Sskriver, en diskusjon vi har hatt her på kammeret om hvordan vi kan teste kuler på en måte som kan være lik fra kule til kule. Når det gjelder skudd i vilt så er det vanskelig å få like resultater fra gang til gang. Uansett driver vi nå med "hvite flekker på kartet" dvs ting det finnes mange meninger om, men lite dokumentasjon.

Takk for engasjement, for tilsendte kuler, for forslag, driver vi på lenge nok, finner vi ut av ting.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (58 minutter siden):

Jeg synes det er en litt forhastet konklusjon. Bakgrunnen til Movikens tester var en diskusjoner om kuler og ytelser her på kammeret der jeg var en av de aktive. I tråden ble det fritt referert til ulike tester i ulike former for medier uten kritiske vurderinger. Jeg skrev den gang at det ikke var mulig å få noe meningsfylt ut av sammenligning av tester i forskjellige medier. Selv tester i gelatin gir ulike resultater fra test til test. Jeg skrev at det eneste testmediet som vil være likt fra gang til gang er vann.

Nå har Moviken testet utrolig bra i vann, og ut fra de testene kan kulene sammenlignes og rangeres innbyrdes slik at vi kan rangere kulenes ytelse ut fra testene i vann. Når det så fremkommer nok rapporter om hvordan ulike kuler fungerer i vilt vil slike data være et "fastpunkt" på en sammenligningsskala. Får vi slike fastpunkter fra flere kuletyper vil vi ha en formening om hvor store ulikheter det er på vann og i vilt. Movikens tester er unike i den forstand at alle kulene er testet i et medie som ikke er forskjellig fra gang til gang og der en slipper å kalibrere hver blanding av mediet mot en standard. 

Det problemet vi ikke har løsning på er naturlige variasjoner. Resultatene av testene vil overveiende sannsynlig følge en normalfordelingskurve, men med et stort antall tester vil vi få et troverdig resultat. @asterixhar skrevet at hans jaktlag har felt et stort antall hjort med TTSX, de erfaringene kan sammenfattes for å belyse ulikheten mellom vann og vilt for denne kulen. Vi kan også anta at forskjellen mellom vann og vilt vil være tilsvarende for andre lignende kuler. Da har vi ett "fastpunkt", andre kan muligens bidra med slike "fastpunkter" for andre kuler.

Problemet som jeg har oplevet, og som der er masser af tilbagemeldinger om. Er at vand simmulerer tref i massivt væv. Og at kugler ofte agere som i vand, når de rammer massive områder.
Derimod er der en markant afvikelse på hydraulisk åbnende kugler, når de rammer tydt væv foran lunge eller mage. 
Selv om nordmænd generelt skyter veldigt bra. Så er det også ind imellem, at en kugle rammer lidt bag det ønskede områte.
Her er det så, at den tynde gelatine leverer resultater, som e meget lig tref i lungeområte.
Så ved at teste i begge yterpnkter. Ja så må det være meget enklere at treffe et begrundet valg. Og måske endda et valg, som virker godt over hele spektret, Både hvad trefområde og hastighed angår

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (7 minutter siden):

Jeg også, har sett utallige "tester" på youtube i gel, og andre steder, men de fleste er litt tilfeldige og det er vanskelig å trekke en konklusjon. Det jeg driver med er ikke vitenskap, selv om jeg fleiper med det. Det er mer som @Per-Sskriver, en diskusjon vi har hatt her på kammeret om hvordan vi kan teste kuler på en måte som kan være lik fra kule til kule. Når det gjelder skudd i vilt så er det vanskelig å få like resultater fra gang til gang. Uansett driver vi nå med "hvite flekker på kartet" dvs ting det finnes mange meninger om, men lite dokumentasjon.

Takk for engasjement, for tilsendte kuler, for forslag, driver vi på lenge nok, finner vi ut av ting.

GRUNDREGEL ;-) 
Der er intet som kan ødelegge en god diskusion. Som når der er noken som begynder at anvende fakta ;-) 


Men det du afprøver, er nok noket af det tetteste man kommer på vitenindsamling. Og nærmest fakta

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke noe er som en god gammeldags vannkannetest. @BAB hadde noen 162grs 30 kal Sako Blade tilovers

Avstand 20m

v0 600ms

Restvekt 162grs

Diameter 13.5/9.4 mm

75 cm

 

image.jpeg.497999d36f3d7529b2b2992c21ac8594.jpeg

Avstand 20m

v0 700ms

Restvekt 161grs

Diameter 15/11mm

75cm

 

image.jpeg.31ed436e24342f36a2414134abdf8986.jpeg

Avstand 20 m

v0 800ms

Restvekt 161grs

Diameter 16/13.5 mm

60 cm

 

image.jpeg.84ade19b3782a17213807f755319b83d.jpeg

Avstand 20 m

V0 930 ms

Restvekt 157 grs 

Diameter 8.5 mm. Kraven og pluggen lå sammen i samme kanne

60 cm

 

image.jpeg.5fa090cae49f22ba84dcddae91b04eb9.jpeg

Alle 30 kal 162grs Sako Blade

 

image.jpeg.ac10ef5d16cc24e8fe83c9584c7ecc97.jpeg

 

