Jump to content

CCI Standard og kvalitet


Bent Inge

Recommended Posts

Hvordan tester dere andre samling med div. ammo på 22LR pistol ?

Solid anlegg på en sandsekk eller to oppå en skytbenk slik at man klarer å holde helt stille er vel tingen.

Ikke lett å sikte helt 100% nøyaktig (innenfor 1cm) med åpne sikter på 25m med pistol/revolver.

Jeg så en som hadde montert et kikkertsikte midlertidig på en Ruger 22 for å teste.....

En liten laser montert på picatinny spor i ramma kan jo virke, og så holde den laserprikken på en klistrelapp og se hva som blir samlingen.... og skyte f.eks. 50 skudd av forskjellige lot'er for å se om det er noen  kuler som plutselig stikker av ut til sidene.....

(eller var det kanskje et dårlig avtrekk som laget den som dro ut ....!)......

 

Ideelt sett må man vel skru fast pistolen/rifla for å eliminere avtrekksfeil i ammotesting.

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjZm-retIzrAhVGpIsKHbXwC7YQFjADegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fskiskyting.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F10%2FVpenogammunisjonstesting-2.pdf&usg=AOvVaw2SssXchzfV2cS-Q2fxpJJ9

 

Det er vel ingen tvil om at dyrere Eley tenex o.l. er bedre kvalitet enn billig CCI Standard, og at presisjonen er bedre på dyr ammo. Men det er vel så store forskjeller på hva som går godt i de forskjellige våpen at man må bare teste for å finne ut av det.

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mix skrev:

Eley Sport er vel den ammo av det rimelige slaget jeg har vært aller mest fornøyd med.

Vapentidningen testet 44 ulike .22 i tre forskjellige matchpistoler. En av dem var Pardini. Jeg festet meg mest ved denne fordi det er den jag har selv. I denne testen kom Eley Sport og CCI std best ut.

Men det er med ammo som med fruer, de må matche med den spesielle kailln.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På NM på Dagali i fjor var det flere som "flottet" seg med SK Pistol Match Special som en eller annen svensk test hadde svært gode samlinger med i Pardini. Flere av disse fikk seg en lei overraskelse med skivene som sto på vel 60m når alt lå under skiven. CCI Standard gikk tilnærmet midt i og holdt til å komme til finalen...

 

Jeg mener ikke å komme med noen slags fasit og si at CCI er gull, men for feltskyting med pistol er det for meg viktig at det går flatt så langt ut som mulig og er et hensyn jeg tar ved valg av ammunisjon. (Gjelder alle kaliber jeg skyter felt med)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Groppe skrev:

Jeg mener ikke å komme med noen slags fasit og si at CCI er gull, men for feltskyting med pistol er det for meg viktig at det går flatt så langt ut som mulig og er et hensyn jeg tar ved valg av ammunisjon. (Gjelder alle kaliber jeg skyter felt med)

CCI har ca samme hastighet (den heter jo "standard ;) ), og skyter like flatt som alle andre ammunisjonstypene som har vært nevnt her. Jeg har testet ca alt som er nevnt her på 100m, i rifle, og de treffer i tieren uten å stille på høyden omtrent. Alle har mellom 310 og 330m/s i ei rifle. I pistol vil hastigheten variere nokså mye med løpslengde faktisk, iallefall om en har de aller korteste pistolene.
Men enkelte spesialtyper - "Pistol Match", "Rapid Fire", osv - er laget for å minimere rekyl i pistol under hurtigskyting (og annen skyting). De går neppe veldig flatt nei...
Det finnes typer som går vesentlig flatere enn std. som Velocitor, Yellow Jacket, Stinger, etc... Men disse har sjelden veldig god presisjon. Men de kan ha det, i noen våpen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har lest nevnte test i vapen tidningen, å min konklusjon er at Feinwerkbau AW93 Light ikke er kresen på kosten. CCI Standard har nå tjent meg godt i 7 år, tror jeg fortsatt kan telle på fingrene antall feil pga ammo, "fettkule" på kula og skjev patron er gjennganger, i tillegg kan jeg en skjelden gang kjenne forskjell i rekyl og lyd. Nå tror jeg at jeg skal ta i bruk den nye lot'n bare for å sjekke at det ikke blir noe problem, så får gammel lot'n være konkurranse ammo. Forøvrig så er det endel pardini eiere som pusser med sandpapir på tuppen av CCI std for at patronene ikke skal kjøre seg fast i magasinet, vi snakker da om Pardinier av siste skrik (Pardini hadde i mange år magasin problem, patronene passet i magasinet).

