Jump to content

Skyting i Trondheim


strebern

Recommended Posts

God kveld, godtfolk.

 

Har atter en gang flytta til Trh og føler at nå, nå skal jeg endelig komme inn og gjøre meg kjent med banestrukturen og skytetider og tilgang på baner. Jeg har meldt meg inn i skytterlaget, men kanskje det er andre foreninger jeg også kan være med på?

 

Hvor og når er det skyting, og hvem er det jeg bør snakke med for å få brukt baner litt program-løst? Er det noen tider hvor kronografering er lov/ikke lov? 

 

Målet mitt er å få skyte med 6.5-tikkaen på korte og lengre hold og etter hvert også få lukta på langhold/prs.  

 

Er ikke DFS-skytter, dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget er vel Nidaros. Da er det skyting, for medlemmer, de fleste lørdager med skyteleder. Se banekalender på hjemmesiden. Bruk av banen utenfor oppsatte tider fordrer skytelederkurs.

Ellers finnes Nidaros Jaktskytterklubb (NJFF). Terminfestede treninger og oppskyting fra slutten av april til september, 100 m elektronikk og elgbane. Se kalender på FB.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

@Sku, det var vel litt sure oppstøt. Vi er mange som er skyteledere i Nidaros som ikke er en del "Ledelsen". En kjapp titt på lista sier litt over 90 skyteledere.

 

Nidaros har hatt flere skytelederkurs og såvidt jeg vet har de nok til å gjennomføre det som trengs av skytetreninger. Siste info jeg finner om kurs var i 2020 og da var planen å arrangere nye kurs men antar koronaen har sørget for grus i maskineriet.

 

Nidaros Skytterlag er DFS, ikkemedlemmer kan skyte på lørdagstreningene for en pengesum (blir fort billigere å melde seg inn) og kronografering går vanligvis fint når det ikke er sinnsvakt mye mennesker der. Organiser med skyteleder.

 

Langhold er det vel så som så med, gonger på 430m og så er det noen skiveholdere/gonger oppe i skogen på rundt 500m(?). Skal du bruke disse bør du ha god skivekikkert, ellers blir det for mye venting på alle andre når du skal kjøre ut til 300metern og klatre 200m oppi skauen for å lappe skive :-) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skytebaneledelsen ved Nidaros skriver følgende om vervet som skytebaneleder:

 

Vervet som skyteleder

Det har vært en jevn pågang av personer som ønsker kurs, og ikke alle innehar all den nok kompetanse som vi etterspør for å kunne gjennomføre aktiviteten på en trygg og god måte.

Styret og komiteen har derfor bestemt alle skyteledere som et minimum skal ha gjennomgått DFS´ E-kurs «Sikkerhetskortet» og «Standplassleder ved skyteprøve for storviltjegere».

Det vil være en forutsetning for utlevering av nøkkelbrikke at disse kursene er gjennomført.

 

Nytt nøkkelsystem

Skytterlaget holder på å innført RFID (brikke) nøkkelsystem på banen, og dette inkluderer boksen som flagget ligger i. Det vil si at det bare er de som har utlevert nøkkelbrikke som har mulighet til å trene selvstendig på banen når dette settes i gang. Alle som er godkjente skytebaneledere, og som deltar i arbeidet med å drifte lørdagstreningene vil få tildelt en nøkkelbrikke mot et depositum på kr 200. De to sikkerhetskursene skal være gjennomført før en får utlevert nøkkelbrikke.

Nøkkelbrikken vil gi tilgang til flaggkassen, samt toalettene i kjelleren i hovedbygget.

Det er styret i skytterlaget som administrerer nøkkelbrikkene, og det er styret som vil sende ut en e-post med informasjon om tidspunkter for oppmøte for henting av brikke og opplæring i bruk av systemet. De første nøklene vil bli utlevert etter ferien, med mål om at systemet tas i bruk fra og med 1.10.

 

Kurs, nye skytebaneledere

Da det er en del endringer som skal settes i drift vil det ikke bli avholdt noe nytt kurs/tatt inn nye skytebaneledere før vi har fått alt på plass med dere som allerede er på listene. 

