Jump to content

CCI Standard og kvalitet


Bent Inge

Recommended Posts

1 hour ago, Gorbag said:

Kjøpte CCI i vinter med nyere design på pakka enn dei eg har kjøpt før. Merka ikkje forskjell på dei. 
 

Ellers blir det nokre tusen med Topshot det går i eller Norma tac-22. 
begge deler er problemfrie i min Pardini. 

De går i Pardinien min også, men ikke i Stenvaagen. En kompis med GSP får de ikke til å virke.

 

Norma TAC-22 og Topshot er gode alternativer - jeg får hamstre når de er å få tak i.

Edited by Bent Inge
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vanskelig å skulle kategorisere ammo og LOT´er som dårlige eller gode? All den tid .22 våpen gjerne er «kilne» mtp funksjon og presisjon? Det som betyr noe, er vel hvordan eget våpen fungerer? Altså at sidemannens «godammo» ikke nødvendigvis er det for ditt våpen, sant. Og omvendt. Og så er det jo forskjell på krav man stiller: «Greitt nok for meg», mens andre må ha det «de beste bruker». Vil anta at langt storparten herinne er vanlige skyttere, med langt under titusen skudd i året, og skyhøye presisjonskrav. Viktigste at våpenet fungerer med ammo, og går tilfredsstillende (individuelle krav). .22 ammo er omtrent gratis, og gir store muligheter for testing. Kanskje er det den billigste som funker best i (ett av) dine våpen. Joda, man kan lese tester til man sovner. Artikler fra andre (betalte) "våpenjournalister", og bli troende... Interessant, men prøv sjøl, uansett. 

 

Om én LOT går fint, kan en annen LOT av samme ammo gå dårlig, gi feilfunksjon/klikk. Er jo derfor det er lurt å kjøpe mengder når du finner en LOT som er god i ditt våpen. Min erfaring er hovedsakelig med handvåpen, så det er sagt. Test sjøl – i eget våpen. Kan ikke gjentas for ofte.

 

Er ellers med gamle pistoler som med halvgamle gubber: Krever gjerne hardere ladning for å fungere, både i hylsa og i glasset 🔞

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan en kalle en type ammunisjon kjipere enn andre, enkelte typer er jo billig og lagd med dårlige krav til at ting er jevne og av lik utforming.

Enkelte kan være fornøyde med knyttneve på 25 meter, andre CD på 100 meter, andre vil ha snusboks på 150 meter..

Det kan i alle fall bekreftes rimelig umiddelbart at en ikke kommer til å nå toppresisjonen med CCI SV, Topshot, eller SK trainer, det er teknisk sett ikke mulig at ujevn, billig, og andre-/tredjesortert ammunisjon vil føre til bedre presisjon og jevnere ytelse enn ammunisjon produsert på bedre maskineri med mye mindre marginer og toleranser.

 

Lot er forøvrig et engelsk ord og ikke en forkortelse, det trenger ikke staves i blokkbokstaver.

 

Ellers er jeg enig, det beste er å prøve seg frem, å bruke en 500, 1000 kroner, på en rekke forskjellige typer ammo slik at du finner frem til noe som er bedre syns jeg er en OK investering dersom det kan spare deg for irritasjonen det medfører å skyte rimelig/rimeligere ammunisjon og få helt totalt ubrukelig ytelse.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

"...Enkelte kan være fornøyde med knyttneve på 25 meter, andre CD på 100 meter, andre vil ha snusboks på 150 meter..."

Akkurat. Slik mange kjører Toyota RAV4. Andre Volvo XC60. Noen igjen BMW elbil. Biler velges ut fra egne behov, krav, økonomi, komfortkrav osb. Slik også med våpen og ammo, funksjonalitet, presisjon.

 

Skyttere har forskjellige krav. Hvert våpen har sine preferanser. Den «toppresisjonen/toppkvaliteten» noen få snakker om herinne – de fleste er kanskje ikke ute etter den? Hva som er «godt nok», er hva de fleste tenker på. Var på skyting her forleden: CCI .22lr var det som lå på benkene. Folk var fornøyde. Tilfredsstilte åpenbart deres krav i hvert fall. Hvilket er poenget, hold på det. Ingen benkeskyttere eller landslagsfolk. Bare "vanlige" hyggelige skyttere.

