Jump to content

Kva har du til middag julaften?


Mauser68

Kva har du til middag julaftan ?  

238 members have voted

  1. 1. Kva har du til middag julaftan ?

    • Røkt pinnekjøtt
      38
    • Urøkt pinnekjøtt
      57
    • Svineribbe
      105
    • Torsk
      4
    • Julepølse
      5
    • Grandiosa
      6
    • Annen middag ( Spesifiser i tråd )
      23


Recommended Posts

Bruker vanligvis røkt pinnekjøtt av sau. I år skal jeg for første gang prøve røkt pinnekjøtt av hjort. Er det noen som har erfaring med pinnekjøtt av hjort her inne? Prøvde for noen år siden pinnekjøtt av elg og det var kjempegodt.

 

Ikke skyld på meg om julemiddan din ikke faller i smak. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Juleaften iår er første året vi feirer i eget hus (selv om vi har bodd her i 6 år...), så da bestemmer VI!.

Det blir Julegrøt midt på dagen, risengrynsgrøt med mandel..

Til middag; ribbe, julepølse (både kjøpt, og IKKE MINST hjemmelaget..), medisterkaker (både kjøpt og hjemmelaget). Surkål, mandelpotet, brun saus...

Til drikke: juleøl (Falcon), Juleakevitt, Rødvin

 

Førstedagen har jeg ikke bestemt meg, mulig skogsfugl. Andre, tredje og fjerde skal vi bort. Så blir det lutefisk, og kanskje en bevergryte i romjula. Nyttårsaften har vi ingen store tradisjoner, men har ofte hatt kalkun. Vi får se på det. Kan like gjerne bli elgstek med alt tilbehør.

 

Synd jaktsesongen er så langt framskreden, men begynner å glede meg litt til jul jeg også nå...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

På julafta vert det urøykt pinnekjøt her i gården. Heimelaga dampepølse, mandelpotet, kålrabistappe og surkål attåt.

I glasa vert det Mack juleøl av det mørke slaget og Gammel Oppland, sjølvsagt.

 

1. juledag er det hjortesteik med ein god skysaus og heimedyrka poteter og grønnsaker. Vin: Desderi Superiore Barbera d`Asti 2004

Dessert vert riskrem med saus av frosne jordbær køyrd i matmølle

 

2. juledag er det lettsalta lange med heimedyrka poteter, grønnsaker og ribbefett. Vin: Ricotier Chinon 2006

 

Utover i jula held det fram med lutefisk, smalahove, kveite og kalkun

 

På nyttårsafta er det på nytt pinnekjøt

 

Så det er ei matorgie utan like :D:D

 

God jul til alle

Link to comment
Share on other sites

Så det er ei matorgie utan like :D :D

Så sant som det er sagt! Og jeg har jo vært opptatt av helse og sånt en 50 års tid - :) - men ta det bare rolig, folkens - det er ikke så viktig hva man eter, og evt. drikker, mellom jul og nyttår. Vil du tenke på helsa, så vær litt nøyere med hva du spiser mellom nyttår og jul!

 

Man prøver jo å kombinere familietradisjonene fra "begge sider" i jula - og da kan det bli tett mellom bordsetningene! Men dette er det som har vært opplegget de siste åra:

 

Midt på dagen på julaften er det gjerne risgrøt. Til middag er det urøkt pinnekjøtt (sau), med kålrotstappe og svakt heimebrygga øl til. Desserten er ex-madammens heimelagde sitronfromasj - krevende sak! Is i reserve - moltekremen hører heime på juledag og nyttårsaften.

På juledagen er det elgsteik - men da en oftest er bra mett etter middag og alskens julegodter til langt på natt dagen før, hender det at steika blir satt til kjøling, og spist som kald ut på kvelden!

2. eller 3. dagen blir det kveite - i år dessverre ikke sjølfanga! Og en eller annen dag i romjula blir det nok griseribbe - for å se hvor sprø en kan få svoren!

 

Ser at noen av dere har mølje i løpet av dagen... Da det ikke er jeg som jobber i grytene hjemme så må jeg bare få spørre hva det er for noe? Spesielle steder i Norge hvor dette er vanlig? Ikke hørt om det før..

