Jump to content

CCI Standard og kvalitet


Bent Inge

Recommended Posts

KjÞpte CCI i vinter med nyere design pÄ pakka enn dei eg har kjÞpt fÞr. Merka ikkje forskjell pÄ dei. 
 

Ellers blir det nokre tusen med Topshot det gÄr i eller Norma tac-22. 
begge deler er problemfrie i min Pardini. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gorbag said:

KjÞpte CCI i vinter med nyere design pÄ pakka enn dei eg har kjÞpt fÞr. Merka ikkje forskjell pÄ dei. 
 

Ellers blir det nokre tusen med Topshot det gÄr i eller Norma tac-22. 
begge deler er problemfrie i min Pardini. 

De gÄr i Pardinien min ogsÄ, men ikke i Stenvaagen. En kompis med GSP fÄr de ikke til Ä virke.

 

Norma TAC-22 og Topshot er gode alternativer - jeg fÄr hamstre nÄr de er Ä fÄ tak i.

Edited by Bent Inge
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vanskelig Ä skulle kategorisere ammo og LOTŽer som dÄrlige eller gode? All den tid .22 vÄpen gjerne er «kilne» mtp funksjon og presisjon? Det som betyr noe, er vel hvordan eget vÄpen fungerer? AltsÄ at sidemannens «godammo» ikke nÞdvendigvis er det for ditt vÄpen, sant. Og omvendt. Og sÄ er det jo forskjell pÄ krav man stiller: «Greitt nok for meg», mens andre mÄ ha det «de beste bruker». Vil anta at langt storparten herinne er vanlige skyttere, med langt under titusen skudd i Äret, og skyhÞye presisjonskrav. Viktigste at vÄpenet fungerer med ammo, og gÄr tilfredsstillende (individuelle krav). .22 ammo er omtrent gratis, og gir store muligheter for testing. Kanskje er det den billigste som funker best i (ett av) dine vÄpen. Joda, man kan lese tester til man sovner. Artikler fra andre (betalte) "vÄpenjournalister", og bli troende... Interessant, men prÞv sjÞl, uansett. 

 

Om Ă©n LOT gĂ„r fint, kan en annen LOT av samme ammo gĂ„ dĂ„rlig, gi feilfunksjon/klikk. Er jo derfor det er lurt Ă„ kjĂžpe mengder nĂ„r du finner en LOT som er god i ditt vĂ„pen. Min erfaring er hovedsakelig med handvĂ„pen, sĂ„ det er sagt. Test sjĂžl – i eget vĂ„pen. Kan ikke gjentas for ofte.

 

Er ellers med gamle pistoler som med halvgamle gubber: Krever gjerne hardere ladning for Ă„ fungere, bĂ„de i hylsa og i glasset 🔞

Link to comment
Share on other sites

SelvfÞlgelig kan en kalle en type ammunisjon kjipere enn andre, enkelte typer er jo billig og lagd med dÄrlige krav til at ting er jevne og av lik utforming.

Enkelte kan vÊre fornÞyde med knyttneve pÄ 25 meter, andre CD pÄ 100 meter, andre vil ha snusboks pÄ 150 meter..

Det kan i alle fall bekreftes rimelig umiddelbart at en ikke kommer til Ä nÄ toppresisjonen med CCI SV, Topshot, eller SK trainer, det er teknisk sett ikke mulig at ujevn, billig, og andre-/tredjesortert ammunisjon vil fÞre til bedre presisjon og jevnere ytelse enn ammunisjon produsert pÄ bedre maskineri med mye mindre marginer og toleranser.

 

Lot er forĂžvrig et engelsk ord og ikke en forkortelse, det trenger ikke staves i blokkbokstaver.

 

Ellers er jeg enig, det beste er Ä prÞve seg frem, Ä bruke en 500, 1000 kroner, pÄ en rekke forskjellige typer ammo slik at du finner frem til noe som er bedre syns jeg er en OK investering dersom det kan spare deg for irritasjonen det medfÞrer Ä skyte rimelig/rimeligere ammunisjon og fÄ helt totalt ubrukelig ytelse.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

"...Enkelte kan vÊre fornÞyde med knyttneve pÄ 25 meter, andre CD pÄ 100 meter, andre vil ha snusboks pÄ 150 meter..."