Vi ber dere om å formidle dette videre, og også at det vil komme informasjon på nettsidene til Nidaros når det er aktuelt å arrangere nytt kurs. 

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sku said:

Jeg er på epostlista nidaros@skytterlag.no.

De eneste skytelederkursene som er blitt annonsert der er ukes kurs på Dombås.

 

 

Det var vel planer om å arrangere kurs, men så kom covid og ødela. En ting er det nye nøkkelsystemet, men vi holder faktisk på å bygger ny 100 og 200 meters bane. Dette har krevd store ressurser både i planlegging og praktisk.

 

Som andre skytterlag så driftes vi på frivillighet, så det er begrenset hva vi får gjennomført i løpet av et kalenderår. Og det siste 1,5 året har jo vært preget av stort sett avlysninger av det aller meste, både skyting og mye annet.

 

På den annen side så har vi en god base med "utdannede" standplassledere allerede. Langt ifra alle er med å hjelper til. Det er her det nøkkelsystemet kommer inn. For å få en nøkkelbrikke, må man faktisk være med å bidra. Om alle gjør litt, så monner det mye. 

 

Hos oss, som hos andre lag og foreninger, er det en hard kjerne med ildsjeler, som bruker store deler av fritida si til å drifte baneanlegg, samt være med å arrangere stevner, jegerfelt og oppskyting/jegertrening etc.

 

At vi kan få flere til å bidra blir bare pluss i boka mi. Det er nok av de som bare krever og skal ha, men tvert de blir spurt om å bidra, forsvinner de som rotter fra et synkende skip.

 

Så vidt jeg vet, så er det ikke mange plasser i samfunnet en bare kan betale noen få hundrelapper og få full tilgang til hele herligheta, uten å måtte ofre noe selv eller bidra, og som et bynært og sentralt beliggende skyteanlegg, som er åpent hele året, er vi nødt til å ha en viss kontroll på bruken av anlegget. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/16/2021 at 8:27 PM, vavlo said:

Skytterlaget er vel Nidaros.

 

Som tilfeldig skytterstevne-deltaker har jeg observert at det "vel" er flere skytterlag rundt Trondheim. Byneset lever i beste velgående (en sinnsvak bratt og kronglete vei til skytebanen på Skogmyran!), det samme gjør Trondhjem på Skjetnemyra. Klæbu har derimot det vanlige problemet, "skytebanen kommer stadig nærmere bebyggelsen"! Flå skytterlag er også aktivt, og kan skilte med en relativt nyslått skytterkonge. På motsatt ende av byen har man Malvik, Hommelvik og Mostadmark.

 

On 7/16/2021 at 8:02 PM, strebern said:

Er ikke DFS-skytter, dessverre. 

 

Det er det jo absolutt mulighet til å få gjort noe med, dersom du har noe slags grovkalibervåpen (under kaliber .338) med kikkert, vi har jo flere tråder om "Kikkertklassen", som skyter grovfelt (og på 15-meter med kaliber .22LR). Til vinteren blir det forhåpentligvis vanlig feltsesong, og det er mange aktive feltskyttere i/rundt Stiftstaden. En av forumets aktive feltskyttere er @jkb, som skyter for Byneset.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, hewi said:

På den annen side så har vi en god base med "utdannede" standplassledere allerede.

 Så lenge dere har nok standplassledere + kan skyte selv alene på banen, så gidder dere ikke å arrangere standplassleder kurs for den gemene hop som faktisk betaler like mye i medlemsavgift som dere. Og jeg snakker ikke om de siste 2 årene, men siden 2017. Det har vært "skyteleder dag", men det var i utgangspunktet for de som allerede hadde tatt standplassleder kurset. Jeg kan forstå at det kreves noe for å arrangere standplassleder kurs, men det burde være mulig å skyte alene på banen på dagtid når ingen andre er der uten standplass leder kurs, slik som før årtusen skiftet, jeg skjøt mye for meg selv på Nidaros sin bane tidlig 90-tall. Jeg vet at det ble endra ikke pga sikkerheten men pga. det ble lagt igjen en del brukte skiver etc, men jeg og de fleste jeg har snakka med hadde med glede plukka søppel en søndag eller 2 i året mot at vi fikk skyte på banen. Å la menige medlemmer skyte alene funker utmerket på pistolbanen som ligger en km unna Nidaros sin rifle bane, der har jeg faktisk flere ganger observert en viss nestleder i Nidaros.