Har en venn som spiser mølje. Jeg kan godt tenke meg at det ikke er så veldig godt, siden det hovedsaklig er basert på flatbrød og kjøttkraft (kjøttmølje). Har også hørt at man ofte spiser fiskemølje i Troms og der omkring.

"Lævermølja" er/var kvardagskosten under torskefisket - torskelever med masse feit (tran), med det heimelaga flatbrødet til, eller brutt i stykker og rørt sammen med lever, feit og fiskebiter. Eventuelt også med "møssmør" (prim/brunost), og sirup/brunsukker!! Det tilsvarer vel omtrent skogsarbeidernes "sluring" ernæringsmessig. Skikkelig forsyning av energi, omega-3 og A- og D-vitaminer!

Når fiskerne var heime, skulle de ha en finere versjon, med kjøttkraft i stedet for leverfeit. Jeg er oppvokst med den retten, men kan styre min begeistring for den som julemat.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar jegermeistern. Kan vel ikke si at det er noe som frister når jeg får høre hva det er, verken til julemat eller under torskefiske..

 

For min egen del er jeg forsiktig med å spise for mye i løpet av dagen, da det må være rikelig med plass i magen til selve julemiddagen :D

Link to comment
Share on other sites

 

2. juledag er det lettsalta lange med heimedyrka poteter, grønnsaker og ribbefett. Vin: Ricotier Chinon 2006

 

God jul til alle

Ribbefett til fisken, den var ny for meg. Kunne du utdjupa den litt. Hadde vore morro og prøvd.

 

Dvs att når du lager pinnekjøtt, så sparer du litt av fettkrafta som blir igjen i kjelen etter damping, denne varmer du opp og har over fisken. Snadder :wink: Her er det lettsalta brosme med ribbefett og lettsalta flesk som er slankekosten i romjula :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dvs att når du lager pinnekjøtt, så sparer du litt av fettkrafta som blir igjen i kjelen etter damping, denne varmer du opp og har over fisken. Snadder :wink: Her er det lettsalta brosme med ribbefett og lettsalta flesk som er slankekosten i romjula :lol:

Set du panna med ribbe og kraft kaldt, så stivnar ribbefettet. Det er berre å bryte i bitar, smelte på svak varme i ei panne og ause over ferdigrenska fisk og potetet. Det skal du berre prøve MrMju

Link to comment
Share on other sites

Her har min bedre halvdel trumfet igjennom and som julemiddag. Hvilken art det dreier seg om vet jeg ikke men pleier å smake fantastisk! Med dansk kone blir det altså danske tradisjoner i Norge... Var særs skeptisk i begynnelsen da det alltid har vært pinnekjøtt for min del, men da jeg smakte for første gang for noen år siden var det gjort. Vil faktisk påstå at and med tilbehør er bedre enn pinnekjøtt :oops: - og så klarer jeg å spise mye mer mat og! Og uansett så blir det pinnekjøtt minst to - tre ganger eller i juletiden...

Link to comment
Share on other sites

For min egen del er jeg forsiktig med å spise for mye i løpet av dagen, da det må være rikelig med plass i magen til selve julemiddagen :D

Det er vel det som er problemet - hvordan skal en få plass til alle godsakene! Sjøl om en kommer seg ut på fysisk aktivitet (dessverre ikke jakt!), er det vanskelig å få plass til alt, og enda verre å få forbrent alle kaloriene! En kamerat av meg (yrkesfisker) går opp 10 kg i løpet av jula, når han blir sittende innomhus og spise fra morgen til kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir vel sittende her på jobb i jula, og må pent ordne min egen julemat, så nå har jeg kuttet opp årets pinnekjøtt av hjort og lagt det i en kasserolle til utvanning. Skal vannes ut til i morra, og så må jeg teste om det er bra eller ikke. Frykter det er en smule salt, så det kreves en liten smaksprøve :)

Men...det må vel tåles...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pinne kjøtt!!!!, ellers skulle jeg ha rådyrlår til 1 event 2 dagen. Tok ut av fryseren, å la på trappen da jeg skulle i kjelleren. Da jeg kom opp var de vekk. Trodde kona hadde lagt dem tilbake i fryseren, men det hadde hun ikke. Så sporene i snøen, at reven hadde tatt begge lårene, å stukket til skogs. Lærte en lekse der!!!!!. Rart han tørr, for jeg har en Groendael hann, og han hadde fikset den reven lett hadde han vært ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...