Akkurat. Slik mange kjÞrer Toyota RAV4. Andre Volvo XC60. Noen igjen BMW elbil. Biler velges ut fra egne behov, krav, Þkonomi, komfortkrav osb. Slik ogsÄ med vÄpen og ammo, funksjonalitet, presisjon.

 

Skyttere har forskjellige krav. Hvert vĂ„pen har sine preferanser. Den «toppresisjonen/toppkvaliteten» noen fĂ„ snakker om herinne – de fleste er kanskje ikke ute etter den? Hva som er «godt nok», er hva de fleste tenker pĂ„. Var pĂ„ skyting her forleden: CCI .22lr var det som lĂ„ pĂ„ benkene. Folk var fornĂžyde. Tilfredsstilte Ă„penbart deres krav i hvert fall. Hvilket er poenget, hold pĂ„ det. Ingen benkeskyttere eller landslagsfolk. Bare "vanlige" hyggelige skyttere.

Viktig at hver enkelt tester sjÞl, finner noe som dekker egne behov. Eksempelvis: Eley Tenex til 4.20 er sikkert helt topp. Jevnere og bedre enn CCI Standard til 0.70. Som en XC60 kan vÊre bedre enn en RAV4. For noen. Om man trenger det. Men om man sammenlikner ukritisk, sÄ blir konklusjonene sÄ feil. Siden mange av leserne herinne sikkert ogsÄ kan vÊre ganske ferske/har lite erfaring/er nybegynnere er det viktig Ä vÊre kildekritiske. Grad av presisjon skal speile det reelle behovet. For en nybegynner er det kanskje bedre Ä kjÞpe mye rimelig ammo, skyte mye, trene mye, Þve seg? Etter hvert vil behovet endre seg.

Og for Ä unngÄ unÞdige innlegg: Det er hevet over enhver tvil at for eksempel Eley Tenex er CCI std overlegen med objektivt langt bedre kvalitet. Ellers enig med deg i at det beste er Ä prÞve seg fram sjÞl, som ellers i livet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, BC.Airn skrev:

Det er hevet over enhver tvil at for eksempel Eley Tenex er CCI std overlegen med objektivt langt bedre kvalitet. Ellers enig med deg i at det beste er Ă„ prĂžve seg fram sjĂžl, som ellers i livet.

Dette er jo nesten dusteargumenter. 

SK Std. til ei krone, knapt, er nÊrmere Tenex enn den er til CCI std. GÄr du opp til SK Match til 1.25, sÄ mÄ du vÊre god for Ä se forskjell pÄ den og Tenex - eller det er bare et poeng her og et poeng der kanskje, sÄvidt.

Med CCI Std, vil en rifleskytter miste poeng i nesten hver serie - iallefall 3-4 treninger etter at han begynte... Tenex og Midas skiller kanskje de aller aller beste, men det er MYE ammo fĂžr det...

Det som er viktig er Ä skille pistol/ rifle. Pistolskytteren trenger ammo som virker, virker, virker i pistolen hans, og presisjon er fuck all, for han holder pistolen pÄ en lang arm, og de aller beste pistolskytterene skyter like store grupper pÄ 25m som en middels 11-Äring skyter pÄ 100m med rifle.

Skyter voksne rifle med 22LR i noen form for konkurranse omtrent, sÄ er tieren 12mm pÄ 50m, og forsÄvidt 60 pÄ 100, men det er 30mm innertieren du mÄ treffe - alle skyter tiere... Alt dette er bare sÄ helt hÄplÞst Ä fÄ til med CCI Std, og sÄ lett med RWS Special Match - sÄ da betaler man...
Skal man derimot lÞpe med Minirifle i DSSN, sÄ er vi pÄ funksjon igjen - men her sliter mange rifler med den variable kvaliteten til CCI - og for den del alle billigammo - og en feilfunk. og du er ute av teten - SÄ hvorfor ikke Geco Rifle, som koster mindre enn CCI std. mange ganger?