Viktig at hver enkelt tester sjøl, finner noe som dekker egne behov. Eksempelvis: Eley Tenex til 4.20 er sikkert helt topp. Jevnere og bedre enn CCI Standard til 0.70. Som en XC60 kan være bedre enn en RAV4. For noen. Om man trenger det. Men om man sammenlikner ukritisk, så blir konklusjonene så feil. Siden mange av leserne herinne sikkert også kan være ganske ferske/har lite erfaring/er nybegynnere er det viktig å være kildekritiske. Grad av presisjon skal speile det reelle behovet. For en nybegynner er det kanskje bedre å kjøpe mye rimelig ammo, skyte mye, trene mye, øve seg? Etter hvert vil behovet endre seg.

Og for å unngå unødige innlegg: Det er hevet over enhver tvil at for eksempel Eley Tenex er CCI std overlegen med objektivt langt bedre kvalitet. Ellers enig med deg i at det beste er å prøve seg fram sjøl, som ellers i livet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, BC.Airn skrev:

Det er hevet over enhver tvil at for eksempel Eley Tenex er CCI std overlegen med objektivt langt bedre kvalitet. Ellers enig med deg i at det beste er å prøve seg fram sjøl, som ellers i livet.

Dette er jo nesten dusteargumenter. 

SK Std. til ei krone, knapt, er nærmere Tenex enn den er til CCI std. Går du opp til SK Match til 1.25, så må du være god for å se forskjell på den og Tenex - eller det er bare et poeng her og et poeng der kanskje, såvidt.

Med CCI Std, vil en rifleskytter miste poeng i nesten hver serie - iallefall 3-4 treninger etter at han begynte... Tenex og Midas skiller kanskje de aller aller beste, men det er MYE ammo før det...

Det som er viktig er å skille pistol/ rifle. Pistolskytteren trenger ammo som virker, virker, virker i pistolen hans, og presisjon er fuck all, for han holder pistolen på en lang arm, og de aller beste pistolskytterene skyter like store grupper på 25m som en middels 11-åring skyter på 100m med rifle.

Skyter voksne rifle med 22LR i noen form for konkurranse omtrent, så er tieren 12mm på 50m, og forsåvidt 60 på 100, men det er 30mm innertieren du må treffe - alle skyter tiere... Alt dette er bare så helt håpløst å få til med CCI Std, og så lett med RWS Special Match - så da betaler man...
Skal man derimot løpe med Minirifle i DSSN, så er vi på funksjon igjen - men her sliter mange rifler med den variable kvaliteten til CCI - og for den del alle billigammo - og en feilfunk. og du er ute av teten - Så hvorfor ikke Geco Rifle, som koster mindre enn CCI std. mange ganger?

 

Faktum er at i forhold til kvaliteten - så er Topshit og CCI dyr ammo - kraftig overpriset etter mitt syn. Ser en på Norma Tac, som er en god og grei treningspatron - så koster den her hjemme omtrent det samme som CCI std - men i USA - der koster CCI Std halvparten av Norma TAC.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Er det ikke litt vanskelig å skulle kategorisere ammo og LOT´er som dårlige eller gode?

Nei, det er ikke vanskelig hvis en i tillegg tar med "i dette våpenet". Så kommer det an på "god nok til hva?" og i tillegg "i hvilken situasjon?" Det er enorm forskjell på 10-eren og heltallsdømming på duellskiva på pistol på 25 meter, DFS-skyting på 15 meter med heltall og 10-eren med desimaldømming på skiva for 50 meter rifle.

