Jump to content

Skyting i Trondheim


strebern

Recommended Posts

Interessant. Vi sysler med det samme på vår 100m/ elgbane. Vi har fra før opplyste leirduebaner. 

Skal iaf få en lyskonsulent til å beregne noe for oss. Finne nødvendige luxverdier for at synlighet i sikkerhetssone skal være ivaretatt og mastehøyder, antall punkter og armaturtyper for oppfylle dette.

Kanskje grunnlag for en egen tråd etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/1/2022 at 11:19 AM, Strikkejeger said:

Lurer på en ting angende Nidaros banen. 

#feltrykte,

Hørte fra en standplass leder at det var snakk om i styret å fjerne alle stål målene i løpet av 2022.

Noen som vet noe mer av hva som blir sagt i indresirkelen i klubben?

 

Hvis sant, hva slags ideer er det som har blitt diskutert for mulig å bli satt opp for å skyte på 400-600m?

Evt. hvordan blir tilgjengeligheten av dette for de som er på lørdagskyting/standplassledere?

 

Antar det blir en bedre løsning enn at man må gå å sette opp pappskiver og rive de ned igjen når man er ferdig.

 

@hewi ?

 

Nå skal ikke jeg kommentere rykter, men som det er svart tidligere i tråden: dette er bestemt fra DFS sentralt. Det er vel blitt nevnt at elektroniske skiver evt skal kjøpes inn, for interne feltstevner/trening felt, men om, og evt når dette skjer, vites ikke. Kan aldri tenke meg at de evtuelle elektroniske skivene, blir allment tilgjengelig.

 

For lørdagstreninger blir det vel kun papp som gjelder når stål blir fjernet. Misforstå meg rett, jeg synes selv det er morro å skyte på stål, men tror det er mange som har godt av å gå over på papp....å bare å ligge og "fylle" på ei 40x40 eller 45x45 stålplate lærer man ikke like mye av, som når man kan gå fram og se serien sin på ei pappskive (min mening) En DFS bane er uansett nødt til å forholde seg til regler som blir pålagt fra sentralt hold, sånn er det.

 

Forøvrig så blir det arrangert flere internfelt utover ettervinteren nå. Medlemmer som er Kikkertklasse-skyttere er hjertelig velkommen og oppfordres til å melde seg på! Vi trenger økt aktivitet i kikkertklassen! Her skytes det grovfelt på hold ut til 400-ish meter. Hvert lag går fram og får anvisning/ser og klistrer skivene sine selv. Lave skuldre og trivsel! Ikke minst lærerik og fin trening :) Komkom!

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, hewi said:

 

 

Forøvrig så blir det arrangert flere internfelt utover ettervinteren nå. Medlemmer som er Kikkertklasse-skyttere er hjertelig velkommen og oppfordres til å melde seg på! Vi trenger økt aktivitet i kikkertklassen! Her skytes det grovfelt på hold ut til 400-ish meter. Hvert lag går fram og får anvisning/ser og klistrer skivene sine selv. Lave skuldre og trivsel! Ikke minst lærerik og fin trening :) Komkom!

 

 

 

 

 

 

 

Kanskje vi potensielle kikkertklasseskyttere kan få lov til å trene på elektronikk også da? 

 

Hitil har jeg nemlig konsekvent følt meg som b-medlem der oppe, man vil gjerne ha penger og dugnadsinnsats, men så lenge jeg ikke skyter baneprogram med STR kan jeg bare glemme å få tilgang til skivetrekk eller elektronikk, selv om jeg har vært medem i snart 15 år og konkuranseskytter i ørten andre disipliner i 30. 

 

/D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dk skrev (33 minutter siden):

 

Kanskje vi potensielle kikkertklasseskyttere kan få lov til å trene på elektronikk også da? 

For meg ser det ut som et helt merkelig spørsmål? Her skyter alle på alt. At slitasjen fra "de som skal skyte inn Remchesteren sin" er mange ganger høyere enn de som skyter konkurranser er noe man bare må ta med hvis man skal ha medlemmer.

dk skrev (33 minutter siden):

Hitil har jeg nemlig konsekvent følt meg som b-medlem der oppe, man vil gjerne ha penger og dugnadsinnsats, men så lenge jeg ikke skyter baneprogram med STR kan jeg bare glemme å få tilgang til skivetrekk eller elektronikk, selv om jeg har vært medem i snart 15 år og konkuranseskytter i ørten andre disipliner i 30. 