 

Faktum er at i forhold til kvaliteten - sÄ er Topshit og CCI dyr ammo - kraftig overpriset etter mitt syn. Ser en pÄ Norma Tac, som er en god og grei treningspatron - sÄ koster den her hjemme omtrent det samme som CCI std - men i USA - der koster CCI Std halvparten av Norma TAC.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Er det ikke litt vanskelig Ä skulle kategorisere ammo og LOTŽer som dÄrlige eller gode?

Nei, det er ikke vanskelig hvis en i tillegg tar med "i dette vÄpenet". SÄ kommer det an pÄ "god nok til hva?" og i tillegg "i hvilken situasjon?" Det er enorm forskjell pÄ 10-eren og heltallsdÞmming pÄ duellskiva pÄ pistol pÄ 25 meter, DFS-skyting pÄ 15 meter med heltall og 10-eren med desimaldÞmming pÄ skiva for 50 meter rifle.

Prismessig er det ogsÄ forskjell pÄ treningsammo der en kanskje skyter > 20.000 i Äret og konkurranseammo der en skyter 1000-2000 skudd i Äret. Om jeg reiser 50 mil for Ä skyte NM, betale 400 kroner i startpenger og mÄ overnatte flere netter, betyr 2 kroner mer per skudd ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange jeg har sett trene med 22, og skutt litt sÄnn demotiverende "OK" med CZen sin, med Thundebolt, CCI, TS, Stinger, alt mulig rar amerikansk ammo egentlig.
"22LR gÄr jo ikke bedre" hÞrer man, og "det er synd 22-rifler ikke er mer presise", eller "22LR virker jo ikke pÄ 100m" - helt til man hiver til dem ei eske ordentlig ammo...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For meg er det veldig lett Ä si dÄrlig og god, det gÄr ikke pÄ presisjon, men rett og slett funksjon. NÄr patronene ikke er kraftige nok for Ä veksle og shortstroker, eller har defekt tennsatsmatriale i hylsa. 

Endel 22 som topshot er ogsÄ sÄ hinsides full av klin at man fÄr magasinene fulle av voks, og de har jo ikke "spiss" men bare fullt av voks. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, nhd skrev:

"...Nei, det er ikke vanskelig hvis en i tillegg tar med "i dette vÄpenet". SÄ kommer det an pÄ "god nok til hva?" og i tillegg "i hvilken situasjon?:::"

Akkurat, og da ville diskusjonen hatt en form for mening. Men hvor ofte ser man diskusjoner basert pÄ slike presiseringer herinne? Sjelden eller aldri? Her generaliseres gjerne, og det er utfordringen. For uansett: Om noen tester ammo i ett spesielt vÄpen, sÄ gjelder fremdeles resultatet for akkurat dette vÄpenet. For dette behovet. Du har helt rett, og jeg er fullstendig enig med deg.

Noen herinne er dedikerte, skyter titusenvis av skudd i Äret, og konkluderer ut ifra egne behov. Hvor er de andres stemmer i diskusjonen? De som har andre behov? Ikke skyter aktivt 24/7, ikke er sÄ gode og ikke har ekstremkrav til utstyr og presisjon? Det er ofte diskusjoner for de sÊrs dedikerte, og stemmer for dem. Men alle de andre? De kan ikke ta feil, da rimelig .22 ammo selges i enorme mengder, og folk skyter med den. Og kjÞrer brukt RAV4...

SĂ„ mange skyttere kan ikke ta feil - de kjenner egne behov. Som nok er rett sĂ„ forskjellige fra en aktiv DFS-skytter. Å forstĂ„ andres behov er kanskje vel sĂ„ viktig som Ă„ snakke egen sak, men vanskelighetsgraden er nok noe hĂžyere. Vi er alle skyttere, sant. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MÄ fÄ lov til Ä pÄpeke at noen her   inne liker Ä kunne snakke om presisjon, kvalitet, funksjon, og ytelse, uten at det skal vÊre nÞdvendig Ä begynne Ä tyte og mase om at "men noen herinne liker Ä koseskyte", "noen herinne liker Ä ikke treffe", "noen herinne kommer kun for kaffe og prat", hver bidige gang.