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Bergara-Man skrev:

"...Hvordan tester dere andre samling med div. ammo på 22LR pistol ?..."

Sett deg godt ved skytebenken. Bruk gjerne trekket fra en sovepose, stapp det trekvartfullt, legg et handkle over (blir kruttslam). Hold henda mellom pistolen og underlaget, og la pistolen bevege seg i rekylen. Bruk god tid. Ganske enkelt å få gode samlinger, faktisk. Testa bl.a fripistol slik for ei god tid tilbake, fikk små samlinger på 25meter´n. Så bra at jeg holdt innom åttern på femtimeter´n i konkurransesammenheng enhånds, opp mot 540 poeng på det beste. Langt de fleste i sentrumsområdet, men noen slengere, som jeg kjente var min feil. Fripistoler er rene konkurransemaskiner, laget med snevre toleranser. Flere .22 patroner gav klikk i dette våpenet, og de kunne jeg ikke bruke. Men andre fungerte perfekt, og gav akseptabel presisjon. For halvautomater er det viktig å la pistolen bevege seg i rekylen, ikke hold igjen. Om du skrur fast i en Ransom Rest, (om du er så heldig å ha en), vil du se at våpenet beveger seg også her. Om du har tilpassa innsats for skjefteplater, så er dette klart å foretrekke, og den beste måten å teste på.

Poenget er at når du gjør slike egne tester, med eget våpen og flere ammotyper, så blir du også trygg på deg sjøl. Og det er viktig psykologisk, noe vi kjenner til ved mental trening. Trygghet og positivitet, sant. Bare ett (sikkert av mange) svar. Min erfaring, og presiserer at dette gjelder pistoler, jfr trådens tema. Med det store utvalg i ammo, er du garantert å finne noe som gir deg ønsket funksjonalitet og presisjon. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Angående "Ny" og "Gammel" CCi Standard, om det er noen forskjell på dem.

 

Testet den "Nye" CCi Standard i rifla i dag, dog var det litt mye vind (3-4 m/s) som varierte, så det ødela kanskje ørlite grann. Lot er vel det nummeret som står printet på baksiden av den fliken du åpner opp (M03AA03) ?

 

 

bilde.png.e53d8ff28523e80f968f039fb614040e.png  "Ny"

 

 

50m med 2-fot og sandsekk under kolben bak. Første skuddet (øvre venstre blink) satt litt høyere enn de andre. Hadde skutt annen type ammo før denne, så kan hende det har noe med fettet på kula å gjøre..... Rekkefølgen jeg skjøt var: øvre venstre, øvre høyre, midtre, nedre venstre, nedre høyre.

 

bilde.png.2bed75325dbf27a041ea88f9f8f7eb4d.png

 

Teste den "gamle" CCi også, den samlet faktisk dårligere enn den nye, men mistenker at vind ødela litt for meg i dag. Må teste på nytt en dag det er mer vindstille. Kan hende resultatet blir annerledes da....... vi får se.

 

"Gammel"

bilde.png.895d5a8ecc5887abb7705159a29fe57e.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... det er noe med disse Lot'ene på den CCI Standard Velocity som er litt merkelig.

 

For litt over ett års tid siden kjøpte jeg en 500-eske ("gammel type"), og de sto det Lot-nummer på baksiden av den fliken du åpner opp. Ett nummer som var stemplet på.

 

De jeg kjøpte (også "gammel type") for ett halvt års tid siden hadde den gamle esken, men det står ikke noe Lot-nummer på baksiden av den fliken. Se bilde av den esken lenger opp i tråden. Det står en del nummere på utsiden etc.