Edited by Sku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2021 at 2:21 AM, Sku said:

Så lenge dere har nok standplassledere + kan skyte selv alene på banen, så gidder dere ikke å arrangere standplassleder kurs for den gemene hop som faktisk betaler like mye i medlemsavgift som dere.

For en tullete påstand. Den får tale for seg selv..

 

On 10/3/2021 at 2:21 AM, Sku said:

men det burde være mulig å skyte alene på banen på dagtid når ingen andre er der uten standplass leder kurs, slik som før årtusen skiftet, jeg skjøt mye for meg selv på Nidaros sin bane tidlig 90-tall.

Ja, det ble etter hvert mye folk som "skjøt for seg selv". Både medlemmer og ikke så liten andel ikke-medlemmer også....Enkelte dager var det helt texas, med skyting på brannslukkingsapparater og mye annet kreativt "skivemateriell" som ble liggende å slenge bortover myra..

 

On 10/3/2021 at 2:21 AM, Sku said:

Jeg vet at det ble endra ikke pga sikkerheten men pga. det ble lagt igjen en del brukte skiver etc

Da er du 100% feilinformert! Kravet til standplasslederkurs kom som en følge av brudd på sikkerhetsinstruks, både mindre alvorlige brudd og en grov episode. 

 

On 10/3/2021 at 2:21 AM, Sku said:

Å la menige medlemmer skyte alene funker utmerket på pistolbanen som ligger en km unna Nidaros sin rifle bane

Hvordan er kursinga før en får kjøpe seg en pistol da? Når jeg begynte og drev med pistolskyting, så måtte jeg ta et omfattende sikkerhetskurs med påfølgende "eksamen", samt være aktiv på trening i 6 mnd. Ganske strengt altså, før jeg fikk lov å sulle rundt alene i feltløypa til TPK med en kortpang.....

 

For å kjøpe seg ei rifle, trengs kun Jegerprøvekurs, med eksamen i de forskjellige bekkasin-artene og man må vite forskjell på harehundrasene osv. Ikke får man håndtert våpen i særlig grad ila jegerprøvekurset heller, så du mener vi skal ha det fritt fram for bl.a denne kategorien, fordi pistolbanen har det sånn for sine medlemmer?

 

Nidaros Skytterlag er den som er ansvarlig for sikkerheta på banen, når alt kommer til alt. Da må vi faktisk ha en viss kontroll på hvem som skal få bruke banen "fritt fram". Nå sier jeg ikke at alle med ei rifle, ikke klarer å ta vare på sikkerheten, men det er veldig mange med lite våpenerfaring som kommer til hvert år, og det er sikkert mange som har våpenerfaring, men mangler opplæring på hvordan man ter seg på en skytebane osv.

 

Skjønner jo at de medlemmene som har drevet for seg selv og skutt der oppe i årevis, synes disse nye reglene er "urettferdige", men det vil helt sikkert komme flere kurs. 

 

Når jeg tenker meg om, så vet jeg ikke av mange skyteanlegg i regionen hvor det bare er å betale noen få hundrelapper i kontingent for så å bare ta seg til rette på baneanlegget utenom terminfestede skytinger. Ja mange anlegg er til og med vinterstengt! 

 

 

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så at sikkerheten er problemet, så kan dere jo kreve at man har vært på X antall lørdags treninger og/eller at man har sikkerhetskurs fra dynamisk eller vanlig pistolskyting(tror faktisk ikke det er nødvendig med eget sikkerhetskurs for rifle, det er prinsippene for sikker våpenhåndtering som teller), for at man kan skyte på egen hånd på Nidaros sin bane. Med nøkkelsystem for flagg så blir  vel ikke at uvedkommende skyter noe stort problem, tipper vaktmesteren(han bor der for de som ikke kjenner Nidaros sin bane) kommer rimelig kjapt hvis det skytes uten at flagget er oppe.

