Jump to content

Kva har du til middag julaften?


Mauser68

Kva har du til middag julaftan ?  

238 members have voted

  1. 1. Kva har du til middag julaftan ?

    • Røkt pinnekjøtt
      38
    • Urøkt pinnekjøtt
      57
    • Svineribbe
      105
    • Torsk
      4
    • Julepølse
      5
    • Grandiosa
      6
    • Annen middag ( Spesifiser i tråd )
      23


Recommended Posts

Sidan det så populært med avstemmings tråder for tida, så tenkte eg at eg kunne prøve med ein variant her. Hadde vært artig å sett kva folk rundtom i landet åt på julaften, sidan pinnekjøttet ser ut til å vandre rundt i Norge for tida. I følge media og slakteriene, så auker popularieteten på pinnekjøttet.

For min del, så er det røkt pinnekjøtt her i huset. I år blir det pinnekjøtt av sjølvskutt fjorkolle og villsau. Det blir snaskens. :)

 

Så kva spiser folket på julaften ?? ( skriv gjerne opp fylket du bur i, hvis du poster itråden )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aaah Mauser.... for en tråd, det ante meg at du måtte være trådstarter på et sådant emne :D .

Jeg måtte selvfølgelig opp på mørkloftet å ta bilde av julemiddagen, for liksom å komme i den rette stemninga.

Her går det selvsagt i pinnekjøtt av heimeavla og egenhendig slakta villsaulam, kjøttet er også einerøkt.

Gleder meg veldig til middagen julaften.

Har forøvrig prøvd pinnekjøtt av både rådyr og rein, men ingenting slår villsaukjøttet, det banner jeg på.

Har rikelig her, så vi skal ihvertfall ikke gå sulten fra matbordet...

 

Pinnekjtt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nystekt ribbe med pottitter, medisterpølse og brun saus er et must på julaften. Kald ribbe til å knaske de andre dagene i jula. Pinnekjøtt en dag i romjula. Nyttårsaften tar vi som den kommer. Vi har hatt ribbe, pinnekjøtt, kylling, taco osv. Det tar vi rimelig på sparket.

 

Men å knaske kald ribbe i romjula er et must. Og hjemmelagd sylte i tjukke skiver, enten på brød, eller å knaske. Blodklubb som er stekt i melk med sukker er heller ikke å forakte i romjula.....eller noen gang ellers i året for den saks skyld, for det er pokker meg grisegodt :D

Link to comment
Share on other sites

He, he, Egil det loftet ditt, ser ut som du skulle ha resturert litt, det henger sånn spindelvevkjøttaktige greier ned der... :twisted:

Ser snadder ut det der Egil, alltid kjekt med sjølvlaga julemat. Smaker alltid betre... 8)

 

Detlef, julepølse ? Nå har eg hørt det også, vel eg må lage til ein avstemmings punkt for det også.. Gudbevaremegvel, er nesten frista til å invitere deg bort til jul i reinspikka i sympati. :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnet dårligt utfall i høst,blir det pinnekjøtt fra rema 1000. Poteter kålerabistapp, sånn vanlig vestlands julemiddag. Og selvfølgelig HANSA juleøl :D

Alternativet er en liten hare og 3 ryper. God mat det og, men det blir litt puslete å ha stort besøk på.. :lol:

 

Edit: hva er grunnen til alle disse avstemnings trådene? Er kammeret blitt sponset av statistisk sentralbyrå?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Familien og jeg spiser rype og hare på julaften. Siden vi reiser til Kypros i morgen, feiret vi julaften i går (slik at ungene får tradisjonen inn) og jeg serverte nettopp rype og hare. Nydelig var det og min lille sønn på 3 som jeg hjernevasker med jaktfilmer spiste 3 rypebryst og 1 hjerte :mrgreen:

Poteter gidder han ikke...

Link to comment
Share on other sites

.........Detlef, julepølse ? Nå har eg hørt det også, vel eg må lage til ein avstemmings punkt for det også.. Gudbevaremegvel, er nesten frista til å invitere deg bort til jul i reinspikka i sympati. :)

 

Ja, julepølse :D ! Vi er vant med en sånn stakkars julemiddag - jeg er jo tysk og det er egentlig tradisjon i Tyskland med en sånn enkel middag på selve julaften - dessverre spiser folk flest i Tyskland noe annet nå. Men vi liker tradisjonen.