Prismessig er det også forskjell på treningsammo der en kanskje skyter > 20.000 i året og konkurranseammo der en skyter 1000-2000 skudd i året. Om jeg reiser 50 mil for å skyte NM, betale 400 kroner i startpenger og må overnatte flere netter, betyr 2 kroner mer per skudd ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange jeg har sett trene med 22, og skutt litt sånn demotiverende "OK" med CZen sin, med Thundebolt, CCI, TS, Stinger, alt mulig rar amerikansk ammo egentlig.
"22LR går jo ikke bedre" hører man, og "det er synd 22-rifler ikke er mer presise", eller "22LR virker jo ikke på 100m" - helt til man hiver til dem ei eske ordentlig ammo...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For meg er det veldig lett å si dårlig og god, det går ikke på presisjon, men rett og slett funksjon. Når patronene ikke er kraftige nok for å veksle og shortstroker, eller har defekt tennsatsmatriale i hylsa. 

Endel 22 som topshot er også så hinsides full av klin at man får magasinene fulle av voks, og de har jo ikke "spiss" men bare fullt av voks. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, nhd skrev:

"...Nei, det er ikke vanskelig hvis en i tillegg tar med "i dette våpenet". Så kommer det an på "god nok til hva?" og i tillegg "i hvilken situasjon?:::"

Akkurat, og da ville diskusjonen hatt en form for mening. Men hvor ofte ser man diskusjoner basert på slike presiseringer herinne? Sjelden eller aldri? Her generaliseres gjerne, og det er utfordringen. For uansett: Om noen tester ammo i ett spesielt våpen, så gjelder fremdeles resultatet for akkurat dette våpenet. For dette behovet. Du har helt rett, og jeg er fullstendig enig med deg.

Noen herinne er dedikerte, skyter titusenvis av skudd i året, og konkluderer ut ifra egne behov. Hvor er de andres stemmer i diskusjonen? De som har andre behov? Ikke skyter aktivt 24/7, ikke er så gode og ikke har ekstremkrav til utstyr og presisjon? Det er ofte diskusjoner for de særs dedikerte, og stemmer for dem. Men alle de andre? De kan ikke ta feil, da rimelig .22 ammo selges i enorme mengder, og folk skyter med den. Og kjører brukt RAV4...

Så mange skyttere kan ikke ta feil - de kjenner egne behov. Som nok er rett så forskjellige fra en aktiv DFS-skytter. Å forstå andres behov er kanskje vel så viktig som å snakke egen sak, men vanskelighetsgraden er nok noe høyere. Vi er alle skyttere, sant. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må få lov til å påpeke at noen her   inne liker å kunne snakke om presisjon, kvalitet, funksjon, og ytelse, uten at det skal være nødvendig å begynne å tyte og mase om at "men noen herinne liker å koseskyte", "noen herinne liker å ikke treffe", "noen herinne kommer kun for kaffe og prat", hver bidige gang.

Trådstarter ønsker noe som funker, hvorfor i all verden er det negativt at det blir nevnt enkelte typer som er rimelige men likevel har god funksjon og bedre presisjonspotensiale???

 

Igjen, det går an å generalisere på ammo, for noe er faktisk bare dritt sammenlignet med ørlite dyrere ammunisjon. Og sorry, men om du syns at å foreslå å bruke 7 øre mer per skudd fører til prestasjonsangst og utstyrsjag, så.. ok. 

Det er faktisk veldig få som syns det er kjempegøy å aldri treffe en dritt fordi de bare skyter "koseammo" i "kosevåpen" på "kosebanen" hvor en koseprater og drikker kosekaffe og sanker gledespoeng mens en ikke bedrer seg en tøddel, noensinne, fordi å prøve å bli bedre tydeligvis er en tryhard-uting.

Eventuelt - det er ikke så veldig gøy at pistolen feilfunksjonerer fordi en syns at litt dyrere og mer funksjonell ammo er dust.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt tips for «billig og bra nok» (jfr trådstarters formulering) er denne

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659

 

Den har overrasket meg med det jeg oppfatter som jevn, bra presisjon i min CZ455 American. Amerikansk, billig overlydspatron er jo typisk helt bortkastet.