Høres ut som det er grunnlag for en prat med styret, oppmøte på årsmøtet, eller noe i den størrelsesorden.

 

I de fleste skytterlag er det behov for å skille på skyttere, f.eks. de som kan ta vare på seg selv og som man kan stole på ikke skyter seg selv og utstyret på banen. Man kan bare ikke la "hvem som helst" bruke banen uten tilsyn. Dette er spesielt vanskelig i store skytterlag, der ikke alle kjenner alle, store byer med masse innflyttere, osv. Skillet har en tendens til å bli gående mellom 200STR og ikke-200STR, siden det er et enkelt, "clear cut". Noen steder blir det "konkurranseskytter/ ikke konkurranseskytter". 

Som representant for begge sider seg jeg problemstillingen, og syns at skytterlagsstyrer landet over gjør alt for lite for å hanskes med denne problemstillingen. 

Et av problemene er at "fornuftige folk" i gruppen "skyter med noe annet en 200STR maskeres av en langt større mengder folk som ikke vet helt hva de holder på med, enn det er egentlige skyttere i gruppa - og de identifiseres sammen, med merkelappen "jegerskytter" eller noe sånt, skjæres over en kam, og er en skummel gjeng...

 

Skal man nå gjennom denne tåka, så må man markere seg, så styret/ oppmenn eller hvem som nå bestemmer, kan se at det er også i den gruppa er folk som kan passe seg selv, og "ha nøkler" eller hva som nå skal til. Uten å lage et organisert "opprør" er gode måter å møte på dugnad, møter, og treninger. Og ikke minst snakke med folk. Å ringe til formannen er nok langt mer effektivt enn å sende en mail til en skytterlagsadresse som IT-fyr har definert og som ingen lenger husker passordet til... Men langt bedre er det jo å snakke med ham på banen.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som oftest er vel den enkleste inngangsbilletten for å bli ansett som aktiv skytter uansett klasse, å faktisk delta på det som blir arrangert av stevner både interne og åpne. 

Her i laget skiller vi ikke skytterne etter hvilken klasse de skyter i men etter hvor aktive de faktisk er og det blir målt etter deltakelse i stevner. Og for å få fri tilgang til anlegget må en være aktiv skytter.

Vi har mange som skyter i kikkertklassen som har egen nøkkel og ordner seg selv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Som oftest er vel den enkleste inngangsbilletten for å bli ansett som aktiv skytter uansett klasse, å faktisk delta på det som blir arrangert av stevner både interne og åpne. 

Her i laget skiller vi ikke skytterne etter hvilken klasse de skyter i men etter hvor aktive de faktisk er og det blir målt etter deltakelse i stevner. Og for å få fri tilgang til anlegget må en være aktiv skytter.

Vi har mange som skyter i kikkertklassen som har egen nøkkel og ordner seg selv.

Dette er vel og bra, og en måte å gjøre det på. Men et problem er at bestyr(t)elsen i mange lag rett og slett ikke anerkjenner f.eks. kikkertklassen. Det er noe moderne styggedom som ikke har noe i DFS å gjøre, rett og slett... Og da sliter man mer enn nødvendig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis ikke slik her. Noen av de mest aktive i laget både på ungdomssiden "utvalgsmedlemmer" og på dugnadssiden skyter i kikkertklassen. Disse gjør en flott innsats for laget og jeg har da aldri hørt noe om at det ikke er greit at de skyter i kikkertklassen. Tror vel ikke det er hvilken klasse en skyter i som avgjør. Det er nokk andre ting som teller.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Heldigvis ikke slik her. Noen av de mest aktive i laget både på ungdomssiden "utvalgsmedlemmer" og på dugnadssiden skyter i kikkertklassen. Disse gjør en flott innsats for laget og jeg har da aldri hørt noe om at det ikke er greit at de skyter i kikkertklassen. Tror vel ikke det er hvilken klasse en skyter i som avgjør.

Det er ikke sånn her heller, men jeg har vært steder hvor det er - det er det ingen tvil om. Vi så det jo også nokså tydelig i debatten på DFS sin "Diskusjonsside" på Facebook, for en tid siden, der et uheldig formulert åpningsinnlegg ble til en ordkrig der det gikk tydelig fram at kikkertklassen er uønsket av enkelte. Dette er ikke voldsomt utbredt, men det henger i en del, spesielt av den "gamle skolen" som heller ikke er redde for å si ifra, og som gjør mye utav seg (uten at de gjør mye, de jeg vet om..)

