Jump to content

Pris på jakthund?


MakKo100

Recommended Posts

Hei.

Jeg er inne på å kjøpe meg en strihåret dachsvalp, hvor foreldrene er premierte jaktchampioner i både Norge og Danmark. Valpen vil koste ca 19.000 kr, noe jeg syntes er dyrt. Er dette prisen å betale for en valp med premierte foreldre eller er det en litt høy pris? Hva ligger vanligvis jakthunder på i pris, dersom det er premierte foreldre? Har også vurdert elghund, men er prisen på samme nivå for premierte foreldre til Norsk Elghund Grå valper eller Jämthund valper?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt dyrt ut.

 

vi har kjøpt elghund 2 ganger ila. 6 år. For 6 år siden lå de på 13000,- for god stamtavle i år lå de på 15000,-

 

Virker som at det var standarden i prissetting +/- en tusenlapp og noen få som skilte seg ut som veldig dyre og billige. 

 

Tror ikke du får en veldig mye bedre hund av å gi 4-5000 mer for valpen. Da hadde jeg heller tatt fri fra jobb litt mer og kommet meg oftere på heia for tilsvarende sum:)

Link to comment
Share on other sites

On 12/16/2020 at 4:07 PM, MakKo100 said:

Jeg er inne på å kjøpe meg en strihåret dachsvalp, hvor foreldrene er premierte jaktchampioner i både Norge og Danmark. Valpen vil koste ca 19.000 kr, noe jeg syntes er dyrt.

Ja, det ER dyrt! Men det blir kanskje litt som med andre anskaffelser: noen vil alltid ha (og betale for) det mest eksklusive, som her i form av topp premierte foreldre. Dette kan nok øke sannsynligheten for at du får en bra jakthund, men noen garanti er det ikke. En valp av "moderat premierte foreldre" kan også bli ei bra jaktbikkje. Hvis du skal ha ei tispe som du planlegger å avle på er sterke jaktlinjer og premiering for eksteriør et stort pluss med tanke på omsetning og verdi på framtidige valpekull. Jeg ville imidlertid også tillagt helsekriterier stor vekt. For dachs kan det f. eks. være fri for PRA, HD, og rygglidelser. Hadde selv ei dachstispe som utviklet patellaluksasjon (løs kneskål, en arvelig disponert sykdom) som førte til at hunden måtte tas ut av "aktiv tjeneste" 7 år gammel. Forsøkte med operasjon uten at dette ga noen vesentlig bedring av tilstanden. Synd, for bikkja var kanonbra de første 6 årene...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hvis 2-3-4tusen ekstra avgjør om du kjøper hund eller ikke,

har du ikke veldig lyst på hund. Covid 19 gjør att folk ikke kan

reise. Dette frigjør penger til oppussing og kjøp av kjæledyr etc.

Betalte 12k for Dachsen vår i 2011,så noe prisstigning må en forvente.

 

mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

19 lapper virker i over kant, men om du har tro på parringen og foreldrene har gitt gode resultater både på utstilling og jaktprøver burde ikke de tusenlappene sette en stopper for handelen.

 

jeg får min første jämthund 18 januar. må ut med 16 lapper for han. men der er begge foreldre norsk og svensk jaktchampioner samt gode resultater på utstilling. som nevnt over burde du også sjekke HD/AD og ikke minst rygglidesler på dachs, de er jo ikke akkuratt normale i fasongen :)  Lykke til med Valp! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg står på valpeliste for en elghund nå, eieren har kjørt 1800 kilometer tur/retur for å få parret tispa, og måtte overnatte på hotell i 14 dager før det ble parring. Det kostet nok litt...

 

Før parring må du kjøpe valpen, ta deg fri fra jobb og trene den opp, flere besøk hos veterinær for å få røntgen av hofter og sjekk av øyer +++, gå jaktprøver, stille den ut osv osv.

 

Så må du sette av tid til valpekullet, de skal også følges opp av veterinær, interesserte kjøpere skal holdes informert - tid og penger flyr...