 

Jeg har ikke skutt allverden med den selv, men har hatt med meg noen nybegynnere som har skutt mye med den med mitt våpen. 5 skudd holder 10’ern på 100m, repeterbart. Det synes jeg er «billig og bra nok», alt tatt i betraktning. Jeg skal få testet presisjonen skikkelig etterhvert. Men jeg har kjøpt mer, for å si det sånn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

+1 på 36gr kobberplata federal bulk, den jeg bruker som matchammo, ikke hatt 1 feil på titusen patroner. 
Presisjonen er ikke på høyde med de beste, men om jeg skyter 1mm eller 10mm har ikke så mye å si for min bruk sålenge det sier pang. 
36gr er såpass rask at man må ha riflestigning riktig for å stabilisere den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med de to over her. Den billige Federal bulken der overrasker. Ikke noe BR, DFS eller PRS patron kanskje. Men til pistol og trening til jaktskyting med .22 holder den masse. Det samme med Federal 510, den er også på høyde med annen dyrere ammo når det kommer til funksjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, spindrift said:

Mitt tips for «billig og bra nok» (jfr trådstarters formulering) er denne

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659

 

Den har overrasket meg med det jeg oppfatter som jevn, bra presisjon i min CZ455 American. Amerikansk, billig overlydspatron er jo typisk helt bortkastet.

 

Jeg har ikke skutt allverden med den selv, men har hatt med meg noen nybegynnere som har skutt mye med den med mitt våpen. 5 skudd holder 10’ern på 100m, repeterbart. Det synes jeg er «billig og bra nok», alt tatt i betraktning. Jeg skal få testet presisjonen skikkelig etterhvert. Men jeg har kjøpt mer, for å si det sånn.

Takk for tips men hulspiss er ikke lov på innebanen :-) jeg har bestilt en kasse Norma Tac-22 - håper den duger.

(dvs. funker).

 

Det går gjerne et en kasse eller to i året og da er det greit med treningsammo som fungerer i både fin og spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

CCI standard går ikke så dårlig i min CZ-455 med 43,5cm pipe i hvert fall.

 

Det er denne modellen jeg har:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Kikkert: Hawke 3-9x40

 

50m med sandsekk under kolben bak og 2-fot:

 

bilde.png.e125ab889cc4791bc3023cae1ea77e27.png

 

bilde.png.ae30f20c56cbda1c8dbb0a2d8716276c.png

 

For øvrig ser jeg noen nevnte Remington Thunderbolt, den spredde fælt i min gamle Brno mod.2 i hvert fall. Men jeg har aldri prøvd den i CZ-455'n.

 

RWS Subsonic HP er en annen patron som også samler utrolig bra i denne rifla:

https://www.norma.as/rws/109437/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Joda, CCI STD går gulle god den i mange våpen også. Men det "M67" og "Ei Tohi" vil frem til er at de mystiske "fluene" slik billig ammo har ødlegger for å nå toppen om du skal vinne med de i klasser dr kravet til presisjon er litt mer enn "bra nok". Skal du skyter 350 poeng i DFS stevner nytter det ikke med en ammunisjon som gir deg en 7-8-9 en til to ganger i en 50 skudds eske. Da vil du aldri nå det målet. Selv om slik ammunisjon funker som fy til moro, kos og rekreasjonsskyting og pistol der du bare skal treffe en papptallerken blink på 25 meter for å være god ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Opplest, vedtatt, helt kjent og vanlig for oss som skyter med .22 pistoler (og andre halvautomater). Ikke alle pistoler går med all ammo. Om akkurat den ammo´n gjør at akkurat den pistolen ikke virker på halvauto – så passer ikke den ammo´n i den pistolen. Men det er ingen grunn for å si «drittammo». Nettopp fordi den fungerer etter hensikten/behovet i andre pistoler. Denne forståelsen er basis for alle som skyter (i hvert fall halvauto) .22 våpen.

Noen hovedkrav for skyting med .22lr tør være: Funksjon (at våpenet virker/veksler), presisjon (godt nok til formålet), pris (billig for uformell plinking). Skytterens våpen og behov bestemmer hvilke kriterier som skal vektlegges tyngst ved valg av ammo til spesifikt våpen. At skyttere innen NSF, DFS DSSN eller plinkeren har forskjellig behov og krav tør være åpenbart.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, KriSpawn skrev:

"...Jeg har brent meg på CCI standard😩

sitter på ca 5000 skudd som ikke pålitelig fungerer i min X-esse Stenvaag. Da den alt for ofte ikke veksler til neste skudd. .."