 

  • Like 17
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (På 14.4.2024 den 15.59):

Det er skrevet en bacheloroppgave om sammenligning av kuler gjenfunnet i vilt og kuler skutt i gelatin

Hva sier den oppgaven, er det da snakk om kuler skutt i blokker med gel ala FBI blokker eller er det sånne ting vi driver nå, hvor vi prøver å så godt vi kan å skape en "realistisk" tilnærming til virkeligheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt i nedre grenseland av hva kuler tåler.

@BABs 162grs 30 kal Sako Blade 600ms og 700ms

 

image.jpeg.c55502f98018f95da6a078d272fedaa1.jpeg

I 30 mm gel i dag.

Prøvde også ei kule som har ord på seg for å ekspandere hurtig. 200grs 30 kal Partition

image.jpeg.0535ea72ea2d5edaa119c83dff4fc187.jpeg

500ms 600ms og 700ms

30 kal 180 grs Norma Bondstrike i 500ms

image.jpeg.e03e827d2481d80834caa8619b7b7243.jpeg

Prøvde også ei revolverkule i 358 480ms

image.jpeg.27fa9408563dc59e62126dc9f89c6f9e.jpeg

Fant igjen pluggen til Lutz Møllerkula

 

image.jpeg.c83a24d8f454d74868c8d296eb5106b0.jpeg

Noe betenkelig, når man ser hva produsentene lover

 

 

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

I min ungdom skjøt jeg en del elg og villrein med 180 grs Nosler Partition i både 308 og 30-06. Med de erfaringene i bakhodet så synes jeg at ekspansjonen i gelatintesten ikke er i nærheten av den praktiske reaksjonen til disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (12 timer siden):

Med de erfaringene i bakhodet så synes jeg at ekspansjonen i gelatintesten ikke er i nærheten av den praktiske reaksjonen til disse kulene.

Er vel sånn vi er vant til å se partition. Disse er plukket ut av elg.

 

20240421_215616.jpg.faf8bfff3f941a50ccf42e4db2a54590.jpg

Mulig jeg overdriver litt, men mange produsenter lover ekspansjon i de hastighetene jeg bruker nå. Har faktisk sett helt ned i 1200 fps. Dette er selvfølgelig bare tull.

Min erfaring til nå er at ingen kuler ekspanderer pålitelig under 600ms faktisk untatt sonic kula den må testes litt grundigere.

Kan kanskje legge med 800ms.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Prøvde 140 grs utgaven av sonickula i dag i to forskjellige typer vannkanner. I så lav fart som 500ms.

 

image.jpeg.1aa83525d4cd9d2d2e652c85a3f90397.jpeg

I så lav fart er vingene ikke så krumme som i høyere fart. Det virker som om kula bruker litt lenger tid på å åpne.

image.jpeg.3e5fd785eaab5f971aa49d6a129a9396.jpeg

Dette er ut av spylevæske kanne nr 3, altså ca 30 cm. Pluggen lå i kanne fem.

 

image.jpeg.29ccc16543fcce0a2fad889ba15030a0.jpeg

I adblue kanner så er dette inni kanne tre, to av vingene lå igjen i kanne to, den tredje traff kanne veggen men gikk ikke inn. Her stoppet altså vingene ca 40 cm inn. Pluggen lå i neste kanne ca 75 cm.

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Har ingen bilder eller harde data å vise til, men en anekdote fra sist på 80- eller tidlig 90-tall da to karer i slekta brukte .308 Norma Nosler Partition til å slakte ned en flokk sauer som var blitt ville og umulig å få ned fra fjellet. De var vant med god effekt av denne ammunisjonen på elg, og regnet det som gode ekspanderende kuler etter datidens standard.

 

Det viste seg at partition kula ikke rakk å ekspandere nevneverdig i små saueskrotter, det ble små hull inn og ut. To skyttere tømte hver sin Mauser, ladet om, og skjøt videre på de samme dyrene

 Til slutt ble ulldottene liggende, samtlige hadde gode treff gjennom lungene men altså minimal ekspansjon. Noen av sauene var truffet av to eller flere skudd, før de la seg ned, lang fluktstrekning på de fleste. Skuddholdet var ikke langt da de begynte å skyte, godt under hundre meter, og dette var før folk begynte å kappe piper for å montere demper så hastigheten burde være god nok. Begge riflene hadde full lengde pipe, litt usikker på den ene men den andre var en Israelsk Mauser med standard pipe altså 60 cm. 