TrÄdstarter Þnsker noe som funker, hvorfor i all verden er det negativt at det blir nevnt enkelte typer som er rimelige men likevel har god funksjon og bedre presisjonspotensiale???

 

Igjen, det gÄr an Ä generalisere pÄ ammo, for noe er faktisk bare dritt sammenlignet med Þrlite dyrere ammunisjon. Og sorry, men om du syns at Ä foreslÄ Ä bruke 7 Þre mer per skudd fÞrer til prestasjonsangst og utstyrsjag, sÄ.. ok. 

Det er faktisk veldig fÄ som syns det er kjempegÞy Ä aldri treffe en dritt fordi de bare skyter "koseammo" i "kosevÄpen" pÄ "kosebanen" hvor en koseprater og drikker kosekaffe og sanker gledespoeng mens en ikke bedrer seg en tÞddel, noensinne, fordi Ä prÞve Ä bli bedre tydeligvis er en tryhard-uting.

Eventuelt - det er ikke sÄ veldig gÞy at pistolen feilfunksjonerer fordi en syns at litt dyrere og mer funksjonell ammo er dust.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt tips for «billig og bra nok» (jfr trÄdstarters formulering) er denne

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659

 

Den har overrasket meg med det jeg oppfatter som jevn, bra presisjon i min CZ455 American. Amerikansk, billig overlydspatron er jo typisk helt bortkastet.

 

Jeg har ikke skutt allverden med den selv, men har hatt med meg noen nybegynnere som har skutt mye med den med mitt vĂ„pen. 5 skudd holder 10’ern pĂ„ 100m, repeterbart. Det synes jeg er «billig og bra nok», alt tatt i betraktning. Jeg skal fĂ„ testet presisjonen skikkelig etterhvert. Men jeg har kjĂžpt mer, for Ă„ si det sĂ„nn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

+1 pÄ 36gr kobberplata federal bulk, den jeg bruker som matchammo, ikke hatt 1 feil pÄ titusen patroner. 
Presisjonen er ikke pÄ hÞyde med de beste, men om jeg skyter 1mm eller 10mm har ikke sÄ mye Ä si for min bruk sÄlenge det sier pang. 
36gr er sÄpass rask at man mÄ ha riflestigning riktig for Ä stabilisere den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med de to over her. Den billige Federal bulken der overrasker. Ikke noe BR, DFS eller PRS patron kanskje. Men til pistol og trening til jaktskyting med .22 holder den masse. Det samme med Federal 510, den er ogsÄ pÄ hÞyde med annen dyrere ammo nÄr det kommer til funksjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, spindrift said:

Mitt tips for «billig og bra nok» (jfr trÄdstarters formulering) er denne

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659

 

Den har overrasket meg med det jeg oppfatter som jevn, bra presisjon i min CZ455 American. Amerikansk, billig overlydspatron er jo typisk helt bortkastet.

 

Jeg har ikke skutt allverden med den selv, men har hatt med meg noen nybegynnere som har skutt mye med den med mitt vĂ„pen. 5 skudd holder 10’ern pĂ„ 100m, repeterbart. Det synes jeg er «billig og bra nok», alt tatt i betraktning. Jeg skal fĂ„ testet presisjonen skikkelig etterhvert. Men jeg har kjĂžpt mer, for Ă„ si det sĂ„nn.

Takk for tips men hulspiss er ikke lov pÄ innebanen :-) -  jeg har bestilt en kasse Norma Tac-22 - hÄper den duger.

(dvs. funker).

 

Det gÄr gjerne et en kasse eller to i Äret og da er det greit med treningsammo som fungerer i bÄde fin og spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

CCI standard gÄr ikke sÄ dÄrlig i min CZ-455 med 43,5cm pipe i hvert fall.