Mulig dere i ledelsen/de som har skytelederkurs ikke kjenner til det, men det er ganske mye murring blant vanlige menige medlemmer over at noen få privilegert får skyte alene mens det store flertallet ikke får det. I de 3.5 årene fra desember 2016 til korona i mars 2020 så er det ikke blitt annonsert ett eneste skytelederkurs på Nidaros sin bane(bare 4dagers kurs på Dombås) i klubbens epostliste nidaros@skytterlag.no. Det har vært "skytelederdag" for de som allerede har tatt kurset, og jeg vet at noen fikk ta kurset da, men det var ikke annonsert på forhånd at man kunne ta kurset da. 

Edited by Sku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Iflg. instruksen skal en person ta oppgaven som skyteleder når det er flere enn to som bruker banen. Derfor kan det oppstå behov for dette når som helst, når en er der å skyter. Derfor stilles det krav til gjennomgått skytelederkurs+ 2 e- kurs, for å kunne disponere banen uavhengig av tidspunkt. Nå er det vel ikke direkte uvanlig at et baneanlegg ikke er fritt disponibelt for alle som melder seg inn som medlem i et lag. Praksisen er sikkert forskjellig, men for et så bynært anlegg, med potensielt mange "hobbyskyttere" som ønsker å nytte anlegget, har en erfart at fri bruk kan gi uønskede tilstander.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg ta e-kursene og vente tålmodig på neste skytelederkurs.

Den vakre dagen jeg har bestått det så skal jeg feire og kjøpe meg en Anschutz 1712 og skifte til 223 løp på en gammel 222 1900, Vixen eller Win 70, og skyte masse :-)

1712 SILHOUETTE SPORTER  2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er dugnad til helga borte ved Jonsvatnet, så jeg får ta en tur bort da for å sjarmere meg inn. 

 

Det er lørdagsskytinga som er vegen å gå, sa han karen fra NSL jeg ringte. Jeg håper dette holder på også igjennom vinteren når DFSerne har gått i hi/15m-hula.

 

Det er forståelig at en vil begrense banebruk på "eget initiativ" når folk tidvis skyter litt normløst.

 

Men min erfaring er at det er skyting andre dager også, men at dette er dager det er _sjukt_ vanskelig å få kjennskap til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hyller Nidaros, av alle skytterlagene i regionen er det masse tilbud og mer åpent og inkluderende miljø skal du vel lete lenge etter.  Finner du banekalenderen så finner du jaggu mye skyting du kan være med på.  
 

Som det skrives over her så var det desverre  grove brudd på sikkerhetsbestemmelser som tvang gjennom endringene rundt skytebaneledelse/kursing.
 

Jeg har 0, zero, nada forståelse for sutringen her i denne tråden. 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

vet dere hvor ofte noen i skytterlaget leser mail?

 

kunne gjerne tekt meg å melde meg inn og komme på en trening. 

 

har prøvd å sende mail angående dfs skyting og en digital innmelding. Ikke fått svar på den første på 3 uker. Det er kanskje bare å smøre seg med tålmodighet?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sku said:

ja, for du har vel skytelederkurs sjøl.

Det har jeg, men jeg byttet skytterlag etterhvert. 
 

Alt alle skal kunne skyte akkurat som de selv vil til alle tider er noe som vanskelig lar seg gjøre og det er nå masse oppsatte skytinger og dugnader. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lurer på en ting angende Nidaros banen. 

#feltrykte,

Hørte fra en standplass leder at det var snakk om i styret å fjerne alle stål målene i løpet av 2022.

Noen som vet noe mer av hva som blir sagt i indresirkelen i klubben?

 

Hvis sant, hva slags ideer er det som har blitt diskutert for mulig å bli satt opp for å skyte på 400-600m?

Evt. hvordan blir tilgjengeligheten av dette for de som er på lørdagskyting/standplassledere?

 

Antar det blir en bedre løsning enn at man må gå å sette opp pappskiver og rive de ned igjen når man er ferdig.

 

@hewi ?