Løsningen er uansett å skyte, og være gode ambassadører.

 

 

bardp skrev (3 minutter siden):

Det er nokk andre ting som teller.

Ikke nødvendigvis. Men klart det, og er du ny på et sted så går det jo fort 30 år før du ikke er "han nye" lenger også...

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kikkertklassen er etter mitt syn genial. Et eksempel er at svært mange av ungdommene som kommer å ønsker og begynne med skyting har foreldre som er gjetere av ett eller annet slag. Da er det viktig og oppmuntre disse til å ta med børsa og delta i kikkertklassen. Og vips så har en ytterligere en aktiv skytter. Og det er helt klart ungdom som starter med skyting og som også har en forelder som skytter vil som oftest bli langt mer aktiv en de som ikke har det. Vin vin.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, dk said:

Kanskje vi potensielle kikkertklasseskyttere kan få lov til å trene på elektronikk også da? 

 

Om det en gang i framtiden muligens blir aktuelt med elektroniske feltskiver, så kan Kikkertklassen helt sikkert komme på terminfestet "trening felt" dager ja. Ser ingen grunn til det motsatte? Er bare å komme både på "trening felt" og "internfelt" nå også, så helt sikkert likedan i en evt, elektronisk fremtid.

 

6 hours ago, dk said:

så lenge jeg ikke skyter baneprogram med STR

 

Er flere interne stevner med baneprogram du kan komme og skyte i kikkertklassen også, man må ikke ha STR...

 

6 hours ago, dk said:

man vil gjerne ha penger og dugnadsinnsats

 

Om du er hjemmelader og kjøper kuler/krutt og tennhetter gjennom skytterlaget, så tjener du inn medlemskontigenten rimelig kjapt. Spesielt om man er en like aktiv skytter, som jeg får inntrykk av at du er.

 

Er du jegerskytter får du rabatt/pakkeløsning på trening/oppskyting og kan skyte hver mandag og onsdag fra juni til slutten av september. 

Medlemskontigenten er vel egentlig bare en symbolsk sum i det totale regnestykket som skytter. Nidaros er en bane med mye terminfesta aktivitet gjennom hele året. Jeg synes det er verdt kontigenten.

 

Vil man ha "fri skyting" så har vi Lørdagstreninger for alle som ikke nødvendigvis er DFS-skyttere.

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (6 minutter siden):

Er flere interne stevner med baneprogram du kan komme og skyte i kikkertklassen også, man må ikke ha STR...

I prinsippet er det ikke et eneste DFS-stevne under landsdelsmesterskap, der ikke kikkertklassen kan skyte. Det er kikkertklasse i baneskyting, feltskyting, og på 15m/inne. Der det mangler er de store mesterskapene, og stang/felthurtig.

Skytterlag som utestenger kikkertklassen fra trening har misforstått temmelig grundig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

I prinsippet er det ikke et eneste DFS-stevne under landsdelsmesterskap, der ikke kikkertklassen kan skyte. Det er kikkertklasse i baneskyting, feltskyting, og på 15m/inne. Der det mangler er de store mesterskapene, og stang/felthurtig.

Skytterlag som utestenger kikkertklassen fra trening har misforstått temmelig grundig.

Just Presis. Jeg sa interne stevner da det var det jeg visste om. er ikke så inne på DFS programmene. Jeg har selv deltatt bådde på 100 mtr og 300mtr baneprogram med kikkertbørsa nå sist sommer. Kanskje ikke den mest spennende skytinga for en i kikkertklassen men for å få litt allsidig trening er det genialt. Jeg syntes det var morro i hvert fall.

 

Hvilket klasseprogram er det kikkertklassen skal følge i baneskyting forresten @M67.? Jeg husker ikke helt....Bare at jeg fikk skyte alle serier liggende..

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke den mest spennende skytinga for en i kikkertklassen men for å få litt allsidig trening er det genialt. Jeg syntes det var morro i hvert fall.

Det er jo spennende å se om en klarer 250p

 

hewi skrev (1 minutt siden):

Hvilket klasseprogram er det kikkertklassen skal følge i baneskyting forresten @M67.? Jeg husker ikke helt....Bare at jeg fikk skyte alle serier liggende..

Kl. 1. 25 skudd liggende. Frivillig, ikke tellende finale (som kl. 1)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Det er jo spennende å se om en klarer 250p

Om man klarer å roe ned stressnivået så😆 Det kjentes at det var leeenge siden jeg skjøt baneprogram for å si det sånn. Tror man har dårligere tid enn man har på å få ut skudda. Men som sagt; jeg tar det mest som allsidig trening.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Kl. 1. 25 skudd liggende.