 

Etter denne hendelsen hadde jeg oppfattet Partition som en relativt tregt ekspanderende kuler ved normal hastighet, men i denne tråden ser jeg den omtalt som hurting ekspanderende. Har kulas konstruksjon endret seg i årenes løp?

Edited by Vargen
Korrektur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (39 minutter siden):

 

 

Etter denne hendelsen hadde jeg oppfattet Partition som en relativt tregt ekspanderende kuler ved normal hastighet, men i denne tråden ser jeg den omtalt som hurting ekspanderende. Har kulas konstruksjon endret seg i årenes løp?

Det kan hende du har helt rett. Har også brukt denne på elg og ekspansjonen har vært eksemplarisk, så jeg har bare gått ut i fra det som blir sagt om at denne er hurtigekspanderende. Det jeg vet er at denne kula ikke gir noen stor ekspandert diameter og av den grunn ofte gir gjennomskyting. Det er vel ikke noe som har så mange meninger og så lite dokumentasjon som kuler i vilt, kan hende vi har tatt helt feil om mye.

Skal prøve å belyse dette så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (26 minutter siden):

 Det jeg vet er at denne kula ikke gir noen stor ekspandert diameter og av den grunn ofte gir gjennomskyting.

Det er vel mer regel enn unntak at fremre blykjerne skiller lag fra resten av kula, og at bakre blykjerne sikrer dybdevirkning. Jeg har sett noen rådyr skutt med Partition i .30-kaliber, og da har fremre kjerne tilsynelatende skjent av gårde, i én eller flere deler.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (19 timer siden):

Har ingen bilder eller harde data å vise til, men en anekdote fra sist på 80- eller tidlig 90-tall da to karer i slekta brukte .308 Norma Nosler Partition til å slakte ned en flokk sauer som var blitt ville og umulig å få ned fra fjellet. De var vant med god effekt av denne ammunisjonen på elg, og regnet det som gode ekspanderende kuler etter datidens standard.

 

Det viste seg at partition kula ikke rakk å ekspandere nevneverdig i små saueskrotter, det ble små hull inn og ut. To skyttere tømte hver sin Mauser, ladet om, og skjøt videre på de samme dyrene

 Til slutt ble ulldottene liggende, samtlige hadde gode treff gjennom lungene men altså minimal ekspansjon. Noen av sauene var truffet av to eller flere skudd, før de la seg ned, lang fluktstrekning på de fleste. Skuddholdet var ikke langt da de begynte å skyte, godt under hundre meter, og dette var før folk begynte å kappe piper for å montere demper så hastigheten burde være god nok. Begge riflene hadde full lengde pipe, litt usikker på den ene men den andre var en Israelsk Mauser med standard pipe altså 60 cm. 

 

Etter denne hendelsen hadde jeg oppfattet Partition som en relativt tregt ekspanderende kuler ved normal hastighet, men i denne tråden ser jeg den omtalt som hurting ekspanderende. Har kulas konstruksjon endret seg i årenes løp?

Min egen erfaring med Partition  rundt 90 tallet, var ekstremt utfordrende.
Jeg skød 6 rådyr med dem.
Alle på under 50m avstand, og med et våpen med 65cm pipe og tendens til høj hastighed
1 blev aldrig funnet
2stk sprang, uten vesentlig reaktion. Sprang mere end 200meter, og ingen blod de første 100meter hul ind 7mm hul ud 7mm

1 hvor kuglen vinklede 2 gange inde i dyret, og sad i køllen på indgangssiden
1 hvor kuglen vinklede ca 90grader, og passerede ret ud ved det eksisterende hul
1 hvor kuglen vinklede lodret op og kunne høres flere sekunder.
-
Min vurdering af kuglerne var, at de mistede hele fronten allerede i pelsen på indgangssiden, og derefter agerede som fuldkappet.
-
Vedr din beretning om skyting af sau. der kunne forklaringen meget vel også være, at fronten delte sig, i uldpelsen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (17 timer siden):

Det er vel mer regel enn unntak at fremre blykjerne skiller lag fra resten av kula, og at bakre blykjerne sikrer dybdevirkning. Jeg har sett noen rådyr skutt med Partition i .30-kaliber, og da har fremre kjerne tilsynelatende skjent av gårde, i én eller flere deler.

Jeg har skutt noen partition i vannkanner før i normal hastighet, det som har skjedd er at jeg har funnet igjen blyet fra fremre kjerne som bittesmå fragmenter gjerne i første kanne, ble litt overasket nå når jeg fikk såpass dårlig ekspansjon i gel. Nå skal det sies at dette er de nyeste partition kulene med skilleveggen lengre frem enn de gamle.

 

Stihl Crazy skrev (17 timer siden):

Gameking ekspandere godt, rimeleg og.

Send meg noen så skal vi se.🙂

 

Toby skrev (15 timer siden):

Har du testet noen FOX classic hunter kuler?

@moviken

Side 5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...