Jump to content

Kombi for dummies


40årskrisa

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg sikler veldig på å komplettere våpenskapet med en kombo, primært til rådyrjakt.

 

Fikk en lur ide at kaliber 12 eller 20, og 223 eller 308 var smart fordi dette er kaliber jeg bruker i de andre våpene mine, men når jeg begynner googlingen så leser jeg at 223 eller 308 ikke er tingen.. 

"Alle" sier jeg må ha 7x57R.

 

Kan noen forklare så enkelt at til og meg jeg forstår hvorfor jeg skal ha 7x57R og ikke 223 eller308?

 

Tenker to avtrekkere med hagle på første er lurt da jeg tror det er hagle som brukes til ev raske skudd,

Er det riktig tenkt av meg?

 

Takk for hjelpen:)

 

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen er at kravepatroner er foretrukket i brekkvåpen pga sikrere ekstraksjon av hylsa. Den er også lettere å få tak på hylsa når den har krave. Kravepatroner er tradisjonelt ladet til et noe lavere trykk også. Noe som reduserer belastning og slitasje på låsingen i brekkvåpen. Utvalget av kombier med hagle på fremre avtrekker er vel noe begrenset. Tradisjonelt er rifle på fremre, og da gjerne i kombinasjon med snellert.

Dette er diskutert i mange tråder her inne, så om du søker litt rundt vil du finne mye info rundt dette.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte som deg når jeg kjøpte kipplauf en tid tilbake. Gikk for samme kaliber som jeg har i andre riflen, .308win og syntes det funker fint. Er bare å øve på lading, så klarer du fint å sende avgårde et raskt skudd nr 2. Er smak og behag tenker jeg.

 

Guttungen fikk nylig kombi, 12/6,5x55 og han er happy med det.

Edited by rotorhead
Link to comment
Share on other sites

En kombi du blir fornøyd med, bør veie under 3kg uten kikkertsikte. Det er stort sett bare tyske og østerrikske som er så lette. For de fleste er disse så dyre å kjøpe nye, at man heller kjøper brukt. "Alle" slike man finner i bruktmarkedet har rifleavtrekkeren på fremste avtrekker. Så om du kjøper en ny italiensk dusinvare som veier 3,5kg, og venner deg til hagleavtrekkeren på fremre avtrekker, vil det være vanskelig i fremtiden å bytte den mot en slank lett en, uten å få børsemaker til å bygge om. 

 

Det er nok tekniske fordeler med kragepatron til at å bestille ett nytt våpen for noe annet enn det, er dumt. Om du angrer og ønsker å selge, er de med kragepatron også lettere å selge. Men om man kjøper brukt, kan man fint greie seg med en rillepatron.

Link to comment
Share on other sites

Har kombi i 12/76 - 222rem samt drilling i 12/70 - 6,5x55 som jeg har arvet. I tillegg har jeg en dobbelrifle i 9,3x74r og en i 500NE.


Er ikke i tvil om at jeg ville valgt kragepatron dersom jeg skulle kjøpt brekkvåpen igjen, blir fort lei av å fikle med å «plukke ut» hylsene fra krageløse patroner sammenlignet med enkel tømming av kragepatroner (ejektor eller ikke). 

Link to comment
Share on other sites

Postingene ovenfor forklarer hvorfor du bør velge krave- framfor rillepatron. Kal. 12 eller 20? Hipp som happ.

 

Hvorfor du bør velge 7x57R? Jo, fordi:

- den er kraftig nok og lovlig til større vilt enn rådyr (om det blir aktuelt), men samtidig "liten nok til småvilt"

- det er et brukbart utvalg av fabrikkammo, både FMJ og SP, og prisene er moderate til kravepatron å være 

 

Hvis du lader eller har planer om å lade selv er det også andre R-patroner som kan vurderes (jeg har 5,6x52R).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, amatør skrev:

Jeg synes kaliber 12 gir for tunge og klumpete våpen.

Jeg er ikke uenig her, men hvis man vil ha den ekstra punchen som 12/76 gir i forhold til 20/76 må man kanskje ofre litt på estetikkens alter? Om det er jaktmessig påkrevd er en annen sak. Jeg valgte kal. 12 til drillingen pga. av et aldri så lite forråd av patroner, og fordi haglene mine er i samme kaliber. Om jeg skulle valgt om igjen ville det kanskje blitt kal. 20......

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

hvor mye mer oomph gir 12/76 enn 16/70 eller 20/76? 36-42 gram hagl istedenfor 28-34? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å egle. 