Akkurat. La derfor noen andre prøve den i sine våpen, kanskje de blir riktig fornøyde. Okei?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, aps skrev:

"...For meg er det veldig lett å si dårlig og god, det går ikke på presisjon, men rett og slett funksjon. Når patronene ikke er kraftige nok for å veksle og shortstroker, eller har defekt tennsatsmatriale i hylsa. Endel 22 som topshot er også så hinsides full av klin at man får magasinene fulle av voks, og de har jo ikke "spiss" men bare fullt av voks..."

Fornuftig innlegg. Akkurat her vektlegges funksjon over topp presisjon. Akkurat hva skyting handler om; Forskjellige behov. Derfor er det noe underlig at enkelte stadig poengterer dette med "presisjon" som overskygger alt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bergara-Man said:

CCI standard går ikke så dårlig i min CZ-455 med 43,5cm pipe i hvert fall.

 

Det er denne modellen jeg har:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Kikkert: Hawke 3-9x40

 

<snip>

 

For øvrig ser jeg noen nevnte Remington Thunderbolt, den spredde fælt i min gamle Brno mod.2 i hvert fall. Men jeg har aldri prøvd den i CZ-455'n.

 

RWS Subsonic HP er en annen patron som også samler utrolig bra i denne rifla:

https://www.norma.as/rws/109437/rws-subsonic-hp-22lr-rws-salongpatron

 

1. Bolt rifle? Antar den eter alt - halvauto pistol er mer relevant i denne tråden.

2. Bildet er av den "gamle" CCI standard som gikk bra i de aller fleste våpen

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må også finne meg noe annen relativ  rimelig, og grei nok, 22LR. 
 

Vurderer å prøve Eley pistol pluss til 1kr smellet:

http://www.stenvaag.no/eley-pistol-pluss.aspx

 

den skal visstnok ikke ha masse voks og drit, men et tynt lag parafin. Samt være funkjonssikker pga. slanking av hylsen. Om det stemmer, eller bare er salgsargumenter, gjenstår å se. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden dette er inn på forumet for pistolskyting, var forrige svaret basert på det. 

Presisjon på rifle på 50/100 meter er da uvesentlig.  Funksjon og pris er det eg setter øverst, som fører til at eg bruker CCI/Top Shot/ Tac22 på trening og lokale konkurranser.

Har i år skutt 585 på hurtig fin med Top Shot, så presisjonen er god nok til duell skiva. På gode dager skyter eg 50 serier på press skiva med samme ammo. 

 

Dei skudda som trekker ned summene er ofte så dårlege at ingen ammo i verden hadde redda dei;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, KriSpawn skrev:

Jeg har brent meg på CCI standard😩

 

sitter på ca 5000 skudd som ikke pålitelig fungerer i min X-esse Stenvaag. Da den alt for ofte ikke veksler til neste skudd. 

Og da har du prøvd den med annenammo i det siste, slik at du er sikker å på at feilen skyldes CCI? Min måtte en tur til børsemaker og få en ny fjær da den begynte å fuske.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bent Inge skrev:

Poenget er at CCI standard tidligere var billig og bra nok treningsammo. Nå må ihvertfall jeg finne noe annet.

Nei, lottene har variert fra helt greit presise, og funker i de fleste halvautoer - til skudd i 6eren på DFS-skiva og helt umulig å bruke en halvauto med. Vi har hatt loter som gav funksjonsfeil i boltrifler. Både mating, ekstraksjon, alt - de minste ungene fikk ikke lukket sluttstykket. Men alle har ikke hat alle loter.

All ammo varierer, men CCI er kanskje blant de som varierer mest.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bäke skrev:

Og da har du prøvd den med annenammo i det siste, slik at du er sikker å på at feilen skyldes CCI? Min måtte en tur til børsemaker og få en ny fjær da den begynte å fuske.


Jeg trodde også først at det var pistolen. Selger tok en titt på den, da med tanke på den fjæren du nevner (noe om dårlig herding av stålet). 
 