 

Ja, det ville har vært fint (var dessverre ikke heldig på jakt så langt) men Voss er jo dessverre veldig langt unna. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det blir nok ribbe og pølser ja, + Aas juleøl og akevitt. (Løten linje). Mulig en konjakk utpå kvelden til multekremen :D

 

I gamle dager var det mølje fra elg om formidagen, men den tradisjonen er desverre borte.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Her hos oss blir det "rebb" (ok da...... svineribbe... :) ), surkål, brunsaus,tyttebær og kokte poteter.

Ikkeno fiksfakserier, bare god gammeldags Julemat........vill itj ha no nymotens jallamat!!

 

Forøvrig har vi rømmegrøt tidligere på dagen, vanligvis irundt 12-1 tia.

 

Og ja, jeg gleder meg fremdeles til Jul.

 

Ps: Editere meg selv litt.......joda vi har godt drikke til også:

Jubileums Aquavit ...Trondhjemsakkevitt....årets nummer som åpnes er 36495 av 75000 produserte til jubileumet i Trondheim.

Pluss Dahls øl.....selvfølgelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

På julekvelden har vi i vår fam. tradisjon for reinsdyr lår, den er trekt i en blanding av vann og melk, 50/50 og dette skal gjøres i jerngryte(2 stk). Ligger til kjøttet løsner fra beinet, da har vi en oxo en nydlig kraft til sausen :P

Serveres med mandelpotet, grønnsaksbl. V saus og ty bær og vi avslutter med riskræm.

 

Min farmor som i dag er død kalte dette for "dyrestek".

 

Undertegnede er i dag ca 39 år og har aldri vært en jul uten denne tradisjon, og vi holder til i Trondheim.

 

Så her tar vi ribba 1.dagen

God Jul & Godt Nyttår

Link to comment
Share on other sites

Siden kona er vestfra, eter vi urøyka pinnekjøtt med dampepølse, fars kålrabistappe og mandelpoteter etter risengrynsgrøten på julaften. Dampepølsa er enten fra Vereide ("Jølen") eller av Kanndal-kje. Øl og Polets Smaladram i glassene.

 

Ribba med den sprø svoren tar vi på juledag, sammen med hjemmelagete medisterkaker (siden sånne ferdigkjøpte er bare sorgen!), kjøpemedisterpølser fra Grøstad, hjemmekokt rødkål, Ringerikspotet, nykokt tyttebærsyltetøy og ribbefett/sjy, ikke brunsaus. Øl og Gammel Reserve i glassene. Riskrem og rød saus til dessert.

Link to comment
Share on other sites

Aiaiai.. Hvor skal man begynne. Kl. 12 er det mølje(lagd på kraft i fra okse) med egnet drikke(Aass Juleøl og en eller annen akkevit som faller i smak). Hvorpå kvelden blir viet eldhusrøkt pinnebog i fra Åkratunet. Har gleda meg i lange tider allerede.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok pinnekjøt her i heimen og.

Sjølv om eg meir og meir heller over til vår etter kvart litt meir spesielle salta og tørka griseribbe.

Fantastisk mat. Som me alltid serverer saman med pinnekjøtet

 

Damper den saman med pinnekjøt, men stykkene får ein liten runde i ovnen før servering.

Heilt noko anna enn fersk griseribbe.

Link to comment
Share on other sites

He, he, å legge til Grandiosa, var fordi eg rekna med at de var ein eller annen som åt det også ( min fulle sympati for den stakkaren, tilgi han, for han veit ikkje kva han gjer.. :lol: ). Men hvis ein eller annen kunne fortalt korleis ein kunne endra avsteminga uten å nullstille den, så skal eg legge til kalkun og anna dersom det kjem fram.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se:.. Har nå pga. jobben spist det meste av tradisjonel norsk julemat, men det mest spesielle var vel kokt villsvin i Thailand (smakte python, men svelget for harde livet for ikke å fornærme vertskapet).

Kunne jeg velge selv så er det ei feit Dansk And med saus som en virkelig kjenner blodtrykket stiger etter inntak. Med sprøstekte mandelpoteter og andre ymse ting til (alkoholholdige drikker :D )

Link to comment
Share on other sites

salta og tørka griseribbe? hva er dette for noe? har ikke hørt om denne spesialteten før,fortell :D

 

Joda det kan eg etter beste evne.