 

Og i feltskyting er det vanlig grovfelt, men med bare liggende (de av oss "gamlingene", som vil konkurrere med kl. 2-5 og V55, blir vanligvis ikke nektet å skyte kne på kneholdene).

 

Før var det en avstandsbegrensning i daværende "Jaktklassen", nå er visst det opphevet (kanskje fordi opptil flere med kikkert har skutt bedre enn diopter-skytterne på "langholda"!)

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, hewi said:

 

Om det en gang i framtiden muligens blir aktuelt med elektroniske feltskiver, så kan Kikkertklassen helt sikkert komme på terminfestet "trening felt" dager ja. Ser ingen grunn til det motsatte? Er bare å komme både på "trening felt" og "internfelt" nå også, så helt sikkert likedan i en evt, elektronisk fremtid.

 

 

Jeg tenkte nå først og fremst mulighet til å trene på 100 og 200 meter på elektronikk, ettersom det jeg savner for å føle jeg har noe på ett stevne å gjøre er å få litt mengdetrening. Det har jeg ikke hatt tilgang til etter at jeg flyttet fra Østlandet, og det begynner å bli lenge siden. Å skyte inn og trene litt felthold på papp klarer jeg fint. 

 

57 minutes ago, hewi said:

Er flere interne stevner med baneprogram du kan komme og skyte i kikkertklassen også, man må ikke ha STR...

 

 

Om du er hjemmelader og kjøper kuler/krutt og tennhetter gjennom skytterlaget, så tjener du inn medlemskontigenten rimelig kjapt. Spesielt om man er en like aktiv skytter, som jeg får inntrykk av at du er.

Er ikke så veldig aktiv lengre, men hadde jo vært morro å skyte litt mer igjen nå som ungene er gamle nok til å være med. Uten at jeg kan se det har så mye med forskjellen på STR og 202 med kikkert å gjøre.

 

57 minutes ago, hewi said:

Er du jegerskytter får du rabatt/pakkeløsning på trening/oppskyting og kan skyte hver mandag og onsdag fra juni til slutten av september. 

Medlemskontigenten er vel egentlig bare en symbolsk sum i det totale regnestykket som skytter. Nidaros er en bane med mye terminfesta aktivitet gjennom hele året. Jeg synes det er verdt kontigenten.

Jegerskytingen er en dårlig vists å kalle treningsmulighet. Jeg prøvde å skyte en serie stående der en gang, og fikk huden full av kjeft. Det er dessuten somregel så mye folk i kø at det blir bare stress. Det er lagt opp for alle som trenger 30 treningsskudd enklest mulig, og det fungerer det fint til, men det er rimelig langt unna det jeg vil kalle treningsmulighet. 

 

 

57 minutes ago, hewi said:

Vil man ha "fri skyting" så har vi Lørdagstreninger for alle som ikke nødvendigvis er DFS-skyttere.

 

 

 

Men der får man ikke bruke elektronikken. Jeg har hatt stor glede av stålplatene, men når de forsvinner er man tilbake på papp og spaserturer. Det er trivelig nok det, bevares, og en hvis treningseffekt er det, men veldig effektiv skytetrening er det ikke.  Jeg er standplassleder på Lørdagene også inimellom, og har absolutt glede av å ha tilgang til banen, det jeg etterlyser er å ha samme rettigheter som STR-skytterne. 

 

Jeg ser jo at det er rimelig mange i laget som dukker opp når de har lyst, og har egne nøkler til skivetrekket (og/eller elektronikken), men det er forbeholdt skinndress og diopter virker det som. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, M67 said:

"ikke den mest spennende skytinga", samtidig som du må "roe ned stressnivået" -  nå må du bestemme deg

😆 ser selvmotsigelsen,,,men mange mener kikkert og rundskive er kjedelig, dog får pumpa kjørt seg likevel når det blir "alvor". Har prøvd å fått med folk i mange år på Grovfelt , og nå sist år på baneprogram, men møter de opp?? Neiiida,,,sutrer bare over at skytterlaget har så lite å tilby.. Håper folk kjenner sin besøkelsestid framover og melder seg på i Kikkertklassen. Jo flere vi er, dess bedre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dk skrev (30 minutter siden):

Jegerskytingen er en dårlig vits å kalle treningsmulighet. Jeg prøvde å skyte en serie stående der en gang, og fikk huden full av kjeft. Det er dessuten som regel så mye folk i kø at det blir bare stress. Det er lagt opp for alle som trenger 30 treningsskudd enklest mulig, og det fungerer det fint til, men det er rimelig langt unna det jeg vil kalle treningsmulighet. 