 

Det er denne modellen jeg har:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Kikkert: Hawke 3-9x40

 

50m med sandsekk under kolben bak og 2-fot:

 

bilde.png.e125ab889cc4791bc3023cae1ea77e27.png

 

bilde.png.ae30f20c56cbda1c8dbb0a2d8716276c.png

 

For Ăžvrig ser jeg noen nevnte Remington Thunderbolt, den spredde fĂŠlt i min gamle Brno mod.2 i hvert fall. Men jeg har aldri prĂžvd den i CZ-455'n.

 

RWS Subsonic HP er en annen patron som ogsÄ samler utrolig bra i denne rifla:

https://www.norma.as/rws/109437/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Joda, CCI STD gÄr gulle god den i mange vÄpen ogsÄ. Men det "M67" og "Ei Tohi" vil frem til er at de mystiske "fluene" slik billig ammo har Þdlegger for Ä nÄ toppen om du skal vinne med de i klasser dr kravet til presisjon er litt mer enn "bra nok". Skal du skyter 350 poeng i DFS stevner nytter det ikke med en ammunisjon som gir deg en 7-8-9 en til to ganger i en 50 skudds eske. Da vil du aldri nÄ det mÄlet. Selv om slik ammunisjon funker som fy til moro, kos og rekreasjonsskyting og pistol der du bare skal treffe en papptallerken blink pÄ 25 meter for Ä vÊre god ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Opplest, vedtatt, helt kjent og vanlig for oss som skyter med .22 pistoler (og andre halvautomater). Ikke alle pistoler gĂ„r med all ammo. Om akkurat den ammoÂŽn gjĂžr at akkurat den pistolen ikke virker pĂ„ halvauto – sĂ„ passer ikke den ammoÂŽn i den pistolen. Men det er ingen grunn for Ă„ si «drittammo». Nettopp fordi den fungerer etter hensikten/behovet i andre pistoler. Denne forstĂ„elsen er basis for alle som skyter (i hvert fall halvauto) .22 vĂ„pen.

Noen hovedkrav for skyting med .22lr tÞr vÊre: Funksjon (at vÄpenet virker/veksler), presisjon (godt nok til formÄlet), pris (billig for uformell plinking). Skytterens vÄpen og behov bestemmer hvilke kriterier som skal vektlegges tyngst ved valg av ammo til spesifikt vÄpen. At skyttere innen NSF, DFS DSSN eller plinkeren har forskjellig behov og krav tÞr vÊre Äpenbart.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, KriSpawn skrev:

"...Jeg har brent meg pĂ„ CCI standardđŸ˜©

sitter pÄ ca 5000 skudd som ikke pÄlitelig fungerer i min X-esse Stenvaag. Da den alt for ofte ikke veksler til neste skudd. .."

Akkurat. La derfor noen andre prÞve den i sine vÄpen, kanskje de blir riktig fornÞyde. Okei?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, aps skrev:

"...For meg er det veldig lett Ä si dÄrlig og god, det gÄr ikke pÄ presisjon, men rett og slett funksjon. NÄr patronene ikke er kraftige nok for Ä veksle og shortstroker, eller har defekt tennsatsmatriale i hylsa. Endel 22 som topshot er ogsÄ sÄ hinsides full av klin at man fÄr magasinene fulle av voks, og de har jo ikke "spiss" men bare fullt av voks..."

Fornuftig innlegg. Akkurat her vektlegges funksjon over topp presisjon. Akkurat hva skyting handler om; Forskjellige behov. Derfor er det noe underlig at enkelte stadig poengterer dette med "presisjon" som overskygger alt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bergara-Man said:

CCI standard gÄr ikke sÄ dÄrlig i min CZ-455 med 43,5cm pipe i hvert fall.

 

Det er denne modellen jeg har:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Kikkert: Hawke 3-9x40

 

<snip>

 

For Ăžvrig ser jeg noen nevnte Remington Thunderbolt, den spredde fĂŠlt i min gamle Brno mod.2 i hvert fall. Men jeg har aldri prĂžvd den i CZ-455'n.