 

På den "Nye" typen esker står det ett stemplet nummer på baksiden av den fliken igjen. (M03AA03). Dette er vel Lot-nummer ?

 

Jeg testet presisjon igjen i dag, nesten helt vindstille så det var fine forhold.

 

Resultat: Samme som jeg fikk forrige dag, den "gamle" samler dårligere enn den "nye", ingen tvilom det.

 

Gammel:

 

bilde.png.e15a903e5068f0dae565012ef6818b65.png

 

Ny:

 

bilde.png.891144bba0ca7648d664d25e0e6de283.png

 

Det som i hvert fall er er helt tydelig er at det er ganske stor forskjell på Lot'ene på CCI Standard Velocity.

 

Jeg prøvde også noen Lapua Center-X,men fikk ikke noe bedre samlinger på den enn den "Nye" CCI Std.

Men, samlingene på denne virket allikevel som de var jevnere, dvs mer lik for hver 5-skudds serie. Jeg fikk bare testet  10 stk. av dem i dag, så skal skyte noen 25-skudds serier og se.

 

Skal prøve noen av de dyrere Eley osv. Moro å prøve litt forskjellig og se. 😀

 

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil+tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Den «gamle» der var virkelig ille. Hva slags rifle skyter du med?

Og har du parallaksejustering på kikkerten?

 

K

 

Rifla er en CZ-455 med kort tykk pipe (varmint) 43,5cm. Med Aimsport Rimfire lyddemper.

 

Ja, jeg ser også at jeg nok har ett parallaks-problem på den kikkerten (Hawke 3-9x40AO). Når jeg lar rifla stå på to-fot og sandsekk og ser gjennom kikkerten og flytter øyet opp/ned og høyre/venster uten å røre rifla, så ser jeg at uansett hvordan jeg justerer den parallaksen, så blir det ikke helt bra. Jeg prøver å holde riktig øye-avstand når jeg skyter, men glemmer av meg inimellom og drar hodet litt bakover slik at jeg ikke ser hele synsfeltet lengre. Jeg kommer ikke lengre bakover med kikkerten i de ringene jeg har, da må jeg ha en extension-ring på den framre i så fall. Jeg ser at en bedre kikkert hadde vært tingen, ønsker meg også mer zoom.

 

Denne ser fin ut, ikke så fæl pris heller i grunn:

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/sightron-kikkertsikter/sightron-sii-4-16x42

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, aps skrev:

Skyt med chrono, så ser du SD og ES, den lotten du referer til som "gammel" vil du se syke avvik, ganske sikker. 

 

Ja, skal gjøre så. Tar med kronografen neste gang. Jeg hører faktisk at det smeller litt værre av noen skudd inimellom. Noen av skuddene er rett rundt lydhastigheten. Så det er noe ujevn hastighet ute og går.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Merkelig at du ikke får vekk parallaks-problemet med den kikkerten. Den har jo parallaks justering så det burde ikke være noe problem. Gjør du ting rett når du justerer?

 

Ja, det som skjer er at hvis jeg får trådkorset til å "følge" sentrum på blinken når jeg flytter øyet sideveis (dvs. trådkorset ligger helt i sentrum hele tiden), så blir det ikke helt bra når jeg da beveger øyet opp og ned. Og motsatt. Så det er noe som ikke er helt konsentrisk inni der eller hva man skal kalle det..... Rett og slett litt for billig kikkert tror jeg...... Kostet vel rundt kr. 1000.- da jeg kjøpte den.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Ja det er mulig. Jeg har en Hauk på et luftgevær som vel ikke koster stort mer en din kikkert. Og på den fungerer parallaks justeringen 100%. Mye kikkert for pengene.

https://fjellogfriluft.no/produkt/jakt/optikk/kikkertsikte/hawke/hawke-sidewinder-4-16x50-10xhalf-mil-dot/

 

Jeg har samme Hawke 4-16x50 kikkerten på min 223REM som den du linker til, fungerer 100% den også. Veldig bra kikkert for pengene som du sier.

 

Sitat

Jeg har en Hauk på et luftgevær som vel ikke koster stort mer en din kikkert.