Vet ikke jeg heller, men du har jo selv delvis svart på spørsmålet med å oppgi differansen i haglvekt. Da er det vel også mulig å finne differansen mellom antall hagl i de ulike størrelsene? Og gitt at hastigheten er den samme og svermen er noenlunde jevn må vel den med flest hagl ha best effekt på en gitt avstand? Men nå er det slik at vi har en skikkelig autoritet her inne som har testet svært mye hagleammunisjon. @358 Win, kan du opplyse oss?

 

Edit: Hvis TS oppfatter denne diskusjonen som en liten avsporing er nok det delvis riktig. Men helt irrelevant ved kjøp av kombinasjonsvåpen er det heller ikke.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

Og trenger man det når man har et rifleløp tilgjengelig? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å egle. 

Dette er hele poenget. Man trenger ikke la seg friste til å skyte på for lange hold med hagleløpet, man har også rifle tilgjengelig. 
 

20/70 er mer enn nok til rådyr, om avstanden ikke er for lang.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hvor mange kgm tilsvarer en oomph?

Godt spørsmål.

 

Det er flere kgm ut av en 12/70-patron enn en 16/70, men hvert hagl har omtrent like mye impuls, gitt lik str og fart. Så dekningen er litt dårligere eller svermen ti prosent mindre i diameter med 16 og 20. Jeg jakter med både 12 og 16 men har ikke nok jaktskudd per år til å se klar forskjell. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, boble skrev:

Av nysgjerrighet, hvor mye mer oomph gir 12/76 enn 16/70 eller 20/76? 36-42 gram hagl istedenfor 28-34?

Om en snur litt på spørsmålet, til hvilket vilt i Norge er det behov for en 42 grams haggleladning? Hvilket lovlig vilt er som ikke dauer av en 32 grams ladning? Og er det mat-vilt en snakker om- hva tror du er finest å servere til middag, en orrhane etter en fulltreffer på 25-30 meters hold- truffet av en 32- eller en 42 grams haglesverm?

Jeg har faktisk en kombi i 12/76 selv- men den brukes kun til ettersøk-  jeg har vel aldri brukt patroner med mer en 32(36?) gram bly.. Tro og overtro er et godt salgstriks- og det virker. Mye derfor kjøper nok mange (yngre?) jegere "magnum haglepatroner"

1 time siden, amatør skrev:

20/70 er mer enn nok til rådyr, om avstanden ikke er for lang.

Spot  on..

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Personlig trur eg både kal 16 og 20 passer bedre i ei kombi, spesielt når me snakker drilling. Men pessimisten i meg er overbevist om at blyforbudet kjem tilbake, og då er det ikkje umulig å finne ammo, men derfinitvt meir krevande.  Og begge tommeltotter opp for 7x57R. 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Kan vel ikke gjøre så mye galt ved å kjøpe den der? De har blitt solgt med hagleløp fra Jaktdepotet så de har vel all info du trenger.

 
følger rødpunktsiktet med? Montasje? Vet du hvilket merke siktet er?

Ja, men type ukjent billig...  pluss et 3-9x32 Tasco så disse må skikkert byttes..   Tror det er orginale Zoli montasje med hurtigkobling...

Link to comment
Share on other sites

Tror både Antonio Zoli og Diamond er kurante våpen (muligens er det samme fabrikk?), jeg hadde en slik Diamond som annonsert fra Beveren i nesten 20 år (riflekaliber 5,6x52R). Riktignok med et bedritent rifleavtrekk, men det ble justert av børsemaker så det absolutt var til å leve med. Kikkertsikte 1-4 eller 1-6 x 24 med lys er å anbefale. Jeg er veldig glad i CDI-retiklet på kombinasjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en slank og lett italiener med hagla på fremre avtrekker og rifla på bakre, så ville jeg valgt en Lincoln 2200 K i cal 20/76 og 7x57R. Med motsatt avtrekk ville jeg valgt en Fair med samme calibre. Disse er produsert i samme "støpeskjea" og Fair har vel litt mer utsmykking og tightere toleranser. Min er en miks (Fair single trigger avtrekk med løpsvelger og Fair haglepipesett) av disse fabrikatene og veier 2,6 uten reim eller siktemidler. Samskyting rifle 100m/hagle 25m er god. Klatrer minimalt på de to første, ca 10 cm på tredje skuddet om jeg skyter 3 veldig kjappe. Det synes jeg er et greit utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Snakkes når du i beflippelsen har sendt hagleskudd etter rådyra på 70 meter. Skjer lettest når en er på drivjakt eller jakter med hund, forventer kort hold og har valgt hagleløp. Så dukker det opp en mulighet for et raskt skudd "noe" over det hagla er virksom på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener etter mange år med singlertrigger at det er like enkelt å bruke tommelen til å velge pipe som det er å flytte avtrekkerfingeren til rett avtrekker. Mange drillinger har jo også løpsvelger uten at noen bærer seg ille av den grunn. Skal imidlertid ikke ødelegge trådstarters intensjon med tråden og fortsette denne diskusjonen her.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig Jegern. Men det kommer vel an på hva man jakter. Jeg jakter mest alene på smyg etter rådyr. Har skutt tiur, røy, and, gås ++ på slik jakt. Da må haglepipa være klar. 