 

RWS Subsonic HP er en annen patron som ogsÄ samler utrolig bra i denne rifla:

https://www.norma.as/rws/109437/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron

 

1. Bolt rifle? Antar den eter alt - halvauto pistol er mer relevant i denne trÄden.

2. Bildet er av den "gamle" CCI standard som gikk bra i de aller fleste vÄpen

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mÄ ogsÄ finne meg noe annen relativ  rimelig, og grei nok, 22LR. 
 

Vurderer Ă„ prĂžve Eley pistol pluss til 1kr smellet:

http://www.stenvaag.no/eley-pistol-pluss.aspx

 

den skal visstnok ikke ha masse voks og drit, men et tynt lag parafin. Samt vÊre funkjonssikker pga. slanking av hylsen. Om det stemmer, eller bare er salgsargumenter, gjenstÄr Ä se. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden dette er inn pÄ forumet for pistolskyting, var forrige svaret basert pÄ det. 

Presisjon pÄ rifle pÄ 50/100 meter er da uvesentlig.  Funksjon og pris er det eg setter Þverst, som fÞrer til at eg bruker CCI/Top Shot/ Tac22 pÄ trening og lokale konkurranser.

Har i Är skutt 585 pÄ hurtig fin med Top Shot, sÄ presisjonen er god nok til duell skiva. PÄ gode dager skyter eg 50 serier pÄ press skiva med samme ammo. 

 

Dei skudda som trekker ned summene er ofte sÄ dÄrlege at ingen ammo i verden hadde redda dei;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, KriSpawn skrev:

Jeg har brent meg pĂ„ CCI standardđŸ˜©

 

sitter pÄ ca 5000 skudd som ikke pÄlitelig fungerer i min X-esse Stenvaag. Da den alt for ofte ikke veksler til neste skudd. 

Og da har du prÞvd den med annenammo i det siste, slik at du er sikker Ä pÄ at feilen skyldes CCI? Min mÄtte en tur til bÞrsemaker og fÄ en ny fjÊr da den begynte Ä fuske.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bent Inge skrev:

Poenget er at CCI standard tidligere var billig og bra nok treningsammo. NÄ mÄ ihvertfall jeg finne noe annet.

Nei, lottene har variert fra helt greit presise, og funker i de fleste halvautoer - til skudd i 6eren pÄ DFS-skiva og helt umulig Ä bruke en halvauto med. Vi har hatt loter som gav funksjonsfeil i boltrifler. BÄde mating, ekstraksjon, alt - de minste ungene fikk ikke lukket sluttstykket. Men alle har ikke hat alle loter.

All ammo varierer, men CCI er kanskje blant de som varierer mest.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, BĂ€ke skrev:

Og da har du prÞvd den med annenammo i det siste, slik at du er sikker Ä pÄ at feilen skyldes CCI? Min mÄtte en tur til bÞrsemaker og fÄ en ny fjÊr da den begynte Ä fuske.


Jeg trodde ogsÄ fÞrst at det var pistolen. Selger tok en titt pÄ den, da med tanke pÄ den fjÊren du nevner (noe om dÄrlig herding av stÄlet). 
 

Visste seg da at det ikke var feil med vekslingen pÄ pistolen ved bruk av eley pistol pluss. Samt at en i klubber fikk cci ammoen til Ä fungere i sin Pardini SP. SÄ da konkluderte jeg med at akkurat den lotten ikke passet i min x-esse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, KriSpawn skrev:

"...Jeg trodde ogsÄ fÞrst at det var pistolen. Selger tok en titt pÄ den, da med tanke pÄ den fjÊren du nevner (noe om dÄrlig herding av stÄlet).  Visste seg da at det ikke var feil med vekslingen pÄ pistolen ved bruk av eley pistol pluss. Samt at en i klubber fikk cci ammoen til Ä fungere i sin Pardini SP. SÄ da konkluderte jeg med at akkurat den lotten ikke passet i min x-esse..."