 

Den jeg har på 22LR rifla er denne (en billig kikkert):

https://www.skittjakt.no/hawke/173266/hawke-vantage-3-9x40-ao-mil-dot-uten-lys-1-justerbart-obj

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Fines mange brukbare kikkertsikter, alt etter hvilket behov man føler for. Men dårlige kikkertsikter kan føre til at man føler børsa ikke er presis nok. Man får gjerne hva man betaler for. Leupold har brukbare kikkertsikter, for en overkommelig penge. Og montasjer av stål. Av og til har Jakt&Friluft skaprydding, til knallpriser. Denne modellen ment til rimfirerifler, er parallaksejustert til 75 yards eller no sånt. Min er bra. Kanskje verdt et forsøk: https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-freedom-rimfire-2-7x33-1-inch-matte-rimfire-moa

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle nesten ha startet en egen tråd på dette under rifleskyting kanskje...... vi er vel på pistolforumet, men det går kanskje bra...... 😊

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja, det må til en bedre kikkert for å teste millimeter-presisjon på 50m med 22LR.

Jeg må ha noe med mye mere zoom merker jeg.

 

Jeg ser Hawke har kommet med en ny og bedre serie, med bedre glass etc. Men de koster over 10.000.- da......

Da begynner det å bli veldig bra kikkerter tror jeg......

 

Frontier 30 SF, fåes med enten SFP eller FFP system, Mil-dot.

 

Hawke Optics | Frontier

 

https://us.hawkeoptics.com/frontier-30-sf-5-30x56-mil-pro.html

 

https://us.hawkeoptics.com/frontier-30-ffp-5-25x56-mil-pro.html

 

Hawke har også en ny, rimeligere serie kikkerter som er bra egnet for 22LR presisjonsskyting på 50-100m tror jeg. Vantage 30 WA SF:

 

HAWKE Australia | Vantage 30 WA SF IR Riflescopes

 

https://us.hawkeoptics.com/vantage-30-wa-sf-4-16x50-half-mil-dot-ir.html

 

Versjonen med 4-16x50 kan vel være passende på en 22LR, koster rundt 4k + fra det store utland.....

 

Passende 30mm ringer kan være Warne av denne typen tror jeg:

https://www.norma.as/warne/105147/warne-maxima-fast-9-11mm-30mm-sort-matte-warne-fast-ringmontasje-for-9-11mm

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Geco5 skrev:

I en tråd om rimelig ammo til pistol, så er det litt merkelig at dere diskuterer nødvendig riflepresisjon (trolig for konkurranse) på ammoen, riflekikkerter, m.m.  :( 

 

Ja, jeg foreslår at vi flytter hit for videre ang. dette med rifle:

 

https://www.kammeret.no/topic/90710-22lr-ammunisjon-presisjon-50-100m/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, BC.Airn said:

Fines mange brukbare kikkertsikter, alt etter hvilket behov man føler for. Men dårlige kikkertsikter kan føre til at man føler børsa ikke er presis nok.

 

Det finnes ikke dårlige kikkertsikter, hver børse har sine preferanser.

 

  • Like 1
  • Haha 5
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Geco5 skrev:

I en tråd om rimelig ammo til pistol, så er det litt merkelig at dere diskuterer nødvendig riflepresisjon (trolig for konkurranse) på ammoen, riflekikkerter, m.m.  :( 

99% av folk skyter for dårlig til å klare oversette SD/ES som gir spredning i pistol til spredning på skiva 

overraskende mange skyter fortsatt for dårlig med rifle til det samme 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Geco5 skrev:

I en tråd om rimelig ammo til pistol, så er det litt merkelig at dere diskuterer nødvendig riflepresisjon (trolig for konkurranse) på ammoen, riflekikkerter, m.m.  :( 

Du har rett. Jeg sjekket ikke navnet på gruppen før jeg svarte. Beklager. Til bruk i mine pistoler med meg som skytter er CCI std absolutt bra nok. Jeg har vært på mange bane-NM pistol, og jeg mener at > 50% bruker CCI eller TopShot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...