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

jkb skrev (3 timer siden):

Vet DFS har vedtatt det, men man har jo god tid på å finne løsninger før end date. Men vil da høre om det er noen som er nært indresirkelen i klubben som vet noe. Håper de ikke kvitter seg med de før en løsning er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Det ekleste er nok sikkert å kontakte styret å høre om dette er noe de har tatt stilling til. Det er jo langt fra sikkert stålmål forbudet har noe praktisk betydning for aktiviteten skytterlaget bedriver i forhold  til DFS skytingen. 

Hos skytterlaget jeg er medlem i betyr stålmål forbudet ingenting for skytterlaget sin aktivitet, så vist noen hos oss vil ha et alternativ til stålmål må det komme med et forslag til løsning fra de som ønsker et alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med flerbruksbaner hvor DFS er hovedaktiviteten, men hvor det også skytes eksempelvis PRS eller Metallsilhuett?

 

Det er vel de lokale skytterlagene som eier selve banen og ikke DFS sentralt? Et forbud i DFS mot skyting på stål gjelder dermed kanskje bare skyting i DFS regi, mens aktiviteter i andre forbund?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norges Skytterstyre vedtok i sitt møte denne uka at det skal innføres et forbud mot metallmål på skytebaner som driftes av skytterlaget i DFS. 

 

Det ser jo ut som det er begrenset til skytebaner som driftes av skytterlaget, det trenger vel nødvendigvis ikke være eier/skytterlaget som drifter den. Skytterlaget kan jo ha flyttet eller eksisterer kun på papiret og skytebanen er utleid til annet forbund som drifter og vedlikeholder anlegget. 

 

Men der hvor skytterlaget drifter skytebanen og leier den ut til andre forbund en dag og to i uka så blir det vel DFS sitt forbud som gjelder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wintel said:

Hvordan blir det med flerbruksbaner hvor DFS er hovedaktiviteten, men hvor det også skytes eksempelvis PRS eller Metallsilhuett?

 

Det er vel de lokale skytterlagene som eier selve banen og ikke DFS sentralt? Et forbud i DFS mot skyting på stål gjelder dermed kanskje bare skyting i DFS regi, mens aktiviteter i andre forbund?

Det er et godt spørsmål, og jeg tipper @nhd gav svaret. 

 

Jeg ser to perspektiv på dette; for det første lokalt, der baneeier må stå til ansvar for forurensing fra egen bane. Er baneeier en klubb tilsluttet NSF kan de selvfølgelig gjøre som de vil. 

 

Det andre er at DFS med dette vedtaket i stor grad parkerer debatten om å forby blykuler for sportsskyting.

 

Man kan si at gjort er gjort og spist er spist, heretter samler vi hele kuler i godkjent kulefang. Blyet blir ikke lengre pulverisert og spredt, et forbud vil uansett ikke endre på det som er skutt siden 1861. Det tror jeg er en god løsning, spesielt nå som rimelige og lette elektroniske skiver for felt/PRS/MS er på vei inn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (27 minutter siden):

Jeg ser to perspektiv på dette; for det første lokalt, der baneeier må stå til ansvar for forurensing fra egen bane. 

Det er dette som er problemet. Og man har sett de enorme kostnadene der opprydding har blitt krevd.

 

boble skrev (27 minutter siden):

Det andre er at DFS med dette vedtaket i stor grad parkerer debatten om å forby blykuler for sportsskyting.

Slik jeg forstår det, så er det ihvertfall hensikten. Og det kan virke.

 

boble skrev (27 minutter siden):

Man kan si at gjort er gjort og spist er spist, heretter samler vi hele kuler i godkjent kulefang. Blyet blir ikke lengre pulverisert og spredt, et forbud vil uansett ikke endre på det som er skutt siden 1861. Det tror jeg er en god løsning, spesielt nå som rimelige og lette elektroniske skiver for felt/PRS/MS er på vei inn. 

Enig.

 

Samtidig kommer blyfrie kuler for fullt, og skulle bly bli forbudt utenfor oppsamlingsvollene, vil man kunne fortsette andre steder med blyfritt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (10 timer siden):

Er baneeier en klubb tilsluttet NSF kan de selvfølgelig gjøre som de vil. 