jeg hadde en Valmet 412 med tre løpssett, med singletrigger. Gikk og skiftet hele tiden ut fra terrenget... funker dårlig for meg. Er det kun drevjakt med hund som er på menyen fungerer nok singletrigger, og det meste av andre løsninger. Men til kombinertjakt er det ikke bra synes jeg. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for lenge siden en diamond kombi, med én avtrekker. Den hadde løpsvelger som bare kunne flyttes i avsikret posisjon. Så om man ville ombestemme seg etter at sikringen var av, måtte man først sikre, bytte løp, og så avsikre igjen. Ett fullstendig ubrukelig system. Etter å greid å fyre av feil løp, selv om det gikk bra, ble kombien solgt. Aldri mer kombi med en avtrekker. 

 

 

 

Kjøpte i stedet en 50-år gammel tysk kombi med to avtrekkere. (2,8 kg)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, vavlo skrev:

Snakkes når du i beflippelsen har sendt hagleskudd etter rådyra på 70 meter. 

Akkurat den har jeg sett, og resultatet gjorde at jeg fikk en helt annen respekt for kraften i hagl! Hadde aldri trodd at ett 4-er hagl kunne ha slik en kraft på 50-60 meter. Men flaksen gjorde at ett hagl gikk rett gjennom hjertet på dyret, ett annet knuste lårbeinet. Men haglene gikk altså rett igjennom dyret! Nå var det riktig nok en rådyrkilling tidlig på høsten, men likevel. Mener å huske at det kun var truffet av tre- fire hagl fordelt over hele dyret. Skytteren solgte Valmeten med enkel avtrekker... Slikt kan også skje om en har to avtrekkere, med rifle på fremste kan en lett fyre av en kule etter orren, med hus 2-3 Km unna. Kombi krever øvelse og konsentrasjon uansett type. Derfor mener jeg kombi er for viderekommende.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Gjorde det med Valmeten med single-trigger, før jeg kvittet meg med den. Rådyra slapp med skrekken. Iaf ingen tegn til skadeskyting. Mener bestemt det er mye lettere å dra i riktig avtrekker enn å passe på å huske hvilket løp velgeren står på. Nå er det riktignok løpsvelger på drillingen jeg bruker, men der er det iaf alltid hagle på bakre avtrekker.  Avtrekkskonfigurasjon er absolutt relevant å diskutere ift valg av kombivåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening ingen vesentlige problemer med én avtrekker og løpsvelger på en kombi, og så vidt jeg husker var det på min tidligere Diamond mulig å velge løp før avsikring*. Jeg opplevde aldri å velge feil, men jeg har hørt om andre som har gjort det. Fikk jeg velge fritt ville det nok blitt et våpen med dobbelt avtrekker og rifle på den bakerste.

 

Edit: *Ifm. justering av rifleavtrekk hadde børsemaker bygget om fra manuell til automatisk sikring (og lagt inn denne funksjonen?).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sølvrev skrev:

og så vidt jeg husker var det på min tidligere Diamond mulig å velge løp før avsikring.

Ja, men ikke velge etter at man hadde tatt av sikringen. Det er dette som var den største feilen med disse kombiene.

 

Den eneste løsningen med én avtrekker som jeg mener kan brukes, er tilsvarende den som er på en Heym 22. Nå har en slik bare en slagmekanisme og oppspenner, men poenget er at omstilleren er uavhengig av oppspenner/sikringsfløy. I tillegg er den på siden slik at den er helt intuitiv, ned for nederste løp (rifle), opp for hagle.

 

http://www.deutsches-jagd-lexikon.de/index.php/Heym_BBF_Modell_22_F

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...