Visste seg da at det ikke var feil med vekslingen på pistolen ved bruk av eley pistol pluss. Samt at en i klubber fikk cci ammoen til å fungere i sin Pardini SP. Så da konkluderte jeg med at akkurat den lotten ikke passet i min x-esse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, KriSpawn skrev:

"...Jeg trodde også først at det var pistolen. Selger tok en titt på den, da med tanke på den fjæren du nevner (noe om dårlig herding av stålet).  Visste seg da at det ikke var feil med vekslingen på pistolen ved bruk av eley pistol pluss. Samt at en i klubber fikk cci ammoen til å fungere i sin Pardini SP. Så da konkluderte jeg med at akkurat den lotten ikke passet i min x-esse..."

Akkurat som forventet. Positivt at du oppdaterer i saken, slik at også andre kan få lærdom. Også i klubben hos oss opplever vi dette. Med konstruktiv konsekvens at man bytter ammo seg imellom, og alle er fornøyde. Thx, Man 💪

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser gjennom denne  tråden må en jo lure på om hele pistolskytter miljøet er havnet på fattigkassa. Selv skyter jeg ikke lengre pistol ikke fordi jeg ikke har råd til skudd men  fordi jeg ikke har tid. Men jeg skyter 10-15.000 22lr skudd i året med rifle. Å bruke dårlig ammo er jo like dumt som å pisse i buksa for å holde varmen. Om en ser på hva en sparer i året på å bruke dritt ammo er vel det ommentrent det samme som det koster å dra på et stevne med flyreise og hotell. Til mitt bruk er SK rifle match den billigste ammunisjonen jeg får til å trene med men til konkurranse er  den ubrukelig da ca 1 av 100 skudd gir avvik eller en 9 er. Til konkurranse bruker jeg skudd som går bra hele tiden Tenex eller Midas. 

Nei kjøp skikkelig ammo og bli god å skyte i stede for å plages med dittpatroner.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og de som sutrer om at vi skal ha aksept for koseskyting klarer fortsatt ikke å ha aksept for ørlite mer gjennomtenkt skyting, jeg er ikke overrasket. 

Trådstarter stilte et spørsmål, folk har en saklig diskusjon om at ørlite dyrere ammunisjon oftere er jevnere ladd og bedre kontrollert = mindre avvik = jevnere fart = mer pålitelig OG mer presis

Tåler du ikke at folk diskuterer, skjønner jeg ikke hvorfor du er på et diskusjonsforum.

 

Ole

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ethvert våpen har sine egne preferanser for ammo. Diskusjonen går på en forståelse av dette. Enhver må sjøl sette presisjonskrav. Ofte er det viktigste at våpenet mater og fungerer, kombinert med ønsket presisjon. Dét er hva tråden omfatter, og som mange innlegg viser en konstruktiv forståelse av. I en diskusjon er det grunnleggende viktig å vise respekt for andres synspunkter, og søke forståelse. 

  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, slemmo skrev:

"...Akkurat, så det du sier er at det ikke finnes dårlig og bra ammo, det er bare våpnene som har forskjellig smak..."

Nei, mener sjølsagt ikke det. Enkelte produksjonsserier av ammo er dårlige, det kan vises i klikk, uforklarlig treff og slikt. Helt klart. Ikke lenge siden Norma hadde en serie .308 som klikka fælt. Fiocchi hadde en batch med .32S&WLong for litt sida (XXL). Og ryddet opp i dette. Men poenget er at rimelig ammo kan gå godt i andre våpen, sant. I andre våpen, for andre med andre presisjonskrav er dette «godt nok». I denne «sonen» er folk forskjellige. Det diskusjonen går på, sant.

 

Personlig bruker jeg skikkelig ammo, treffer rimelig godt. Har meget god råd til det. Men ser at andre har andre behov. Greitt å få rydda unna misforståelser.

 

Link to comment
Share on other sites

Det og anbefale CCI og annen drittamo til folk slik at de blir plaget med funksjonalitet og presisjon er vel den sikreste måten og bli kvitt nye skyttere. Nei kjør med skikkelig ammo slik at folk får til skytingen og oppnår fremgang så får man utvikling og vekst i sporten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...