Om du får 15 000 for hver valp og 6 valper i kullet (minus en som eier av hannhunden skal ha), så blir det ikke all verdens penger igjen. Tror du sitter igjen med mer penger om du heller bruker tiden på å jobbe litt ekstra.

Det er nok en grunn til at de fleste jakthundene selges av oppdretter direkte, og ikke på finn.no - neppe pengene som motiverer!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Tjener du penger på hobbyene dine?

Har ikkje hobbyar som kostar noko særlig men ser poenget. Før fiska eg ein del med garn og selde fisken då tente eg pengar på det og når eg tenker meg om så er jo aksjesparing ein hobby og eg driv jo på med det. Det går opp og det går ned men forhåpentligvis opp til slutt. Men eg tenkte berre mitt då når kollegaen min kjøpte kvelpen til 10 tusen. Det er jo ingen jakthund. Eg er oppvaksen på Gard og vant med dyr. No er eg ein nøktern type som veit at det følger mykje ansvar og arbeid med slikt, men eg har avogtil tenkt at dette kunne kanskje vore noko og tenkt på.  Men interessa må vel ligga i boten ellers nyttar det vel ikkje. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Wintel said:

Jeg står på valpeliste for en elghund nå, eieren har kjørt 1800 kilometer tur/retur for å få parret tispa, og måtte overnatte på hotell i 14 dager før det ble parring. Det kostet nok litt...

 

Før parring må du kjøpe valpen, ta deg fri fra jobb og trene den opp, flere besøk hos veterinær for å få røntgen av hofter og sjekk av øyer +++, gå jaktprøver, stille den ut osv osv.

 

Så må du sette av tid til valpekullet, de skal også følges opp av veterinær, interesserte kjøpere skal holdes informert - tid og penger flyr...

Om du får 15 000 for hver valp og 6 valper i kullet (minus en som eier av hannhunden skal ha), så blir det ikke all verdens penger igjen. Tror du sitter igjen med mer penger om du heller bruker tiden på å jobbe litt ekstra.

Det er nok en grunn til at de fleste jakthundene selges av oppdretter direkte, og ikke på finn.no - neppe pengene som motiverer!

Her mangler det mye! Å trene hunden, stille på utstillinger og jaktprøver og oppnå de resultatene som skal til for at avkom skal være interessant for kjøpere..

 

Alternativt kan en kjøpe valp hvor foreldrenes meritter er historien om Storelgen på Skithusmyra. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått den greia med Champions, stamtavle og kennel klubber. En hund er et individ og det bestemmer nå mer hva som bor inni det dyret enn all systematiseringen og klassifisering vi måtte finne på. Det at alle skal kjøpe seg en champion, premiert, registrert, godkjent og best of the line jaktmaskin ett eller annet er et paradoks. Selv om man nå har skjønt konseptet innavl så er dette i prinsipp bare en videreføring av det samme. Jeg skulle ønske at de som avla opp disse dyra kunne ta så mye penger for de at ingen ville kjøpe. De er alt for billig!

 

Angående prisen på valper så tenker jeg at de som måtte synes at noen tusen fra eller til er dyrt, kommer til å få seg en overraskelse når dyret virkelig begynner å koste penger. Og det er først når hunden er kommet i hus. Da skal den ha mat, utstyr og veterinær med alt som hører med, og den lista kan bli lang. I løp av et hundeliv så kan man tilføre i hvert fall en null bak kjøpesummen og i tillegg bruke gangetabellen, av og til kraftig, på innkjøpsbeløpet.

 
Personlig holder jeg en knapp på blandingshunden og de som er avlet opp med formålet å være en «hund», sånn som lang snute, ører som peker opp, pels som er tilpasset et liv ute, proposjoner i kroppen som gjør at de kan bevege seg «normalt» osv. Lista er lang når man ser på hva som har gått galt.

 

Jeg vil ha en glad og frisk hund med personlighet som jeg kan bruke tiden sammen med på tur. Det er viktigere for meg at hunden har det bra enn alle andre jakt eller hva som helst egenskaper. Med det som utgangspunkt kan vi prøve oss på å trene opp funksjoner og ferdigheter vi begge har glede av med de forutsetninger og begrensninger vi innehar og håpe på det beste. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 10:16 AM, Bly said:

 

 
Personlig holder jeg en knapp på blandingshunden og de som er avlet opp med formålet å være en «hund», sånn som lang snute, ører som peker opp, pels som er tilpasset et liv ute, proposjoner i kroppen som gjør at de kan bevege seg «normalt» osv. Lista er lang når man ser på hva som har gått galt.