Jeg oppfatter at en har snakker om to ulike "grupper". Det ene er jegerne. Hos oss har de en dag i uka forbeholdt dem. Det går utmerket med treningsskudd og prøven. Så har du en mindre gruppe med jegere som også er skyttere. De som vil trene mer og som deg kanskje også stående. De er meget velkommen på de treningskveldene der skytterne trener enten det er med kikkert, med diopter eller med rødpunkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, nhd said:

Jeg oppfatter at en har snakker om to ulike "grupper". Det ene er jegerne. Hos oss har de en dag i uka forbeholdt dem. Det går utmerket med treningsskudd og prøven. Så har du en mindre gruppe med jegere som også er skyttere. De som vil trene mer og som deg kanskje også stående. De er meget velkommen på de treningskveldene der skytterne trener enten det er med kikkert, med diopter eller med rødpunkt.

Det er en veldig god oppsummering. 

Link to comment
Share on other sites

I skytterlaget jeg er medlem har vi ingen aktive diopter skyttere, her er skyter vi med det vi vil. Diopter skytterne er borte for flere år siden så vi har langt om tanken litt, nå setter vi kikkerter på junior riflene å prøver å få de unge med oss. Diopter var ikke kjekt for det yngste heller. 

Nye våpen.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, dk said:

Det har jeg ikke hatt tilgang til etter at jeg flyttet fra Østlandet, og det begynner å bli lenge siden.

"Har noe på et stevne å gjøre"??? Om man ikke har 2000 skudd mengdetrening er ikke noen unnskyldning for ikke å komme på stevne vel? Jeg bruker alt som er terminfesta som trening. Spørs jo da om det er Norgeseliten man sikter seg inn på, eller kun for egen del..

 

11 minutes ago, dk said:

Er ikke så veldig aktiv lengre, men hadde jo vært morro å skyte litt mer igjen nå som ungene er gamle nok til å være med. Uten at jeg kan se det har så mye med forskjellen på STR og 202 med kikkert å gjøre.

Jeg nevnte STR pga du brukte argumentet med at det meste av terminfesta/trening osv var "forbeholdt de med STR" lengre opp i tråden..

 

12 minutes ago, dk said:

Jegerskytingen er en dårlig vists å kalle treningsmulighet.

I mitt hode er all trening god trening, når man attpåtil har mulighet 2 ganger i ukedagene + lørdager, så har jeg vanskelig for å se hvilken trening du er ute etter..

 

14 minutes ago, dk said:

Jeg prøvde å skyte en serie stående der en gang, og fikk huden full av kjeft.

Da prøvde du i så fall å skyte stående på elektronikk. Det tillater vi ikke pga en del uheldige episoder med rasert elektronikk. Ikke det at vi tar for gitt at alle som vil skyte stående er elendige skyttere, men vi har det som fast regel på oppskytinga. de som vil prøve stående henviser vi til skivetrekket og pappreinen. Der er det lov å skyte stående så mye man hæler. Det at du har fått huden full av kjeft derimot, er ikke greit. Alt kan kommuniseres på en allright måte, uten å bruke kjeft. De som ikke etterfølger det vi sier derimot, kan fort føle seg "kjefta på", men det må de tåle.

 

19 minutes ago, dk said:

Det er dessuten somregel så mye folk i kø at det blir bare stress

Vi starter med en kveld i uka fra tidlig i mai. 2 kvelder i uka fra juni og fram til fellesferien. Har til gode å ha kø på oppskytinga i dette tidsrommet, gitt...Etter ferien, fra august til september derimot, når alle plutselig får det travelt pga at de ikke har prioritert oppskyting tidligere på sesongen, da kan det være som du sier, men da oftest en time eller 2 etter at vi åpner, for alle jo hjem og hvile middag før de karrer seg på banen og kommer samtidig for å skyte mellom  kl18 og 19.00...

 

25 minutes ago, dk said:

Jeg har hatt stor glede av stålplatene

Samme her. Kjipt dette, men som sagt dette er det ikke Nidaros Skytterlag som har bestemt, men DFS.

 

26 minutes ago, dk said:

er man tilbake på papp og spaserturer. Det er trivelig nok det, bevares, og en hvis treningseffekt er det, men veldig effektiv skytetrening er det ikke.