NSF tar dette minst like alvorlig som DFS. Men NSF har en fordel ved at storparten av skytingen er med finkaliber som er enkelt å fange og fjerne.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (9 timer siden):

Om det bare var bly som var problemet kunne man løst det ved å forby blyholdige kuler mot stål/ feltmål. Burde være minst like enkelt som å forby blypatroner på leirduebanen. 

"Problemet" er at det kommer krav til sportsskyting om at minst 90% av blyet skal samles opp og fjernes årlig.

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (22 timer siden):

Det ekleste er nok sikkert å kontakte styret å høre om dette er noe de har tatt stilling til. Det er jo langt fra sikkert stålmål forbudet har noe praktisk betydning for aktiviteten skytterlaget bedriver i forhold  til DFS skytingen. 

Hos skytterlaget jeg er medlem i betyr stålmål forbudet ingenting for skytterlaget sin aktivitet, så vist noen hos oss vil ha et alternativ til stålmål må det komme med et forslag til løsning fra de som ønsker et alternativ. 

De er ikke så flink på å svare på mail de i styret, mulig de leser den. Men er ikke ofte man får svar.

Link to comment
Share on other sites

På stålmål, så er det å ha et bildekk hvor stålmålet er inni en ganske effektiv måte å fange splintene på. Hvor mange prosent som blir fanget vet jeg ikke. Men den er jo nesten gratis løsning for banene å etablere, krever bare litt dugnad og snakke med en dekkforhandler om å ta dekk som de skal kaste.

 

Men det å sette opp sandfang på bekker som renner ut av skytebanen er nok mer kostbart, men det vil nå være effektiv måte det også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan trøste deg, @M67, med at vi har maaaaasse elektrisitet her oppe i "gamle" Nord-Trøndelag. Utbygging av de store kraftverkene i øvre Namdalen var en oppgave for "fylket" (lenge før det ble delt opp i "fylkesmann" og "fylkeskommune"), og resulterte i Nord-Trøndelag E-verk, som sikret alle innbyggerne i fylket, også de i Sør-Gjæslingan og Hortavær, rimelig elektrisk strøm.

 

Da Høyreside-regjeringa starta med fylkesmassakeren sin, fant de en listig måte til å få slått sammen trødelagsfylkene: De slaktet NTE, og fordelte de verdifulle kraftaksene til kommunene, etter folketall. Demed fikk de folkerike kommunene langs Trondheimsfjorden (Steinkjer-Verdal-Levanger-Stjørdal), som ikke hadde fått ødelagt natur ved kraftutbyggingen, størsteparten av kraftverdiene.

 

Men det måtte mer sukker på, for å få dette gjennom. Blant annet å nekte folkeavstemming (vi var over 10.000 som krevde det, skriftlig), og å dele opp administrasjonen i "politisk" på Steinkjer, og "administrativt" i Trondheim. Som andre sammenslutninger, ble resultatet MER byråkrati.

 

Trondhjems skytterlag må nok betale "markedspris" for strømmen, som alle andre. Strømtilkoblinga er forhåpentligvis god nok, og ikke årsaken til de dataproblemene de hadde under et stevne i sommer.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

Jo, jeg har lest om noen som har det. Men jeg har aldri hørt om noen baner på 100 og 200 meter som er opplyst.

Angående lys, i det lokale skytterlaget hvor jeg er medlem vil prøve med lys på 100 meteren nå. 

Vi har kjøpt ei stor LED lampe som er tilpasset fra leverandør i forhold til lysvinkler og styrke, denne skal monteres på en høy stolpe ved siden av standplass  og den skal belyse skiver og sikkerhetssoner. Husker ikke helt nøyaktig men tror den er på ca 140.000 lumen. 

Det skal bli veldig spennende å teste dette, virker dette som forventet å vi kan holde åpen skytebane hele året så blir det kanskje også forsøkt noe lignede på 200 meteren da med 2 lamper, vist folk vil skyte hele året da, det er vi litt usikre på så det gjenstår å se. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...