 

Jeg vil ha en glad og frisk hund med personlighet som jeg kan bruke tiden sammen med på tur. Det er viktigere for meg at hunden har det bra enn alle andre jakt eller hva som helst egenskaper. Med det som utgangspunkt kan vi prøve oss på å trene opp funksjoner og ferdigheter vi begge har glede av med de forutsetninger og begrensninger vi innehar og håpe på det beste. 

Jeg  har hatt en sånn blandingshund som vi fikk mer eller mindre gratis, men av de hundene jeg har hatt er det en sånn hund jeg håper jeg ikke får igjen. var en god jakthund, men mangla endel annet i toppen der.  Og noe friskere enn de renrasede hundene vi har hatt var den vel heller ikke. At blandingshunder over lag er friskere er i beste fall en myte, utbytte blir uansett ikke bedre enn det man putter inn, og 2 minuser blir sjelden en pluss.  

Da regner jeg ikke med raser hvor mang har hatt en bevisst degenerering uten tanke for funksjon.

 

Blant de fleste brukshundrasene som er i bruk som aktive brukshunder jobbes det for både å bevare egenskaper og eksteriør med funksjon. Det avles stort sett på friske individer. 

 

Ikke at en blandingshund trenger å være noe dårligere. En bra hund er en bra hund enten den heter Per eller Pål.

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 10:16 AM, Bly said:

Angående prisen på valper så tenker jeg at de som måtte synes at noen tusen fra eller til er dyrt, kommer til å få seg en overraskelse når dyret virkelig begynner å koste penger. Og det er først når hunden er kommet i hus. Da skal den ha mat, utstyr og veterinær med alt som hører med, og den lista kan bli lang. I løp av et hundeliv så kan man tilføre i hvert fall en null bak kjøpesummen og i tillegg bruke gangetabellen, av og til kraftig, på innkjøpsbeløpet.

 

Synes den engangssummen kan bli i drøyeste laget uansett. 

Har ikke betalt mer så 14000 for en jakthundhvalp. Forsikring koster meg 400 i mnd så det blir jo litt i løpet av 10 år men månedlig merkes det ikke. Fôrutgiften er heller ikke avskrekkende. 

I løpet av det forrige hundelivet som rusla rundt her tror jeg ikke veterinær kostet mer så 5000-1000 totalt. 

Den nåværende på tre år har kanskje kostet en tusenlapp eller to med vaksinene. 

Har du et behov for å bytte ut hundebur og utstyr som kvinnfolk bytter klær så blir det kanskje litt utgifter men vi brukes fremdeles et gammelt men godt bur, en 7 år gammel peiler, 10 år gammel trekksele osv. Blir ikke mye utgifter sånn heller for oss. 

Link to comment
Share on other sites

Som med det meste annet, er det tilbud og etterspørsel som setter prisen. 

 

Mange selgere -> lav pris

Mange kjøpere -> høy pris

 

Vi gav akkurat 17 000 for en jaktcocker. Mistenker at siden rasen er populær blant en viss type av de fordømte bloggertrynene så har det hatt en innvirkning på prisen, iogmed at oppdretteren vår har ca. flere på venteliste enn hun noen gang rekker å selge valp til. 

 

Men et par tusenlapper mer enn det man kanskje håpet på å betale blir liksom ingenting å tenke på, når man har ventet i 2 år og barna gråter av glede med verdens herligste valp i fanget. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Skrueråmuttere said:

Som med det meste annet, er det tilbud og etterspørsel som setter prisen. 