Uenig mtp treningseffekten. Bedre å skyte 30 skudd på papp, i rolig tempo, delt opp i serier,med fullt fokus på pust/avtrekk, enn å dundre 50 skudd på stål ila 30-40 minutter...Når man først snakker om mengdetrening i hvert fall. Kvalitet knuser kvantitet, hver gang.

 

Her er vi vel mer inne på at du vil gjøre deg fortest mulig ferdig enn at du faktisk vil trene, etter som du snakker om "effektiv. skytetrening" ?

 

34 minutes ago, dk said:

Jeg ser jo at det er rimelig mange i laget som dukker opp når de har lyst, og har egne nøkler til skivetrekket (og/eller elektronikken), men det er forbeholdt skinndress og diopter virker det som. 

 

Så langt unna sannheten det går an å komme. De du sikter til er folk som legger ned hundrevis av dugnadstimer hver seg, i å arrangere jegerfelt/oppskyting/felt og banestevner hvert år, samt folk i styre/stell og div hus og banekomiteer osv.

 

Du nevner at du har vært standplassleder på lørdager. Da er du jo faktisk en av de "innvidde" selv!  Da skal du jo ha mulighet til å trene  på egen hånd også..

Helt ærlig; Er det virkelig tilgang til elektronikk- og skivetrekk som velter lasset for deg ang hvor mye du kan trene? Dette blir bare for dumt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dk skrev (4 timer siden):

 

Jeg tenkte nå først og fremst mulighet til å trene på 100 og 200 meter på elektronikk, ettersom det jeg savner for å føle jeg har noe på ett stevne å gjøre er å få litt mengdetrening.

Hvorfor trener du ikke på treningene i baneskyting, hvis jegertreningene ikke passer deg? Jeg går ut ifra dere har treninger på elektronikk på 200m?

Opplegget til Nidaros høres omtrent som det vi har her i Kristiansand. Treninger for "skyttere", som er på 200m, der en stort sett har fri egentrening (nei, ikke alle har nøkkel) og trening for jegere, guidet kaos i sakte film. De som skyter går dit det passer dem best egentlig. Det eneste som er fredet er ungdomstreningene, du skal ha gode argumenter for å få skyte med jaktrifle sammen med rekruttene på 100m. Men det hender det og.

 

Vi har forresten ikke ett eneste mål som ikke er elektronisk. 100 og 200m er skiver som gjemmer seg i en bunker når de ikke blir brukt, mens stang og felthurtig er der, men virker stort sett ikke. Vil vi skyte 300m må vi gå ut med papp, eller sette opp SkytterLink-skive. Stativ står der.

Ja, og 100m er belyst. Det er enkelt i disse LED-tider.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Jeg går ut ifra dere har treninger på elektronikk på 200m?

Til info, så har vi ikke hatt 200 mtr-bane elektronikk på Nidarosbanen. Kun 100 og 300. En ny200mtr bane med nytt sammenhengende standplasbygg med 100mtr bygges i disse dager. Åpning av ny 100mtr blir nå ila januar mens 200 vil stå ferdig ila våren. Dette vil gjøre banen mer fleksibel mtp samskyting uten å "gå i veien" for hverandre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her kommer alle jegerne samtidig om høsten, da banen er stengt mellom St. Hans og September....og stenger igjen i oktober til februar. Blir det som i fjor, med stenging av banen til mars/april pga av tiltak, vet jeg ikke om jeg orker å betale kontigenten. Innendørsbanen er for tiden stengt  for alle som ikek har nøkkel den også. Og skytterlaget svarer ikke på hendvendelser når man prøver å finne ut hva resten av oss skal ta oss til. 

har aldri vært borti en organisasjon som er så elendig til å ta vare på nye medlemmer. 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/3/2022 at 11:14 AM, Nybegynn3r said:

Noen som vet om Skjetnemyra skytebane (Melhus) er åpen? Elektroniske skiver fra 100-372 m. 👌

Står på hjemmesiden deres at den åpner Januar 2022. Man-tor 18-21.

Noen her som kan bekrefte det?

@Nybegynn3r - hvor har du sett det?  Terminliste ligger f.ø. her

https://s3-mittlag-prod.innocode.dev/production/uploads/attachment/file/35073/Vinterterminliste_2022_pr._27.09.2021.pdf

 

Det startes opp med internkarusell felt nå for det som var medlem foregående år.