Akkurat som forventet. Positivt at du oppdaterer i saken, slik at ogsĂ„ andre kan fĂ„ lĂŠrdom. OgsĂ„ i klubben hos oss opplever vi dette. Med konstruktiv konsekvens at man bytter ammo seg imellom, og alle er fornĂžyde. Thx, Man đŸ’Ș

Link to comment
Share on other sites

NĂ„r jeg leser gjennom denne  trĂ„den mĂ„ en jo lure pĂ„ om hele pistolskytter miljĂžet er havnet pĂ„ fattigkassa. Selv skyter jeg ikke lengre pistol ikke fordi jeg ikke har rĂ„d til skudd men  fordi jeg ikke har tid. Men jeg skyter 10-15.000 22lr skudd i Ă„ret med rifle. Å bruke dĂ„rlig ammo er jo like dumt som Ă„ pisse i buksa for Ă„ holde varmen. Om en ser pĂ„ hva en sparer i Ă„ret pĂ„ Ă„ bruke dritt ammo er vel det ommentrent det samme som det koster Ă„ dra pĂ„ et stevne med flyreise og hotell. Til mitt bruk er SK rifle match den billigste ammunisjonen jeg fĂ„r til Ă„ trene med men til konkurranse er  den ubrukelig da ca 1 av 100 skudd gir avvik eller en 9 er. Til konkurranse bruker jeg skudd som gĂ„r bra hele tiden Tenex eller Midas. 

Nei kjĂžp skikkelig ammo og bli god Ă„ skyte i stede for Ă„ plages med dittpatroner.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og de som sutrer om at vi skal ha aksept for koseskyting klarer fortsatt ikke Ä ha aksept for Þrlite mer gjennomtenkt skyting, jeg er ikke overrasket. 

TrÄdstarter stilte et spÞrsmÄl, folk har en saklig diskusjon om at Þrlite dyrere ammunisjon oftere er jevnere ladd og bedre kontrollert = mindre avvik = jevnere fart = mer pÄlitelig OG mer presis

TÄler du ikke at folk diskuterer, skjÞnner jeg ikke hvorfor du er pÄ et diskusjonsforum.

 

Ole

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ethvert vÄpen har sine egne preferanser for ammo. Diskusjonen gÄr pÄ en forstÄelse av dette. Enhver mÄ sjÞl sette presisjonskrav. Ofte er det viktigste at vÄpenet mater og fungerer, kombinert med Þnsket presisjon. Dét er hva trÄden omfatter, og som mange innlegg viser en konstruktiv forstÄelse av. I en diskusjon er det grunnleggende viktig Ä vise respekt for andres synspunkter, og sÞke forstÄelse. 

  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, slemmo skrev:

"...Akkurat, sÄ det du sier er at det ikke finnes dÄrlig og bra ammo, det er bare vÄpnene som har forskjellig smak..."

Nei, mener sjÞlsagt ikke det. Enkelte produksjonsserier av ammo er dÄrlige, det kan vises i klikk, uforklarlig treff og slikt. Helt klart. Ikke lenge siden Norma hadde en serie .308 som klikka fÊlt. Fiocchi hadde en batch med .32S&WLong for litt sida (XXL). Og ryddet opp i dette. Men poenget er at rimelig ammo kan gÄ godt i andre vÄpen, sant. I andre vÄpen, for andre med andre presisjonskrav er dette «godt nok». I denne «sonen» er folk forskjellige. Det diskusjonen gÄr pÄ, sant.

 

Personlig bruker jeg skikkelig ammo, treffer rimelig godt. Har meget god rÄd til det. Men ser at andre har andre behov. Greitt Ä fÄ rydda unna misforstÄelser.

 

Link to comment
Share on other sites

Det og anbefale CCI og annen drittamo til folk slik at de blir plaget med funksjonalitet og presisjon er vel den sikreste mÄten og bli kvitt nye skyttere. Nei kjÞr med skikkelig ammo slik at folk fÄr til skytingen og oppnÄr fremgang sÄ fÄr man utvikling og vekst i sporten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...