 

Og realiteten er vel kanskje at norske oppdrettere holder på å prise seg ut av markedet. Men så lenge de får solgt valpene, så for all del. Min forrige "jakthundinvestering" var en ferdig jaktpremiert (2x1.pr) jämt fra Finland som kosta meg ca 2 x valpepris. Så istedet for å bruke en hel sesong på innjaging, kanskje to - og samtidig risikere at hunden ikke fungerte, eventuelt at den ikke fungerte optimalt for mine terreng, kunne jeg mer eller mindre bare kneppe av bandet og begynne å klæske ælj. Med en hund som var nogenlunde håndplukket til mine behov, dvs en utypisk finskjämt med relativt moderat søk og ikke allverden til påhengelighet. Og som kan kalles inn fra los. 

 

Men joda jeg ser absolutt gleden ved å begynne med hunden fra valp, og få "den hunden man fortjener", men etter å ha rota bort en sesong eller to på enten for gammel eller for dårlig hund, føltes det ikke helt feil å hoppe over den ekstra tida og bare jakte. Men neste hund er allerede bestilt, og blir vel født om ikke så alt for lenge, men det er en drever. Prisoppgang ca 500% siden min første drever... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Du blir fort nødt til å forholde deg til det nå, hunder som golden retriver, border collie, husky, altså bikkjer som er populære fordi det er bra bikkjer, ikke pyntgjenstander. Ligger fort på 30-40000 for valp nå. Gårdsmix av diverse bra bikkjer som for få år siden lå på 2-4000 for valp ligger nå på 15-20000. Rene jakthunder har ikke økt betraktlig i pris enda, men mistenker bare er et tidsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Husky ser jeg ikke så gale priser på. I så fall er det ofte "spennende" linjer. Samme med ES som jeg bruker for tiden. Jeg vil ikke ha spennende.. jeg vil ha et trygt valg. 

Jeg tror heller prisene holder seg stabile når denne pandemien har roet seg og folk får mindre tid hjemme. Seriøse oppdrettere av jakthunder vil vel helst at hundene skal komme til jegere og ikke de som kan betale mest. ES er ikke akkurat noe mangelvare til vanlig. 

 

Nei jeg ser ikke for meg at neste valp vil koste så grasat mye mer enn forrige, men jeg håper egentlig prisen øker litt så oppdretterne har noe igjen for det uten å gjøre så mye spennede sprell. 

 

collie, retriever osv er ikke noe jeg har peil på.

Link to comment
Share on other sites

Alt for mange slike annonser fra folk som kjøpte valp når hjemmekontor ble den nye hverdagen. 

Jeg så et innslag på nyhetene der en oppdretter av en norsk rase sa han kunne hatt salg på alle valpene i sitt siste kull men ventet på de rette hjemmene.

Rett og slett genuint interessert i rasen sin og vil at jegere og jaktprøvefolk skal kjøpe.  Slikt er i alle fall med på å holde prisen nede. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

Det jeg har sett av renrasede jakthunder har hatt forholdvis like priser som før pandemien, 15-20000. Synes derimot typiske selskapshunder og spesielt blandingshunder selges enormt mye dyrere enn før.

 

Da vi kjøpte jaktcocker, fortalte oppdretter at kennelklubben (eller spanielklubben, ble litt usikker nå) setter veiledende pris og at oppdrettere som går langt over vil bli regelrettet kastet ut. Hvis dette er vanlig for flere raser kan det være en del av forklaringen for hvorfor "ordentlige hunder" går for 15-20k og  moteriktige eventyrblandinger og andre tullehunder går for 40k.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Dodraugen said:

Syns det er urovekkende mange annonser av denne sorten og.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=228039552

Og flere blir det.😬 Da pandemien slo til for fullt og det ble restriksjoner på reiser og ferieaktiviteter både innen- og utenriks, skulle plutselig "alle" ha hund. Det har dessverre resultert i rekordhøy etterspørsel og ditto prisnivå på "søte familiehunder", hvor bl. a. rasemiks er underordnet. Og videre i at folk som ikke en gang burde hatt gullfisk nå plutselig har påtatt seg ansvaret for en hund. Vi har diskutert konsekvensene av dette i en annen tråd. 