 

Link to comment
Share on other sites

vannebo skrev (5 minutter siden):

@Nybegynn3r - hvor har du sett det?

I fjor en gang ble den stengt pga. sikkerhetsmessige årsaker, men her står det likevel at den åpner Januar 2022: https://www.njff.no/sor-trondelag/melhus/skyting

 

Her står det at det er åpent man-tor, 18-21, men det er kanskje ikke skytebanen det er snakk om?:

https://m.facebook.com/MelhusJFF/?locale2=nb_NO

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Nybegynn3r said:

I fjor en gang ble den stengt pga. sikkerhetsmessige årsaker, men her står det likevel at den åpner Januar 2022: https://www.njff.no/sor-trondelag/melhus/skyting

 

Her står det at det er åpent man-tor, 18-21, men det er kanskje ikke skytebanen det er snakk om?:

https://m.facebook.com/MelhusJFF/?locale2=nb_NO

Det er vel bare "åpningstiden" til foreningen, altså når man kan forvente få svar på forespørsler.  Merk at det er to organisasjoner du viser til. Banene til Trondhjems skytterlag og Melhus JFF ligger vegg i vegg. Det er riktig at riflebanen til Melhus JFF for tiden er stengt og at rifleskyting på Skjetnemyra er på Trondhjems anlegg. Pr nå er et ikke satt opp andre organiserte aktiviteter enn et som er vist til i terminlista til Trondhjems skytterlag. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vannebo skrev (6 minutter siden):

Pr nå er et ikke satt opp andre organiserte aktiviteter enn et som er vist til i terminlista til Trondhjems skytterlag. 

vannebo skrev (8 minutter siden):

Banene til Trondhjems skytterlag og Melhus JFF ligger vegg i vegg.

Ok. Så da er det trening på lørdager, vegg i vegg med den banen som er stengt. Når på dagen foregår det?

Link to comment
Share on other sites

Jævelig kjipt at de forbyr skyting på stål. Det burde ihvertfall vært tillatt på lengre hold.

Det blir jo praktisk talt umulig å skyte på hold lengre enn 200 meter så lenge man ikke er alene på banen. Man kan jo ikke la resten av skytterne vente i 15min hver gang noen skal ut å klistre på 5-600m...

 

Men men... jeg tipper de som selger elektroniske skiver gnir seg godt i henda da. Spesielt eierne bak Skytterlinken AS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget her satte opp elektroniske skiver ut til 600 meter i høst. Samt la ut voller for opspett av egne papp-blinker   på diverse avstander som kan benyttes til egentrening.  Så det er et utmerket anlegg sånn bare

for ikke å surke om alt :-D

Gleder meg til å få testa det utover. Kan jo tilogmed skyte med winchestern med sine åpne siker a la 1894 da, uten at noen skal bekymre seg om elektronikken :-D

 


 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, nhd said:

Forurensningen blir ikke mindre på langt hold. 

Det er jo nøyaktig like mye stål og bly i kuler uavhengig av om de treffer ei stålplate eller i berget/jorda bak ei pappskive? Sluttsummen blir vel det samme i det lange løp?

Man kan også ganske enkelt lage gode løsninger for oppsamling av kuler under og rundt stålmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
bardp skrev (25 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke skyte samme programmet som de andre?

Hvilket program? Det som har vært helt topp i Trondheim (til nå) er at man kunne benytte seg av banen på ukedager, og skyte på stål eller pappblink, helt på egenhånd, i de perioder det var åpent. Selvfølgelig hvis man hadde standplasslederkurset da. 

 

Selv tok jeg ofte et par timer fri fra jobb og dro på banen tidlig på morgenen for å teste nye ladninger, eller bare plinget på stål for morro skyld. Var ofte der helt alene, og hadde mye god kvalitetstid. Men nå er det enda en frihet som forsvinner.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 22.1.2022 den 18.09):

Hvorfor kan du ikke skyte samme programmet som de andre?

Sier ikke jeg ikke kan, men har ingen anelse hva slags program de skyter.

 

Så har jeg gjerne lyst å få testet ladetabellen på en ny batch, tenker så lenge man tilrettelegger seg etter programmet og ikke er et hinder. Så burde det gå fint, men så er det jo alltid noen.

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

On 1/24/2022 at 10:50 AM, Strikkejeger said:

tenker så lenge man tilrettelegger seg etter programmet og ikke er et hinder. Så burde det gå fint, men så er det jo alltid noen.