Forløpig er det min bestefar som enda står for produksjonen. Har ikkje fomla meg til å gjere det sjølv enda.

 

Men det er omtrendt slik.

Du kjøper ei tynnribbe, fersk. Ikkje famile meiner eg fordi dem er ganske tjukk i eine enden.

 

Han pleier og å kutte den på langs nokre kutt. Kjem an på på lang den er. Kvart beinstykke blir da ein "pinne" . Ikkje gjennom skinnet, men slik at beina er av i lengderetning og den er lett å kutte opp etterpå med kniv.

 

Så legg du den i grovsalt i ein 3 - 5 dager meiner eg.

 

Skyller lett av saltet og lar den henge til tørk fram til jul.

I alle fall ein månad. Eg liker den godt tørka.

Så kan du kutte opp i serveringsstykker og legge den i frysen. Skal lukte som spekeskinke.

 

Ved tilbreding vatner du den ut saman med pinnekjøtet og damper den på same måte. Me gjer det ofte i same panne utan problem.

Ca 20 -30 min før pinnekjøtet er klart tek du ut grisestykkene og legg dei på ei langpanne i oven.

220 grader ca 20 min. snu ca midt i.

Legger dei ikkje med svor opp.

Hugser ikkje heilt, men meiner at her blir ikkje svoren sprø, men resten av feittet blir litt "crispy".

 

Som sagt så liker eg dette betre enn pinnekjøt sidan det begynner å blir så "vanleg".

Eg liker eigentleg ikkje fersk ribbe, men dette er kanon.

 

Om du vil ha meir detaljer må eg nesten kontakte eksperten :)

Link to comment
Share on other sites

Julaften: Tynnribbe,julepølse,potet og hjemmelaga surkål, med øl og akevitt (Gammel Opland). 1.dag: Lutefisk,potet,ribbefett,sennep, også da med samme drikke :D . 2.dag: Selvskutte orrhaner med tilbehør,og god rødvin 3.dag: "Medaljong" av selv skutt Kronhjort, med tilbehør og god rødvin. Så pause........til nyttårsaften: Lår av selvskutt Råbukk,med tilbehør og god rødvin.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen av dere har mølje i løpet av dagen... Da det ikke er jeg som jobber i grytene hjemme så må jeg bare få spørre hva det er for noe? Spesielle steder i Norge hvor dette er vanlig? Ikke hørt om det før..

 

Har en venn som spiser mølje. Jeg kan godt tenke meg at det ikke er så veldig godt, siden det hovedsaklig er basert på flatbrød og kjøttkraft (kjøttmølje). Har også hørt at man ofte spiser fiskemølje i Troms og der omkring.

Link to comment
Share on other sites

savner alt: kveite :!:

 

kveite juleaften

pinnekjøtt 1st juledag

kalkun 2 juledag

lutefisk 3 juledag

ribbe 4 juledag

osv osv

 

 

toppskarv

 

PS: rull mølje spises lille juleaften

sø/fett blir øst over flatbrød så det blir bløtt

sukker/sirup etter behov

snadder

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Julaften: Ribbe, medisterpølser og medisterkaker.

1. juledag: Selvfølgelig en fantastisk frokost(definitivt årets beste) og indrefilet av årets elg.

2. juledag: Selvskutt skogsfugl(røy, orrhane og orrhøne i år)

 

Skal feire julen hjemme med mine nærmeste, og det skal jeg nyte. Får blant annet besøk av niesen min på 3 uker. Spennende :D

Neste år blir julefeiringa borte på et blunk, da jeg skal være på sjøen fra 17. desember til 6. januar.

 

God jul folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Her er det urøkt pinnekjøtt som sklir ned. Både av sau og gris. Det verkar ikkje som det med pinnekjøtt av gris er noko som blir så mykje brukt andre plassar i landet, det er synd! Dykk anar ikkje kva dykk går glipp av :wink: Tilbehøret er gode poter! Kålerabistappe med kraft frå pinnekjøttet og rødkålsalat.

Deretter er det berre og gå krogbøgd frå bordet og rett på sofaen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...