 

Edit: et lite lyspunkt er det at jakthunder ikke er fullt så populære for hvermansen, og at seriøse oppdrettere av slike raser muligens siler kjøperne noe.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte elghund i vår og betalte 15000,-. I følge oppdretter var det anbefalt pris fra avlsrådet, og avlsrådet var også innblandet i hvem som fikk stå på venteliste og prioriteringen av disse...

 

Så vidt jeg vet stoppet opptaket på venteliste da den passerte 15 personer etter noen få dager!

Åpenbart at tildeling av valper ikke fulgte markedsprinsippet!

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, msteiro said:

Synes derimot typiske selskapshunder og spesielt blandingshunder selges enormt mye dyrere enn før.

Tror du ikke at det kanskje også henger sammen med at blandingshunder begynner å bli mere akseptert? Det har jo vært en god del forkus på innavl i mange rasehunder, så kanskje folk er skeptisk?

Jakthuder er vel kanskje unntatt i større grad enn utstillingshunden siden fokuset er mere funksjon enn utseede.

 

Uansett så trodde jeg at listen over ønsker så slik ut (i hvert fall sier Google det):

Her er Norges ti mest populære hunderaser:
  • Border Collie.
  • Staffordshire bull terrier.
  • Engelsk setter.
  • Golden retriever.
  • Norsk elghund grå
  • Schäferhund normalhår.
  • Labrador retriever.
  • Gordon setter.

 

Gutten på bilde lengre opp i tråden ble nesten 16 år, men gikk sin siste tur i fjord høst.

Nå har jeg/vi en 8mnd Alaska husky med tegninger som en Border collie, og merkelig nok så tror nesten alle at det er en Border collie. Kroppsfasongen stemmer selvølgelig ikke, da 🤭. Også har han betydelig bedre fungerende pels også..også

Selgeren var selvfølgelig mest opptatt av hvilket hjem han skulle til, og han kostet ikke mange kronene. Pussig nok er han en av de best sosialt fungerende hundene jeg har vært borti, selv om han per definisjon er gate- og eventyrmiks. Så langt må jeg si meg meget fornøyd med valg av en ny blandingshund, og gleder meg vilt til skiturene vi skal ha nå vinteren kommer..  

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Tror du ikke at det kanskje også henger sammen med at blandingshunder begynner å bli mere akseptert? Det har jo vært en god del forkus på innavl i mange rasehunder, så kanskje folk er skeptisk?

 

Jeg mistenker at de fleste som henger her inne, er i liten-til-ingen-grad "influensert" av "influensere". 

 

Posørene i storbyen, som i hele fjor levde hele sine "liv" på sosiale medier, derimot? De er lette bytter for Babylons skjøger og vil ikke ha noe annet enn nettopp denne ukas puddelmiks, nettopp fordi skjøgen de mest lar influense livet sitt har samme kjøteren og poster masse søte bilder av den på internettene.

 

Jeg er usjenerøs nok til å postulere at det er minst ett menneske i landet som har valgt kjøterrase kun i et desperat forsøk for å få en influenser til å legge merke til nettopp dem.

 

Edit: jeg tror jeg bør legge vekt på skillet mellom fornuftige mennesker med blandingshund, og tullinger med blandingshund fordi det er moteriktig.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Skrueråmuttere said:

Jeg mistenker at de fleste som henger her inne, er i liten-til-ingen-grad "influensert" av "influensere". 

Influensa? Er det ikke covid som er i vinden for tiden😂 Nah, de sykdomene kan jeg styre glatt unna😏 Om jeg hadde blitt influensert av en influenser, så hadde jeg neppe overlevd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

20211213_091756.jpg.039ad53863767e3f410f352e75e35890.jpgFrågan om det å ha hund, eller ikke, og valg av rase, ren eller blanding...

Det blir et ryddigere hundehold om en er målrettet ved valg av rase, samt feller kun vilt som hunden er avlet for jakt på.

Bildet viser GS og rådyr, og begge leire ser vekk fra hverandre, gjentar seg hver morgen ved lufting. Kroppsspråket taler om "ta det med ro - ingen konflikt - vis respekt".  Sjansen for å få en dedikert fuglehund (dvs kun interesse for fugl) er nok best med en renraset valp.. Samme for andre typer jakthunder..

Edited by balter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...