 

Blir litt som å si at man vil gå skitur i løypa det kjøres ski-løp det, men så var det den pokkers rennlederen som ødela for mosjonsturen din. Satt på spissen.

 

Det handler om gjennomføring og sikkerhet, ikke vrangvilje.

 

On 1/24/2022 at 10:50 AM, Strikkejeger said:

Så har jeg gjerne lyst å få testet ladetabellen på en ny batch, tenker så lenge man tilrettelegger seg etter programmet og ikke er et hinder.

 

Nettopp dette som er problemet. Vi kjører programmet for Grovfelt. Dvs det skytes på kommando og tid. Blir travel testing av ladninger da, så vet ikke om du får så mye utbytte av den testinga.

Ett lag gjør seg ferdig med alle hold, så går vi fram og får anvisning, før neste lag skyter rett etterpå osv..

På jegerfelten skytes det 3+2 prøveskudd før det skytes 5 hold x3 skudd etter hverandre, lagvis. 20 mann pr lag. kan ikke ha en som ligger borti et hjørne og skyter sitt "eget program" da.

 

En mulighet er å møte på innskyting felt den 26/3, da kan du skyte i ro og mak og på hold du velger selv, ellers er det rimelig tett med jegerfelt og internfelt på lørdagene fram til starten av april ja. Masse fin skyting medlemmer kan være med på...! :)

Ta med deg noe treningsammo og kom. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Men siden det fremover vil da være et særdeles lite tilbud for medlemmene å skyte på standplasslørdager. Ikke at jeg vet mye men, det blir vell en del medlemmer som vill føle seg ekskludert, for fravær av tilbud til de fremover? Er det en stor andel av medlemmene som er med på disse dagene med internfelt/jegerfelt. Har klubben sett noe problematikk med dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (6 minutter siden):

Men siden det fremover vil da være et særdeles lite tilbud for medlemmene å skyte på standplasslørdager. Ikke at jeg vet mye men, det blir vell en del medlemmer som vill føle seg ekskludert, for fravær av tilbud til de fremover? Er det en stor andel av medlemmene som er med på disse dagene med internfelt/jegerfelt. Har klubben sett noe problematikk med dette?

Dette er jo som å klage på at fotballbanen er opptatt til kamp, så man ikke får spilt kanonball på den... Skytterlaget er et skytterlag, og skytterlag har sone skyteprogrammer. Vil man skyte noen andre opplegg, så må man finne andre tider, eller finne en annen klubb. Eks. en kanonballklubb, om man ikke vil spille fotball...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt problemstillingen og hvorfor de har internfelt/jegerfelt. Det er jo ikke kunstiglys på banen så da faller gjerne dager som lørdagstrening bort for det er kanskje større trykk på de dagene med internfelt/jeger. Men jeg søker bare informasjon av en som vet mer av hva som blir diskutert og forgår på banen enn meg. Har styret planer om f.eks. å se på lys, så kan jo mulighetene åpne seg for å ha skyting i ukedagene på kveldstid og ha et større tilbud for medlemmene. Eller om flere medlemmer kan søke for å få tilgang til nøkkelbrikke systemet og få gjennomgang i de prosedyrene.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Dette er jo som å klage på at fotballbanen er opptatt til kamp, så man ikke får spilt kanonball på den... Skytterlaget er et skytterlag, og skytterlag har sone skyteprogrammer. Vil man skyte noen andre opplegg, så må man finne andre tider, eller finne en annen klubb. Eks. en kanonballklubb, om man ikke vil spille fotball...

 

K

Problemet til Strikkejeger, som jeg har full forståelse for, er at han ønsker egentrening på "fotballbanen". Dessverre blir det stadig vanskeligere å finne  "fotballbaner" som er tilrettelagt for det. 

Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (28 minutter siden):

Skjønner godt problemstillingen og hvorfor de har internfelt/jegerfelt. Det er jo ikke kunstiglys på banen så da faller gjerne dager som lørdagstrening bort for det er kanskje større trykk på de dagene med internfelt/jeger. Men jeg søker bare informasjon av en som vet mer av hva som blir diskutert og forgår på banen enn meg. Har styret planer om f.eks. å se på lys, så kan jo mulighetene åpne seg for å ha skyting i ukedagene på kveldstid og ha et større tilbud for medlemmene. Eller om flere medlemmer kan søke for å få tilgang til nøkkelbrikke systemet og få gjennomgang i de prosedyrene.

Jeg har søkt om tilgang til nøkkel/brikke, og har tatt de nødvendige kurs. Har ikke fått noen svar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...